Skift af knastkæder på 2010 Octavia 1.4TSI CAXA
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13248
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3210 times
- Been thanked: 4542 times
Skift af knastkæder på 2010 Octavia 1.4TSI CAXA
En lille billeddokumentation på opgaven med at skifte knastkæde på vores Octavia.
Mekaniker på opgaven var norn herinde fra
norn laver kun VAG biler, så han har alt det specialværktøj der skal bruges til opgaven, samt en masse erfaring.
Lidt billeder fra operationen..
Af med indsugning, ledningsnet og alle slanger.
Topstykkets modsatte ende af knastkæden. Det er her man låser knastakslerne med et låseværktøj.
Låseværktøj til knast ses her på batterikassen
Motor skal af ophæng for at kunne få plads.
Motor ophængt i kædetræk over bjælker i loftet.
Højre forhjul skal af og kølevand og motorolie tappes af. Bundkar skal af. Kølevand genbruges, olie påfyldes nyt
Gammel kæde
Ny kæde til oliepumpe monteret
Oliepumpe med si til venstre. Derover krumtap med hovedlejer.
Ny knastkæde, knastforstiller mm monteret
Krumtap mm
Bundkar gøres klar til ny pakning
Rigeligt med bremserens for at fjerne det olie der er dryppet ned ad motoren. Den smule der havde ramt udstødningen stank dog rigtig brændt 1 døgns tid efter.
Den støj der før var ved opstart, er så godt som væk.
Når man koldstarter bilen, er der en lille smule, hvorefter den meget hurtigt falder ind i rolig rytme.
For reference kommer her to videoer:
1) optaget i september 2014 ved ca km 73.000
2) optaget oktober 2019 efter kædeskift ved km 153.000
Skru lyden godt op, og lyt til forskellen - dvs både hvor meget den støjer, samt tiden der går indtil den falder til ro.
video 1 (gl. kæde) : https://youtu.be/OCoWwXohFn0
video 2 (ny kæde) : https://youtu.be/PcaH5k6MZ9I
Mekaniker på opgaven var norn herinde fra
norn laver kun VAG biler, så han har alt det specialværktøj der skal bruges til opgaven, samt en masse erfaring.
Lidt billeder fra operationen..
Af med indsugning, ledningsnet og alle slanger.
Topstykkets modsatte ende af knastkæden. Det er her man låser knastakslerne med et låseværktøj.
Låseværktøj til knast ses her på batterikassen
Motor skal af ophæng for at kunne få plads.
Motor ophængt i kædetræk over bjælker i loftet.
Højre forhjul skal af og kølevand og motorolie tappes af. Bundkar skal af. Kølevand genbruges, olie påfyldes nyt
Gammel kæde
Ny kæde til oliepumpe monteret
Oliepumpe med si til venstre. Derover krumtap med hovedlejer.
Ny knastkæde, knastforstiller mm monteret
Krumtap mm
Bundkar gøres klar til ny pakning
Rigeligt med bremserens for at fjerne det olie der er dryppet ned ad motoren. Den smule der havde ramt udstødningen stank dog rigtig brændt 1 døgns tid efter.
Den støj der før var ved opstart, er så godt som væk.
Når man koldstarter bilen, er der en lille smule, hvorefter den meget hurtigt falder ind i rolig rytme.
For reference kommer her to videoer:
1) optaget i september 2014 ved ca km 73.000
2) optaget oktober 2019 efter kædeskift ved km 153.000
Skru lyden godt op, og lyt til forskellen - dvs både hvor meget den støjer, samt tiden der går indtil den falder til ro.
video 1 (gl. kæde) : https://youtu.be/OCoWwXohFn0
video 2 (ny kæde) : https://youtu.be/PcaH5k6MZ9I
- These users thanked the author HansH for the post (total 4):
- DanielSan • DanielB12 • i-s • Per Doessing
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
- DanielSan
- Nyt medlem
- Indlæg: 327
- Tilmeldt: 11. apr 2016, 18:26
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 78 times
- Been thanked: 23 times
Re: Skift af knastkæder på 2010 Octavia 1.4TSI CAXA
Jeg vil spørge om, hvilket interval du har kørt mellem dine olieskift? Jeg har en teori om, at de LL-skift på 30.000 km, som bilen er godkendt til er årsagen til at kæden strækker sig.
