1,4 vs 1,5 TSI holdbarhed mv.

Besvar
westergaard
Helt nyt medlem
Indlæg: 43
Tilmeldt: 12. aug 2008, 13:48
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: København
Has thanked: 0
Been thanked: 0

1,4 vs 1,5 TSI holdbarhed mv.

Indlæg af westergaard » 15. okt 2020, 18:57

Er på jagt efter en nyere st.car/familiebil, og vil høre om det er værd at bruge lidt ekstra på en lidt nyere med en 1,5 TSI?

Er holdbarheden bedre på den nyere motor?

Går ud fra at den kører lidt bedre end 1,4’eren...

martinta
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: 1,4 vs 1,5 TSI holdbarhed mv.

Indlæg af martinta » 15. okt 2020, 19:22

westergaard skrev:
15. okt 2020, 18:57
Er på jagt efter en nyere st.car/familiebil, og vil høre om det er værd at bruge lidt ekstra på en lidt nyere med en 1,5 TSI?

Er holdbarheden bedre på den nyere motor?

Går ud fra at den kører lidt bedre end 1,4’eren...
Nu ved jeg ikke om alle problemer er løst, men der har været seriøst mange problemer med 1.5 tsi da den kom ud i forhold til hakken, at motoren gik ud mm disse har dog mig bekendt ikke omhandlet motoren direkte (fysisk), men nærmere motorstyring mm. Jeg tror nok at disse er løst, men det kan andre med 1.5 nok be- eller afkræfte.

Så at den kører bedre end 1.4'eren nok en overdrivelse :-P

derudover kører begge (med automatgear) med DQ200 gearkassen, så her er det præcis det samme.

Så spørger du mig, ville jeg ikke nødvendigvis sigte efter en 1.5 men kunne fint klare mig med en 1.4 TSI i stedet.

Der er lidt tråde omkring det herinde, bla, en her som har samme spørgsmål som dig :-)
https://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=2&t=150354

Og så denne med det problem der var tidligere.
https://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic. ... 0&t=144613
These users thanked the author martinta for the post:
HansH

KVL
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: 1,4 vs 1,5 TSI holdbarhed mv.

Indlæg af KVL » 15. okt 2020, 19:32

martinta skrev:
15. okt 2020, 19:22
... men der har været seriøst mange problemer med 1.5 tsi da den kom ud i forhold til hakken, at motoren gik ud mm..
Seriøst mange problemer... Er det reelt ikke kun et problem der har været, at motorstyring / benzintilførelse har været forkert ved kold 1.5 motor? Som i øvrigt nu burde være løst med en software opdatering.. Burde...

martinta
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: 1,4 vs 1,5 TSI holdbarhed mv.

Indlæg af martinta » 15. okt 2020, 19:47

KVL skrev:
15. okt 2020, 19:32
martinta skrev:
15. okt 2020, 19:22
... men der har været seriøst mange problemer med 1.5 tsi da den kom ud i forhold til hakken, at motoren gik ud mm..
Seriøst mange problemer... Er det reelt ikke kun et problem der har været, at motorstyring / benzintilførelse har været forkert ved kold 1.5 motor? Som i øvrigt nu burde være løst med en software opdatering.. Burde...
Lad mig omformulere: Der var mange tråde med mange sider omkring 1.5 TSI og problemer, nu har jeg ikke selv en bil med en 1.5 TSI så om det er samme problem, eller om der er flere problemer og om de alle er løst vil jeg ikke spekulere i, jeg noterer mig bare det aftryk den motor har haft her på det her forum. ;) Og at det derudfra giver et billede af at den har haft en hård fødsel.

Brugeravatar
Lau16
Medlem
Indlæg: 754
Tilmeldt: 14. jun 2008, 22:55
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 59 times
Been thanked: 97 times

Re: 1,4 vs 1,5 TSI holdbarhed mv.

Indlæg af Lau16 » 15. okt 2020, 20:44

Problemerne med koldstart er ikke løst d.d. :(
2020 VW Polo GTI
2016 SEAT Leon 1.2 TSI

Brugeravatar
ROEN
Medlem
Indlæg: 1376
Tilmeldt: 12. feb 2010, 22:59
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Hjørring
Has thanked: 166 times
Been thanked: 156 times

Re: 1,4 vs 1,5 TSI holdbarhed mv.

