Touran vil ikke starte efter 'krævende kørsel' - fejl P06E9 00 [109] og P06EF 00 [096]

Alt vedr. el og elektriske dele
Besvar
KiDy
Helt nyt medlem
Indlæg: 89
Tilmeldt: 15. jan 2017, 22:32
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 23 times
Been thanked: 6 times

Touran vil ikke starte efter 'krævende kørsel' - fejl P06E9 00 [109] og P06EF 00 [096]

Indlæg af KiDy » 14. aug 2023, 10:58

Vi har efter 8 år med en Touran 1T3 erhvervet os en 'ny' brugt Touran 1T5 2,0D (DFHA) DSG6 2018, men nu driller den. Jeg har nedenstående problem og jeg har efter søgning på fejlkoder fundet en service-buletin om noget kabel/forbindelses-problem. Fejlkoder viser også lav spænding på 11.6 V og 11.7 V. Er der nogen, der har erfaringer med det? Jeg så også her i forum'et noget om dårlig stel-forbindelse i hø side af motorrum på en citigo - hvor skal jeg evt lede i en Touran?

Den lange historie: Vi har de første par uger kørt uden problemer (også mortorvej), hvor start/stop har virket - også lige efter afkørsel fra motor vej (=godt varm motor), men:
I weekenden skulle den så trække en stor og tung trailer: Efter en times kørsel - heraf den sidste halve på motorvej - ankommer vi til betalingsanlæg på Storebælt, hvor der er kø. Derfor standser start/stop-funktionen motoren. Efter et par minuters venten skal vi videre, men bilen starter ikke, da jeg løfter fod fra bremse-pedal ... PANIK, så holder man dér til stor 'glæde' for dem bagved. Efter diverse febrilske forsøg, hvor den brokker sig over gear-position, og jeg prøver igen og igen, kommer den igang - puha. Jeg slår start/stop fra og kører til slut-destination. Der skal jeg så læsse af. og efter 10 minutter flytte bilen - den vil igen ikke starte. Den klikker bare i et relæ (ca ½ sekund ved hvert forsøg), kan jeg høre. Efter af have ventet ½ time, kommer den igang, og fragter os rundt omkring bestemmelsesstedet på små-ture uden at brokke sig. Vi kommer også hjem med trailer (start/stop slået fra), men efter den lange tur til hjem-adresse, og efter at have læsset af, vil den igen ikke starte, før den har stået en times tid.
Auto-scan fra VCDS viser (desværre!) mange fejl-koder, og der er nok nogen, der ikke vedrører start-problemet (men som vi må se på separat):
-------------------------------------------------------------------------------
Modeltype: 1T-VW37 (3Q0)
Søgning: 01 02 03 05 08 09 10 13 15 16 17 19 2B 42 44 52 55 5F 69 6D


Stelnummer: WVGZZZ1TZJWxxxxxx Kørestrækning: 158214km

01-Motor -- Status: Fejlfunktion 0010
02-Automatik -- Status: Ok 0000
03-ABS bremser -- Status: Fejlfunktion 0010
05-Adg./Startkodning -- Status: Fejlfunktion 0010
08-Klimaanlæg -- Status: Ok 0000
09-Centralelektr. BCM1 -- Status: Ok 0000
10-Park.assist. -- Status: Ok 0000
13-Afstandsreg. 1 -- Status: Fejlfunktion 0010
15-Airbags -- Status: Ok 0000
16-Ratelektronik -- Status: Fejlfunktion 0010
17-Instrument -- Status: Ok 0000
19-CAN Gateway -- Status: Ok 0000
2B-Ratstammelås -- Status: Ok 0000
42-Dørelektr. V for -- Status: Ok 0000
44-Servostyring -- Status: Ok 0000
52-Dørelektr. H for -- Status: Ok 0000
55-Lyslængdereg. -- Status: Ok 0000
5F-Informationselek. -- Status: Ok 0000
69-Anhængertræk -- Status: Ok 0000
6D-Bagklapelektronik -- Status: Ok 0000
-------------------------------------------------------------------------------
Styreenhed 01: Motor (J623-DFHA) Forklaringsfil:. NEZ\04L-907-309-V1.clb
Styreenhedsnr: SW: 04L 906 026 GT HW: 04L 907 309 P
Komponent : R4 2.0l TDI H25 3019
Revision : B4H25--- CVN: 0BA238A64C6C0C4B
Kodning : 011D003204741D083000
Forhandler : WSC 57679 002 1048576
ASAM datasæt : EV_ECM20TDI01104L906026GT 004002
ROD: EV_ECM20TDI01104L906026EJ_004_VW37.rod
VCID: 025E82449482C71A19F-8056
VINID: 9E65EAAAA064A9A9C008620704CF048A67

5 fejlkoder fundet:
5456 - Starter
P06E9 00 [109] - Fejlfunktion
Bekræftet - Testet siden sletning af hukommelse
Fryserammedata:
Fejl status : 00000001
Fejlprioritet: 2
Fejlhyppighed: 3
Kørestrækning: 157576 km
Dato: 2023.08.08
Tid: 20:47:17

