Slør ved topleje = kasseret til syn ? Leon TDI 110
- ApFolmer
- Medlem
- Indlæg: 1236
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 08:16
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Vejle - syd/øst Jylland
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time
Slør ved topleje = kasseret til syn ? Leon TDI 110
hej.
fik leonén til syn idag, men sysnmand mente der var for meget slør ved top lejer, mest i den ene side.
Dog er begge skiftet for 14 dage siden, og syntes da ikke der er noget der kan gøres forkert.
Når først fjedeben er taget af, så kan det vel kun samles søm dette :
1- Fjederen sættes om støddæmper.
2- Fjederskål monteres
3- Leje monteres
4- Gummi-klump (kan ik huske hvad den hedder) monteres
5 -lille møtrik spændes med luftnøgle
det hele monteres, og spændes til sidst i toppen med luft skraldenøgle ...
Noget jeg har glemt ?
det gamle leje var fuld-stændig fastgroet .... og KUN leje er skiftet i forbindelse med rep.
Evt nogen der har / kan sende noget PDF , hvis samle vejledningen kan ses ? Syntes dog ikke der er det store at være i tvivl om ... Men vil godt lige se ...
fik leonén til syn idag, men sysnmand mente der var for meget slør ved top lejer, mest i den ene side.
Dog er begge skiftet for 14 dage siden, og syntes da ikke der er noget der kan gøres forkert.
Når først fjedeben er taget af, så kan det vel kun samles søm dette :
1- Fjederen sættes om støddæmper.
2- Fjederskål monteres
3- Leje monteres
4- Gummi-klump (kan ik huske hvad den hedder) monteres
5 -lille møtrik spændes med luftnøgle
det hele monteres, og spændes til sidst i toppen med luft skraldenøgle ...
Noget jeg har glemt ?
det gamle leje var fuld-stændig fastgroet .... og KUN leje er skiftet i forbindelse med rep.
Evt nogen der har / kan sende noget PDF , hvis samle vejledningen kan ses ? Syntes dog ikke der er det store at være i tvivl om ... Men vil godt lige se ...
Senest rettet af ApFolmer 2. mar 2009, 12:23, rettet i alt 1 gang.
***AP Car Care ***
***Lak og Kabinepleje i særklasse ***
***Lak og Kabinepleje i særklasse ***
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 9
- Tilmeldt: 18. feb 2009, 11:50
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Fyn
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Sør ved topleje = kasseret til syn ? Leon TDI 110
Hvis du har skiftet delene for 14 dage siden, i begge sider og der nu er mere slup i den ene frem for den anden er der noget galt. Enten er det ikke spændt ordenligt sammen eller er det uorginale/forkerte dele du har skruet på...
- ApFolmer
- Medlem
- Indlæg: 1236
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 08:16
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Vejle - syd/øst Jylland
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time
Re: Sør ved topleje = kasseret til syn ? Leon TDI 110
tja, men syntes heller ikke selv der var noget unormalt, da bilen vær "færdig" .
Dog er bilen sænket 40 mm, men ikke noget unormalt, i forhold til andre jeg har haft.
Eneste der er skiftet denne gang er lejerne.
Men syntes ikke der var nogle skiver nogen steder.
Plejer der ikek at skulel være en skive mellem den første møtrik og gummi-klumpen ?
Dog er bilen sænket 40 mm, men ikke noget unormalt, i forhold til andre jeg har haft.
Eneste der er skiftet denne gang er lejerne.
Men syntes ikke der var nogle skiver nogen steder.
Plejer der ikek at skulel være en skive mellem den første møtrik og gummi-klumpen ?
***AP Car Care ***
***Lak og Kabinepleje i særklasse ***
***Lak og Kabinepleje i særklasse ***
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 1
- Tilmeldt: 31. jul 2008, 05:59
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Slør ved topleje = kasseret til syn ? Leon TDI 110
Mig bekendt må der godt være slør i tårnlejer, hvis må hæver bilen fra jorden. jeg syner selv biler, og hos os hæver vi seat/vw/skoda på bærearmene for at undgå lejet "falder" ud af dens skål.
Mener vist også der ligger en bekendtgørelse på, at man ved syn, skal tjekke for slør ved belastet forvogn.
Mener vist også der ligger en bekendtgørelse på, at man ved syn, skal tjekke for slør ved belastet forvogn.
