Skoda Kamiq 1.0, årg. 2020 - fejlmeldinger motorstyring

Besvar
Brugeravatar
kaptajnen
Helt nyt medlem
Indlæg: 24
Tilmeldt: 16. sep 2008, 09:17
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Lidt udenfor København
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Skoda Kamiq 1.0, årg. 2020 - fejlmeldinger motorstyring

Indlæg af kaptajnen » 14. jan 2021, 09:10

Hej.

Jeg vil høre om jeg er den eneste Kamiq ejer som har problemer med fejlmeldinger fra sensor, motorstyring & start/stop system.

Fik bilen udleveret 31.07.2020 og i september startede EPC lampen med at melde fejl på start/stop systemet. Værkstedet tog den ind og lokaliserede fejlen og deres konklusion er, at det er en fejl i sensor og computerstyringen som fabrikken skal lave en rettelse til.

Det gentog sig igen 26.12.2020, men den forsvandt igen inden værkstedet åbnede efter juleferien. Dog kom det tilbage igen 6. januar 2021 (EPC fejlen) og den fik denne gang følgeskab af fejl på udstødningssystem oveni. 13. januar slettede værkstedet fejlen i systemet og henviste igen til at de stadig afventer patch fra fabrikken. Her til morgen var den gal igen med EPC fejlen og jeg må indrømme at jeg er træt af at skulle omkring et værksted for at få slettet fejl og slukket advarselslampe på bil der ikke engang er 6 måneder gammel........suk!!

Er der andre som oplever denne eller lignende fejl med deres Kamiq?

Brugeravatar
BCBC
Medlem
Indlæg: 840
Tilmeldt: 15. mar 2013, 19:37
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 6 times
Been thanked: 12 times

Re: Skoda Kamiq 1.0, årg. 2020

Indlæg af BCBC » 14. jan 2021, 10:19

Nej men sådan skal det ikke være.
Få den udlæst med VCDS (hver gang) inden du køre på værksted så du kan dokumentere forløbet.
Tror ikke en software opdatering kan gøre det. Desuden så skal du insisterer på at de ikke kun sletter fejl, men diagnostisere og fejlfinder, det andet er ikke godt nok. Så kan alle jo blive mekanikker.
Glemmer aldrig den gang min bil “ikke” fejlede noget, hvor jeg måtte fejlfinde for dem og udpege hvad der skulle skiftes og hvorfor.

Huke
Nyt medlem
Indlæg: 237
Tilmeldt: 25. jun 2019, 09:47
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 55 times
Been thanked: 27 times

Re: Skoda Kamiq 1.0, årg. 2020

Indlæg af Huke » 14. jan 2021, 10:40

Jeg er enig i, at værkstedet skal have "kniven på struben". Der findes alt for mange mekanikere hos VW, der ikke får den slags problemer løst ordentligt første gang. Der findes - Gud være lovet - selvfølgelig også VW mekanikere der tager om ondets rod med det samme.

De må værsgo at stille dig en gratis lånebil til rådighed til din bil er OK igen og ikke viser nogen fejl.

Det er en glidebane der er alt for let at bruge, at "de venter på dit og dat (opdateringer, patches osv) fra VW", mens kunderne så må køre rundt i biler, der viser fejl. Garanti-månederne går -- og hvad så???

Jeg læser med rædsel med i et rum, hvor den nye ID 3 diskuteres. Det er et fedt rum fyldt med mange flinke og dygtige deltagere, men der er - i mine øjne - alt for mange problemer med ID 3. Jeg kan simpelthen ikke forstå, at det kan gå for VW og Semler at sende så fejlbehæftede biler på markedet.

mvhuke
These users thanked the author Huke for the post:
Hallas

Brugeravatar
kaptajnen
Helt nyt medlem
Indlæg: 24
Tilmeldt: 16. sep 2008, 09:17
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Lidt udenfor København
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Skoda Kamiq 1.0, årg. 2020

Indlæg af kaptajnen » 14. jan 2021, 14:41

Tak for jeres input - er helt enig i at de ofte slipper for nemt afsted med disse problemer.

Værkstedets seneste melding fra i dag var, at om 3-4 måneder vil der komme en opdatering. Men det er godt nok længe at vente på noget som jeg helt ærligt ikke tror meget på. Og derudover sagde de at jeg skulle bare køre rundt med fejlen - jeg behøvede ikke at komme forbi dem før opdateringen var klar??? Underlig holdning fra et autoriseret værksted.

