1,4tsi vs 1,5 tsi ?

Besvar
Milo1153
Helt nyt medlem
Indlæg: 14
Tilmeldt: 18. aug 2016, 13:54
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

1,4tsi vs 1,5 tsi ?

Indlæg af Milo1153 » 11. jan 2021, 12:03

Hej alle vi står og kigger lidt efter en nyere vogn.

Problemet er vi læser og høre så meget forskelligt ang tsi motorene.

Vi har kigget mest på
Seat Leon 1,4 tsi (2016-2017)
Seat leon 1,5tsi (2018-2019)

Sammentid ang dsg ?

Evt hvordan med 1,0/1,2 tsi?

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4931
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4411 times
Been thanked: 1944 times
Kontakt:

Re: 1,4tsi vs 1,5 tsi ?

Indlæg af DanielB12 » 11. jan 2021, 12:54

Er det med eller uden DSG?

Vi havde 1,4 tsi med DSG i en Polo BlueGT. Vi havde ingen problemer, heller ikke med ACT/CoD, og heller ikke med DSG Q200, som andre ellers har haft.

Jeg prøvede 1,5 i en Tiguan, og udover bilen var for stor til så klejn en motor, så fungerede det også fint. Nok bedre ift. ACT fordi støjdæmpningen er bedre.

Rent teknisk ved jeg ikke præcis hvad der er forskel på de to.
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Milo1153
Helt nyt medlem
Indlæg: 14
Tilmeldt: 18. aug 2016, 13:54
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: 1,4tsi vs 1,5 tsi ?

Indlæg af Milo1153 » 11. jan 2021, 13:43

Lyder jo godt :-)
dsg7 er der i nogen af dem ja har så vidt muligt gået uden om det selvom det nok er mega lækkert

Er sgu bange for gearkasse osv dør og stå med en kæmpe regning :/

Men godt med en der har god erfaring

Brugeravatar
majland
Medlem
Indlæg: 1356
Tilmeldt: 17. mar 2011, 14:44
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 68 times
Been thanked: 256 times

Re: 1,4tsi vs 1,5 tsi ?

Indlæg af majland » 11. jan 2021, 13:55

Milo1153 skrev:
11. jan 2021, 13:43

Er sgu bange for gearkasse osv dør og stå med en kæmpe regning :/
De fleste ikke entusiaster lever fint med DQ200 gearkasserne på trods af mikro slip og andre dårligdomme. Jeg tror ikke der er statistisk belæg for at sige at den der skulle være forskel på DSG kassen kvaliteter i de årgange/motorer

Vigtigst er at du får kørt en grundig prøve tur i lige præcis den bil du har kig på.

Jeg har kun DSG 381 variantern i Kodiaq'en og synes og der indimellem er lidt mere slip og en smule mere ryk ved gearskifte end ideelt. Men derfor er jeg nu ikke bange for at det skulle blive til en kæmpe regninge. Gearkasserne holder fint for langt de fleste selvom de ikke alle giver helt så smooth skifte som vag's marketing folk sælger dem som ....
Anders Majland
Billede2016 Skoda Citigo Style 1.0 60 ASG 5d
Billede2019 Skoda Kodiaq Style 1.5 TSI DSG
Billede2020 Yamaha Ténéré 700
Billede2021 Skoda Enyaq iV 80 Plus

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4931
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4411 times
Been thanked: 1944 times
Kontakt:

Re: 1,4tsi vs 1,5 tsi ?

Indlæg af DanielB12 » 11. jan 2021, 14:13

Jeg ville på ingen måde gå uden om en DSG-bil.. Både ift komfort, men også gensalg som jeg tror vil spille ind i fremtiden.

Men som majland skriver, foretag en grundig prøvetur, gerne nu her hvor det er lidt fugtigt i vejret, og sørg for at sælger ikke lige har været ude og varme den alt for meget op inden da. Og så tjek om den, f.eks. har fået skiftet gearkassen..

vores Polo havde ingen problemer, jeg gik ellers hårdt til værks for at finde dem.. Den Tiguan jeg kørte rundt i, synes jeg havde noget af det, men det var ikke noget jeg sådan blev irriteret over.

