Bremsefedt?

Alt vedr. bremser, styrtøj mv.
Brugeravatar
Blackfinger
Meget aktiv medlem
Indlæg: 9159
Tilmeldt: 15. jun 2008, 12:25
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 46 times
Been thanked: 393 times

Re: Bremsefedt?

Indlæg af Blackfinger » 16. jul 2018, 09:39

Første fornuftige svar. Tak.

Når min tube med kobberfedt er tom så vil jeg købe keramisk fedt ;)

Brugeravatar
Blackfinger
Meget aktiv medlem
Indlæg: 9159
Tilmeldt: 15. jun 2008, 12:25
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 46 times
Been thanked: 393 times

Re: Bremsefedt?

Indlæg af Blackfinger » 16. jul 2018, 09:40

HHKP skrev:
16. jul 2018, 09:32
Blackfinger skrev:
16. jul 2018, 07:38
Ny bliver jeg altså helt nysgerrig. Hvad er argumentet for at det er forbudt at bruge kobberfedt.? Altså hvilken skade kan det gøre?
Galvanisk tæring.

på anlæsgplader og stemplet:
Hvis bilen har alu-legeret caliber vil de blive kraftigt angrebet fordi Kobber har en langt højre placering i spændingsrække, så hvis alu caliber = alupasta ;) ( det vil også være bedre på stål caliber )

I bremseåget:

Brug en ikke metal holdig, korrosionsbeskyttende varme montagepasta. evt. WEICON Anti-Seize Montagepasta

Jeg bruger Veidec Power lupe til alu-dele, WEICON Anti-Seize Montagepasta til Jern-dele og en højtryks silicone fedt fra Henkel til Glider mm.
Første fornuftige svar. Tak.

Når min tube med kobberfedt er tom så vil jeg købe keramisk fedt ;)

janny
Aktiv medlem
Indlæg: 1565
Tilmeldt: 25. okt 2011, 10:17
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 24 times
Been thanked: 104 times

Re: Bremsefedt?

Indlæg af janny » 16. jul 2018, 12:11

Blackfinger skrev:
16. jul 2018, 09:39
Første fornuftige svar. Tak.

Når min tube med kobberfedt er tom så vil jeg købe keramisk fedt ;)
nej du skal skille dig af med det øjeblikkeligt, ikke vente til det er opbrugt......... :lol:
Leon ST 2,0TDI 2018
Porsche 911 2,2E Targa 1970

Kildevang
Aktiv medlem
Indlæg: 2838
Tilmeldt: 19. jun 2008, 20:38
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: Kildevang's Auto
Geografisk sted: Slagelse
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Bremsefedt?

Indlæg af Kildevang » 16. jul 2018, 21:05

Nicklas123456 skrev:
16. jul 2018, 00:35
Altså min leverandør af bremsedele yder IKKE garanti ved brug af kobberfedt!

Og FTZ siger selv de skal trække i nogen snore hvis der skal køres garanti ved bremsesager og der har været kobberfedt anvendt!

Hvorfor bruge kobberfedt når du en af verden største bremseleverandøre, jo forbyder det?

Det kan godt være at nogen har brugt uden problemer i flere år, det var også fint engang indtil man blev klogere - har da selv brugt det før.
Men det gør det da ikke bedre at bruge det idag, med alle de instanser der rent ud sagt siger man burde kaste lortet i havnen!

Jeg skal IKKE ind på et værksted med kobberfedt og jeg bruger det ikke selv, nogen steder på bilen.

At sige du Kildevang bruger det og har haft i mange år uden problemer - er jo som at sige jeg også går overfor rødt lys, begge dele er forkerte og direkte åndssvagt - men sådan er vi jo så forskellige 👍🏻
Jeg er gået væk fra at handle med FTZ grundet reklamationer, de ville ikke dække noget...! HAvde både en sag med kobling/svinghjul, samt et sæt skæve skiver som blev afvist...! men ikke grundet kobberfedt...!

Nu handler jeg med Auto G da FTZ er noget snotskovle inden for reklamationer..

Jeg har aldrig fået afvist en bremsereklamation grundet kobberfedt...! Nu har jeg da været selvstændig i snart 6 år, så der er alligevel kommet nogle bremsedele igennem...! Og nu handler jeg NK, de siger heller ikke noget...! Har haft 2 sæt klodser der har hylet på 1 år... De er dækket uden probs... Så den der skal i længere ud med...! Keramisk bremsepasta størkner inden der er gået et år...! Det er ikke "fedt" Når det gerne skulle holdes fri for at sætte sig fast..!
Kildevang's Auto smid en mail for et godt tilbud... Martin(a)kildevangsauto.dk.
Nyhed Vi har fået 4 hjulsudmåling på værsktedet så nu laver vi også det 795 incl moms.
Jeg har vcds samt Breddetester, så skriv hvis du har brug for hjælp, jeg holder til i slagelse.
Aircon service og fejlfinding. Forsikringsskader, incl glasskade.
Udsk. af ruder. Alt i dæk & fælge. Skaffer Partikkelfiltre og katalysator til meget skarpe priser.

Kildevang
Aktiv medlem
Indlæg: 2838
Tilmeldt: 19. jun 2008, 20:38
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: Kildevang's Auto
Geografisk sted: Slagelse
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Bremsefedt?

