Motor 1,5 Tsi - Tændingsbanken

Besvar
John Nielsen
Helt nyt medlem
Indlæg: 15
Tilmeldt: 18. feb 2019, 10:22
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Motor 1,5 Tsi - Tændingsbanken

Indlæg af John Nielsen » 19. jan 2021, 11:17

Angående en Seat Arona 1,5 Tsi benzin, manuel gear, fra 07/2019. kørt ca. 12.000 km.

Efter en snak med mit Seatværksted omkring mislyde og udsættere fra motoren, påstår værkføreren, at jeg skal køre på Shell oktan 100, da det vil minimerer risikoen for event. tændingsbanken og udsættere!!

Mislyden – en knitrende lyd – opstår ved acceleration gennem gearene og begyndte da det var frostvejr og forsvinder først efter 15-20 km. Cylinderfrakoblingen var ikke på noget tidspunkt aktivt – den var helt "slået fra", uanset kørselsmønster.
Værkføreren foreslog også, at jeg skulle køre nogle lange ture, eftersom bilen er forsynet med et partikelfilter og det kun har mulighed for selvrensning ved længerevarende drift temperatur.
Er der overhovedet et partikelfilter foruden en katalysator, på denne biltype?
Der er ingen registreringer af fejl i bilens display og jeg kører på oktan 95 - ifølge instruktionsbogen og har haft bilen fra ny og ikke tidligere registreret problemer.

Havde det været en gammel bil med manuel choker, var det fordi chokeren var skubbet for tidligt ind, når bilen opførte sig som beskrevet. Men nu er det hele jo elektronisk og vises der ingen fejl – fejler bilen jo ikke noget…!!

Har I noget bud på ovenstående problem?
Senest rettet af John Nielsen 19. jan 2021, 11:30, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13245
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3208 times
Been thanked: 4541 times

Re: Seat - Tændingsbanken

Indlæg af HansH » 19. jan 2021, 11:19

Tak for dit indlæg.

For at tiltrække andre brugere til at klikke ind på dit indlæg og hjælpe dig, har vi brug for din hjælp.
Prøv at kigge på emnets overskrift. Forklarer den hvad det er, indlægget drejer sig om?
Det synes vi ikke i nuværende form og vi vil foreslå dig at lave den om.
Ret derfor venligst overskriften ved at klikke på blyant-knappen i værktøjslinjen øverst i indlægget.

Lav overskriften således:
"Årgang, bilmærke+model, motor – stikord om problemet/spørgsmålet/indholdet"
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

kuno
Medlem
Indlæg: 524
Tilmeldt: 2. mar 2014, 19:34
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 110 times

Re: Motor 1,5 Tsi - Tændingsbanken

Indlæg af kuno » 19. jan 2021, 12:03

Er det ikke bare det kendte problem med disse 1,5 tsi motorer - min - tidligere - Passat 1,5 med DSG fik for lidt brændstof indtil den blev gennemvarm - hvilket var skyld i at DSG gearkassen lavede microslip - den kunne registrere hvis motoren fik for lidt brændstof. De første mange gange jeg var ved VW - så kendte de ikke noget til disse problemer - indtil jeg gik lidt hårdt til dem - værkføren indrømmede han havde samme model og havde samme problemer. HM........

Det endte med nye koblinger og en gang opdatering - så kørte den rimelig - mistede tilliden til den koncern og solgte bilen
ID.5 PRO Performance 2022

Anders D
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5712
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:52
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 92 times
Been thanked: 189 times

Re: Motor 1,5 Tsi - Tændingsbanken

Indlæg af Anders D » 19. jan 2021, 13:36

Jeg synes også min 1.5 TSI siger en "tikkelyd", man kan høre helt ind i kabinen ved fuldlastaccellerationer foretaget i f.eks. 3. gear fra lav hastighed til redline.

Jeg hører det bestemt ikke som tændingsbanken - jeg ved som en, der i mine unge dage havde en bil med eftermonteret turbo, godt hvordan det lyder, når tændingsbanken opstår ved for højt ladetryk (kompression) og for lidt benzin/for høj temperatur i forbrændingskammeret.

Tændingsbanken lyder nærmest som når, man kommer til at sætte en tallerken med en metalkant i en microbølgeovn. "Tikke-crassh-z-zz-z". Knitrende som du selv skriver.

I forhold til min egen registrerer den ingen udsættere.
I forhold til de kendte problemer med 1.5 TSI, er der en opdatering til motorstyringen som løser disse. Den kom i efteråret sidste år. Da jeg købte min Touran i august var den leveret med rettelsen.

