Side 1 af 1

T5 2,0 Bitdi 180ps motor renovering

: 13. jul 2020, 22:29
af Omb
Min T5 180 dsg bruger meget olie.
Er der nogen der har haft held med olierens ?
Eller er der nogen der har specialiseret sig i at renovere dem ?

Re: T5 2,0 Bitdi 180ps 2012

: 13. jul 2020, 23:26
af HansH
Velkommen til DK's bedste forum for VAG entusiaster! :)

Venligst tilføj i overskriften et par stikord om problemet/spørgsmålet/indholdet i tråden.
Tak.

Re: T5 2,0 Bitdi 180ps 2012

: 14. jul 2020, 08:56
af Blackfinger
Olierens vil ikke hjælpe. Jeg går ud fra at det er motorkode CFCA. En af VW's (mange) problemmotorer.

Hvordan er dit tyske? https://www.youtube.com/results?search_ ... +head+cfca

https://honestaboutcars.com/tag/cfca/

Re: T5 2,0 Bitdi 180ps motor renovering

: 14. jul 2020, 10:15
af Omb
Tak for svaret, hvor ser jeg motor koden ?
Den er fra 5/2012 hvad jeg kunne finde så er det 2010-2011 der er problemer med.
Er der ikke nogen i dk der laver dem ?
Det må være muligt at forbedre motoren så det ikke sker igen

Re: T5 2,0 Bitdi 180ps motor renovering

: 14. jul 2020, 10:28
af Blackfinger
Motorkoden står i servicehæftet.

Der er helt sikkert firmaer der kan renovere og forbedre motoren. Men det er en reparation til mange tusinde kroner.

Re: T5 2,0 Bitdi 180ps motor renovering

: 14. jul 2020, 10:38
af Omb
Motor koden er CFCA 😕
Tænker en renovering må være billiger end en ny motor.

Re: T5 2,0 Bitdi 180ps motor renovering

: 15. jul 2020, 10:02
af Omb
Kan det passe at cylinderne er nikasil belagte ?

Re: T5 2,0 Bitdi 180ps motor renovering

: 15. jul 2020, 11:32
af norn
Ja
I en alublok

Nikasil belægningen blir slidt væk også kører stemplet direkte på aluminumvæggen og det holder ikke
Det er desværre helt normalt for den motor med 180hk , både transporter og amarok har problemet
Du kan godt påregne et nyt partikelfilter også , det gamle er sat til i olie
Det er desværre en røv dyr omgang

Motorblokken kan godt bores ud også monteres der stål foringer i cylindrene
Men det er jo en komplet motorreperation

Re: T5 2,0 Bitdi 180ps motor renovering

: 15. jul 2020, 13:24
af Bandit
Var det selv igennem for et par år siden
Jeg kan anbefale Kristian ved Give Auto. Ved han har klaret endnu et par stykker siden min T5 Velle var på operationsbordet..

viewtopic.php?f=2&t=137220

Endte i ca. 62k kr

Re: T5 2,0 Bitdi 180ps motor renovering

: 15. jul 2020, 13:50
af Omb
Ja det lyder dyrt 😕
Skal have motoren kontrolleret med kamera i uge 32 men det lyder til at der ikke er megen tvivl.
Nogen skriver at det er olieringene der sider fast.
Kan man være så “heldig”

Re: T5 2,0 Bitdi 180ps motor renovering

: 15. jul 2020, 13:51
af Omb
Jeg vil nok helst have motoren renoveret med stålforinger, jeg tror det er en bedre løsning end ny motor

Re: T5 2,0 Bitdi 180ps motor renovering

: 15. jul 2020, 16:03
af norn
Omb skrev:
15. jul 2020, 13:51
Jeg vil nok helst have motoren renoveret med stålforinger, jeg tror det er en bedre løsning end ny motor
Den løsning er jeg også mest tilhænger af
Jeg vil mene det er mer holdbart og det er noget billigere end en ny motor

Re: T5 2,0 Bitdi 180ps motor renovering

: 16. jul 2020, 11:45
af Dinos far
Jeg fik for et halv år siden ny motor i min Multivan og fik ved samme omgang ny turbo og nyt partikelfilter, prøv at undersøge hvad en original ombytnings motor koster,den kan nemt være billigere end en renovering af den gamle. VW leverer ikke overstørrelse stempler til CFCA motoren, hvis du renoverer den gamle så udskift EGR ventilen til version D
Venlig hilsen Flemming

Re: T5 2,0 Bitdi 180ps motor renovering

: 16. jul 2020, 14:23
af Omb
Østjysk cylinderservice bore dem op og kommer stålforinger i samt andre stempler som kan holde.
Pris incl moms ca 45.000kr
Tænker det er den vej jeg vil gå

Re: T5 2,0 Bitdi 180ps motor renovering

: 16. jul 2020, 16:31
af Dinos far
Nu er det lidt tid siden jeg sidst kikkede på det men da kostede en ombytningsmotor ca. 35000 i Tyskland , det er da værd at undersøge, jeg er medlem af et tysk forum hvor der på nuværende tidspunkt er knap 300 der har fået ny motor og meget få der har fået den gamle renoveret ( det skal nævnes at wv af og til har betalt noget af udskiftningen på kulance )

Re: T5 2,0 Bitdi 180ps motor renovering

: 16. jul 2020, 16:42
af Blackfinger
Dinos far skrev:
16. jul 2020, 11:45
Jeg fik for et halv år siden ny motor i min Multivan og fik ved samme omgang ny turbo og nyt partikelfilter, prøv at undersøge hvad en original ombytnings motor koster,den kan nemt være billigere end en renovering af den gamle. VW leverer ikke overstørrelse stempler til CFCA motoren, hvis du renoverer den gamle så udskift EGR ventilen til version D
Venlig hilsen Flemming
Har VW så løst problemet med nikasil belægningen? Ellers er man jo bedre tjent med en der er renoveret med foringer.

Re: T5 2,0 Bitdi 180ps motor renovering

: 16. jul 2020, 19:36
af norn
Dinos far skrev:
16. jul 2020, 11:45
Jeg fik for et halv år siden ny motor i min Multivan og fik ved samme omgang ny turbo og nyt partikelfilter, prøv at undersøge hvad en original ombytnings motor koster,den kan nemt være billigere end en renovering af den gamle. VW leverer ikke overstørrelse stempler til CFCA motoren, hvis du renoverer den gamle så udskift EGR ventilen til version D
Venlig hilsen Flemming
Du skal da heller ikke bruge overstørelse stempler når der kommer foringer i
Så laver de jo foringen i samme dia. Som det org. Hul

Re: T5 2,0 Bitdi 180ps motor renovering

: 16. jul 2020, 20:57
af Dinos far
Der er ikke meldt noget ud fra vw om hvad problemet er men på de tyske fora er der stor enighed om at det ikke har noget med dårlig slidstyrke at gøre men derimod EGR ventilen som i de første 3 udgaver går i opløsning og sender aluminiumsoxid ind i cylinderen, dels som små stykker og ellers som et kraftigt virkende slibemiddel, dette ødelægger motoren på utroligt kort tid. Den nyeste revision af ventilen ( model D ) skulle have løst de problemer.

Re: T5 2,0 Bitdi 180ps motor renovering

: 16. jul 2020, 21:47
af KBoesen
Hvornår kommer den revision D der? For jeg har allerede set et par 204 hk, der har skulle have ny motor ved nøjagtig samme km tal som 180eren, altså lige omkring de 130-140.000 km.

Re: T5 2,0 Bitdi 180ps motor renovering

: 16. jul 2020, 22:56
af Bandit
Dinos far skrev:
16. jul 2020, 20:57
Der er ikke meldt noget ud fra vw om hvad problemet er men på de tyske fora er der stor enighed om at det ikke har noget med dårlig slidstyrke at gøre men derimod EGR ventilen som i de første 3 udgaver går i opløsning og sender aluminiumsoxid ind i cylinderen, dels som små stykker og ellers som et kraftigt virkende slibemiddel, dette ødelægger motoren på utroligt kort tid. Den nyeste revision af ventilen ( model D ) skulle have løst de problemer.
Har læst om tilsvarende konklusion på de norske ambulancer med samme motor.

Re: T5 2,0 Bitdi 180ps motor renovering

: 16. jul 2020, 22:59
af Bandit
KBoesen skrev:
16. jul 2020, 21:47
Hvornår kommer den revision D der? For jeg har allerede set et par 204 hk, der har skulle have ny motor ved nøjagtig samme km tal som 180eren, altså lige omkring de 130-140.000 km.
Er du sikker på at det er samme problem? Motoren i min T5 blev "først" skiftet ved 465k km. Inden 455k km havde den intet olieforbrug.

