Side 2 af 3

Re: Udskifte bolte efter adskilning af bremser ?

: 23. mar 2021, 22:07
af HansH
i-s skrev:
23. mar 2021, 21:27
.. ved at bruge bilens egen vægt
Prøv lige at uddybe hvordan du "bruger bilens egen vægt" ?

Re: Udskifte bolte efter adskilning af bremser ?

: 23. mar 2021, 23:03
af majbom
HansH skrev:
i-s skrev:
23. mar 2021, 21:27
.. ved at bruge bilens egen vægt
Prøv lige at uddybe hvordan du "bruger bilens egen vægt" ?
Det er selvfølgelig svært hvis nøglen kun kan pege mod jorden/gulvet, men ellers tænker jeg at der menes at man løfter bilen gennem nøgle og bolt.

Re: Udskifte bolte efter adskilning af bremser ?

: 24. mar 2021, 07:05
af norn
14mm xzn i kort top og en god trækstang , skraldenøglen blir bare ødelagt
Ingen varme , men overarm

Jeg plejer at sætte trækstangen op i hjulkassen så man kan få godt fat
Men ja de sidder ret hårdt , når de er løsnet kan man ta dem med batteri slagnøglen med en kort forlænger på , den øverste bolt skal man lige ha kardan led på , så her passer man lige lidt på sig selv

Re: Udskifte bolte efter adskilning af bremser ?

: 24. mar 2021, 07:43
af i-s
HansH skrev:
23. mar 2021, 22:07
i-s skrev:
23. mar 2021, 21:27
.. ved at bruge bilens egen vægt
Prøv lige at uddybe hvordan du "bruger bilens egen vægt" ?
Lader bilens vægt dreje nøglen ved at hæve donkraft nr 2. Svært at forklare.

Re: Udskifte bolte efter adskilning af bremser ?

: 24. mar 2021, 08:15
af Anders D
Jeg forstår det som:

1: Bilen løftet med en donkraft 1.
2: Man sætter donkraft 2 op under grebet på værktøjet, og prøver at løsne den med hydraulikkens kræfter. BIlen holder her "imod".
3: Sidder det meget fast, kan man stille og roligt justere højden på bilen nedad, med donkraft 1, hvor bilens vægt så vil presse donkraft 2 og dermed værktøjet opad, og dermed venstre om på bolten, der med bilens vægt og vægtstangsprincippet vil forceres løs?

Re: Udskifte bolte efter adskilning af bremser ?

: 24. mar 2021, 08:38
af HansH
Det var også nogenlunde sådan et billede jeg havde for mig i hovedet.

Metoden strider dog lidt imod den oplevelse jeg har i erindring, fra da jeg selv forsøgte at løsne dem sidst.
Den kraft man udnytter i din beskrivelse, vil være rettet lodret nedad (hvis man sænker bilen) eller lodret opad (hvis man løfter med donkraften).
For at retningen af den kraft kan bruges til noget, må topnøglen/værktøjet nødvendigvis kunne vinkles ud i minimum 45 grader fra lodret, for at man kan "komme under det".

Og som jeg husker det, så var der kun beskedent bevægerum fra lodret ... jeg vil tippe på noget der ligner 20 grader til hver side... og så har jeg umiddelbart lige svært ved at se hvordan man skulle kunne udnytte en kraft der er rettet lodret nedad eller opad.

Dvs min påstand er, at den kraft man har brug for, skal være horisontalt rettet - og ikke vertikalt.

En dag den var på lift tog jeg en hel masse billeder nedefra. Herunder ses det umiddelbart bedste billede af et baghjul.
Bremseholderen er nogenlunde i det markerede område, men kan ikke ses pga den langsgående bærearm. Men det giver måske et indtryk af at der i hvert fald bagud er mange ting "i vejen".

Snap26.jpg
Snap26.jpg (102.48 KiB) Vist 4098 gange

Re: Udskifte bolte efter adskilning af bremser ?

: 24. mar 2021, 10:32
af Monze1980
Det er nogle sataner at løsne.

Jeg har lovet her mig selv jeg tager dem af minimum én gang årligt og renser og fedter dem så de er nemmere fremadrettet.

Sidste gang knækkede en bolt, så den måtte på værkstedet og blive boret ud.

Sendt fra min ONEPLUS A6003 med Tapatalk



Re: Udskifte bolte efter adskilning af bremser ?

