DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Alt vedr. gear, kobling mv.
Besvar
Brugeravatar
Tommy
Medlem
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:10
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 17 times
Been thanked: 46 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af Tommy » 8. mar 2020, 20:12

Kan man selv lave grundjustering på DQ200 biler (pre MQB) ?
Nogen der har link til proceduren ?
alt kan lade sig gøre... det er blot et spørgsmål om tid og penge
25 x vagcars and counting....

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af HansH » 8. mar 2020, 20:16

Tommy skrev:
8. mar 2020, 20:12
Kan man selv lave grundjustering på DQ200 biler (pre MQB) ?
Nogen der har link til proceduren ?

http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.ph ... DSG/0AM%29
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
Tommy
Medlem
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:10
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 17 times
Been thanked: 46 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af Tommy » 8. mar 2020, 21:30

Mange tak HansH 🙏
Konens golf+ 1,6tdi kan lave en lille lille smule når den er kold / men intet når den er varm... prøver om dette kan fjerne det.
alt kan lade sig gøre... det er blot et spørgsmål om tid og penge
25 x vagcars and counting....

bno
Helt nyt medlem
Indlæg: 24
Tilmeldt: 1. aug 2012, 20:09
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6 times
Been thanked: 7 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af bno » 12. mar 2020, 19:12

vartaz skrev:
8. mar 2020, 16:40
Hvor længe holder koblingen i dq200? Tør man købe en beugt Golf 7 årg 2014 m 140.000 km? Eller er koblingen på vej der.. hvad koster udskift af kobling ?
Så vidt jeg ved handler det ikke om koblingen holder - det er køre oplevelsen.
Hvis du ikke har noget i mod et ujævn træk og skuringer i gear især i vådt vejr - så er det en god oplevelse, :-)

Jeg har virkelig fortrudt mit køb af ny Golf 7 1.5 DSG og er bestemt ikke tilfreds med behandlingen hos VW Ringkøbing.

Elsker man en god køre oplevelsen for starten, skal man fravælge dq200
These users thanked the author bno for the post:
havsgaard

Brugeravatar
Soeren C
Nyt medlem
Indlæg: 164
Tilmeldt: 29. dec 2017, 00:18
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 51 times
Been thanked: 85 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af Soeren C » 13. mar 2020, 21:10

Jeg har med interesse fulgt lidt med i tråden her og ud fra beskrivelserne af de forskellige "oplevelser" man har haft med denne gearkasse, har jeg ofte tænkt tanken, om det mon var noget jeg ville kunne leve med, hvis jeg blev ejer af en bil med DQ200?, og helt ærligt har det også strejfet mig, om det nu også er helt så slemt.... - Er der ikke lagt lidt til for at fremme forståelsen? Det spørgsmål fik jeg noget så eftertrykkeligt besvaret, da jeg i forbindelse med en mindre garantireparation af min Golf GTE fik en helt ny Golf Highline 1,5 / DQ200 stillet til rådighed som lånebil. Den havde kun gået knapt 100 km, og hold nu op, hvor er hvor den drivlinie dog decideret rædselsfuld at køre med. Igangsætning er som at blive sparket hårdt bagi af en hest, medmindre man er ekstremt fintfølende på speederen. Koblingen glider og omdrejningstælleren, opfører sig nærmest som VU metret på min gamle Luxman effektforstærker. Det hele bliver lidt bedre når bilen er varm, men det bliver aldrig i nærheden af acceptabelt. Det er bogstaveligt talt rystende. Selv konen udbrød : "Hva' sker der lige for den motor"

DQ400e med vådkoblinger som sidder i min Golf GTE opfører sig helt anderledes smooth - Igangsætning og gearskift foregår helt uden drama.