Motoromdrejningstal: 0.00 /min
Normeret belastningsværdi: 0.0 %
Kørehastighed: 0 km/t
Kølevæsketemperatur: 93 °C
Indsugningsluft temperatur: 83 °C
Barometerstand lufttryk: 1010 mbar
Kl. 30 spænding: 11.700 V
Nulstillingstæller for EOBD: 40
Starterstyring: kl. 50 Returmåling-Bits 0-7: 33
Starteraktivering relæ: Status-Bits 0-7: 3
Starterstyring aktiveringsbetingelser-Bits 0-7: 98
Starterstyring aktiveringsbetingelser-Bits 0-7: 90
Starterstyring: afbrydelsesbetingelser 1-Bits 0-7: 0
Starterstyring: afbrydelsesbetingelser 1-Bits 0-7: 0
Antal manuelle motorstarter-Bits 0-7: 0
Antal manuelle motorstarter-Bits 0-7: 0
Antal manuelle motorstarter-Bits 0-7: 0
Antal manuelle motorstarter-Bits 0-7: 44
Antal automatiske motorstarter-Bits 0-7: 0
Antal automatiske motorstarter-Bits 0-7: 0
Antal automatiske motorstarter-Bits 0-7: 0
Antal automatiske motorstarter-Bits 0-7: 224

17158 - Styreenhed til ESP
U0416 00 [032] - Urealistisk signal
Periodisk - Ikke bekræftet - Testet siden sletning af hukommelse
Fryserammedata:
Fejl status : 00000001
Fejlprioritet: 6
Fejlhyppighed: 1
Kørestrækning: 155391 km
Dato: 2023.07.23
Tid: 17:59:30

Motoromdrejningstal: 0.00 /min
Normeret belastningsværdi: 0.0 %
Kørehastighed: 0 km/t
Kølevæsketemperatur: 88 °C
Indsugningsluft temperatur: 56 °C
Barometerstand lufttryk: 1000 mbar
Kl. 30 spænding: 12.300 V
Nulstillingstæller for EOBD: 6
Fremdrivningskoordinator: ACC fejl tilstand-Bits 0-7: 0
Fremdrivningskoordinator: ACC fejl tilstand-Bits 0-7: 0
Fremdrivningskoordinator: bremse fejl tilstand-Bits 0-7: 2
Fremdrivningskoordinator: bremse funktionstilstand-Bits 0-7: 0
Fremdrivningskoordinator: bremse funktionstilstand-Bits 0-7: 0
Acceleration: 0.000 m/s²

11913 - Motor genstart
P06EF 00 [096] - Fejlfunktion
Periodisk - Ikke bekræftet - Testet siden sletning af hukommelse
Fryserammedata:
Fejl status : 00000001
Fejlprioritet: 6
Fejlhyppighed: 2
Kørestrækning: 157130 km
Dato: 2023.08.07
Tid: 08:54:57

Motoromdrejningstal: 0.00 /min
Normeret belastningsværdi: 0.0 %
Kørehastighed: 0 km/t
Kølevæsketemperatur: 93 °C
Indsugningsluft temperatur: 84 °C
Barometerstand lufttryk: 1010 mbar
Kl. 30 spænding: 11.580 V
Nulstillingstæller for EOBD: 37
Starterstyring: kl. 50 Returmåling-Bits 0-7: 32
Starteraktivering relæ: Status-Bits 0-7: 3
Starterstyring aktiveringsbetingelser-Bits 0-7: 66
Starterstyring aktiveringsbetingelser-Bits 0-7: 122
Starterstyring: afbrydelsesbetingelser 1-Bits 0-7: 0
Starterstyring: afbrydelsesbetingelser 1-Bits 0-7: 0
Antal manuelle motorstarter-Bits 0-7: 0
Antal manuelle motorstarter-Bits 0-7: 0
Antal manuelle motorstarter-Bits 0-7: 0
Antal manuelle motorstarter-Bits 0-7: 40
Antal automatiske motorstarter-Bits 0-7: 0
Antal automatiske motorstarter-Bits 0-7: 0
Antal automatiske motorstarter-Bits 0-7: 0
Antal automatiske motorstarter-Bits 0-7: 224

5951 - Føler 2 for EGR
P0486 00 [032] - Elektrisk fejlfunktion
Periodisk - Ikke bekræftet - Testet siden sletning af hukommelse
Fryserammedata:
Fejl status : 00000001
Fejlprioritet: 2
Fejlhyppighed: 11
Kørestrækning: 155291 km
Dato: 2023.07.22
Tid: 08:36:21

Motoromdrejningstal: 0.00 /min
Normeret belastningsværdi: 0.0 %
Kørehastighed: 0 km/t
Kølevæsketemperatur: 94 °C
Indsugningsluft temperatur: 77 °C
Barometerstand lufttryk: 1010 mbar
Kl. 30 spænding: 12.380 V
Nulstillingstæller for EOBD: 38
Luftmassemåler 1: B1: luftmasse: rå værdi: 0.0 mg/slag
EGR ventil 2 - B1: stillings tilbagemelding - foreskr. værdi: 0.00 %
EGR ventil 2 - B1: stillings tilbagemelding - faktisk værdi: 0.00 %
EGR ventil 2 - B1: stillings tilbagemelding - offset lukket: -1.35 %
Udstødningstilbageføringsventil 2: cyl.rk. 1: adaptionsstatus-Bits 0-7: 0
Udstødningstilbageføringsventil 2: cyl.rk. 1: adaptionsstatus-Bits 0-7: 0
Udstødningstilbageføringsventil 2: cyl.rk. 1: adaptionsstatus-Bits 0-7: 0
Udstødningstilbageføringsventil 2: cyl.rk. 1: adaptionsstatus-Bits 0-7: 0
EGR ventil 2 - B1: stillings tilbagemelding - rå spænding: 73.2 mV