Indlæg af Kildevang » 16. jul 2018, 21:08

AAMS skrev:
16. jul 2018, 04:56
Kildevang skrev:
15. jul 2018, 21:24
AAMS skrev:
14. jul 2018, 17:02


Silikonefedt til bremser?!?
Ja til gliderne Bruger man silikonefedt.. i min verden bliver de da renset af, hvis det er typen som sidder med en 7 mm umbraco, med en roterende stålbørste samt får en smule silikonefedt...! Samt hvis den får nye glidere f.eks i forbindelse med skift af caliber.. så følger der typisk nye glidere med.. så får de også lidt nyt fedt på..! Så det bliver ved med at fungere som det skal..!
Tak for instruksen. Kan se det er som dengang jeg blev udlært mekaniker for 8 år siden.... ;)
Så lidt...! Det har også altid virket for mig.!
Kildevang's Auto smid en mail for et godt tilbud... Martin(a)kildevangsauto.dk.
Nyhed Vi har fået 4 hjulsudmåling på værsktedet så nu laver vi også det 795 incl moms.
Jeg har vcds samt Breddetester, så skriv hvis du har brug for hjælp, jeg holder til i slagelse.
Aircon service og fejlfinding. Forsikringsskader, incl glasskade.
Udsk. af ruder. Alt i dæk & fælge. Skaffer Partikkelfiltre og katalysator til meget skarpe priser.

Kildevang
Aktiv medlem
Indlæg: 2838
Tilmeldt: 19. jun 2008, 20:38
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: Kildevang's Auto
Geografisk sted: Slagelse
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Bremsefedt?

Indlæg af Kildevang » 16. jul 2018, 21:10

Nicklas123456 skrev:
16. jul 2018, 00:35
Altså min leverandør af bremsedele yder IKKE garanti ved brug af kobberfedt!

Og FTZ siger selv de skal trække i nogen snore hvis der skal køres garanti ved bremsesager og der har været kobberfedt anvendt!

Hvorfor bruge kobberfedt når du en af verden største bremseleverandøre, jo forbyder det?

Det kan godt være at nogen har brugt uden problemer i flere år, det var også fint engang indtil man blev klogere - har da selv brugt det før.
Men det gør det da ikke bedre at bruge det idag, med alle de instanser der rent ud sagt siger man burde kaste lortet i havnen!

Jeg skal IKKE ind på et værksted med kobberfedt og jeg bruger det ikke selv, nogen steder på bilen.

At sige du Kildevang bruger det og har haft i mange år uden problemer - er jo som at sige jeg også går overfor rødt lys, begge dele er forkerte og direkte åndssvagt - men sådan er vi jo så forskellige 👍🏻
Hvorfor er det så at det sælges alle steder den dag idag...! Hvis det var så forbudt så ville det vel også være pisse ulovligt at sælge...!
Kildevang's Auto smid en mail for et godt tilbud... Martin(a)kildevangsauto.dk.
Nyhed Vi har fået 4 hjulsudmåling på værsktedet så nu laver vi også det 795 incl moms.
Jeg har vcds samt Breddetester, så skriv hvis du har brug for hjælp, jeg holder til i slagelse.
Aircon service og fejlfinding. Forsikringsskader, incl glasskade.
Udsk. af ruder. Alt i dæk & fælge. Skaffer Partikkelfiltre og katalysator til meget skarpe priser.

Kildevang
Aktiv medlem
Indlæg: 2838
Tilmeldt: 19. jun 2008, 20:38
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: Kildevang's Auto
Geografisk sted: Slagelse
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Bremsefedt?

Indlæg af Kildevang » 16. jul 2018, 21:11

Nicklas123456 skrev:
16. jul 2018, 09:08
AAMS skrev:
16. jul 2018, 08:31
Nicklas123456 skrev:
16. jul 2018, 00:35
Altså min leverandør af bremsedele yder IKKE garanti ved brug af kobberfedt!

Og FTZ siger selv de skal trække i nogen snore hvis der skal køres garanti ved bremsesager og der har været kobberfedt anvendt!
Hvilke garantisager har du haft på bremser?

Fastgroede kalibre? Rystende bremser/skæve skiver? Klodser der har smidt belægningen?
Skæve skiver og bremseklodser der larmede grundet en metal genstand i klodsen.

Og det var iøvrigt begge gange bremser fra VW 🤔
Dette kan da aldrig bliver kopperfedtet skyld....!
Kildevang's Auto smid en mail for et godt tilbud... Martin(a)kildevangsauto.dk.
Nyhed Vi har fået 4 hjulsudmåling på værsktedet så nu laver vi også det 795 incl moms.
Jeg har vcds samt Breddetester, så skriv hvis du har brug for hjælp, jeg holder til i slagelse.
Aircon service og fejlfinding. Forsikringsskader, incl glasskade.
Udsk. af ruder. Alt i dæk & fælge. Skaffer Partikkelfiltre og katalysator til meget skarpe priser.

Kildevang
Aktiv medlem
Indlæg: 2838
Tilmeldt: 19. jun 2008, 20:38
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: Kildevang's Auto
Geografisk sted: Slagelse
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Bremsefedt?

