4.0tfsi - oliesi udfordring - storm i et glas vand?

Besvar
Rene_chr
Helt nyt medlem
Indlæg: 23
Tilmeldt: 8. apr 2020, 07:13
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 3 times
Been thanked: 5 times

4.0tfsi - oliesi udfordring - storm i et glas vand?

Indlæg af Rene_chr » 19. nov 2021, 11:30

Hej, jeg går pt og venter på en S6 Avant model 2016 ankommer. Har søgt lidt på udfordringer på bil/motor og er faldet over de mest omkostningstunge.

En der springer i øjnene er en oliesi/checkventil der stopper og derved forhindre olie flow til begge turboer med permanent skade til følge.

Der er ikke meget skriv om dette i danske fora, men har fundet en del opslag på udenlandske.

Problemet rammer bredt s6-8/rs6-7.

Audi har frigivet en Technical Service Bulletin på problemet hvor de udbedre inden for en given tidsperiode/km, hvilket Min bil er ud over. Så den er blot til info om hvad der skal gøres/skiftes i tilfælde af haveri.

Nogen herinde der har erfaring / kender til problemet?

Bilen jeg får hjem har gået 130k km, så overvejer om en forebyggende service med adskillelse og udskiftning til den nye udgave af oliesi/check ventil er givet godt ud. Stumperne koster stortest ingenting, men der er en del timer i det.

Har kontaktet min lokale Audi service partner for historik på bilen, om den er bygget med ny/gammel oliesi/check ventil eller om de senere er udskiftet. Afventer svar…

Måske det blot er en storm i et glas vand? Min gamle A4 2.0TDI havde også et kendt problem med trækaksel (blyanten) til olie pumpe og turbo død dom konsekvens, her skete ikke noget (solgte bilen ved ~240k km)

P3r
Medlem
Indlæg: 602
Tilmeldt: 13. jun 2008, 13:23
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 3 times
Been thanked: 64 times

Re: 4.0tfsi - oliesi udfordring - storm i et glas vand?

Indlæg af P3r » 19. nov 2021, 12:14

En youtuber har skiftet oliesien på sin RS7 og det er en kæmpe operation tidsmæssigt, selve delene koster ingenting.

Ved 13:00 når han ind til sien.

Mvh. Per

Rene_chr
Helt nyt medlem
Indlæg: 23
Tilmeldt: 8. apr 2020, 07:13
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 3 times
Been thanked: 5 times

Re: 4.0tfsi - oliesi udfordring - storm i et glas vand?

Indlæg af Rene_chr » 9. maj 2022, 12:57

Modtog idag brev fra Motorstyrelsen med indkaldelse fra Audi til udskifnting af Oliesi uden beregning, så måske der er noget om det...
These users thanked the author Rene_chr for the post:
larslyn

Rene_chr
Helt nyt medlem
Indlæg: 23
Tilmeldt: 8. apr 2020, 07:13
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 3 times
Been thanked: 5 times

Re: 4.0tfsi - oliesi udfordring - storm i et glas vand?

Indlæg af Rene_chr » 3. aug 2022, 21:03

Oliesi nu udskiftet af Audi Servicepartner, ingen tegn på tilstopning var meldingen efterfølgende.

De nævnte de har skiftet oliesi i et par biler nu der alle så fine ud, dog havde de skiftet turboer i en enkelt der var havareret grundet stoppet oliesi…

Besvar

Tilbage til "Motor"