Indlæg af ROEN » 15. okt 2020, 21:51

1,4 tsi med rem, 140 hk (ikke 122-125) - den motor er det vist svært at sige noget skidt om 8-)
Bevar Roen - Støt Melis
ID.3 1st Max Pro Performance '20 + Golf GTI Performance DSG '18
Type1 1200 '73 + Type2 '79 + Golf III 2,0 aut. Cabriolet Classic Edition '97

martinta
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: 1,4 vs 1,5 TSI holdbarhed mv.

Indlæg af martinta » 15. okt 2020, 22:19

ROEN skrev:
15. okt 2020, 21:51
1,4 tsi med rem, 140 hk (ikke 122-125) - den motor er det vist svært at sige noget skidt om 8-)
Har alle nyere 1.4 TSi'ere ikke rem? inkl. dem med 150 HK?

Og ja, 1.4 TSI med 122 HK har jeg haft, det endte ikke lykkeligt :shock: :cry:

Brugeravatar
mart!n
Aktiv medlem
Indlæg: 3092
Tilmeldt: 14. jun 2008, 09:16
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 2 times
Been thanked: 20 times
Kontakt:

Re: 1,4 vs 1,5 TSI holdbarhed mv.

Indlæg af mart!n » 15. okt 2020, 22:26

martinta skrev:
15. okt 2020, 22:19
ROEN skrev:
15. okt 2020, 21:51
1,4 tsi med rem, 140 hk (ikke 122-125) - den motor er det vist svært at sige noget skidt om 8-)
Har alle nyere 1.4 TSi'ere ikke rem? inkl. dem med 150 HK?

Og ja, 1.4 TSI med 122 HK har jeg haft, det endte ikke lykkeligt :shock: :cry:
Alle 1,2, 1,4, 1,5 TSI efter 2012 har tandrem.

Men ja. 122 hk er også den eneste der blev opgraderet til 125 hk da 122 hk havde problem med bla meget stort olie forbrug. Det har ingen af de andre nemlig.
mart!n - Liljedahl.eu
Billede @Dub_Collective
2013 Polo 6R GT
2015 Golf 7 TSI R-Line

Brugeravatar
mart!n
Aktiv medlem
Indlæg: 3092
Tilmeldt: 14. jun 2008, 09:16
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 2 times
Been thanked: 20 times
Kontakt:

Re: 1,4 vs 1,5 TSI holdbarhed mv.

Indlæg af mart!n » 15. okt 2020, 22:31

westergaard skrev:
15. okt 2020, 18:57

Går ud fra at den kører lidt bedre end 1,4’eren...
Kører bedre end 1,4 skal du ikke regne med. :lol:
1,5 er samme motorfamilie (EA211). Så altså en 1,4 der er boret op til 1,5. Men med en masse tiltag for at være bedre for miljøet. Mange af de tiltag har desværre gjort at motoren kan gå dårligere og har en del mere fejl.

Så 1,4 TSI er helt klart at foretrække. Og de yder også det samme i både 1,4 og 1,5.

1,4 TSI EA211 er en af de absolut bedst holdbare maskiner VW har lavet i mange mange år.
These users thanked the author mart!n for the post:
Peter N
mart!n - Liljedahl.eu
Billede @Dub_Collective
2013 Polo 6R GT
2015 Golf 7 TSI R-Line

westergaard
Helt nyt medlem
Indlæg: 43
Tilmeldt: 12. aug 2008, 13:48
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: København
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: 1,4 vs 1,5 TSI holdbarhed mv.

Indlæg af westergaard » 16. okt 2020, 01:22

Tak for jeres mange svar :P

Så hvis man kommer fra en Avensis Stcar 1,8 benzin fra 2007, som bare kører og kører bør man vælge en VAG med 1,4 EA211 og gå uden om dsg ?
Ville det være bedre at tage en med 1,8 tsi fra f.eks 2016?

martinta
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: 1,4 vs 1,5 TSI holdbarhed mv.