Og ja. En 1.5 TSI er for at leve op til Euro6 udstyret med PAF:

Billede

Min kører fint i 2-cylinder mode på selv helt kold motor. Vi kører primært korte ture.
Måske er det på tide at prøve et andet værksted?

cnp-vag
Nyt medlem
Indlæg: 300
Tilmeldt: 12. apr 2009, 18:38
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 43 times

Re: Motor 1,5 Tsi - Tændingsbanken

Indlæg af cnp-vag » 19. jan 2021, 15:25

John Nielsen skrev:
19. jan 2021, 11:17
Angående en Seat Arona 1,5 Tsi benzin, manuel gear, fra 07/2019. kørt ca. 12.000 km.

Har I noget bud på ovenstående problem?
Det allerførste du skal gøre at at sikre dig at motoren har fået en softwareopdatering siden den blev leveret. Det er kommet en opdatering som løser en række kendte problemer.

Tilbage i 2019 startede jeg en tråd som jeg kan anbefale at kigge igennem og hvis du ikke orker de mange indlæg så fokuser på dette: viewtopic.php?f=70&t=144613&start=150#p1607946

Så du skal have fat i dit værksted og bede dem opdatere motorstyringssoftwaren, versionsnummeret finder du i linket ovenfor.

Vær opmærksom på at langt fra alle værksteder kender til denne opdatering da importøren ikke har informeret om den.

Du skal derfor selv henvise til opdateringen version osv. (der står mere om det i tråden som jeg linkede til).
Efter en snak med mit Seatværksted omkring mislyde og udsættere fra motoren, påstår værkføreren, at jeg skal køre på Shell oktan 100, da det vil minimerer risikoen for event. tændingsbanken og udsættere!!
Det er korrekt at 100 oktan vil dæmpe tændingsklirren i forhold til 95 oktan men denne motor skal kunne køre på 95 oktan som der står i tankdækslet, så det er et dårligt forslag at skifte oktan.

Mvh
cnp-vag
These users thanked the author cnp-vag for the post (total 2):
kGlerupAnders D

John Nielsen
Helt nyt medlem
Indlæg: 15
Tilmeldt: 18. feb 2019, 10:22
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Motor 1,5 Tsi - Tændingsbanken

Indlæg af John Nielsen » 21. jan 2021, 12:42

Hej Anders D og cnp-vag

Tak for en god orientering om motorproblemerne på 1,5 Tsi/Evo motorerne. Helt som "cpn-vag" beskriver, kendte værkstedet ikke noget til software opdateringer og havde i øvrigt ikke hørt om disse motorproblemer.
Jeg har desværre også opfattelsen af, at Seat/VAG koncernen er meget dårlige til at indrømme fejl på deres biler og efterfølgende orientere deres forhandlere om mulige løsninger.
Så er der "billigere" at holde kunderne hen med snak til garantien er udløbet.....

Tak for Jeres input - jeg har overbevist værkstedet om, at de skal opdatere motorstyringen, da bilen er produceret i 06/2019 og derfor ikke har den nyeste software.

Mvh.
John N.

Anders D
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5712
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:52
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 92 times
Been thanked: 189 times

Re: Motor 1,5 Tsi - Tændingsbanken

Indlæg af Anders D » 21. jan 2021, 14:52

Jeg har også lige en opfølgning.

Jeg var af det indtryk at min var opdateret, da den ikke har tændingsbanken, og kun under helt kold tilstand godt kan virke lidt kænguruagtig i 1. og 2. gear (DSG), men kun de første 200 meter.

Jeg gik derefter ud og tjekkede, og min er rigtig nok at genkende, på oversigten der er linket til (med andre to cifre til sidst, men serien passer). I OBD11, (mit diagnoseværktøj) melder den også om, at der er en ny version tilgængelig.

Jeg har derfor tid på værktsted på tirsdag, hvor jeg direkte skriver at jeg gerne vil op til den nyeste version. Nævner kun "forbrændingsudsættere" som egendiagnosen også melder om sporadisk. Dem mener jeg hænger sammen med det jeg oplever på helt kold kværn.


BilledeBillede

Vi kan jo begge lige mødes herinde med et genbesøg, når ændringer er på plads og vi har fornyede oplevelser Billede

Anders D
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5712
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:52
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 92 times
Been thanked: 189 times

Re: Motor 1,5 Tsi - Tændingsbanken

Indlæg af Anders D » 26. jan 2021, 11:21

Jeg har fået opdateret motorstyringen i dag.

VW Gladsaxe opdaterede den på baggrund af de udsættere, egendiagnosen havde registreret, og mit ønske om at få 9760-versionen.

Jeg vender tilbage om mine udsættere fjernes med denne opdatering. Mit umiddelbare indtryk er, at overgangen mellem 2 og 4 cylindre sker lidt mere gelände.

