Side 1 af 1

Vw Passat B7 bagbro vs. B6 bagbro. Blev renovering i stedet

: 5. dec 2019, 17:19
af Chr-Hj
Mine bøsninger i Svingarmene til fjedrene på bagbroen er færdige, ville ha skiftet dem, men de exetrintiske bolte i bagbroen er rustet/irret totalt sammen, har forsøgt at slå dem ud, men de sidder fast.
Desuden er bagbroen godt rusten.
Overvejer at tage bagbroen helt ned, så er der plads, til at slå/bore de gamle bolte ud, men så skulle den gamle bro næsten sandblæses og males når den er nede og så længe vil jeg helst ikke undvære bilen.

Overvejer derfor at skaffe en anden bagbro, men de er alle sammen temlig rustne og hvis de skal være fra en B7 temlig dyre 2500-3000kr, der i mod, har jeg fundet en fra en B6 til 800kr der ser fornuftig ud i stand og jeg kan ikke se forskel, på om de er fra en B6 eller B7 efter hvad jeg kan se, har B6 Partnr. 3C0 505 235 R og B7 Partnr. 3C0 505 235 AC Nogen der ved hvad forskellen på de bogstaver betyder??

Re: Vw Passat B7 bagbro vs. B6 bagbro.

: 5. dec 2019, 17:27
af HansH
De bogstaver (som kaldes indeks) er lige så betydende som resten af varenummeret.

I nogen tilfælde dækker et skift i index fra f.eks. A --> B kun over en ubetydelig ændring/opdatering, og parten er i bund og grund den samme.
I andre tilfælde dækker det over at index A udgår og erstattes af B, som så bruges i stedet.
I andre tilfælde er de to parter vidt forskellige og kan rumme forskellige tekniske egenskaber, som gør at de på ingen måde kan erstatte hinanden.

Kort sagt: det er ikke til at svare på, blot ud fra to forskellige indexes, om dem du har fundet kan erstatte hinanden.

Re: Vw Passat B7 bagbro vs. B6 bagbro.

: 5. dec 2019, 21:21
af Chr-Hj
Mange Tak for forklaringen :) .

Men ja den bringer mig ikke nærmere svaret.

Ender nok med bilen, må hænge på liften, mens den gamle bagbro bliver ordnet.

Re: Vw Passat B7 bagbro vs. B6 bagbro.

: 5. dec 2019, 22:55
af carstenhjorth
Min pulverlakerer ville ikke røre min bagbro da den er fedtet ind i rustbeskyttelse også indeni hvor det er vel nærmest umuligt at få det fjernet, så hvis du køber en til renovering så køb en der ikke har været rustbeskyttet.

Re: Vw Passat B7 bagbro vs. B6 bagbro.

: 6. dec 2019, 13:39
af i-s
Hvis bøsningerne er færdige, så skærer du dem over med en vinkelsliber. Det er langt den nemmeste måde at få dem ud på.

Re: Vw Passat B7 bagbro vs. B6 bagbro.

: 6. dec 2019, 22:13
af Chr-Hj
Ja det var faktisk et godt tip :idea: , havde jeg ikke selv overvejet :D .
overvejer dog stadig, om jeg skal få bagroen renoveret i sammen ombæring den er temlig rusten, inden jeg ofre nye bøsninger og sporing på den.

Re: Vw Passat B7 bagbro vs. B6 bagbro.

: 7. dec 2019, 11:54
af Allanxx
Inden du ofre alt for meget, så koster en ny ved Vw knap 500 euro.

https://www.ebay.de/itm/Achse-hinten-Hi ... Sw04ddCf-n

Ham her skriver begge reservedels numre i teksten
https://www.ebay.de/itm/VW-Passat-3C-05 ... Swy2BdsT2U

Re: Vw Passat B7 bagbro vs. B6 bagbro.

: 7. dec 2019, 12:20
af Chr-Hj
Ja prisen for en rusten fra en B7 ved en dansk hugger, stikker helt af.
Når en ny koster 500euro

Har fået en aftale om sandblæsning af bagbroen for en gang morgenbrød :D . så skal jeg bare selv male den, har noget epoxy grunder stående den kan få, så skal jeg bare ha købt noget sort maling.
dog skal den være ren for undervogns behandling, :o ( den har fået Suvo i 2014) ved jeg ikke helt hvordan, håber der ikke er så meget eller det sidder løst siden den kan ruste så meget.

Har også kikket på dem på ebay , den første stikker fragten helt af på, den sidste er okay til prisen , men igen der står godt nok den passer med partnummer, men den er fra en B6, dælme trælst at få den lavet og malet, og den så ikke passer.

