Hej
Både svigermekanikken og jeg selv har købt hybrid og vi vil gerne have en lade løsning til sommerhuset som er holdbar uden at være unødigt dyr. Abonnementsløsning kan ikke betale sig, da forbruget bliver beskedent.
Ladning på de eksisterende kontakter er ikke tilrådeligt kan jeg læse alle steder på nettet.
Den løsning jeg hælder mest til er etablering af et 400V 16A kraftstik med 3 faser = max 11kwh (det lille af de røde stik). Uden etablering af boks, da jeg ikke umiddelbart ser en ekstra fordel i at smide de 4.000kr+ efter boksen.
Nogen der har erfaringer de vil dele og som evt lader direkte fra et kraftstik? Også gerne lidt input omkring rimelige priser for etablering, så man ikke bliver tørret. Det koster dog lidt da der skal etableres separat fejlstrømsrelæ ligemeget om man vælger boks eller ej.
Pft.
Bedste ladeløsning til hybrid i sommerhus?
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 298
- Tilmeldt: 24. okt 2019, 21:19
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 169 times
- Been thanked: 80 times
Bedste ladeløsning til hybrid i sommerhus?
Nuværende bil: 2016 Audi A4 Avant 3.0 TDI Quattro
Næste bil: ?
Drømmebil: RSQ8-R
Realistisk drømmebil: A6 Allroad BiTDI
Tidligere: 2017 Seat Leon ST 2.0TDI, 2014 Polo Blue GT, Ford S-max, Ford Fiesta og et par (eller 3) Skoda Fabia Combi.
Næste bil: ?
Drømmebil: RSQ8-R
Realistisk drømmebil: A6 Allroad BiTDI
Tidligere: 2017 Seat Leon ST 2.0TDI, 2014 Polo Blue GT, Ford S-max, Ford Fiesta og et par (eller 3) Skoda Fabia Combi.
- kitora
- Medlem
- Indlæg: 794
- Tilmeldt: 18. jun 2008, 15:31
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Randers
- Has thanked: 67 times
- Been thanked: 215 times
Re: Bedste ladeløsning til hybrid i sommerhus?
Hvis ikke man kan lade med den nuværende installation ville jeg kraftigt overveje om det er værd at kaste penge efter det til en hybridbil. En hybridbil kører typisk 50 km på en opladning, og prisen for at køre på strøm er ~50% lavere end benzindrift.
På mine hybridbiler sparer jeg altså omkring en rund 20'er på en fuld opladning. Der skal lades MANGE gange før det økonomisk set giver mening.
Jeg ville ikke have skrupler med at lade med 5-6 Amp. på en mormorlader forudsat at det er en nyere installation og man kan plugge direkte i uden forlængerledninger.
På mine hybridbiler sparer jeg altså omkring en rund 20'er på en fuld opladning. Der skal lades MANGE gange før det økonomisk set giver mening.
Jeg ville ikke have skrupler med at lade med 5-6 Amp. på en mormorlader forudsat at det er en nyere installation og man kan plugge direkte i uden forlængerledninger.
1974 Alfa Romeo GT 1300 Junior (Til salg - send PM)
2016 Amber Whiskey Harley Davidson Street Glide Special
2015 Audi A3 limousine 1.4 TFSI COD
1988 Volkswagen T3 1,6 TD
2016 Amber Whiskey Harley Davidson Street Glide Special
2015 Audi A3 limousine 1.4 TFSI COD
1988 Volkswagen T3 1,6 TD
-
- Medlem
- Indlæg: 681
- Tilmeldt: 29. nov 2013, 08:25
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Esbjerg - DK
- Has thanked: 155 times
- Been thanked: 114 times
Re: Bedste ladeløsning til hybrid i sommerhus?
Hvis alt skal følges til punkt og prikke så bliver det lidt en længere forklaring.
Der er flere tråde omkring det herinde allerede som du måske kan søge inspiration i, bl.a.
https://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic. ... ladning+up'
https://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=2&t=152231
Men eftersom at din vogn er en hybrid med dertil hørende mindre batteripakke så er et kraftstik et godt udgangspunkt.
Kan du overhovedet lade med 400V 3ph+N 11kW på din hybrid?
Hvis det var mig - så ville jeg lade et blåt CEE stik installere vha. et 5G2,5 kabel til en seperat gruppe. Det er til en "mormor" lader og burde vel være tilstrækkeligt?
Skal installationen fremtidssikres til den dag du får en rigtig el-bil så bør du som trække 5G6. Derfor kan du stadig godt starte ud med et blåt CEE 16A stik.
Som kitora korrekt noterer så er 6A det maksimale du bør trække ud af en alm. stikk. over længere tid.
