Rustne bageste bremseskiver?

Alt vedr. bremser, styrtøj mv.
Besvar
Parsifal25
Helt nyt medlem
Indlæg: 25
Tilmeldt: 11. sep 2015, 11:04
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 3 times
Been thanked: 5 times

Rustne bageste bremseskiver?

Indlæg af Parsifal25 » 7. sep 2021, 10:16

Jeg havde min Skoda Octavia 2.0 TDI til service i går og værkstedet forsøgte ihærdigt at få mig overbevist om, at mine bageste skiver skulle skiftes pga. rust. Værkføreren fastholdt, at min bil helt sikkert ville dumpe til næste syn, hvis ikke skiverne bliver skiftet.
Nu er misligholdte bremse jo ikke noget man skal kimse af, men jeg synes bilen bremser perfekt, uden skurelyde og uden mærkbart skævbremsning. Så mit spørgsmål går på:
Hvad er normal praksis for, hvor megen rust der accepteres under et syn?
Hvad mener I om rustmængden på det billede, som jeg lige har taget af bageste skive?
Vedhæftede filer
20210907_110415.jpg
20210907_110415.jpg (86.72 KiB) Vist 5515 gange

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2607
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 609 times
Been thanked: 348 times

Re: Rustne bageste bremseskiver?

Indlæg af kGlerup » 7. sep 2021, 10:36

Jeg vil mene at det der kan klares med lidt "massage" af bremserne.

mobilos
Nyt medlem
Indlæg: 351
Tilmeldt: 6. mar 2017, 08:27
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 35 times
Been thanked: 39 times

Re: Rustne bageste bremseskiver?

Indlæg af mobilos » 7. sep 2021, 10:47

Mine bremser lignede disse for et par år siden. Aut. Audi service partner foreslå at afdreje dem for en netto sum af 500 kr, hvilket jeg gjorde, og de så godt ud efterfølgende.
Men det afhænger af hvor tykke skiverne er i forvejen.

Brugeravatar
Mike H
Aktiv medlem
Indlæg: 2410
Tilmeldt: 22. apr 2010, 11:12
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 63 times
Been thanked: 161 times

Re: Rustne bageste bremseskiver?

Indlæg af Mike H » 7. sep 2021, 11:07

Jeg fik engang at vide ifbm. bilsyn at over 1 cm belægning (rust, tæring etc) vil bilen blive kaldt til om-syn og kræve skift af skriver og klodser.
Umiddelbart vil jeg mene det du har er mindre - men kan være svært at se og det kan jo være den anden side af bilen eller andet sted på skiven - er værre.
Har dog aldrig været ud for at værkstedet 'truer' med at bilen ikke kan klare syn - med mindre man beder om en klargøring til syn.
Måske du har brugt Skorstensgaard - det var lige nøjagtig disse ekstraarbejder de blev anklaget for at forsøge at pålægge nærmest alle deres kunder :lol: .
Jeg havde kørt en tur og lavet nogle ekstra hårde opbremsninger (og bruge håndbremse - hvis du har en manuel) - MEN husk at sikre der ikke kører nogle bagved.....
Mike
Audi A5 Sport Sportback 2.0 TFSI 7-trins S tronic årgang 2018

Jesper Rasmussen
Medlem
Indlæg: 793
Tilmeldt: 9. jul 2008, 19:36
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Herlev
Has thanked: 15 times
Been thanked: 41 times

Re: Rustne bageste bremseskiver?

Indlæg af Jesper Rasmussen » 7. sep 2021, 11:13

Det man kan se på billedet der kan den sagtens synes med hvis ellers skiven er tyk nok.

Dog ved vi ikke hvordan skiven ser ud på bagsiden.

Problemet er at mange mekanikere og værksteder slet ikke kender reglerne for rust på bremseskiver, så lige så snart der er rust på skiven så skal den skiftes, ellers dumper den til syn. Derudover vil de gerne sælge op.

