Regenerering 2016 Audi A3 8V 2,0 TDI

Besvar
PKalle
Helt nyt medlem
Indlæg: 35
Tilmeldt: 21. okt 2021, 09:14
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 26 times
Been thanked: 1 time

Regenerering 2016 Audi A3 8V 2,0 TDI

Indlæg af PKalle » 19. sep 2022, 12:11

Hejsa

Har tidligere haft bragt spørgsmålet op, men forsøger lige igen.
Jeg har kigget stort set alle tråde med partikelfilter og regenerering igennem - uden at finde svar.

Sagen er den, at min bil som har kørt ca. 215.000 km, regenererer for hver 120 km. Det er rimeligt nøjagtigt.
Mit kørselsmønster er blandet by/landevej. Kører ikke i bilen hver dag, faktisk nok kun 2-3 dage om ugen. Kører ca. 90% af mine km på landevej ved ca. 80 kim/t.
Jeg har haft bilen 10 måneder og kørt ca. 25.000 km i perioden. (90% landevej - med forholdsvis lange ture + 50 km) og "problemet" har været der siden jeg købte den for 10 måneder siden.

Nogle bud på HVORFOR den kun kører ca. 120 km mellem regenerering? (skal lige siges, at der aldrig har været tændte lamper, eller andre tegn på stoppet filter)

PS - efter hvad jeg kan finde ud af, har den ikke været omfattet af dieselgate, så det er ikke pga. det SW.
2016 Audi A3 Sportback Sport, 2.0 Tdi - 150 hk

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6575
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 549 times
Been thanked: 916 times
Kontakt:

Re: Regenerering 2016 Audi A3 8V 2,0 TDI

Indlæg af i-s » 19. sep 2022, 18:11

Der skal en computer på for at blive klogere på det spørgsmål.
/Søren.

PKalle
Helt nyt medlem
Indlæg: 35
Tilmeldt: 21. okt 2021, 09:14
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 26 times
Been thanked: 1 time

Re: Regenerering 2016 Audi A3 8V 2,0 TDI

Indlæg af PKalle » 21. sep 2022, 11:29

Hej Søren
Tak for svar - hvilke parametre er det som skal checkes - kan du hjælpe med at oplyst mig det?
PFT Peter
2016 Audi A3 Sportback Sport, 2.0 Tdi - 150 hk

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6575
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 549 times
Been thanked: 916 times
Kontakt:

Re: Regenerering 2016 Audi A3 8V 2,0 TDI

Indlæg af i-s » 21. sep 2022, 19:36

PKalle skrev:
21. sep 2022, 11:29
Hej Søren
Tak for svar - hvilke parametre er det som skal checkes - kan du hjælpe med at oplyst mig det?
PFT Peter
Du kunne begynde med disse kun med tænding på:
IDE00434 Partikelfilter B1: sodmasse beregnet
IDE00435 Partikelfilter B1: sodmasse målt
IDE00436 Partikelfilter B1: strækning siden sidste regenerering
IDE01410 Sodtilsætningsgrænse for overfyldt partikelfilter
IDE06059 Partikelfilter B1: askemasse
IDE06060 Tilsætningsgrænse for askemasse i partikelfilter
IDE07745 Partikelfilter: differencetrykføler 1 - B1: adaptionsværdi

Derefter i tomgang og ved 2500 o/min:
IDE07745 Partikelfilter: differencetrykføler 1 - B1: adaptionsværdi
These users thanked the author i-s for the post:
PKalle
/Søren.

