Hvid røg, nye dyser? 2,0 TDI 143, motorkode CAGA

Besvar
Xpbs
Helt nyt medlem
Indlæg: 5
Tilmeldt: 24. apr 2020, 00:04
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Hvid røg, nye dyser? 2,0 TDI 143, motorkode CAGA

Indlæg af Xpbs » 25. mar 2021, 19:58

Hej Vagcars

Audi A4, 2,0 TDI, 143 hk, 2008, motorkode CAGA.

Har for kort tid siden fået monteret nyt (uoriginalt) partikelfilter samt nyt indsugningsmanifold. Software 100% standard.

Bilen er af flere omgange begyndt at ryge kraftigt. Hvid røg, der lugter meget grimt og forureningstal, der er alt for høje. Bilen har kun sat fejlkoder på manifold-motoren, og hver gang, den er blevet slettet, er bilen holdt op med at ryge og har kørt super fint igen.

Senest slettede vi fejlkoder for små 2.000 km siden, da det nye manifold kom på, og den har kørt perfekt siden da.

Lige pludselig - fra det ene øjeblik til det andet - tyk, hvid røg fra udstødningen igen. Jeg overdriver virkelig ikke, når jeg siger, at det kommer som lyn fra en klar himmel. Værst er det ved omdrejninger over 2.000.

Nu er det 3. gang, bilen ryger på den måde, og jeg er ved at rive håret ud af hovedet. Hvad kan det være, når det kommer og går så pludseligt? Vi har overvejet det uoriginale DPF, men så var der vel ikke gået små 2.000 km, hvor den kørte perfekt, for slet ikke at nævne problemets meget pludselige opståen?

Har forsøgt at køre lange ture med høje omdrejninger for at tvinge en regenerering igennem - men lige lidt hjælper det.

Min mekaniker og jeg mistænker dyserne - det er bare en meget dyr chance at tage, hvis det skulle vise sig at være noget andet...

Nogen gode bud?

Brugeravatar
mojo
Medlem
Indlæg: 1365
Tilmeldt: 27. okt 2013, 17:54
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Stjær
Has thanked: 109 times
Been thanked: 226 times

Re: Hvid røg, nye dyser? 2,0 TDI 143, motorkode CAGA

Indlæg af mojo » 25. mar 2021, 21:00

Kan det være din turbo som æder olie?
Mangler den noget på pinden?

Xpbs
Helt nyt medlem
Indlæg: 5
Tilmeldt: 24. apr 2020, 00:04
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Hvid røg, nye dyser? 2,0 TDI 143, motorkode CAGA

Indlæg af Xpbs » 25. mar 2021, 21:21

Ikke umiddelbart, nej. Der er ingen olie i turboen.

johannes
Aktiv medlem
Indlæg: 1824
Tilmeldt: 17. jun 2008, 17:31
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: lidt syd for ålborg
Has thanked: 11 times
Been thanked: 24 times

Re: Hvid røg, nye dyser? 2,0 TDI 143, motorkode CAGA

Indlæg af johannes » 28. mar 2021, 09:36

Hvis den har for meget underkompression kan turboen smide motorolie ud i partikelfilter og det ryger helt vildt .

Besvar

Tilbage til "Motor"