Parsifal25
Helt nyt medlem
Indlæg: 25
Tilmeldt: 11. sep 2015, 11:04
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 3 times
Been thanked: 5 times

Re: Rustne bageste bremseskiver?

Indlæg af Parsifal25 » 7. sep 2021, 11:14

Det netop var Skorstensgaard :)
Rent faktisk "prøvede" de at få mig til at gå med til skifte af brændstofs- og luffilter selvom disse to filtre blev skifter for 20000 km siden. De prøvede også at skrive 1 litter olie mere på regningen end fabrikforskrifterne kræver til olieskift+oliefilter.
Da det ikke gik, prøvede de så med bremseskiverne - måske?

Brugeravatar
Mike H
Aktiv medlem
Indlæg: 2410
Tilmeldt: 22. apr 2010, 11:12
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 63 times
Been thanked: 161 times

Re: Rustne bageste bremseskiver?

Indlæg af Mike H » 7. sep 2021, 11:20

Parsifal25 skrev:
7. sep 2021, 11:14
Det netop var Skorstensgaard :)
:lol: vildt - jeg vil da aldrig skifte det der. Hvis der ellers er tykkelse nok på skiven og klodser tilbage - så kan den da køre længe endnu.
Jeg havde fundet et anden værksted for fremtiden, hvis det var mig. Håber ikke du tog imod nogle af deres 'forslag' til udskiftninger.
These users thanked the author Mike H for the post (total 2):
DanielB12The Micktrix / Dk
Mike
Audi A5 Sport Sportback 2.0 TFSI 7-trins S tronic årgang 2018

Jesper Rasmussen
Medlem
Indlæg: 793
Tilmeldt: 9. jul 2008, 19:36
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Herlev
Has thanked: 15 times
Been thanked: 41 times

Re: Rustne bageste bremseskiver?

Indlæg af Jesper Rasmussen » 7. sep 2021, 11:34

Nu inden vi dømmer Skorstenen så skal vi måske lige huske at vi ikke kender tilstanden på den anden side af skiven eller for den sags skyld tykkelsen… men lidt mistænkeligt er det da !

Min erfaring er at skorstensgaard hverken er værre eller bedre end så mange andre værksteder, de har bare budt de autoriserede op til dans og så bliver de hakket på fra alle sider.

Brugeravatar
vw4ever
Aktiv medlem
Indlæg: 4072
Tilmeldt: 5. sep 2009, 20:10
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 339 times
Been thanked: 204 times

Re: Rustne bageste bremseskiver?

Indlæg af vw4ever » 7. sep 2021, 11:38

Har fået disse bagbremser synet i juni måned, så kan ikke se hvorfor dine ikke skulle kunne det samme ;)
Vedhæftede filer
DSC_0570.JPG
DSC_0570.JPG (46.42 KiB) Vist 5447 gange
These users thanked the author vw4ever for the post:
Mike H
Vw Polo GTI 2,0 2020
Vw Passat 1,5 2020
Vw Golf 2,0 2000 Cabriolet
Vw Corrado 2,9 1995

Brugeravatar
Mike H
Aktiv medlem
Indlæg: 2410
Tilmeldt: 22. apr 2010, 11:12
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 63 times
Been thanked: 161 times

Re: Rustne bageste bremseskiver?

Indlæg af Mike H » 7. sep 2021, 11:59

Jesper Rasmussen skrev:
7. sep 2021, 11:34
Nu inden vi dømmer Skorstenen så skal vi måske lige huske at vi ikke kender tilstanden på den anden side af skiven eller for den sags skyld tykkelsen… men lidt mistænkeligt er det da !
I know - og journalister vender jo historien så den passer i deres indslag.
Og det kan jo være at de tidligere ansatte har et 'horn' i siden på Skorstensgaard - det virker bare underligt at 2 personer fortæller at de bliver instrueret i at foreslå disse 'ekstra ydelser', som ikke altid er nødvendige.
Og her syntes jeg tråd starters historie giver de 2 tidligere medarbejdere ret.
Mike
Audi A5 Sport Sportback 2.0 TFSI 7-trins S tronic årgang 2018

Jesper Rasmussen
Medlem
Indlæg: 793
Tilmeldt: 9. jul 2008, 19:36
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Herlev
Has thanked: 15 times
Been thanked: 41 times

Re: Rustne bageste bremseskiver?

