1.8 TSi - Cylinder 2 tryk for højt

Besvar
Mathiaskjp
Helt nyt medlem
Indlæg: 2
Tilmeldt: 21. maj 2020, 00:22
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 1 time
Been thanked: 0

1.8 TSi - Cylinder 2 tryk for højt

Indlæg af Mathiaskjp » 23. jan 2021, 21:03

Hej folkens!

Jeg har den seneste tid døjet med min Leon 5F 1.8 tsi FR. Bilen smider EPC og fejltænder ved hård belastning og melder "tryk for højt" på cyldinder 2 (p03a5) samt cylinder 2 deaktivering. Slukker jeg og tænder igen, er EPC lampen væk og bilen kører som smurt, indtil næste hårde belastning.

Billede
Billede
Billede

Jeg har efterhånden tjekket/skiftet de mest åbenlyse ting efter bilens km stand (159xxx). Bilen har altid overholdt service til punkt og prikke - jeg har passet og plejet siden jeg overtog ved ca. 97.000km (olieskift hver 10.000km)

Det seneste jeg har skiftet/testet/flyttet rundt på er følgende:

Tændspoler - alle er skiftet ved ca. 150xxx.

Tændrør - det var min anden indskydelse og alle skiftet. Tændrør på cyl. 2 har tidligere (130xxx) været knækket og skiftet. Efter at have udskiftet til 4 nye og kørt med dem ca 4000km, ser alle fine ud pånær cylinder 2. Tændrøret har en smule hvid belægning på sig.

MAP sensor - udskiftet, ingen ændring.

Knastkæde - Skiftet ved 158xxx, der var smålyde fra den i tomgang indimellem. I samme omgang blev styreventil (knastakselforstilling) skiftet. Dette har forbedret tomgangen markant, dog ikke EPC lampen.

Udstødningsventiler (der er 8 stk.) er byttet rundt, ingen forskel.

Olieforbruget er normalt.

Jeg er næsten løbet tør for ideer til løsninger på dette, så er der nogen der har kendskab til problemet/ved hvad jeg nu skal forsøge mig med - og evt. spare mig lidt tid :) ?
Mine tanker ligger nu på enten brændstofspumpe (med filter) eller højtrykspumpe.

Lad mig høre, hvad i tænker!

Vh.
Mathias

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2608
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 610 times
Been thanked: 349 times

1.8 TSi - Cylinder 2 tryk for højt

Indlæg af kGlerup » 23. jan 2021, 21:15

Pumpen forsyner jo alle cylindre, men din fejl relaterer til en bestemt cylinder. Jeg ville ikke mistænke pumpen.
Ligeledes ser cyl 2's tændrør anderledes ud, hvilket lugter af at den kører mere magert eller fed end de andre tre.
Mit bud: Indsprøjtningsdyse på cyl 2 laver pjatrøv.
These users thanked the author kGlerup for the post:
Mathiaskjp

Mathiaskjp
Helt nyt medlem
Indlæg: 2
Tilmeldt: 21. maj 2020, 00:22
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 1 time
Been thanked: 0

Re: 1.8 TSi - Cylinder 2 tryk for højt

Indlæg af Mathiaskjp » 24. jan 2021, 00:20

kGlerup skrev:
23. jan 2021, 21:15
Pumpen forsyner jo alle cylindre, men din fejl relaterer til en bestemt cylinder. Jeg ville ikke mistænke pumpen.
Ligeledes ser cyl 2's tændrør anderledes ud, hvilket lugter af at den kører mere magert eller fed end de andre tre.
Mit bud: Indsprøjtningsdyse på cyl 2 laver pjatrøv.
Tak for svaret :)

Jeg tænker lige at måle værdierne fra dyserne på vcds i morgen, måske det er en defekt dyse.

Den har jævnligt fået injektorrens fra liqui moly, men det kan jo også være sod har bygget sig op over tiden. Burde jeg give den skylleolie og få renset det ordentligt igennem, eller tænker du det er irrelevant?

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2608
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 610 times
Been thanked: 349 times

Re: 1.8 TSi - Cylinder 2 tryk for højt

Indlæg af kGlerup » 24. jan 2021, 07:52

Lidt pas.. Jeg har ikke hands-on erfaring med det, synes blot det peger på dyser.
Men det er da oplagt at lige se på værdierne som det første.

Avatar
Nyt medlem
Indlæg: 302
Tilmeldt: 18. aug 2020, 08:37
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 85 times

Re: 1.8 TSi - Cylinder 2 tryk for højt

Indlæg af Avatar » 24. jan 2021, 08:44

Hvid pulveroverflade på et tændrør kan være grundet i mager benzin/luft-blanding.

Overtryk (fejlen der er registreret) er detekteret signal fra bankesensoren?

Min udledning:
Cylinder 2 får ikke brændstof nok!


Dyse-fejl...?
These users thanked the author Avatar for the post:
kGlerup

Besvar

Tilbage til "Motor"