Slør ved topleje = kasseret til syn ? Leon TDI 110

Alt vedr. bremser, styrtøj mv.
Besvar
Brugeravatar
ApFolmer
Medlem
Indlæg: 1236
Tilmeldt: 14. jun 2008, 08:16
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Vejle - syd/øst Jylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Slør ved topleje = kasseret til syn ? Leon TDI 110

Indlæg af ApFolmer » 2. mar 2009, 10:18

hej.

fik leonén til syn idag, men sysnmand mente der var for meget slør ved top lejer, mest i den ene side.

Dog er begge skiftet for 14 dage siden, og syntes da ikke der er noget der kan gøres forkert.

Når først fjedeben er taget af, så kan det vel kun samles søm dette :

1- Fjederen sættes om støddæmper.
2- Fjederskål monteres
3- Leje monteres
4- Gummi-klump (kan ik huske hvad den hedder) monteres
5 -lille møtrik spændes med luftnøgle

det hele monteres, og spændes til sidst i toppen med luft skraldenøgle ...

Noget jeg har glemt ?

det gamle leje var fuld-stændig fastgroet .... og KUN leje er skiftet i forbindelse med rep.

Evt nogen der har / kan sende noget PDF , hvis samle vejledningen kan ses ? Syntes dog ikke der er det store at være i tvivl om ... Men vil godt lige se ...
Senest rettet af ApFolmer 2. mar 2009, 12:23, rettet i alt 1 gang.
***AP Car Care ***
***Lak og Kabinepleje i særklasse ***

fbs
Helt nyt medlem
Indlæg: 9
Tilmeldt: 18. feb 2009, 11:50
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Fyn
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Sør ved topleje = kasseret til syn ? Leon TDI 110

Indlæg af fbs » 2. mar 2009, 11:50

Hvis du har skiftet delene for 14 dage siden, i begge sider og der nu er mere slup i den ene frem for den anden er der noget galt. Enten er det ikke spændt ordenligt sammen eller er det uorginale/forkerte dele du har skruet på... ;)

Brugeravatar
ApFolmer
Medlem
Indlæg: 1236
Tilmeldt: 14. jun 2008, 08:16
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Vejle - syd/øst Jylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Sør ved topleje = kasseret til syn ? Leon TDI 110

Indlæg af ApFolmer » 2. mar 2009, 12:08

tja, men syntes heller ikke selv der var noget unormalt, da bilen vær "færdig" .
Dog er bilen sænket 40 mm, men ikke noget unormalt, i forhold til andre jeg har haft.
Eneste der er skiftet denne gang er lejerne.

Men syntes ikke der var nogle skiver nogen steder.

Plejer der ikek at skulel være en skive mellem den første møtrik og gummi-klumpen ?
***AP Car Care ***
***Lak og Kabinepleje i særklasse ***

Denver28
Helt nyt medlem
Indlæg: 1
Tilmeldt: 31. jul 2008, 05:59
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Slør ved topleje = kasseret til syn ? Leon TDI 110

Indlæg af Denver28 » 4. mar 2009, 12:48

Mig bekendt må der godt være slør i tårnlejer, hvis må hæver bilen fra jorden. jeg syner selv biler, og hos os hæver vi seat/vw/skoda på bærearmene for at undgå lejet "falder" ud af dens skål.
Mener vist også der ligger en bekendtgørelse på, at man ved syn, skal tjekke for slør ved belastet forvogn.

Brugeravatar
ApFolmer
Medlem
Indlæg: 1236
Tilmeldt: 14. jun 2008, 08:16
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Vejle - syd/øst Jylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Slør ved topleje = kasseret til syn ? Leon TDI 110

Indlæg af ApFolmer » 4. mar 2009, 12:56

ja, for jeg fik bilen hjem, gik det hele igennem, og alt var spændt og monteret korrekt.
Jeg kørte op til en mere proff synshal (applus vejle) hvor de slet slet ikek kunne forstå hvorfor den blev kasseret før, for det er helt normalt at den "falder" lidt ned, når bilen hæves op. Bilen er sænket 35 mm..

