Side 1 af 1

Motor bliver varm med campingvogn om sommeren

: 18. jan 2020, 21:25
af valentin
Hejsa Allesammen.

Jeg har lidt problemer om sommeren når vi trækker vores campingvogn sydpå til Kroatien.
Det er kun når den skal trække op af de vilde bakker i sydtyskland og Østrig.
Bilen har på intet tidspunkt meldt fejl eller lign. kan bare se at temp. måler begynder at stige, så gearer jeg et par gear ned, og samtidig sætter farten 10-20 km/t ned, så falder temp. med det samme igen.

Jeg har læst div. anlæg ang. større køler ved anhænger forberedelse.

Bilen skulle efter w's oplysninger være med fabriksmonteret træk, så burde den have en større køler (hvis jeg har forstået det korrekt)..

Jeg har ved et tilfælde lagt mærke til at min kølergrill kun er åben i midten (se billeder)

Mit spørgsmål går nu på.

1. Kan jeg umiddelbart sætte en kølergrill på fra en R-line model, for den er helt åben (se billede)
2. kan jeg fjerne den afdækning der sidder bagpå min egen?

Jeg tænker at den måske vil få noget mere køling på den måde, dog kender jeg ikke om der er en grund til at min grill kun er åben i midten???

Mange hilsen
Jan

Billeder er lånt fra internettet.

Re: Motor bliver varm med campingvogn om sommeren

: 18. jan 2020, 21:35
af DanielB12
Hvor varm bliver den? Der er jo ingen grund til panik, med mindre den bobler over, hvilket jeg ikke tænker. Alle nyere VW har forb. til træk som standard i DK. En B8'er skal nok sørge for at fortælle, når du er ved at nærme dig et kritisk niveau.

Grillen er dimensioneret til motoren..

Re: Motor bliver varm med campingvogn om sommeren

: 18. jan 2020, 21:54
af norn
Hvad med vandpumpen , den er jo variabel , den kan godt være defekt

Re: Motor bliver varm med campingvogn om sommeren

: 18. jan 2020, 22:07
af valentin
Hej.
Temp stiger til 110-1115 gr. Så begynder jeg at skifte gear ned og sænke farten, der har ikke været nogen alarmer men ville helst ikke nå dertil.

Jeg fik skiftet vandpumpe kort efter vi havde fået bilen dog er “problemet” der stadig.
Det er kun et “problem” når det er varmt udenfor og den skal trække opad stejle bakker. Jeg har aldrig haft problemet herhjemme når vi kører med campingvogn.
Jeg kommer selvfølgelig stadig på ferie, jeg sætter bare farten ned, men spørgsmålet er mest for at hjælpe bilen med at få bedre køling.

Re: Motor bliver varm med campingvogn om sommeren

: 18. jan 2020, 22:59
af kGlerup
Er der olien der når den temperatur?
I så fald er der intet at være bekymret for!
Men ellers, kan du holde temperaturen nede ved bare at geare ned, så burde det da være fint :)

Re: Motor bliver varm med campingvogn om sommeren

: 19. jan 2020, 06:56
af varmlose
Ved ikke om det er et svar du kan bruge til nået men prøv og google skoda 1,6 tdi og varm motor
De skal have mont. Xtra olie/vand køler når de har fået mont. Træk
Det de skrev om den gang var at superb når den fik mont. Træk fra ny så skulle denne xtra køling monteres
Vi havde det samme med vores fabia 1,6 tdi varm motor hvor aircon og alt slukkede for at den skulle bruge for meget strøm osv. efter ca 20 min. Pause normal temp.
Vh robert
Ps solgte bilen og vores problem var så også borte😎

Re: Motor bliver varm med campingvogn om sommeren

: 19. jan 2020, 07:13
af DanielB12
varmlose skrev:
19. jan 2020, 06:56
Ved ikke om det er et svar du kan bruge til nået men prøv og google skoda 1,6 tdi og varm motor
De skal have mont. Xtra olie/vand køler når de har fået mont. Træk
Det de skrev om den gang var at superb når den fik mont. Træk fra ny så skulle denne xtra køling monteres
Vi havde det samme med vores fabia 1,6 tdi varm motor hvor aircon og alt slukkede for at den skulle bruge for meget strøm osv. efter ca 20 min. Pause normal temp.
Vh robert
Ps solgte bilen og vores problem var så også borte😎
Det er fordi at trækket ikke er monteret ab fabrik, og den danske importør har valgt, ikke at gøre forb til træk standard på Skodaer. Ved ikke om det er ændret nu, men tror der ikke.