Så min aller dybeste medfølelse til jer, som må leve med den groteske skrotbunke af en gearkasse.
These users thanked the author Soeren C for the post (total 8):
GaSellegudhjemkGlerupi-spomfritMichaelSmedPederKing_Neumann
Med venlig hilsen

Søren Christensen
2021 Mustang Mach-E AWD Extended Range

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5564
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 316 times
Been thanked: 368 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af GranTurismo » 14. mar 2020, 02:17

Soeren C skrev:
13. mar 2020, 21:10
Jeg har med interesse fulgt lidt med i tråden her og ud fra beskrivelserne af de forskellige "oplevelser" man har haft med denne gearkasse, har jeg ofte tænkt tanken, om det mon var noget jeg ville kunne leve med, hvis jeg blev ejer af en bil med DQ200?, og helt ærligt har det også strejfet mig, om det nu også er helt så slemt.... - Er der ikke lagt lidt til for at fremme forståelsen? Det spørgsmål fik jeg noget så eftertrykkeligt besvaret, da jeg i forbindelse med en mindre garantireparation af min Golf GTE fik en helt ny Golf Highline 1,5 / DQ200 stillet til rådighed som lånebil. Den havde kun gået knapt 100 km, og hold nu op, hvor er hvor den drivlinie dog decideret rædselsfuld at køre med. Igangsætning er som at blive sparket hårdt bagi af en hest, medmindre man er ekstremt fintfølende på speederen. Koblingen glider og omdrejningstælleren, opfører sig nærmest som VU metret på min gamle Luxman effektforstærker. Det hele bliver lidt bedre når bilen er varm, men det bliver aldrig i nærheden af acceptabelt. Det er bogstaveligt talt rystende. Selv konen udbrød : "Hva' sker der lige for den motor"

DQ400e med vådkoblinger som sidder i min Golf GTE opfører sig helt anderledes smooth - Igangsætning og gearskift foregår helt uden drama.

Så min aller dybeste medfølelse til jer, som må leve med den groteske skrotbunke af en gearkasse.
Du har jo så tydeligvis lånt en bil som lider af glidende koblinger. Oplevelsen er en helt anden, hvis gearkassen ikke glider. Og det gør størstedelen heldigvis ikke.

Personligt er jeg ikke vild med versionerne med vådkobling. Der er sgu lidt for meget blød hat over dem, synes jeg. Det kan gå en en stor firehjulstrækker, hvor man alligevel ikke har forventninger om en sporty gearkasse. Men smag og behag er heldigvis forskellig.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5564
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 316 times
Been thanked: 368 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af GranTurismo » 14. mar 2020, 02:22

vartaz skrev:
8. mar 2020, 16:40
Hvor længe holder koblingen i dq200? Tør man købe en beugt Golf 7 årg 2014 m 140.000 km? Eller er koblingen på vej der.. hvad koster udskift af kobling ?
Det er umuligt at sige. Der er nogle som har fået skiftet koblinger efter få tusinde km her i tråden. Der findes dog også andre tråde, hvor folk har kørt 3-400.000 på et sæt koblinger.

Jeg tror prisen kommer an på hvor du får det lavet. Jeg ved norn på Als har fået værktøj til at skifte koblinger på DQ200. HansH har lavet en tråd om det under Tech info - Guider.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Peter N
Nyt medlem
Indlæg: 115
Tilmeldt: 10. jun 2017, 07:15
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 47 times
Been thanked: 51 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af Peter N » 14. mar 2020, 04:34

Soeren C skrev:
13. mar 2020, 21:10
Jeg har med interesse fulgt lidt med i tråden her og ud fra beskrivelserne af de forskellige "oplevelser" man har haft med denne gearkasse, har jeg ofte tænkt tanken, om det mon var noget jeg ville kunne leve med, hvis jeg blev ejer af en bil med DQ200?, og helt ærligt har det også strejfet mig, om det nu også er helt så slemt.... - Er der ikke lagt lidt til for at fremme forståelsen? Det spørgsmål fik jeg noget så eftertrykkeligt besvaret, da jeg i forbindelse med en mindre garantireparation af min Golf GTE fik en helt ny Golf Highline 1,5 / DQ200 stillet til rådighed som lånebil. Den havde kun gået knapt 100 km, og hold nu op, hvor er hvor den drivlinie dog decideret rædselsfuld at køre med. Igangsætning er som at blive sparket hårdt bagi af en hest, medmindre man er ekstremt fintfølende på speederen. Koblingen glider og omdrejningstælleren, opfører sig nærmest som VU metret på min gamle Luxman effektforstærker. Det hele bliver lidt bedre når bilen er varm, men det bliver aldrig i nærheden af acceptabelt. Det er bogstaveligt talt rystende. Selv konen udbrød : "Hva' sker der lige for den motor"

DQ400e med vådkoblinger som sidder i min Golf GTE opfører sig helt anderledes smooth - Igangsætning og gearskift foregår helt uden drama.