: 24. mar 2021, 10:40
af vartaz
Der medfølger som regel boltene som holder kaliber til glider. De nye som er med klodser skifter jeg , ellers ikke...

Re: Udskifte bolte efter adskilning af bremser ?

: 24. mar 2021, 10:42
af HansH
vartaz skrev:
24. mar 2021, 10:40
Der medfølger som regel boltene som holder kaliber til glider. De nye som er med klodser skifter jeg , ellers ikke...
Præcis.
De ATE Ceramic klodser jeg har fået hjem, kommer med clips og de små bolte. Så de bliver selvfølgelig bare skiftet.

Re: Udskifte bolte efter adskilning af bremser ?

: 24. mar 2021, 21:11
af vartaz
HansH skrev:
24. mar 2021, 10:42
vartaz skrev:
24. mar 2021, 10:40
Der medfølger som regel boltene som holder kaliber til glider. De nye som er med klodser skifter jeg , ellers ikke...
Præcis.
De ATE Ceramic klodser jeg har fået hjem, kommer med clips og de små bolte. Så de bliver selvfølgelig bare skiftet.
Jeg plejer ikke at gøre andet mht bolte.tjekker selvfølgelig om noget er ødelagt. Har virket fint i de 12 år jeg har lavet mine bremser 😄👌

Re: Udskifte bolte efter adskilning af bremser ?

: 25. mar 2021, 10:51
af i-s
@HansH Må indrømme jeg ikke lige tænkte over din er en 4M. Kan godt se der er endnu mindre plads.

Re: Udskifte bolte efter adskilning af bremser ?

: 25. mar 2021, 10:59
af HansH
Hej-Hej skrev:
22. mar 2021, 23:09
Hold, hold! Du skifter da ikke en bolt der er skruet i med loctite, til en ny bolt med loctite, bare fordi den har været løsnet! -du giver den da bare en klat frisk loctite! -jeg gør ihvertfald :)
Prøv lige at uddybe hvordan du gi'r den klat loctite til at sikre dem med....

Spænder du dem fast i "tør tilstand" ... og så sovser bolthovedet ind i loctite når den er spændt til ?
Eller smører du gevindet med loctite inden du spænder den ?
Eller ... eller... :)

Re: Udskifte bolte efter adskilning af bremser ?

: 25. mar 2021, 11:07
af Henrik2800
HansH skrev:
25. mar 2021, 10:59
Hej-Hej skrev:
22. mar 2021, 23:09
Hold, hold! Du skifter da ikke en bolt der er skruet i med loctite, til en ny bolt med loctite, bare fordi den har været løsnet! -du giver den da bare en klat frisk loctite! -jeg gør ihvertfald :)
Prøv lige at uddybe hvordan du gi'r den klat loctite til at sikre dem med....
Spænder du dem fast i "tør tilstand" ... og så sovser bolthovedet ind i loctite når den er spændt til ?
Eller smører du gevindet med loctite inden du spænder den ?
Eller ... eller... :)
Billede
Billede

Re: Udskifte bolte efter adskilning af bremser ?

: 25. mar 2021, 11:07
af Monze1980
På gevindet med det og så spænd jf moment.

Sørg for ikke at købe det helt vilde loctite, men 'nøjes' med den der er medium. Den kan skilles ad med håndkraft/håndværktøj efterfølgende.

Sendt fra min ONEPLUS A6003 med Tapatalk


Re: Udskifte bolte efter adskilning af bremser ?

: 25. mar 2021, 12:35
af Hej-Hej
HansH skrev:
25. mar 2021, 10:59
Prøv lige at uddybe hvordan du gi'r den klat loctite til at sikre dem med....
En klat på gevindet og så spænder jeg med moment nøgle, fuldstændig som allerede nævnt og så fint illustreret :)
Bruger den der er blå, den der nævnes som medium og svarer til det som er på bolten i forvejen. Den der er grøn er noget stærkere og ikke sjov at skille ad igen..

Re: Udskifte bolte efter adskilning af bremser ?

: 6. apr 2021, 09:31
af HansH
Update på dette:
Nye skiver og klodser monteret. Men det holdt hårdt (i starten) og blev præcis så bøvlet som jeg ellers havde håbet det IKKE skulle blive.