PKalle
Helt nyt medlem
Indlæg: 35
Tilmeldt: 21. okt 2021, 09:14
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 26 times
Been thanked: 1 time

Re: Regenerering 2016 Audi A3 8V 2,0 TDI

Indlæg af PKalle » 22. sep 2022, 07:10

Hej
Tak for svar.
Omkring dif.trykføler værdier - hvor skal de helst ligge?
Tænding:
Tomgang:
2500 o/min.:
Pft.
Mvh Peter
2016 Audi A3 Sportback Sport, 2.0 Tdi - 150 hk

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6575
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 549 times
Been thanked: 916 times
Kontakt:

Re: Regenerering 2016 Audi A3 8V 2,0 TDI

Indlæg af i-s » 22. sep 2022, 15:44

PKalle skrev:
22. sep 2022, 07:10
Hej
Tak for svar.
Omkring dif.trykføler værdier - hvor skal de helst ligge?
Tænding: 0
Tomgang: <10
2500 o/min.: < 20
Pft.
Mvh Peter
Se svar herover i bold.
Ved 2500 o/min er svaret ikke helt klart. Men for et nyt filter er tomgang og 2500 o/min ens.
/Søren.

PKalle
Helt nyt medlem
Indlæg: 35
Tilmeldt: 21. okt 2021, 09:14
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 26 times
Been thanked: 1 time

Re: Regenerering 2016 Audi A3 8V 2,0 TDI

Indlæg af PKalle » 5. okt 2022, 12:06

Jeg har lånt en dongle, og installeret VAG DPF. Det viser sig, at det er measured soot mass som aktiverer regenerering. Når den rammer ca. 22 gram - springer calculated soot mass fra ca. 13 gram til 22 - og regenerering går i gang.
Jeg kan se, at measured soot mass, stiger MEGET hurtigt. Enkelte gange falder den en smule....feks. ved en tur på motorvej. Når den er på 15-20 gram, er det også som om den holder sig i ro, eller stiger langsomt - når jeg kører med jævn hastighed. f.eks. 70, 80 eller 90 km/t.
Når den har regenereret ender calculated soot mass på 5 gram og measured på -3 gram.
Ved ikke om det hjælper på diagnosen.. :)
These users thanked the author PKalle for the post:
CarstenP2
2016 Audi A3 Sportback Sport, 2.0 Tdi - 150 hk

Brugeravatar
mojo
Medlem
Indlæg: 1365
Tilmeldt: 27. okt 2013, 17:54
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Stjær
Has thanked: 109 times
Been thanked: 226 times

Re: Regenerering 2016 Audi A3 8V 2,0 TDI

Indlæg af mojo » 5. okt 2022, 13:56

Måske du skal prikke til @i-s som nok er den der kan hjælpe dig bedst Billede
Evt med et screenshot af dine tal.
Her er et fra den dag du var forbi Billede
Billede
These users thanked the author mojo for the post:
PKalle

PKalle
Helt nyt medlem
Indlæg: 35
Tilmeldt: 21. okt 2021, 09:14
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 26 times
Been thanked: 1 time

Re: Regenerering 2016 Audi A3 8V 2,0 TDI

Indlæg af PKalle » 5. okt 2022, 14:17

Jeg har nu forsøgt, at vedhæfte filer. Der er en fra lige inden den begyndte, at regenererer - lige da den begyndte og da den var færdig. Som det ses springer soot mass calculated.
ved ikke om @i-s er tagget korrekt, og ej heller om billederne vises... :)
Vedhæftede filer
1664975594375.jpg
1664975594375.jpg (62.36 KiB) Vist 1371 gange
1664975594369.jpg
1664975594369.jpg (61.63 KiB) Vist 1371 gange
1664975594363.jpg
1664975594363.jpg (61.75 KiB) Vist 1371 gange
2016 Audi A3 Sportback Sport, 2.0 Tdi - 150 hk

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6575
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 549 times
Been thanked: 916 times
Kontakt:

Re: Regenerering 2016 Audi A3 8V 2,0 TDI

Indlæg af i-s » 5. okt 2022, 20:33

Jeg synes ikke rigtig den app der viser det jeg gerne vil se.

Men det ser ud til den soder ret hurtig til, så jeg ville nok checke dyserne som det første. Hvis de ikke sprayer rigtig, så soder den for hurtig til.
/Søren.