Så ham fjolset hos AL bilsyn i Brædstrup, skal vist lære lidt mere om biler der er sænket med std "smp" sænkningssæt,
Han var også noget ".. ja.. vil jo gerne se noget papir på den sænkning"... tords kun 35 mm...

så takker for regning på omsyn ... :idea:
***AP Car Care ***
***Lak og Kabinepleje i særklasse ***

LasseP
Aktiv medlem
Indlæg: 1682
Tilmeldt: 15. jun 2008, 22:14
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Viborg, 8830
Has thanked: 2 times
Been thanked: 12 times
Kontakt:

Re: Slør ved topleje = kasseret til syn ? Leon TDI 110

Indlæg af LasseP » 4. mar 2009, 14:32

ApFolmer skrev: Han var også noget ".. ja.. vil jo gerne se noget papir på den sænkning"... tords kun 35 mm...
Om så bilen var sænket 2mm med uoriginal sænkningssæt skal han vel bede om TüV på den...
Med venlig hilsen
Lasse P
BMW 330i M-Sport Touring, 2021
VW Polo 90, 1.2 TSI DSG7, 2017

Tbigum
Nyt medlem
Indlæg: 215
Tilmeldt: 24. jul 2008, 19:26
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Esbjerg
Has thanked: 0
Been thanked: 7 times

Re: Slør ved topleje = kasseret til syn ? Leon TDI 110

Indlæg af Tbigum » 4. mar 2009, 17:47

Denver28 skrev:Mig bekendt må der godt være slør i tårnlejer, hvis må hæver bilen fra jorden. jeg syner selv biler, og hos os hæver vi seat/vw/skoda på bærearmene for at undgå lejet "falder" ud af dens skål.
Mener vist også der ligger en bekendtgørelse på, at man ved syn, skal tjekke for slør ved belastet forvogn.
Hvordan tjekker du så slør i støttekugler, de er jo ikke aflastet hvis man løfter på støttearmen?
VW Up! High-Up 75hk. 5dr. Hvid, DK-pakke, Sports-pakke, Leatherette-pakke
Skoda Octavia 1.8t Combi 03"

Brugeravatar
Duzty
Nyt medlem
Indlæg: 361
Tilmeldt: 14. jun 2008, 15:12
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Jerslev - Nordjylland
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Kontakt:

Re: Slør ved topleje = kasseret til syn ? Leon TDI 110

Indlæg af Duzty » 4. mar 2009, 19:49

ApFolmer skrev:hej.

fik leonén til syn idag, men sysnmand mente der var for meget slør ved top lejer, mest i den ene side.
Er sikker på når at synsmanden siger slør i toplejer, så mener han den store gummiklods som ligger an mod tårnet, der hvor selve lejet ligger i! Skiftede du også selve gummi'en?
Seat Leon TDi

Forkammer Diesel rykker :) Nu med GT30R@3,0Bar :twisted: 1/4 mile: 13,21

skodacombi
Medlem
Indlæg: 1412
Tilmeldt: 15. jun 2008, 15:43
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: mj auto/montage
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Slør ved topleje = kasseret til syn ? Leon TDI 110

Indlæg af skodacombi » 4. mar 2009, 19:54

det er med 100% sikkerhed den gummiklods der sidder der oppe ved lejet det bliver mast lidt flad så kan det give sig fra side till side..derfor er der slør i dit topleje synsmanden kan joikke lige sige hva problemet er men han kan jo bare se at det ser ud som om der er slør deroppe. ;) ...michael
service af hele VW gruppen's biler til gode priser/tandremsskift og service til fast pris uden overraskelser /specialpris på udskiftning af olie på dsg i forbindelse med service ..info på jrgensenmichael2@yahoo.com....eller på pm. Mvh mj auto

Kildevang
Aktiv medlem
Indlæg: 2838
Tilmeldt: 19. jun 2008, 20:38
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: Kildevang's Auto
Geografisk sted: Slagelse
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Slør ved topleje = kasseret til syn ? Leon TDI 110

Indlæg af Kildevang » 4. mar 2009, 21:46

jeg ville også mene at det er gummi klumpen der skal skiftes!