Umiddelbart kan man jo snildt skifte skiver & klodser hjemme i garagen ved bare at løfte et hjul ad gangen, men så var der problemet med de fastsiddende bolte på bremseholderne på baghjulene. Der er simpelt hen ikke plads til at man (=jeg!) kan få 'leverage' nok til at vriste dem løs.
Min plan med at smide den på liften og få den fra gulvet var, at så kunne jeg komme til dem nedefra og få en lang nok trækstang på.
Men jeg havde forregnet mig, skulle det snart vise sig...

Den lift jeg har adgang til, er med kørebaner. Og de er så brede, at de alligevel er i vejen. Det er sådan set bare at hæve gulvet med op.. :(

20210404_091748.jpg
20210404_091748.jpg (192.01 KiB) Vist 3800 gange

.. Og dog -
I forhold til den nederste af de to bolte, var det en hjælp at få bilen op fra gulvet. Her kan man nemlig sætte den halve forlænger på toppen, og dermed komme ud mellem aksler og bærearme, og så er der frit rum nedad til en god lang trækstang.
På dette billede, taget direkte nedefra, ses de to bolte. Med den røde linje har jeg illustreret hvordan forlænger på den nederste bolt er mulig.

Snap34.jpg
Snap34.jpg (87.71 KiB) Vist 3800 gange

Den øverste bolt, derimod, forblev en pine.
Jeg var efterladt med skraldenøglen og den plads der var ned til kørebanen ... og så var jeg lige vidt i forhold til gulvet hjemme i garagen.
Og det var mig ganske umuligt at rokke den satan så meget som en my :evil: Den har siddet der siden bilen blev bygget for 8½ år siden, og desuden fået undervognsbehandling nogle gange etc etc.

Heldigvis for mig er der et par makkere på det værksted jeg låner, og de kom mig til undsætning.
Der blev selvfølgelig først prøvet med rå kraft, men det bragte ingenting (selv om de ellers ikke arbejder på kontor til daglig :D )
En kædetalje blev derefter spændt ud i enden af kørebanen på liften, og omkring armen på nøglen ... Det giver mere end rigeligt kraft, men problemet er at det fri spillerum man har dernede er så snævert, at da vi havde rokket bolten en kvart milimeter, ramte vi imod bagbroen. Og når vi så flyttede toppen en enkelt stråle (det er en XZN), så kom vi for langt over til at kunne få nøglen i toppen igen, pga de ting der er i vejen mod forenden :(

Der var således kun ét sted tilbage hvor der var plads, og det var oppe i hjulkassen. Men så kunne kædespillet ikke benyttes, og vi var tilbage ved kraft drevet af biomasse :)
Der blev sat en blæselampe på bolten, og så gik den ene makker (Poul) i gang med skiftevis at varme og trække.
Jeg tror han til sidst havde samme gasblå farve i hovedet som flammen på blæselampen :shock:
Efter 8-9 forsøg med 200% ydelse, urbrøl (og muligvis snavset undertøj? ved det ikke..) gav den omsider et lille vræl fra sig, som et arrigt spædbarn, som fortalte at den havde overgivet sig ! Derefter var resten en smal sag.
Det var så den ene side.

I den anden side blev der selvfølgelig brugt samme fremgangsmåde - varme og muskelkraft.
Desværre fik det et lidt uheldigt forløb for stakkels Poul.
Jeg havde lige renset kærven ud med bremserens og krads med skruetrækker, og vender mig om og går mod værkstedsbordet.
Bag mig tænder Poul øjeblikket senere blæselampen, og vil i gang med at varme bolten.
Det kunne så konstateres, at det bremserens altså ikke var fordampet ... så det sagde lige "puf!" .. og da jeg vender mig og kigger, er der åbne flammer omkring venstre baghjul ... :shock:

Vi fik det egentlig hurtigt slukket ... måske 5 sekunder.. ved hjælp af et stort håndklæde og så en flaske vand, men det var nok til at der var røget noget hår på Poul's hånd og underarm, og lidt senere havde han en blæne på oversiden af lillefingeren.
Trist, trist og jeg var SÅ forbandet led ved at det uheld var sket mens han knoklede på noget der var MIT forbandede problem :(
Manden snøkkede op et par gange og erklærede at det var "ikke noget særligt", og så fortsatte han. Lidt senere var bolten løs..

