Ladning 14,9-15,1 Volt
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 6
- Tilmeldt: 13. okt 2013, 10:21
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Østfyn
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time
Ladning 14,9-15,1 Volt
Hej. Er ejer af Passat Variant årgang 2019 med motor 1,5 TSI Evo med start stop. Har opdaget at den lader med 14,9-15,1 volt med et voltmeter og mener det er i overkanten.
Mener den bør ligge på ca. 14,5 for at batteriet ikke bliver overbelastet og dermed kortere levetid.
Da garantiperioden på 2 år nærmer sig, vil jeg gerne høre om det er noget jeg skal klage over eller andre passater med samme motor også lader med ca. 15 volt. MVH.FGR
Mener den bør ligge på ca. 14,5 for at batteriet ikke bliver overbelastet og dermed kortere levetid.
Da garantiperioden på 2 år nærmer sig, vil jeg gerne høre om det er noget jeg skal klage over eller andre passater med samme motor også lader med ca. 15 volt. MVH.FGR
- Hurtigud
- Nyt medlem
- Indlæg: 133
- Tilmeldt: 12. aug 2016, 06:37
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Slangerup
- Has thanked: 56 times
- Been thanked: 13 times
Re: Ladning 14,9-15,1 Volt
Ahhhh ikke helt samme motor. Måler 14,7-14,9 V. på min Passat.
VW PASSAT B8 4 motion TSI 272 DSG7
VW Polo 1,2 TSI DSG7
VW Polo 1,2 TSI DSG7
- i-s
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6581
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: i-s.dk
- Geografisk sted: Struer
- Has thanked: 553 times
- Been thanked: 921 times
- Kontakt:
Re: Ladning 14,9-15,1 Volt
Det gør den nok ikke hele tiden. Det er batt. management der fortæller generatoren hvad lade spændingen skal være. Hvis du vil være sikker, så tag stikket af strømføleren, så burde spændingen komme ned på 14,4 ish.fgr skrev: ↑10. jan 2021, 15:46Hej. Er ejer af Passat Variant årgang 2019 med motor 1,5 TSI Evo med start stop. Har opdaget at den lader med 14,9-15,1 volt med et voltmeter og mener det er i overkanten.
Mener den bør ligge på ca. 14,5 for at batteriet ikke bliver overbelastet og dermed kortere levetid.
Da garantiperioden på 2 år nærmer sig, vil jeg gerne høre om det er noget jeg skal klage over eller andre passater med samme motor også lader med ca. 15 volt. MVH.FGR
Vær opmærksom på det logges i computeren, at du har haft stikket af.
/Søren.
-
- Medlem
- Indlæg: 681
- Tilmeldt: 29. nov 2013, 08:25
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Esbjerg - DK
- Has thanked: 155 times
- Been thanked: 114 times
Re: Ladning 14,9-15,1 Volt
Min CTEK oplader lader med 14,7V nu her hvor det er koldt, og op til 15,8V i recond mode.
Måske bilen også kan justere spændingen pga. kulden!?
Måske bilen også kan justere spændingen pga. kulden!?
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 6
- Tilmeldt: 13. okt 2013, 10:21
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Østfyn
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time
Re: Ladning 14,9-15,1 Volt
takker for hurtig respons.
Har haft min cteklader på bilen og efterfølgende kørt en tur på 50 km og spændingen var uændret hele vejen 14,9 v.
I-S hvor sidder stikket til strømføleren og ved du om det vil påvirke min garanti, siden du skriver den bliver logget i computeren?
Har haft min cteklader på bilen og efterfølgende kørt en tur på 50 km og spændingen var uændret hele vejen 14,9 v.
I-S hvor sidder stikket til strømføleren og ved du om det vil påvirke min garanti, siden du skriver den bliver logget i computeren?
- i-s
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6581
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: i-s.dk
- Geografisk sted: Struer
- Has thanked: 553 times
- Been thanked: 921 times
- Kontakt:
Re: Ladning 14,9-15,1 Volt
Den sidder ved minus polen på batteriet. Mener det er et lille grå stik.fgr skrev: ↑11. jan 2021, 13:06takker for hurtig respons.