Har også været i dialog med en jurist hos FDM og han siger at jeg skal gå i kødet på dem og insistere at de retter fejl uanset hvad de mener det er. Så det vil jeg gøre.

Jeg opdaterer igen når jeg ved noget mere.

250658
Nyt medlem
Indlæg: 225
Tilmeldt: 14. jan 2010, 19:53
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Skive
Has thanked: 0
Been thanked: 11 times

Re: Skoda Kamiq 1.0, årg. 2020

Indlæg af 250658 » 14. jan 2021, 14:57

Enig. Det burde være sådan.
Men prøv nu at se realistisk på det.
Fejlen bliver ikke løst tidligere at den grund.
Alt kan blive ramt af fejl - især biler.
Produkterne er IKKE ufejlbare.
Mvh.

Huke
Nyt medlem
Indlæg: 237
Tilmeldt: 25. jun 2019, 09:47
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 55 times
Been thanked: 27 times

Re: Skoda Kamiq 1.0, årg. 2020

Indlæg af Huke » 14. jan 2021, 15:08

Selvfølgelig skal du ikke køre rundt i en bil der viser fejl.
Det kan bruges mod dig senere.
Der er kun een løsning set med mine øjne: værkstedet må løse opgaven.
Alt andet er jo ganske urimeligt mod dig. Mens din Skoda står hos værkstedet skal de stille en vogn til rådighed.

Flamiq
Aktiv medlem
Indlæg: 3524
Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:16
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 117 times
Been thanked: 116 times

Re: Skoda Kamiq 1.0, årg. 2020

Indlæg af Flamiq » 14. jan 2021, 15:15

Hej 8-)

Jeg har en Kamiq fra 6. måned 2020 (se evt. min signatur)

Jeg har heldigvis (endnu :| ) ikke oplevet nogen som helst fejl på min :ugeek:

Du skal helt sikkert være så meget som muligt "på" over for firmaet, og fortælle dem din utilfredshed med situationen :(

Håber forhandler/værksted får "fixet" din bil asap :)
Mvh.
Flemming
.........................................................................................................................................
2020 Skoda Kamiq Style 1.5 tsi act dsg
Konebil: 2001 VW Lupo 1.4 16V aut.
Svigersøn: 2020 Skoda Scala Style 1,5 tsi act dsg
Datter: (pt. gjort arveløs🤣): 2022 Kia Ceed Stationcar🤫

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13245
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3208 times
Been thanked: 4541 times

Re: Skoda Kamiq 1.0, årg. 2020

Indlæg af HansH » 14. jan 2021, 15:17

250658 skrev:
14. jan 2021, 14:57
Enig. Det burde være sådan.
Men prøv nu at se realistisk på det.
Fejlen bliver ikke løst tidligere at den grund.
Alt kan blive ramt af fejl - især biler.
Produkterne er IKKE ufejlbare.
Mvh.
Det er rigtigt.
Men der er også noget der hedder forbrugerbeskyttelse, altså en lov.
Mig bekendt har forhandler 3 forsøg til at udbedre en fejl, og hvis det ikke lykkes, så skal de tilbyde at lade handlen gå tilbage mod modregning af afskrivning ud fra kørte kilometer ... bla bla ... noget i den stil.
Og jeg tror ikke at den forbrugerbeskyttelse giver rum til at forhandleren beregner sig 4 måneder mellem hvert forsøg på udbedring.

Her er tale om en fabriksny bil (forstår jeg?), og så må der presses lidt hårdere på, evt med FDM's jurist som drivkraft.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Huke
Nyt medlem
Indlæg: 237
Tilmeldt: 25. jun 2019, 09:47
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 55 times
Been thanked: 27 times

Re: Skoda Kamiq 1.0, årg. 2020

Indlæg af Huke » 14. jan 2021, 15:31

Når jeg tænker på det VW /Skoda værksted, jeg bruger, så er jeg sikker på, at de omgående ville sætte deres bedste mand på sagen og få det løst.
Dit værksted/forhandler behandler dig skidt. Det behøver du (jfr Hans' indlæg) ikke finde dig i.
Mvhuke

Brugeravatar
kaptajnen
Helt nyt medlem
Indlæg: 24
Tilmeldt: 16. sep 2008, 09:17
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Lidt udenfor København
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Skoda Kamiq 1.0, årg. 2020

Indlæg af kaptajnen » 22. jan 2021, 07:58

En opdatering fra min side af i den her kedelige historie:

Værkstedet har meldt ud at de afventer en softwareopdatering fra fabrikken og at der dermed ikke sker mere fra deres side af.

