EGR på polo 1.2 TDI fejler igen-igen
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 37
- Tilmeldt: 1. dec 2008, 12:38
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 1 time
EGR på polo 1.2 TDI fejler igen-igen
Hej, jeg har en polo 1.2 TDI bluemotion fra 2011 nu med 260 kkm.
Ved 240kkm fik den skiftet EGR ventilen idet den kørte lidt mærkeligt og glødelampen blinkede.
Efter skiftet oplevede jeg jævnligt at glødelampen blinkede (men motoren kørte ikke umiddelbart skidt), lys i partikelfilterlampen ( brændte den af i 3de gear, hvilket fik lampen til at slukke), N75 ladetryksventil blev skiftet (sagde tikkende lyde), flowmåler.
Ca 15 kkm efter skift af EGR stoppede bilen fuldstændig og måtte hjem med Falck ( lugtede helt forfærdeligt af uafbrændt diesel).
Min mekaniker læste fejlene ud og der var fejl på alt (turbo, EGR, flowmåler, partikelfilter og sikkert endnu mere). Han endte med skifte EGR igen på garanti.
Nu ca 5000 km efter er den begyndt at blinke i glødelampen igen, så jeg tror der er noget andet galt- nogen der evt har nogle ideer?
Ved 240kkm fik den skiftet EGR ventilen idet den kørte lidt mærkeligt og glødelampen blinkede.
Efter skiftet oplevede jeg jævnligt at glødelampen blinkede (men motoren kørte ikke umiddelbart skidt), lys i partikelfilterlampen ( brændte den af i 3de gear, hvilket fik lampen til at slukke), N75 ladetryksventil blev skiftet (sagde tikkende lyde), flowmåler.
Ca 15 kkm efter skift af EGR stoppede bilen fuldstændig og måtte hjem med Falck ( lugtede helt forfærdeligt af uafbrændt diesel).
Min mekaniker læste fejlene ud og der var fejl på alt (turbo, EGR, flowmåler, partikelfilter og sikkert endnu mere). Han endte med skifte EGR igen på garanti.
Nu ca 5000 km efter er den begyndt at blinke i glødelampen igen, så jeg tror der er noget andet galt- nogen der evt har nogle ideer?
- Morten16v
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2144
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 19:16
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Hasselager (Århus s)
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 27 times
Re: EGR på polo 1.2 TDI fejler igen-igen
Er det orginal eller uorginal ventil der er kommet på?
Har hørt om flere der har bøvlet med uorginal ventil som til sidst har sag en orginal på, og så kørte den igen.
Har hørt om flere der har bøvlet med uorginal ventil som til sidst har sag en orginal på, og så kørte den igen.
Porsche Tekniker.
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 37
- Tilmeldt: 1. dec 2008, 12:38
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 1 time
Re: EGR på polo 1.2 TDI fejler igen-igen
Gætter på den er uorginal. De uautoriserede bruger vel næppe orginale dele.
Normalt vælger jeg uorginale dele, da de orginale er s…. dyre, men EGR ventiler er måske så specielle, at en orginal er nødvendig.
Garantien dækker nok ikke skift til orginal EGR næste gang den fejler.
Idag blinkede glødelampen igen og den manglede lidt kræfter - ren trælst
Normalt vælger jeg uorginale dele, da de orginale er s…. dyre, men EGR ventiler er måske så specielle, at en orginal er nødvendig.
Garantien dækker nok ikke skift til orginal EGR næste gang den fejler.
Idag blinkede glødelampen igen og den manglede lidt kræfter - ren trælst
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 37
- Tilmeldt: 1. dec 2008, 12:38
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 1 time
Re: EGR på polo 1.2 TDI fejler igen-igen
Mit simple OBDII værktøj siger der har/er flg fejl
P2563 - Turbocharger Boost Control Position Sensor Circuit Range/Performance
P2563 - Turbocharger Boost Control Position Sensor Circuit Range/Performance
-
- Medlem
- Indlæg: 627
- Tilmeldt: 11. jun 2013, 16:48
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Mannerup, 4320 lejre
- Has thanked: 0
- Been thanked: 32 times
Re: EGR på polo 1.2 TDI fejler igen-igen
Den fejlkode har umiddelbart ingen ting at gøre med egr.
Søg på fejlkoden på Google og gå ind på wikiross tech og se hvad det kan skyldes
Søg på fejlkoden på Google og gå ind på wikiross tech og se hvad det kan skyldes
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 37
- Tilmeldt: 1. dec 2008, 12:38
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 1 time
Re: EGR på polo 1.2 TDI fejler igen-igen
Nemlig - denne fejl er omkring styring af turboen. Men vil tro at det kan påvirke hinanden.
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 37
- Tilmeldt: 1. dec 2008, 12:38
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 1 time
Re: EGR på polo 1.2 TDI fejler igen-igen
Så er den ved at være gal igen.
Ca 1 år og 20kkm efter den fik skiftet EGR ventilen igen, meldte knægten at glødelampen blinkede og trækkraften var begrænset på turen hjem fra Sønderjylland.
Den havde ellers opført sig rimeligt den sidste tid da knægten kører den hårdt (hvilket jeg vil mene er godt for en diesel) og der altid puttes Bell-add City på tanken,
Er nervøs for at alt er ved at sode til omkring partikelfilter, EGR, Turbo, flowmåler mm. - Tror det hele skyldes justeringen efter dieselgate!!!
Ca 1 år og 20kkm efter den fik skiftet EGR ventilen igen, meldte knægten at glødelampen blinkede og trækkraften var begrænset på turen hjem fra Sønderjylland.
