Nm stiger lille smule ved gear skift

Alt vedr. gear, kobling mv.
Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5574
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 319 times
Been thanked: 367 times

Re: Nm stiger lille smule ved gear skift

Indlæg af GranTurismo » 16. sep 2021, 16:46

Fisher skrev:
16. sep 2021, 16:08
Så er det vel os Maci-slip / mikro-slip jeg døjere med. De 10 rpm du nævner burde men ikke mærke, men jeg kan mærke de 150-350 rpm når den gør det, hvor så der os kommer lyd fra motoren ligesom men gir gas i tomomgang der svarer til 150-350rpm
Micro slip (og den utilsigtede større udgave heraf, maxi slip) er ikke noget som sker under gearskifte, som jeg forstår er tilfældet i din.

Som jeg forstår dig, sker det i forbindelse med gearskifte?!? Og så er det et problem med synkroniseringen af gasgivning og koblingsstyring. Det skyldes at styringen ikke helt præcist kender koblingspunktet. Dermed kan man opleve noget som bedst kan sammenlignes med en manuel gearkasse, hvor man ikke når at slippe speederen helt, inden koblingen trædes ned. Så vil omdrejningerne stige. Man kan også opleve det modsatte, hvor der efter gearskifte gives gas inden koblingen er sluppet helt. Det vil også bevirke at omdrejningerne stiger.

Det burde afhjælpes ved en grundjustering, hvor styringen lærer koblingspunktet at kende. Er du helt sikker på at din er blevet grundjusteret?
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Fisher
Helt nyt medlem
Indlæg: 76
Tilmeldt: 9. aug 2021, 15:54
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Nm stiger lille smule ved gear skift

Indlæg af Fisher » 17. sep 2021, 05:53

GranTurismo skrev:
Fisher skrev:
16. sep 2021, 16:08
Så er det vel os Maci-slip / mikro-slip jeg døjere med. De 10 rpm du nævner burde men ikke mærke, men jeg kan mærke de 150-350 rpm når den gør det, hvor så der os kommer lyd fra motoren ligesom men gir gas i tomomgang der svarer til 150-350rpm
Micro slip (og den utilsigtede større udgave heraf, maxi slip) er ikke noget som sker under gearskifte, som jeg forstår er tilfældet i din.

Som jeg forstår dig, sker det i forbindelse med gearskifte?!? Og så er det et problem med synkroniseringen af gasgivning og koblingsstyring. Det skyldes at styringen ikke helt præcist kender koblingspunktet. Dermed kan man opleve noget som bedst kan sammenlignes med en manuel gearkasse, hvor man ikke når at slippe speederen helt, inden koblingen trædes ned. Så vil omdrejningerne stige. Man kan også opleve det modsatte, hvor der efter gearskifte gives gas inden koblingen er sluppet helt. Det vil også bevirke at omdrejningerne stiger.

Det burde afhjælpes ved en grundjustering, hvor styringen lærer koblingspunktet at kende. Er du helt sikker på at din er blevet grundjusteret?
Hvornår kommer maxi/mikro slip på tale da?

Præcis den gør det samme som i en manuel bil som du beskriver samt pga det kan men nemlig ogaå hør fra motoreummet.

Du mener en grundjustering vil hjælpe på det?


Sent from my iPhone using Tapatalk

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2609
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 610 times
Been thanked: 349 times

Re: Nm stiger lille smule ved gear skift

Indlæg af kGlerup » 17. sep 2021, 06:09

Maxi/micro-slip kommer på tale når kobling(erne) glider når bilen er i gear. F.eks. ved jævn fart op af bakke hvor der køres i samme gear.
Her vil man mærke hvad der kan forveksles med udsættere. Ligeledes kan man observere at nålen på omdrejningstælleren er urolig.
Det er beskrevet mange gange i DQ200 tråden herinde.