Jeg har nu overgivet sagen til juristerne i FDM og afventer deres tilbagemelding på, hvad der så evt. kan komme til at ske.

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2609
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 612 times
Been thanked: 350 times

Re: Skoda Kamiq 1.0, årg. 2020 - fejlmeldinger motorstyring

Indlæg af kGlerup » 22. jan 2021, 08:20

Huke skrev:Når jeg tænker på det VW /Skoda værksted, jeg bruger, så er jeg sikker på, at de omgående ville sætte deres bedste mand på sagen og få det løst.
Dit værksted/forhandler behandler dig skidt. Det behøver du (jfr Hans' indlæg) ikke finde dig i.
Mvhuke
Jeg har mødt mange top dygtige mekanikere, men endnu ingen som lige kan skrive en software opdatering til en motorstyring...
Ændrer dog ikke på at det pågældende værksted + bagland slipper ret nemt om ved det her. Billede

Huke
Nyt medlem
Indlæg: 237
Tilmeldt: 25. jun 2019, 09:47
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 55 times
Been thanked: 27 times

Re: Skoda Kamiq 1.0, årg. 2020 - fejlmeldinger motorstyring

Indlæg af Huke » 22. jan 2021, 11:38

Hvis der virkelig var tale om en softwarefejl, måtte man så ikke forvente, at fejlen ville være generaliseret? Er den det? Med generaliseret mener jeg at den ville optræde hos mange biler med samme sw.
Jeg mener, at faren er, at "venter på en opdatering" bliver brugt til at forklare fejl, som ikke er sw fejl og som en opdatering derfor ikke løser, som en anden i tråden også antyder.
Men jeg har ikke viden nok til at afgøre det.
Mvh Huke

Huke
Nyt medlem
Indlæg: 237
Tilmeldt: 25. jun 2019, 09:47
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 55 times
Been thanked: 27 times

Re: Skoda Kamiq 1.0, årg. 2020 - fejlmeldinger motorstyring

Indlæg af Huke » 22. jan 2021, 14:29

Men jeg en selvsagt enig med Glerup i, at værksteder ikke kan forventes at programmere ny VAG software - det har mit værksted heller ikke gjort - det må jeg medgive. :roll:

Jesper Rasmussen
Medlem
Indlæg: 793
Tilmeldt: 9. jul 2008, 19:36
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Herlev
Has thanked: 15 times
Been thanked: 41 times

Re: Skoda Kamiq 1.0, årg. 2020 - fejlmeldinger motorstyring

Indlæg af Jesper Rasmussen » 22. jan 2021, 14:51

Jeg har en del erfaring i disse sager, endda fra begge sider af skrivebordet.

Man skal naturligvis lægge pres på for at få løst problemet, men i et tilfælde som dette hvor værkstedet har anerkendt fejlen og venter på en opdatering der kan de jo ikke gøre mere.

Det er ikke ualmindeligt at der er sw under udarbejdelse i udviklingsafdelingerne på bilfabrikkerne, og at kunder kører rundt i biler der mangler disse opdateringer.

Det korte af det lange er at der er ikke andet at gøre end at vente til softwaren er tilgængelig, det kan tage mange måneder.

Som kunde har man ikke automatisk krav på at få stillet en udlejningsbil til rådighed, kan man ikke leve med fejlen så må man lade være med at køre i bilen indtil den er repareret.

Afhængig af fejlen så er det vel op til værkstedet om kunden kan fortsætte kørslen i bilen og så må man ud fra det handle sig frem til en låne/lejebil.

Indtil da er der nok ikke meget andet at gøre end at sikre sig at der er reklameret på skrift og så ellers få tjekket fejllageret når og hvis fejlen kommer igen.
These users thanked the author Jesper Rasmussen for the post:
Huke

Huke
Nyt medlem
Indlæg: 237
Tilmeldt: 25. jun 2019, 09:47
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 55 times
Been thanked: 27 times

Re: Skoda Kamiq 1.0, årg. 2020 - fejlmeldinger motorstyring

Indlæg af Huke » 22. jan 2021, 15:36

Det er muligvis sådan det er. Du har jo erfaring med det. Det vil sige, at kunden kan købe en ny bil og få den udleveret, og så melder den en eller flere fejl, som skønnes at kunne henføres til sw.