Tror den sikre er at undvære bilen i de 7-14dage det nok vil tage mig at lave den gamle.

Re: Vw Passat B7 bagbro vs. B6 bagbro.

: 7. dec 2019, 12:26
af HansH
Chr-Hj skrev:
7. dec 2019, 12:20
dog skal den være ren for undervogns behandling, :o ( den har fået Suvo i 2014) ...
Tråden er ikke egnet til Suvo rustbeskyttelse's markedsføringsmateriale.. :)
Men okay.. behandlet for 5 år siden, og du har mange km på klokken.. sikkert fair nok.

Re: Vw Passat B7 bagbro vs. B6 bagbro.

: 19. dec 2019, 21:17
af Chr-Hj
Det tog vist lidt overhånd🤗😂 (mener konen ihverfald).
Nu galvaniseret bagbro, + nyt bærearmssæt + nye bøsninger til bagbroen.
Hvis den skulle ha haft noget 2-komponent maling oven på epoxy grunderen var det næsten samme pris som at få den galvaniseret.

Re: Vw Passat B7 bagbro vs. B6 bagbro. Blev renovering i stedet

: 20. dec 2019, 03:53
af Jay-Jay
Den ser sgu fin ud👌.
Hvor meget løb det op i🤔

Re: Vw Passat B7 bagbro vs. B6 bagbro. Blev renovering i stedet

: 20. dec 2019, 15:52
af Chr-Hj
Tak :) .

500kr for galvaniveringen.
Og stumper for ca. 2500kr
og så en sporing, når det er samlet.

Re: Vw Passat B7 bagbro vs. B6 bagbro. Blev renovering i stedet

: 20. dec 2019, 16:01
af vartaz
Fik du den ikke sandblæst inden galv?

Re: Vw Passat B7 bagbro vs. B6 bagbro. Blev renovering i stedet

: 20. dec 2019, 16:18
af Chr-Hj
Nej jeg har ikke fået den blæst.

Sendte dem et billede af den, og spurte om de kunne rense / og galvanisere den.

Fik bare svar tilbage at det kunne de sagtens, hvordan de har lavet den ved jeg ikke.

Lavet hos Nordjysk Døgn Galvanivrering lidt spøjst firma, mail´s bliver besvaret med meget få ord, og de ringede ikke da den var færdig som aftalt, måtte selv til at ringe efter 4dage og spørge hvordan det gik, da havde den vist været færdig i 2dage :lol:

Re: Vw Passat B7 bagbro vs. B6 bagbro. Blev renovering i stedet

: 20. dec 2019, 17:10
af vartaz
Tror du det bedre end blæs og pulver? Det kan jeg få til 300kr

Re: Vw Passat B7 bagbro vs. B6 bagbro. Blev renovering i stedet

: 20. dec 2019, 19:03
af Chr-Hj
Svært at sige.

Den var rusten inde i rørene også, håber den er galvaniceret inde i rørene også.

uden at være sikker, tror jeg ikke pulver lak kommer der ind.

Men på den anden side, er det måske også lidt overkil at galvanicere den, tænker broen holder længere end bilen nu :lol:

Re: Vw Passat B7 bagbro vs. B6 bagbro. Blev renovering i stedet

: 21. dec 2019, 10:41
af BR
Ser lækkert ud :)

Går ud fra at det er en varmgalvanisering, så håber ikke at den er " kommet ud af facon".
Men det ser du jo når hjulgeometrien bliver målt op i forbindelse med sporingen.
Galvaniseringen er også inde i rørene hvis det er varmgalvanisering så vidt jeg ved.
Men som sagt det ser lækkert ud, og holder sikkert længe :)

Benny

Re: Vw Passat B7 bagbro vs. B6 bagbro. Blev renovering i stedet

: 21. dec 2019, 12:29
af Chr-Hj
Det er varmgalvanicering.

Ja har et problem hvis den kun vil stå på 3 hjul :lol: :lol: når liften bliver sænket :lol: men lige umiddelbart ser bagbroen ud som før, kan ikke se den skulle være skæv, den er jo også fremstillet i en rimelig godstykkelse.

Re: Vw Passat B7 bagbro vs. B6 bagbro. Blev renovering i stedet

: 21. dec 2019, 12:41
af Blackfinger
Der vil af gode grunde altid være galvanisering inden i rørene også.

Hvis der er lukkede rum bliver der nemlig boret huller ind til dem. Ellers eksploderer emnet når det dyppes i den varme zink.

