Halløj folkens, jeg er ny her så jeg undskylder på forhånd hvis mit spørgsmål ikke er helt rigtigt placeret.
Jeg har oplevet nogle mærkelige problemer med min VW Fox henover de sidste par år, men det sidste nye får mig virkeligt til at klø mig i nakken.
En lille forhistorie;
For et par år siden begyndte jeg at lægge mærke til at mit batteri tabte strøm, især i vintermånederne og efter kolde nætter.
Jeg har så kørt rundt med to batterier som jeg skifter ud afhængig af hvornår det batteri der sad i bilen blev afladt.
Omtrent samme tidspunkt, der oplevede jeg at min servolampe lyste, ligeså når det blev koldt og især sidste vinter.. men en dag så var det forsvundet og alt virkede normalt igen.
Fastforward til et par uger siden hvor jeg opdagede at mit rudehejs var gået i stykker, da jeg endelig ska til at skifte det så, low and behold, så opdager jeg at mit batteri er blevet komplet afladt ved bare at have tænding på i 10minutter mens jeg legede med rudehejset.
Jeg sætter et batteri til opladning og dagen efter da jeg får smidt batteriet i, opdager jeg at servo lampen lyste mens jeg bugserede bilen op på gårdspladsen.
Jeg smed en OBD scanner på (Mobilscan, købt i thansen, dont laugh too much) og der var absolut ingen fejlkoder at vise.
Jeg har endevendt internettet og det her forum og der er kommet en bunke interessante teorier til hvad der kan være i vejen, alt fra super billige og nemme løsninger til ret så dyre løsninger.
En af dem forklarede at hvis min batteri lampe ikke lyste medens at jeg havde tænding på bilen så kunne det være en indikation for at der var noget galt med en sensor der sad nede foran koblingen, det var vidst noget generator noget?, hvilket egentligt ville forklare mine afladningsproblemer, da jeg netop ingen batterilampe har til at lyse ved tænding, faktisk, så kommer den lampe slet ikke frem på noget tidspunkt.
Da jeg testede denne lampe under tænding, opdagede jeg faktisk at min servo styring virker helt upåklageligt mens at bilen holder i tomgang, efter frisk opstart, men at lige så snart at jeg træder på speederen, så kommer servo lampen frem og jeg mister al servo styring.
What gives?
- Milo
VW Fox 1.2 - Servo lampe lyser hvis jeg trykker på speederen
- Blackfinger
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 9159
- Tilmeldt: 15. jun 2008, 12:25
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Århus
- Has thanked: 46 times
- Been thanked: 393 times
Re: VW Fox 1.2 - Servo lampe lyser hvis jeg trykker på speederen
Det er meget muligt at der ingen fejlkoder var, men nu scanner Mobilscan jo kun motoren. Ikke de andre styreenheder.
- These users thanked the author Blackfinger for the post:
- MiloLexau
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 7
- Tilmeldt: 7. okt 2020, 15:47
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 0
Re: VW Fox 1.2 - Servo lampe lyser hvis jeg trykker på speederen
Hmm det må jeg have overset da jeg læste på deres hjemmeside, de havde ellers en god række af ting den kunne scanne..
Oh well, så kan det være jeg burde kigge på vcds kortet og lede efter en tæt på .
Kan jeg køre i bilen uden at servoen tager skade?
Oh well, så kan det være jeg burde kigge på vcds kortet og lede efter en tæt på .
Kan jeg køre i bilen uden at servoen tager skade?
- Henrik2800
- Medlem
- Indlæg: 1385
- Tilmeldt: 19. jul 2011, 14:07
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 23 times
- Been thanked: 218 times
Re: VW Fox 1.2 - Servo lampe lyser hvis jeg trykker på speederen
Kender ikke VW Fox specifikt, men;
Med elektrisk servo, så får du servo-fejl når batterispændingen er for lav.
El-servo bruger meget strøm, så bilens styresystem slukker typisk el-servo ved lav batterispænding,
for at have strøm til øvrige funktioner.