Værkstedet vurderer, at kunden godt kan køre videre indtil sw opdatering kommer

Og vil vedkommende ikke det, fordi han ikke kan li at køre i en bil med fejlmeldinger, ja så er det juridisk set hans eget problem at skaffe sig befordring i den evt månedlange ventetid.

Jeg skal ingenlunde gøre mig klog på kundens juridiske rettigheder.

Men det er i min optik ikke rimelige forhold. Jeg synes det støder almindelig retsbevidsthed.

Det er noget, jeg bestemt vil have i tankerne ved evt nybilskøb.

Mvhuke

Jesper Rasmussen
Medlem
Indlæg: 793
Tilmeldt: 9. jul 2008, 19:36
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Herlev
Has thanked: 15 times
Been thanked: 41 times

Re: Skoda Kamiq 1.0, årg. 2020 - fejlmeldinger motorstyring

Indlæg af Jesper Rasmussen » 22. jan 2021, 15:55

Der kan ikke umiddelbart gøres krav om gratis lånebil

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13245
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3208 times
Been thanked: 4541 times

Re: Skoda Kamiq 1.0, årg. 2020 - fejlmeldinger motorstyring

Indlæg af HansH » 22. jan 2021, 16:16

Det er forståeligt nok, at mere og mere løses via software .... da software styrer mere og mere i bilerne.

Men jeg lurer stadig på hvordan man som forbruger er stillet, i forhold til reglen om at sælger skal have 3 forsøg til at løse et problem.
Og hvis det ikke lykkes, så skal han tilbyde at lade handlen gå tilbage.
Fair nok.

Men pointen her er, at købeloven foreskriver at det skal ske "indenfor rimelig tid".
Det vil således være en vurderingssag hvad der er rimelig tid.
Hvis JEG var dommer i den sag, så vil jeg ikke mene det er indenfor defintionen af rimelig tid, at sælger skal have .. iflg. @Jesper Rasmussen : "mange måneder" .... til hvert forsøg.
Det kan simpelt hen ikke være rigtigt, set fra købers side.

Jeg er fuldstændig med på, at dette ikke hænger på forhandleren.
De kan ikke gøre en skid, andet end at klappe hælene sammen og lade fabrikken styre det show, da løsningen kun kan komme derfra.
Det eneste der står i deres magt, er i så fald at tilbyde trådstarter at lade handlen gå tilbage, naturligvis med fradrag for kørte km.
These users thanked the author HansH for the post (total 2):
Jesper RasmussenVW1303
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Jesper Rasmussen
Medlem
Indlæg: 793
Tilmeldt: 9. jul 2008, 19:36
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Herlev
Has thanked: 15 times
Been thanked: 41 times

Re: Skoda Kamiq 1.0, årg. 2020 - fejlmeldinger motorstyring

Indlæg af Jesper Rasmussen » 22. jan 2021, 18:00

Ja, hvad er rimelig tid egentlig ...

Det seneste eksempel jeg har er en A6 hvad infotainmentdelen ofte lukkede ned så navi, radio, tlf osv ikke virkede.

Det kunne være nogle gange om ugen eller flere gange om dagen, men eneste løsning var stoppe og starte bilen, lidt irriterende i en sælgerhverdag eller på en ferietur,

Her varede det 6mdr så vidt jeg husker.

Jeg har også haft 2 Volvo S90 med et lignende problem, den ene fik vi taget retur og den anden blev fikset til sidst, igen software.

Det bedste eksempel på softwareknas der skulle udvikles og godkendes først er vel dieselskandalen, selv om det var rimeligt højt prioriteret tog det vist også lidt tid 😎

Tilbagekøb er fint, problemet er bare at man ofte står tilbage med færre penge og ingen bil. Det er sjældent særligt lykkeligt.

Og det bliver kun endnu mere bøvlet når der er tale om leasede biler

Brugeravatar
BCBC
Medlem
Indlæg: 840
Tilmeldt: 15. mar 2013, 19:37
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 6 times
Been thanked: 12 times