Da først den hurdle var overvundet, var resten smooth sailing.
Søndag morgen blev alt renset og smurt og bageste bremseholdere fik kalibermaling, og søndag aften blev det hele samlet.

20210404_213406.jpg
20210404_213406.jpg (176.13 KiB) Vist 3800 gange

Re: Udskifte bolte efter adskilning af bremser ?

: 6. apr 2021, 11:23
af BR
Hold da op en omgang Hans.
Tak for historien og fif :)

Priser mig lykkelig for at min lille Polo er lige til at gå til.

Brændbare væsker er ikke at spøge med.
Husker stadig en episode for ca 42 år siden hvor jeg som VW mekaniker stod og vaskede karburator med benzin hældt op i en VW navkapsel. Bilen stod på liften, og jeg lænet ind over motoren.
Dum som jeg var havde jeg ikke slået tænding fra, og en gnist fra en ledning antændte - ppuuuffff.
Omspændt af flammer fik jeg sat navkapslen med benzin på gulvet, og en meget hurtig kollega fik slukket ilden.
Det kostede øjenbryn, og diverse kropshår + et let svedent ledningsnet.
Billigt sluppet trods alt.

Benny

Re: Udskifte bolte efter adskilning af bremser ?

: 6. apr 2021, 16:02
af 406turbo
jeg bruger sådan en til de bolte https://www.biltema.dk/varktoj/handvark ... 2000034736 og så en luftnøgle eller en kraftig batterinøgle

Re: Udskifte bolte efter adskilning af bremser ?

: 6. apr 2021, 17:29
af Monze1980
@HansH bliver boltene så skruet ud og smurt en gang om året fremover?

Det var i hvert fald min beslutning efter jeg har bøvlet med begge biler da jeg skulle skifte bremser første gang.

Fårk det sidder bare fast, det møg.

Re: Udskifte bolte efter adskilning af bremser ?

: 6. apr 2021, 17:30
af Monze1980
406turbo skrev:
6. apr 2021, 16:02
jeg bruger sådan en til de bolte https://www.biltema.dk/varktoj/handvark ... 2000034736 og så en luftnøgle eller en kraftig batterinøgle
Det er også smart - men jeg har bare ikke nok plads til sådan en bandit, synes jeg.

Re: Udskifte bolte efter adskilning af bremser ?

: 6. apr 2021, 17:33
af Syndicate
406turbo skrev:
6. apr 2021, 16:02
jeg bruger sådan en til de bolte https://www.biltema.dk/varktoj/handvark ... 2000034736 og så en luftnøgle eller en kraftig batterinøgle
Svært at se på billedet, men den er “løs” i ledet, som en slags kardan så?

Re: Udskifte bolte efter adskilning af bremser ?

: 6. apr 2021, 17:47
af Monze1980
Syndicate skrev:
6. apr 2021, 17:33
406turbo skrev:
6. apr 2021, 16:02
jeg bruger sådan en til de bolte https://www.biltema.dk/varktoj/handvark ... 2000034736 og så en luftnøgle eller en kraftig batterinøgle
Svært at se på billedet, men den er “løs” i ledet, som en slags kardan så?
Måske det er noget slags kardan :D
Skærmbillede 2021-04-06 kl. 18.45.45.png
Skærmbillede 2021-04-06 kl. 18.45.45.png (206.28 KiB) Vist 3686 gange

Re: Udskifte bolte efter adskilning af bremser ?

: 6. apr 2021, 18:04
af HansH
Monze1980 skrev:
6. apr 2021, 17:29
@HansH bliver boltene så skruet ud og smurt en gang om året fremover?

Det var i hvert fald min beslutning efter jeg har bøvlet med begge biler da jeg skulle skifte bremser første gang.

Fårk det sidder bare fast, det møg.
Mnjaa.... jeg kan godt huske du skrev, at det ville du gøre fremadrettet - netop for at undgå at de groede så godt fast :)

Jeg hælder ikke lige umiddelbart til at tage et sådant skridt.