Indlæg af Kildevang » 16. jul 2018, 21:13

vartaz skrev:
16. jul 2018, 09:09
Blackfinger skrev:
16. jul 2018, 07:38
Ny bliver jeg altså helt nysgerrig. Hvad er argumentet for at det er forbudt at bruge kobberfedt.? Altså hvilken skade kan det gøre?
Det går i forbindelse med bremsestøv og laver cement
og æder pakninger i caliber osv osv
Det skal da heller ikke bruges sammen med pakninger....! Det har du silikonefedten til...!

Jeg har nu aldrig set at det bliver cement..! Men det er tilgengæld set med keramisk bremsepasta...!
Det er blot mine erfaringer..!
Kildevang's Auto smid en mail for et godt tilbud... Martin(a)kildevangsauto.dk.
Nyhed Vi har fået 4 hjulsudmåling på værsktedet så nu laver vi også det 795 incl moms.
Jeg har vcds samt Breddetester, så skriv hvis du har brug for hjælp, jeg holder til i slagelse.
Aircon service og fejlfinding. Forsikringsskader, incl glasskade.
Udsk. af ruder. Alt i dæk & fælge. Skaffer Partikkelfiltre og katalysator til meget skarpe priser.

Kildevang
Aktiv medlem
Indlæg: 2838
Tilmeldt: 19. jun 2008, 20:38
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: Kildevang's Auto
Geografisk sted: Slagelse
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Bremsefedt?

Indlæg af Kildevang » 16. jul 2018, 21:15

Blackfinger skrev:
16. jul 2018, 09:17
vartaz skrev:
16. jul 2018, 09:09
Blackfinger skrev:
16. jul 2018, 07:38
Ny bliver jeg altså helt nysgerrig. Hvad er argumentet for at det er forbudt at bruge kobberfedt.? Altså hvilken skade kan det gøre?
Det går i forbindelse med bremsestøv og laver cement
og æder pakninger i caliber osv osv
At det skulle lave cement har jeg aldrig set.
Når man smører en smule kobberfedt på klodsernes anlægsflader så kommer det da ikke i nærheden af pakninger eller andet af gummi.

At det skulle udvide sig i varmen så det kan få klodserne til at hænge er da helt i skoven.

Jeg er kobberfedt bruger siden 1983. På mine egne biler, så i behøver ikke at overfalde mig.
My point exactly...!

Det er lige derhen jeg vil...!
Kildevang's Auto smid en mail for et godt tilbud... Martin(a)kildevangsauto.dk.
Nyhed Vi har fået 4 hjulsudmåling på værsktedet så nu laver vi også det 795 incl moms.
Jeg har vcds samt Breddetester, så skriv hvis du har brug for hjælp, jeg holder til i slagelse.
Aircon service og fejlfinding. Forsikringsskader, incl glasskade.
Udsk. af ruder. Alt i dæk & fælge. Skaffer Partikkelfiltre og katalysator til meget skarpe priser.

Kildevang
Aktiv medlem
Indlæg: 2838
Tilmeldt: 19. jun 2008, 20:38
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: Kildevang's Auto
Geografisk sted: Slagelse
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Bremsefedt?

Indlæg af Kildevang » 16. jul 2018, 21:16

Nicklas123456 skrev:
16. jul 2018, 09:15
vartaz skrev:
16. jul 2018, 09:09
Blackfinger skrev:
16. jul 2018, 07:38
Ny bliver jeg altså helt nysgerrig. Hvad er argumentet for at det er forbudt at bruge kobberfedt.? Altså hvilken skade kan det gøre?
Det går i forbindelse med bremsestøv og laver cement
og æder pakninger i caliber osv osv
Og det kan udvide sig i varmen, da det jo er metal, sådan at klodsen ikke kan bevæge sig frit.

Det giver grimme alufælge indvendigt når kobberfedt bliver hvirvlet rundt inde i fælgen.

Det bare et rigtig lorteprodukt 😂
Hvis det slynger sig rundt i fælgen så er der da en eller andet idiot som har pladret det hele til....! bare en lille smule...! Det er alt rigeligt...!
Jeg bruger det også på min egen bil, og jeg har aldrig haft kobberfedt rundt i fælgen... heller på mine kunders fælge..!
Kildevang's Auto smid en mail for et godt tilbud... Martin(a)kildevangsauto.dk.
Nyhed Vi har fået 4 hjulsudmåling på værsktedet så nu laver vi også det 795 incl moms.
Jeg har vcds samt Breddetester, så skriv hvis du har brug for hjælp, jeg holder til i slagelse.
Aircon service og fejlfinding. Forsikringsskader, incl glasskade.
Udsk. af ruder. Alt i dæk & fælge. Skaffer Partikkelfiltre og katalysator til meget skarpe priser.

Senz
Nyt medlem
Indlæg: 299
Tilmeldt: 10. mar 2017, 10:21
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 20 times

Re: Bremsefedt?