Re: Skoda Kamiq 1.0, årg. 2020 - fejlmeldinger motorstyring

Indlæg af BCBC » 22. jan 2021, 21:09

Uanset hvad. Så er det for ringe at producenterne ikke laver deres produkter færdig og gennem tester dem inden de bliver sat på gaden. Det er blevet for nemt for producenterne at tage forbrugeren som gidsel.
Og uden konsekvens. De bruger slutbrugeren til at teste deres ubrugelige software. Lidt ligesom et Windows program kan sende status tilbage til Windows udvikler, sender bilen data tilbage til fabrikkens. Så kommer der en ny opdatering på et tidspunkt, som i bedste tilfælde retter nogle problemer, og en gang imellem skaber nogle nye. Denne udvikling burde være sket inden bilen bliver sat på markedet. De tager forbrugeren til gidsel for at udvikle et produkt der ikke er færdigt.
Hvad F er det for en verden vi lever i. Forhandler og værksteder skal stå sammen nu, og have noss..... til gå baglæns og slå i bordet. (I dette tilfælde Skoda Danmark, som så må videre til fabrikken) I stedet sidder de og ryster i bukserne, og vil heller tage kampen med menigmand. Undskyld hvis jeg lyder lidt sarkastisk men hold op hvor er det gået ned af bakke.
These users thanked the author BCBC for the post:
hjn456

Jesper Rasmussen
Medlem
Indlæg: 793
Tilmeldt: 9. jul 2008, 19:36
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Herlev
Has thanked: 15 times
Been thanked: 41 times

Re: Skoda Kamiq 1.0, årg. 2020 - fejlmeldinger motorstyring

Indlæg af Jesper Rasmussen » 22. jan 2021, 21:33

Jamen vi kan da kun være enige, spørgsmålet er nok mere hvad du tænker at forhandleren skal gøre ved det ...

Anslået vil jeg tro at der bliver solgt samme antal vw / Skoda / audi i dk på et år som der gør i Hamburg, jeg VED at det ikke batter frygteligt meget at true og skrige, man kan jo altid finde nogle andre brands at hygge sig med.

De har med andre ord større udfordringer end en lysende motorlampe i en dansk bil købt til overpris, jeg tror ikke at noget kunne rage dem mindre.

I øjeblikket kan der ikke monteres træk på VAG biler, kunder og forhandlere råber og skriger, det samme gør en lille håndfuld andre niche-markeder med lige så åndssvage afgiftssystemer... Det bliver løst når det kan prioriteres ind i produktionen, ikke et sekund før, og så er det forholdsvis ligemeget hvor gerne man vil afsted på genbrugen eller til Harzen.

I tyskernes øjne kunne man bare købe bilen færdigspeccet ab fabrik, så var det problem løst.

Brugeravatar
BCBC
Medlem
Indlæg: 840
Tilmeldt: 15. mar 2013, 19:37
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 6 times
Been thanked: 12 times

Re: Skoda Kamiq 1.0, årg. 2020 - fejlmeldinger motorstyring

Indlæg af BCBC » 22. jan 2021, 21:54

Du skrev:
Anslået vil jeg tro at der bliver solgt samme antal vw / Skoda / audi i dk på et år som der gør i Hamburg, jeg VED at det ikke batter frygteligt meget at true og skrige, man kan jo altid finde nogle andre brands at hygge sig med.

Det forstår jeg godt, men tænker at problemet er det samme i Hamburg, og nej man skal ikke råbe og skrige, men være saglig og stå sammen. Diverse udlandske fora vidner jo om at problemerne er mere globale end kun Dansk. Ved godt det ikke er nemt, men så må man stå sammen med sine udlandske kollegaer, og om nødvendigt diverse jurister. Hvis der er mange nok må det gøre et indtryk.

Jesper Rasmussen
Medlem
Indlæg: 793
Tilmeldt: 9. jul 2008, 19:36
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Herlev
Has thanked: 15 times
Been thanked: 41 times

Re: Skoda Kamiq 1.0, årg. 2020 - fejlmeldinger motorstyring

Indlæg af Jesper Rasmussen » 22. jan 2021, 22:45

Jeg er helt enig, men tingene er bare ikke helt så enkle.

Software skal udvikles, testes,godkendes, udrulles og implementeres, det tager tid, rigtig lang tid.

Der er pænt mange ingeniørkræfter på, så jeg er sikker på de ville sætte pris på et godt råd hvis der er noget de har overset ;)

Brugeravatar
BCBC
Medlem
Indlæg: 840
Tilmeldt: 15. mar 2013, 19:37
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 6 times
Been thanked: 12 times

Re: Skoda Kamiq 1.0, årg. 2020 - fejlmeldinger motorstyring

Indlæg af BCBC » 22. jan 2021, 23:09

Enig, det bør de bare gøre inden bilen bliver sat på markedet.
These users thanked the author BCBC for the post:
Jesper Rasmussen

Huke
Nyt medlem
Indlæg: 237
Tilmeldt: 25. jun 2019, 09:47
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 55 times
Been thanked: 27 times

Re: Skoda Kamiq 1.0, årg. 2020 - fejlmeldinger motorstyring

Indlæg af Huke » 23. jan 2021, 00:56

Enig. Softwaren skal være i orden, inden modellen/motoren sendes på markedet.

