T-Roc 1.5 Tsi Evo - Stop / Start

Besvar
ejesen
Helt nyt medlem
Indlæg: 1
Tilmeldt: 31. okt 2019, 15:30
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

T-Roc 1.5 Tsi Evo - Stop / Start

Indlæg af ejesen » 31. okt 2019, 15:53

Stop / Start funktionen i vores 18 mdr gamle T-Roc 1.5 Tsi Evo har nu ikke virket i næsten 3 mdr - på nær et højst et par gange. Har haft den hos VW Gladsaxe , men lige denne ene gang virkede funktionen pludseligt (selvfølgelig !), så de afviste simpelthen at gøre noget.
Lige meget hvor langt vi kører ( 150 - 200 km) og hvor gennemvarm bilen er (også uden noget komfort slået til) står der blot i status : "Bilens energibehov er stor"

Er der nogen, der har kender til problemet / ideer / forslag

ps.: Vi har også en Golf 7 - og her virker funktionen HVER gang efter ca. 15 minutter - når motoren er varm.

Brugeravatar
_Jensen
Medlem
Indlæg: 1364
Tilmeldt: 15. jul 2015, 19:27
Geografisk region: Bornholm
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 87 times
Been thanked: 413 times

Re: T-Roc 1.5 Tsi Evo - Stop / Start

Indlæg af _Jensen » 31. okt 2019, 16:58

Du burde være lykkelig. S/S er noget fuc*ing l*rt.

Men det er da belastende når man har tekniske fejl på bilen. Håber du finder en løsning.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
These users thanked the author _Jensen for the post (total 2):
VWAUtuxx
Bh John
2024 Xpeng G9 Performens
2022 ID.4 GTX
2019 Tiguan 2.0 TDI IQ.Drive 150 HK DSG
2018 Passat Variant 1.4 TSI Highline 150 HK DSG
2016 Golf Variant 1.4 TSI Comfortline 125 HK DSG

KVL
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: T-Roc 1.5 Tsi Evo - Stop / Start

Indlæg af KVL » 4. nov 2019, 17:05

Jeg synes ideen med start-stop giver rigtig god mening, og kan spare os for unødvendig meget udledning. Jeg kan ikke se, hvorfor det medfører så stor irritation... Når det virker..

På min Golf 7.5 1.5l 150 virker det dog heller ikke. Men min største problem er hvor godt VW sælger det, og endnu mere hvor meget de prøver at bort forklare det, når det ikke virker.

I sommers havde jeg bilen på værksted, og der tjekkede de. "Det virker ikke under alle forhold, og i ekstreme vejrsituationer"... Nej... Det er sommer i Danmark.... Jævn kedeligt vejr på 25 grader. Ikke noget ekstremt her...

De målte mit et år gamle batteri. Det havde en kapacitet på 67%. Skidt, men ikke nok til de ville skifte det... Jeg skulle køre det helt i sænk.. Jeg forhørte mig om hvad der kunne aflade det, og det blev afvist at der var noget der kunne det.
Derhjemme smed jeg et multimeter for at måle på MinVW enheden.. Den trak 0.2 A (!!) i hvile spænding. Efterfølgende, da jeg nævnte det for dem, nævnte de, at "der vist nok var nogle problemer med at de aflader"... Hurra. Tak.

Nu har den lige været forbi VW igen, og start stop virker stadig ikke. De havde desværre ikke kunne nå at tjekke den på 8 timer..., og det ville kræve at de havde bilen en ekstra dag, så de kunne få en CTEK på. Nå ja, så virker den selvfølgelig også igen, når batteriet er fuld opladet. Igen fik jeg at vide, at det ikke virker i ekstreme vejr. Eh, 10 grader og efter 40 km så er alt lækkert varmt, og kan ikke rigtig anses for at være under ekstrem påvirkning. Kun VW har den holdning. Standard svar er "på min virker det heller ikke".

Jeg undre mig over hvorfor det er så ustabilt på VW . Flere andre biler jeg har prøvet, spiller det bare.

Jeg må nok bare vente på, at min batteri kommer under 50 % eller falder helt sammen en kold morgen.

Min kedelig konklussion er, at VW kender til problemet, men siger noget andet, og prøver derefter at bortklare det med dårligt vejr, eller skjule det med en opladning natten over. Og at tilbudet med at at aflevere bilen endnu en dag, vil være dyrere for mig end at købe et nyt batteri.

Det er mega fesent, at VW ikke tager noget så simpelt seriøst, men bruger så meget energi på at bortforklare og komme halve løsninger. Her havde det enkelte værksted en god change for at levere service og forståelse. Så med så mange andre ting, så stopper den del så snart sælger har overdraget det til support/værkestedet..