12290 - EGR ventil 2 (N213)
P045B 00 [096] - Urealistisk signal
Periodisk - Ikke bekræftet - Testet siden sletning af hukommelse
Fryserammedata:
Fejl status : 00000001
Fejlprioritet: 2
Fejlhyppighed: 1
Kørestrækning: 155637 km
Dato: 2023.07.27
Tid: 10:43:44

Motoromdrejningstal: 1205.00 /min
Normeret belastningsværdi: 0.0 %
Kørehastighed: 29 km/t
Kølevæsketemperatur: 91 °C
Indsugningsluft temperatur: 70 °C
Barometerstand lufttryk: 1000 mbar
Kl. 30 spænding: 14.720 V
Nulstillingstæller for EOBD: 9
Luftmassemåler 1: B1: luftmasse: rå værdi: 503.2 mg/slag
EGR ventil 2 - B1: stillings tilbagemelding - foreskr. værdi: 0.00 %
EGR ventil 2 - B1: stillings tilbagemelding - faktisk værdi: 7.69 %
EGR ventil 2 - B1: stillings tilbagemelding - offset lukket: -6.84 %
Udstødningstilbageføringsventil 2: cyl.rk. 1: adaptionsstatus-Bits 0-7: 0
Udstødningstilbageføringsventil 2: cyl.rk. 1: adaptionsstatus-Bits 0-7: 0
Udstødningstilbageføringsventil 2: cyl.rk. 1: adaptionsstatus-Bits 0-7: 0
Udstødningstilbageføringsventil 2: cyl.rk. 1: adaptionsstatus-Bits 0-7: 0
EGR ventil 2 - B1: stillings tilbagemelding - rå spænding: 1271.6 mV

Readiness: 0 0 0 0 0

-------------------------------------------------------------------------------
Styreenhed 03: ABS bremser (J104) Forklaringsfil:. NEZ\5Q0-907-379-IPB-V1.clb
Styreenhedsnr: SW: 5Q0 614 517 CH HW: 5Q0 614 517 AH
Komponent : ESC H62 0743
Revision : 00000000 Serienummer : 61917000000745
Kodning : 0CEA6AA034220B72477F060740C44930562CD0E2600292753862F078C202420000040212121212B235351919323200
Forhandler : WSC 01357 011 00200
ASAM datasæt : EV_Brake1UDSContiMK100IPB 036010
ROD: EV_Brake1UDSContiMK100IPB_036_VW37.rod
VCID: 79ACE5A8F95484C2485-802C

2 fejlkoder fundet:
4133 - Parkeringsbremsemotorer
C10E1 29 [008] - Signal ugyldig
[The requested EPB actuator state (clamped or released) is not confirmed by EPB within a specified time]
Periodisk - Bekræftet - Testet siden sletning af hukommelse
Fryserammedata:
Fejl status : 00000001
Fejlprioritet: 3
Fejlhyppighed: 1
Nulstiltæller: 96
Kørestrækning: 155391 km
Dato: 2023.07.23
Tid: 17:59:31

8400 - Databus modtaget fejlværdi
U1123 00 [008] - -
[FCAN: AB_Gurt_FA signal is invalid]
Periodisk - Bekræftet - Testet siden sletning af hukommelse
Fryserammedata:
Fejl status : 00000001
Fejlprioritet: 3
Fejlhyppighed: 1
Nulstiltæller: 102
Kørestrækning: 155800 km
Dato: 2023.07.28
Tid: 17:32:33


-------------------------------------------------------------------------------
Styreenhed 05: Adg./Startkodning (J518) Forklaringsfil:| NEZ\5Q0-959-435.clb
Styreenhedsnr: SW: 3Q0 959 435 G HW: 3Q0 959 435 G
Komponent : VWKESSYMQB 037 0906
Revision : 00037000 Serienummer : 0452552993 Datasæt nummer: V03935266RC 0001
Kodning : 132C0C0723
Forhandler : WSC 01357 011 00200
ASAM datasæt : EV_KessyHellaMQBAB 004041
ROD: EV_KessyHellaMQBAB.rod
VCID: 3E2636B4A0FA63FA3D7-806A

Styreenhed til åbning af bagklap:
Undersystem 1 - Styreenhedsnr: SW: 3G0 962 243 A HW: 3G0 962 243 A
Komponent : GEB.F.Heckoef H17 0903
Serienummer : 98237039

1 fejl fundet:
65794 - Funktionsbegrænsning
U1400 00 [008] - på grund af for lav spænding
[Funktionsbegrænsning pga midlertidig lav spænding]
Periodisk - Bekræftet - Testet siden sletning af hukommelse
Fryserammedata:
Fejl status : 00000001
Fejlprioritet: 6
Fejlhyppighed: 1
Nulstiltæller: 97
Kørestrækning: 155440 km
Dato: 2023.07.26
Tid: 10:48:38