Og tænkt på at tråden herinde er en sump af de værste erfaringer og "min kammerat har også en der slipper", men at det stadigvæk måske maks beløber sig til 1000-2000 "erfaringer", ud af millioner af solgte enheder.. Ikke at problemet ikke eksisterer, men det skal med i ligningen.
These users thanked the author DanielB12 for the post:
Hallas
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Brugeravatar
VWAU
Medlem
Indlæg: 1233
Tilmeldt: 21. maj 2019, 20:14
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 225 times
Been thanked: 626 times

Re: 1,4tsi vs 1,5 tsi ?

Indlæg af VWAU » 11. jan 2021, 22:03

Husk også på, at AutoBild har foretaget 100.000 km tester af flere hundrede forskellige bilmodeller gennem tiderne. De 100.000 km tilbagelægges af motorjournalister der fører logbog over alle fejl og underligheder. Kun EN bil har gennemført de 100.000 km uden fejl af nogen art. Gentager kun EN. Sjovt nok var det en Audi A3 med DQ200. Hardcore DQ200 skeptikere vil hævde, at det er den eneste i hele verden :lol:
Vedhæftede filer
www.jpg
www.jpg (78.49 KiB) Vist 1790 gange
These users thanked the author VWAU for the post:
DanielB12

Wezio
Helt nyt medlem
Indlæg: 77
Tilmeldt: 7. feb 2014, 23:20
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 4 times
Been thanked: 3 times

Re: 1,4tsi vs 1,5 tsi ?

Indlæg af Wezio » 11. jan 2021, 22:27

Vi har en Skoda Octavia Combi fra 2014 med en 1.4TSI 140hk med DSG7. Vi har haft bilen fra ny og den har nu kørt ca. 80.000 km uden nogle problemer. Jeg syntes den kører godt, og skifter gear helt fint.
Jeg syntes dog vores nye bil nr. 2, VW Touran 2.0TDI 150hk med DSG6 skifter en anelse mere blødt. Men det er åbenbart kun mig der bemærker dette! :mrgreen:
Seat Tarraco FR e-Hybrid i Oryxwhite og med alle krydser. Årgang 2021.
VW Touran Highline 2.0 TDI 150hk med DSG6. Årgang 2017.

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6575
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 549 times
Been thanked: 916 times
Kontakt:

Re: 1,4tsi vs 1,5 tsi ?

Indlæg af i-s » 11. jan 2021, 23:03

VWAU skrev:
11. jan 2021, 22:03
Sjovt nok var det en Audi A3 med DQ200. Hardcore DQ200 skeptikere vil hævde, at det er den eneste i hele verden :lol:
Hvor ved du fra det er en DQ200 ?
Har læst testen, men fik det indtryk det var en manuel.
/Søren.

Brugeravatar
Henrik2800
Medlem
Indlæg: 1379
Tilmeldt: 19. jul 2011, 14:07
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 218 times

Re: 1,4tsi vs 1,5 tsi ?

Indlæg af Henrik2800 » 11. jan 2021, 23:21

i-s skrev:
11. jan 2021, 23:03
VWAU skrev:
11. jan 2021, 22:03
Sjovt nok var det en Audi A3 med DQ200. Hardcore DQ200 skeptikere vil hævde, at det er den eneste i hele verden :lol:
Hvor ved du fra det er en DQ200 ?
Har læst testen, men fik det indtryk det var en manuel.
https://www.autobild.de/artikel/audi-a3 ... 82729.html
https://www.autobild.de/bilder/audi-a3- ... tml#bild16
A3 med DSG og naturgas som drivmiddel, ser det ud til.
Billede'
Billede
VW Caddy 1.2 TSI, 2011.