Indlæg af Jesper Rasmussen » 7. sep 2021, 12:17

Mike H skrev:
7. sep 2021, 11:59
Jesper Rasmussen skrev:
7. sep 2021, 11:34
Nu inden vi dømmer Skorstenen så skal vi måske lige huske at vi ikke kender tilstanden på den anden side af skiven eller for den sags skyld tykkelsen… men lidt mistænkeligt er det da !
I know - og journalister vender jo historien så den passer i deres indslag.
Og det kan jo være at de tidligere ansatte har et 'horn' i siden på Skorstensgaard - det virker bare underligt at 2 personer fortæller at de bliver instrueret i at foreslå disse 'ekstra ydelser', som ikke altid er nødvendige.
Og her syntes jeg tråd starters historie giver de 2 tidligere medarbejdere ret.
Jeg er enig i at det ser mistænkeligt ud, men der er bare altid 2 sider af samme sag. Derudover så har jeg haft min daglige gang i branchen i små 25 år, og endda fra begge sider af bordet.

Jeg har set min del af forsmåede eks-ansatte, sindssyge kunder og fuskerværksteder igennem tiden og det gælder i DEN grad også den autoriserede del af branchen.

Jeg synes næsten at det mest utrolige er at FDM går med i sagen, de stoppede med at være forbrugernes vagthund da mærkeværkstederne rottede sig sammen og fik FDM ned med nakken for snart mange år siden.

Man kunne få den mistanke at det hele er orkestreret af den autoriserede branche som med hård hånd styrer hvad FDM mener og siger… Sådan en sag med troværdig hjælp af FDM er jo guf for DR Kontant.

kuno
Medlem
Indlæg: 523
Tilmeldt: 2. mar 2014, 19:34
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 108 times

Re: Rustne bageste bremseskiver?

Indlæg af kuno » 7. sep 2021, 12:42

jeg vil næsten være mere betænkelig over værkstedet, hvis de ikke prøvede at overbevise mig om de bremser skulle skiftes - ser både gamle - trætte og slidte ud og hvordan er klodserne så.

som jeg kan forstå det - så er bilen inde til service og næste service må formodes at være mindst et år til - og når bremserne ser sådan ud, kan de jo ikke garantere at bremserne kan køre til næste service - derfor anbefaler de jo at de skal skiftes.

Underligt at man sparer på sikkerheden.
ID.5 PRO Performance 2022

Parsifal25
Helt nyt medlem
Indlæg: 25
Tilmeldt: 11. sep 2015, 11:04
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 3 times
Been thanked: 5 times

Re: Rustne bageste bremseskiver?

Indlæg af Parsifal25 » 7. sep 2021, 13:11

Rigtigt mange gode kommentarer - tak for det :)
Jeg tror også, at mine bageste skiver synger på sidste vers, men den måde Skorstensgaard præsenterede mig for problemer synes lidt tyndt.
Værkføreren viste mig et billede som lignede det billede jeg vedhæftede tidligere. Værkstedet havde ikke haft hjulene af og de kunne derfor kun vanskeligt bedømme skiverne på indersiden (bag kraven).
Jeg er helt enig i, at man ikke skal gå på kompromis med sikkerheden, men på den anden side heller ikke skifte noget, som virker fint.
PS: Jeg fik ikke lov til at beholde billedet, som Skorstensgaard have taget af bremseskiven.