Indlæg af Senz » 16. jul 2018, 21:42

Skæve skiver og bremseklodser der larmede grundet en metal genstand i klodsen.
Nicklas! du skal ikke smøre skiverne til med Kopperfedt! fedten skal på enden af klodsen :lol:

Ej spøj til side. Det du skriver er på ingen måde noget med fedten at gøre.
Skæve skiver for du af enten en dårlig mekaniker som ikke renser navet godt nok. Eller en dårlig kvalitet skive. eller samt at kunden bremser dem varme helt vildt.

Vi benytter dog ikke kopperfedt. Men et andet sted brugte jeg noget som var sølvfarvet. Jeg tror det var kopperfedt. Og det var super godt.
det keramisk vi brugte blev tør hvor det andet var stadig dejlig blødt efter langtid.

Hvis ATE mener at det er så farligt. så vil alle værksteder nok havde hørt omkring det samt at andre som brembo, Bosch osv også ville forbyde det.

Jeg synes at jeres "forsøg" på at få kildevang til at ligne en amatør rammer jer selv. ihverfald med de grunde i kommer med :)

Kildevang
Aktiv medlem
Indlæg: 2838
Tilmeldt: 19. jun 2008, 20:38
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: Kildevang's Auto
Geografisk sted: Slagelse
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Bremsefedt?

Indlæg af Kildevang » 16. jul 2018, 21:47

Senz skrev:
16. jul 2018, 21:42
Skæve skiver og bremseklodser der larmede grundet en metal genstand i klodsen.
Nicklas! du skal ikke smøre skiverne til med Kopperfedt! fedten skal på enden af klodsen :lol:

Ej spøj til side. Det du skriver er på ingen måde noget med fedten at gøre.
Skæve skiver for du af enten en dårlig mekaniker som ikke renser navet godt nok. Eller en dårlig kvalitet skive. eller samt at kunden bremser dem varme helt vildt.

Vi benytter dog ikke kopperfedt. Men et andet sted brugte jeg noget som var sølvfarvet. Jeg tror det var kopperfedt. Og det var super godt.
det keramisk vi brugte blev tør hvor det andet var stadig dejlig blødt efter langtid.

Hvis ATE mener at det er så farligt. så vil alle værksteder nok havde hørt omkring det samt at andre som brembo, Bosch osv også ville forbyde det.

Jeg synes at jeres "forsøg" på at få kildevang til at ligne en amatør rammer jer selv. ihverfald med de grunde i kommer med :)
Tak senz..!

Det var rart at der er nogle stykker som stadig ved at det som "altid" har virket og som i øvrigt stadig dur som det skal ...!
Kildevang's Auto smid en mail for et godt tilbud... Martin(a)kildevangsauto.dk.
Nyhed Vi har fået 4 hjulsudmåling på værsktedet så nu laver vi også det 795 incl moms.
Jeg har vcds samt Breddetester, så skriv hvis du har brug for hjælp, jeg holder til i slagelse.
Aircon service og fejlfinding. Forsikringsskader, incl glasskade.
Udsk. af ruder. Alt i dæk & fælge. Skaffer Partikkelfiltre og katalysator til meget skarpe priser.

Brugeravatar
preben76
Aktiv medlem
Indlæg: 1595
Tilmeldt: 3. apr 2012, 20:39
Geografisk region: Sverige - (syd)
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 79 times

Re: Bremsefedt?

Indlæg af preben76 » 16. jul 2018, 21:59

Kildevang skrev:
16. jul 2018, 21:47
Senz skrev:
16. jul 2018, 21:42
Skæve skiver og bremseklodser der larmede grundet en metal genstand i klodsen.
Nicklas! du skal ikke smøre skiverne til med Kopperfedt! fedten skal på enden af klodsen :lol:

Ej spøj til side. Det du skriver er på ingen måde noget med fedten at gøre.
Skæve skiver for du af enten en dårlig mekaniker som ikke renser navet godt nok. Eller en dårlig kvalitet skive. eller samt at kunden bremser dem varme helt vildt.

Vi benytter dog ikke kopperfedt. Men et andet sted brugte jeg noget som var sølvfarvet. Jeg tror det var kopperfedt. Og det var super godt.
det keramisk vi brugte blev tør hvor det andet var stadig dejlig blødt efter langtid.

Hvis ATE mener at det er så farligt. så vil alle værksteder nok havde hørt omkring det samt at andre som brembo, Bosch osv også ville forbyde det.

Jeg synes at jeres "forsøg" på at få kildevang til at ligne en amatør rammer jer selv. ihverfald med de grunde i kommer med :)
Tak senz..!

Det var rart at der er nogle stykker som stadig ved at det som "altid" har virket og som i øvrigt stadig dur som det skal ...!
Tror at grunden til at det tørre ind er at der ikke er nok fedt på. Hvis der ikke er nok vil det jo tørre ud når bremserne de bliver varme og der kommer støv ind over tid. Men er der nok fedt til at det yderste lag det kan optage det støv der måtte komme så vil det inderste stadig være blødt.
Der skal selvfølgelig heller ikke så meget fedt på at det løber ud alle steder. Det kan jo også blive for meget af det gode.

Brugeravatar
Nicklas123456
Aktiv medlem
Indlæg: 2181
Tilmeldt: 17. feb 2014, 22:16
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Amager
Has thanked: 160 times
Been thanked: 187 times

Re: Bremsefedt?

