2.0 TSI 190hk kan ikke automatisk regenerere partikelfilter.

Besvar
das_rote_pherd
Helt nyt medlem
Indlæg: 29
Tilmeldt: 7. mar 2010, 15:18
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 6 times

2.0 TSI 190hk kan ikke automatisk regenerere partikelfilter.

Indlæg af das_rote_pherd » 15. okt 2022, 14:37

Hejsa

Ejer denne dejlige ea888 gen 3b motor. Dog døjer vi med, at den ikke vil automatisk regenerere partikelfiltret, hvilket med fører nødprogram op til perioden lige før trin 1 opnås. Ca. 3,5 - 4g
Nødprogram step 1 = forhøjet forbrændingstemperatur, altså masser af luft og benzin tilført og så kører vi temmelig ujævnt (styringen kan slet ikke finde ud af blandingsforholdet) og ikke mere en 8-10 km literen ( normalt imellem 13 og 17).
Nødprogram step 2 = ovenstående + forhøjet tomgang.
Når først den når til dette stadie hvor den påbegynder sine antræk til regenerering, så kan den ikke rigtig komme sig igen på egen hånd og fuldføre en hel regenerering og en manuel regenerering er påkrævet.

Tænker mere om der er en føler sensor el. Lign som ikke får / giver signal et sted i regenerering rutinen, således regenereringen afbrydes og så genstartes på ny igen og igen..

Vi har nu konstateret, at differenstryksensoren for partikelfiltret både i tomgang og ved fast hastighed f.eks ved 80km/t viser værdier i øst og vest, til tider er der sågar negative hpa som visning.
Vi har ligeledes konstateret at det er når der er de voldsomme udslag på værdierne, at den hakker og hugger i det. (Altså en direkte sammenhæng)
Sensoren er forsøgt udskiftet, men selv med en helt ny original udgave af sensoren vises der fuldstændig de samme værdier..

Der ligges ingen fejl i vcds
Der tændes ingen lamper for opf før fejl step 4 opnåes.

En manuel / tvangs regenerering via VCDS og motoren kører som en drøm igen indtil filtret igen når til næste regenererings tid.

Inden der trækkes paralleler til at bilen er optimeret, så er ovenstående uændret om der er original program i eller om den er med det optimerede program..

Kan se at trådstarter her:
https://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic. ... 0&t=156139
har helt samme issue, men har desværre ikke fået indskrevet hvad løsningen endte med at være.

Vi er mere end åbne for inputs..
Senest rettet af das_rote_pherd 18. okt 2022, 09:35, rettet i alt 3 gange.
Martin
Skoda SuperB 3V5 2,0 TSI (ea888 gen. 3b) DSG 2019, Standard, 190HK 320Nm , nu 276HK 487Nm :roll:
Vw UP! 1,0 MPI 2015, standard 60HK, nu 72Hk :roll:

Kim B Olesen
Nyt medlem
Indlæg: 454
Tilmeldt: 17. aug 2013, 17:35
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Fjerritslev
Has thanked: 8 times
Been thanked: 12 times

Re: 2,0 tsi 190hk kan ikke automatisk regenerere partikelfilter.

Indlæg af Kim B Olesen » 16. okt 2022, 15:15

Der er noget med at på dieseler i hvert fald, skal den slange der sidder på differenstrykføleren blæses igennem ved skift af denne, går ud fra det er fordi den kan stoppe til 🤔 er det forsøgt ?

Brugeravatar
Monze1980
Medlem
Indlæg: 1374
Tilmeldt: 17. jan 2013, 21:31
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 391 times
Been thanked: 478 times

Re: 2,0 tsi 190hk kan ikke automatisk regenerere partikelfilter.

Indlæg af Monze1980 » 16. okt 2022, 17:22

Ja, prøv lige at give slangen et ordentlig blæs, smid den nye føler på igen, og se om ikke det hjælper.
:)
- Skoda Enyaq 80 iV Sportline, 07/22

das_rote_pherd
Helt nyt medlem
Indlæg: 29
Tilmeldt: 7. mar 2010, 15:18
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 6 times

Re: 2,0 tsi 190hk kan ikke automatisk regenerere partikelfilter.

Indlæg af das_rote_pherd » 16. okt 2022, 19:01

Hej Kim og Monze
Begge slanger er blæst igennem med trykluft i en sådan grad at der stod varm luft ud igennem bagpotterne.

Desværre uden videre effekt..
er mere end tvivlende på at det er differenstrykføleren der er synderen. Umiddelbart vil jeg tro at den blot viser os resultatet af en en skavank - unode som foregår andetsteds.
These users thanked the author das_rote_pherd for the post:
Monze1980
Martin
Skoda SuperB 3V5 2,0 TSI (ea888 gen. 3b) DSG 2019, Standard, 190HK 320Nm , nu 276HK 487Nm :roll:
Vw UP! 1,0 MPI 2015, standard 60HK, nu 72Hk :roll:

Avatar
Nyt medlem
Indlæg: 302
Tilmeldt: 18. aug 2020, 08:37
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 85 times

Re: 2,0 tsi 190hk kan ikke automatisk regenerere partikelfilter.

Indlæg af Avatar » 17. okt 2022, 15:17

og det er ikke sådan noget med mikroskopiske revner i rør og slanger til diff.sensor, der først viser sig når tingene varmes rigtig godt op?

-hPA lyder for mig som om røret før filter har en utæthed.

das_rote_pherd
Helt nyt medlem
Indlæg: 29
Tilmeldt: 7. mar 2010, 15:18
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 6 times

Re: 2,0 tsi 190hk kan ikke automatisk regenerere partikelfilter.

Indlæg af das_rote_pherd » 17. okt 2022, 18:42

Hej Avatar

Har lige opdateret oprindelig tekst, var måske ikke helt tydeligt, men hvis jeg foretager en tvangsregenerering via VCDS, så kører motoren som en drøm igen lige indtil asketallet igen når et vist niveau. Og så starter problemerne igen.

Tænker mere om der er en føler sensor el. Lign som ikke får / giver signal et sted i regenerering rutinen, således regenereringen afbrydes og så genstartes på ny igen og igen..
Martin
Skoda SuperB 3V5 2,0 TSI (ea888 gen. 3b) DSG 2019, Standard, 190HK 320Nm , nu 276HK 487Nm :roll:
Vw UP! 1,0 MPI 2015, standard 60HK, nu 72Hk :roll:

das_rote_pherd
Helt nyt medlem
Indlæg: 29
Tilmeldt: 7. mar 2010, 15:18
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 6 times

Re: 2.0 TSI 190hk kan ikke automatisk regenerere partikelfilter.

Indlæg af das_rote_pherd » 5. apr 2023, 13:53

Hermed, om end en noget sen, opdatering af dette issue.
Lang historie kort. En anden bil med samme motor meldte sig med samme symptomer hos troldmanden det har leveret lidt mere ydelse under hjelmen. De tog straks action og ændrede / justerede software og med god dialog og tilbagemeldinger, ja så virker det til at vi er i mål med at løse problemet.
These users thanked the author das_rote_pherd for the post:
HansH
Martin
Skoda SuperB 3V5 2,0 TSI (ea888 gen. 3b) DSG 2019, Standard, 190HK 320Nm , nu 276HK 487Nm :roll:
Vw UP! 1,0 MPI 2015, standard 60HK, nu 72Hk :roll:

Besvar

Tilbage til "Motor"