Har haft min cteklader på bilen og efterfølgende kørt en tur på 50 km og spændingen var uændret hele vejen 14,9 v.
I-S hvor sidder stikket til strømføleren og ved du om det vil påvirke min garanti, siden du skriver den bliver logget i computeren?
Kan se du har VCDS, så du kan bare selv slette fejlloggen bagefter.
/Søren.
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 6
- Tilmeldt: 13. okt 2013, 10:21
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Østfyn
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time
Re: Ladning 14,9-15,1 Volt
I-S takker endnu engang,
Har fundet stikket vil prøve i weekenden om jeg kan få stikket skilt ad da det driller og efterfølgende tjekke ladningen. Tager batteriet ikke skade af at der lades med ca 15 volt uafbrudt?
Har fundet stikket vil prøve i weekenden om jeg kan få stikket skilt ad da det driller og efterfølgende tjekke ladningen. Tager batteriet ikke skade af at der lades med ca 15 volt uafbrudt?
-
- Medlem
- Indlæg: 750
- Tilmeldt: 10. apr 2016, 09:09
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 170 times
- Been thanked: 121 times
Re: Ladning 14,9-15,1 Volt
Hvor mange timer kører du ad gangen?
De fleste har problemer med batterier, der ikke bliver ladet ordentligt op, fordi ladespændingen er tilpasset kørsel hele dagen i minimum 25 grader, hvilket i vores klima betyder at batteriet bliver ladet op til 60%, ved normal kørsel, hvis man er heldig.
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 6
- Tilmeldt: 13. okt 2013, 10:21
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Østfyn
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time
Re: Ladning 14,9-15,1 Volt
Min kørsel er meget varieret, men som regel 30 min og af og til 2 timer. Men det med 60% er vel sagen uvedkommende når batteriet er opladet 100% med min cteklader. Jeg har testet spændingen på en tur til Århus (2 timers kørsel), hvor spændingen hele vejen var 14,9 volt med et fuldt opladet batteri.
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 302
- Tilmeldt: 18. aug 2020, 08:37
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 85 times
Re: Ladning 14,9-15,1 Volt
Ladespændingen på et blybatteri skal kompenceres med -5mV/*C/celle.
En lommeregner vil derfor vise at batteriladespændingen er (bør være) 0,75V højere ved 0*C i forhold til 25*C.
Ctek-laderen kompenserer også ladespænding son funktion af omgivelsestemperaturen.
Du kan være helt sikker på ladespændingen vil falde når det bliver varmere.
Vær glad for du har et batterimanagement system der rent faktisk holder dit startbatteri på toppen i den kolde periode.
Ladespænding på 15V er korrekt ved en omgivelsestemperatur på 0*C
En lommeregner vil derfor vise at batteriladespændingen er (bør være) 0,75V højere ved 0*C i forhold til 25*C.
Ctek-laderen kompenserer også ladespænding son funktion af omgivelsestemperaturen.
Du kan være helt sikker på ladespændingen vil falde når det bliver varmere.
Vær glad for du har et batterimanagement system der rent faktisk holder dit startbatteri på toppen i den kolde periode.
Ladespænding på 15V er korrekt ved en omgivelsestemperatur på 0*C
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 6
- Tilmeldt: 13. okt 2013, 10:21
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Østfyn
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time
Re: Ladning 14,9-15,1 Volt
Takker Avatar for sidste indlæg, hvorfor jeg har fået svar på mit spørgsmål om den høje spænding og må anse mit ladesystem til at være ok og at det ikke vil skade mit batteri.
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 6
- Tilmeldt: 13. okt 2013, 10:21
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Østfyn
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time
Re: Ladning 14,9-15,1 Volt
Ish - du havde ret min test var 14,3-14,4 volt efter jeg havde koblet strømføleren fra, - takker endnu engang for hjælpen. Fgr