Fisher
Helt nyt medlem
Indlæg: 76
Tilmeldt: 9. aug 2021, 15:54
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Nm stiger lille smule ved gear skift

Indlæg af Fisher » 17. sep 2021, 06:25

kGlerup skrev:Maxi/micro-slip kommer på tale når kobling(erne) glider når bilen er i gear. F.eks. ved jævn fart op af bakke hvor der køres i samme gear.
Her vil man mærke hvad der kan forveksles med udsættere. Ligeledes kan man observere at nålen på omdrejningstælleren er urolig.
Det er beskrevet mange gange i DQ200 tråden herinde.
Arh okc som sagt disse mikro/maxi er helt nye begreber for mig derfor jeg spørger indtil det.

Men fedt tak for svarer Billede

Hvad kalder men så det jeg oplever? Har det nogle navne? Billede


Sent from my iPhone using Tapatalk

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2609
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 610 times
Been thanked: 349 times

Re: Nm stiger lille smule ved gear skift

Indlæg af kGlerup » 17. sep 2021, 06:48


Fisher skrev:Hvad kalder men så det jeg oplever? Har det nogle navne? Billede
Ved det faktisk ikke.. "RPM overshoot" måske? Tror ikke det har et navn som sådan.

Fisher
Helt nyt medlem
Indlæg: 76
Tilmeldt: 9. aug 2021, 15:54
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Nm stiger lille smule ved gear skift

Indlæg af Fisher » 17. sep 2021, 06:48

kGlerup skrev:
Fisher skrev:Hvad kalder men så det jeg oplever? Har det nogle navne? Billede
Ved det faktisk ikke.. "RPM overshoot" måske? Tror ikke det har et navn som sådan.
Men er grundjustring eneste hjælp til dette?


Sent from my iPhone using Tapatalk

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2609
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 610 times
Been thanked: 349 times

Re: Nm stiger lille smule ved gear skift

Indlæg af kGlerup » 17. sep 2021, 06:57

Fisher skrev:
kGlerup skrev:
Fisher skrev:Hvad kalder men så det jeg oplever? Har det nogle navne? Billede
Ved det faktisk ikke.. "RPM overshoot" måske? Tror ikke det har et navn som sådan.
Men er grundjustring eneste hjælp til dette?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Hjælper grundjustering ikke, så er næste trin vel nye koblinger og/eller fejlsøgning på Mecatronic.

Fisher
Helt nyt medlem
Indlæg: 76
Tilmeldt: 9. aug 2021, 15:54
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Nm stiger lille smule ved gear skift

Indlæg af Fisher » 17. sep 2021, 07:14

kGlerup skrev:
Fisher skrev:
kGlerup skrev: Ved det faktisk ikke.. "RPM overshoot" måske? Tror ikke det har et navn som sådan.
Men er grundjustring eneste hjælp til dette?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Hjælper grundjustering ikke, så er næste trin vel nye koblinger og/eller fejlsøgning på Mecatronic.
Jeg havde den indtil forhandleren hvor jeg har købt den, han fik den sendt indtil VW og de har sagt at det er helt normalt, og at det sådan den skal gør Billede
Hvilket jeg syns det er underligt at rpm
Skal hæves til mellem 150-350 rpm. før gearskift.


Sent from my iPhone using Tapatalk

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2609
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 610 times
Been thanked: 349 times

Re: Nm stiger lille smule ved gear skift

Indlæg af kGlerup » 17. sep 2021, 07:29

Det er jo en lidt kedelig regning at stå med..

Fisher
Helt nyt medlem
Indlæg: 76
Tilmeldt: 9. aug 2021, 15:54
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Nm stiger lille smule ved gear skift

Indlæg af Fisher » 17. sep 2021, 07:35

kGlerup skrev:Det er jo en lidt kedelig regning at stå med..
Ja netop, har 5 måneder tilbage af min brugtbils garanti, gider nemlig ikke selv stå med den regning.

Har aftalt med et andet vw forhandler end ham jeg har købt den af sendte til. at jeg kan køre den forbi dem og de vil gerne tag en prøve tur i den og se på det.