Brugeravatar
VWAU
Medlem
Indlæg: 1231
Tilmeldt: 21. maj 2019, 20:14
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 225 times
Been thanked: 626 times

Re: T-Roc 1.5 Tsi Evo - Stop / Start

Indlæg af VWAU » 4. nov 2019, 17:49

KVL skrev:
4. nov 2019, 17:05
Jeg synes ideen med start-stop giver rigtig god mening, og kan spare os for unødvendig meget udledning. Jeg kan ikke se, hvorfor det medfører så stor irritation... Når det virker..
Det har stort set INGEN gavnlig virkning for noget som helst - husk på at gen-starten af motoren også koster energi.
En svensk test viser at man fx i Karlskoga kan spare 3,7 centiliter benzin om måneden - godt en dåsebajer benzin om året - den udledning det medfører er mindre end mikroskopisk. 444 cl merforbrug i forhold til et årligt benzinforbrug på 1000 liter eller mere er helt til grin.
Holdt op mod den irritation systemet er og de udgifter der eventuelt kan komme på lang sigt til starter m.v. er systemet den absolut største fis i en hornlygte som bilindustrien har kreeret.
https://www.vibilagare.se/reportage/sto ... smart-1560
These users thanked the author VWAU for the post (total 2):
kkkristensenHansH

KVL
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: T-Roc 1.5 Tsi Evo - Stop / Start

Indlæg af KVL » 4. nov 2019, 18:07

VWAU skrev:
4. nov 2019, 17:49
KVL skrev:
4. nov 2019, 17:05
Jeg synes ideen med start-stop giver rigtig god mening, og kan spare os for unødvendig meget udledning. Jeg kan ikke se, hvorfor det medfører så stor irritation... Når det virker..
Holdt op mod den irritation systemet er og de udgifter der eventuelt kan komme på lang sigt til starter m.v. er systemet den absolut største fis i en hornlygte som bilindustrien har kreeret.
https://www.vibilagare.se/reportage/sto ... smart-1560
Fair,
så er det bare mega god marketing fra VW. De sælger det for glorien og pengenes skyld, men ved selv, at det ikke giver mening og slår det delvis fra. :D Kejserens nye klæder. Ja, det er nok blot indbildning, at det har en effekt.

..Nu kan jeg ikke vudere det ud fra en enkelt artikel, men bemærker at den er 9 år gammel.. Måske er det ikke de mest aktueller facts or vurderinger længere.

Brugeravatar
_Jensen
Medlem
Indlæg: 1364
Tilmeldt: 15. jul 2015, 19:27
Geografisk region: Bornholm
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 87 times
Been thanked: 413 times

Re: T-Roc 1.5 Tsi Evo - Stop / Start

Indlæg af _Jensen » 4. nov 2019, 18:45

S/S gir ingen mening. Feks jeg køre forsigtig frem fra en lille sidegade kigger til begge sider imens bilen triller langsomt fremad, der kommer en bil fra Venstre side, vurdere at jeg godt kan køre da jeg skal dreje til højre, i samme nanosekund jeg beslutter mig, slår systemet til med det resultat jeg holder halvt ude på vejen og ligner en klovn, som har vundet mit kørekort i et landevejs Tivoli. Kan komme med mange andre eks, men dette her er alligevel den dårligste oplevelse jeg har haft. Jeg har haft 3 nye VW siden 2015 og en af de første ting jeg får gjort hver gang er at kode S/S FRA!


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Bh John
2024 Xpeng G9 Performens
2022 ID.4 GTX
2019 Tiguan 2.0 TDI IQ.Drive 150 HK DSG
2018 Passat Variant 1.4 TSI Highline 150 HK DSG
2016 Golf Variant 1.4 TSI Comfortline 125 HK DSG

KVL
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: T-Roc 1.5 Tsi Evo - Stop / Start

Indlæg af KVL » 4. nov 2019, 19:17

Ja, kender den.. Også en jeg undre mig mest over. Den burde vide jeg er i et kryds. Jeg båd e blinker, rettet er drejet og der er modkørende trafik. Det burde være et tydeligt signal at den ikke skal gå ud..

Brugeravatar
VWAU
Medlem
Indlæg: 1231
Tilmeldt: 21. maj 2019, 20:14
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 225 times
Been thanked: 626 times

Re: T-Roc 1.5 Tsi Evo - Stop / Start

Indlæg af VWAU » 4. nov 2019, 23:14

KVL skrev:
4. nov 2019, 18:07
..Nu kan jeg ikke vudere det ud fra en enkelt artikel, men bemærker at den er 9 år gammel.. Måske er det ikke de mest aktueller facts or vurderinger længere.
Testen er lavet på en allerede dengang noget outdatet 1,6 benzin suge-motor med 4 cylindre / 116 HK.
En moderne 1.0 VAG med 115 HK har et langt mindre tomgangsforbrug. Det gør start/stop endnu mere latterligt i 2019 end for 9 år siden. Isoleret set er tomgangsforbruget der hvor der er sket den største reduktion gennem tiderne.

En Ford 2,3 fra 70´erne med 108 HK havde fx et tomgangsforbrug på over 1,5 liter i timen.
En 2019 1,0 TSI med 115 HK ligger på mellem 0,2 og 0,3 liter i timen.

