For høj lambda - Ibiza 1,4 16V

Besvar
duebjerg
Helt nyt medlem
Indlæg: 20
Tilmeldt: 3. aug 2010, 21:29
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 2 times
Been thanked: 4 times

For høj lambda - Ibiza 1,4 16V

Indlæg af duebjerg » 20. mar 2024, 23:02

Hejsa VAG-gruppe!
Min søn har en Ibiza med 1,4 16V motor (motorkode BBY). Den er dumpet til syn på for høj lambda. (Lambda 1,20) Motorlampen har ikke lyst, derfor har vi troet at det måtte være utætheder i udstødningen efter lambdasonderne. Der blev ikke set for høj CO, så vi mener at kat’en må være ok.

Vi har været udstødningen igennem (den er ny fra kat og bagud), vi har også fundet nogle små utætheder ved samlinger som vi har fået tætte, jeg har haft en røgmaskine til hjælp, vi kan ikke se flere utætheder med røgmaskinen, så vi synes at udstødningen må være tæt.

Den har tidligere sat en fejlkode fra forreste lambdasonde (opvarmningskredsløb P0135) og derfor har vi også skiftet den forreste lambdasonde (med en ny original)

Med tæt udstødning og ny sonde dumper vi stadig synsmandens test på for høj lambda (1,11 - 1,16) så der er et stykke ned til de lovlige 1,03!

Nu idag har vi fået en fejlkode P0171 der betyder for mager blanding. Det kunne jo tyde på, at der er utætheder i indsugningen, så derfor har vi prøvet røgmaskine på indsugningen. Jeg tilfærte røgen i slangen til tankventilationen og kan ikke se røg nogen steder. Jeg har kigget på alle vacuumslangerne med lys og følt med fingre efter revner og skader.

Jeg er lidt lost og vil derfor gerne betale for hjælp, jeg tror der skal noget VCDS til, måske er det noget manglende brændstoftryk, måske en forkert tryk- eller temperaturmåling. Måske har vi en vacuumlæk et sted i indsugningen, jeg kan bare ikke finde det!

Med tester kan vi se at signalet fra forreste lambdasonde (som jo er ny) ganske rigtigt er højt når den får lidt omdrejninger, altså bilen er enig med synshallen.

Er der noget åbenlyst jeg mangler at prøve?

Vi bor i Aalborg, men bevæger os gerne efter hjælp!
These users thanked the author duebjerg for the post:
Per Doessing
Kører bl.a. VW T6/2020 - T5/2014 / Fabia Combi /2003

Per Doessing
Helt nyt medlem
Indlæg: 57
Tilmeldt: 13. feb 2011, 15:56
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 12 times
Been thanked: 9 times

Re: For høj lambda - Ibiza 1,4 16V

Indlæg af Per Doessing » 21. mar 2024, 09:03

God ide med røgmaskine til indsugningsutæthed, jeg tænker ikke at tankudluftning er det rette sted. Du skal spærre af ved filtersiden på LMM (plastikpose , elastik) derefter "tryksætte" indsugning efter LMM med røg. Mit bud på høj Lambda, er utæt krumptapudluftning, utæt bremseforstærker, defekt LMM - eller ledningsnet til samme. LMM gør udover at måle luftmassen også måler luftens temperatur. (Du kan jo prøve LMM rensespray) Derfor er det fint hvis kunne få en VCDS udlæsning af disse måleværdier. Jeg tænker at hvis det ikke er defekt LMM må det være en større utæthed eftersom "Long term fueltrim" ikke kan regulere til normal Lambdaværdi.
These users thanked the author Per Doessing for the post:
duebjerg

duebjerg
Helt nyt medlem
Indlæg: 20
Tilmeldt: 3. aug 2010, 21:29
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 2 times
Been thanked: 4 times

Re: For høj lambda - Ibiza 1,4 16V

Indlæg af duebjerg » 21. mar 2024, 11:46

Tak for svar Per. Jeg er bange for vi har kørt røgmaskinen i stykker, så dér stoppede den fest...!
Jeg er ikke sikker på at der er LMM på den bil, de biler jeg har rodet med LMM plejer den at sidde mellem luftfilter og spjæld. På denne bil sidder luftfilteret direkte ovenpå spjældhuset. Der er en kombineret sensor til lufttemperatur og -tryk, men jeg kan ikke finde en traditionel LMM.
Jeg har lånt VCDS, og jeg har fundet long term og short term fuel trim, men jeg har desværre ikke nok indsigt til at gennemskue hvad ser rigtigt og forkert ud....
Kører bl.a. VW T6/2020 - T5/2014 / Fabia Combi /2003

duebjerg
Helt nyt medlem
Indlæg: 20
Tilmeldt: 3. aug 2010, 21:29
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 2 times
Been thanked: 4 times

Re: For høj lambda - Ibiza 1,4 16V

Indlæg af duebjerg » 25. mar 2024, 10:17

Succes! Så er bilen synet, vi endte med at gå ad en lidt anden vej end jeg oprindelig havde troet. Vi troede at forhøjet lambda ved syn skyldtes utæt udstødning. Der var da også lidt utætheder ved samling mellem kat og den nye udstødning, så det hele er blevet fuldsvejset. Vi var dog langt fra målet med lambda! Næste step var indsugningen som blev undersøgt på kryds og tværs men vi fandt ingenting. Hjulpet på vej af indlæg i denne tråd kiggede vi så på MAP-sensor, denne blev udskiftet til T Hansens billige model. Vi har ikke helt tilfreds, så den blev skiftet til en Bosch - det hjalp! Vi skiftede også benzintryksregulatoren (i filteret) det har helt sikkert ikke skadet! Vi vil gerne sige stort tak til jer, der har bidraget i denne tråd! (PS uden VCDS eller anden tester havde vi ikke klaret den) Hvorfor meldte bilen ikke lambdafejl fra begyndelsen? Formentlig fordi den oprindelige lambdasonde også var defekt….
These users thanked the author duebjerg for the post (total 3):
HansHDangerDanePer Doessing
Kører bl.a. VW T6/2020 - T5/2014 / Fabia Combi /2003

Besvar

Tilbage til "Motor"