Hvis din ladelampe ikke lyser med tænding på, motoren slukket, så vil din generator ikke lade korrekt.
Enten er generatoren dårlig, eller forbindelsen gennem ladelampe og tilhørende ledning ned på generatoren er dårlig.
Check også stelkabler.
Med elektrisk servo, så får du servo-fejl når batterispændingen er for lav.
El-servo bruger meget strøm, så bilens styresystem slukker typisk el-servo ved lav batterispænding,
for at have strøm til øvrige funktioner.
Hvis din ladelampe ikke lyser med tænding på, motoren slukket, så vil din generator ikke lade korrekt.
Enten er generatoren dårlig, eller forbindelsen gennem ladelampe og tilhørende ledning ned på generatoren er dårlig.
Check også stelkabler.
- These users thanked the author Henrik2800 for the post:
- MiloLexau
VW Caddy 1.2 TSI, 2011.
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 7
- Tilmeldt: 7. okt 2020, 15:47
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 0
Re: VW Fox 1.2 - Servo lampe lyser hvis jeg trykker på speederen
Tusind tak, det vil jeg kigge på!Henrik2800 skrev: ↑9. okt 2020, 20:41Kender ikke VW Fox specifikt, men;
Med elektrisk servo, så får du servo-fejl når batterispændingen er for lav.
El-servo bruger meget strøm, så bilens styresystem slukker typisk el-servo ved lav batterispænding,
for at have strøm til øvrige funktioner.
Hvis din ladelampe ikke lyser med tænding på, motoren slukket, så vil din generator ikke lade korrekt.
Enten er generatoren dårlig, eller forbindelsen gennem ladelampe og tilhørende ledning ned på generatoren er dårlig.
Check også stelkabler.
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 7
- Tilmeldt: 7. okt 2020, 15:47
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 0
Re: VW Fox 1.2 - Servo lampe lyser hvis jeg trykker på speederen
Jeg har lige fået en Delphi scanner på og den kom frem med følgende:
Fejlkode 01288
- +30, styreassist
- Signal for stort
- Permanent
Jeg kan læse om den kode her: http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/01288 :
01288 - Terminal 30; Steering Assist: Signal too High
Possible Causes
Fuse(s) faulty
Battery Voltage too High
Possible Solutions
Check Fuse(s)
Check Power Supply/Battery/Generator
Check Wiring/Connectors for Corrosion and/or faulty Pins
Jeg har checket alle 20+ amp sikringer og de er alle fine inde i selve kabinen, men jeg kunne ikke finde nogle sikringer ude i motorrummet.
Jeg skiftede batteri i bilen ca 2 år efter jeg fik den fordi jeg fik en bunke problemer med at den afladede i kolde tider som sagt, og jeg har siden skiftet batteri on and off når det ene blev fladt rinse repeat.
Så tror ikke det er batteriet der har for høj spænding men jeg kan ikke finde ud af det da jeg ikke har sådan en måler ..
Jeg aner heller ikke hvor sensor og connectors sidder til selve servostyringen og jeg klør mig stadigvæk i nakken over at servo lampen KUN kommer frem når jeg trykker på speederen... Der må være en overgang et eller andet sted..
Min intention var at fikse det her og så få den synet da jeg så kunne bruge den som byttebil til en ny hos en forhandler, men nu tænker jeg om det overhovedet er værd at lave alt dette arbejde når jeg ikke har nem adgang til at kunne få den lavet.
Hmm
Fejlkode 01288
- +30, styreassist
- Signal for stort
- Permanent
Jeg kan læse om den kode her: http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/01288 :
01288 - Terminal 30; Steering Assist: Signal too High
Possible Causes
Fuse(s) faulty
Battery Voltage too High
Possible Solutions
Check Fuse(s)
Check Power Supply/Battery/Generator
Check Wiring/Connectors for Corrosion and/or faulty Pins
Jeg har checket alle 20+ amp sikringer og de er alle fine inde i selve kabinen, men jeg kunne ikke finde nogle sikringer ude i motorrummet.