Indlæg af Nicklas123456 » 16. jul 2018, 22:22

Nu skal vi lige være enige om hvad vi snakker om!

Jeg skriver ingen steder de reklamationer jeg kender til skyldes kobberfedt?
Jeg blev spurgt hvilke reklamationer der var vedr. bremser - intet nævnt om kobberfedt!

Jeg siger heller ikke at FTZ ikke vil lave en reklamation vedr. bremser grundet kobberfedt, men det er da klart at når man bruger kobberfedt som leverandøren direkte siger IKKE skal bruges, ja så siger det sig selv at en reklamation er op ad bakke.

Ingen siger kobberfedt er ulovligt, men hvis en leverandør direkte skriver man IKKE skal bruge det - hvorfor så gøre det? Det da helt hen i vejret!

Jeg kender INGEN værksteder der bruger kobberfedt mere - ja udover folk i tråden her - men kan da godt se det et spørgsmål og hvad man tror mest på!

Hvis i har lyst til at benytte et produkt leverandørene direkte siger ikke skal bruges - så bare go for it 👍🏻

Vi bruger det ikke om kommer ALDRIG til det de steder jeg kommer
Fordi livet er for kort til andet end VAG :P

Nuværende bil:
VW Passat B8 2.0 TSI 280HK 4Motion Variant R-Line
Tidligere biler:
VW Passat 3C 2.0 TFSI 200HK Variant Highline
Audi A4 1.8T Quattro 1999
VW Vento 1.8 1997

Tripel3
Helt nyt medlem
Indlæg: 85
Tilmeldt: 3. jan 2018, 23:03
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 8 times

Re: Bremsefedt?

Indlæg af Tripel3 » 17. jul 2018, 06:35

Liqui molys keramiske pasta er bla delsyntetisk hvilket jo kan være en fordel(tænk bare på motorolier)
Desuden er selve anvendelsen bedre da det ikke skiller som kobberpasta

Senz
Nyt medlem
Indlæg: 299
Tilmeldt: 10. mar 2017, 10:21
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 20 times

Re: Bremsefedt?

Indlæg af Senz » 17. jul 2018, 07:58

Nickals
Okay. troede nemlig du mente at det var derfor de blev skæve. :lol:

Vi benytter det heller ikke. Men det er mere fordi vi køber ved Wurth også vil jeg også sige at det de har virker rigtig godt.

Men jeg har aldrig hørt om at bremse producenter siger at man ikke må. Jeg kan godt se det i linker. Men hvis det var så slemt som de mener. så vil alle de bremse vi får ud fra FTZ og au2part være overhældt med klistermærker om at man ikke måtte bruge det.

På det grundlag så ville jeg ikke være bange for at bruge det, samt at det har været brugt meget før i tiden og jeg har altså aldrig hørt at der skulle ske noget.

Udover det så har den størteste del på vagcars der følger vw´s forskrifter også "jam pad" Da vw/ ATE ikke mener man skal rense sine bremser. så jeg ved godt hvad jeg vil vælge :)

thg
Medlem
Indlæg: 1134
Tilmeldt: 26. aug 2008, 07:09
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 41 times

Re: Bremsefedt?

Indlæg af thg » 17. jul 2018, 10:07

Jeg har rigtig gode erfaringer med Tunap 113, men det er ikke en private bare lige kan købe og prisen (mener ca. 180-200,- + moms mekaniker netto pris) er ofte også noget som skræmmer mange mekanikere væk: http://tunap.dk/userfiles/files/Produkt ... %20113.pdf

Så er den kommet i en ny version fornyligt, som også skulle være mere venlig mht. farlige stoffer, når den påføres af mekanikeren, den har jeg dog ikke prøvet: http://media.witglobal.net/stmedia/tuna ... thLogo.pdf
Golf 7 2.0 TDI 150 hk. Highline DSG (årg. 4/2013)

DK-pakke, Vienna læderkabine, xenonforlygter m. LED kørelys og kurvelys, LED-baglygter, Discover Pro, DAB+ modtager, panorama soltag, adaptiv fartpilot, bakkamera, Park assist, Lane assist, Road Sign assist, Dynamic Light assist, køreprofil indstilling, tyverialarm, sportsundervogn, tonede ruder bag, 18" VW Marseille alufælge, Golf R multifunktionsrat med shift paddles, Helix Soundsystem.

Brugeravatar
Nicklas123456
Aktiv medlem
Indlæg: 2181
Tilmeldt: 17. feb 2014, 22:16
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Amager
Has thanked: 160 times
Been thanked: 187 times

Re: Bremsefedt?

Indlæg af Nicklas123456 » 17. jul 2018, 17:47

Senz skrev:
17. jul 2018, 07:58
Nickals
Okay. troede nemlig du mente at det var derfor de blev skæve. :lol:

Vi benytter det heller ikke. Men det er mere fordi vi køber ved Wurth også vil jeg også sige at det de har virker rigtig godt.

Men jeg har aldrig hørt om at bremse producenter siger at man ikke må. Jeg kan godt se det i linker. Men hvis det var så slemt som de mener. så vil alle de bremse vi får ud fra FTZ og au2part være overhældt med klistermærker om at man ikke måtte bruge det.