Men kan vel køre den indtil FDM inden garantiudløb og fortaget et brugtbils garanti test også se om hva de siger?


Sent from my iPhone using Tapatalk

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2609
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 610 times
Been thanked: 349 times

Re: Nm stiger lille smule ved gear skift

Indlæg af kGlerup » 17. sep 2021, 08:21


Fisher skrev:Men kan vel køre den indtil FDM inden garantiudløb og fortaget et brugtbils garanti test også se om hva de siger?
Prøv.. Men FDM har desværre valgt VW's side mht DQ200. Så de har accepteret VW's opfattelse af at det er normal opførelse at de glider lidt.

Fisher
Helt nyt medlem
Indlæg: 76
Tilmeldt: 9. aug 2021, 15:54
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Nm stiger lille smule ved gear skift

Indlæg af Fisher » 17. sep 2021, 08:26

kGlerup skrev:
Fisher skrev:Men kan vel køre den indtil FDM inden garantiudløb og fortaget et brugtbils garanti test også se om hva de siger?
Prøv.. Men FDM har desværre valgt VW's side mht DQ200. Så de har accepteret VW's opfattelse af at det er normal opførelse at de glider lidt.
Men hvad er lidt?? De må ha et konkret tal på hvor meget den må gør jo. BilledeBillede


Sent from my iPhone using Tapatalk

QT1410
Medlem
Indlæg: 750
Tilmeldt: 10. apr 2016, 09:09
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 170 times
Been thanked: 121 times

Re: Nm stiger lille smule ved gear skift

Indlæg af QT1410 » 17. sep 2021, 08:34

Her gik jeg og troede at emnet handlede om at drejningsmomentet Målt i Nm Newtonmeter steg efter gearskift. Og så er det bare nummer 117 med glidende kobling i DQ200.
Omdrejninger stiger efter gearskift
These users thanked the author QT1410 for the post:
kGlerup

Fisher
Helt nyt medlem
Indlæg: 76
Tilmeldt: 9. aug 2021, 15:54
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Nm stiger lille smule ved gear skift

Indlæg af Fisher » 17. sep 2021, 08:37

QT1410 skrev:Her gik jeg og troede at emnet handlede om at drejningsmomentet Målt i Nm Newtonmeter steg efter gearskift. Og så er det bare nummer 117 med glidende kobling i DQ200.
Omdrejninger stiger efter gearskift
Hvad mener du? Billede


Sent from my iPhone using Tapatalk

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2609
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 610 times
Been thanked: 349 times

Re: Nm stiger lille smule ved gear skift

Indlæg af kGlerup » 17. sep 2021, 08:40

Fisher skrev:
QT1410 skrev:Her gik jeg og troede at emnet handlede om at drejningsmomentet Målt i Nm Newtonmeter steg efter gearskift. Og så er det bare nummer 117 med glidende kobling i DQ200.
Omdrejninger stiger efter gearskift
Hvad mener du? Billede


Sent from my iPhone using Tapatalk
Din overskrift siger Nm, men du mener faktisk RPM.
Derudover hentyder QT1410 at du blot et endnu én i køen med problemer med DQ200.

Fisher
Helt nyt medlem
Indlæg: 76
Tilmeldt: 9. aug 2021, 15:54
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Nm stiger lille smule ved gear skift

Indlæg af Fisher » 17. sep 2021, 08:46

kGlerup skrev:
Fisher skrev:
QT1410 skrev:Her gik jeg og troede at emnet handlede om at drejningsmomentet Målt i Nm Newtonmeter steg efter gearskift. Og så er det bare nummer 117 med glidende kobling i DQ200.
Omdrejninger stiger efter gearskift
Hvad mener du? Billede


Sent from my iPhone using Tapatalk
Din overskrift siger Nm, men du mener faktisk RPM.
Derudover hentyder QT1410 at du blot et endnu én i køen med problemer med DQ200.
Aarh ok, som sagt er ikke kendt med alle de ord/begreber men bruger ifb DQ200 Billede