- ApFolmer
- Medlem
- Indlæg: 1236
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 08:16
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Vejle - syd/øst Jylland
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time
Re: Slør ved topleje = kasseret til syn ? Leon TDI 110
ja, for jeg fik bilen hjem, gik det hele igennem, og alt var spændt og monteret korrekt.
Jeg kørte op til en mere proff synshal (applus vejle) hvor de slet slet ikek kunne forstå hvorfor den blev kasseret før, for det er helt normalt at den "falder" lidt ned, når bilen hæves op. Bilen er sænket 35 mm..
Så ham fjolset hos AL bilsyn i Brædstrup, skal vist lære lidt mere om biler der er sænket med std "smp" sænkningssæt,
Han var også noget ".. ja.. vil jo gerne se noget papir på den sænkning"... tords kun 35 mm...
så takker for regning på omsyn ...
Jeg kørte op til en mere proff synshal (applus vejle) hvor de slet slet ikek kunne forstå hvorfor den blev kasseret før, for det er helt normalt at den "falder" lidt ned, når bilen hæves op. Bilen er sænket 35 mm..
Så ham fjolset hos AL bilsyn i Brædstrup, skal vist lære lidt mere om biler der er sænket med std "smp" sænkningssæt,
Han var også noget ".. ja.. vil jo gerne se noget papir på den sænkning"... tords kun 35 mm...
så takker for regning på omsyn ...
***AP Car Care ***
***Lak og Kabinepleje i særklasse ***
***Lak og Kabinepleje i særklasse ***
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1682
- Tilmeldt: 15. jun 2008, 22:14
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Viborg, 8830
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 12 times
- Kontakt:
Re: Slør ved topleje = kasseret til syn ? Leon TDI 110
Om så bilen var sænket 2mm med uoriginal sænkningssæt skal han vel bede om TüV på den...ApFolmer skrev: Han var også noget ".. ja.. vil jo gerne se noget papir på den sænkning"... tords kun 35 mm...
Med venlig hilsen
Lasse P
BMW 330i M-Sport Touring, 2021
VW Polo 90, 1.2 TSI DSG7, 2017
Lasse P
BMW 330i M-Sport Touring, 2021
VW Polo 90, 1.2 TSI DSG7, 2017
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 215
- Tilmeldt: 24. jul 2008, 19:26
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Esbjerg
- Has thanked: 0
- Been thanked: 7 times
Re: Slør ved topleje = kasseret til syn ? Leon TDI 110
Hvordan tjekker du så slør i støttekugler, de er jo ikke aflastet hvis man løfter på støttearmen?Denver28 skrev:Mig bekendt må der godt være slør i tårnlejer, hvis må hæver bilen fra jorden. jeg syner selv biler, og hos os hæver vi seat/vw/skoda på bærearmene for at undgå lejet "falder" ud af dens skål.
Mener vist også der ligger en bekendtgørelse på, at man ved syn, skal tjekke for slør ved belastet forvogn.
VW Up! High-Up 75hk. 5dr. Hvid, DK-pakke, Sports-pakke, Leatherette-pakke
Skoda Octavia 1.8t Combi 03"
Skoda Octavia 1.8t Combi 03"
- Duzty
- Nyt medlem
- Indlæg: 361
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 15:12
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Jerslev - Nordjylland
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
- Kontakt:
Re: Slør ved topleje = kasseret til syn ? Leon TDI 110
Er sikker på når at synsmanden siger slør i toplejer, så mener han den store gummiklods som ligger an mod tårnet, der hvor selve lejet ligger i! Skiftede du også selve gummi'en?ApFolmer skrev:hej.
fik leonén til syn idag, men sysnmand mente der var for meget slør ved top lejer, mest i den ene side.