Kl. 15 Kessy specificeret værdi: TIL
Kl. 15 Kessy aktuel værdi: TIL
Kl. 15 central elektrik aktuel værdi: TIL
Kl. 15 rød Kessy specificeret værdi: TIL
Kl. 15 rød Kessy aktuel værdi: TIL
Kl. S Kessy specificeret værdi: TIL
Kl. S Kessy aktuel værdi: TIL
Kl. S central elektrik aktuel værdi: TIL
Kl. 50 Kessy specificeret værdi: FRA
Kl. 50 Kessy aktuel værdi: FRA
ZAT trykket: FRA
Gearvælgerposition P: Ikke gået i hak og ikke låst
Fremkaldelse aktiv: Betingelse ikke opfyldt
Kanal 10: Betingelse ikke opfyldt
Kanal_4: Betingelse opfyldt
Kanal 11: Betingelse opfyldt
Nøglesignatur: gyldighed: Betingelse opfyldt
Styreenhedsspænding: 9.238 V
Førerinformation: efterligning af nøgleposition: værksted: Ikke aktiv
Førerinformation rulleadvarsel: Ikke aktiv
Førerinformation nødafbrydelse: Ikke aktiv
Internal_key_position: no_message
Førerinformation komfortafbrydelse: Ikke aktiv
Kørehastighed: 0.0 km/t
Motoromdrejningstal: 135.0 /min
Status for ekstern låsning af bil: Bilen er låst op
Nærmer sig på indersiden.: Ikke aktiv
Aktivering på inderside: Ikke aktiv
Nærmer sig på ydersiden.: Ikke aktiv
Aktivering på yderside: Ikke aktiv
Kabelaktivering udvendigt dørhåndtag: Ikke aktiv
Kodningsinformation: kodning.
Nærmer sig på indersiden.: Ikke aktiv
Aktivering på inderside: Ikke aktiv
Nærmer sig på ydersiden.: Ikke aktiv
Aktivering på yderside: Ikke aktiv
Kabelaktivering udvendigt dørhåndtag: Ikke aktiv
Kodningsinformation: kodning.
Nærmer sig på indersiden.: Ikke aktiv
Aktivering på inderside: Ikke aktiv
Nærmer sig på ydersiden.: Ikke aktiv
Aktivering på yderside: Ikke aktiv
Kabelaktivering udvendigt dørhåndtag: Ikke aktiv
Kodningsinformation: Ikke kodet
Nærmer sig på indersiden.: Ikke aktiv
Aktivering på inderside: Ikke aktiv
Nærmer sig på ydersiden.: Ikke aktiv
Aktivering på yderside: Ikke aktiv
Kabelaktivering udvendigt dørhåndtag: Ikke aktiv
Kodningsinformation: Ikke kodet
Førerdør: Lukket
Passagerdør: Lukket
Venstre bagdør: Lukket
Højre bagdør: Lukket
Active_LF_scans: Init
ID føler 1 bekræftelse: status: Intet svar
ID føler 2 bekræftelse: status: Intet svar
ID føler 3 bekræftelse: status: Intet svar
ID føler 4 bekræftelse: status: Intet svar
SPN_Byte 0: 00
SPN_Byte 1: 00
SPN_Byte 2: 00


-------------------------------------------------------------------------------
Styreenhed 13: Afstandsreg. 1 (J428) Forklaringsfil:| NEZ\3Q0-907-572.clb
Styreenhedsnr: SW: 3Q0 907 572 C HW: 3Q0 907 572 C
Komponent : ACC BOSCH MQB H04 0195
Datasæt nummer: V03935249QP 0001
Kodning : 3200678B11FFC428949C8045
Forhandler : WSC 57679 002 1048576
ASAM datasæt : EV_ACCBOSCHVW48X 001009
ROD: EV_ACCBOSCHVW48X.rod
VCID: 3534299895CCA0A2ECD-8060

1 fejl fundet:
2068 - Databus modtaget fejlværdi
U1123 00 [008] - -
[FEJL: TSK_IRREV_FAIL]
Periodisk - Bekræftet - Testet siden sletning af hukommelse
Fryserammedata:
Fejl status : 00000001
Fejlprioritet: 6
Fejlhyppighed: 1
Nulstiltæller: 96
Kørestrækning: 155391 km
Dato: 2023.07.23
Tid: 17:59:31

Styreenhedstemperatur: 34 °C
Spænding kl. 15: 12.2 V
Hastighed køretøjs reference: 0.00 m/s
Længdeakseacceleration for køretøj reference: 0.00 m/s²
Status for ACC system: ACC standby


-------------------------------------------------------------------------------
Styreenhed 16: Ratelektronik (J524) Forklaringsfil:| NEZ\5Q0-953-549.clb
Styreenhedsnr: SW: 5Q0 953 521 FF HW: 5Q0 953 569 B
Komponent : Lenks.Modul 100 0225
Revision : FF035035 Serienummer : 20170817500087 Datasæt nummer: V03935232RW 0001
Kodning : 0410
Forhandler : WSC 01357 011 00200
ASAM datasæt : EV_SMLSVALEOMQBLRH 001007
ROD: EV_SMLSVALEOMQBLRH.rod
VCID: 7BA0FFA0F368B6D25A9-802E

1 fejl fundet:
291104 - Temperaturføler ratvarme
B1455 01 [008] - Elektrisk fejl
Periodisk - Bekræftet - Testet siden sletning af hukommelse
Fryserammedata:
Fejl status : 00000001
Fejlprioritet: 2
Fejlhyppighed: 254
Nulstiltæller: 131
Dato: 2000.00.00
Tid: 00:00:00