PKalle
Helt nyt medlem
Indlæg: 35
Tilmeldt: 21. okt 2021, 09:14
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 26 times
Been thanked: 1 time

Re: Regenerering 2016 Audi A3 8V 2,0 TDI

Indlæg af PKalle » 6. okt 2022, 11:57

@i-s Den soder helt korrekt meget hurtigt til. Fra -2 g - til 15-16 g sker typist i løbet af ca 40 km. Herefter holder den sig rimeligt i ro ved hastigheder på 70 - 90 km/t og ved 110 - 130 km/t kan den falde lidt. Fra ca. 16 g og til ca. 21 g, hvor den typisk går i gang med regenerering tager det tilsvarende typisk ca. 80 - 90 km.
Den regenererede sidst soot mass calc. ned til 3,89 g og measured til -4,58 g.
En lille detalje jeg har opdaget er at: Post Injection 2 - aktiveres og sprøjter diesel for hver ca. 3-5 km. - Er det normalt?
2016 Audi A3 Sportback Sport, 2.0 Tdi - 150 hk

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6575
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 549 times
Been thanked: 916 times
Kontakt:

Re: Regenerering 2016 Audi A3 8V 2,0 TDI

Indlæg af i-s » 6. okt 2022, 18:18

PKalle skrev:
6. okt 2022, 11:57
@i-s Den soder helt korrekt meget hurtigt til. Fra -2 g - til 15-16 g sker typist i løbet af ca 40 km. Herefter holder den sig rimeligt i ro ved hastigheder på 70 - 90 km/t og ved 110 - 130 km/t kan den falde lidt. Fra ca. 16 g og til ca. 21 g, hvor den typisk går i gang med regenerering tager det tilsvarende typisk ca. 80 - 90 km.
Den regenererede sidst soot mass calc. ned til 3,89 g og measured til -4,58 g.
En lille detalje jeg har opdaget er at: Post Injection 2 - aktiveres og sprøjter diesel for hver ca. 3-5 km. - Er det normalt?
Prøv at kikke med VCDS hvad dysebalancen siger. Hvis du er heldig er der en som stikker ud.
Hvad med lyden? - ofte får dyserne en metallisk hård lyd hvis de er færdige.

Post injection er for at holde kat og filter varm. Jeg ved ikke hvor ofte det er aktiv, men det plejer at være meget aktiv under regenerering.
These users thanked the author i-s for the post:
PKalle
/Søren.

PKalle
Helt nyt medlem
Indlæg: 35
Tilmeldt: 21. okt 2021, 09:14
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 26 times
Been thanked: 1 time

Re: Regenerering 2016 Audi A3 8V 2,0 TDI

Indlæg af PKalle » 6. okt 2022, 20:28

Jeg må se om der er en venlig sjæl med en VCDS i nærheden af Horsens, som evt. kan hjælpe mig med at få checket de værdier på dyser....
Tak for svar.
2016 Audi A3 Sportback Sport, 2.0 Tdi - 150 hk

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10849
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 1882 times

Re: Regenerering 2016 Audi A3 8V 2,0 TDI

Indlæg af GaSelle » 11. okt 2022, 12:30

Vi havde en Golf 6 2.0 TDI, der kunne finde på at ryge lidt blåhvidt under regenerering. Dyserne var ok og den var optimeret af Landberg.

