Fisher skrev: ↑17. sep 2021, 05:53
GranTurismo skrev:Fisher skrev: ↑16. sep 2021, 16:08
Så er det vel os Maci-slip / mikro-slip jeg døjere med. De 10 rpm du nævner burde men ikke mærke, men jeg kan mærke de 150-350 rpm når den gør det, hvor så der os kommer lyd fra motoren ligesom men gir gas i tomomgang der svarer til 150-350rpm
Micro slip (og den utilsigtede større udgave heraf, maxi slip) er ikke noget som sker under gearskifte, som jeg forstår er tilfældet i din.
Som jeg forstår dig, sker det i forbindelse med gearskifte?!? Og så er det et problem med synkroniseringen af gasgivning og koblingsstyring. Det skyldes at styringen ikke helt præcist kender koblingspunktet. Dermed kan man opleve noget som bedst kan sammenlignes med en manuel gearkasse, hvor man ikke når at slippe speederen helt, inden koblingen trædes ned. Så vil omdrejningerne stige. Man kan også opleve det modsatte, hvor der efter gearskifte gives gas inden koblingen er sluppet helt. Det vil også bevirke at omdrejningerne stiger.
Det burde afhjælpes ved en grundjustering, hvor styringen lærer koblingspunktet at kende. Er du helt sikker på at din er blevet grundjusteret?
Hvornår kommer maxi/mikro slip på tale da?
Præcis den gør det samme som i en manuel bil som du beskriver samt pga det kan men nemlig ogaå hør fra motoreummet.
Du mener en grundjustering vil hjælpe på det?
Microslip sker i et enkelt gear. Det kan f.eks. være ved kørsel i 6. gear, hvor styringen letter en anelse på koblingstrykket, for at undgå at vibrationer/rystelser/ryk forplanter sig igennem hele drivlinjen. Det sker for at skåne andre komponenter end koblingen og give en mere jævn oplevelse for køreren. Det er typisk så små slip, at man næsten ikke kan se det på omdrejningstælleren. Det kan måske være+10 omdrejninger i minuttet, hvis microslip-featuren virker korrekt.
Hvis den styring af microslip ikke virker korrekt, kan større slip forekomme og det er det vi her på VAGcars omtaler som maxislip. Det kan være +500 omdrejninger eller mere (altså i et givent gear - ikke ved gearskifte).
Stigning i omdrejninger i forbindelse med gearskifte burde typisk kunne afhjælpes af en grundjustering. Det er derfor jeg stiller spørgsmålstegn ved om din er blevet grundjusteret eller om de blot har bildt dig ind, at den er blevet det.
Hvis koblingerne er blevet for slidte, er det ikke sikkert det hjælper, som
@kGlerup også er inde på. Men da du ikke oplever maxislip, vil jeg tro at en grundjustering kan afhjælpe dit problem.
Hvis du ikke kan finde en bruger herinde som vil hjælpe dig med det, tager et værksted nok typisk ½ arbejdstime for det. Det er altså ikke en særlig dyr justering. Du kan se på VCDS-kortet (øverst) om der er nogen i nærheden af dig som har VCDS. Evt. bor vores fantastiske administrator
@HansH omkring Fredericia og har tidligere tilbudt medlemmer at foretage dette. Jeg tror man kommer langt med en kasse cola eller en god flaske vin...