Brugeravatar
Blackfinger
Meget aktiv medlem
Indlæg: 9159
Tilmeldt: 15. jun 2008, 12:25
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 46 times
Been thanked: 393 times

Re: T-Roc 1.5 Tsi Evo - Stop / Start

Indlæg af Blackfinger » 4. nov 2019, 23:31

Desuden så koster s/s nok et par ekstra startere i bilens levetid. Det koster også energi at producere dem :!:

siccio
Nyt medlem
Indlæg: 385
Tilmeldt: 11. dec 2017, 19:10
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 75 times
Been thanked: 93 times

Re: T-Roc 1.5 Tsi Evo - Stop / Start

Indlæg af siccio » 5. nov 2019, 16:28

Generelt er alt den teknik man putter i moderne motorer, snart også 48 volts let hybrid når Golf 8 kommer, cylinder frakobling og andre ting kun noget EU kræver for at mindske udledning.
Ingen tvivl om at det gør regninger større når man får defekter.
Og i afgiftsplaget land som vores, hvor bilerne jo ofte kører 15-20 år skal det nok koste ekstra på et tidspunkt.
Fint med nye og forbedrede systemer, men bagsiden kommer bare.
Og så er det jo tidens ånd vi lader os forblænde og snyde af en påstået besparelse i benzin/diesel ved start/stop
Lidt det samme med udregninger på el-biler med hvor mange km man skal køre før CO2 aftryk mindskes. Fint vi spare miljøet, hvis vi virkelig gør det?
E-Golf privat letbane, hurtigere billigere og sjovere

perw
Medlem
Indlæg: 1156
Tilmeldt: 8. maj 2019, 06:16
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 63 times
Been thanked: 224 times

Re: T-Roc 1.5 Tsi Evo - Stop / Start

Indlæg af perw » 5. nov 2019, 17:24

Jeg kan ikke forstå, at man har så meget imod start/stop.

Jeg nyder roen, når jeg holder for rødt og motoren er stoppet. Og når jeg kan se at det snart skifter, så er det bare lette trykket på bremsen eller dreje på rattet og så er motoren startet.

Jeg har læst artikler i Tyskland, hvor BMW og andre snakker om at der ved bykørsel kan spare 7%-15%, så det er jo også en besparelse.

Brugeravatar
tuxx
Medlem
Indlæg: 689
Tilmeldt: 7. nov 2011, 10:58
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 84 times
Been thanked: 82 times
Kontakt:

Re: T-Roc 1.5 Tsi Evo - Stop / Start

Indlæg af tuxx » 5. nov 2019, 18:46

Vores Leon er yderst liderlig for at slukke motoren, dvs. inden vi holder helt stille, så har den allerede kvalt motoren, uden hensyntagen til at vi ikke skal holde mere end 1,5 sek. for at sikre fri bane.. hvor skulle den også vide det fra.. eller en parkering hvor man stopper op, motoren slukker og man skulle alligevel have været 10cm længere frem... eller man har været på motorvejen med ekstra varm turbo og så slukker den også... jeg kan nævne mange eksempler på hvorfor jeg hader det system som pesten. Ifølge manualen kan man tæmme det ved at justerer trykket på bremsepedalen, men det er jeg ikke fintfølende nok til ihvertfald.. fruen heller ej..

Med manuel gear kan man trods alt bare holde koblingen nede i gear og styre det på den måde.. lidt sværere med automatik.

Ved første kontakt til en VCDS bliver det lort slået fra, uanset hvordan. Jeg kan allerede mærke nu hvordan champagnen skal poppe og springe når det er gjort :mrgreen:
These users thanked the author tuxx for the post:
siccio
Martin
2017 KIA Rio 1.2 Premium

siccio
Nyt medlem
Indlæg: 385
Tilmeldt: 11. dec 2017, 19:10
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 75 times
Been thanked: 93 times

Re: T-Roc 1.5 Tsi Evo - Stop / Start

Indlæg af siccio » 5. nov 2019, 18:49

Tror ikke hvis det ellers virkede der er meget modstand, har altså oplevet at holde ved tæt befærdet kryds i Aarhus og oplevet den ikke startede, og måtte dreje nøglen nogle gange hvor den hostede i det for at komme igang.
Ved godt den burde have målt på om der var power nok på batteri inden den vælger at sætte ud.
Skal siges det var efter 37 km kørsel og batteri har nu fungeret fint også her 2 år efter.
Så ja det gør bare man ikke stoler helt på at bruge det, og da den har manuelt gear er det jo bare at lade være.
Har prøvet ny bil med dsg, hvor det fungerede fint.
Så modstand nej, så længe det virker
E-Golf privat letbane, hurtigere billigere og sjovere

STL
Helt nyt medlem
Indlæg: 1
Tilmeldt: 1. apr 2021, 20:19
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: T-Roc 1.5 Tsi Evo - Stop / Start

Indlæg af STL » 1. apr 2021, 20:25

Min T-roc har samme problem.
Fik du det løst?

Besvar

Tilbage til "Motor"