Indlæg af martinta » 16. okt 2020, 06:59

westergaard skrev:
16. okt 2020, 01:22
Tak for jeres mange svar :P

Så hvis man kommer fra en Avensis Stcar 1,8 benzin fra 2007, som bare kører og kører bør man vælge en VAG med 1,4 EA211 og gå uden om dsg ?
Ikke nødvendigvis, vi har en med DSG (også DQ200) som kører uden problemer.

Men vil nok foreslå at du læser hvad folk oplever, og når du så kigger på en brugt bil, så kører du og mærker efter om den du har laver numre.

Der er en længere tråd omkring netop DQ200 og folk som har problemer med den.
https://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic. ... 3&t=117621

Brugeravatar
majland
Medlem
Indlæg: 1357
Tilmeldt: 17. mar 2011, 14:44
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 68 times
Been thanked: 256 times

Re: 1,4 vs 1,5 TSI holdbarhed mv.

Indlæg af majland » 16. okt 2020, 09:36

martinta skrev:
15. okt 2020, 19:22

derudover kører begge (med automatgear) med DQ200 gearkassen, så her er det præcis det samme.
Det er ikke en selvfølge - det afhænger af hvilken bil de ligger i - Vi har en 1.5TSI med DQ381
These users thanked the author majland for the post:
VWAU
Anders Majland
Billede2016 Skoda Citigo Style 1.0 60 ASG 5d
Billede2019 Skoda Kodiaq Style 1.5 TSI DSG
Billede2020 Yamaha Ténéré 700
Billede2021 Skoda Enyaq iV 80 Plus

martinta
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: 1,4 vs 1,5 TSI holdbarhed mv.

Indlæg af martinta » 16. okt 2020, 11:10

majland skrev:
16. okt 2020, 09:36
martinta skrev:
15. okt 2020, 19:22

derudover kører begge (med automatgear) med DQ200 gearkassen, så her er det præcis det samme.
Det er ikke en selvfølge - det afhænger af hvilken bil de ligger i - Vi har en 1.5TSI med DQ381
Min fejl, synes han skrev Passat et eller andet sted :-) Og de er mig bekendt alle med DQ200.

Men er du ovre i Tiguan og karoq mm, så kører de i nogle tilfælde med DQ381 - så ja :-) Det var det der med at læse hvad der rent faktisk står :lol:

Brugeravatar
majland
Medlem
Indlæg: 1357
Tilmeldt: 17. mar 2011, 14:44
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 68 times
Been thanked: 256 times

Re: 1,4 vs 1,5 TSI holdbarhed mv.

Indlæg af majland » 16. okt 2020, 11:56

westergaard skrev:
16. okt 2020, 01:22
Så hvis man kommer fra en Avensis Stcar 1,8 benzin fra 2007, som bare kører og kører bør man vælge en VAG med 1,4 EA211 og gå uden om dsg ?
Ville det være bedre at tage en med 1,8 tsi fra f.eks 2016?
Jeg ville ikke gå uden om DSG - jeg vidst ikke med sikkerhed hvilken der ville komme i da jeg skrev under på vores. Det meget skriveri om DQ200 gjorde mig selvfølglig lidt nervøs ....

Men ved en brugt bil kan man i det mindste sikre sig at den ikke har unoder i gearkassen der generer en. Man bør altid have en god lang prøvetur i en brugt bil for der kan jo også være andre "nisser"

Men det er jo et kompromis. Større motor koster ekstra (indkøb og måske også drift /ejerafgift), DSG koster ekstra osv.

Så skal man vælge en bruge familiebil vil det for de fleste både være for at få mere for pengene end i en ny, men også for at bruge færre penge på bilen. Jeg vil ubetinget gå efter den mest velholdte med mest udstyr - selvom det måtte være på kompromis med effekt og kmtal.