Jesper Rasmussen
Medlem
Indlæg: 793
Tilmeldt: 9. jul 2008, 19:36
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Herlev
Has thanked: 15 times
Been thanked: 41 times

Re: Rustne bageste bremseskiver?

Indlæg af Jesper Rasmussen » 7. sep 2021, 13:35

kuno skrev:
7. sep 2021, 12:42
jeg vil næsten være mere betænkelig over værkstedet, hvis de ikke prøvede at overbevise mig om de bremser skulle skiftes - ser både gamle - trætte og slidte ud og hvordan er klodserne så.

som jeg kan forstå det - så er bilen inde til service og næste service må formodes at være mindst et år til - og når bremserne ser sådan ud, kan de jo ikke garantere at bremserne kan køre til næste service - derfor anbefaler de jo at de skal skiftes.

Underligt at man sparer på sikkerheden.
Der kan du have en pointe.

Dog er det vigtigt at huske på at langt de fleste biler idag har bremseslidindikator til klodserne. Der er intet på billedet der for en professionel indikerer at skiven skal skiftes, dog kan vi ikke se bagsiden og vi kender ikke tykkelsen, derfor kan vi ikke dømme værkstedet.

Ja, skiven ser ikke ny ud, men det behøver den altså heller ikke gøre for at virke.

Der kan være ganske mange penge at spare ved at udsætte reparationen, og da vi ikke kender bilens kørselsmønster hvordan kan det så konkluderes at den skal skiftes inden for et år ?

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4931
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4410 times
Been thanked: 1944 times
Kontakt:

Re: Rustne bageste bremseskiver?

Indlæg af DanielB12 » 7. sep 2021, 14:03

vw4ever skrev:
7. sep 2021, 11:38
Har fået disse bagbremser synet i juni måned, så kan ikke se hvorfor dine ikke skulle kunne det samme ;)
Sådan så skiverne også ud på vores i3, efter utallige 'katastrofe'-opbremsninger, måske endda lidt mere rust. Synshallen havde absolut ingen kommentarer...
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Brugeravatar
Mike H
Aktiv medlem
Indlæg: 2410
Tilmeldt: 22. apr 2010, 11:12
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 63 times
Been thanked: 161 times

Re: Rustne bageste bremseskiver?

Indlæg af Mike H » 7. sep 2021, 15:18

DanielB12 skrev:
7. sep 2021, 14:03
vw4ever skrev:
7. sep 2021, 11:38
Har fået disse bagbremser synet i juni måned, så kan ikke se hvorfor dine ikke skulle kunne det samme ;)
Sådan så skiverne også ud på vores i3, efter utallige 'katastrofe'-opbremsninger, måske endda lidt mere rust. Synshallen havde absolut ingen kommentarer...
Jeg har fået et 'gen-syn' på nogle der havde mindre belægning end dem vw4ever poster billede af - med beskeden om den 1 cm grænse. Synshaller arbejder ikke alle ens ;) - syntes at FDM synshaller er ok omhyggelige. Jeg vil hellere have korrekt besked - end et sløset syn. Om man vurdere vw4ever's billede til over 1 cm eller slet intet tærring… er og bliver altid en vurderingssag (læs afhængig af synsmanden).
Mike
Audi A5 Sport Sportback 2.0 TFSI 7-trins S tronic årgang 2018

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4931
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4410 times
Been thanked: 1944 times
Kontakt:

Re: Rustne bageste bremseskiver?

Indlæg af DanielB12 » 7. sep 2021, 15:26

Lad mig formulerer det sådan, at hvis man vil have et syn uden den store indsats fra synsmændene, så ville man ikke køre forgæves i Køge Nord... Der var et par andre biler inde, mens jeg fik min toldsynet.. Det gik også ganske hurtigt.. Bl.a. en Audi R8, hvor jeg tror at synsmanden var længere tid om at komme ud af bilen, end at syne den 😬
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Brugeravatar
vw4ever
Aktiv medlem
Indlæg: 4072
Tilmeldt: 5. sep 2009, 20:10
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 339 times
Been thanked: 204 times

Re: Rustne bageste bremseskiver?