Jeg skiftede batteri i bilen ca 2 år efter jeg fik den fordi jeg fik en bunke problemer med at den afladede i kolde tider som sagt, og jeg har siden skiftet batteri on and off når det ene blev fladt rinse repeat.
Så tror ikke det er batteriet der har for høj spænding men jeg kan ikke finde ud af det da jeg ikke har sådan en måler ..
Jeg aner heller ikke hvor sensor og connectors sidder til selve servostyringen og jeg klør mig stadigvæk i nakken over at servo lampen KUN kommer frem når jeg trykker på speederen... Der må være en overgang et eller andet sted..
Min intention var at fikse det her og så få den synet da jeg så kunne bruge den som byttebil til en ny hos en forhandler, men nu tænker jeg om det overhovedet er værd at lave alt dette arbejde når jeg ikke har nem adgang til at kunne få den lavet.
Hmm
- Henrik2800
- Medlem
- Indlæg: 1385
- Tilmeldt: 19. jul 2011, 14:07
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 23 times
- Been thanked: 218 times
Re: VW Fox 1.2 - Servo lampe lyser hvis jeg trykker på speederen
Umiddelbart er den eneste måde batteri-spændingen kan blive for høj på,
hvis generatoren lader med for høj lade-spænding.
Et multimeter som kan måle spænding koster ikke meget.
https://www.harald-nyborg.dk/search?q=multimeter
hvis generatoren lader med for høj lade-spænding.
Et multimeter som kan måle spænding koster ikke meget.
https://www.harald-nyborg.dk/search?q=multimeter
- These users thanked the author Henrik2800 for the post:
- MiloLexau
VW Caddy 1.2 TSI, 2011.
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 7
- Tilmeldt: 7. okt 2020, 15:47
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 0
Re: VW Fox 1.2 - Servo lampe lyser hvis jeg trykker på speederen
Jeg tog mig den opgave at gå ned og kigge hele sikringsboxen igennem een gang til, men denne gang bevæbnet med en OEM oversigt over hvad for en sikring der skal sidde hvor. Jeg fandt ud af at der faktisk et par steder sidder en 10amp hvor der skal sidde en 5amp.. Så imorgen kører jeg I harald skrald og køber en bunke nye sikringer og sætter alle sikringerne I som der står de skal sidde .Henrik2800 skrev: ↑15. okt 2020, 20:16Umiddelbart er den eneste måde batteri-spændingen kan blive for høj på,
hvis generatoren lader med for høj lade-spænding.
Et multimeter som kan måle spænding koster ikke meget.
https://www.harald-nyborg.dk/search?q=multimeter
Derefter prøver jeg mig frem med at skifte sikringerne der sidder oven på batteriet eller lave lidt fiks faks som her i denne her video: https://www.youtube.com/watch?v=ziS-CZB ... 7hXiwtxhnM.
Og så husker jeg selvfølgelig at købe et multimeter også mange tak.
- Henrik2800
- Medlem
- Indlæg: 1385
- Tilmeldt: 19. jul 2011, 14:07
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 23 times
- Been thanked: 218 times
Re: VW Fox 1.2 - Servo lampe lyser hvis jeg trykker på speederen
Hvilken størrelse sikring der er monteret er lige meget, så længe sikringen ikke er sprunget/brændt over.
Prøv at måle spændingen med almindelig multimeter på batteri-poler.
Typiske værdier for et almindeligt bilbatteri;
Opladningsgrad på batteriet (motor stoppet)
100% = 12,7 V
80% = 12,5 V
60% = 12,3 V
40% = 12,1 V
0 < 11,7 V
Ladepænding (motor startet, 2500 omdr., lys slukket)
>= 14,4 V
Prøv at måle spændingen med almindelig multimeter på batteri-poler.
Typiske værdier for et almindeligt bilbatteri;
Opladningsgrad på batteriet (motor stoppet)
100% = 12,7 V
80% = 12,5 V
60% = 12,3 V
40% = 12,1 V
0 < 11,7 V
Ladepænding (motor startet, 2500 omdr., lys slukket)
>= 14,4 V
VW Caddy 1.2 TSI, 2011.