Seat Leon TDi
Forkammer Diesel rykker Nu med GT30R@3,0Bar 1/4 mile: 13,21
Forkammer Diesel rykker Nu med GT30R@3,0Bar 1/4 mile: 13,21
-
- Medlem
- Indlæg: 1412
- Tilmeldt: 15. jun 2008, 15:43
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: mj auto/montage
- Has thanked: 0
- Been thanked: 1 time
Re: Slør ved topleje = kasseret til syn ? Leon TDI 110
det er med 100% sikkerhed den gummiklods der sidder der oppe ved lejet det bliver mast lidt flad så kan det give sig fra side till side..derfor er der slør i dit topleje synsmanden kan joikke lige sige hva problemet er men han kan jo bare se at det ser ud som om der er slør deroppe. ...michael
service af hele VW gruppen's biler til gode priser/tandremsskift og service til fast pris uden overraskelser /specialpris på udskiftning af olie på dsg i forbindelse med service ..info på jrgensenmichael2@yahoo.com....eller på pm. Mvh mj auto
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2838
- Tilmeldt: 19. jun 2008, 20:38
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: Kildevang's Auto
- Geografisk sted: Slagelse
- Has thanked: 0
- Been thanked: 1 time
Re: Slør ved topleje = kasseret til syn ? Leon TDI 110
jeg ville også mene at det er gummi klumpen der skal skiftes!
"Hvordan tjekker du så slør i støttekugler, de er jo ikke aflastet hvis man løfter på støttearmen?"
jeg mener heller ikke at man kan mærke slør, hvis den bliver løftet på denne måde, jeg har endnu ikke set en synsmand der løfter på bærearmene!
"Hvordan tjekker du så slør i støttekugler, de er jo ikke aflastet hvis man løfter på støttearmen?"
jeg mener heller ikke at man kan mærke slør, hvis den bliver løftet på denne måde, jeg har endnu ikke set en synsmand der løfter på bærearmene!
Kildevang's Auto smid en mail for et godt tilbud... Martin(a)kildevangsauto.dk.
Nyhed Vi har fået 4 hjulsudmåling på værsktedet så nu laver vi også det 795 incl moms.
Jeg har vcds samt Breddetester, så skriv hvis du har brug for hjælp, jeg holder til i slagelse.
Aircon service og fejlfinding. Forsikringsskader, incl glasskade.
Udsk. af ruder. Alt i dæk & fælge. Skaffer Partikkelfiltre og katalysator til meget skarpe priser.
Nyhed Vi har fået 4 hjulsudmåling på værsktedet så nu laver vi også det 795 incl moms.
Jeg har vcds samt Breddetester, så skriv hvis du har brug for hjælp, jeg holder til i slagelse.
Aircon service og fejlfinding. Forsikringsskader, incl glasskade.
Udsk. af ruder. Alt i dæk & fælge. Skaffer Partikkelfiltre og katalysator til meget skarpe priser.
- Blackfinger
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 9159
- Tilmeldt: 15. jun 2008, 12:25
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Århus
- Has thanked: 46 times
- Been thanked: 394 times
Re: Slør ved topleje = kasseret til syn ? Leon TDI 110
Jeg har for nogle år siden fået dumpet en Golf 2 med nye toplejer og helt standard undervogn på det samme. Det blev jeg noget sur over så jeg talte med en VW mekaniker om det, han sagde at de havde oplevet det samme nogle gange.
Så jeg ringede Statens Bilinspektion og forlangte at tale med en garvet synsmand og ikke en grønskolling som ham der kasserede bilen. Jeg var forberedt på en større diskution, men efter at have talt med den garvede synsmand i 2 minutter var bilen ikke længere kasseret
Så jeg ringede Statens Bilinspektion og forlangte at tale med en garvet synsmand og ikke en grønskolling som ham der kasserede bilen. Jeg var forberedt på en større diskution, men efter at have talt med den garvede synsmand i 2 minutter var bilen ikke længere kasseret
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 9
- Tilmeldt: 18. feb 2009, 11:50
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Fyn
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Slør ved topleje = kasseret til syn ? Leon TDI 110
Så konklutionen er at synsmanden er en idiot .... Det på trods af ham der har skiftet tårnlejer ikke ved om han har fået samlet dem rigtigt og at der, som han skriver, er forskel på højre og venstre side.
Alt efter hvilket sænkningssæt er er monteret, har fjederbenet sandsynligvis ikke længere den samme længde/forspænding som der er originalt, og så vil der jo komme en øget tollerence et sted... Og er den eftermonterede fjeder i den originale støddæmper rigtig kort, vil den jo ligge og rasle rundt ved fuld udfjedring..... Ikke at det forholder sig sådan i dette tilfælde
Med hensyn til om bilens styretøj skal kontrolleres med donkraften under bærearmene eller ikke. Fordelen ved at løfte på bærearmene er man bibeholder bærekuglen i normalstilling hvor et eventuel slør er størst, da den jo lever livet i den stilling. Løfter man på forbroen aflaster man bærekuglerne og drejer de indvendige dele af bærekuglen hen hvor der ikke er slidt så meget i matrialet.