Indlæg af vw4ever » 7. sep 2021, 16:44

Mike H skrev:
7. sep 2021, 15:18
DanielB12 skrev:
7. sep 2021, 14:03
vw4ever skrev:
7. sep 2021, 11:38
Har fået disse bagbremser synet i juni måned, så kan ikke se hvorfor dine ikke skulle kunne det samme ;)
Sådan så skiverne også ud på vores i3, efter utallige 'katastrofe'-opbremsninger, måske endda lidt mere rust. Synshallen havde absolut ingen kommentarer...
Jeg har fået et 'gen-syn' på nogle der havde mindre belægning end dem vw4ever poster billede af - med beskeden om den 1 cm grænse. Synshaller arbejder ikke alle ens ;) - syntes at FDM synshaller er ok omhyggelige. Jeg vil hellere have korrekt besked - end et sløset syn. Om man vurdere vw4ever's billede til over 1 cm eller slet intet tærring… er og bliver altid en vurderingssag (læs afhængig af synsmanden).
Overvejer at køre omkring Skorstensgård og spørge dem om de tror bilen kan synes med disse bremser :D
These users thanked the author vw4ever for the post (total 2):
Mike Hi-s
Vw Polo GTI 2,0 2020
Vw Passat 1,5 2020
Vw Golf 2,0 2000 Cabriolet
Vw Corrado 2,9 1995

Morian87
Nyt medlem
Indlæg: 280
Tilmeldt: 14. maj 2014, 10:28
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 35 times
Been thanked: 63 times

Re: Rustne bageste bremseskiver?

Indlæg af Morian87 » 7. sep 2021, 19:15

Hvis du oplever at bilen bremser godt, så ville jeg ikke tøve med at køre videre - men det er så min holdning. Såfremt skiverne eller klodserne heller ikke synes at være slidt ned, ville jeg blot vente til en synsmand rent faktisk dumpede bilen - så koster det måske 200 kr for et omsyn efter skift- who cares. Det jeg synes er værst er at man uden erfaring med biler ikke har en kinamand chance for at vide om værkstederne bilder folk noget ind - det gælder sådan set for mange af de reparationer der ikke er direkte nødvendige tænker jeg. Jeg er i hvert fald altid super kritisk - netop fordi jeg er hoppet på limpinden en gang mht skiver og klodser…. 3500 kr for et sæt skiver og klodser bag på en Polo - så var det også betalt…. Fool me once…
These users thanked the author Morian87 for the post:
Parsifal25
VW Passat Variant GTE 2021.
Polestar 2, SMLR 231 Hk 2022.

Brugeravatar
ac242
Medlem
Indlæg: 1071
Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:04
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 12 times
Been thanked: 23 times

Re: Rustne bageste bremseskiver?

Indlæg af ac242 » 8. sep 2021, 12:38

Shit, har lige bestilt skiver og klodser bag til konens fabia da den dumpede til syn pga for meget rust på skiverne bag. Pris 550kr.for ATE.
Skifter dem selv men skal lige finde ud af om jeg skal have værktøj til at dreje stempel tilbage, eller om de bare kan trykkes ind ?
Skiverne så lidt værre ud end vw4ever´s billed men kun i den ene side.
These users thanked the author ac242 for the post:
vw4ever
Allan
2015 Skoda Octavia 2,0 tdi combi elegance Dsg
Skoda Fabia 1,2 Tsi combi style Dsg

Citroen C4 Cactus 1,2 aut.
tidligere vag biler: 2010 VW Golf VI 1,6 tdi Highline Variant bmt,
2006 Skoda octavia 2,0 tdi combi elegance dsg, 1996 VW Polo 1,6 Highline

Morian87
Nyt medlem
Indlæg: 280
Tilmeldt: 14. maj 2014, 10:28
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 35 times
Been thanked: 63 times

Re: Rustne bageste bremseskiver?