Kl. 30 spænding: 12.60 V
Intern fejltilstand: 0
LIN temp.: 0
Isense: 0
Maks. effekt: 110
PWM: 0
Offset: 233
Slope: 134
kp: 18
Ki: 50
Temperatur statisk: 30
p_t_soll_0: 34.00 °C
p_t_soll_1: 39.00 °C
p_t_soll_2: 44.00 °C


-------------------------------------------------------------------------------
Kim D
Touran 5T (2018) 2,0D (DFHA) DSG6 (DQ250)
VCDS til eget brug (begrænset til 3 stelnumre)

KiDy
Helt nyt medlem
Indlæg: 89
Tilmeldt: 15. jan 2017, 22:32
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 23 times
Been thanked: 6 times

Re: Touran vil ikke starte efter 'krævende kørsel' - fejl P06E9 00 [109] og P06EF 00 [096]

Indlæg af KiDy » 14. aug 2023, 17:42

ØV - nu gjorde den det så også efter en kort tur (20 km) uden væsentlig belastning.
20230814_181420_cr.jpg
20230814_181420_cr.jpg (77.9 KiB) Vist 1289 gange
Kim D
Touran 5T (2018) 2,0D (DFHA) DSG6 (DQ250)
VCDS til eget brug (begrænset til 3 stelnumre)

Lars - Sound2Vision
Medlem
Indlæg: 518
Tilmeldt: 21. sep 2009, 20:44
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: Sound2Vision A/S, Viborg
Has thanked: 14 times
Been thanked: 62 times

Re: Touran vil ikke starte efter 'krævende kørsel' - fejl P06E9 00 [109] og P06EF 00 [096]

Indlæg af Lars - Sound2Vision » 14. aug 2023, 17:46

- Hvor gammelt er batteriet ??
Hvad er spændingen på batteri når du kommer ud om morgenen ( Efter lang pause )
Hvad er spændingen på batteri når motoren er startet og den dermed bør lade ??

Hvor mange fejl er der tilbage hvis du sletter dem, og udlæser igen efter du har set fejl på bilen igen // slettede du Fejllageret da du modtog bilen ??

/ Lars
These users thanked the author Lars - Sound2Vision for the post:
KiDy
---
If it work's, don't fxxx with it...

- I øvrigt nu osse eneste autoriserede Mark Levinson værksted i Danmark, Sverige, Finland og Norge. ...

Brugeravatar
norn
Meget aktiv medlem
Indlæg: 7785
Tilmeldt: 13. jun 2008, 15:58
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: blans - sønderborg
Has thanked: 7 times
Been thanked: 171 times

Re: Touran vil ikke starte efter 'krævende kørsel' - fejl P06E9 00 [109] og P06EF 00 [096]

Indlæg af norn » 14. aug 2023, 17:51

Jeg siger også batteri
These users thanked the author norn for the post:
KiDy
på job: VOLVO FH16 750
til hverdag: ALTEA 2,0 TDI DSG
om søndagen: T-ROC 2,0TDI DSG

KiDy
Helt nyt medlem
Indlæg: 89
Tilmeldt: 15. jan 2017, 22:32
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 23 times
Been thanked: 6 times

Re: Touran vil ikke starte efter 'krævende kørsel' - fejl P06E9 00 [109] og P06EF 00 [096]

Indlæg af KiDy » 14. aug 2023, 21:02

Lars - Sound2Vision skrev:
14. aug 2023, 17:46
- Hvor gammelt er batteriet ??
Hvad er spændingen på batteri når du kommer ud om morgenen ( Efter lang pause )
Hvad er spændingen på batteri når motoren er startet og den dermed bør lade ??

Hvor mange fejl er der tilbage hvis du sletter dem, og udlæser igen efter du har set fejl på bilen igen // slettede du Fejllageret da du modtog bilen ??

/ Lars
Tak for indspark. Jeg tjekker i morgen og melder tilbage.
Kim D
Touran 5T (2018) 2,0D (DFHA) DSG6 (DQ250)
VCDS til eget brug (begrænset til 3 stelnumre)

KiDy
Helt nyt medlem
Indlæg: 89
Tilmeldt: 15. jan 2017, 22:32
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 23 times
Been thanked: 6 times

Re: Touran vil ikke starte efter 'krævende kørsel' - fejl P06E9 00 [109] og P06EF 00 [096]

Indlæg af KiDy » 14. aug 2023, 21:04

norn skrev:
14. aug 2023, 17:51
Jeg siger også batteri
OK - det er værd at tjekke, når der er flere, der peger i den retning.
Tak for kommentar/mening.
Kim D
Touran 5T (2018) 2,0D (DFHA) DSG6 (DQ250)
VCDS til eget brug (begrænset til 3 stelnumre)

KiDy
Helt nyt medlem
Indlæg: 89
Tilmeldt: 15. jan 2017, 22:32
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 23 times
Been thanked: 6 times

Re: Touran vil ikke starte efter 'krævende kørsel' - fejl P06E9 00 [109] og P06EF 00 [096]

Indlæg af KiDy » 14. aug 2023, 21:12

Lars - Sound2Vision skrev:
14. aug 2023, 17:46
...slettede du Fejllageret da du modtog bilen ??