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5574
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 319 times
Been thanked: 367 times

Re: Nm stiger lille smule ved gear skift

Indlæg af GranTurismo » 18. sep 2021, 12:07

Fisher skrev:
17. sep 2021, 05:53
GranTurismo skrev:
Fisher skrev:
16. sep 2021, 16:08
Så er det vel os Maci-slip / mikro-slip jeg døjere med. De 10 rpm du nævner burde men ikke mærke, men jeg kan mærke de 150-350 rpm når den gør det, hvor så der os kommer lyd fra motoren ligesom men gir gas i tomomgang der svarer til 150-350rpm
Micro slip (og den utilsigtede større udgave heraf, maxi slip) er ikke noget som sker under gearskifte, som jeg forstår er tilfældet i din.

Som jeg forstår dig, sker det i forbindelse med gearskifte?!? Og så er det et problem med synkroniseringen af gasgivning og koblingsstyring. Det skyldes at styringen ikke helt præcist kender koblingspunktet. Dermed kan man opleve noget som bedst kan sammenlignes med en manuel gearkasse, hvor man ikke når at slippe speederen helt, inden koblingen trædes ned. Så vil omdrejningerne stige. Man kan også opleve det modsatte, hvor der efter gearskifte gives gas inden koblingen er sluppet helt. Det vil også bevirke at omdrejningerne stiger.

Det burde afhjælpes ved en grundjustering, hvor styringen lærer koblingspunktet at kende. Er du helt sikker på at din er blevet grundjusteret?
Hvornår kommer maxi/mikro slip på tale da?

Præcis den gør det samme som i en manuel bil som du beskriver samt pga det kan men nemlig ogaå hør fra motoreummet.

Du mener en grundjustering vil hjælpe på det?
Microslip sker i et enkelt gear. Det kan f.eks. være ved kørsel i 6. gear, hvor styringen letter en anelse på koblingstrykket, for at undgå at vibrationer/rystelser/ryk forplanter sig igennem hele drivlinjen. Det sker for at skåne andre komponenter end koblingen og give en mere jævn oplevelse for køreren. Det er typisk så små slip, at man næsten ikke kan se det på omdrejningstælleren. Det kan måske være+10 omdrejninger i minuttet, hvis microslip-featuren virker korrekt.

Hvis den styring af microslip ikke virker korrekt, kan større slip forekomme og det er det vi her på VAGcars omtaler som maxislip. Det kan være +500 omdrejninger eller mere (altså i et givent gear - ikke ved gearskifte).

Stigning i omdrejninger i forbindelse med gearskifte burde typisk kunne afhjælpes af en grundjustering. Det er derfor jeg stiller spørgsmålstegn ved om din er blevet grundjusteret eller om de blot har bildt dig ind, at den er blevet det.

Hvis koblingerne er blevet for slidte, er det ikke sikkert det hjælper, som @kGlerup også er inde på. Men da du ikke oplever maxislip, vil jeg tro at en grundjustering kan afhjælpe dit problem.

Hvis du ikke kan finde en bruger herinde som vil hjælpe dig med det, tager et værksted nok typisk ½ arbejdstime for det. Det er altså ikke en særlig dyr justering. Du kan se på VCDS-kortet (øverst) om der er nogen i nærheden af dig som har VCDS. Evt. bor vores fantastiske administrator @HansH omkring Fredericia og har tidligere tilbudt medlemmer at foretage dette. Jeg tror man kommer langt med en kasse cola eller en god flaske vin...
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Fisher
Helt nyt medlem
Indlæg: 76
Tilmeldt: 9. aug 2021, 15:54
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Nm stiger lille smule ved gear skift

Indlæg af Fisher » 21. sep 2021, 06:35

GranTurismo skrev:
Fisher skrev:
17. sep 2021, 05:53
GranTurismo skrev: Micro slip (og den utilsigtede større udgave heraf, maxi slip) er ikke noget som sker under gearskifte, som jeg forstår er tilfældet i din.