Indlæg af Morian87 » 8. sep 2021, 20:08

ac242 skrev:
8. sep 2021, 12:38
Shit, har lige bestilt skiver og klodser bag til konens fabia da den dumpede til syn pga for meget rust på skiverne bag. Pris 550kr.for ATE.
Skifter dem selv men skal lige finde ud af om jeg skal have værktøj til at dreje stempel tilbage, eller om de bare kan trykkes ind ?
Skiverne så lidt værre ud end vw4ever´s billed men kun i den ene side.
De har fint og billigt stempel værktøj Biltema. Jeg købte også alt udstyret og skifter fremover selv.
VW Passat Variant GTE 2021.
Polestar 2, SMLR 231 Hk 2022.

Parsifal25
Helt nyt medlem
Indlæg: 25
Tilmeldt: 11. sep 2015, 11:04
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 3 times
Been thanked: 5 times

Re: Rustne bageste bremseskiver?

Indlæg af Parsifal25 » 12. sep 2021, 09:11

Lidt opfølgning:
Jeg havde bilen til syn i fredags og den bestod uden nogen bemærkninger :)
Jeg fik en lang og god snak med synsmanden omkring bremseskivernes tilstand og han havde ingen problemer med rusten og han viste bremseeffekten på de to baghjul.
Han endte med at spørge om det var Skorstensgaard, som havde anbefalet udskiftning af skiverne!
These users thanked the author Parsifal25 for the post (total 5):
vw4everRandom_HeroThe Micktrix / DkDanielB12bostilling

Brugeravatar
vandhunden
Medlem
Indlæg: 1338
Tilmeldt: 25. maj 2010, 11:39
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 46 times
Been thanked: 138 times

Re: Rustne bageste bremseskiver?

Indlæg af vandhunden » 12. sep 2021, 11:33

Morian87 skrev:
8. sep 2021, 20:08
ac242 skrev:
8. sep 2021, 12:38
Shit, har lige bestilt skiver og klodser bag til konens fabia da den dumpede til syn pga for meget rust på skiverne bag. Pris 550kr.for ATE.
Skifter dem selv men skal lige finde ud af om jeg skal have værktøj til at dreje stempel tilbage, eller om de bare kan trykkes ind ?
Skiverne så lidt værre ud end vw4ever´s billed men kun i den ene side.
De har fint og billigt stempel værktøj Biltema. Jeg købte også alt udstyret og skifter fremover selv.
Hvilket sæt har du købt i biltema?
Nuværende køretøjer: VW Passat 2,0 TDI BMT Variant 190 HK DSG6 & Honda 1100 CBR BlackBird

Morian87
Nyt medlem
Indlæg: 280
Tilmeldt: 14. maj 2014, 10:28
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 35 times
Been thanked: 63 times

Re: Rustne bageste bremseskiver?

Indlæg af Morian87 » 12. sep 2021, 19:14

vandhunden skrev:
12. sep 2021, 11:33
Morian87 skrev:
8. sep 2021, 20:08
ac242 skrev:
8. sep 2021, 12:38
Shit, har lige bestilt skiver og klodser bag til konens fabia da den dumpede til syn pga for meget rust på skiverne bag. Pris 550kr.for ATE.
Skifter dem selv men skal lige finde ud af om jeg skal have værktøj til at dreje stempel tilbage, eller om de bare kan trykkes ind ?
Skiverne så lidt værre ud end vw4ever´s billed men kun i den ene side.
De har fint og billigt stempel værktøj Biltema. Jeg købte også alt udstyret og skifter fremover selv.
Hvilket sæt har du købt i biltema?
Dette https://www.biltema.dk/bil---mc/bilvark ... 2000023846
VW Passat Variant GTE 2021.
Polestar 2, SMLR 231 Hk 2022.