Så min aller dybeste medfølelse til jer, som må leve med den groteske skrotbunke af en gearkasse.
Vi takker.
Den “skrotbunke” af en gearkasse har jeg så levet med i snart 3 år og den kører helt som den skal. Ingen problemer.
Men jeg har så også droppet den org software og kører med TVS software i gearkassen.
Bilen yder små 180 hk og 300+nm og trækker helt perfekt. Ingen ryk, glidende koblinger, eller omdrejningstællere der går amok som du skriver..
These users thanked the author Peter N for the post (total 2):
GranTurismoSunny
Vh Peter
Volkswagen Golf GTI TCR 2019
(solgt)VW Polo BlueGT 1,4 TSI DSG7 2017

Brugeravatar
Soeren C
Nyt medlem
Indlæg: 164
Tilmeldt: 29. dec 2017, 00:18
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 51 times
Been thanked: 85 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af Soeren C » 14. mar 2020, 13:49

Peter N skrev:
14. mar 2020, 04:34

Vi takker.
Den “skrotbunke” af en gearkasse har jeg så levet med i snart 3 år og den kører helt som den skal. Ingen problemer.
Men jeg har så også droppet den org software og kører med TVS software i gearkassen.
Tror ikke jeg skal puste yderligere til gløderne her, jeg kan blot konstatere, at en fabriksny bil kørte helt utåleligt med 1,5/DQ200. Issues med igangsætning har også været nævnt i tests i fagblade med den drivlinie. At det var så markant, havde jeg dog ikke forestillet mig. Min oplevelse var, at det var meget svært at dosere speederen korrekt, og kunne skabe potentielt farlige situationer, hvis man ikke var forberedt på det. Og det taler jo helt for sig selv, at nogle føler sig nødsaget til at installere anden software for at få en "normal" køreoplevelse, uden glidende koblinger mv. Og lige for god ordens skyld: - Måske lige hårdt nok, at jeg kaldte gearkassen en "grotesk skrotbunke". -Jeg synes da det er positivt, hvis der er et flertal der iflg. GT ikke oplever problemer.
GranTurismo skrev:
14. mar 2020, 02:17
Personligt er jeg ikke vild med versionerne med vådkobling. Der er sgu lidt for meget blød hat over dem, synes jeg. Det kan gå en en stor firehjulstrækker, hvor man alligevel ikke har forventninger om en sporty gearkasse. Men smag og behag er heldigvis forskellig.
Synes egentligt min Golf GTE kommer nogenlunde pænt ud over stepperne, når den får pedalen ... I GTE-mode er "blød hat" ikke min første tanke.
These users thanked the author Soeren C for the post:
gudhjem
Med venlig hilsen

Søren Christensen
2021 Mustang Mach-E AWD Extended Range

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5564
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 316 times
Been thanked: 368 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af GranTurismo » 14. mar 2020, 14:17

Soeren C skrev:
14. mar 2020, 13:49
GranTurismo skrev:
14. mar 2020, 02:17
Personligt er jeg ikke vild med versionerne med vådkobling. Der er sgu lidt for meget blød hat over dem, synes jeg. Det kan gå en en stor firehjulstrækker, hvor man alligevel ikke har forventninger om en sporty gearkasse. Men smag og behag er heldigvis forskellig.
Synes egentligt min Golf GTE kommer nogenlunde pænt ud over stepperne, når den får pedalen ... I GTE-mode er "blød hat" ikke min første tanke.
Jeg må sige at den GTE jeg prøvede heller ikke er den værste jeg har prøvet. Jeg synes de biler jeg har prøvet med DQ381 er markant mere blød hat. De filer meget på koblingen ved igangsætning - som i rigtig meget morfar.

