Hej folkens!
Jeg har den seneste tid døjet med min Leon 5F 1.8 tsi FR. Bilen smider EPC og fejltænder ved hård belastning og melder "tryk for højt" på cyldinder 2 (p03a5) samt cylinder 2 deaktivering. Slukker jeg og tænder igen, er EPC lampen væk og bilen kører som smurt, indtil næste hårde belastning.
Jeg har efterhånden tjekket/skiftet de mest åbenlyse ting efter bilens km stand (159xxx). Bilen har altid overholdt service til punkt og prikke - jeg har passet og plejet siden jeg overtog ved ca. 97.000km (olieskift hver 10.000km)
Det seneste jeg har skiftet/testet/flyttet rundt på er følgende:
Tændspoler - alle er skiftet ved ca. 150xxx.
Tændrør - det var min anden indskydelse og alle skiftet. Tændrør på cyl. 2 har tidligere (130xxx) været knækket og skiftet. Efter at have udskiftet til 4 nye og kørt med dem ca 4000km, ser alle fine ud pånær cylinder 2. Tændrøret har en smule hvid belægning på sig.
MAP sensor - udskiftet, ingen ændring.
Knastkæde - Skiftet ved 158xxx, der var smålyde fra den i tomgang indimellem. I samme omgang blev styreventil (knastakselforstilling) skiftet. Dette har forbedret tomgangen markant, dog ikke EPC lampen.
Udstødningsventiler (der er 8 stk.) er byttet rundt, ingen forskel.
Olieforbruget er normalt.
Jeg er næsten løbet tør for ideer til løsninger på dette, så er der nogen der har kendskab til problemet/ved hvad jeg nu skal forsøge mig med - og evt. spare mig lidt tid ?
Mine tanker ligger nu på enten brændstofspumpe (med filter) eller højtrykspumpe.
Lad mig høre, hvad i tænker!
Vh.
Mathias
1.8 TSi - Cylinder 2 tryk for højt
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 2
- Tilmeldt: 21. maj 2020, 00:22
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 0
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2609
- Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 612 times
- Been thanked: 350 times
1.8 TSi - Cylinder 2 tryk for højt
Pumpen forsyner jo alle cylindre, men din fejl relaterer til en bestemt cylinder. Jeg ville ikke mistænke pumpen.
Ligeledes ser cyl 2's tændrør anderledes ud, hvilket lugter af at den kører mere magert eller fed end de andre tre.
Mit bud: Indsprøjtningsdyse på cyl 2 laver pjatrøv.
Ligeledes ser cyl 2's tændrør anderledes ud, hvilket lugter af at den kører mere magert eller fed end de andre tre.
Mit bud: Indsprøjtningsdyse på cyl 2 laver pjatrøv.
- These users thanked the author kGlerup for the post:
- Mathiaskjp
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 2
- Tilmeldt: 21. maj 2020, 00:22
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 0
Re: 1.8 TSi - Cylinder 2 tryk for højt
Tak for svaretkGlerup skrev: ↑23. jan 2021, 21:15Pumpen forsyner jo alle cylindre, men din fejl relaterer til en bestemt cylinder. Jeg ville ikke mistænke pumpen.
Ligeledes ser cyl 2's tændrør anderledes ud, hvilket lugter af at den kører mere magert eller fed end de andre tre.
Mit bud: Indsprøjtningsdyse på cyl 2 laver pjatrøv.
Jeg tænker lige at måle værdierne fra dyserne på vcds i morgen, måske det er en defekt dyse.
Den har jævnligt fået injektorrens fra liqui moly, men det kan jo også være sod har bygget sig op over tiden. Burde jeg give den skylleolie og få renset det ordentligt igennem, eller tænker du det er irrelevant?
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2609
- Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 612 times
- Been thanked: 350 times
Re: 1.8 TSi - Cylinder 2 tryk for højt
Lidt pas.. Jeg har ikke hands-on erfaring med det, synes blot det peger på dyser.
Men det er da oplagt at lige se på værdierne som det første.
Men det er da oplagt at lige se på værdierne som det første.
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 302
- Tilmeldt: 18. aug 2020, 08:37
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 85 times
Re: 1.8 TSi - Cylinder 2 tryk for højt
Hvid pulveroverflade på et tændrør kan være grundet i mager benzin/luft-blanding.
Overtryk (fejlen der er registreret) er detekteret signal fra bankesensoren?
Min udledning:
Cylinder 2 får ikke brændstof nok!
Dyse-fejl...?
Overtryk (fejlen der er registreret) er detekteret signal fra bankesensoren?
Min udledning:
Cylinder 2 får ikke brændstof nok!
Dyse-fejl...?