På det grundlag så ville jeg ikke være bange for at bruge det, samt at det har været brugt meget før i tiden og jeg har altså aldrig hørt at der skulle ske noget.

Udover det så har den størteste del på vagcars der følger vw´s forskrifter også "jam pad" Da vw/ ATE ikke mener man skal rense sine bremser. så jeg ved godt hvad jeg vil vælge :)
Vi er enige langt hen ad vejen..

Jeg har jo som skrevet selv brugt kobberfedt da jeg var yngre ;)

Men jeg syntes bare når der nu bliver anbefalet ikke at bruge det, hvorfor så blive ved?

Der vil altid være nogen der har noget dårligt at sige om det ene og det andet produkt, det jeg self. klar over.

Men sådan er vi så forskellige, jeg kan godt lide at følge mange af VW’s og producenter forskrifter, hvertfald dem der giver mening 😂
- jeg er også i en dagligdag, hvor meget af det jeg laver SKAL forgå efter producentens anvisninger, derfor virker det på mig helt i skoven ikke at følge det
Fordi livet er for kort til andet end VAG :P

Nuværende bil:
VW Passat B8 2.0 TSI 280HK 4Motion Variant R-Line
Tidligere biler:
VW Passat 3C 2.0 TFSI 200HK Variant Highline
Audi A4 1.8T Quattro 1999
VW Vento 1.8 1997

Carsten Nielsen
Medlem
Indlæg: 1054
Tilmeldt: 15. jun 2008, 21:02
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Rudersdal
Has thanked: 4 times
Been thanked: 17 times

Re: Bremsefedt?

Indlæg af Carsten Nielsen » 17. jul 2018, 23:43

Jeg er bare en dum amatør der skruer bremser selv.

Jeg bruger kobberfedt hvor klodserne glider på åget og på bagsiden af klodserne. Men det er altså mængder der svarer til at smøre læbepomade på. Glidebøsninger af forskellig slags får siliconefedt. Navet får lige en fugtigt finger rundt med smørefedt også.

Jeg har aldrig haft problemer med bremser jeg selv har lavet og smurt på denne måde. Og mine bremseskiver er pæne og bremserne virker optimalt til jeg skifter dem ved mindstemålet.

Få gange har jeg været doven og fået et værksted til at skifte bremser. Jeg har også købt biler der lige har fået renset eller skiftet bremser på værksted. Det er jeg så kommet til at skille ad og samle selv alligevel fordi intet er smurt🤬. Og bremserne har virket langt bedre bagefter.
Så for mit vedkommende kan der opfindes alskens nye produkter, men det hjælper ikke en prut når mekanikeren ikke forstår (eller gider) at bruge det. Surt opstød herfra🤮Billede


Sent from my iPhone using Tapatalk
Mvh Carsten
Ford S-max 2.0 TDCi
VW Golf3 1.8 solgt
Seat Ibiza 6L (facelift) 1,4 reference solgt
Golf 4 1,8 20V highline Solgt
Audi A4 B6 2,0 20V Avant solgt
Skoda Octavia 1U 1.8T elegance combi (for anden gang i bilens levetid)

Senz
Nyt medlem
Indlæg: 299
Tilmeldt: 10. mar 2017, 10:21
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 20 times

Re: Bremsefedt?

Indlæg af Senz » 18. jul 2018, 21:31

Få gange har jeg været doven og fået et værksted til at skifte bremser. Jeg har også købt biler der lige har fået renset eller skiftet bremser på værksted. Det er jeg så kommet til at skille ad og samle selv alligevel fordi intet er smurt🤬. Og bremserne har virket langt bedre bagefter.
Så for mit vedkommende kan der opfindes alskens nye produkter, men det hjælper ikke en prut når mekanikeren ikke forstår (eller gider) at bruge det. Surt opstød herfra🤮Billede
Det er fordi der er mange meninger om hvordan man bør gør. Nogen benytter ikke fedt. og bliver bakket op i det af nogen af dem som laver skiver og klodser. Hvor andre benytter fedt. Jeg synes personligt at man skal bruge fedt. Men det er lige så vigtig at rense åget. Derfor afmontere vi bremseåget og Glasblæser det. på den måde opnår du en bare bedre kvalitet og sikker dig at det ikke kommer til at sidde fast.

Der er også nogen som har den opfattelse at man aldrig skal rense bremser. Jeg synes det er en helt Forkert måde atholde bil Bremser er sikkerhed og skal bare virke! derfor bør man få dem renset helst 1 gang om året. Ja det koster penge men bremserne holder længere. også ved man at ens bil bremse lige.

Carsten Nielsen
Medlem
Indlæg: 1054
Tilmeldt: 15. jun 2008, 21:02
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Rudersdal
Has thanked: 4 times
Been thanked: 17 times

Re: Bremsefedt?