Det skal siges at der er mange med andre gearkasser end DQ200 som får tredjepartssoftware i. Jeg tror de fleste vælger det for at få hævet skiftepunkterne, så motoren ikke sejtrækker så meget. Jeg har dog valgt en udgave med øget koblingstryk, da garantien er udløbet på min og jeg ikke vil risikere at koblingerne begynder at glide.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

KVL
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af KVL » 14. mar 2020, 17:14

@Søren,

Du tror ikke d et kan være det motor / software problem, som 1.5 130 og 150 hk, som den lider af, og ikke egentlig et dq200 problem. Mange af bilerne er ved at få kørt ny software på, netop pga motorgang, response mm, specielt når den er kold.
Min hakkede også gevaldigt, indtil den blev opdateret. Og den kan slet ikke sammenlignes med før. Der er en anden tråd netop om det.

Så det er nødvendigvis ikke dq200 som er problemet, selvom vi allerhelst vil give den skylden for alt (inkl android auto der hopper af...).

Jeg tænker det blot er et gæt fra dig om hvad det kan være, uden egentlig at vide det..

Brugeravatar
Soeren C
Nyt medlem
Indlæg: 164
Tilmeldt: 29. dec 2017, 00:18
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 51 times
Been thanked: 85 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af Soeren C » 14. mar 2020, 22:20

KVL skrev:
14. mar 2020, 17:14
Du tror ikke d et kan være det motor / software problem, som 1.5 130 og 150 hk, som den lider af, og ikke egentlig et dq200 problem. Mange af bilerne er ved at få kørt ny software på, netop pga. motorgang, response mm, specielt når den er kold.
Min hakkede også gevaldigt, indtil den blev opdateret.
Nej, det tror jeg ikke. Har læst beskrivelserne i begge tråde, og bilen jeg kørte i, havde uden tvivl problemer med DQ200, Jeg bilder mig ind, at jeg kan identificere forskellen på en glidende kobling under acceleration, og et motorsoftware issue. Jeg synes min beskrivelse er ret utvetydig, - Godt nok er der ikke lagt fingre imellem sprogligt set, hvilket tydeligvis har provokeret nogle, Jeg synes det er pænt skuffende, at et semi-premium køretøj til omkring 350K, kan levere kræfterne så ujævnt, som det jeg oplevede. Jeg har ingen som helst interesse i, eller intentioner om at give DQ200 skylden for alt, men ud fra de mange enslydende beskrivelser i nærværende ustyrligt lange tråd, synes jeg det er mere end imponerende, at man tilsyneladende magter at bruge så meget krudt på at forsvare et stykke åbentlyst kvalitetsudfordret (Jeg tør ikke skrive fejlbehæftet) stykke mekanik/software. Jeg beskriver blot min oplevelse med den hensigt at anerkende de mange i denne tråd, der har kæmpet forgæves med både forhandlere/værksteder, og i nogle tilfælde desværre også andre VAGcars brugere, som stiller sig tvivlende over for rigtigheden af deres oplevelser.
These users thanked the author Soeren C for the post (total 4):
claussorGaSellegudhjemKing_Neumann
Med venlig hilsen

Søren Christensen
2021 Mustang Mach-E AWD Extended Range

martinta
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af martinta » 14. mar 2020, 23:04

Soeren C skrev:
14. mar 2020, 22:20
men ud fra de mange enslydende beskrivelser i nærværende ustyrligt lange tråd, synes jeg det er mere end imponerende, at man tilsyneladende magter at bruge så meget krudt på at forsvare et stykke åbentlyst kvalitetsudfordret (Jeg tør ikke skrive fejlbehæftet) stykke mekanik/software. Jeg beskriver blot min oplevelse med den hensigt at anerkende de mange i denne tråd
Men ud fra de mange enslydende beskrivelser i nærværende ustyrligt lange tråd, synes jeg det er mere end imponerende, at man tilsyndeladen magter at bruge så meget kruds på at angribe et stykke mekanik som for rigtig mange kører som det skal (jeg tør ikke skrive med en lav fejlprocent). Jeg beskriver blot min oplevelse med den hensigt at anerkende at den virker som den skal for mange i den her tråd.

Sådan :-) Så er der et svar der passer for alle dem du defacto sviner til med din " magter at bruge så meget krudt på at forsvare et stykke" kommentar.

