Skoda Fabia 1,2tsi 2011, kørerlys, ønsker lys i instrumentet

Alt vedr. el og elektriske dele
Besvar
danielvagn
Nyt medlem
Indlæg: 224
Tilmeldt: 27. dec 2010, 22:52
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Hørsholm
Has thanked: 0
Been thanked: 8 times

Skoda Fabia 1,2tsi 2011, kørerlys, ønsker lys i instrumentet

Indlæg af danielvagn » 10. dec 2023, 13:28

I vores Fabia 2011, er der et ønske om konstant lys i instrumentet når kørelyset alligevel er tændt.
Man kan selvfølgelig dreje lyskontakten, men der er ikke alarm når så man slukker bilen, hvilket har resulteret i dødt batteri.
Er der en let/simpel løsning, det er nok ikke den smule lys i instrumentbrættet som slider batteriet op ;)
Skoda Superb Combi 2,0 TDI 190 2017
Skoda Fabia 1,2 TSI 2011

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2609
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 612 times
Been thanked: 350 times

Re: Skoda Fabia 1,2tsi 2011, kørerlys, ønsker lys i instrumentet

Indlæg af kGlerup » 10. dec 2023, 14:14

Ideen er vel at man skal tænde lyset når man synes instrumenterne bliver for mørke.
Derved får man tændt nærlys og baglys.
Jeg synes det er en dårlig idé, medmindre bilen kører med konstant baglys.
These users thanked the author kGlerup for the post:
stevi

martinta
Medlem
Indlæg: 1197
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 808 times
Been thanked: 699 times

Re: Skoda Fabia 1,2tsi 2011, kørerlys, ønsker lys i instrumentet

Indlæg af martinta » 10. dec 2023, 20:56

danielvagn skrev:
10. dec 2023, 13:28
I vores Fabia 2011, er der et ønske om konstant lys i instrumentet når kørelyset alligevel er tændt.
Man kan selvfølgelig dreje lyskontakten, men der er ikke alarm når så man slukker bilen, hvilket har resulteret i dødt batteri.
Er der en let/simpel løsning, det er nok ikke den smule lys i instrumentbrættet som slider batteriet op ;)
Hmm, hvis du går ud og tænder bilens nærlys manuelt. Og du så slukker bilen, så mener jeg da bestemt at den slukker alt lys når bilen slukkes. Så er du sikker på det er fordi den ikke slukkede lyset at dit batteri døde og ikke bare en tilfældighed?

Har ikke haft en Fabia, men ovenstående var tilfældet på både min Leon fra 2002, min Leon fra 2013, min polo fra 2015 og mener også min Passat fra 2018 gjorde det samme.

Brugeravatar
Mathiasen
Medlem
Indlæg: 516
Tilmeldt: 8. dec 2009, 19:25
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 160 times
Been thanked: 167 times

Re: Skoda Fabia 1,2tsi 2011, kørerlys, ønsker lys i instrumentet

Indlæg af Mathiasen » 11. dec 2023, 10:03

Fabia slukker ikke lyset når bilen slukkes. Men den burde hyle når du åbner førerdøren. Hvis ikke, så tjek lige om kabinelyset tænder når du åbner døren, eller MFD siger at døren er åben.
Hvis det ikke tænder, så har du en defekt microswitch i dørlåsen i førersiden. Derfor opdager bilen ikke at førerdøren åbnes og hyler derfor ikke. Jeg har været der... = ingen strøm på bilen fordi man igen har glemt at slukke. Så 80'er agtigt problem :roll:

Jeg har forgæves spurgt herinde og søgt nettet tyndt for hvordan man får den til at slukke automatisk for alt lys når bilen slukkes (selvom lyskontakten står på nærlys). Jeg HADER at skulle tænde og slukke det selv hver eneste gang. :(

Fabia har tændt baglys med kørelys, det er kun nærlys og instrumentlys man tænder på lyskontakten. Dybt åndsvagt.. Jeg vil hellere køre med nærlys hele tiden, end det kørelys i tågelygterne. Men aner ikke hvordan det laves.

Den eneste løsning jeg kan finde, er at sætte en Aliexpress-lyskontakt med Autolys i. Noget jeg ikke har lyst til.
Skoda Fabia Combi 1.6 TDI 90 2010

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13249
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3212 times
Been thanked: 4543 times

Re: Skoda Fabia 1,2tsi 2011, kørerlys, ønsker lys i instrumentet

Indlæg af HansH » 11. dec 2023, 10:10

kGlerup skrev:
10. dec 2023, 14:14
Ideen er vel at man skal tænde lyset når man synes instrumenterne bliver for mørke.
Derved får man tændt nærlys og baglys.
Jeg synes det er en dårlig idé, medmindre bilen kører med konstant baglys.
Jeg synes Kent har fat i noget essentielt her.