Indlæg af Carsten Nielsen » 20. jul 2018, 06:39

Senz skrev:
Få gange har jeg været doven og fået et værksted til at skifte bremser. Jeg har også købt biler der lige har fået renset eller skiftet bremser på værksted. Det er jeg så kommet til at skille ad og samle selv alligevel fordi intet er smurt🤬. Og bremserne har virket langt bedre bagefter.
Så for mit vedkommende kan der opfindes alskens nye produkter, men det hjælper ikke en prut når mekanikeren ikke forstår (eller gider) at bruge det. Surt opstød herfra🤮Billede
Det er fordi der er mange meninger om hvordan man bør gør. Nogen benytter ikke fedt. og bliver bakket op i det af nogen af dem som laver skiver og klodser. Hvor andre benytter fedt. Jeg synes personligt at man skal bruge fedt. Men det er lige så vigtig at rense åget. Derfor afmontere vi bremseåget og Glasblæser det. på den måde opnår du en bare bedre kvalitet og sikker dig at det ikke kommer til at sidde fast.

Der er også nogen som har den opfattelse at man aldrig skal rense bremser. Jeg synes det er en helt Forkert måde atholde bil Bremser er sikkerhed og skal bare virke! derfor bør man få dem renset helst 1 gang om året. Ja det koster penge men bremserne holder længere. også ved man at ens bil bremse lige.
Fuldstændig enigBilledeBillede

Jeg renser altid åget så klodserne glider let, men glasblæsning det er jo luksusBillede


Sent from my iPhone using Tapatalk
Mvh Carsten
Ford S-max 2.0 TDCi
VW Golf3 1.8 solgt
Seat Ibiza 6L (facelift) 1,4 reference solgt
Golf 4 1,8 20V highline Solgt
Audi A4 B6 2,0 20V Avant solgt
Skoda Octavia 1U 1.8T elegance combi (for anden gang i bilens levetid)

Thanasosdk
Nyt medlem
Indlæg: 119
Tilmeldt: 16. feb 2010, 16:56
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 8 times
Been thanked: 5 times

Re: Bremsefedt?

Indlæg af Thanasosdk » 23. jul 2018, 14:22

Bruger selv fedt på bremseåg(neverseize eller kobberfedt hvad der er hvor jeg laver dem) og har aldrig haft problemer.
Jeg har så købt flere biler som er serviceret på autoriseret værksteder.
Det første jeg gør er at ordne bremser(skal som regel bankes fra hinanden).
Jeg vil helt klart hellere have nogle som ikke overholder ATE’s foreskrifter og kan bremse end dem som de officielle mekanikere laver.
Bremserne er MIN og andres sikkerhed så de skal bare virke.
Sidste bil skulle klodser bagpå slåes af med en smede hammer, de var serviceret 2000 km inden på aut wv værksted.

Thomas
Thomas
Seat leon St fr ehybrid 2021

janny
Aktiv medlem
Indlæg: 1565
Tilmeldt: 25. okt 2011, 10:17
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 24 times
Been thanked: 104 times

Re: Bremsefedt?

Indlæg af janny » 23. jul 2018, 15:10

Thanasosdk skrev:
23. jul 2018, 14:22
Sidste bil skulle klodser bagpå slåes af med en smede hammer, de var serviceret 2000 km inden på aut wv værksted.

Thomas
Jeg er enig i at bremser skal/bør smøres op, men fordi en bil lige har været til service er det jo ikke ensbetydende med at bremserne har været skilt ad og renset (og evt. smurt).
Adskillelse af bremser er jo ikke en fast del af eftersyn, det er tilkøb og kunden skal i mange tilfælde selv bede værkstedet om det.
Jeg synes ikke du kan klandre værkstedet, i dette tilfælde et aut. VW værksted, for noget, mekanikeren har jo sikkert bare lavet det jf. forskrifter og dette indebærer så ikke adskillelse og rens af bremser. (medmindre der decideret står i eftersynsskemaet eller på regningen at bremser er renset/har været adskilt.
Leon ST 2,0TDI 2018
Porsche 911 2,2E Targa 1970

Thanasosdk
Nyt medlem
Indlæg: 119
Tilmeldt: 16. feb 2010, 16:56
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 8 times
Been thanked: 5 times

Re: Bremsefedt?

Indlæg af Thanasosdk » 23. jul 2018, 15:35

Vil lige tilføge at da jeg fik bremserne til at virke kunne klodserne ikke engang holde til jeg fik reservedel hjem at skifte med.

I min verden burde wv værkstedet ikke have ladet bilen forlade værkstedet uden at fikse de bremser.

Der var under 1 mm tilbage på klodserne og en lille bemærkning i papirerne om de var slidte.

Syntes stadig at de bør og skal klandres for det, da det går ud over min og andres sikkerhed.

Thomas.
Thomas
Seat leon St fr ehybrid 2021

janny
Aktiv medlem
Indlæg: 1565
Tilmeldt: 25. okt 2011, 10:17
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 24 times
Been thanked: 104 times

Re: Bremsefedt?

Indlæg af janny » 24. jul 2018, 09:53

Men du ved jo ikke om kunden er gjort opmærksom på at der kun er 1 mm tilbage og de bør skiftes. Hvis du køber bilen 2000 km senere så har tidligere ejer jo tænkt at han ikke vil ofre nye bremser da bilen jo alligevel skal sælges. Det kan vil aldrig blive værkstedets skyld hvis de har tilbudt kunden at få bremserne lavet.
Værkstedet kan jo heller ikke forhindre en kunde i at køre derfra med nedslidte bremser.
Leon ST 2,0TDI 2018
Porsche 911 2,2E Targa 1970

skyrider
Medlem
Indlæg: 1394
Tilmeldt: 16. apr 2009, 12:13
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 3 times

Re: Bremsefedt?