Som jeg forstår dig, sker det i forbindelse med gearskifte?!? Og så er det et problem med synkroniseringen af gasgivning og koblingsstyring. Det skyldes at styringen ikke helt præcist kender koblingspunktet. Dermed kan man opleve noget som bedst kan sammenlignes med en manuel gearkasse, hvor man ikke når at slippe speederen helt, inden koblingen trædes ned. Så vil omdrejningerne stige. Man kan også opleve det modsatte, hvor der efter gearskifte gives gas inden koblingen er sluppet helt. Det vil også bevirke at omdrejningerne stiger.

Det burde afhjælpes ved en grundjustering, hvor styringen lærer koblingspunktet at kende. Er du helt sikker på at din er blevet grundjusteret?
Hvornår kommer maxi/mikro slip på tale da?

Præcis den gør det samme som i en manuel bil som du beskriver samt pga det kan men nemlig ogaå hør fra motoreummet.

Du mener en grundjustering vil hjælpe på det?
Microslip sker i et enkelt gear. Det kan f.eks. være ved kørsel i 6. gear, hvor styringen letter en anelse på koblingstrykket, for at undgå at vibrationer/rystelser/ryk forplanter sig igennem hele drivlinjen. Det sker for at skåne andre komponenter end koblingen og give en mere jævn oplevelse for køreren. Det er typisk så små slip, at man næsten ikke kan se det på omdrejningstælleren. Det kan måske være+10 omdrejninger i minuttet, hvis microslip-featuren virker korrekt.

Hvis den styring af microslip ikke virker korrekt, kan større slip forekomme og det er det vi her på VAGcars omtaler som maxislip. Det kan være +500 omdrejninger eller mere (altså i et givent gear - ikke ved gearskifte).

Stigning i omdrejninger i forbindelse med gearskifte burde typisk kunne afhjælpes af en grundjustering. Det er derfor jeg stiller spørgsmålstegn ved om din er blevet grundjusteret eller om de blot har bildt dig ind, at den er blevet det.

Hvis koblingerne er blevet for slidte, er det ikke sikkert det hjælper, som [mention]kGlerup[/mention] også er inde på. Men da du ikke oplever maxislip, vil jeg tro at en grundjustering kan afhjælpe dit problem.

Hvis du ikke kan finde en bruger herinde som vil hjælpe dig med det, tager et værksted nok typisk ½ arbejdstime for det. Det er altså ikke en særlig dyr justering. Du kan se på VCDS-kortet (øverst) om der er nogen i nærheden af dig som har VCDS. Evt. bor vores fantastiske administrator [mention]HansH[/mention] omkring Fredericia og har tidligere tilbudt medlemmer at foretage dette. Jeg tror man kommer langt med en kasse cola eller en god flaske vin...
Nu har jeg kørt bilen ud til et andet Aut. værksted end den forhandleren bruger. Da den værksted de bruger siger den ikke fejler noget. (Stadig ikke modtaget et rapport på det fra forhandleren)

Teknikeren prøv kørte bilen sammen med mig, hvor så han konklusion efter endt tur, at bilen rusker lidt samt hopper i omdrejninger ved gear skift, at den skifter gear hårdt og vil derfor kigge nærmere/fejlsøge på bilen. Hvilket jeg er bekræftet med at jeg havde ret med at den kørte ikke korrekt.

Men forhandleren jeg har købt bilen hos skal vel godkende at jeg afleverer den til fejlsøgning da han kan komme til at betale for fejlsøgningen, vis kulancegaranti ikke vil dække det. Bilen er iøvrigt 2 år og 3 måneder gammel og kørt kun 36.000km derfor tror teknikeren at Vw vil dække udgiften men kan ikke love det.