"Hvordan tjekker du så slør i støttekugler, de er jo ikke aflastet hvis man løfter på støttearmen?"

jeg mener heller ikke at man kan mærke slør, hvis den bliver løftet på denne måde, jeg har endnu ikke set en synsmand der løfter på bærearmene!
Kildevang's Auto smid en mail for et godt tilbud... Martin(a)kildevangsauto.dk.
Nyhed Vi har fået 4 hjulsudmåling på værsktedet så nu laver vi også det 795 incl moms.
Jeg har vcds samt Breddetester, så skriv hvis du har brug for hjælp, jeg holder til i slagelse.
Aircon service og fejlfinding. Forsikringsskader, incl glasskade.
Udsk. af ruder. Alt i dæk & fælge. Skaffer Partikkelfiltre og katalysator til meget skarpe priser.

Brugeravatar
Blackfinger
Meget aktiv medlem
Indlæg: 9159
Tilmeldt: 15. jun 2008, 12:25
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 46 times
Been thanked: 394 times

Re: Slør ved topleje = kasseret til syn ? Leon TDI 110

Indlæg af Blackfinger » 4. mar 2009, 22:04

Jeg har for nogle år siden fået dumpet en Golf 2 med nye toplejer og helt standard undervogn på det samme. Det blev jeg noget sur over så jeg talte med en VW mekaniker om det, han sagde at de havde oplevet det samme nogle gange.
Så jeg ringede Statens Bilinspektion og forlangte at tale med en garvet synsmand og ikke en grønskolling som ham der kasserede bilen. Jeg var forberedt på en større diskution, men efter at have talt med den garvede synsmand i 2 minutter var bilen ikke længere kasseret :D

fbs
Helt nyt medlem
Indlæg: 9
Tilmeldt: 18. feb 2009, 11:50
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Fyn
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Slør ved topleje = kasseret til syn ? Leon TDI 110

Indlæg af fbs » 5. mar 2009, 13:49

Så konklutionen er at synsmanden er en idiot :shock: .... Det på trods af ham der har skiftet tårnlejer ikke ved om han har fået samlet dem rigtigt og at der, som han skriver, er forskel på højre og venstre side.
Alt efter hvilket sænkningssæt er er monteret, har fjederbenet sandsynligvis ikke længere den samme længde/forspænding som der er originalt, og så vil der jo komme en øget tollerence et sted... Og er den eftermonterede fjeder i den originale støddæmper rigtig kort, vil den jo ligge og rasle rundt ved fuld udfjedring..... Ikke at det forholder sig sådan i dette tilfælde ;)

Med hensyn til om bilens styretøj skal kontrolleres med donkraften under bærearmene eller ikke. Fordelen ved at løfte på bærearmene er man bibeholder bærekuglen i normalstilling hvor et eventuel slør er størst, da den jo lever livet i den stilling. Løfter man på forbroen aflaster man bærekuglerne og drejer de indvendige dele af bærekuglen hen hvor der ikke er slidt så meget i matrialet.
Men uanset hvilken metode der anvendes, vil man opdage væsentligt slør. :)

Husk der må gerne være slør, bare ikke væsentligt slør... Og det er ud fra bilfabrikantens, eller dennes repræsentants, anvisninger (altså importøreren, ikke Jørgen værkfører på det lokale værksted)
Vejl. 4.01.001. Der må ikke på grund af slid eller lignende forekomme væsentligt slør i styreapparatet
som helhed eller i dets enkelte dele.

Tbigum
Nyt medlem
Indlæg: 215
Tilmeldt: 24. jul 2008, 19:26
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Esbjerg
Has thanked: 0
Been thanked: 7 times

Re: Slør ved topleje = kasseret til syn ? Leon TDI 110

Indlæg af Tbigum » 5. mar 2009, 17:19

fbs skrev: Med hensyn til om bilens styretøj skal kontrolleres med donkraften under bærearmene eller ikke. Fordelen ved at løfte på bærearmene er man bibeholder bærekuglen i normalstilling hvor et eventuel slør er størst, da den jo lever livet i den stilling. Løfter man på forbroen aflaster man bærekuglerne og drejer de indvendige dele af bærekuglen hen hvor der ikke er slidt så meget i matrialet.
Men uanset hvilken metode der anvendes, vil man opdage væsentligt slør. :)

