Pibelyd ved acceleration efter skift af brændstoffilter

Besvar
Tomba
Helt nyt medlem
Indlæg: 11
Tilmeldt: 14. jul 2011, 22:59
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Kbh V
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Pibelyd ved acceleration efter skift af brændstoffilter

Indlæg af Tomba » 3. aug 2022, 18:40

Hej allesammen

Jeg har lige skiftet brændstoffilteret på min Audi A3, 2.0 TDI, 2011.

Efter det ellers udramatiske projekt kørte jeg en prøvetur, og hører nu en tydelig pibelyd/hvinetone ved kraftig acceleration. Det er ikke "hele vejen" igennem accelerationen, men opstår i et bestemt "område" - jeg forestiller mig, det er lige der, hvor der bliver suget allermest diesel igennem filterhuset.

Hvad kan være forklaringen? Er "det" blevet utæt og suger luft ind, har jeg ikke ramt den rigtige væskestand efter filterskiftet, eller hvad kan forklare det?


På forhånd tak
Morten

janny
Aktiv medlem
Indlæg: 1565
Tilmeldt: 25. okt 2011, 10:17
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 24 times
Been thanked: 104 times

Re: Pibelyd ved acceleration efter skift af brændstoffilter

Indlæg af janny » 4. aug 2022, 06:56

Det suger ikke falsk luft uden bilen går i stå. Du kan ikke ramme forkert væskestand efter filterskift, når først bilen er startet og kører så er filterhuset fyldt helt op som det skal og uden luft.
Kan det være resonanslyd, måske har du haft noget skilt ad der ikke er samlet helt korrekt?
Leon ST 2,0TDI 2018
Porsche 911 2,2E Targa 1970

Tomba
Helt nyt medlem
Indlæg: 11
Tilmeldt: 14. jul 2011, 22:59
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Kbh V
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Pibelyd ved acceleration efter skift af brændstoffilter

Indlæg af Tomba » 4. aug 2022, 07:17

Hej Janny

Tak for info. Det lader så til dieselfilteret er udelukket som kilde til lyden..

Jeg havde lidt problemer med monteringen af bundpladen efter olieskift. Dvs. "mangler" et par skruer forrest i højre side. Så skal det være "vindstøj", der laver hvinetonen, når fronten løftes lidt under acceleration. En måske lidt søgt forklaring.. Jeg vender retur med forklaringen, hvis jeg finder den.

Mvh
Morten

Besvar

Tilbage til "Motor"