/ Lars
PS: Ingen fejl-koder ved overtagelse af bil. Fra VCDS:

Kode: Vælg alt

Styreenhed  01: Motor (J623-DFHA)     Forklaringsfil:. NEZ\04L-907-309-V1.clb
   Styreenhedsnr: SW: 04L 906 026 GT    HW: 04L 907 309 P
   Komponent	: R4 2.0l TDI   H25 3019  
   Revision	: B4H25---    CVN: 0BA238A64C6C0C4B
   Kodning	: 011D003204741D083000
   Forhandler	: WSC 57679 002 1048576
   ASAM datasæt	: EV_ECM20TDI01104L906026GT 004002
   ROD: EV_ECM20TDI01104L906026EJ_004_VW37.rod
   VCID: 025E82449482C71A19F-8056
   VINID: 9E65EAAAA064A9A9C008620704CF048A67

Ingen fejlkoder fundet.
Readiness: 0 0 0 0 0
Kim D
Touran 5T (2018) 2,0D (DFHA) DSG6 (DQ250)
VCDS til eget brug (begrænset til 3 stelnumre)

KiDy
Helt nyt medlem
Indlæg: 89
Tilmeldt: 15. jan 2017, 22:32
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 23 times
Been thanked: 6 times

Re: Touran vil ikke starte efter 'krævende kørsel' - fejl P06E9 00 [109] og P06EF 00 [096]

Indlæg af KiDy » 15. aug 2023, 09:09

Lars - Sound2Vision skrev:
14. aug 2023, 17:46
- Hvor gammelt er batteriet ??
Hvad er spændingen på batteri når du kommer ud om morgenen ( Efter lang pause )
Hvad er spændingen på batteri når motoren er startet og den dermed bør lade ??
Efter 15 timers stilstand målte jeg 12,44V på batteriet. Hmmm - ikke overbevisende; det afspejler vel at batteriet kun er ca 75% opladet.

Efter start af motor målte jeg i tomgang 13,00V på batteriet!?! Det er sgu da alt for lidt; den lader da i hvert fald ikke ved den spænding.
Start/stop deaktiveret og kort køretur. Derefter atter måling på batteri: Stadig 13,00V !?

Så enten er batteriet virkelig sygt; så sygt at det forhindrer en narmal lade-spænding. Alternativt er der et problem med lade-systemet.

Eller noget andet?

Jeg ved ikke, hvor gammelt batteriet er. Kan man se det et sted via VCDS?

Jeg tænker at lade på batteri med en ekstern lader og derefter køre en tur med VCDS og logning/recording af spænding.
Kim D
Touran 5T (2018) 2,0D (DFHA) DSG6 (DQ250)
VCDS til eget brug (begrænset til 3 stelnumre)

perw
Medlem
Indlæg: 1159
Tilmeldt: 8. maj 2019, 06:16
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 63 times
Been thanked: 226 times

Re: Touran vil ikke starte efter 'krævende kørsel' - fejl P06E9 00 [109] og P06EF 00 [096]

Indlæg af perw » 15. aug 2023, 10:13

I følge min Skoda app, så er batteriet på min bil 12,4 V. Skoda skriver at ideelt efter 2 timers parkering være 12,6v.

Er der ikke noget med at moderne biler ikke lader så meget for at spare på brændstoffet? Det synes jeg læste en gang. Når man bruger motorbremse, først der bliver der rigtig ladet på batteriet.

Brugeravatar
Hr_Ravn
Medlem
Indlæg: 975
Tilmeldt: 19. aug 2013, 11:27
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 61 times
Been thanked: 32 times

Re: Touran vil ikke starte efter 'krævende kørsel' - fejl P06E9 00 [109] og P06EF 00 [096]

Indlæg af Hr_Ravn » 15. aug 2023, 11:56

KiDy skrev:
15. aug 2023, 09:09
Lars - Sound2Vision skrev:
14. aug 2023, 17:46
- Hvor gammelt er batteriet ??
Hvad er spændingen på batteri når du kommer ud om morgenen ( Efter lang pause )
Hvad er spændingen på batteri når motoren er startet og den dermed bør lade ??
Efter 15 timers stilstand målte jeg 12,44V på batteriet. Hmmm - ikke overbevisende; det afspejler vel at batteriet kun er ca 75% opladet.

Efter start af motor målte jeg i tomgang 13,00V på batteriet!?! Det er sgu da alt for lidt; den lader da i hvert fald ikke ved den spænding.
Start/stop deaktiveret og kort køretur. Derefter atter måling på batteri: Stadig 13,00V !?

Så enten er batteriet virkelig sygt; så sygt at det forhindrer en narmal lade-spænding. Alternativt er der et problem med lade-systemet.

Eller noget andet?

Jeg ved ikke, hvor gammelt batteriet er. Kan man se det et sted via VCDS?

Jeg tænker at lade på batteri med en ekstern lader og derefter køre en tur med VCDS og logning/recording af spænding.