Og er man det mindste i tvivl så gå videre. Har prøvet en demo hvor dele af instrument/displayet ikke virkede og en stationcar der havde en (meget svag lugt) af våd hund på trods af klarkøring (hvordan mon den så ville lugte efter at have stået i solen en dags tid....).
Anders Majland
Billede2016 Skoda Citigo Style 1.0 60 ASG 5d
Billede2019 Skoda Kodiaq Style 1.5 TSI DSG
Billede2020 Yamaha Ténéré 700
Billede2021 Skoda Enyaq iV 80 Plus

cnp-vag
Nyt medlem
Indlæg: 300
Tilmeldt: 12. apr 2009, 18:38
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 43 times

Re: 1,4 vs 1,5 TSI holdbarhed mv.

Indlæg af cnp-vag » 16. okt 2020, 14:33

mart!n skrev:
15. okt 2020, 22:31

1,5 er samme motorfamilie (EA211). Så altså en 1,4 der er boret op til 1,5.
Det er ikke korrekt. Slaglængden er øget fra 80mm til 85,9mm og derved er slagvolumen steget fra 1395 til 1498 cm3

Til dem der vil læse lidt flere detaljer:
https://de.wikipedia.org/wiki/VW_EA211
https://de.wikipedia.org/wiki/VW_EA211_evo

Mvh
cnp-vag

Nik
Helt nyt medlem
Indlæg: 20
Tilmeldt: 9. mar 2020, 03:01
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 5 times

Re: 1,4 vs 1,5 TSI holdbarhed mv.

Indlæg af Nik » 16. okt 2020, 22:53

westergaard skrev:
16. okt 2020, 01:22
Tak for jeres mange svar :P

Så hvis man kommer fra en Avensis Stcar 1,8 benzin fra 2007, som bare kører og kører bør man vælge en VAG med 1,4 EA211 og gå uden om dsg ?
Ville det være bedre at tage en med 1,8 tsi fra f.eks 2016?
Jeg har for to dage siden skiftet min 2015 Avensis 1,8 ud med en 2020 Touran 1,5 DSG - der er både fordele og ulemper.

Jeg har haft Toyota i 20 år, og min største bekymring var også, om jeg nu skulle til at lære min mekaniker at kende. Men jeg valgte at krydse fingre og håbe på det bedste. Samlet set er Touranen en meget mere behagelig bil, selvom den ikke er lige så godt støjdæmpet som Avensis’en.

westergaard
Helt nyt medlem
Indlæg: 43
Tilmeldt: 12. aug 2008, 13:48
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: København
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: 1,4 vs 1,5 TSI holdbarhed mv.

Indlæg af westergaard » 17. okt 2020, 10:40

Sjovt med dit skifte fra Avensis :-)

Er der nogle af de lidt ældre modeller der har vist at de er solide? Feks nogle 1,8-2,0 tsi’erne fra 2013 og frem... ville forsøge at finde en med maks tkr 140 på tælleren

Brugeravatar
carstenhjorth
Aktiv medlem
Indlæg: 1853
Tilmeldt: 18. jun 2008, 19:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Tappernøje
Has thanked: 290 times
Been thanked: 226 times

Re: 1,4 vs 1,5 TSI holdbarhed mv.

Indlæg af carstenhjorth » 17. okt 2020, 13:25

De fleste i min familie har kørt Toyota i mange år, og det er bare kvalitet på et andet niveau end VW, selvom kvaliteten er dalet noget de sidste 10 år, og når noget går i stykker er værkstedet også lysår foran, bare trist de ikke laver nogle biler jeg gider/har råd til :D
Carsten.
Golf V GTI (solgt)
Tesla M3 SR+
Leverer AUX interface til RCD300, Stream m.fl. PB for info.

Hallas
Medlem
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 18. jul 2019, 19:23
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 495 times
Been thanked: 238 times

Re: 1,4 vs 1,5 TSI holdbarhed mv.

Indlæg af Hallas » 17. okt 2020, 17:37

Vi har 1.5 Tsi act Dsg.

Motor er en anden opbygning end 1.4.
1.5 Turbo er en variabel Udgave og den har også bpf.
Mærker ikke Act.