Og så er jeg ikke sikker på, om bilen stækkes lidt med opdateringen, men det er for tidligt at sige.Billede

Sendt fra min Pixel 4a med Tapatalk

Anders D
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5712
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:52
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 92 times
Been thanked: 189 times

Re: Motor 1,5 Tsi - Tændingsbanken

Indlæg af Anders D » 28. jan 2021, 11:56

Jeg har nu kørt tilstrækkeligt mange koldstarter (i minusgrader), til at kunne sige, at udsætterproblemet er løst med opdateringen.

Glæder mig til at høre hvad resultatet bliver for @John Nielsen :)

John Nielsen
Helt nyt medlem
Indlæg: 15
Tilmeldt: 18. feb 2019, 10:22
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Motor 1,5 Tsi - Tændingsbanken

Indlæg af John Nielsen » 28. jan 2021, 14:01

Hej Anders D.

Jeg har fået tid på værkstedet 02.02.21. og her er man stadig lidt skeptisk i forhold til, om der findes en opdatering som skulle hjælpe på bilens motorproblemer.
Du få selvfølgelig en opdatering når bilen har været til tjek.

Mvh.
John N

Hallas
Medlem
Indlæg: 1102
Tilmeldt: 18. jul 2019, 19:23
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 495 times
Been thanked: 241 times

Re: Motor 1,5 Tsi - Tændingsbanken

Indlæg af Hallas » 30. jan 2021, 10:06

Hopper lige ind..min Skoda Superb 1.5 er også lidt træls kold..dog kun lige de første par hundrede meter..
Men når jeg spørger til at der er en opdatering til F.eks wv 1.5 tsi, siger Skoda, det betyder ikke at der er til min.. det kan jeg også forstå på det link tidligere i chatten.
De kører ikke med helt samme software selvom motor er ens.
Men hvordan kan jeg ellers se om der er en opdatering, udover ved Skoda.
Link til nye opdateringer der er tilgængelige :)

Som skrevet andet sted, vil jeg henholde mig til at de opdaterer når jeg skal til lille service, som de reklamerer med de gør
Hilsen Hallas

Skoda Superb 1.5 act dsg business Edition model 2019.
Tidligere : Citroen c4 2007
Tidligere : citroen C5 2005 elegance ( den var altså god)

Anders D
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5712
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:52
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 92 times
Been thanked: 189 times

Re: Motor 1,5 Tsi - Tændingsbanken

Indlæg af Anders D » 30. jan 2021, 10:19

Min gjorde det også kun de første par hundrede meter.

Jeg har et værktøj der hedder OBDeleven.
Den viser, om der findes nyere versioner tilgængelig, lige netop til den bil den er forbundet til.

Jeg bestilte tid hos VW og sagde, at jeg skulle op på versionen, og de opgraderede på ønsket til det jeg bad om.

De spurgte til symptomer og jeg nævnte nykkeri, tøven på speederresponsen, og hvad virkede som udsættere på helt kold motor.

Sendt fra min Pixel 4a med TapatalkBillede

Hallas
Medlem
Indlæg: 1102
Tilmeldt: 18. jul 2019, 19:23
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 495 times
Been thanked: 241 times

Re: Motor 1,5 Tsi - Tændingsbanken

Indlæg af Hallas » 30. jan 2021, 10:27

Takker, så ska jeg ha fat i sådan et apparat.
Så ka jeg sige til Skoda, der er en opdatering ( hvis der er)

Godt at høre din futter derud ad :)
Hilsen Hallas

Skoda Superb 1.5 act dsg business Edition model 2019.
Tidligere : Citroen c4 2007
Tidligere : citroen C5 2005 elegance ( den var altså god)

John Nielsen
Helt nyt medlem
Indlæg: 15
Tilmeldt: 18. feb 2019, 10:22
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Motor 1,5 Tsi - Tændingsbanken