Faktum er, at de bolte ikke blev spændt fast efter forskrifterne.
Forskrifterne siger 90Nm + 90 grader, og hvis jeg skulle gøre det, så ville jeg i princippet have samme problem som da de skulle af - nemlig at jeg ikke har kræfterne til at spænde dem så hårdt, givet den plads der er til rådighed.
Jeg har spurgt "erfaringen" til råds, og de siger samstemmende (og uafhængigt af hinanden) - "Du spænder dem bare så hårdt som du nu kan. De falder ikke af."
Så det har jeg gjort. Og uden at vide det med sikkerhed, så tror jeg ikke at det er 90Nm + 90 gr.

Da de nu også har fået fedt (sådan noget sølv-agtigt klisterværk), så taler logikken for at de alt andet lige skulle være lidt lettere at løsne næste gang.
Også selv om de får lov til at sidde længere end 1 år.
Det er i hvert fald sådan min kalkyle lyder :)

Re: Udskifte bolte efter adskilning af bremser ?

: 6. apr 2021, 18:17
af Syndicate
Monze1980 skrev:
6. apr 2021, 17:47

Måske det er noget slags kardan :D
Skærmbillede 2021-04-06 kl. 18.45.45.png
Haha. Tak Monze.
Jeg er klar over hvad den hedder, men var nysgerrig på hvordan den fungerede :)

Re: Udskifte bolte efter adskilning af bremser ?

: 6. apr 2021, 19:25
af 406turbo
Monze1980 skrev:
6. apr 2021, 17:30
406turbo skrev:
6. apr 2021, 16:02
jeg bruger sådan en til de bolte https://www.biltema.dk/varktoj/handvark ... 2000034736 og så en luftnøgle eller en kraftig batterinøgle
Det er også smart - men jeg har bare ikke nok plads til sådan en bandit, synes jeg.
jeg har brugt den på en golf 5 og seat altea/leon både mk2 og mk3

Re: Udskifte bolte efter adskilning af bremser ?

: 6. apr 2021, 21:20
af Chr-Hj
Ja der er meget lidt plads på en Passat B7 til at løsne til bolte til ågene. :oops:
Der er meget nemmere på en 2Søjlet lift :lol:

Re: Udskifte bolte efter adskilning af bremser ?

: 6. apr 2021, 21:29
af HansH
Chr-Hj skrev:
6. apr 2021, 21:20
Ja der er meget lidt plads på en Passat B7 til at løsne til bolte til ågene. :oops:
Der er meget nemmere på en 2Søjlet lift :lol:
Det står lysende klart for mig nu.
Jeg havde sådan lidt .... du ved: "en lift er en lift. Bæstet skal bare op under loftet, så skal de bolte eddermame bare se løjer!"
Og det var først da jeg stod med hænderne i suppen, at jeg indså hvordan forskellen på en kørebanelift og en 4-punktslift var lig med forskellen på succes og fiasko for min plan :)

Forhjulene er intet problem.
Der drejer man bare rattet helt ud i yderstilling, og så kan man komme ind diagonalt mellem nav og kofanger, og få lige så lang nøgle/trækstang på, som man har brug for.
Man burde faktisk kunne dreje baghjulene også .... køre dem i en slags "servicestilling" ligesom vinduesviskerne :)

Re: Udskifte bolte efter adskilning af bremser ?

: 7. apr 2021, 13:43
af Juhler
Jeg har lige skiftet bagbremser på min kones bil, samt den ene kaliper.

Jeg kunne lirke skiven ud uden at læse bremseåget. Så slap jeg for at bøvle med det :lol:

Re: Udskifte bolte efter adskilning af bremser ?

: 8. apr 2021, 10:38
af janny
Juhler skrev:
7. apr 2021, 13:43
Jeg har lige skiftet bagbremser på min kones bil, samt den ene kaliper.

Jeg kunne lirke skiven ud uden at læse bremseåget. Så slap jeg for at bøvle med det :lol:
Det er fordi det er en lille undermotoriseret bil med små skiver bag, Hans' er der jo lidt mere i :D

Re: Udskifte bolte efter adskilning af bremser ?

: 8. apr 2021, 10:46
af Juhler
janny skrev:
8. apr 2021, 10:38
Juhler skrev:
7. apr 2021, 13:43
Jeg har lige skiftet bagbremser på min kones bil, samt den ene kaliper.

Jeg kunne lirke skiven ud uden at læse bremseåget. Så slap jeg for at bøvle med det :lol:
Det er fordi det er en lille undermotoriseret bil med små skiver bag, Hans' er der jo lidt mere i :D
:lol: :lol: :lol: