1.4 TSI BMY trækker ujævnt
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 244
- Tilmeldt: 4. dec 2013, 01:34
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 0
- Been thanked: 1 time
1.4 TSI BMY trækker ujævnt
Hej Vagcars,
Håber nogen kan hjælpe eller har oplevede dette eller har en god idé. Jeg har ikke kunne finde noget med VCDS.
Golf 5, 1.4 TSI, 2007. 170000km.
Tomgang: Ret pæn og stabil. Enkelte små ryk, både ved kold/varm. Har gjort det i hvert fald siden 100.000km.
Kørsel: lav belastning 40-60kmt lige ud. Motor giver nogle små ryk. Dette bemærkes også af passagerer.
Kørsel: højere belastning >80kmt lige ud. Intet at bemærke.
Acceleration almindelig: Intet at bemærke.
Acceleration WOT: Kraftige hyppige "flade spots". Som den accelererer i meget ujævne ryk. Trækker, trækker ikke, trækker, osv. ~1 sek frekvens. Rigtig ufedt.
Tændrør skiftet.
Speederpedal ok (sker også ved fartpilot).
N75, Tændspoler og DV skiftet ~90.000km siden.
Håber nogen kan hjælpe eller har oplevede dette eller har en god idé. Jeg har ikke kunne finde noget med VCDS.
Golf 5, 1.4 TSI, 2007. 170000km.
Tomgang: Ret pæn og stabil. Enkelte små ryk, både ved kold/varm. Har gjort det i hvert fald siden 100.000km.
Kørsel: lav belastning 40-60kmt lige ud. Motor giver nogle små ryk. Dette bemærkes også af passagerer.
Kørsel: højere belastning >80kmt lige ud. Intet at bemærke.
Acceleration almindelig: Intet at bemærke.
Acceleration WOT: Kraftige hyppige "flade spots". Som den accelererer i meget ujævne ryk. Trækker, trækker ikke, trækker, osv. ~1 sek frekvens. Rigtig ufedt.
Tændrør skiftet.
Speederpedal ok (sker også ved fartpilot).
N75, Tændspoler og DV skiftet ~90.000km siden.
- DanielSan
- Nyt medlem
- Indlæg: 327
- Tilmeldt: 11. apr 2016, 18:26
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 78 times
- Been thanked: 23 times
Re: 1.4 TSI BMY trækker ujævnt
BMY har ofte fejl på wastegate, som kan betyde at den kan "hoppe" under fuld pedal.
Sent from my iPad using Tapatalk
Sent from my iPad using Tapatalk
-
- Medlem
- Indlæg: 778
- Tilmeldt: 17. jun 2008, 10:53
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Søborg
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 26 times
Re: 1.4 TSI BMY trækker ujævnt
Har du tjekket kæden, er dette ikke en aften der var ramt at dette, eller kom det først i golf 6
Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 5712
- Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:52
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 92 times
- Been thanked: 189 times
Re: 1.4 TSI BMY trækker ujævnt
Fin symptombeskrivelse.
Du nævner ikke noget om hvorvidt bilen rasler fra kæden når den startes på kold motor?
Ud fra hvad der skrives (det er nemmere at stille en diagnose med egne ører og øjne) vil jeg mene der er et:
1) Tændingsproblem (udsættere), der kan hænge sammen med slidte tændspoler. Dette kan forklare symtom 1-4. Der er vel også en årsag til at de blev skiftet for 70.000 km. siden. På hvilken baggrund?
2) Tryk eller blandingsproblem. N75 er også engang skiftet, hvorfor?
Symptomet (nummer 5) under WOT kan både skyldes tænding, blanding og tryk, selvom jeg synes det lyder sandsynligt at fejlen ligger et sted omkring wastegate.
Fremgangsmåde:
"Scop" tændspolerne ud med VCDS. Log er/skal værdierne.
Tjek for tælleren for udsættere. Den sætter ikke altid en motorlampe
"Scop" indsprøjtningstider på dyser ud med VCDS.
"Scop" turbotryk baseret på sensoren i manifolden.
"Scop" N75 værdierne samtidig med turbotrykket.
Smid alle værdier herind i tråden.
Du nævner ikke noget om hvorvidt bilen rasler fra kæden når den startes på kold motor?
Ud fra hvad der skrives (det er nemmere at stille en diagnose med egne ører og øjne) vil jeg mene der er et:
1) Tændingsproblem (udsættere), der kan hænge sammen med slidte tændspoler. Dette kan forklare symtom 1-4. Der er vel også en årsag til at de blev skiftet for 70.000 km. siden. På hvilken baggrund?
2) Tryk eller blandingsproblem. N75 er også engang skiftet, hvorfor?
Symptomet (nummer 5) under WOT kan både skyldes tænding, blanding og tryk, selvom jeg synes det lyder sandsynligt at fejlen ligger et sted omkring wastegate.
Fremgangsmåde:
"Scop" tændspolerne ud med VCDS. Log er/skal værdierne.
Tjek for tælleren for udsættere. Den sætter ikke altid en motorlampe
"Scop" indsprøjtningstider på dyser ud med VCDS.
"Scop" turbotryk baseret på sensoren i manifolden.
"Scop" N75 værdierne samtidig med turbotrykket.
Smid alle værdier herind i tråden.
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 244
- Tilmeldt: 4. dec 2013, 01:34
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 0
- Been thanked: 1 time
Re: 1.4 TSI BMY trækker ujævnt
Tak for svar. Har lige været slået ud af rift på hornhinden.
Jeg vil prøve at logge de værdier og smide det herind.
Er Watergate ikke kun relevant når udstødning skal “wastes“? Altså efter den er spoolet op? Problemet opstår ret hurtigt hvis jeg træder i bund.
Faktisk skiftede jeg N75, DV (og spoler) præventivt og for at få de nye versioner.
Jeg har svært ved at forstå mønstret i problemet. Eller måske er det to separate problemer..
Wastegate ville sidde stille ved flad vej 60kmt. Samme med DV og N75. Jeg synes lavere gear afhjælper lidt. Så strøm-problem måske? Det skulle vel være underligt hvis det var tændspoler.
Ved pludselig wot skal wastegate forblive lukket. N75 skal vel ikke “justere” noget løbende og heller ikke DV. Kan n75 blive utæt? Kan dv? Her er der ikke noget som peger på strøm-problem.
Begge problemer kan vel relateres til forkert input fra sensor, men igen hvorfor kun i de scenarier og ikke ved alm accele eller motorvej.
Jeg vil prøve at logge de værdier og smide det herind.
Er Watergate ikke kun relevant når udstødning skal “wastes“? Altså efter den er spoolet op? Problemet opstår ret hurtigt hvis jeg træder i bund.
Faktisk skiftede jeg N75, DV (og spoler) præventivt og for at få de nye versioner.
Jeg har svært ved at forstå mønstret i problemet. Eller måske er det to separate problemer..
Wastegate ville sidde stille ved flad vej 60kmt. Samme med DV og N75. Jeg synes lavere gear afhjælper lidt. Så strøm-problem måske? Det skulle vel være underligt hvis det var tændspoler.
Ved pludselig wot skal wastegate forblive lukket. N75 skal vel ikke “justere” noget løbende og heller ikke DV. Kan n75 blive utæt? Kan dv? Her er der ikke noget som peger på strøm-problem.
Begge problemer kan vel relateres til forkert input fra sensor, men igen hvorfor kun i de scenarier og ikke ved alm accele eller motorvej.
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 244
- Tilmeldt: 4. dec 2013, 01:34
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 0
- Been thanked: 1 time
Re: 1.4 TSI BMY trækker ujævnt
Tak. Den må jeg lige ha i mente.
Jeg fik kørt en tur med n75 logning. Uploader senere. Jeg så at cyl 2 smed misfire. 124 stk på en lang 5 gear accel.