Brugeravatar
VWAU
Medlem
Indlæg: 1233
Tilmeldt: 21. maj 2019, 20:14
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 225 times
Been thanked: 626 times

Re: 1,4tsi vs 1,5 tsi ?

Indlæg af VWAU » 12. jan 2021, 07:42

i-s skrev:
11. jan 2021, 23:03
VWAU skrev:
11. jan 2021, 22:03
Sjovt nok var det en Audi A3 med DQ200. Hardcore DQ200 skeptikere vil hævde, at det er den eneste i hele verden :lol:
Hvor ved du fra det er en DQ200 ?
Har læst testen, men fik det indtryk det var en manuel.
Fra testen i AutoBild:
"Fejlfri gearkasse. DSG-gearkassen skiftede mere jævnt end hos Volkswagen"
Vedhæftede filer
waw.jpg
waw.jpg (53.39 KiB) Vist 1703 gange

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4931
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4411 times
Been thanked: 1944 times
Kontakt:

Re: 1,4tsi vs 1,5 tsi ?

Indlæg af DanielB12 » 12. jan 2021, 07:54

Er en G-tron en helt almindelig TFSI men med en gastank i stedet for benzin-tank? Hvad slags gas kører den på?
These users thanked the author DanielB12 for the post:
jansom
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Brugeravatar
VWAU
Medlem
Indlæg: 1233
Tilmeldt: 21. maj 2019, 20:14
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 225 times
Been thanked: 626 times

Re: 1,4tsi vs 1,5 tsi ?

Indlæg af VWAU » 12. jan 2021, 07:57

DanielB12 skrev:
12. jan 2021, 07:54
Er en G-tron en helt almindelig TFSI men med en gastank i stedet for benzin-tank? Hvad slags gas kører den på?
Naturgas. Motoren er let modificeret for at kunne køre på gas.
Og tankene er i glasfiber - VW bruger ståltanke og dem er der problemer med.
These users thanked the author VWAU for the post (total 2):
DanielB12jansom

Anders D
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5712
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:52
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 92 times
Been thanked: 189 times

Re: 1,4tsi vs 1,5 tsi ?

Indlæg af Anders D » 12. jan 2021, 08:22

Milo1153 skrev:
11. jan 2021, 12:03
Vi har kigget mest på
Seat Leon 1,4 tsi (2016-2017)
Seat leon 1,5tsi (2018-2019)
Evt hvordan med 1,0/1,2 tsi?
Prøver lige at svare på din motorbekymring inden DSG-bekymringen stikker helt af :lol:

Spørgsmålet tilbage til dig er, hvad du har brug for? Elsker du et godt punch fra motoren, trækker du campingvogne, eller er km/l en parameter du detaljeret logger i hele bilens levetid?

Min pointe er at de nævnte motorer, som bekendt alle kan føre dig fra A-B.
Hvis du vil have den, der har potentiale til at give mindst hovedpine, skal du vælge den der er simplest. Der vil jeg mene den 4-cylindrede 1,4 tsi med 125 heste UDEN cylinderfrakobling er et godt valg.

1,4 tsi med 140 eller 150 hk har dog lige det du vil savne i 125'eren, i forhold til performance, og hvis jeg var dig ville jeg gå efter 140'eren, selvom de små 1,0 og 1,2 sikkert er fine motorer.

Jeg har kørt næsten 90.000 i en TSI 125 i en Superb, og det er den bedste motor jeg har haft i en bil, når det kommer til stabilitet, kørbarhed, økonomi - lige vægt på de 3 parametre.

Jeg har en 1.5 tsi nu, (siden august 2020) og det er mit indtryk at cylinderfrakoblingen (COD) og ændringerne i det hele taget, er lavet for at lefle for EU-kravene, snarede end at lave en bedre motor for ejer/fører af bilen. Bevares, jeg kan da godt mærke den når sit moment fra en anelse lavere omdrejninger, men det er så også det.

Held og lykke med beslutningen ;)
These users thanked the author Anders D for the post (total 3):
HansHDanielB12jansom

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4931
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4411 times
Been thanked: 1944 times
Kontakt:

Re: 1,4tsi vs 1,5 tsi ?