En standard Up! har lys i instrumenterne ved dagkørelys. Og dagkørelys indbefatter ikke tændte baglygter på den bil.
Derfor er "fælden" mht aldrig at opdage at man skal tænde sit nærlys alt for oplagt. Når man har lys i instrumenterne, så får man aldrig den "advarsel" at nu er det tid at tænde nærlyset, når det bliver for mørkt.
Resultatet er at man nemt kommer til at køre rundt uden lys bagpå, selv om det er mørk nat.....
Derfor er jeg helt enig med Kent i, at kombinationen dagkørelys + instrumentlys + slukkede baglygter ..... er uheldig.

Derfor @danielvagn - hvis ikke du har tændte baglygter sammen med dit dagkørelys, så vil jeg anbefale at du genovervejer hvordan dit setup skal være.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
Mathiasen
Medlem
Indlæg: 516
Tilmeldt: 8. dec 2009, 19:25
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 160 times
Been thanked: 167 times

Re: Skoda Fabia 1,2tsi 2011, kørerlys, ønsker lys i instrumentet

Indlæg af Mathiasen » 11. dec 2023, 13:05

Men hvis man laver det så bilen tager strømmen til lyset når man slukker, så kan man lade kontakten stå hvor man vil uden at det ændrer ved baglys osv.

Kan man det?
Skoda Fabia Combi 1.6 TDI 90 2010

martinta
Medlem
Indlæg: 1197
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 808 times
Been thanked: 699 times

Re: Skoda Fabia 1,2tsi 2011, kørerlys, ønsker lys i instrumentet

Indlæg af martinta » 11. dec 2023, 13:27

Mathiasen skrev:
11. dec 2023, 10:03
Fabia slukker ikke lyset når bilen slukkes. Men den burde hyle når du åbner førerdøren. Hvis ikke, så tjek lige om kabinelyset tænder når du åbner døren, eller MFD siger at døren er åben.
Hvis det ikke tænder, så har du en defekt microswitch i dørlåsen i førersiden. Derfor opdager bilen ikke at førerdøren åbnes og hyler derfor ikke. Jeg har været der... = ingen strøm på bilen fordi man igen har glemt at slukke. Så 80'er agtigt problem :roll:

Jeg har forgæves spurgt herinde og søgt nettet tyndt for hvordan man får den til at slukke automatisk for alt lys når bilen slukkes (selvom lyskontakten står på nærlys). Jeg HADER at skulle tænde og slukke det selv hver eneste gang. :(

Fabia har tændt baglys med kørelys, det er kun nærlys og instrumentlys man tænder på lyskontakten. Dybt åndsvagt.. Jeg vil hellere køre med nærlys hele tiden, end det kørelys i tågelygterne. Men aner ikke hvordan det laves.

Den eneste løsning jeg kan finde, er at sætte en Aliexpress-lyskontakt med Autolys i. Noget jeg ikke har lyst til.
:shock: But.. why?

Når den andre mærker gør, hvorfor i himlens navn så lave det specielt ved Skoda?

Brugeravatar
Mathiasen
Medlem
Indlæg: 516
Tilmeldt: 8. dec 2009, 19:25
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 160 times
Been thanked: 167 times

Re: Skoda Fabia 1,2tsi 2011, kørerlys, ønsker lys i instrumentet

Indlæg af Mathiasen » 11. dec 2023, 13:37

Spørg mig ikke. Min gamle 2006 Touran slukker selv lyset og har ikke "auto" på lyskontakten, den står bare altid på nærlys, og lys tænder bare med bilen.. men min 2010 Fabia skal man selv tænde og slukke for nærlys/instrumentlys. Det skal man også i min kærestes Fabia 2010.

Min gamle 2007 Fabia 1 slukkede selv lyset, den havde jeg fra ny og fik ikke lavet noget på den for at den var sådan.

Hvis jeg kan ændre det bliver jeg en glad mand. Det må da kunne kodes.
Skoda Fabia Combi 1.6 TDI 90 2010

danielvagn
Nyt medlem
Indlæg: 224
Tilmeldt: 27. dec 2010, 22:52
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Hørsholm
Has thanked: 0
Been thanked: 8 times

Re: Skoda Fabia 1,2tsi 2011, kørerlys, ønsker lys i instrumentet

Indlæg af danielvagn » 11. dec 2023, 22:53

Mathiasen skrev:
11. dec 2023, 10:03
Fabia slukker ikke lyset når bilen slukkes. Men den burde hyle når du åbner førerdøren. Hvis ikke, så tjek lige om kabinelyset tænder når du åbner døren, eller MFD siger at døren er åben.
Hvis det ikke tænder, så har du en defekt microswitch i dørlåsen i førersiden. Derfor opdager bilen ikke at førerdøren åbnes og hyler derfor ikke. Jeg har været der... = ingen strøm på bilen fordi man igen har glemt at slukke. Så 80'er agtigt problem :roll:

Jeg har forgæves spurgt herinde og søgt nettet tyndt for hvordan man får den til at slukke automatisk for alt lys når bilen slukkes (selvom lyskontakten står på nærlys). Jeg HADER at skulle tænde og slukke det selv hver eneste gang. :(

Fabia har tændt baglys med kørelys, det er kun nærlys og instrumentlys man tænder på lyskontakten. Dybt åndsvagt.. Jeg vil hellere køre med nærlys hele tiden, end det kørelys i tågelygterne. Men aner ikke hvordan det laves.

