2015 Leon 5F 2.0 tdi går spontant ud

Besvar
Patrickrm89
Helt nyt medlem
Indlæg: 3
Tilmeldt: 5. mar 2020, 12:31
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

2015 Leon 5F 2.0 tdi går spontant ud

Indlæg af Patrickrm89 » 2. jul 2021, 08:58

Hej Vagcars.

Først vil jeg hurtigt gøre opmærksom på at jeg ikke selv har den store forstand på biler, den tekniske del i hvert fald :-)

Men sagen er den at jeg har en Leon 5F fra 2015 2.0tdi som er optimeret og det har den været længe, kørt uden problemer.
Her på det seneste er den begyndt at gå ud, helt spontant - Uden varsel og mønsteret på hvornår den går ud er tilfældigt.
Altså det er ikke når man gasser op, eller skifter gear m.v

Det der sker er som om man slukker bilen og nogle gange kan jeg bare starte bilen og kører videre uden problemer, andre gange (Som desværre er et tiltagende problem) så forsøger den bare at starte, lidt som om der ikke er diesel på.
Men hvis og når den starter, så springer den igang, somom intet var galt.
Glødelampen blinker og motorlampen lyser, dog forsvinder motorlampen efter et par dage, hvis problemet ikke har været der.

Jeg ved det første i nok vil sige er at få ulæst fejl - DEt har jeg fået gjort - Mit problem er lidt den mulige løsning.

Løsning 1 - Fra den mekaniker hvor bilen er ved pt. ( Det er ikke en jeg har brugt før ) - Men vedkommende har gode anmeldelser og ligger tæt på min bopæl.
; Han fortæller at den melder fejl med "For lavt brændstof tryk" og nu også en dyse fejl - Hans anbefaling er at tage dyserne op og sende dem til bosch for at få dem tjekket - Han siger de kan rette mindre fejl på dem, og i hvert fald give et skøn om de er defekte.
Og alt efter hvad svar der kommer derfra, så skal der muligvis skiftes en eller flere dyser.

Løsning 2 - Som stammer fra min kammerat, som også er mekaniker - Dog ikke "tysker" men ved Honda/Nissan.
Han fortæller at når bilen bare dør på den måde - Så ville han mistænke eventuelt fødepumpe, ved tanken, at det filter der sidder der måske bliver stoppet, hvis der er skidt i tanken - Da han ikke mener at en defekt dyse vil dræbe bilen på den måde, men mere vil give indtrykket af bilen f.eks kun kører på 3 cylindre (hvilket jeg har prøvet før og man var ikke i tvivl)
Så først kigget om filteret ser tilstoppet ud - Hertil skal nævnes at mekanikeren fra løsning 1, der har bilen været til service og han fortalte at brændstof filteret var meget beskidt - Og det er endda blevet skiftet hver 30.000 km frem for de 60.000 pga. manglende krydser fra tidligere værksted - Hvilket også får min kammerat til at synes at det var vejen at gå først, inden man gør noget andet

Så det jeg søger er egentlig måske bare lidt inputs til hvad i synes om det ovenstående - JEg ved i hverken kan gøre fra eller til og en mekaniker ved jo bedst, i hvert fald mere end jeg. Er bare ked af at måske skulle betale mange penge for et dyse skift, hvis det måske ikke var nødvendigt - Jeg siger kun måske.

Håber i vil give lidt inputs, bare så jeg måske kan få en bedre forståelse for hvad der er hvad.

God weekend.

Link til videoer - De er hostet hos mig selv, så beklager hvis linket måske virker mystisk for nogen :-)
http://gofile.me/3V36t/SQEBCKP28

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13245
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3208 times
Been thanked: 4541 times

Re: 2015 Leon 5F 2.0 tdi går spontant ud

Indlæg af HansH » 2. jul 2021, 09:26

Velkommen til DK's bedste forum for VAG entusiaster! :)

Med hvad du beskriver her, synes jeg din kammerats bud lyder mest plausibelt.
Jeg er enig i, at en defekt dyse ikke vil slå den helt ihjel på den måde som du oplever. Den vil bare køre som en pakke pølser .. men den vil køre, selv med en defekt dyse.
Ydermere, med den pris en ny dyse koster .... er der bestemt rum til lidt fejlsøgning inden man begynder at skifte dyser!

Så hvis jeg var dig, ville jeg først få tjekket din kammerats bud med fødepumpe og filter .. dvs at forsyningen er i orden.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Helmer68
Helt nyt medlem
Indlæg: 16
Tilmeldt: 1. jun 2020, 15:43
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: GB
Has thanked: 1 time
Been thanked: 0
Kontakt:

Re: 2015 Leon 5F 2.0 tdi går spontant ud

Indlæg af Helmer68 » 2. jul 2021, 19:17

Er enig i at 1 dyse ikke kan få bilen til at stoppe, men bare vil gå på 3 cylinder.
men...men...men...altså. Lyser motorlampen? og ja det er simpelthen umuligt bare at komme med et bud
og vil kun bliver gætteri som ikke kan bruges til noget som helst...så vi har ikke en chance uden en tester og evt. nogle fejlkoder. Det er simpelthen umuligt at komme med et bud for der kan være 50-100 muligheder lige fra pumper, knast/krumtap sensor, knækkede ledning osv... på med en tester og lad os se nogle data :-)

Markhh
Medlem
Indlæg: 627
Tilmeldt: 11. jun 2013, 16:48
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Mannerup, 4320 lejre
Has thanked: 0
Been thanked: 32 times

Re: 2015 Leon 5F 2.0 tdi går spontant ud

Indlæg af Markhh » 2. jul 2021, 20:36

Ville kigge på styreenheden til fødepumpen og eller fødepumpen

Patrickrm89
Helt nyt medlem
Indlæg: 3
Tilmeldt: 5. mar 2020, 12:31
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: 2015 Leon 5F 2.0 tdi går spontant ud

Indlæg af Patrickrm89 » 5. jul 2021, 14:23

Mange tak for jeres bud - Jeg har fået min kammerat til at låne en tester med, så får jeg en kopi af de fejl der kommer :-) så poster jeg dem.

Patrickrm89
Helt nyt medlem
Indlæg: 3
Tilmeldt: 5. mar 2020, 12:31
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: 2015 Leon 5F 2.0 tdi går spontant ud

Indlæg af Patrickrm89 » 4. aug 2021, 19:26

Synes bare lige jeg ville poste hvad problemet var.

Det var en trykregulator til commonrail systemet ( Eller noget i den dur ) - Det er i hvert fald det jeg har betalt for og nu spiller den som en mis.

Besvar

Tilbage til "Motor"