Vi har fået opdateret motorstyring :) og den kører godt. Koldt er der måske en anelse tøven..
Når den har kørt en tur og man starter igen efter den har stået slukket lidt, kan motor godt pendle lidt op og ned i omdrejninger.
Nu er den 2 år og vi er glade for den og motor, samt dsg.
En elbagklap dæmper snakkede og blev smurt. OK
Men asmundsen har dog lige drillet, men opdatering siger Skoda. :lol: :lol:

Har kørt 14.9 km blandet, dog mest 16 km retur på job.
Hilsen Hallas

Skoda Superb 1.5 act dsg business Edition model 2019.
Tidligere : Citroen c4 2007
Tidligere : citroen C5 2005 elegance ( den var altså god)

rskadk
Helt nyt medlem
Indlæg: 94
Tilmeldt: 18. apr 2016, 18:47
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 3 times
Been thanked: 5 times

Re: 1,4 vs 1,5 TSI holdbarhed mv.

Indlæg af rskadk » 17. jan 2022, 20:09

Et stykke tid siden denne var aktiv. Overvejer (stadig) en Superb omkring 2018/2019, hvor der bliver skiftet fra 1,4 til 1,5. Det er sådan lidt 50/50 hvad der er til salg.

Ville det være at foretrække at vælge en 1,4 over en 1,5? Er ligeglad med den evt. forurener mere :) Eller er 1,5 bare bedre? (Efter problemer med motorstyring forhåbentlig er løst?)

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5574
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 318 times
Been thanked: 367 times

Re: 1,4 vs 1,5 TSI holdbarhed mv.

Indlæg af GranTurismo » 17. jan 2022, 20:17

rskadk skrev:
17. jan 2022, 20:09
Et stykke tid siden denne var aktiv. Overvejer (stadig) en Superb omkring 2018/2019, hvor der bliver skiftet fra 1,4 til 1,5. Det er sådan lidt 50/50 hvad der er til salg.

Ville det være at foretrække at vælge en 1,4 over en 1,5? Er ligeglad med den evt. forurener mere :) Eller er 1,5 bare bedre? (Efter problemer med motorstyring forhåbentlig er løst?)
1,5 har bedre bundtræk fra ca 1600-2000. Ellers trækker de ret ens. 1,4 kan gå en anelse længere op i omdrejninger.

Det var vist primært i forbindelse med DSG, der var problemer med 1,5.

De er begge ret pålidelige.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Hallas
Medlem
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 18. jul 2019, 19:23
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 495 times
Been thanked: 238 times

Re: 1,4 vs 1,5 TSI holdbarhed mv.

Indlæg af Hallas » 17. jan 2022, 20:36

Hallas
Nyt medlem
Indlæg: 435
Tilmeldt: 18. jul 2019, 20:23
Kontakt: Kontakt Hallas
Re: Ang. SuperB og motor problemer
Slet indlæg Rapporter privat besked Citer besked
Sendt: 6. jan 2022, 00:17
Fra: Hallas
Modtager: rskadk

Hej

Jeg har kørt 31000 km og snit 14.7 med meget bykørsel.
Når bil har kørt 1 tur og du starter den kort tid efter, pendler den lidt og falder så til ro i omdrejninger. Dette er fordi dem motor kører meget pint i benzin.
Når den er kold og du starter den, så lyder motor ikke så godt. Den brænder uforbrændt benzin af og det lyder som små knald. Det går nu hurtigt over.
Dsg gear har lidt tendens til lidt hug i 2-3 gear når den er kold. Så snart den har kørt lidt er den lækker i skiftet. Må sige at hele bilen er velkørende og er meget glad for de sikkerhedsmæssige ting der er med i buisness modellen vi har.

Vi kører lidt morfar kørsel med den. Vil sige vi er glade for den og syntes selv motor er kvik nok til os. Trækker vores cv på 1350 uden at kny.
Så er det den rigtige bil for dig, så køb. Men selvfølgelig er det afhængig af kørte km. Der er gode tråde om at tjekke en brugt dsg 200q. Den må ikke stige i ryk i omdrejninger.
Når den er kold kan man køre manuel gear og så hurtig i 3 gear. Da må omdrejninger heller ikke hoppe, men komme stille op i omdrejninger.
Hilsen Hallas

Skoda Superb 1.5 act dsg business Edition model 2019.
Tidligere : Citroen c4 2007
Tidligere : citroen C5 2005 elegance ( den var altså god)

Besvar

Tilbage til "Motor"