Men uanset hvilken metode der anvendes, vil man opdage væsentligt slør.
Husk der må gerne være slør, bare ikke væsentligt slør... Og det er ud fra bilfabrikantens, eller dennes repræsentants, anvisninger (altså importøreren, ikke Jørgen værkfører på det lokale værksted)
Vejl. 4.01.001. Der må ikke på grund af slid eller lignende forekomme væsentligt slør i styreapparatet
som helhed eller i dets enkelte dele.
Alt efter hvilket sænkningssæt er er monteret, har fjederbenet sandsynligvis ikke længere den samme længde/forspænding som der er originalt, og så vil der jo komme en øget tollerence et sted... Og er den eftermonterede fjeder i den originale støddæmper rigtig kort, vil den jo ligge og rasle rundt ved fuld udfjedring..... Ikke at det forholder sig sådan i dette tilfælde
Med hensyn til om bilens styretøj skal kontrolleres med donkraften under bærearmene eller ikke. Fordelen ved at løfte på bærearmene er man bibeholder bærekuglen i normalstilling hvor et eventuel slør er størst, da den jo lever livet i den stilling. Løfter man på forbroen aflaster man bærekuglerne og drejer de indvendige dele af bærekuglen hen hvor der ikke er slidt så meget i matrialet.
Men uanset hvilken metode der anvendes, vil man opdage væsentligt slør.
Husk der må gerne være slør, bare ikke væsentligt slør... Og det er ud fra bilfabrikantens, eller dennes repræsentants, anvisninger (altså importøreren, ikke Jørgen værkfører på det lokale værksted)
Vejl. 4.01.001. Der må ikke på grund af slid eller lignende forekomme væsentligt slør i styreapparatet
som helhed eller i dets enkelte dele.
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 215
- Tilmeldt: 24. jul 2008, 19:26
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Esbjerg
- Has thanked: 0
- Been thanked: 7 times
Re: Slør ved topleje = kasseret til syn ? Leon TDI 110
Du har tildels ret, men det du skriver gælder jo kun for biler med "decideret bærekugler" ligesom på feks. Mercedes, og gamle Opel Manta'er, på en bil med Mcpherson ophæng, vil man presse støttekuglen sammen så den sidder i spænd.fbs skrev: Med hensyn til om bilens styretøj skal kontrolleres med donkraften under bærearmene eller ikke. Fordelen ved at løfte på bærearmene er man bibeholder bærekuglen i normalstilling hvor et eventuel slør er størst, da den jo lever livet i den stilling. Løfter man på forbroen aflaster man bærekuglerne og drejer de indvendige dele af bærekuglen hen hvor der ikke er slidt så meget i matrialet.
Men uanset hvilken metode der anvendes, vil man opdage væsentligt slør.
Husk der må gerne være slør, bare ikke væsentligt slør... Og det er ud fra bilfabrikantens, eller dennes repræsentants, anvisninger (altså importøreren, ikke Jørgen værkfører på det lokale værksted)
Vejl. 4.01.001. Der må ikke på grund af slid eller lignende forekomme væsentligt slør i styreapparatet
som helhed eller i dets enkelte dele.
VW Up! High-Up 75hk. 5dr. Hvid, DK-pakke, Sports-pakke, Leatherette-pakke
Skoda Octavia 1.8t Combi 03"
Skoda Octavia 1.8t Combi 03"
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 9
- Tilmeldt: 18. feb 2009, 11:50
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Fyn
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Slør ved topleje = kasseret til syn ? Leon TDI 110
Jeg mener og skriver, at hvis der er væsentligt slør i styretøjsdele vil det kunne mærkes (selvfølgelig med et brækjern) uanset om man beholder delene i kørestilling eller aflaster ved løft på forbroen.... På biler hvor top og bæreleje er spændt sammen med en torsionsstang, for eksempel VW T4, Landcruiser.. Er forspændingen så stor at men bliver nød til at aflaste torisonsstangen mest muligt, her skal der også bruges lidt flere kræfter end på McPerson. Men kan man beholde bærekuglerne i den stilling hvor de slides, er det da at foretrække.