Nu er der også en del problemer med selve kvaliteten på kæden, så det skal selvfølgelig ikke udelukkes.
Hvor langt har du kørt mellem dine skift?
Nu er der også en del problemer med selve kvaliteten på kæden, så det skal selvfølgelig ikke udelukkes.
Hvor langt har du kørt mellem dine skift?
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13248
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3210 times
- Been thanked: 4542 times
Re: Skift af knastkæder på 2010 Octavia 1.4TSI CAXA
Vi købte bilen da den var godt 2 år og 32.000km.
Indtil da er jeg overbevist om at den bare havde fulgt LL service - dvs fået ét olieskift da vi fik den.
Den kørte derefter på dette olie indtil km 57.000 hvor den var til service hos aut.
Fra det tidspunkt og frem har jeg selv givet den nyt olie+filter halvvejs, dvs midt mellem hver service ... altså for hver 15.000km.
Da knastkæden bliver skiftet ved km 153.750 har den således fået i alt 8 olieskift inden.
Indtil da er jeg overbevist om at den bare havde fulgt LL service - dvs fået ét olieskift da vi fik den.
Den kørte derefter på dette olie indtil km 57.000 hvor den var til service hos aut.
Fra det tidspunkt og frem har jeg selv givet den nyt olie+filter halvvejs, dvs midt mellem hver service ... altså for hver 15.000km.
Da knastkæden bliver skiftet ved km 153.750 har den således fået i alt 8 olieskift inden.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
- DanielSan
- Nyt medlem
- Indlæg: 327
- Tilmeldt: 11. apr 2016, 18:26
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 78 times
- Been thanked: 23 times
Re: Skift af knastkæder på 2010 Octavia 1.4TSI CAXA
Tak for dit svar. Jeg kan se på billederne, at der er lidt olieslam, men hvis den har fået skiftet olie hver 15.000 km fra 60-150.000 km, undrer det mig, at kæden blev slap. Hvilken olie har du brugt?HansH skrev:Vi købte bilen da den var godt 2 år og 32.000km.
Indtil da er jeg overbevist om at den bare havde fulgt LL service - dvs fået ét olieskift da vi fik den.
Den kørte derefter på dette olie indtil km 57.000 hvor den var til service hos aut.
Fra det tidspunkt og frem har jeg selv givet den nyt olie+filter halvvejs, dvs midt mellem hver service ... altså for hver 15.000km.
Da knastkæden bliver skiftet ved km 153.750 har den således fået i alt 8 olieskift inden.
- Blackfinger
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 9159
- Tilmeldt: 15. jun 2008, 12:25
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Århus
- Has thanked: 46 times
- Been thanked: 394 times
Re: Skift af knastkæder på 2010 Octavia 1.4TSI CAXA
@DanielSan. Hvorfor undrer du dig over det??? De kæder er jo almindeligt kendte for deres dårlige kvalitet.
- DanielSan
- Nyt medlem
- Indlæg: 327
- Tilmeldt: 11. apr 2016, 18:26
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 78 times
- Been thanked: 23 times
Re: Skift af knastkæder på 2010 Octavia 1.4TSI CAXA
Det har du delvist ret i, dog har VW reklameret med, at kæden skulle vare livstid.Blackfinger skrev:@DanielSan. Hvorfor undrer du dig over det??? De kæder er jo almindeligt kendte for deres dårlige kvalitet.
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13248
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3210 times
- Been thanked: 4542 times
Re: Skift af knastkæder på 2010 Octavia 1.4TSI CAXA
Det var først og fremmest en præventiv udskiftning.
TPI'en på problemet foreskriver f.eks. at der skal være logget fejl i motorstyringen i forhold til diagnosen "strukket kæde"
Derudover skal den rasle mere end de tilladte ca 2 sekunder efter koldstart.
Vores gjorde ingen af delene.
Imidlertid har vi besluttet at beholde bilen mindst et par år mere, og derfor synes jeg det gav mening at få dette issue ud af verden.