Han fortalte, at et kendt issue på disse motorer var termostaten, der var i "udu" selvom man ikke kunne se noget forkert på instrumentet eller andet. Motoren skulle ikke blive helt varm nok, til at regenerere korrekt. DPF-lampen lyste ikke i Golf´en, så det må have virket delvist - det var kun røgen, der afslørede "ugler i mosen". Jeg ved ikke, hvor relateret det er til trådsstartes problem, men nu er informationen i al fald givet videre :)
These users thanked the author GaSelle for the post:
PKalle

Hallas
Medlem
Indlæg: 1086
Tilmeldt: 18. jul 2019, 19:23
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 492 times
Been thanked: 238 times

Re: Regenerering 2016 Audi A3 8V 2,0 TDI

Indlæg af Hallas » 11. okt 2022, 13:00

Jeg tror det er fordi du væver mellem hvilken olie der skal på 🫣🫣🫣
Hilsen Hallas

Skoda Superb 1.5 act dsg business Edition model 2019.
Tidligere : Citroen c4 2007
Tidligere : citroen C5 2005 elegance ( den var altså god)

PKalle
Helt nyt medlem
Indlæg: 35
Tilmeldt: 21. okt 2021, 09:14
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 26 times
Been thanked: 1 time

Re: Regenerering 2016 Audi A3 8V 2,0 TDI

Indlæg af PKalle » 22. okt 2022, 17:41

Prøver lige en sidste gang.
Dysse balance er nu checket - ingen problemer her.
Er der en som ved, hvad measured soot mass beregnes på baggrund af?...Er det KUN dif.tryk sensorer?
Som tidligere nævnt, regenererer den fint (bortset fra det er med ca 120 km mellemrum, hvilket er alt for ofte). Calculated soot mass ned til ca 5 gram og measured til ca -3 gram. Ingen mærkelige spring i de værdier jeg "overvåger".
Hvis det kun er dif.tryk sensorer - så kan jeg vel antage, at når den regenerer ned til ca -3 gram, at det er en fysisk målt værdi?
Den stiger meget hurtigt til 13-15 gram (typisk inden 40 km ..og den falder aldrig i forløbet) derfra stiger den stort set ikke ved jævn hastighed fra ca 70 km/t. Falder lidt ved kørsel op ad bakke og motorvejsfart.....og stiger stadig noget ved motorbremse ned ad bakke og kørsel i by m.m. altså ved lav hastighed.
Any ideas?
2016 Audi A3 Sportback Sport, 2.0 Tdi - 150 hk

Brugeravatar
mojo
Medlem
Indlæg: 1365
Tilmeldt: 27. okt 2013, 17:54
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Stjær
Has thanked: 109 times
Been thanked: 226 times

Re: Regenerering 2016 Audi A3 8V 2,0 TDI

Indlæg af mojo » 23. okt 2022, 12:12

Var det mig ville jeg nok skifte dif tryk føleren.
Jeg mener at have læst det er en svaghed på dem.
Ligeledes kontrollere slangerne til den for micro revner og blæse dem igennem.
These users thanked the author mojo for the post:
PKalle

PKalle
Helt nyt medlem
Indlæg: 35
Tilmeldt: 21. okt 2021, 09:14
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 26 times
Been thanked: 1 time

Re: Regenerering 2016 Audi A3 8V 2,0 TDI

Indlæg af PKalle » 3. nov 2022, 10:32

Update
Er normalt lidt skeptisk overfor diverse tilsætnings væsker. (Kører dog normalt med Bell Add diesel additiv)
Tænkte, at det ikke kunne skade at prøve Lindemann Diesel partikelfilter rens - efter at have talt med firmaet.
Smed en flaske i tanken ved sidste optankning.
I går regenererede bilen så, efter ca. 140 km (plejer godt nok at være 120...men har enkelte gange ramt 150 km).
Normalt regenererer den calculated soot mass til ca 5 gram og measured soot mass til ca -3 gram.
I går faldt calculated soot mass til 2,7 gram og measured soot mass til -9,7 gram. Temperatur under regenerering har maks. været på 630 grader - i går var den maks på 680 grader.
Jeg har siden kørt 275 km - og vurderer, at jeg kommer på den anden side af 300 km.
Om der er tale om noget sod, som ikke har kunnet "brændes" ved normal regenerering (altså uden tilsætning), eller hvad det måtte være.....ja, det ved jeg ikke - men virker - ja...det må man sige.
Nu krydser jeg fingre for, at det giver effekt fremadrettet.
2016 Audi A3 Sportback Sport, 2.0 Tdi - 150 hk