Hvad er cyl 2 for en? Og er det bare at bytte tændrør og spole med cyl 3 og se om det følger efter. Og hvis ikke er det så dyser?
Jeg fik kørt en tur med n75 logning. Uploader senere. Jeg så at cyl 2 smed misfire. 124 stk på en lang 5 gear accel.
Hvad er cyl 2 for en? Og er det bare at bytte tændrør og spole med cyl 3 og se om det følger efter. Og hvis ikke er det så dyser?
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 5712
- Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:52
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 92 times
- Been thanked: 189 times
Re: 1.4 TSI BMY trækker ujævnt
Som jeg skrev i mit første svar kunne udsættere forklare symptom 1-4
Måden du afgør om det er spolen eller tændrør (eller for den sags skyld udgangen på ECU'en der sender forkert signal) der er defekt, er som du selv siger, at flytte rundt på delene.
Det nemme er at flytte tændspole og logge med VCDS igen.
Cylinder nr. 2 er nummer 2 fra remsiden.
Tændingsrækkenfølgen 1342 har så vidt vides ikke noget med det at gøre.
Flytter du tændspolen skal symptomet følge med - og så ved du det er tændspolen der er defekt.
Jeg vil mene/tro en misfire altid er noget med tænding at gøre, ikke blanding.
Du kan udelukke dyserne ved at kigge lidt på værdierne der.
Jeg ville nok starte med at flytte spolen, Det er det mest sandsynlige scenarie, dernæst tændrør.
Måden du afgør om det er spolen eller tændrør (eller for den sags skyld udgangen på ECU'en der sender forkert signal) der er defekt, er som du selv siger, at flytte rundt på delene.
Det nemme er at flytte tændspole og logge med VCDS igen.
Cylinder nr. 2 er nummer 2 fra remsiden.
Tændingsrækkenfølgen 1342 har så vidt vides ikke noget med det at gøre.
Flytter du tændspolen skal symptomet følge med - og så ved du det er tændspolen der er defekt.
Jeg vil mene/tro en misfire altid er noget med tænding at gøre, ikke blanding.
Du kan udelukke dyserne ved at kigge lidt på værdierne der.
Jeg ville nok starte med at flytte spolen, Det er det mest sandsynlige scenarie, dernæst tændrør.
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 244
- Tilmeldt: 4. dec 2013, 01:34
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 0
- Been thanked: 1 time
Re: 1.4 TSI BMY trækker ujævnt
Tak. Jeg prøver at bytte spolerne rundt.
Ellers
https://www.aecs.net/techniek2016/Injec ... n%20h1.pdf
Ellers
https://www.aecs.net/techniek2016/Injec ... n%20h1.pdf
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 5712
- Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:52
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 92 times
- Been thanked: 189 times
Re: 1.4 TSI BMY trækker ujævnt
Ser frem til at høre mere om konklusionen. Det kunne være max dejligt at undgå at skifte stumper på antagelser.
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 244
- Tilmeldt: 4. dec 2013, 01:34
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 0
- Been thanked: 1 time
Re: 1.4 TSI BMY trækker ujævnt
Byttede cylinder for tændrør og spole og problemet rykkede med. Udsættere på anden cylinder ved wot.
Har købt nyt og monteret. Nu skal den bare have en testtur
Har købt nyt og monteret. Nu skal den bare have en testtur
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 244
- Tilmeldt: 4. dec 2013, 01:34
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 0
- Been thanked: 1 time
Re: 1.4 TSI BMY trækker ujævnt
Testtur gik super. Fuld pedal uden flade punkter i accelerationen. Så det var enten tændspole eller tændrør som fixede det. Pyha for det
Nu resterer der egentlig kun problem som også er beskrevet her med koldstarter:
https://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic. ... 0&t=151861
Nu resterer der egentlig kun problem som også er beskrevet her med koldstarter:
https://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic. ... 0&t=151861