Re: Motor bliver varm med campingvogn om sommeren

: 19. jan 2020, 07:44
af perw
Hvor stor er campingvognen og hvilke hastigheder kører du med og hvilket gear. Hvilken hastighed er du nødt til sætte ned til.

Re: Motor bliver varm med campingvogn om sommeren

: 19. jan 2020, 07:59
af Target
DanielB12 skrev:
19. jan 2020, 07:13
Det er fordi at trækket ikke er monteret ab fabrik, og den danske importør har valgt, ikke at gøre forb til træk standard på Skodaer. Ved ikke om det er ændret nu, men tror der ikke.
På den Superb jeg bestilte inden jul, der er det standard. Det står i hvert fald på standardudstyrslisten: "Anhængerforberedelse". :-)

Re: Motor bliver varm med campingvogn om sommeren

: 19. jan 2020, 08:07
af perw
Target skrev:
19. jan 2020, 07:59
DanielB12 skrev:
19. jan 2020, 07:13
Det er fordi at trækket ikke er monteret ab fabrik, og den danske importør har valgt, ikke at gøre forb til træk standard på Skodaer. Ved ikke om det er ændret nu, men tror der ikke.
På den Superb jeg bestilte inden jul, der er det standard. Det står i hvert fald på standardudstyrslisten: "Anhængerforberedelse". :-)
Det kommer også an på, hvilken motor man har købt med. På Octavia med 1,6 TDI var det et problem. Men ikke ved 2.0 TDI.

Re: Motor bliver varm med campingvogn om sommeren

: 19. jan 2020, 08:09
af Target
valentin skrev:
18. jan 2020, 21:25
Mit spørgsmål går nu på.

1. Kan jeg umiddelbart sætte en kølergrill på fra en R-line model, for den er helt åben (se billede)
2. kan jeg fjerne den afdækning der sidder bagpå min egen?

Jeg tænker at den måske vil få noget mere køling på den måde, dog kender jeg ikke om der er en grund til at min grill kun er åben i midten???

Mange hilsen
Jan

Billeder er lånt fra internettet.
Jeg kan desværre ikke svare på dine to spørgsmål.
Men selvom det skulle være muligt, enten at montere en anden grill, eller fjerne afdækningen i din egen, så vil jeg anbefale ikke at gøre det. :-)
For skulle det faktisk vise sig at det afhjælper dit problem (det gør det formentlig), så skal du tænke på at du 365 dage om året vil have den samme effekt, hvilket vil medføre at motoren vil være længere tid om at blive driftsvarm. Det medfører øget brændstofforbrug og øget slid på motoren. Omfanget vil selvfølgelig være afhængig af den øgede kølingeffekt en anden eller mere åben kølergrill vil medføre. ;-)
Og som et par andre folk også skriver, så ville jeg ikke være nervøs for den temperaturstigning du beskriver, særligt ikke når du reagerer som man bør i en sådan situation, ved at geare ned og sætte farten lidt ned. Det er trods alt en ret lille motor, som kommer på hårdt arbejde på en stejl bakke med mange kilo på krogen. :D

Re: Motor bliver varm med campingvogn om sommeren

: 19. jan 2020, 08:10
af Target
perw skrev:
19. jan 2020, 08:07
Target skrev:
19. jan 2020, 07:59
DanielB12 skrev:
19. jan 2020, 07:13
Det er fordi at trækket ikke er monteret ab fabrik, og den danske importør har valgt, ikke at gøre forb til træk standard på Skodaer. Ved ikke om det er ændret nu, men tror der ikke.
På den Superb jeg bestilte inden jul, der er det standard. Det står i hvert fald på standardudstyrslisten: "Anhængerforberedelse". :-)
Det kommer også an på, hvilken motor man har købt med. På Octavia med 1,6 TDI var det et problem. Men ikke ved 2.0 TDI.
På Superb er det standardudstyr, uanset hvilken motor man vælger. ;) Jeg forholder mig ikke til om det er et problem eller ej, for det ved jeg ikke noget om.

