Diesels fremtid?

Låst
Huke
Nyt medlem
Indlæg: 237
Tilmeldt: 25. jun 2019, 09:47
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 55 times
Been thanked: 27 times

Diesels fremtid?

Indlæg af Huke » 25. jan 2021, 11:53

Kære Venner,
Den ene store producent af diesel motorer efter den anden stopper produktion og udvikling af dieselmotorer. Skarpretterøksen synes at være løftet over denne fantastiske opfindelse.
VAG og Daimler holder dog ved. VAG med den ret lidt forurenende 288evo og Daimler med deres endnu renere dieselmotorer
I den forbindelse rejser sig en række spørgsmål:

1. Er dieselmotorens tid ved at være forbi?

2. Hvordan vil grøn afgift på diesel udvikle sig? Vil man kvæle det sidste liv i salget af diesel ved at skrue på den grønne afgift? Pt. Koster en Skoda Oct 1.9 tdi 105HK/250 nm ca 6000/ år. Det er EU 4 norm. Vil grøn afgift umuliggøre at slide allerede solgte dieselbiler op? Der står mange derude

3. Vil formuende mennesker fortsætte med at købe og køre de helt tunge dieseler så længe det er muligt?

4. Elbiler vil jo nok have en stor fremtid for sig...vil man kunne sænke ladetiden til noget fornuftigt? Eller er kort ladetid = cirklens kvadratur?

5. Hvad med brints fremtid...mig bekendt har Toyota en ny brintbil på vej til salg i DK?

6. På hvilken måde vil brint evt blive brugt i biler i fremtiden? Jeg mener: brint ka tankes hurtigt.

7. Vil brint kunne bruges via direkte forbrænding i motoren eller står den på brint til el så brintbiler egl vil være elbiler?

Hvad mener I om fremtiden på bilfronten?


Mvhuke
Senest rettet af Huke 25. jan 2021, 12:18, rettet i alt 2 gange.

Brugeravatar
Target
Medlem
Indlæg: 1260
Tilmeldt: 9. dec 2019, 16:43
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Holmegaard
Has thanked: 1096 times
Been thanked: 487 times

Re: Diesels fremtid?

Indlæg af Target » 25. jan 2021, 12:13

Ret interessante spørgsmål. :-)

Jeg vil da gerne komme med mine bud:

1. Jeg tror dieselmotoren vil eksistere i rigtige mange år endnu, omend nok i en mindre grad til private billister.

2. Ejerafgiften vil nok kun blive ved med at stige for dieselbiler.

3. Jeg tror udviklingen på nye biler vil gå væk fra diesel, så det er nok kun et spørgsmål om tid før det slet ikke er muligt at vælge diesel. Men folk med penge nok, og som har en forkærlighed for diesel, vil nok fortsætte med at købe dem så længe det er muligt. Personligt ville jeg dog klart foretrække benzin, hvis penge ikke var et problem. :-D

4. Jeg tror der er en grænse for hvor langt man kan presse ladetiden ned. Men den kan helt sikkert komme længere ned, end vi ser nu.

5. Personligt tror jeg der er en stor fremtid for brintbiler, både til private men også til lastbiler og anden erhvervskørsel hvor batterier simpelthen ikke er en farbar vej.

6. Som nævnt under punkt fem, så tænker jeg der er et bredt anvendelsesområde for brint i fremtiden. :-)

7. Afbrænding af brint er man gået væk fra for mange år siden. Det er vist dels for risikofyldt, men også for ineffektivt. De brintbiler der findes i dag (Toyota, Honda, Hyundai osv.) og dem der er under udvikling af andre store bilproducenter, de anvender en brændselscelle hvor brinten blandes med ilt og i den forbindelse danner el + vand. Så moderne brintbiler har en elmotor, ganske som vi kender det fra elbilerne. Energien kommer blot fra en brændselscelle, fremfor et stort batteri.


Helt generelt om fremtiden, så tror jeg personligt på, at den nærmeste fremtid kommer til at byde på en gradvis overgang til plug-in hybrider og elbiler. På lidt længere sigt tænker jeg at de fossile brændselsbiler (benzin og diesel) bliver helt udfaset og gradvist erstattet af brint. Om 10-20 år tror jeg, når man skal købe en ny bil, kun kan vælge elbiler, men med valget mellem om strømmen skal komme fra et batteri eller fra brint/brændselscelle.
These users thanked the author Target for the post:
Bay
Nuværende bil: 2023 Hyundai Ioniq 5 AWD 325hk Ultimate
Tidligere biler: 2020 Skoda Superb Style Combi 4x4 2,0 i4 272hk, 2001 BMW 745i E65 4,4 V8 333hk, 2006 Hyundai Sonata 2,4 i4 165hk, 2005 Mazda 6 St. 2,3 i4 166hk, 2007 Kia Rio 1,4 i4 97hk, 2007 Toyota Avensis St. 2,0 D-4D i4 160hk, 2002 Renault Mégane 1,6 i4 107hk, 1999 Volkswagen Passat 3B2 (US) 2,8 V6 193hk, 1994 Lexus GS300 3,0 i6 212hk, 1988 BMW 320i E30 Touring 2,0 i6 129hk, 2004 Toyota Yaris 1,4 D-4D i4 75hk, 1987 Toyota Celica 1,6 20v 165hk, 1986 Toyota Celica 1,6 124hk

Brugeravatar
VWAU
Medlem
Indlæg: 1245
Tilmeldt: 21. maj 2019, 20:14
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 225 times
Been thanked: 640 times

Re: Diesels fremtid?

Indlæg af VWAU » 25. jan 2021, 12:20

Diesel-andelen hos Volkswagen i Danmark var cirka 50% da den var på det højeste.
Her er fordelingen for de 3 første uger af 2021 (registered biler):
Vedhæftede filer
www.jpg
www.jpg (19.5 KiB) Vist 291 gange

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13237
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3204 times
Been thanked: 4540 times

Re: Diesels fremtid?

Indlæg af HansH » 25. jan 2021, 12:25

Vi har allerede en tråd om emnet - viewtopic.php?f=2&t=151061

Har kopieret indlæggene dertil.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Låst

Tilbage til "Motor"