PKalle
Helt nyt medlem
Indlæg: 35
Tilmeldt: 21. okt 2021, 09:14
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 26 times
Been thanked: 1 time

Re: Regenerering 2016 Audi A3 8V 2,0 TDI

Indlæg af PKalle » 18. nov 2022, 09:36

Hejsa
Her har i mig tilbage - sikker på, i har savnet mig... :D
Jeg har nu prøvet noget diesel partikelfilter rens fra Lindemann.
Det virkede super. Ved 1. regenerering, gik calculated soot mass til ca. 2,6 gram (plejer at være ca. 5 gram) og measured soot mass til ca. -9,5 gram (plejer at være ca. -4,5 gram). Kørte efter 1. regenerering med additivet i ca. 370 km inden 2. regenerering satte igang.
2. gang regenerering for csm til ca. 3,5 gram og msm til ca. -8,7 gram. Kørte efter 2. regenerering ca. 300 km.
3. gang regenerering for csm til ca. 4 gram og msm til ca. - 8,5 gram. Kørte efter 3. regenerering ca. 165 km.
Mønsteret ser ud til jeg inden længe desværre lander omkring 120 km mellem regenereringer som jeg plejer.

Mit spørgsmål. Er der nogen som ved, hvad dette additiv gør? Det er jo i hvert fald tydeligt, at den regenererer væsentligt længere ned, end uden.
Jeg kunne selvfølgelig køre med det i konstant - men det koster trods alt kr. 150 for en flaske - så vil betyde ca. kr. 3 ekstra pr. liter diesel (og jeg er altså nordjyde)

Er der nogen som ved, om jeg potentielt vil kunne få samme udbytte af Bell Add diesel city? - Eller forslag til andet additiv, som kan fyldes i tanken ved hver tankning (for at forlænge distance mellem regenereringer).

Hvis ikke det bliver bedre med/uden additiver - så bliver næste træk, at køre bilen til en som har forstand på DPF - overvejer Ketner i Aarhus (hvis nogen har gode/dårlige erfaringer med dem (eller andre) hører jeg gerne.

Pft. for input.

God weekend - når I kommer så langt.

Peter
2016 Audi A3 Sportback Sport, 2.0 Tdi - 150 hk

Brugeravatar
mojo
Medlem
Indlæg: 1365
Tilmeldt: 27. okt 2013, 17:54
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Stjær
Has thanked: 109 times
Been thanked: 226 times

Re: Regenerering 2016 Audi A3 8V 2,0 TDI

Indlæg af mojo » 29. nov 2022, 20:40

@PKalle
Hvordan går det i sagen?

PKalle
Helt nyt medlem
Indlæg: 35
Tilmeldt: 21. okt 2021, 09:14
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 26 times
Been thanked: 1 time

Re: Regenerering 2016 Audi A3 8V 2,0 TDI

Indlæg af PKalle » 2. maj 2023, 19:13

@mojo
Beklager det sene svar...men har ikke været på forum det sidste ca halve år
Status er, at jeg er begyndt at benytte Bell Add diesel city - og kører nu ca 350 km mellem regenereringer.
Dog synes jeg stadig, at den opfører sig en smule underligt. Fra -7 gram measured soot mass til ca 13-15 g tager ca 109-150 km....herefter kører den så ca 200 km før den rammer ca 20 g, hvor regenerering sætter ind. (Men måske det er normal opførsel for denne type bil?)
..og det er stadig measured soot mass som igangsætter regenerering....hvor min opfattelse er, at det normalt er calculated soot mass som trigger regenerering. (Da measured soot mass, i de fleste tilfælde vist altid er i minus)
2016 Audi A3 Sportback Sport, 2.0 Tdi - 150 hk

Besvar

Tilbage til "Motor"