Tromlebremser golf/audi 100

Alt vedr. bremser, styrtøj mv.
Besvar
Havberg
Helt nyt medlem
Indlæg: 4
Tilmeldt: 23. okt 2020, 07:24
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Tromlebremser golf/audi 100

Indlæg af Havberg » 23. okt 2020, 07:40

Hej.

Er der nogen der kan hjælpe med fejl på tromlebremser på en ældre audi 100 C2 fra 1982?
Det er nøjagtigt samme system der sidder på mange ældre golf, så vidt jeg ved, så håber der kunne sidde en ekspert herinde 🙂


Problemet er, at bremse pedalen går helt i bund ved hård opbremsning, og bilen bremser, men ikke hårdt nok.
Jeg synes det er kommet snigende i løbet af sommeren, og har ellers kørt ok 2 år/4000 km indtil da.

Forreste skiver og klodser er 2.5 år gamle, kørt ca 4000 km.

Bagerste bremse bakker/hjul cylindere er også 2.5 år gamle og kørt ca 4000 km, så masser af belægning.

Men selvjusterings kilen i de bagerste tromler går helt ned i max, og her kan tromlen stadig komme af og på, så jeg tænkte at tromlerne måske er slidte. (På billedet er den ikke helt i bund, men det kommer den efter bremsen har været brugt).

Billedet er fra da de bagerste bremse bakker blev installeret... og selv her sidder kilen vel lidt lavt?

Jeg måler til tromlerne til ca 200 mm, og de er stemplet med max 201mm dia, så tænker de burde være ok?

Kan det alternativt være luft i systemet? Jeg har luftet alle 4 bremser ud... men måske ikke godt nok.
Hjul cylindere ser ikke utætte ud og er bilige og skifte, så også en mulighed.

Jeg tænker dog, at det er et problem at selvjustering går i max, og tænker derfor, at enten bakker er for små/slidte, eller tromlerne er for store, og det derned giver for stor vandring på pedalen?

Men som nævnt så overholder både belægning og tromler målene i specifikationen, så forstår det ikke helt.

Er det nye bakker, nye tromler, nye hjul cylindere, eller overser jeg noget justering et sted?
Vedhæftede filer
29FA52B1-B5EF-48B6-B59B-F1C2BE9B9917.jpeg
29FA52B1-B5EF-48B6-B59B-F1C2BE9B9917.jpeg (296.16 KiB) Vist 1390 gange
6B3E2DAD-6030-404A-89B7-08139D7CEFD8.jpeg
6B3E2DAD-6030-404A-89B7-08139D7CEFD8.jpeg (328.3 KiB) Vist 1390 gange

Brugeravatar
Henrik2800
Medlem
Indlæg: 1385
Tilmeldt: 19. jul 2011, 14:07
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 23 times
Been thanked: 218 times

Re: Tromlebremser golf/audi 100

Indlæg af Henrik2800 » 23. okt 2020, 08:01

Måske er der lidt hjælp her.
http://faculty.ccp.edu/faculty/dreed/Ca ... /index.htm

Kunne god tyde på, at dine tromler er slidt for meget.
VW Caddy 1.2 TSI, 2011.

Havberg
Helt nyt medlem
Indlæg: 4
Tilmeldt: 23. okt 2020, 07:24
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Tromlebremser golf/audi 100

Indlæg af Havberg » 23. okt 2020, 08:22

Tak for informativt link... der er meget god information 🙂

Kan godt være jeg ikke bare kan måle tromlerne med en tommestok, som jeg har gjort så?

Mener også selv justering må være tæt på det smalleste sted når der installeres nye bremse bakker?

Brugeravatar
mojo
Medlem
Indlæg: 1367
Tilmeldt: 27. okt 2013, 17:54
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Stjær
Has thanked: 110 times
Been thanked: 227 times

Re: Tromlebremser golf/audi 100

Indlæg af mojo » 23. okt 2020, 08:34

Kommer pedalen i bund eller over halv ned kan du nok også godt skifte hovedcylender da de normalt ikke holder til det.

Brugeravatar
Blackfinger
Meget aktiv medlem
Indlæg: 9159
Tilmeldt: 15. jun 2008, 12:25
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 46 times
Been thanked: 393 times

Re: Tromlebremser golf/audi 100

Indlæg af Blackfinger » 23. okt 2020, 08:39

Hvis justeringskilen går for langt ned så kan den "tværarm" der sidder mellem bremsebakkerne være slidt der hvor kilen sidder.

Havberg
Helt nyt medlem
Indlæg: 4
Tilmeldt: 23. okt 2020, 07:24
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Tromlebremser golf/audi 100

Indlæg af Havberg » 26. okt 2020, 12:54

Prøvede lige og udlufte alle fire bremser igen - bare for en god ordens skyld.

Med en udluftnings skrue åben, er pedal vandringen meget længere end ellers... tænker den går helt i gulvtæppet, så den gik altså ikke helt i bund tidligere heller.

