Side 1 af 2

1.4 tsi Passat b8 knastaksel/bolte problem

: 7. jul 2020, 17:27
af anvan
Hej,

Vores Passat b8 1.4 tsi dsg fra 2018/marts med 53000km (købte den fra ny) på klokken blev i dag fragtet på værksted med autohjælp.

Hvorfor?:

Efter et par km’s kørsel i dag begyndte der at komme en dunke lyd fra motorrummet. Jeg stoppede straks, der var ingen advarselslamper i cockpittet som lyste.

Startede motoren igen og kunne høre og se at lyden kom fra dækslet ved knastakslen og remmen. Så jeg ringede til autohjælp og fik bugseret bilen hen på værksted.

Vi fik fjernet dækslet og følgende åbenbarede sig - se billede. To af boltene havde løsnet sig. Heldigvis blev det ikke værre da jeg fik stoppet bilen såsnart jeg hørte lyden. Men stadig en træls ekstra regning inden feriestart. Der skal skiftes nyt knasthjul, bolte, vandpumpe og rem. Selvfølgelig billigt sluppet ift. alternativet med en smadret motor. Synes dog stadig at det er for ringe at det kan ske i en bil som kun er lidt over 2 år og med 53000km. Ja, desværre er der ikke længere garanti på.

Nå, men ville lige dele erfaringen med jer andre.

God sommer.

Mvh
An Van Nguyen

Re: 1.4 tsi Passat b8 knastaksel/bolte problem

: 7. jul 2020, 18:28
af Morten16v
Hvis den er passet med aut service så burde der være kulance på. Det er et kendt problem!


Hvorfor skal tandrem og vandpumpen skiftes?

Re: 1.4 tsi Passat b8 knastaksel/bolte problem

: 7. jul 2020, 20:43
af anvan
Mekanikeren ville bare skifte det når han var igang. Selvom det nok ikke er nødvendigt.

VW vil desværre ikke yde kulance. De siger det er alm. slid.

Re: 1.4 tsi Passat b8 knastaksel/bolte problem

: 7. jul 2020, 20:50
af DanielSan
Det er for ringe, at det kan ske efter så kort tid. Bilen er jo ny!

Re: 1.4 tsi Passat b8 knastaksel/bolte problem

: 7. jul 2020, 21:04
af Blackfinger
Slid??? Det kan sgu da ikke være slid at boltene løsner sig.

Dengang jeg var ung var det stort hvis en motor kunne holde 100.000km. Så kom en periode hvor en motor nemt kunne holde mindst 300.000km.

Nu er vi tilbage til at man skal være heldig hvis en motor holder 100.000km. :x

Re: 1.4 tsi Passat b8 knastaksel/bolte problem

: 7. jul 2020, 23:31
af Soner
Nu er jeg da mere nervøs over kvaliteten og køb af sådan en b8’er :) det er dyrt at være bilejer.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: 1.4 tsi Passat b8 knastaksel/bolte problem

: 8. jul 2020, 09:21
af m power
Er der forsøgt at spænde boltene igen ?

Re: 1.4 tsi Passat b8 knastaksel/bolte problem

: 8. jul 2020, 13:24
af anvan
De er forsøgt spændt igen men den ene bolt er bøjet. Dernæst frarådede mekanikeren denne løsning da de højst sandsynligt vil løsne sig igen. (Mekanikerens erfaringer med tilsvarende problemer). Og vi skal på kør-selv ferie fra lørdag så tager ingen chancer.

Mekanikeren dokumenterer reparationen og så opretter jeg en sag ved FDM.

Re: 1.4 tsi Passat b8 knastaksel/bolte problem

: 8. jul 2020, 15:44
af m power
Bolten er jo bøjet da den er gået imod dækslet.
Hvis det var det min bil, så fik den nye bolte, og en dråbe loctite.
Men det tjener værkstedet jo ikke ret meget på 🤔

Re: 1.4 tsi Passat b8 knastaksel/bolte problem

: 8. jul 2020, 17:43
af Morten16v
Ny forstiller på og ik andet. Tandrem kan holde til 210t og vandpumpen det samme.

Fik du spurgt til kulance på knasthjulet?