Husk der må gerne være slør, bare ikke væsentligt slør... Og det er ud fra bilfabrikantens, eller dennes repræsentants, anvisninger (altså importøreren, ikke Jørgen værkfører på det lokale værksted)
Vejl. 4.01.001. Der må ikke på grund af slid eller lignende forekomme væsentligt slør i styreapparatet
som helhed eller i dets enkelte dele.
Du har tildels ret, men det du skriver gælder jo kun for biler med "decideret bærekugler" ligesom på feks. Mercedes, og gamle Opel Manta'er, på en bil med Mcpherson ophæng, vil man presse støttekuglen sammen så den sidder i spænd.
VW Up! High-Up 75hk. 5dr. Hvid, DK-pakke, Sports-pakke, Leatherette-pakke
Skoda Octavia 1.8t Combi 03"

fbs
Helt nyt medlem
Indlæg: 9
Tilmeldt: 18. feb 2009, 11:50
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Fyn
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Slør ved topleje = kasseret til syn ? Leon TDI 110

Indlæg af fbs » 5. mar 2009, 19:34

Jeg mener og skriver, at hvis der er væsentligt slør i styretøjsdele vil det kunne mærkes (selvfølgelig med et brækjern) uanset om man beholder delene i kørestilling eller aflaster ved løft på forbroen.... På biler hvor top og bæreleje er spændt sammen med en torsionsstang, for eksempel VW T4, Landcruiser.. Er forspændingen så stor at men bliver nød til at aflaste torisonsstangen mest muligt, her skal der også bruges lidt flere kræfter end på McPerson. Men kan man beholde bærekuglerne i den stilling hvor de slides, er det da at foretrække.

Man undersøger vel også det samlede ratslør ved ligeudkørsel hvor styretøjsdelene befinder sig 95 % af tiden...? På ældre lastbiler kan man gå fra 5 cm ratslør til slørfrit og lækkert på en halv omgang, men det er jo ikke her det foregår. ;)

Brugeravatar
ApFolmer
Medlem
Indlæg: 1236
Tilmeldt: 14. jun 2008, 08:16
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Vejle - syd/øst Jylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Slør ved topleje = kasseret til syn ? Leon TDI 110

Indlæg af ApFolmer » 6. mar 2009, 08:51

Så konklutionen er at synsmanden er en idiot .... Det på trods af ham der har skiftet tårnlejer ikke ved om han har fået samlet dem rigtigt og at der, som han skriver, er forskel på højre og venstre side.
Alt efter hvilket sænkningssæt er er monteret, har fjederbenet sandsynligvis ikke længere den samme længde/forspænding som der er originalt, og så vil der jo komme en øget tollerence et sted... Og er den eftermonterede fjeder i den originale støddæmper rigtig kort, vil den jo ligge og rasle rundt ved fuld udfjedring..... Ikke at det forholder sig sådan i dette tilfælde


Nu forespurgte jeg nu primært om disse ting, da der jo for ¤¤¤¤¤ ikke kunne være noget at være i tvivl om, og var selv vildt forbavset over hvorfor den blev kasseret.
Gummiklodsen er ikke mast flad, og så ikke anderledes ud, end de andre 10 biler jeg har sænket tidligere, og kunne heller ikke forstår hvis der skulle være manglende skiver eller lign, i forhold til de andre biler..
Der var intet slør i hverken gummi, eller leje eller andet sted. Eneste der "gav sig" var når bilen blev hævet op, så "sank" hjul/støddæmper osv, ned og støttede oppe i toppen af støddæmper konsollen, ude i motorrummet.

Sænkningen er stadig ikk emere end at fjedrene stadig presser det hele ud i fuld udstrækning når det hele er samlet.
Så kan kun konkludere at den semi-gamle private synsmand, blot ikke vidste at en sænket bil, kan have større vandring i toppen, når bilen er hævet op, end en std undervogn, men syntes bestemt ikke der er noget mere end min tidl. std polo med std undervogn. Og det kunne ApPlus synsmanden iøvrigt heller ikke. :)
***AP Car Care ***
***Lak og Kabinepleje i særklasse ***

Besvar

Tilbage til "Undervogn"