Men sig mig, hvordan skal en tråd køre i din verden, skal vi kun høre fra dem der har problemer? Og alle dem der ikke har er bare idioter eller? Hvis man læser dit indlæg er det faktisk det du skriver. Det er jo faktisk ret smart rent statistisk, for ud fra den logik så kan man nemt regne sig frem til en fejlprocent på 100.

Så her en kommentar fra en idiot. Vi har en Passat 1.4 TSI ACT DSG med en DQ200, og den kører som en drøm, indtil nu ingen glidende koblinger, eneste minus er at den er lidt glad for at sejtrække og kan lave nogle hårde igangsættelser.

Men jeg er jo ud fra det du skriver bare en idiot der bruger krudt på at forsvare et stykke åbenlyst kvalitetsudfordret stykke mekanik.

Skal i øvrig siges, at jeg ikke betvivler de problemer der er med DQ200, men baseret på hvor mange der kører rundt af dem betvivler jeg om tallene der gives udtryk for herinde passer så problemet har det omfang tråden her peger på.

God aften til dig.
These users thanked the author martinta for the post:
GranTurismo

Brugeravatar
Soeren C
Nyt medlem
Indlæg: 164
Tilmeldt: 29. dec 2017, 00:18
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 51 times
Been thanked: 85 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af Soeren C » 15. mar 2020, 00:09

@martina - Imponerende så meget du kan udlede af mit indlæg. Især imponerende, at du udleder, at jeg synes folk uden problemer med deres gearkasser er nogle idioter. Jeg beskriver en skuffende oplevelse med en lånebil.
Det jeg egentlig siger er, at de, der har oplevet problemerne -og det er immervæk en hel del - De er bestemt ikke idioter. Der er et reelt problem som jeg tidligere ærligt talt troede måske var blevet overdrevet en smule for at fremme forståelsen. Synes ikke det er så forkert at bruge udtrykket "fejlbehæftet" om DQ200 i den sammenhæng, når så mange, så længe har oplevet markante problemer. Jeg nævner intet om statistik her, jeg undrer mig blot over at en fabriksny bil kan køre så dårligt. Den er sgu fejlbehæftet i min verden! Glæd dig i stedet over din egen fejlfrie DQ200. Jeg sviner ingen til og hvis det er det du oplever, beklager jeg. Det er en gearkasse.
These users thanked the author Soeren C for the post:
pomfrit
Med venlig hilsen

Søren Christensen
2021 Mustang Mach-E AWD Extended Range

martinta
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af martinta » 15. mar 2020, 00:29

Soeren C skrev:
15. mar 2020, 00:09
@martina - Imponerende så meget du kan udlede af mit indlæg. Især imponerende, at du udleder, at jeg synes folk uden problemer med deres gearkasser er nogle idioter. Jeg beskriver en skuffende oplevelse med en lånebil.
Det jeg egentlig siger er, at de, der har oplevet problemerne -og det er immervæk en hel del - De er bestemt ikke idioter. Der er et reelt problem som jeg tidligere ærligt talt troede måske var blevet overdrevet en smule for at fremme forståelsen. Synes ikke det er så forkert at bruge udtrykket "fejlbehæftet" om DQ200 i den sammenhæng, når så mange, så længe har oplevet markante problemer. Jeg nævner intet om statistik her, jeg undrer mig blot over at en fabriksny bil kan køre så dårligt. Den er sgu fejlbehæftet i min verden! Glæd dig i stedet over din egen fejlfrie DQ200. Jeg sviner ingen til og hvis det er det du oplever, beklager jeg. Det er en gearkasse.
Nu skrev du jo ikke kun ét indlæg ;-)

Dit første indlæg har jeg intet imod, du beskriver en oplevelse som andre også har beskrevet, den er der intet at udsætte på.

Men hvordan synes du nu selv, det lyder hvis jeg citerer det jeg citerede før.
synes jeg det er mere end imponerende, at man tilsyneladende magter at bruge så meget krudt på at forsvare et stykke åbentlyst kvalitetsudfordret (Jeg tør ikke skrive fejlbehæftet) stykke mekanik/software.
Hvad synes du selv du skriver her?