Re: 1.4 tsi Passat b8 knastaksel/bolte problem

: 8. jul 2020, 19:58
af norn
m power skrev:
8. jul 2020, 15:44
Bolten er jo bøjet da den er gået imod dækslet.
Hvis det var det min bil, så fik den nye bolte, og en dråbe loctite.
Men det tjener værkstedet jo ikke ret meget på 🤔
Den fremgangsmåde lyder også ret godt i mine ører.....

Tandrem , vandpumpe osv. er rent mer salg

Re: 1.4 tsi Passat b8 knastaksel/bolte problem

: 28. sep 2020, 17:19
af Viggoj
Hej.
Vi lige høre, hvordan det hele endte i denne sag :-)

Har ligt fået min B8´r fra feb. 2018 sendt afsted til VW Herning her i eftermiddag med formentlig samme problem - har kørt 68.000 km.
Samme fremgangsmåde med "donk" lyde fra dækslet-kunne ved at vippe dækslet konstatere, at remmen var på vej til at glide af øverste drivhjul.

På forhånd tak for svar

Re: 1.4 tsi Passat b8 knastaksel/bolte problem

: 19. okt 2020, 16:15
af oliverkr
Så fik min Passat 1.4 tsi fra 05/18 den samme skade🙄
Har lige fået dommen fra værkstedet der siger at knastforstiller, tandrem ( grundet metalspåner ), ophæng, kilerem mm skal skiftes.
De prøver at søge kulance i morgen og jeg forventer da VW vedkender sig et ansvar, men er samtidig realist og tænker der bliver kø ved håndvasken.

Mekanikkeren sagde at det var den tredje Passat med samme motor han havde set skaden på indenfor det seneste år....

Man bliver så træt 🤬

Re: 1.4 tsi Passat b8 knastaksel/bolte problem

: 19. okt 2020, 16:37
af styker
Noget tyder jo på at der mangler loctite på de bolte fra fabrikken, der er nok blevet optimeret på mængden i produktionen.
Men bortset fra det, så skyldes det helt sikkert et stenslag :cry:

Re: 1.4 tsi Passat b8 knastaksel/bolte problem

: 19. okt 2020, 16:49
af AutoTech
Bare send mig stelnummer så jeg tjekker elsapro om der er nogen tpi til det

Re: 1.4 tsi Passat b8 knastaksel/bolte problem

: 19. okt 2020, 16:52
af oliverkr
styker skrev:
19. okt 2020, 16:37
Men bortset fra det, så skyldes det helt sikkert et stenslag :cry:
:lol: :lol:

Re: 1.4 tsi Passat b8 knastaksel/bolte problem

: 19. okt 2020, 18:05
af BoJensen88
Jeg har heldigvis 4 års garanti ..

Vores har gået 33000km...v
Håber ikke at blive en del af denne statestik .. :evil: :(

Re: 1.4 tsi Passat b8 knastaksel/bolte problem

: 9. nov 2020, 09:28
af Viggoj
Hej.
Til info er jeg "gået hele vejen" med denne sag-det gælder sig FDM, Importøren, samt Ankenævn for biler.
Indtil videre er der desværre ikke nogen parter, som vil erkende, at der er en fejl ved den pågældende model-ej heller så meget hjælp at hente ved FDM.
Min regning var på i alt 6.570,88 kr.

Importørens udtalelse:
"Det er naturligvis beklageligt, at du har problemer med din bil, samt de uforudsete udgifter dette måtte medfører. Vi har været i kontakt med værkstedet hos Volkswagen servicepartner i .........., som oplyser, at dette er set før,
men hverken vi eller værkstedet er bekendt med at dette skulle være generelt problem.
Vi er glade for, at høre at de på værkstedet har tilbudt dig en fin kulance på den forestående reparation - vi har ikke mulighed for, at tilbyde yderligere kulance. "

Fdm´s udtalelse:
"Jeg forstår din henvendelse som, at du har en bil, hvor du mener, at der har været en fejl, der har været til stede inden for garantiperioden, men hvor du først har reklameret efter garanti- og reklamationsfristens, hvorfor forhandleren har afvist din reklamation.
Det er desværre korrekt, at disse frister er absolutte, så selv hvis du senere kan dokumentere, at der var en fejl ved bilen som skyldes en mangel, er der ikke så meget at gøre, selvom du kan påvise, at der er en generel fejl ved bil-modellen.
Jeg forstår desuden, at du allerede har indbragt sagen for Ankenævnet for Biler, som der vil tage stilling til, om du har reklameret rettidigt, også om der fx. kunne være en konstruktionsfejl ved bilen"