Re: Vw Passat B7 bagbro vs. B6 bagbro. Blev renovering i stedet

: 7. aug 2020, 10:04
af Tony S
Ved godt det er en lidt ældre tråd men hvordan det gik med bagbroen, kunne den tåle varmen fra galvaniseringen eller løb du ind i problemer med skævhed ved montering og sporing?

Re: Vw Passat B7 bagbro vs. B6 bagbro. Blev renovering i stedet

: 7. aug 2020, 11:46
af Chr-Hj
Den kunne godt tåle varmen.
Fik den først sporet ved et Hella service partner værksted.
Efter 2 1/2 måned opdagede jeg, den havde lavet meget skæv slid på bagdækkene.
Satte nogle gamle fælge på, dem kørte den også indersiden af.
Fik den så sporet igen ved Bosch hvor jeg fik en rapport på det, den stod helt ad h til før, så de første 900kr var bare totalt spild, og et værksted jeg aldrig kommer på igen.
Bosch har fået (ihverfald på rapporten) den til at stå rigtigt på alle justeringer.
Satte nye dæk på derefter, har kørt ca. 5000km nu kan ikke se noget fejl slid på dækkene

Re: Vw Passat B7 bagbro vs. B6 bagbro. Blev renovering i stedet

: 7. aug 2020, 21:45
af Tony S
Ej noget møg, en ting er de 900 kr for sporingen men det koster jo også at smide nye ruller på. Altsammen fordi vedkommende ikke har vist hvad han lavede.....eller værre endnu, har været ligeglad.
Men super at den kunne tåle varmen, jeg havde Superb'en på liften i dag da undervognen skal have en ordentlig omgang og jeg kunne se at bagbroen er begyndt at ruste lidt i svejsningerne, ikke lige så meget som på dine billeder, men mere end jeg bryder mig om.
Så jeg har besluttet jeg vil kopier din ide.......var lige hos huggeren for at hører om han havde en bagbro og lægge, det havde han ikke. Så kiggede vi lige om en af de andre huggere havde en og ligge.... det havde de..... og til 2000-2500 + mormor og fragt, så har de det stadig. :o
Så nu skal jeg så lige have overtalt de gamle til at låne mig den ene af deres biler, mens min egen hænger på liften.

Re: Vw Passat B7 bagbro vs. B6 bagbro. Blev renovering i stedet

: 7. aug 2020, 22:27
af Chr-Hj
Ja priserne ved de huggere er godt nok i den dyre ende synes jeg, men nogle må jo gi de priser ellers kostede de vel ikke så meget.
Men da klart det nemmeste at kunne tage den gamle ned og smide en ny på samme dag.

Fik mit passe ind over juleferien, så gik det lidt nemmere at undvære den ene bil.

Fik mig aldrig taget sammen til at køre ud til det første værksted og smide den sidste sporings rapport på bordet, for synes godt nok det er ringe de reklamere med hvor vigtigt rigtig hjulindstilling er og så laver de sådan en gang lort man ikke en gang får en rapport på, og smadre 2 dæk på det også.

Re: Vw Passat B7 bagbro vs. B6 bagbro. Blev renovering i stedet

: 22. aug 2020, 09:24
af Tony S
snakkede med min pladesmed her forleden og han mener at priserne hos huggerne er så høje fordi forsikringsselskaberne er begyndt at bruge brugte stumper i forsikringssager oftere end før i tiden og derfor presser priserne. ved ikke om det er derfor, men jeg synes forklaringen lyder plausibel. det er jo udbud og efterspørgsel sammenholdt med nyprisen, der afgør prisen ved huggeren.

vedr. bøsningerne i bagbroen, flækkede du selv noget pressematrice sammen for at presse dem i eller havde du adgang til vw's specialværktøj? jeg kan se din bagbro også er blevet varmgalvaniseret der hvor bøsningerne skal sidde, måtte du slibe det lidt eller var det lige til at presse dem i? Tænker at hullet er blevet en my mindre efter varmgalvaniseringen.

Re: Vw Passat B7 bagbro vs. B6 bagbro. Blev renovering i stedet

: 23. aug 2020, 21:09
af Chr-Hj
Jeg var nød til at slibe nogle dråber af galvanisering væk, der sad i hullerne, eller har jeg ikke fjernet noget.

Ja jeg lavede selv noget værktøj til at presse bøsningerne i, mener jeg startede i skruestikken fordi der kunne jeg vride bagbroen den vej jeg ville til de fik "bid" for startede med mit hjemmelavede værktøj og der ville de rende skævt i.