Indlæg af skyrider » 24. jul 2018, 11:09

Jeg har prøvet kobberfedt og keramisk fedt, mv

men ATE Plastilube virker holder længere og tører ikke ud, så de sidste 5 år har jeg brugt dette:

http://www.ate-info.de/en/details/produ ... lube-75-ml
______________________________________________
Mvh.

Thanasosdk
Nyt medlem
Indlæg: 119
Tilmeldt: 16. feb 2010, 16:56
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 8 times
Been thanked: 5 times

Re: Bremsefedt?

Indlæg af Thanasosdk » 24. jul 2018, 16:39

janny skrev:
24. jul 2018, 09:53
Men du ved jo ikke om kunden er gjort opmærksom på at der kun er 1 mm tilbage og de bør skiftes. Hvis du køber bilen 2000 km senere så har tidligere ejer jo tænkt at han ikke vil ofre nye bremser da bilen jo alligevel skal sælges. Det kan vil aldrig blive værkstedets skyld hvis de har tilbudt kunden at få bremserne lavet.
Værkstedet kan jo heller ikke forhindre en kunde i at køre derfra med nedslidte bremser.


Det er jo netop det jeg mener værkstedet burde have gjort.
De overlader et køretøj som stortest ikke bremser på baghjulene(og hvis de havde kunne, ville de ikke kunne holde til kunder kom hjem).
Uanset hvad burde værkstedet have givet bilen køreforbud til klodserne var skiftet.
Det er absolut ikke i orden at dække sig ind under at kunder har fået besked.
Men hvis det er holdningen hos diverse aut. værksteder forstår jeg godt deres problem med tilliden mellem dem og kunderne.
Med hvad jeg har oplevet hos aut. værksteder stoler jeg 1000 gange mere på den lokale uafhængige mekaniker.

Thomas
Thomas
Seat leon St fr ehybrid 2021

thg
Medlem
Indlæg: 1134
Tilmeldt: 26. aug 2008, 07:09
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 41 times

Re: Bremsefedt?

Indlæg af thg » 24. jul 2018, 16:48

Et værksted kan da ikke tilbageholde en bil fordi en kunde ikke vil have skiftet sikkerheds relaterede ting???
Golf 7 2.0 TDI 150 hk. Highline DSG (årg. 4/2013)

DK-pakke, Vienna læderkabine, xenonforlygter m. LED kørelys og kurvelys, LED-baglygter, Discover Pro, DAB+ modtager, panorama soltag, adaptiv fartpilot, bakkamera, Park assist, Lane assist, Road Sign assist, Dynamic Light assist, køreprofil indstilling, tyverialarm, sportsundervogn, tonede ruder bag, 18" VW Marseille alufælge, Golf R multifunktionsrat med shift paddles, Helix Soundsystem.

Brugeravatar
Blackfinger
Meget aktiv medlem
Indlæg: 9159
Tilmeldt: 15. jun 2008, 12:25
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 46 times
Been thanked: 393 times

Re: Bremsefedt?

Indlæg af Blackfinger » 24. jul 2018, 17:18

Thanasosdk skrev:
24. jul 2018, 16:39
janny skrev:
24. jul 2018, 09:53
Men du ved jo ikke om kunden er gjort opmærksom på at der kun er 1 mm tilbage og de bør skiftes. Hvis du køber bilen 2000 km senere så har tidligere ejer jo tænkt at han ikke vil ofre nye bremser da bilen jo alligevel skal sælges. Det kan vil aldrig blive værkstedets skyld hvis de har tilbudt kunden at få bremserne lavet.
Værkstedet kan jo heller ikke forhindre en kunde i at køre derfra med nedslidte bremser.


Det er jo netop det jeg mener værkstedet burde have gjort.
De overlader et køretøj som stortest ikke bremser på baghjulene(og hvis de havde kunne, ville de ikke kunne holde til kunder kom hjem).
Uanset hvad burde værkstedet have givet bilen køreforbud til klodserne var skiftet.
Det er absolut ikke i orden at dække sig ind under at kunder har fået besked.
Men hvis det er holdningen hos diverse aut. værksteder forstår jeg godt deres problem med tilliden mellem dem og kunderne.
Med hvad jeg har oplevet hos aut. værksteder stoler jeg 1000 gange mere på den lokale uafhængige mekaniker.

Thomas
Autoriseret værksted???
Vedhæftede filer
Car-Wheel-Lock-Clamp-udaipur-rajasthan-india.jpg
Car-Wheel-Lock-Clamp-udaipur-rajasthan-india.jpg (147.29 KiB) Vist 2694 gange
These users thanked the author Blackfinger for the post:
Nicklas123456

vartaz
Aktiv medlem
Indlæg: 1903
Tilmeldt: 23. jul 2013, 16:42
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 10 times
Been thanked: 179 times

Re: Bremsefedt?

Indlæg af vartaz » 24. jul 2018, 18:00

Enig det er bil. Ejerens ansvar. Værkstedet skal. Dog være helt klar k mælet om hvad de. Mener. Om situationen

Besvar

Tilbage til "Undervogn"