Den eneste løsning jeg kan finde, er at sætte en Aliexpress-lyskontakt med Autolys i. Noget jeg ikke har lyst til.
Det er præcis det som er problemet, bilen har almindelig nærlys foran, og tændte baglygter, så man risikere ikke at kører rundt unden lys på bilen.
Jeg har overhovedet ikke koblet det at dør switchen ikke fungerde, sammen med manglende alarm, for der er en defekt dør switch i fører døren, jeg har lige bestilt en ny i dag.
Jeg har også søgt rundt, men har endnu ikke haft held til at finde den rigtige løsning, for det ville være dejligt ikke at skulle dreje lys kontakten hver gang der skal lys i instrumenterne.
These users thanked the author danielvagn for the post:
Mathiasen
Skoda Superb Combi 2,0 TDI 190 2017
Skoda Fabia 1,2 TSI 2011

Brugeravatar
Mathiasen
Medlem
Indlæg: 516
Tilmeldt: 8. dec 2009, 19:25
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 160 times
Been thanked: 167 times

Re: Skoda Fabia 1,2tsi 2011, kørerlys, ønsker lys i instrumentet

Indlæg af Mathiasen » 12. dec 2023, 07:20

Kan man bestille switchen alene, eller er det ny dørlås? Min driller sporadisk :)
Skoda Fabia Combi 1.6 TDI 90 2010

danielvagn
Nyt medlem
Indlæg: 224
Tilmeldt: 27. dec 2010, 22:52
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Hørsholm
Has thanked: 0
Been thanked: 8 times

Re: Skoda Fabia 1,2tsi 2011, kørerlys, ønsker lys i instrumentet

Indlæg af danielvagn » 12. dec 2023, 21:23

Mathiasen skrev:
12. dec 2023, 07:20
Kan man bestille switchen alene, eller er det ny dørlås? Min driller sporadisk :)
Jeg bestilte en ny komplet dørlås på autodoc, for de 2-300 kr syntes jeg ikke det er værd at forsøge med alt muligt, skal trods alt også have døren skildt ad for at komme til.
These users thanked the author danielvagn for the post:
Mathiasen
Skoda Superb Combi 2,0 TDI 190 2017
Skoda Fabia 1,2 TSI 2011

Brugeravatar
Hej-Hej
Nyt medlem
Indlæg: 459
Tilmeldt: 29. apr 2016, 10:01
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Ferritslev
Has thanked: 171 times
Been thanked: 89 times

Re: Skoda Fabia 1,2tsi 2011, kørerlys, ønsker lys i instrumentet

Indlæg af Hej-Hej » 12. dec 2023, 23:05

Ved ikke om den er gammel nok til at have samme lyskontakt og det her kan bruges til noget, men jeg lavede automatisk kørelys på min gamle Sharan fra 03 på den måde og det tændte også instrument lyset..

viewtopic.php?t=18048

13/58L og 14/58R er pos lys højre/venstre og 16/58 er instrument lys og nr plade lys, så måske en lus mellem 6/B og 16/58 opfylder dit ønske, hvis den er for gammel til at det bare kan kodes.

Er der nr plade lys på nu, med lys kontakten på 0 ?
These users thanked the author Hej-Hej for the post:
Mathiasen

stevi
Helt nyt medlem
Indlæg: 60
Tilmeldt: 7. maj 2014, 10:11
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6 times
Been thanked: 3 times

Re: Skoda Fabia 1,2tsi 2011, kørerlys, ønsker lys i instrumentet

Indlæg af stevi » 13. dec 2023, 20:03

kGlerup skrev:
10. dec 2023, 14:14
Ideen er vel at man skal tænde lyset når man synes instrumenterne bliver for mørke.
Derved får man tændt nærlys og baglys.
Jeg synes det er en dårlig idé, medmindre bilen kører med konstant baglys.
Jeg er helt enig - det er sindssygt hvor mange biler man ser som kommer kørende i bælgmørke med kun dagskørelyset tændt. Det er mig en gåde hvordan man ikke kan se at der ikke er ordentligt lys på bilen når det er så mørkt som det er lige nu.
Om der er konstant baglys eller ej, er vel ikke så væsentligt, for hvis det er mørkt eller dårligt sigt, duer dagskørelyset bestemt heller ikke.

Besvar

Tilbage til "El"