Det kan forstås på 2 måder,
1) At VW bruger krudt på at forsvare deres gearkasse.
2)At folk i tråden beskriver at deres kører fint og derved er dem der "forsvarer" gearkassen. Men baseret på dit (jeg tør ikke skrive fejlbehæftet) er det vel ikke forkert at du mener folk her i tråden? Og at er bange for at blive angrebet hvis du skriver den er fejlbehæftet?

Så basalt set, jeg udleder af det du skriver at du mener, at når folk ikke er enige med dig må de være idioter der forsvarer noget ud fra nærmest religiøst princippet, uden skelen til virkeligheden. Andet kan jeg ikke udlede ud af de linjer.

Havde du udeladt den del af dit indlæg (en del som i øvrig blot er fyldtekst og ikke bidrager med noget som helst andet til det indlæg du ellers havde skrevet), så havde der ikke være noget at komme efter i det du skrev. Men du skulle lige tilføje det.

Og ja, nu går jeg lidt direkte efter dig - og det er en bagatel - men fatter ikke hvorfor folk ikke kan bare skrive sagligt uden lige at skulle twiste sådan noget lort ind i det de skriver. :roll:
These users thanked the author martinta for the post (total 2):
Peter NGranTurismo

Peter N
Nyt medlem
Indlæg: 115
Tilmeldt: 10. jun 2017, 07:15
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 47 times
Been thanked: 51 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af Peter N » 15. mar 2020, 01:53

Soeren C skrev:
14. mar 2020, 13:49
Peter N skrev:
14. mar 2020, 04:34

Vi takker.
Den “skrotbunke” af en gearkasse har jeg så levet med i snart 3 år og den kører helt som den skal. Ingen problemer.
Men jeg har så også droppet den org software og kører med TVS software i gearkassen.
Tror ikke jeg skal puste yderligere til gløderne her, jeg kan blot konstatere, at en fabriksny bil kørte helt utåleligt med 1,5/DQ200. Issues med igangsætning har også været nævnt i tests i fagblade med den drivlinie. At det var så markant, havde jeg dog ikke forestillet mig. Min oplevelse var, at det var meget svært at dosere speederen korrekt, og kunne skabe potentielt farlige situationer, hvis man ikke var forberedt på det. Og det taler jo helt for sig selv, at nogle føler sig nødsaget til at installere anden software for at få en "normal" køreoplevelse, uden glidende koblinger mv. Og lige for god ordens skyld: - Måske lige hårdt nok, at jeg kaldte gearkassen en "grotesk skrotbunke". -Jeg synes da det er positivt, hvis der er et flertal der iflg. GT ikke oplever problemer.
GranTurismo skrev:
14. mar 2020, 02:17
Personligt er jeg ikke vild med versionerne med vådkobling. Der er sgu lidt for meget blød hat over dem, synes jeg. Det kan gå en en stor firehjulstrækker, hvor man alligevel ikke har forventninger om en sporty gearkasse. Men smag og behag er heldigvis forskellig.
Synes egentligt min Golf GTE kommer nogenlunde pænt ud over stepperne, når den får pedalen ... I GTE-mode er "blød hat" ikke min første tanke.
Hav lige i mente, at 1,5 TSI EVO motoren har mange udfordringer rent softwarenæssigt.
Derfor de er ved at opdatere softwaren, fordi den rent faktisk fejler.
TCU og ECU taler sammen. Så hvis motorsoftware ikke er optimal til TCU, så kikser den.
En lånebil.
Ja, dem ved vi jo godt hvordan bliver kørt...

Der kører SÅ mange DQ200 gearkasser derude uden et eneste problem. Man hører KUN om dem der ikke gør😏

Og ja, jeg fik software i, fordi jeg gerne ville have mit 1 gear igen og ændret skiftepunkterne.
Ved stille kørsel kan jeg næsten ikke mærke at den skifter overhovedet. Mere som én lang acceleration, og slet ikke ved igangsætning.
Giver jeg den pedalen, er sagen anderledes. Så er den bidsk og bider med det samme og uden nåde😉

Som andre også nævner, så er det på ingen måde unikt for DQ200/DSG7 at få anden og bedre software i, end den VW leverer den med. Den “grønne” software er hård for drivlinien, fordi den skal skifte så hurtigt op igennem gearene. Den sejtrækker hele vejen.