Ankenævn for biler´s udtalelse (anklagede)
"Klagers fornyede indlæg giver ikke anledning til en ændret vurdering af sagen. På tidspunktet for fejlens opståen, er klagers bil desværre hverken dækket af garanti eller reklamationsret jf. købeloven. Klager bruger en del energi på at finde lignende eksempler. Dette er imidlertid irrelevant for sagen, eftersom såvel garantiperioden som købelovens 24 måneders reklamationsfrist er absolutte frister, som hverken afbrydes, suspenderes eller forlænges. Kulancedækning er som tidligere nævnt ikke noget, klager har et juridisk krav på at opnå. Indklagede kan ikke bekræfte klagers udokumenterede oplysninger om bestilling af værkstedydelsen mod protest. Såfremt klager i øvrigt havde tilkendegivet ikke at have til hensigt eller være forpligtet til at betale for det udførte arbejde, var reparationen ikke blevet igangsat. Det er naturligvis hverken forventeligt eller normalt, at en fejl som denne opstår, og derfor har klager også opnået en betydelig dækning pr. kulance."

Mit eget svar til ovenstående:
"Tak for svar.
Som allerede skrevet er fejlen uden tvivl startet i garantiperioden, men registreret /opdaget efter garantiperioden.
Jeg bruger ikke energi på at finde lign. eksempler, da jeg bliver orienteret om disse i div. vw grupper på nettet (som allerede fortalt er der stor fokus på dette problem, og derfor vil flere sager fremkomme) - Jeg mener, at disse oplysninger er relevant for sagen.
At bruge tiden på at referere til købeloven og reklamationsretten, i stedet for at kigge på sagens indhold, er for mig irrelevant for sagen.

Selvfølgelig kan jeg ikke bekræfte dokumenterede oplysninger om bestilling af værksted ydelsen mod protest, da dette som allerede fortalt er foregået pr. telefon (Servicerådgiver "NAVN").
Mht. at "klager i øvrigt havde tilkendegivet ikke at have til hensigt eller være forpligtet til at betale for det udførte arbejde, var reparationen ikke blevet igangsat", kan jeg kun gentage: "Jeg er jo tvunget til at lave en aftale mod protest, da bilen jo skal repareres, og vi er afhængig af køretøjet i hverdagene".
Der er formentlig også en årsag til. at jeg ikke har modtaget en sms el. e mail, hvor jeg havde mulighed for at give min tilfredshed tilkende (vedhæftet billede).....

Re: 1.4 tsi Passat b8 knastaksel/bolte problem

: 19. jun 2021, 08:04
af Beatwolf
Vores B8 1.4 tsi fra 2018 (købt brugt med 110.000 km på tælleren for tre måneder siden), ser også ud til at have fået dette problem. Da jeg startede den i går var der en ubehagelig bankelyd fra motorrummet, da jeg kigger i motorrummet kan jeg se at den har smidt olie.
Jeg har fået den hentet af VW da den altid er blevet lavet hos VW forhandler. Ham der hentede den mente at det kunne være en dyse eller rail, og at det var benzin blandet med olie den havde lækket. Men jeg syntes det lyder meget som det der er beskrevet her af OP. Nu må vi se, jeg frygter i hvert fald lidt for VW Glostrups priser! :evil: :roll:

Re: 1.4 tsi Passat b8 knastaksel/bolte problem

: 19. jun 2021, 08:17
af Jannik
Det er ikke kun 1.4 TSI, der er ramt af denne fejl.
Den er også gal med 1.0 TSI, som vist på billedet herunder, som jeg selv har taget.