Brugeravatar
Henrik2800
Medlem
Indlæg: 1379
Tilmeldt: 19. jul 2011, 14:07
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 218 times

Re: Rustne bageste bremseskiver?

Indlæg af Henrik2800 » 12. sep 2021, 19:32

Har Fabia venstregevind?
VW Caddy 1.2 TSI, 2011.

Brugeravatar
ac242
Medlem
Indlæg: 1071
Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:04
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 12 times
Been thanked: 23 times

Re: Rustne bageste bremseskiver?

Indlæg af ac242 » 24. sep 2021, 20:17

20210924_162320.jpg
20210924_162320.jpg (105.42 KiB) Vist 4633 gange
sådan så skiver og klodser ud på konens fabia da den ikke gik igennem syn. Ene side ok, anden side knap så god (venstre side på bilen er top på billedet. Købte det billige stempelværktøj fra biltema til 135kr. Og den er ikke perfekt da det ene hul i stemplet er mindre end det andet men det lykkedes dog alligevel at få stemplet presset ind. Ydermere skulle man bruge en 8 umbrako og ikke xzn 14 for at få dims af.. aner ikke lige hvad den hedder som klodserne sidder på :D
Blev lavet på vores parkeringsplads en side af gangen da jeg kun har en donkraft. Brugte omkring 2 timer da jeg også skulle vende bilen for at ordne den anden side, og jeg var meget omhyggelig med at rense og smøre op igen. Tror ikke de har været rørt fra da den kom fra fabrikken. På mandag ryger den ned i synshallen igen.
Allan
2015 Skoda Octavia 2,0 tdi combi elegance Dsg
Skoda Fabia 1,2 Tsi combi style Dsg

Citroen C4 Cactus 1,2 aut.
tidligere vag biler: 2010 VW Golf VI 1,6 tdi Highline Variant bmt,
2006 Skoda octavia 2,0 tdi combi elegance dsg, 1996 VW Polo 1,6 Highline

Syndicate
Aktiv medlem
Indlæg: 1587
Tilmeldt: 13. jun 2008, 14:15
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 7100 Vejle
Has thanked: 358 times
Been thanked: 168 times

Re: Rustne bageste bremseskiver?

Indlæg af Syndicate » 25. sep 2021, 06:21

ac242 skrev:
24. sep 2021, 20:17
Ydermere skulle man bruge en 8 umbrako og ikke xzn 14 for at få dims af.. aner ikke lige hvad den hedder som klodserne sidder på :D
Bremseåget hedder det ;)

Godt arbejde.

Det er faktisk meget tilfredsstillende at få det adskildt, renset og smurt ordenligt op igen. :)
These users thanked the author Syndicate for the post:
ac242
2014 Skoda Octavia 1.2 TSI Combi Elegance

Brugeravatar
ac242
Medlem
Indlæg: 1071
Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:04
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 12 times
Been thanked: 23 times

Re: Rustne bageste bremseskiver?

Indlæg af ac242 » 25. sep 2021, 12:06

Syndicate skrev:
25. sep 2021, 06:21

Bremseåget hedder det ;)

Godt arbejde.

Det er faktisk meget tilfredsstillende at få det adskildt, renset og smurt ordenligt op igen. :)
Tak, bremseåget havde jeg ikke lige i tankerne da jeg skrev indlæg ;)

Ja det var meget tilfredstillende, og ikke noget der er afskrækkende at lave, med tanke på jeg kun har haft erfaring tidligere fra motorcykel og scooter.
Allan
2015 Skoda Octavia 2,0 tdi combi elegance Dsg
Skoda Fabia 1,2 Tsi combi style Dsg

Citroen C4 Cactus 1,2 aut.
tidligere vag biler: 2010 VW Golf VI 1,6 tdi Highline Variant bmt,
2006 Skoda octavia 2,0 tdi combi elegance dsg, 1996 VW Polo 1,6 Highline

Besvar

Tilbage til "Undervogn"