Re: Motor bliver varm med campingvogn om sommeren

: 19. jan 2020, 09:03
af GaSelle
DanielB12 skrev:
19. jan 2020, 07:13
varmlose skrev:
19. jan 2020, 06:56
Ved ikke om det er et svar du kan bruge til nået men prøv og google skoda 1,6 tdi og varm motor
De skal have mont. Xtra olie/vand køler når de har fået mont. Træk
Det de skrev om den gang var at superb når den fik mont. Træk fra ny så skulle denne xtra køling monteres
Vi havde det samme med vores fabia 1,6 tdi varm motor hvor aircon og alt slukkede for at den skulle bruge for meget strøm osv. efter ca 20 min. Pause normal temp.
Vh robert
Ps solgte bilen og vores problem var så også borte😎
Det er fordi at trækket ikke er monteret ab fabrik, og den danske importør har valgt, ikke at gøre forb til træk standard på Skodaer. Ved ikke om det er ændret nu, men tror der ikke.
Det er det. Forberedelse til træk er standard på Superb i hvert fald (fra MY18 og frem) pånær 2.0 TSI 272 og én anden variant.

Re: Motor bliver varm med campingvogn om sommeren

: 19. jan 2020, 09:04
af DanielB12
GaSelle skrev:
19. jan 2020, 09:03
DanielB12 skrev:
19. jan 2020, 07:13
varmlose skrev:
19. jan 2020, 06:56
Ved ikke om det er et svar du kan bruge til nået men prøv og google skoda 1,6 tdi og varm motor
De skal have mont. Xtra olie/vand køler når de har fået mont. Træk
Det de skrev om den gang var at superb når den fik mont. Træk fra ny så skulle denne xtra køling monteres
Vi havde det samme med vores fabia 1,6 tdi varm motor hvor aircon og alt slukkede for at den skulle bruge for meget strøm osv. efter ca 20 min. Pause normal temp.
Vh robert
Ps solgte bilen og vores problem var så også borte😎
Det er fordi at trækket ikke er monteret ab fabrik, og den danske importør har valgt, ikke at gøre forb til træk standard på Skodaer. Ved ikke om det er ændret nu, men tror der ikke.
Det er det. Forberedelse til træk er standard på Superb i hvert fald (fra MY18 og frem) pånær 2.0 TSI 272 og én anden variant.
Fdm lavede også en masse ballade omkring det, da ikke alle forhandlere vidste det, da de bestilt forhandler-monteret træk. Så de fik nogle dyre sager på nakken.

Re: Motor bliver varm med campingvogn om sommeren

: 19. jan 2020, 11:47
af valentin
Hej og tak for alle de svar der er kommet.

Jeg trækker med en 1500 kg. Campingvogn og turen plejer at gå til Kroatien, via Tyskland, Østrig og Slovenien.
Vi har fartpiloten på 100 km/t og bilen vælger selv gear, mest 7 gear.

Det er kølevandet der bliver 110-115 gr. Olien kommer op på ca 130-135 gr. (iflg. VW er det ikke et problem før den nærmer sig 150 gr)

Det er jo rigtigt at hvis man fjerner disse plastik lameller eller sætter en anden grill på, så vil det være sådan hele året rundt, med det resultat at den er længere tid om at blive varm herhjemme, og om vinteren.
Så det kan godt være at jeg bare skal gøre som jeg hele tiden har gjordt, med at sætte farten ned til 80-90 km/t når den virkelig skal trække.

Re: Motor bliver varm med campingvogn om sommeren

: 19. jan 2020, 12:10
af perw
Har du prøvet at sætte den i sport, så burde den kører med lidt flere omdrejninger. Eller skift til man. Gear og sørg for lidt flere omdrejninger

Re: Motor bliver varm med campingvogn om sommeren

: 19. jan 2020, 12:17
af vartaz
Post dine PR koder. Den er garanteret ikke med den store køle osv ifb m træk.....

Re: Motor bliver varm med campingvogn om sommeren

: 19. jan 2020, 13:38
af Jesper Rasmussen
Der er flere der har oplevet det du beskriver og der findes faktisk en større køleblæser som kan afhjælpe det.

At du udskifter grillen til en der er mere åben betyder ikke noget for opvarmningstiden for kølevandet cirkulerer ikke ud i køleren før motoren er driftsvarm og der er behov for at køle den ned.

Re: Motor bliver varm med campingvogn om sommeren

: 19. jan 2020, 17:29
af valentin
Her er koderne.

Jesper. Som du skriver, så kan det hjælpe bilen hvis jeg skifter grillen ud eller får fat i en bedre blæser til køleren?

Re: Motor bliver varm med campingvogn om sommeren

: 19. jan 2020, 19:00
af HenrikH29
Et lille trick du kan bruge, hvis det skulle blive kritisk dernede i bjergene, er at sætte din klima på fuld varme og fuld blæser. Så vil den suge alt varmen fra motoren og ind i kabinen. Der blive selvfølgelig ubehageligt varm, men det kan løses ved at rulle vinduer ned. Kan bruges som en "nødløsning" og effekten kommer hurtigt. Temperaturen falder betydeligt.

PS har du en eller 2 ventilatorer foran køleren ? Når f.eks. en Audi de har fabriksmonteret træk (eller forberedelse), sidder der 2 ved siden af hinanden mod normalt kun en. Mon ikke det er det samme med din VW.

Re: Motor bliver varm med campingvogn om sommeren

: 19. jan 2020, 20:06
af Jesper Rasmussen
Jeg har ikke erfaring med at skifte grillen, men teoretisk burde det virke.

Jeg kender til flere tilfælde hvor der er monteret større kølerblæser(e) men om det er muligt på din bil ved jeg ikke, der må du høre VW som har en tpi på problemet.

Re: Motor bliver varm med campingvogn om sommeren

: 19. jan 2020, 20:31
af vartaz
HenrikH29 skrev:
19. jan 2020, 19:00
Et lille trick du kan bruge, hvis det skulle blive kritisk dernede i bjergene, er at sætte din klima på fuld varme og fuld blæser. Så vil den suge alt varmen fra motoren og ind i kabinen. Der blive selvfølgelig ubehageligt varm, men det kan løses ved at rulle vinduer ned. Kan bruges som en "nødløsning" og effekten kommer hurtigt. Temperaturen falder betydeligt.

PS har du en eller 2 ventilatorer foran køleren ? Når f.eks. en Audi de har fabriksmonteret træk (eller forberedelse), sidder der 2 ved siden af hinanden mod normalt kun en. Mon ikke det er det samme med din VW.
Samme ved VW
2 blæsere ved træk...

Re: Motor bliver varm med campingvogn om sommeren

: 19. jan 2020, 20:49
af Jesper Rasmussen
vartaz skrev:
19. jan 2020, 20:31
HenrikH29 skrev:
19. jan 2020, 19:00
Et lille trick du kan bruge, hvis det skulle blive kritisk dernede i bjergene, er at sætte din klima på fuld varme og fuld blæser. Så vil den suge alt varmen fra motoren og ind i kabinen. Der blive selvfølgelig ubehageligt varm, men det kan løses ved at rulle vinduer ned. Kan bruges som en "nødløsning" og effekten kommer hurtigt. Temperaturen falder betydeligt.

PS har du en eller 2 ventilatorer foran køleren ? Når f.eks. en Audi de har fabriksmonteret træk (eller forberedelse), sidder der 2 ved siden af hinanden mod normalt kun en. Mon ikke det er det samme med din VW.
Samme ved VW
2 blæsere ved træk...
Korrekt, men selv om bilen er født med 2 blæsere findes der stadig et setup med større blæsere til nogle Passat modeller, jeg har indtil videre haft 2 kunder der har fået dem skiftet pga samme udfordring som TS.

Så kan man jo vurdere om det er udgiften værd eller om man kan leve med at sætte farten lidt ned den ene gang om året hvor det er et problem 😎

Re: Motor bliver varm med campingvogn om sommeren

: 19. jan 2020, 21:01
af QT1410
Vandpumpen cirkulerer jo også flere liter pr minut når motoren går flere omdrejninger ved nedgearing.

Evt. fjernede lameller kan modvirkes med "pap" direkte foran køleren i den kolde del af året, og beskytter også klimaanlæggets kondensator mod stenslag og sandblæsning.

Re: Motor bliver varm med campingvogn om sommeren

: 20. jan 2020, 15:51
af vartaz
QT1410 skrev:
19. jan 2020, 21:01
Vandpumpen cirkulerer jo også flere liter pr minut når motoren går flere omdrejninger ved nedgearing.

Evt. fjernede lameller kan modvirkes med "pap" direkte foran køleren i den kolde del af året, og beskytter også klimaanlæggets kondensator mod stenslag og sandblæsning.
Pap hjælper ingenting og gør ingen forskel.
Termostaten lukker ikke vand derud når der er koldt i motoren. Dvs pap foran er helt unødvendigt og virkningsløst

Re: Motor bliver varm med campingvogn om sommeren

: 20. jan 2020, 17:04
af QT1410
Nå. Mit termometer er uenigt.

Der er to ting i det:
1)Det nedsætter kølerens effekt, så der ikke afkøles for meget når termostaten åbner. Termostaten er afpasset til at give nok køling tilstrækkeligt hurtigt i varmt vejr. Der er forskel på at lade hoveddøren stå åben et par minutter når det er -5 eller +15 udenfor.

2) Det nedsætter fartvindens direkte køling af motorblokken og de vandrør. der løber på tværs af motorblokken.

Re: Motor bliver varm med campingvogn om sommeren

: 20. jan 2020, 17:30
af vartaz
1 termostaten er modulerende hvis den fungerer burde det ingen forskel gøre. 2: dette er korrekt men hvornegry effekt det gør burde være minimalt 😀

Re: Motor bliver varm med campingvogn om sommeren

: 20. jun 2021, 10:34
af poul d-j
Hej,
Er der nogen der ved om man umiddelbart kan erstatte kølerblæseren på en Golf 7 2.0TDI , med kun en blæser til en med 2 blæsere. Tænker på ledningstykkelse programering mm. ? Mvh Poul
https://www.autodoc.dk/nrf/16439307

Re: Motor bliver varm med campingvogn om sommeren

: 27. aug 2022, 15:31
af Macfreak
Det lyder fornuftigt at geare ned ved fuld belastning.

Jeg er meget interesseret i at høre om et lignende problem. På vej hjem fra Italien, ved Schnaittach efter Nurnberg er der en ret stejl og lang bakke.. med en fuldt læsset bil og cv (3.500kg tilsammen, muligvis mere) fik jeg motorfejl (for lavt turbo tryk) ved 2100 omdr i 5 gear. Så gearede jeg ned i 3 og kørte omkr de 80 op ad bakken. Bemærkede at temp begyndte at stige mod de 100 gr. Så gav jeg lidt mindre gas = 60km/t hvorefter den blev normal igen. Ellers har turen ned over Brenner og tilbage været ganske fin. Brenner klaret i 3 gear og 3000 omdr. Det meste af vejen kørt i 5. Gear (af 6) der er tale om en passat B6 BMR 170 2.0 TDI. Lyder den til at være syg, eller er det normal opførsel?
Kører ca 10-11 km/L med fuldt læs og CV.