Den havde ellers opført sig rimeligt den sidste tid da knægten kører den hårdt (hvilket jeg vil mene er godt for en diesel) og der altid puttes Bell-add City på tanken,
Er nervøs for at alt er ved at sode til omkring partikelfilter, EGR, Turbo, flowmåler mm. - Tror det hele skyldes justeringen efter dieselgate!!!
- mojo
- Medlem
- Indlæg: 1367
- Tilmeldt: 27. okt 2013, 17:54
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Stjær
- Has thanked: 111 times
- Been thanked: 227 times
Re: EGR på polo 1.2 TDI fejler igen-igen
Så få da det lort ført tilbage så hurtigt som muligt.
Evt en lille chip.
Evt en lille chip.
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 37
- Tilmeldt: 1. dec 2008, 12:38
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 1 time
Re: EGR på polo 1.2 TDI fejler igen-igen
Nu bevæger jeg mig ud på noget jeg kender meget lidt til. Hvem og hvordan gør man det?
- mojo
- Medlem
- Indlæg: 1367
- Tilmeldt: 27. okt 2013, 17:54
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Stjær
- Has thanked: 111 times
- Been thanked: 227 times
Re: EGR på polo 1.2 TDI fejler igen-igen
Du kører til en chiptuner og får ham enten til at ligge den gamle software i den eller får den optimeret (tunet)
Lovligt nej.
Men på bundlinjen nok bedre for miljøet end en bil der soder til.
Lovligt nej.
Men på bundlinjen nok bedre for miljøet end en bil der soder til.
- These users thanked the author mojo for the post:
- 1000holmes
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 37
- Tilmeldt: 1. dec 2008, 12:38
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 1 time
Re: EGR på polo 1.2 TDI fejler igen-igen
At det skyldes den nye SW er måske også et longshot. Den har jo kørt helt fint siden SW-opdateringen i 2016 frem til 2022, hvorefter der bare er begyndt at komme fejl på fejl.
Knægten kom hjem. Han slukkede motoren og da han startede den igen var der fuld trækkraft.
Min simple OBDII tester læste flg. fejl
P0236 (både permanent og pending)
P0401 (pending)
Knægten kom hjem. Han slukkede motoren og da han startede den igen var der fuld trækkraft.
Min simple OBDII tester læste flg. fejl
P0236 (både permanent og pending)
P0401 (pending)
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 37
- Tilmeldt: 1. dec 2008, 12:38
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 1 time
Re: EGR på polo 1.2 TDI fejler igen-igen
Min Polo 1.2 TDI bluemotion med nu 281 kkm laver stadig nøkker, dog er de blevet mere systematiske. Gløderørslampen begynder at blinke, turboen stopper med at fungere og fejlkoden er P2563. Efter et stykke tid (en enkelt sluk/tænd eller flere dage) slukker lampen og turboen kører igen.
Nogen ideer til hvad det kan være?
Nogen ideer til hvad det kan være?
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 55
- Tilmeldt: 12. jan 2020, 20:10
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Odense
- Has thanked: 6 times
- Been thanked: 14 times
Re: EGR på polo 1.2 TDI fejler igen-igen
Er turbo en VNT (variabel nozzle geometry turbo) type vil den sætte til med sod, rust i de små bevægelige vanes over tid. Tjek om stangen fra vacuumdåsen kan bevæge sig min 10-13mm forholdsvis let. Hvis ikke er den sat til indvendig. Men sorg kan til glæde vendes hvis du har lidt DIY i fingrene, og har mod på at åbne den og rense urenhederne ud, så vanes system arbejder korrekt igen. Find info via YouTube.
- These users thanked the author ELY for the post (total 2):
- Mathiasen • 1000holmes
Passat B8 2,0 TDI SCR 150 Variant DSG7 Reflex Silver Metallic 7/2018
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 302
- Tilmeldt: 18. aug 2020, 08:37
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 85 times
Re: EGR på polo 1.2 TDI fejler igen-igen
http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.ph ... 563/009571
Det peger på én komponent, eller ledninger/stik til samme...
Det peger på én komponent, eller ledninger/stik til samme...
- These users thanked the author Avatar for the post:
- 1000holmes
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 37
- Tilmeldt: 1. dec 2008, 12:38
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 1 time
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 55
- Tilmeldt: 12. jan 2020, 20:10
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Odense
- Has thanked: 6 times
- Been thanked: 14 times
Re: EGR på polo 1.2 TDI fejler igen-igen
Vedr. turbo på Lupo 3L 1.2 TDI med fabrikat GARRETT GT1541V begyndte den med problemer ved ca. kkm 290. Typisk var der problemer med at opnå hastigheder over ca. 110-120 km/t på motorvej. Pinden der går ind i turbo blev med jævne mellemrum motioneret for at få drejeskiven der flytter vanes til at tage noget mere udsving ca. 10-13mm uden synderlig succes. Den blev DIY adskilt og sagen var meget entydigt. Den var i de bevægelige dele aldeles sat til med sodskaller, sodpartikler, rustskorper, og dens vandring var derved meget begrænset. Rustskorper hidrører fra vand, ilt på turbo husets metal overflade når den i faserne er varm henholdsvis kold. Alt blev renset, rengjort, testet og samlet. Nu kunne den tage farten ved både lave og høje rpm uden at kny. Mirakkel magerne der sælger "spray produkter" skal du vende det døve øre til, nytter ikke til at få mekanikken op på mærkerne igen, det vil du kunne få indsigt i og forståelse af ved at se turboen ligge adskilt på bordet.
Passat B8 2,0 TDI SCR 150 Variant DSG7 Reflex Silver Metallic 7/2018