Med alt udluftet og det hele lukket går pedalen max 1/3 del ned før den bliver helt sten hård.. som om der er et endestop. Bilen bremser dog ikke bedre.

Så jeg tror efterhånden ikke mine bagbremser er problemet, men snarere hovedcylinder eller vacuum forstærkeren.

Kan det tænkes hovedcylinder er utæt internt, så der kun kommer tryk på den ene kreds?

Eller er der nærmere vacuum forstærkeren det er galt med?

Hovedcylinder er til og skaffe til relativt små penge, og ny er den ihvertfald ikke, så måske det bedste sted og starte?
Vacuum forstærker er umiddelbart ikke så nem og finde.

Jeg har tidligere prøvet en bil med defekt vacuum forstærker, og der var pedalen sten hård og næsten umulig og træde ned.. sådan føles min ikke.

Den er fin blød den første 1/3del og bliver så sten hård.

Brugeravatar
Henrik2800
Medlem
Indlæg: 1385
Tilmeldt: 19. jul 2011, 14:07
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 23 times
Been thanked: 218 times

Re: Tromlebremser golf/audi 100

Indlæg af Henrik2800 » 26. okt 2020, 13:40

Bagbremser bidrager ikke med meget ved katastrofe-opbremsning.
De forbremser skal gerne sørge for tilstrækkelig bremse-effekt.

Hvordan bremser bagbremser via håndbremse, kan de blokerer?
VW Caddy 1.2 TSI, 2011.

Brugeravatar
mojo
Medlem
Indlæg: 1367
Tilmeldt: 27. okt 2013, 17:54
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Stjær
Has thanked: 110 times
Been thanked: 227 times

Re: Tromlebremser golf/audi 100

Indlæg af mojo » 26. okt 2020, 14:29

Du kan snyde med justeringen ved at trække håndbremsen nogle hak op så det er ligefør den bidder.
Så skal din bil bremse uden at pedal går ned.
Som jeg skrev tidligere at har din pedal været udenfor normal bevægelse så er der stor chance for at din hovedcylender er død.
De kan ikke tåle at blive banket forbi den naturlige slidkant som kommer indvendig.
En gammel bil udlufter du ved at lukke luftskruen op og lader det løbe ud indtil der ikke kommer bobler.
Det der med at trampe på pedalen er No go.


Havberg
Helt nyt medlem
Indlæg: 4
Tilmeldt: 23. okt 2020, 07:24
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Tromlebremser golf/audi 100

Indlæg af Havberg » 27. okt 2020, 22:36

Tak for svar og gode råd.
Det hjælper alt sammen.

Jeg kørte en lille tur i dag, og prøvede en katastrofe opbremsning, da jeg mistænkte vacuum forstærkeren.

Det virkede en smule bedre, så prøvede 4-5 gsnge mere og så bygyndte bilen faktisk og bremse så det virkede normalt.

Den kan nu blokere baghjul og ihvertfald højre forhjul. Lidt usikker på om venstre også blokerer
Men tænker den nu bremser mere eller mindre det den bør.

Næste tanke var at måske noget sad fast i de forreste bremser, og jeg havde fået det motionerer lidt, så hjem og skille dem ad.
Den står jo mest stille, og ingen racerbil når den kører, så bremserne bliver nok ikke brugt for meget.

Stemplerne kører fint i kaliberne, gliderne kører fint og klodserne sidder ikke fast, så fandt umiddelbart ikke rigtigt noget, men nu er det hele da rent og smurt op.

Ny prøve tur, og den bremser næsten som den skal vil jeg mene.
Når man træder hårdt og hurtigt på pedalen kan den blokere hjulene, men laver man en mere blød og kontrolleret opbremsning, så mangler der stadig noget synes jeg.

Jeg tænker hovedcylinderen (som flere har nævnt) er død og utæt internt.
Ved hård og hurtig bevægelse laver den tryk, men ved langsom og blød bevægelse forsvinder noget af væsken bagom pakningerne.

Jeg har kendt bilen siden 1985 og den er vist aldrig skiftet, og audi anbefaler renovering/udskiftning for hver 100k km, så den skal skiftes.

Jeg fandt en ny original hos audi tradition. 218 euro, så den er nu på vej til Danmark.
Skader ihvertfald ikke og få den skiftet. :lol:

Bør den kunne blokere baghjulene med tromler?
Det er vel kun den ene bakke der virker med håndbremsen.
Det er justeret op som haynes foreskriver, efter og have været helt slækket, og fungerer fint, men blokerer ingen hjul med håndbremse alene.

Tak for hjælpen til nu🙂

Brugeravatar
mojo
Medlem
Indlæg: 1367
Tilmeldt: 27. okt 2013, 17:54
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Stjær
Has thanked: 110 times
Been thanked: 227 times

Re: Tromlebremser golf/audi 100

Indlæg af mojo » 28. okt 2020, 06:55

Den bruger begge bakke til håndbremsen.
Forvent ikke at den kan blokere bag på tør vej.

Besvar

Tilbage til "Undervogn"