Billede

Re: 1.4 tsi Passat b8 knastaksel/bolte problem

: 19. jun 2021, 08:42
af Beatwolf
Og der er stadig ingen der har fået kulance på dette? Jeg er ikke sikker på det er det der er mit problem, men det lyder meget som det. Jeg tog desværre ikke dækslet af for at kigge.
Billede
Billede

Re: 1.4 tsi Passat b8 knastaksel/bolte problem

: 20. jun 2021, 04:51
af Huke
Til Jannik
Hvilken bil sidder den 1,0 tsi motor i?
Har selv en 1,0 tsi T Cross. Er lidt nysgerrig på problemet

Mvhuke

1.4 tsi Passat b8 knastaksel/bolte problem

: 20. jun 2021, 07:50
af Jannik
Billedet er taget af en Seat Toledo fra 2018.
Jeg har haft dækslet afmonteret på fruens Polo 1.0 TSI fra 2019 samt mine forældres Arona 1.0 TSI, og det ser ud til at være samme knasthjul.

Der var stadig garanti på den Toledo, så ingen udgifter til ejeren.
Værkstedet skiftede dele for ca. 5.000kr inkl. motorophænget, som udgør noget af beskyttelsen af tandremmen, der blev beskadiget af bolten.

Tandremmen blev dog ikke skiftet.

Re: 1.4 tsi Passat b8 knastaksel/bolte problem

: 20. jun 2021, 11:55
af Huke
Tak til Jannik;
Jeg vil holde skarpt øje med det på min 1,0 tsi 115 hk T cross manuelt gear. Inden garantien udløber i nov 21 vil jeg se at få tjekket forskellige evt svage punkter, så jeg kan tage fat i VW i god tid.
Jeg må sige, at jeg har været overordentligt godt tilfreds med T Cross'en, som har overrasket mig positivt, men jeg anser det for nødvendigt at holde øje med det problem, som Jannik påpeger - altså også på 1,0 tsi motorer.

mvhuke

Re: 1.4 tsi Passat b8 knastaksel/bolte problem

: 20. jun 2021, 21:30
af vartaz
Det gælder kun de nye dette? Ikke ea211

Tt det er satme for ringe.

Re: 1.4 tsi Passat b8 knastaksel/bolte problem

: 21. jun 2021, 10:32
af Huke
Er der andre end Jannik, som har erfaret på "egen krop" eller har hørt om "bolteløsningsproblemet" på 1,0 tsi motorer fra VAG?
Er der nogen, som ved, om problemet er kendt fra udenlanske fora?
Mvhugo

Re: 1.4 tsi Passat b8 knastaksel/bolte problem

: 22. jun 2021, 16:27
af Beatwolf
Så fik jeg dommen.... Det er jo dejligt når man har haft bilen et par måneder og alt altid er blevet lavet direkte hos VW. De havde søgt kulance men VW systemet siger åbenbart nej...Det er sgu en dyr reperation for et par skruer der er løse!
Overvejer om jeg skal sende den et andet sted hen. Det er jo lige før jeg selv ville kunne lave det. Hvad siger i?
Billede

Re: 1.4 tsi Passat b8 knastaksel/bolte problem

: 22. jun 2021, 18:38
af Obel
Beatwolf skrev:Så fik jeg dommen.... Det er jo dejligt når man har haft bilen et par måneder og alt altid er blevet lavet direkte hos VW. De havde søgt kulance men VW systemet siger åbenbart nej...Det er sgu en dyr reperation for et par skruer der er løse!
Overvejer om jeg skal sende den et andet sted hen. Det er jo lige før jeg selv ville kunne lave det. Hvad siger i?
Billede
Du skriver længere oppe, at du har købt den brugt for 3 mdr. siden.
Er den købt privat uden reklamationsret?
(Det går jeg næsten ud fra siden du ikke stiller en forhandler ansvarlig via reklamationsret?)

Re: 1.4 tsi Passat b8 knastaksel/bolte problem

: 22. jun 2021, 19:08
af Beatwolf
Jep desværre købt privat... nok sidste gang jeg gør det....Spørgsmålet er så bare om det er nødvendigt med ny tandrem osv. Syntes 12k+ er mange penge for et par løse bolte....

Re: 1.4 tsi Passat b8 knastaksel/bolte problem

: 23. jun 2021, 12:34
af Beatwolf
Er der nogle der kan slå TPI'er op? Hvad betyder "Jvf. tpi 2055431/4" ?