Re: T5 2,0 Bitdi 180ps motor renovering

: 16. jul 2020, 23:10
af Bandit
Omb skrev:
16. jul 2020, 14:23
Østjysk cylinderservice bore dem op og kommer stålforinger i samt andre stempler som kan holde.
Pris incl moms ca 45.000kr
Tænker det er den vej jeg vil gå
Hav også i tankerne hvor langt motoren har kørt.. Hvis den har passeret 250k km er dysserne måske ved at være trætte =+14k kr på en motor som stadig vil køre med gammelt indmad.
En fabriksrenoveret ombytter har 2 års garanti og nyt indmad
Hvis turbo ikke skal renoveres, partikkelfilter ikke renses og højtrykspumpen ikke skiftes, er du måske nede omkring de 50k kr for en ny motor monteret.

Re: T5 2,0 Bitdi 180ps motor renovering

: 17. jul 2020, 08:53
af KBoesen
Bandit skrev:
16. jul 2020, 22:59
KBoesen skrev:
16. jul 2020, 21:47
Hvornår kommer den revision D der? For jeg har allerede set et par 204 hk, der har skulle have ny motor ved nøjagtig samme km tal som 180eren, altså lige omkring de 130-140.000 km.
Er du sikker på at det er samme problem? Motoren i min T5 blev "først" skiftet ved 465k km. Inden 455k km havde den intet olieforbrug.
Det er ikke sikkert, men vi har bare set utallige af 180erne og det er tæt på dagligt der kommer en ind med dårlige maskine omkring det km tal.

Min makkers Crafter 177 hk bitdi er også begyndt at tage lidt olie, så det er "spændende" at følge om det begynder at stikke af nu. Den har lige rundet 100.000 km.

Re: T5 2,0 Bitdi 180ps motor renovering

: 17. jul 2020, 10:22
af Dinos far
Hvad gør i ved dem der kommer med et stort olieforbrug ? Vælger kunderne en renovering eller hvordan, da min Multivan havde kørt 185000 lå olieforbruget på 600-1000 km på 1 liter og det tog livet af partikelfilteret så man må regne med at skifte den også. Bandit du har så været heldig med dit høje kilometertal, det laveste jeg har set var ny motor ved 34000 km !!

Re: T5 2,0 Bitdi 180ps motor renovering

: 17. jul 2020, 21:52
af KBoesen
VW tager regningen på dem der har holdt autoriseret service - Dem der ikke har VW til at betale, plejer, oftest, at få dem renoveret. :-)

Re: T5 2,0 Bitdi 180ps motor renovering

: 18. jul 2020, 08:31
af The Micktrix / Dk
Jeg har os lige haft en 2.0 180 Hk inden for 1 mående siden. Kun kørt 76.000 km. Dog fra 2011 af. Den drak os rigligt med olie.

Hørte Vw Ribe af og de forklare at det var Erg ventil der lavede skade på cylinder. Der kom for meget Egr ind og det gjore cylinder oval og derfor begynder de at bruge olie.

Jeg mener en komplet ny maskine med DPF var på en 48.000 kr og med udskiftning ved dem rente det tit op i 80.000 kr med arbejdes løn og lidt ekstra reservedele. Det dyrt !!

Hvis man google problemet er det meget kendt.

Re: T5 2,0 Bitdi 180ps motor renovering

: 6. apr 2021, 14:36
af cmunz
VW kender problemet, det er EGR der koroderer, og afgiver aluminiumsoxid til olien. Det sker endda at stumper knækker af ERG og bliver kastet ind ovenpå stemplerne. Min har kørt 164.000 og fik pludseligt højt olieforbrug. Jeg holdt kontrol med dette over tid, men nåede end ikke at skride til handling. På vej fra Aarhus til Frederikshavn røg temperaturen pludselig fra 90 til 130 grader hurtigere end man kan stave til Ib, og så var den motor kaput. Lejer, ringe, krumtap, knaster og turbo defekt. Jeg fandt en anden der havde kørt 91.000 og tog chancen at købe den, men nej olieforbrug på 3,5 liter på 12 til 1300 km. Så en renoveret med stålforinger, ny oliehætter, ny EGR revision D eller som min direkte fra Pierburg revision E, og så husk at få frakoblet EGR elektronisk. Jeg ved det ikke er lovligt, men det er den eneste måde at få disse motorer til at overleve.