Dels opnår vi, at vi ikke skal bekymre os om risikoen for et havari, og dels vil det være et argument når den engang skal sælges, at kæde ER skiftet. En ting jeg som VAG-mand i hvert fald selv ville spørge om, hvis jeg kiggede på denne bil som brugt.
Bilen har altid fået denne olie: https://www.billigbilpleje.dk/pi/Castro ... 46141.aspx
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13248
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3210 times
- Been thanked: 4542 times
Re: Skift af knastkæder på 2010 Octavia 1.4TSI CAXA
Kontakt norn via PB og hør på en pris til din bil
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1966
- Tilmeldt: 13. nov 2009, 20:10
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 14 times
- Been thanked: 29 times
Re: Skift af knastkæder på 2010 Octavia 1.4TSI CAXA
Ok.
Det var bare en ca pris, altså om det hedder 5 eller 10 af de store
Knægten er nemmelig på udkig efter en Octavia fra 2010-13 med den motor, og vil så have kæden skiftet når han finder den rette bil
Har du undersøgt hvad det ville koste på autoriseret/uautoriseret værksted ?
Det var bare en ca pris, altså om det hedder 5 eller 10 af de store
Knægten er nemmelig på udkig efter en Octavia fra 2010-13 med den motor, og vil så have kæden skiftet når han finder den rette bil
Har du undersøgt hvad det ville koste på autoriseret/uautoriseret værksted ?
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 182
- Tilmeldt: 18. nov 2011, 05:19
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 42 times
- Been thanked: 53 times
Re: Skift af knastkæder på 2010 Octavia 1.4TSI CAXA
Tror det var i 2013 jeg fik skiftet på vores daværende Octavia ved Skoda. Fik det lavet på 100% kulance, mener prisen var 10-12.000krm power skrev:Ok.
Det var bare en ca pris, altså om det hedder 5 eller 10 af de store
Knægten er nemmelig på udkig efter en Octavia fra 2010-13 med den motor, og vil så have kæden skiftet når han finder den rette bil
Har du undersøgt hvad det ville koste på autoriseret/uautoriseret værksted ?
Sent from my iPad using Tapatalk
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13248
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3210 times
- Been thanked: 4542 times
Re: Skift af knastkæder på 2010 Octavia 1.4TSI CAXA
Nej.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Medlem
- Indlæg: 703
- Tilmeldt: 9. sep 2008, 19:29
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: 4480
- Has thanked: 101 times
- Been thanked: 10 times
Re: Skift af knastkæder på 2010 Octavia 1.4TSI CAXA
Den gamle har lige fået skiftet kæde på Skoda på hans rapid 1,4 tsi caxa. fra 2013 kørt 109000km 14000kr dog incl 2 olieskift da den har fået skiftet olie lige inden og det mente Skoda de blev nød til at skifte igen.
Tesla 3 SR 2024 (Highland)
Vw bobbel type 1 1956
Vw bobbel type 1 1956
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 46
- Tilmeldt: 16. jun 2008, 15:37
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Vest for Hobro
- Has thanked: 13 times
- Been thanked: 4 times
Re: Skift af knastkæder på 2010 Octavia 1.4TSI CAXA
Det gør den da også, holder "livstid" for hvis/når den skrider, strækker sig, springer eller hopper en tand er det slut med motoren.
Jeg var, delvist, med til at skifte på en golf et eller andet, den skabte sig helt tosset, og bøjede ventiler, efter 102K så hvis "man" er tilfreds med en levetid på 100K km. på en bil er det jo så et andet mål for livstids garenti.
383CI
2002 VW Lupo R3 1,2 3L Stabil til hverdag. 3,2/100km +600k km. Stabil og optimeret til små 100hk.
1968 Dodge Charger V8 383CI (6,3L) 22/100km. På lift
1969 Buick Elektra 225 cab, V8 430CI (7,0L) 20/100km. Bidrager til den globale opvarmning.
2002 VW Lupo R3 1,2 3L Stabil til hverdag. 3,2/100km +600k km. Stabil og optimeret til små 100hk.
1968 Dodge Charger V8 383CI (6,3L) 22/100km. På lift
1969 Buick Elektra 225 cab, V8 430CI (7,0L) 20/100km. Bidrager til den globale opvarmning.