Indlæg af DanielB12 » 12. jan 2021, 09:53

Anders D skrev:
12. jan 2021, 08:22


Jeg har en 1.5 tsi nu, (siden august 2020) og det er mit indtryk at cylinderfrakoblingen (COD) og ændringerne i det hele taget, er lavet for at lefle for EU-kravene, snarede end at lave en bedre motor for ejer/fører af bilen.
Det tror jeg heller ikke er en hemmelighed :lol:

Jeg synes COD/ACT fungerede rigtig fint, men kunne høre på andre at det virkelig afhang af hvordan vejen var udformet ift. asfalt etc.. Vi kørte primært på Køge Bugt med god glat asfalt, og virkelig sjældent vi lagde mærke til det.

Desuden så påvirkede det benzinøkonomien positivt - min kæreste kørte fra Køge til Amager med cirka 120 km/t i snit, omkring 20-21 km/l.
These users thanked the author DanielB12 for the post:
jansom
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Milo1153
Helt nyt medlem
Indlæg: 14
Tilmeldt: 18. aug 2016, 13:54
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: 1,4tsi vs 1,5 tsi ?

Indlæg af Milo1153 » 12. jan 2021, 15:14

Så over ordnet er det ikke så Slemt som jeg synes man over over det hele på facebook osv :)

Har intet behov for at trække campingvogn eller store trailere.

Alm hverdagsbehov mest konebil.

Så kigger jeg lidt videre på 1,4tsi seat leon årgang 2016 ish med eller uden dsg nok

Og hvis jeg smider lidt mere i bøtten så nok en 1,5 tsi fra 2019 manuel eller dsg.
Ku bare læse her inde ang 1,5 at mange havde problemer med den står tosset i tomgang og næsten går ud?
Men at de ventede på en software update ?

Takker for alle svar og holdninger

Det aligevel en slat mønt man smider i det
120-140ish for 2016-2017
200.000ish for 2019model

Milo1153
Helt nyt medlem
Indlæg: 14
Tilmeldt: 18. aug 2016, 13:54
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: 1,4tsi vs 1,5 tsi ?

Indlæg af Milo1153 » 18. jan 2021, 16:57

Kan det psse tandrems interval slet ikke er der altså den holder evigt ???

Også ang dsg olie ? Holder evigt ifølge seat selv ? :)

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2607
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 609 times
Been thanked: 348 times

1,4tsi vs 1,5 tsi ?

Indlæg af kGlerup » 18. jan 2021, 18:32

Hvis det er en benzin med DQ200 / DSG7.
Tandrem skal kontrolleres ved 240.000km og skiftes hvis nødvendigt.
Gearkassen kører med tørkoblinger, så koblingerne sviner ikke olien som f.eks en DQ250/DSG6. Du kan i den forstand sammenligne den med en manuel gearkasse. DQ250 har et ekstra hydraulik kredsløb til at styre koblinger og gearskifte, men det er et lukket kredsløb som ikke skal serviceres.
Senest rettet af kGlerup 18. jan 2021, 18:32, rettet i alt 1 gang.

Milo1153
Helt nyt medlem
Indlæg: 14
Tilmeldt: 18. aug 2016, 13:54
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: 1,4tsi vs 1,5 tsi ?

Indlæg af Milo1153 » 18. jan 2021, 19:33

Jeg takker
Det præcis en 1,4 tsi 150 jeg har kig på 2016
Kørt en 127.xxx
Med 7trins dsg jep :-)

Evt tjek mine forslag ud under købs tråden jeg har lavet

Har nogen links der med bilerne :)

Kan ikke forstå der er så få tilsalg ?
Har fundet max 3-4 stykker
Skal være en 1,4
Fr kabine
Led lys
Hvid/sort farve
Sys de halv dyre 160-180kilo og rundet 100.000+kilometer :D ?

Besvar

Tilbage til "Motor"