Teknikeren spurgte også til om der kommer lyd fra gearkassen hvilket jeg svarede nej til at starte med, men da jeg var på vej hjemad, havde jeg rullet vinduet ned og kunne høre ved accelaration fra 1-2 kunne den gi lidt lyd fra gearkassen, er det normalt??


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5574
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 319 times
Been thanked: 367 times

Re: Nm stiger lille smule ved gear skift

Indlæg af GranTurismo » 21. sep 2021, 16:40

Fisher skrev:
21. sep 2021, 06:35
Teknikeren spurgte også til om der kommer lyd fra gearkassen hvilket jeg svarede nej til at starte med, men da jeg var på vej hjemad, havde jeg rullet vinduet ned og kunne høre ved accelaration fra 1-2 kunne den gi lidt lyd fra gearkassen, er det normalt??
Det kommer an på hvad det er for en lyd. En DSG-gearkasse er jo ikke helt lydløs. Der vil altid være lidt lyd, når skiftegaflerne aktiverer et andet gear (små metalliske kliklyde) og den skifter mellem koblingerne.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Fisher
Helt nyt medlem
Indlæg: 76
Tilmeldt: 9. aug 2021, 15:54
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Nm stiger lille smule ved gear skift

Indlæg af Fisher » 21. sep 2021, 16:45

GranTurismo skrev:
Fisher skrev:
21. sep 2021, 06:35
Teknikeren spurgte også til om der kommer lyd fra gearkassen hvilket jeg svarede nej til at starte med, men da jeg var på vej hjemad, havde jeg rullet vinduet ned og kunne høre ved accelaration fra 1-2 kunne den gi lidt lyd fra gearkassen, er det normalt??
Det kommer an på hvad det er for en lyd. En DSG-gearkasse er jo ikke helt lydløs. Der vil altid være lidt lyd, når skiftegaflerne aktiverer et andet gear (små metalliske kliklyde) og den skifter mellem koblingerne.
Aarh ok, nu skal de fejlsøge på den, så må
jeg se om hva de finder frem til.

Men hvad har du at sige til det med den vw værksted som forhandleren bruger, har sagt den fejler ikke noget, og den anden vw forhandler som har kørt en tur i den siger at den hopper/rusker, skifter hårdt gear samt omdrejninger hopper?

Ifølge forhandleren så siger de at den fejler disse ting pga de vil tjene lidt mønt, men for mig lyder det som om forhandleren prøver at slippe væk fra regning?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5574
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 319 times
Been thanked: 367 times

Re: Nm stiger lille smule ved gear skift

Indlæg af GranTurismo » 21. sep 2021, 20:07

Fisher skrev:
21. sep 2021, 16:45
GranTurismo skrev:
Fisher skrev:
21. sep 2021, 06:35
Teknikeren spurgte også til om der kommer lyd fra gearkassen hvilket jeg svarede nej til at starte med, men da jeg var på vej hjemad, havde jeg rullet vinduet ned og kunne høre ved accelaration fra 1-2 kunne den gi lidt lyd fra gearkassen, er det normalt??
Det kommer an på hvad det er for en lyd. En DSG-gearkasse er jo ikke helt lydløs. Der vil altid være lidt lyd, når skiftegaflerne aktiverer et andet gear (små metalliske kliklyde) og den skifter mellem koblingerne.
Aarh ok, nu skal de fejlsøge på den, så må
jeg se om hva de finder frem til.

Men hvad har du at sige til det med den vw værksted som forhandleren bruger, har sagt den fejler ikke noget, og den anden vw forhandler som har kørt en tur i den siger at den hopper/rusker, skifter hårdt gear samt omdrejninger hopper?

Ifølge forhandleren så siger de at den fejler disse ting pga de vil tjene lidt mønt, men for mig lyder det som om forhandleren prøver at slippe væk fra regning?
Det er desværre helt normalt, at der er forskel på de autoriserede værksteder og deres teknikere. Nogle værksteder er lydhøre overfor problemet og andre prøver at feje det af bordet med besked om, at det er helt normalt og at den kører som den skal.