Men for min skyld må du da trashtalke DQ200 alt det du vil.
Jeg sover ikke dårligere af den grund, eller får blodsprængninger i øjnene😏
These users thanked the author Peter N for the post:
GranTurismo
Vh Peter
Volkswagen Golf GTI TCR 2019
(solgt)VW Polo BlueGT 1,4 TSI DSG7 2017

Brugeravatar
Soeren C
Nyt medlem
Indlæg: 164
Tilmeldt: 29. dec 2017, 00:18
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 51 times
Been thanked: 85 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af Soeren C » 15. mar 2020, 02:25

martinta skrev:
15. mar 2020, 00:29
Så basalt set, jeg udleder af det du skriver at du mener, at når folk ikke er enige med dig må de være idioter der forsvarer noget ud fra nærmest religiøst princippet, uden skelen til virkeligheden. Andet kan jeg ikke udlede ud af de linjer.

Havde du udeladt den del af dit indlæg (en del som i øvrig blot er fyldtekst og ikke bidrager med noget som helst andet til det indlæg du ellers havde skrevet), så havde der ikke være noget at komme efter i det du skrev. Men du skulle lige tilføje det.

Og ja, nu går jeg lidt direkte efter dig - og det er en bagatel - men fatter ikke hvorfor folk ikke kan bare skrive sagligt uden lige at skulle twiste sådan noget lort ind i det de skriver.
Jeg er sgu ked af at du bliver ved med at beskylde mig for at opfatte nogen som idioter. Jeg kan ganske enkelt ikke se hvordan du kan udlede det udfra noget jeg har skrevet. Og igen - jeg ser intet forkert i at kalde DQ200 for åbentlyst kvalitetsudfordret på bagrund af de oplevelser jeg har læst om her, og det jeg selv har oplevet . Og at jeg lister sætningen "jeg tør ikke skrive fejlbehæftet" ind i parantesen, handler om at jeg under gennemlæsningen af hele tråden for længe siden husker en glødende diskussion omkring netop dette ord, der -som jeg husker det - fremkaldte ret følelsesladede reaktioner, som jeg både nu og dengang undrede mig over - Jeg forstår ganske enkelt ikke hvorfor det pisser folk så meget af. Det er en død gerkasse. At jeg ikke altid forstår andres reaktioner, er langt fra det samme som at synes de er idioter.
martinta skrev:
15. mar 2020, 00:29
Men hvordan synes du nu selv, det lyder hvis jeg citerer det jeg citerede før.
synes jeg det er mere end imponerende, at man tilsyneladende magter at bruge så meget krudt på at forsvare et stykke åbentlyst kvalitetsudfordret (Jeg tør ikke skrive fejlbehæftet) stykke mekanik/software.
Hvad synes du selv du skriver her?
Måske står der lidt mellem linierne, at det er uforståeligt for mig , hvorfor du og andre har så travlt med at fortælle hvor fejlfri jeres DQ200 er, som indlæg i en tråd der handler om DQ200, der glider/hakker ved acceleration. Men jeg synes egentligt ikke det hverken er provokerende eller svært at forstå, hvad jeg skriver. Derimod synes jeg du formulerer dig ret så nedladende og manipulerende med dit " Hvordan synes du selv det lyder" og "hvad synes du selv du skriver her"? Så jeg vil foreslå vi stopper den her.
These users thanked the author Soeren C for the post (total 2):
GaSelleKing_Neumann
Med venlig hilsen

Søren Christensen
2021 Mustang Mach-E AWD Extended Range

Peter N
Nyt medlem
Indlæg: 115
Tilmeldt: 10. jun 2017, 07:15
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 47 times
Been thanked: 51 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af Peter N » 15. mar 2020, 04:16

Soeren C skrev:
15. mar 2020, 02:25
martinta skrev:
15. mar 2020, 00:29
Så basalt set, jeg udleder af det du skriver at du mener, at når folk ikke er enige med dig må de være idioter der forsvarer noget ud fra nærmest religiøst princippet, uden skelen til virkeligheden. Andet kan jeg ikke udlede ud af de linjer.