Indlæg af John Nielsen » 7. feb 2021, 11:35

Hej Anders D

Som jeg har lovet er her en tilbagemelding på mit værkstedsbesøg i tirsdags.
Jeg havde selvfølgelig været i telefonkontakt og skriftlig korrespondance med værkføreren tidligere, og fortalt, at udsættende motorgang og tændingsbanken var et kendt problem på 1,5 Tsi/Evo motorerne i kolde perioder. Det havde han dog aldrig hørt om….!!
Men mekanikeren satte sin tester på bilen og kunne fortælle, at der ikke var registreret fejl, så bilen måtte jo være OK!
Til det kunne jeg så fortælle, at der var en softwareopdatering som skulle hjælpe på netop dette problem – udviklet i slutningen af 2019. Det var han ikke bekendt med og det virkede som om det var et stort problem, at søge på fabrikkens database – eller hvor disse data nu findes, men han kom så 15 min. senere og fortalte, at bilen nu var opdateret??
Da jeg startede den to dage senere og kørte en tur i 3 graders frost, satte motoren stadig ud ved en konstant fart på ca. 40 km/t. (Stærkere må man jo ikke køre i et villakvarter)
Med hensyn til udsættende motorgang; – Det må jeg så leve med, foruden at den larmer som en gammel varevogn fra dæk og vindstøj. Værkstedet kan ikke gøre mere – siger de, så jeg må vente på varmere tider eller lade den holde i garagen.
Skal bilen udskiftes vil det koste mig ca. 90.000 kr. for at køre 11.000 km på 18 måneder. Så et værditabet på en Seat er helt vildt.
Så tillykke med din Seat – fuld tilfredshed eller pengene er spildt. Det er mit dårligste bilkøb nogensinde….

Mvh.
John N.

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2609
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 612 times
Been thanked: 350 times

Re: Motor 1,5 Tsi - Tændingsbanken

Indlæg af kGlerup » 7. feb 2021, 12:37

Lyder i den grad til at du bør prøve et andet værksted...

cnp-vag
Nyt medlem
Indlæg: 300
Tilmeldt: 12. apr 2009, 18:38
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 43 times

Re: Motor 1,5 Tsi - Tændingsbanken

Indlæg af cnp-vag » 7. feb 2021, 14:37

John Nielsen skrev:
7. feb 2021, 11:35
Som jeg har lovet er her en tilbagemelding på mit værkstedsbesøg i tirsdags.
Jeg havde selvfølgelig været i telefonkontakt og skriftlig korrespondance med værkføreren tidligere, og fortalt, at udsættende motorgang og tændingsbanken var et kendt problem på 1,5 Tsi/Evo motorerne i kolde perioder. Det havde han dog aldrig hørt om….!!
Vi er tilbage til at enten er han fuld af løgn eller også er han fuldstændig inkompetent. Begge dele er at klar tegn på at du ikke skal spilde mere tid på det værksted. Find et andet autoriseret værksted og start med at fortælle dem at du gerne vil have den opdaterede software lagt i motorstyringen for at løse de problemer som den skal løse. Sørg for at det tydeligt fremgår at du har helt styr på problemet og løsningen og henvis også direkte til TPI'en så de får god tid til at forberede sig.
Men mekanikeren satte sin tester på bilen og kunne fortælle, at der ikke var registreret fejl, så bilen måtte jo være OK!
Hvis det er kompetenceniveauet på det værksted burde de sættes fra bestillingen.
Til det kunne jeg så fortælle, at der var en softwareopdatering som skulle hjælpe på netop dette problem – udviklet i slutningen af 2019. Det var han ikke bekendt med og det virkede som om det var et stort problem, at søge på fabrikkens database – eller hvor disse data nu findes, men han kom så 15 min. senere og fortalte, at bilen nu var opdateret??
Så vidt jeg husker havde mit værksted afsat 1½ time til opdateringen og igen må han have været i ond tro og været helt opmærksom på at han det var løgn, det han fortalte dig.
Med hensyn til udsættende motorgang; – Det må jeg så leve med, foruden at den larmer som en gammel varevogn fra dæk og vindstøj. Værkstedet kan ikke gøre mere – siger de, så jeg må vente på varmere tider eller lade den holde i garagen.
Nej, nej og nej. Du skal ikke leve med dårlig motorgang. Find et andet værksted, lad være med at fortælle dem om din dårlige oplevelse med dit nuværende og lad dem vide at du ved lige nøjagtigt hvad der skal laves ved bilen, helt ned til nummeret på TPI'en og bed så om et tid til at det sker. Gå ud i værkstedet til bilen og mekanikeren og vis almindelig høflig nysgerrighed overfor arbejdet undevejs så kan det være mekanikeren fortæller dig mere om hvad han gør.

Hvad angår vind- og dækstøj så var det nok også et problem da du prøvekørte bilen inden købet, men gode dæk og lidt supplerende lyddæmpning kan nok hjælpe dig et stykke videre her.
Så tillykke med din Seat – fuld tilfredshed eller pengene er spildt. Det er mit dårligste bilkøb nogensinde….
Bortset fra et elendigt værksted lyder det som om en del af din dårlige oplevelse skyldes at du ikke har prøvekørt bilen ordentligt inden du skrev under. Det kan du vist kun bebrejde dig selv.

Men kom nu afsted og få den motorstyring opdateret, så er jeg helt sikker på at bilen ikke vil genere dig nær så meget.

Mvh
cnp-vag

Besvar

Tilbage til "Motor"