Din forhandler lyder ikke helt reel. Hvis han ikke vil acceptere den fejler noget, så er der to løsninger: Tilbagekøb eller at pudse FDM på ham i samarbejde med det værksted som godt kan se den fejler noget (ellers er det nemlig heller ikke sikkert at FDM vil tage sagen, hvis der ikke er autoriseret opbakning bag. De er desværre lidt vage, når det drejer sig om DSG-problemer)
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Fisher
Helt nyt medlem
Indlæg: 76
Tilmeldt: 9. aug 2021, 15:54
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Nm stiger lille smule ved gear skift

Indlæg af Fisher » 21. sep 2021, 21:24

GranTurismo skrev:
Fisher skrev:
21. sep 2021, 16:45
GranTurismo skrev: Det kommer an på hvad det er for en lyd. En DSG-gearkasse er jo ikke helt lydløs. Der vil altid være lidt lyd, når skiftegaflerne aktiverer et andet gear (små metalliske kliklyde) og den skifter mellem koblingerne.
Aarh ok, nu skal de fejlsøge på den, så må
jeg se om hva de finder frem til.

Men hvad har du at sige til det med den vw værksted som forhandleren bruger, har sagt den fejler ikke noget, og den anden vw forhandler som har kørt en tur i den siger at den hopper/rusker, skifter hårdt gear samt omdrejninger hopper?

Ifølge forhandleren så siger de at den fejler disse ting pga de vil tjene lidt mønt, men for mig lyder det som om forhandleren prøver at slippe væk fra regning?
Det er desværre helt normalt, at der er forskel på de autoriserede værksteder og deres teknikere. Nogle værksteder er lydhøre overfor problemet og andre prøver at feje det af bordet med besked om, at det er helt normalt og at den kører som den skal.

Din forhandler lyder ikke helt reel. Hvis han ikke vil acceptere den fejler noget, så er der to løsninger: Tilbagekøb eller at pudse FDM på ham i samarbejde med det værksted som godt kan se den fejler noget (ellers er det nemlig heller ikke sikkert at FDM vil tage sagen, hvis der ikke er autoriseret opbakning bag. De er desværre lidt vage, når det drejer sig om DSG-problemer)
Forhandleren acceptere ikke den fejler noget da det vw værksted han bruger har sagt den ikke fejler noget, men derimod det andet værksted kunne mærke flere fejl/problemer ved test kørsel som jeg selv hellere ikke var bekendt med.

Forhandleren er gået med til at det værksted som jeg tog den hen til må fejlsøge hvor han vil dække udgiften til det. Vis kulancegaranti ikke vil dække det. Og kommer han selv til at betale for rep så vil han ikke gå med til et dyr rep. Så vil han hellere have ta bilen tilbage, men jeg vil hellere beholde den og han kan vel være nød til udbedre fejlen?

Har også en dialog kørende med Fdm hvor de sagde det var den rigtige rækkefølge det jeg havde gang i.

Har nemlig trods kørt 3500km siden køb samt har brugt penge på bag kofanger, sideskørte, sænknings fjedre så de ting får jeg jo nok ikke penge for dermed mister jeg penge.


Sent from my iPhone using Tapatalk

PhillOS
Medlem
Indlæg: 762
Tilmeldt: 1. maj 2012, 18:49
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 159 times
Been thanked: 249 times

Re: Nm stiger lille smule ved gear skift

Indlæg af PhillOS » 21. sep 2021, 22:33

Fisher skrev:
21. sep 2021, 21:24

Har nemlig trods kørt 3500km siden køb samt har brugt penge på bag kofanger, sideskørte, sænknings fjedre så de ting får jeg jo nok ikke penge for dermed mister jeg penge.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Tilgengæld slipper du for hovedpinen med DQ200 i al evighed (hvis du vel og mærke undgår at købe dem fremover) 😉

Det havde været en no-brainer for mig.
.

Besvar

Tilbage til "Transmission"