Der er flere tråde omkring det herinde allerede som du måske kan søge inspiration i, bl.a.
https://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic. ... ladning+up'
https://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=2&t=152231
Men eftersom at din vogn er en hybrid med dertil hørende mindre batteripakke så er et kraftstik et godt udgangspunkt.
Kan du overhovedet lade med 400V 3ph+N 11kW på din hybrid?
Hvis det var mig - så ville jeg lade et blåt CEE stik installere vha. et 5G2,5 kabel til en seperat gruppe. Det er til en "mormor" lader og burde vel være tilstrækkeligt?
Skal installationen fremtidssikres til den dag du får en rigtig el-bil så bør du som trække 5G6. Derfor kan du stadig godt starte ud med et blåt CEE 16A stik.
Som kitora korrekt noterer så er 6A det maksimale du bør trække ud af en alm. stikk. over længere tid.
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 298
- Tilmeldt: 24. okt 2019, 21:19
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 169 times
- Been thanked: 80 times
Re: Bedste ladeløsning til hybrid i sommerhus?
Tak for input, men svigerfar har allerede besluttet sig for at der skal være reel lademulighed - så det var mere om det i praksis fungerer bare med et kraftstik frem for en box. Han har ikke købt bilen for at spare penge, men fordi han godt vil køre rundt på strøm hvor det er muligt.
Var det bare mig, havde jeg også valgt din løsning med at køre på benzin når vi er i sommerhus.
Den primære motivation i at gå i det 3 fasede 16A 400V stik fra starten, er at man så er klar til når man skal have rigtig elbil.
Var det bare mig, havde jeg også valgt din løsning med at køre på benzin når vi er i sommerhus.
Den primære motivation i at gå i det 3 fasede 16A 400V stik fra starten, er at man så er klar til når man skal have rigtig elbil.
Nuværende bil: 2016 Audi A4 Avant 3.0 TDI Quattro
Næste bil: ?
Drømmebil: RSQ8-R
Realistisk drømmebil: A6 Allroad BiTDI
Tidligere: 2017 Seat Leon ST 2.0TDI, 2014 Polo Blue GT, Ford S-max, Ford Fiesta og et par (eller 3) Skoda Fabia Combi.
Næste bil: ?
Drømmebil: RSQ8-R
Realistisk drømmebil: A6 Allroad BiTDI
Tidligere: 2017 Seat Leon ST 2.0TDI, 2014 Polo Blue GT, Ford S-max, Ford Fiesta og et par (eller 3) Skoda Fabia Combi.
-
- Medlem
- Indlæg: 681
- Tilmeldt: 29. nov 2013, 08:25
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Esbjerg - DK
- Has thanked: 155 times
- Been thanked: 114 times
Re: Bedste ladeløsning til hybrid i sommerhus?
Et eksisterende kraftstik er som regel forsynet med et 5G2,5 kabel.
Det vil ikke kunne trække 11kW kontinuerligt, dvs. over flere timer. Til en hybrid vil det sandsynligvis være rigeligt.
Ydermere så er der nogle ret strikse regler når man snakker ladestander installation.
https://www.sik.dk/erhverv/elinstallati ... g-el-biler
Det vil ikke kunne trække 11kW kontinuerligt, dvs. over flere timer. Til en hybrid vil det sandsynligvis være rigeligt.
Ydermere så er der nogle ret strikse regler når man snakker ladestander installation.
https://www.sik.dk/erhverv/elinstallati ... g-el-biler
- CULT
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1888
- Tilmeldt: 15. jun 2008, 14:11
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: 6000 Kolding
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 117 times
Bedste ladeløsning til hybrid i sommerhus?
Til en hybrid bruger du bare mormor 220v lader. Det giver ikke mening at bruge mange penge på det. Mormor lader er kun 6A hvis den er leveret til DK da det er maks 6A der er godkendt til Danmark og det burde alle installationer kunne klare. Og evt sætte bilen til reduceret ladning så er i safe
Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
BLANZ SOCIETY
Wörthersee Tour 2001-2002-2003-2004-2005-2006-2007-2008-2009-2010
Schafflund 2000-2001-2002-2003-2004-2005-2006-2007-2008-2009-2010
2017 Skoda Superb 2.0 tsi 280hk 4X4
2000 AUDI S3
2002 LUPO 3L med servo
1983 GOLF GTI PIRELLI
1976 PUCH MAXI K
Wörthersee Tour 2001-2002-2003-2004-2005-2006-2007-2008-2009-2010
Schafflund 2000-2001-2002-2003-2004-2005-2006-2007-2008-2009-2010
2017 Skoda Superb 2.0 tsi 280hk 4X4
2000 AUDI S3
2002 LUPO 3L med servo
1983 GOLF GTI PIRELLI
1976 PUCH MAXI K