Der plejer at være dato kode på batterier som fortæller hvad år de er produceret.
Skoda Superb 1,4 TSi iV Style Combi '20 Billede Billede

Kia Ceed SW 1,4 T-GDI DCT GT-Line '19 Billede
VW Golf VII 40 Years 1,6 TDI Bluemotion '15 BilledeTidl. bil
VW Golf VI Trendline '09 BilledeTidl. bil
VW Golf IV Basic '03 Tidl. bil

KiDy
Helt nyt medlem
Indlæg: 89
Tilmeldt: 15. jan 2017, 22:32
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 23 times
Been thanked: 6 times

Re: Touran vil ikke starte efter 'krævende kørsel' - fejl P06E9 00 [109] og P06EF 00 [096]

Indlæg af KiDy » 15. aug 2023, 13:30

Hr_Ravn skrev:
15. aug 2023, 11:56
Der plejer at være dato kode på batterier som fortæller hvad år de er produceret.
Lars - Sound2Vision skrev:
14. aug 2023, 17:46
- Hvor gammelt er batteriet ??
Jeg har ledt og ledt efter den sædvanlige kode "stemplet" ind i batteriets overside, dog uden at finde den. MEN: så fandt jeg info om at produktionstidspunkt også kan stå stemplet ind i overside af negatie pol. Derfor kan jeg nu svare:

Batteri er produceret i uge 33 i 2017 (august måned). Det har altså siddet i bil siden den blev produceret i efteråret 2017. 6 år for et batteri i en bil med start/stop og oliefyr må vist være ok. Nyt batteri er nu bestilt!
Kim D
Touran 5T (2018) 2,0D (DFHA) DSG6 (DQ250)
VCDS til eget brug (begrænset til 3 stelnumre)

Lars - Sound2Vision
Medlem
Indlæg: 518
Tilmeldt: 21. sep 2009, 20:44
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: Sound2Vision A/S, Viborg
Has thanked: 14 times
Been thanked: 62 times

Re: Touran vil ikke starte efter 'krævende kørsel' - fejl P06E9 00 [109] og P06EF 00 [096]

Indlæg af Lars - Sound2Vision » 15. aug 2023, 19:25

Mange fejlkoder kan tyde på en spændingsfejl ( Batteri ).
Vær ops' på at nyt batteri skal kodes med VCDS e.l. hvis det er AGM.
De ny batterityper ( fx. AGM ) har en anden ladeprofil end de gamle traditionelle Bly/Syre, og man kan faktisk ødelægge dem med en traditionel Bly/Syre lader. En lader skal være beregnet til AGM ( e.l. ) hvis man vil vedligeholdelseslade på et batteri.

6 år kan sagtens være for meje for et batteri. Det er nok lige endda ved og være planlagt vedligehold og skifte det i 5-6 års alderen.
12,5V efter stilstand er fint. Jeg er ikke 100 inde i de der AGM batterier, men når vi skal trække et Bly/Gel batteri op, som har været dybdeafladet, pulser vi de med 14,4 volt, og når det så er ved og være oppe, bliver det ladet med op til 14,4v. indtil vi kommer godt ned i strøm. ... Men det er sgu lidt en videnskab med de forskellige nye typer batterier...

/ Lars
---
If it work's, don't fxxx with it...

- I øvrigt nu osse eneste autoriserede Mark Levinson værksted i Danmark, Sverige, Finland og Norge. ...

KiDy
Helt nyt medlem
Indlæg: 89
Tilmeldt: 15. jan 2017, 22:32
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 23 times
Been thanked: 6 times

Re: Touran vil ikke starte efter 'krævende kørsel' - fejl P06E9 00 [109] og P06EF 00 [096]

Indlæg af KiDy » 16. aug 2023, 16:58

Lars - Sound2Vision skrev:
15. aug 2023, 19:25
Vær ops' på at nyt batteri skal kodes ...
Jeps, tak. Det er jeg klar over. Jeg har modtaget, ladet (AGM-lader) og installeret det nye batteri. Jeg skulle så kode...
Som tidligere nævnt er jeg ret sikker på, at det batteri, der sad i bilen, har siddet fra fabrik - i hvert fald har det dato-kodning, som kun fabriks-biler har, og det har VW's reservedels-nummer. Det var et VARTA AGM på 68 Ah.
MEN:
  • I 19-CAN Gateway, Adaption-10 stod der JCB under manufacturer??? - det er jo et batteri fra JCI.
  • Typen var angivet til "Vlies" og det er vist ok for et AGM...? (der er også mulighed for at angive "AGM-binær", men det lyder ikke rigtigt).
  • Jeg rettede 68Ah til 70Ah, som det nye batteri er;
  • JCB til VA0; og
  • serienummer til 'en mere'.
MVH
Kim D
Touran 5T (2018) 2,0D (DFHA) DSG6 (DQ250)
VCDS til eget brug (begrænset til 3 stelnumre)

Brugeravatar
Blackfinger
Meget aktiv medlem
Indlæg: 9159
Tilmeldt: 15. jun 2008, 12:25
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 46 times
Been thanked: 394 times

Re: Touran vil ikke starte efter 'krævende kørsel' - fejl P06E9 00 [109] og P06EF 00 [096]

Indlæg af Blackfinger » 16. aug 2023, 17:37

JCB = Johnson Control Batteries. De fremstiller batterier med mange forskellige navne, blandt andet Varta.

Vlies er den rigtige indstilling for AGM.
These users thanked the author Blackfinger for the post:
KiDy

KiDy
Helt nyt medlem
Indlæg: 89
Tilmeldt: 15. jan 2017, 22:32
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 23 times
Been thanked: 6 times

Re: Touran vil ikke starte efter 'krævende kørsel' - fejl P06E9 00 [109] og P06EF 00 [096]

Indlæg af KiDy » 16. aug 2023, 21:18

ØV-ØV - problemet blev ikke løst med det nye batteri. :( :?