Man undersøger vel også det samlede ratslør ved ligeudkørsel hvor styretøjsdelene befinder sig 95 % af tiden...? På ældre lastbiler kan man gå fra 5 cm ratslør til slørfrit og lækkert på en halv omgang, men det er jo ikke her det foregår.
Man undersøger vel også det samlede ratslør ved ligeudkørsel hvor styretøjsdelene befinder sig 95 % af tiden...? På ældre lastbiler kan man gå fra 5 cm ratslør til slørfrit og lækkert på en halv omgang, men det er jo ikke her det foregår.
- ApFolmer
- Medlem
- Indlæg: 1236
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 08:16
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Vejle - syd/øst Jylland
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time
Re: Slør ved topleje = kasseret til syn ? Leon TDI 110
Så konklutionen er at synsmanden er en idiot .... Det på trods af ham der har skiftet tårnlejer ikke ved om han har fået samlet dem rigtigt og at der, som han skriver, er forskel på højre og venstre side.
Alt efter hvilket sænkningssæt er er monteret, har fjederbenet sandsynligvis ikke længere den samme længde/forspænding som der er originalt, og så vil der jo komme en øget tollerence et sted... Og er den eftermonterede fjeder i den originale støddæmper rigtig kort, vil den jo ligge og rasle rundt ved fuld udfjedring..... Ikke at det forholder sig sådan i dette tilfælde
Nu forespurgte jeg nu primært om disse ting, da der jo for ¤¤¤¤¤ ikke kunne være noget at være i tvivl om, og var selv vildt forbavset over hvorfor den blev kasseret.
Gummiklodsen er ikke mast flad, og så ikke anderledes ud, end de andre 10 biler jeg har sænket tidligere, og kunne heller ikke forstår hvis der skulle være manglende skiver eller lign, i forhold til de andre biler..
Der var intet slør i hverken gummi, eller leje eller andet sted. Eneste der "gav sig" var når bilen blev hævet op, så "sank" hjul/støddæmper osv, ned og støttede oppe i toppen af støddæmper konsollen, ude i motorrummet.
Sænkningen er stadig ikk emere end at fjedrene stadig presser det hele ud i fuld udstrækning når det hele er samlet.
Så kan kun konkludere at den semi-gamle private synsmand, blot ikke vidste at en sænket bil, kan have større vandring i toppen, når bilen er hævet op, end en std undervogn, men syntes bestemt ikke der er noget mere end min tidl. std polo med std undervogn. Og det kunne ApPlus synsmanden iøvrigt heller ikke.
Alt efter hvilket sænkningssæt er er monteret, har fjederbenet sandsynligvis ikke længere den samme længde/forspænding som der er originalt, og så vil der jo komme en øget tollerence et sted... Og er den eftermonterede fjeder i den originale støddæmper rigtig kort, vil den jo ligge og rasle rundt ved fuld udfjedring..... Ikke at det forholder sig sådan i dette tilfælde
Nu forespurgte jeg nu primært om disse ting, da der jo for ¤¤¤¤¤ ikke kunne være noget at være i tvivl om, og var selv vildt forbavset over hvorfor den blev kasseret.
Gummiklodsen er ikke mast flad, og så ikke anderledes ud, end de andre 10 biler jeg har sænket tidligere, og kunne heller ikke forstår hvis der skulle være manglende skiver eller lign, i forhold til de andre biler..
Der var intet slør i hverken gummi, eller leje eller andet sted. Eneste der "gav sig" var når bilen blev hævet op, så "sank" hjul/støddæmper osv, ned og støttede oppe i toppen af støddæmper konsollen, ude i motorrummet.
Sænkningen er stadig ikk emere end at fjedrene stadig presser det hele ud i fuld udstrækning når det hele er samlet.
Så kan kun konkludere at den semi-gamle private synsmand, blot ikke vidste at en sænket bil, kan have større vandring i toppen, når bilen er hævet op, end en std undervogn, men syntes bestemt ikke der er noget mere end min tidl. std polo med std undervogn. Og det kunne ApPlus synsmanden iøvrigt heller ikke.
***AP Car Care ***
***Lak og Kabinepleje i særklasse ***
***Lak og Kabinepleje i særklasse ***