Men sådan er det bare ikke

Tag den ny ID3

Rigtig mange købere har fået en dårlig oplevelse med den, fordi bilen
Nærmest lever sit eget liv.

Og så starter VAG "strømmen" af opdateringer til den.... og kunden holder på værksted ....

Reglen synes i dag at være, at en ny model først har fundet sit endelige og tilfredsstillende funktionsniveau efter en række sw opdateringer

Er spændt på, om VAG skulle være nået lidt længere mod målet med ID4, som vist må udleveres i uge 11.

I en sådan udviklingspraksis kommer kunden let i en situation, som virker urimelig.

Jesper Rasmussen
Medlem
Indlæg: 793
Tilmeldt: 9. jul 2008, 19:36
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Herlev
Has thanked: 15 times
Been thanked: 41 times

Re: Skoda Kamiq 1.0, årg. 2020 - fejlmeldinger motorstyring

Indlæg af Jesper Rasmussen » 23. jan 2021, 09:36

Den gamle regel om at den bedste udgave af en bil er det sidste facelift lever endnu 😎

Det med ID3 er jo helt tosset.

Da jeg var ved Audi og købte en ny A4, der blev jeg pænt træt da motorlampen tændte efter 476km

Eller da MMI lukkede ned da jeg kørte til Le Mans med gutterne i min nye lækre A4.... Ind til siden, stop - start - videre ... Ikke super blæret sammen med gutterne i en ny bil til over 600000kr

Problemet med motorlampen skyldtes software, det var dog tilgængeligt og blev fikset med det samme, MMI der sporadisk lukkede ned blev aldrig fixet.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13245
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3208 times
Been thanked: 4541 times

Re: Skoda Kamiq 1.0, årg. 2020 - fejlmeldinger motorstyring

Indlæg af HansH » 23. jan 2021, 11:43

Men.. diskussionen her handler vel om den klassiske konflikt mellem salg og leverance ?

Salg/Ledelse: "Produktlancering er i næste uge. Vi skal have den her ud over rampen NU!"
Leverance: "What ?!!! Det er vi jo slet ikke klar til..."

Jeg kan ikke se hvorfor salg/ledelse, eller udvikling og Q&A skulle være så meget bedre hos VAG end hos andre mastodontkoncerner.
Alt mulig andet forbrugerelektronik, uanset om det er mobiltelefoner, computere eller TV lanceres også med masser af bugs.
Forskellen er bare den, at det er meget lettere at rulle updates ud på disse devices, da de konstant er på nettet.

Det kommer de nye biler så også (altså - på nettet).
Tesla har vel også rullet massevis af opdateringer ud OTA.

Så jeg tror ikke at fremtiden byder på mere kvalitetssikrede produkter fra VAG når de sendes på gaden.
Det bliver bare lettere at opdatere dem.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Huke
Nyt medlem
Indlæg: 237
Tilmeldt: 25. jun 2019, 09:47
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 55 times
Been thanked: 27 times

Re: Skoda Kamiq 1.0, årg. 2020 - fejlmeldinger motorstyring

Indlæg af Huke » 23. jan 2021, 21:35

Det er sgu nok rigtigt hvad Hans skriver.
Det bliver noget med at bilen sættes til at downloade løbende som andet netgrej.

På værksted skal den så kun, hvis den har hard ware fejl

Og visse sw fejl vil så slet ikke blive korrigeret i bilens levetid.

Brugeravatar
BCBC
Medlem
Indlæg: 840
Tilmeldt: 15. mar 2013, 19:37
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 6 times
Been thanked: 12 times

Re: Skoda Kamiq 1.0, årg. 2020 - fejlmeldinger motorstyring

Indlæg af BCBC » 24. jan 2021, 11:09

Huke skrev:
23. jan 2021, 21:35
Det er sgu nok rigtigt hvad Hans skriver.
Det bliver noget med at bilen sættes til at downloade løbende som andet netgrej.

På værksted skal den så kun, hvis den har hard ware fejl

Og visse sw fejl vil så slet ikke blive korrigeret i bilens levetid.
Min gør det allerede, næppe på sikkerhedssystemer og motor, men på infotainment osv.
Det er en Octavia 4, så mon ikke det gælder alt på den nyesteste platform?

Besvar

Tilbage til "Motor"