Har kørt en aften-tur og den var gal igen: Ved de første tre, lokale stop, hvor motoren kun lige var varm nok til at frigive start/stop virkede det, som det skal. Senere på turen da motoren var blevet varm ville den ikke rigtig starte. Endte igen med at være til glæde for nogle bagved i køen, fordi den ikke startede efter at have holdt for rødt. Den kom dog i gang efter nogle forsøg.

Fremme ved første destination på turen gjorde jeg holdt ca 15 minutter, og den ville da ikke starte første gang. Ved anden destination var pause 1½ time, og så startede den uden problemer.

Det virker som om den ikke vil starte, når den er lidt varm.

Måske skulle jeg oprette et emne under 'Motor' i stedet for her i 'El' ?
Kim D
Touran 5T (2018) 2,0D (DFHA) DSG6 (DQ250)
VCDS til eget brug (begrænset til 3 stelnumre)

KiDy
Helt nyt medlem
Indlæg: 89
Tilmeldt: 15. jan 2017, 22:32
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 23 times
Been thanked: 6 times

Re: Touran vil ikke starte efter 'krævende kørsel' - fejl P06E9 00 [109] og P06EF 00 [096]

Indlæg af KiDy » 17. aug 2023, 07:30

KiDy skrev:
16. aug 2023, 21:18
ØV-ØV - problemet blev ikke løst med det nye batteri. :( :?
Jeg kan høre, at der er et relæ, der klikker svarende til når startmotoren skulle køre.

Jeg har studeret el-diagram og ser, at der er to relæer i serie, der styrer starter-motor. Det kunne være ét af disse relæer, der er ustabilt, men der er bare det, at de sidder ret beskyttet fra motor-varme, så deres funktion burde ikke være påvirket af motor-temperatur.

Det leder så til at mistænke starter-motor (eller relæ-delen i starter-motoren). Eller kan der være noget med stel-forbindelsen under startermotoren?

Hvad tænker I?
Kim D
Touran 5T (2018) 2,0D (DFHA) DSG6 (DQ250)
VCDS til eget brug (begrænset til 3 stelnumre)

HJLarsen
Nyt medlem
Indlæg: 208
Tilmeldt: 28. sep 2015, 16:41
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Auning
Has thanked: 3 times
Been thanked: 19 times

Re: Touran vil ikke starte efter 'krævende kørsel' - fejl P06E9 00 [109] og P06EF 00 [096]

Indlæg af HJLarsen » 17. aug 2023, 18:08

Så er der som du jo selv er inde på, stærk mistanke til starteren/starterrelæ (altså relæet som sidder på starteren og samtidig rykker starterdrevet i indgreb med startkransen). Selv om kilometertallet ikke er tårnhøjt, er der jo betydeligt flere antal starter med start/stop, end et køretøj uden denne funktion. Hvis kullene "synger på det sidste", vil starteren kunne blive ustabil, for til sidst helt at opgive ævred. Nu sidder den uden al tvivl på et for mekanikere utilgængeligt sted, men hvis det er muligt at give den et kontant klask men en lille hammer eller hvad der nu er plads til, kan man være heldig at vække liv igen.
Alternativt give kl. 50 direkte +. Så SKAL starteren tørne motoren. Gør den ikke det, er starteren defekt.
These users thanked the author HJLarsen for the post:
DanF
Passat 3BG 2,5 TDI Variant Highline 2001.(six-pack power unit)
Os med langsliggende motorer.

KiDy
Helt nyt medlem
Indlæg: 89
Tilmeldt: 15. jan 2017, 22:32
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 23 times
Been thanked: 6 times

Re: Touran vil ikke starte efter 'krævende kørsel' - fejl P06E9 00 [109] og P06EF 00 [096]

Indlæg af KiDy » 17. aug 2023, 21:39

HJLarsen skrev:
17. aug 2023, 18:08
Så er der som du jo selv er inde på, stærk mistanke til starteren/starterrelæ ... kullene "synger på det sidste"... Nu sidder den uden al tvivl på et for mekanikere utilgængeligt sted, ...
Tak for kommentar, og Ja, det er også den vej vej jeg umiddelbart tænkte, for nu har jeg også haft stelledninger og tilslutninger tjekket og renset. Den kørte så fint 3 kvarter, men ak, til sidst kom fejlen igen.

Det mærkelige er dog, at det (denne gang) sker på en måde, hvor jeg kan starte manuelt:
Jeg bremser helt ned til bilen står stille, hvorefter automatikken stopper motoren. Jeg sætter i bakgear og slipper bremsen - men den starter ikke :( jeg træder igen på bremse, sætter gearvælger i 'P' og trykker på manuel start-knap: Den starter uden at brokke sig yderligere.

For at start-motoren aktiveres, skal to relæer trække: Ét relæ, der styres af elektronikken og ét, der styres af om DSG-gearkassens kobling er aktiv. SÅ derfor tænker jeg også på, om der kan være noget med føleren ved koblingen i DSG-kassen.

Kommentarer og ideer er velkomne!
Kim D
Touran 5T (2018) 2,0D (DFHA) DSG6 (DQ250)
VCDS til eget brug (begrænset til 3 stelnumre)

Besvar

Tilbage til "El"