Tandrem skift på 2.0tdi motor - skal knasthjul løsnes?

Besvar
Brugeravatar
Prodigy
Aktiv medlem
Indlæg: 1661
Tilmeldt: 18. jun 2008, 13:32
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 7 times
Been thanked: 3 times

Tandrem skift på 2.0tdi motor - skal knasthjul løsnes?

Indlæg af Prodigy » 26. mar 2021, 09:16

Hejsa,
jeg har før skiftet tandrem på ældre diesel og benzin motorer, men det er ved at være længe siden sidst.

Så jeg sad lige og så lidt video af processen på 2.0tdi motorene - I nogle af videoerne løsner de boltene på knasthjul og dieselpumpe så hjulet kan rotere lidt under justeringen af remmen, men i andre gør de blot som i gamle dage med at sætte et par maling mærker og sørger for at de passer efter den nye rem er monteret (uden at løsne justerings boltene).. Er begge dele brugbare eller risikerer man at tændingen står forkert hvis man ikke løsner hjulene og finjusterer på den måde?

og er skal man egentlig også justere tændingspunktet med VCDS bagefter eller var det kun på de gamle 1.9tdi at det var en god ide at gøre?

min motorkode er CSHA (det er 180hk 2.0 motoren) men det er vist ret ens på alle 2.0erne
Medlem siden: 2003/05/14

janny
Aktiv medlem
Indlæg: 1565
Tilmeldt: 25. okt 2011, 10:17
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 24 times
Been thanked: 104 times

Re: Tandrem skift på 2.0tdi motor - skal knasthjul løsnes?

Indlæg af janny » 26. mar 2021, 16:14

Den korrekte måde er at løsne både knast- og pumpe hjul (3 X 8 mm.) Skal det være helt korrekt skal boltene skiftes til nye, mange remsæt er der med til pumpehjulet.
På den måde undgår du at der er forspænding på hjulene der så flytter sig (ganske lidt) når du fjerner låseværktøjet.
På CR skal du ikke efterfølgende justere med vcds.
Pumpen behøver ikke stå 100% på mærket, må godt afvige få mm. til begge sider.
These users thanked the author janny for the post:
Prodigy
Leon ST 2,0TDI 2018
Porsche 911 2,2E Targa 1970

Brugeravatar
Prodigy
Aktiv medlem
Indlæg: 1661
Tilmeldt: 18. jun 2008, 13:32
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 7 times
Been thanked: 3 times

Re: Tandrem skift på 2.0tdi motor - skal knasthjul løsnes?

Indlæg af Prodigy » 29. mar 2021, 07:01

janny skrev:
26. mar 2021, 16:14
Den korrekte måde er at løsne både knast- og pumpe hjul (3 X 8 mm.) Skal det være helt korrekt skal boltene skiftes til nye, mange remsæt er der med til pumpehjulet.
På den måde undgår du at der er forspænding på hjulene der så flytter sig (ganske lidt) når du fjerner låseværktøjet.
På CR skal du ikke efterfølgende justere med vcds.
Pumpen behøver ikke stå 100% på mærket, må godt afvige få mm. til begge sider.
Ok tak for godt svar :D

Mon der er nogen der har et link til et godt tandrems låsesæt online? jeg kan forstå at der vist findes 2 typer låse til krumtap hjulet, 1 hvor mærket peger lige op (kl 12 på urskiven) og et andet hvor mærket peger længere mod højre (måske kl 13-14 stykker) men alle dem jeg kan finde på fx ebay viser ikke rigtig hvor mærket sidder på deres værktøj..
Medlem siden: 2003/05/14

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Tandrem skift på 2.0tdi motor - skal knasthjul løsnes?

Indlæg af HansH » 29. mar 2021, 08:07

Prodigy skrev:
29. mar 2021, 07:01
... 1 hvor mærket peger lige op (kl 12 på urskiven) og et andet hvor mærket peger længere mod højre (måske kl 13-14 stykker)..
Totalt off topic:
Jeg er vild med at du bruger 24-timers urværk i din angivelse af retningen :D

Held og lykke med tandremsoperation på din motor :)
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

janny
Aktiv medlem
Indlæg: 1565
Tilmeldt: 25. okt 2011, 10:17
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 24 times
Been thanked: 104 times

Re: Tandrem skift på 2.0tdi motor - skal knasthjul løsnes?

Indlæg af janny » 29. mar 2021, 10:13

Det er anderledes til CR, på PD motor er der et værktøj til 1,9 og et anden til 2,0 til krumtap.
Du kan bare søge på ebay, zahnriemen werkzeug, vag tdi cr
Leon ST 2,0TDI 2018
Porsche 911 2,2E Targa 1970

janny
Aktiv medlem
Indlæg: 1565
Tilmeldt: 25. okt 2011, 10:17
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 24 times
Been thanked: 104 times

Re: Tandrem skift på 2.0tdi motor - skal knasthjul løsnes?

Indlæg af janny » 29. mar 2021, 10:14

Leon ST 2,0TDI 2018
Porsche 911 2,2E Targa 1970

Brugeravatar
Prodigy
Aktiv medlem
Indlæg: 1661
Tilmeldt: 18. jun 2008, 13:32
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 7 times
Been thanked: 3 times

Re: Tandrem skift på 2.0tdi motor - skal knasthjul løsnes?

Indlæg af Prodigy » 30. mar 2021, 11:11

HansH skrev:
29. mar 2021, 08:07
Prodigy skrev:
29. mar 2021, 07:01
... 1 hvor mærket peger lige op (kl 12 på urskiven) og et andet hvor mærket peger længere mod højre (måske kl 13-14 stykker)..
Totalt off topic:
Jeg er vild med at du bruger 24-timers urværk i din angivelse af retningen :D

Held og lykke med tandremsoperation på din motor :)
Ja, jeg skruer jo ikke bil midt om natten :lol:
These users thanked the author Prodigy for the post:
HansH
Medlem siden: 2003/05/14

Besvar

Tilbage til "Motor"