Side 1 af 1

2018 Passat GTE - Hjælp til anvendelse af Hybrid

: 26. apr 2021, 08:53
af mpeg69
Hej Alle,

SÅ skal jeg have afhentet min FØRSTE hybrid - En Passat GTE (Sedan) fra 2018... og har lige fået en "lille" advarsel om Hybrid biler:

Når man kører på EL og der ikke er mere strøm på batteriet, så skifter den til benzinmotoren - men når man så er på motorvejen med 130 km/t (altså max :-)) og den skifter til Benzinmotoren - så er den vel helt kold, og har vel ikke godt af at blive sat i gang med 130 km/t helt kold??

1. Har VW tænkt over det, så den holder lidt "varme" på benzinmotoren?

2. ... eller skal jeg selv styre det - og her kommer mit dumme spørgsmål - hvis man vælger Hybrid mode, vil den så køre på både benzin og el hele tiden?.. så det vil løse det at vælge den "Mode"? ---- ja ja jeg er ny indenfor Hybrid :-)

3. Skulle der være en der kan slå et stelnummer op - og se hvad udstyr der sidder i min passat: WVWZZZ3CZJE151890 (Svensk importeret)

På forhånd mange tak.

Re: Ny Hybrid-ejer

: 26. apr 2021, 09:13
af HansH
Tak for dit indlæg.

For at tiltrække andre brugere til at klikke ind på dit indlæg og hjælpe dig, har vi brug for din hjælp.
Prøv at kigge på emnets overskrift. Forklarer den hvad det er, indlægget drejer sig om?
Det synes vi ikke i nuværende form og vi vil foreslå dig at lave den om.
Ret derfor venligst overskriften ved at klikke på blyant-knappen i værktøjslinjen øverst i indlægget.

Lav overskriften således:
"Årgang, bilmærke+model, motor – stikord om problemet/spørgsmålet/indholdet"

Eksempel: "2014 VW Touran 1.4 TSI - klaprerende lyd fra kobling i tomgang"

Re: Hy Hybrid-ejer

: 26. apr 2021, 09:28
af Jannik
Tillykke med den fine bil :)
Du gør dig nogle gode tanker omkring bedst mulig "behandling" af benzinmotoren i bilen.

Jeg har kørt med stort set samme drivlinje i en Golf GTE i knap 3 år, og her er mine erfaringer mht. dine spørgsmål:

1. VW har tænkt over udfordringen, men ikke i den retning du nævner.
I GTE drivlinjen har man udstyret 1.4 TSI motoren med stærkere foringer, stempelringe og lejer så vidt jeg lige husker. Dette er gjort for at gøre motoren mere modstandsdygtig overfor slid ved kold drift og samtidig høj ydelse.

Jeg ville foretrække, at de også havde tænkt lidt over, at føre noget overskudsvarme fra elmotoren (som også en vandkølet) gennem benzinmotoren, men det er ikke tilfældet så vidt jeg ved.
Kører man i lange perioder uden at have benzinmotoren startet, tørnes denne af elmotoren en gang i mellem for at vedligeholde smøreoliefilmen i lejerne.

Og nej, benzinmotoren har uanset det ovennævnte forbedringer, bestemt ikke godt af at skulle yde meget i kold tilstand. Her tænker jeg bl.a. på turbo'en.
VW's (og alle andres) hybriddrivlinje skal man lige vænne sig til at køre med, for den er ret hysterisk med at standse benzinmotoren så snart du blot letter foden fra speederen. Dette vel at mærke også ved motorvejskørsel.

2. Da jeg kørte meget motorvej og ikke kunne nå frem på ren el, startede jeg altid benzinmotoren under kørslen, således at den nåede at blive gennemvarm inden jeg skiftede tilbage til el.
I hybrid-mode skifter bilen mellem el- og kombi-drift. Jeg benytter aldrig dette (heller ikke i min nuværende PHEV bil), da jeg bedre selv kan bestemme hvornår det er bedst jeg kører på hhv. el og benzin eller kombi.

3. Dette har jeg desværre ikke adgang til, men andre kan helt sikkert hjælpe.