Havde du udeladt den del af dit indlæg (en del som i øvrig blot er fyldtekst og ikke bidrager med noget som helst andet til det indlæg du ellers havde skrevet), så havde der ikke være noget at komme efter i det du skrev. Men du skulle lige tilføje det.

Og ja, nu går jeg lidt direkte efter dig - og det er en bagatel - men fatter ikke hvorfor folk ikke kan bare skrive sagligt uden lige at skulle twiste sådan noget lort ind i det de skriver.
Jeg er sgu ked af at du bliver ved med at beskylde mig for at opfatte nogen som idioter. Jeg kan ganske enkelt ikke se hvordan du kan udlede det udfra noget jeg har skrevet. Og igen - jeg ser intet forkert i at kalde DQ200 for åbentlyst kvalitetsudfordret på bagrund af de oplevelser jeg har læst om her, og det jeg selv har oplevet . Og at jeg lister sætningen "jeg tør ikke skrive fejlbehæftet" ind i parantesen, handler om at jeg under gennemlæsningen af hele tråden for længe siden husker en glødende diskussion omkring netop dette ord, der -som jeg husker det - fremkaldte ret følelsesladede reaktioner, som jeg både nu og dengang undrede mig over - Jeg forstår ganske enkelt ikke hvorfor det pisser folk så meget af. Det er en død gerkasse. At jeg ikke altid forstår andres reaktioner, er langt fra det samme som at synes de er idioter.
martinta skrev:
15. mar 2020, 00:29
Men hvordan synes du nu selv, det lyder hvis jeg citerer det jeg citerede før.
synes jeg det er mere end imponerende, at man tilsyneladende magter at bruge så meget krudt på at forsvare et stykke åbentlyst kvalitetsudfordret (Jeg tør ikke skrive fejlbehæftet) stykke mekanik/software.
Hvad synes du selv du skriver her?
Måske står der lidt mellem linierne, at det er uforståeligt for mig , hvorfor du og andre har så travlt med at fortælle hvor fejlfri jeres DQ200 er, som indlæg i en tråd der handler om DQ200, der glider/hakker ved acceleration. Men jeg synes egentligt ikke det hverken er provokerende eller svært at forstå, hvad jeg skriver. Derimod synes jeg du formulerer dig ret så nedladende og manipulerende med dit " Hvordan synes du selv det lyder" og "hvad synes du selv du skriver her"? Så jeg vil foreslå vi stopper den her.
Umiddelbart, tror jeg at du måske skal kigge lidt indenad.
For den nedladende tones oprindelsessted, lyser godt op.
Du har jo selv ret travlt med at skære det hele over én kam.
Så du må jo så også bare regne med, at du så også får svar på tiltale. Alt andet vil være unaturligt og direkte naivt at tro anderledes🙈

Der var f.eks også flere grunde til at jeg fravalgte Golf GTE efter en prøvetur...
Men den holdning holder jeg for mig selv, da det er en personlig og objektiv mening, mere end en generel opfattelse, da andre er rigtigt glade for deres Golf GTE👍🏼👍🏼👍🏼
Måske dette kan være med til at kaste lidt lys over folks “nedladende og manipulerende” kommentarer til dig, som du selv formulerer det så fint😏

Jeg tror på ingen måde, at nogen prøver at fortælle dig, at der ingen problemer er med DQ200 kassen.
Der har været en hel problemer med den, og specielt da den kom frem. Den er blevet opdateret senere hen i forløbet, men nogle oplever stadigt problemer. Og i mange tilfælde (ikke alle) kan det bl.a. spores tilbage til softwaren.
Det har flere Vw teknikere og mekanikere endda selv udtalt. Men VW skal overholde nogle tal vedr f.eks forurening, og der er måden gearkassen skifter på, ét af punkterne til at overholde dem.
Hurtigst op i det højeste gear og den starter nærmest i 2 gear. Altså et “grønt” program... desværre er det bare ikke løsningen på sigt, da gearkassen slider sig selv ihjel. Men det ser fint ud på papiret.
Så personligt kan jeg ikke se et problem i, at folk er opsøgende, videbegærlig og når det er de kort de har fået på hånden og dermed spille dem så godt de kan. F.eks ved at få opdateret softwaren, hvIs den direkte er skyld i nedbrud og dyre regninger som følgeskade.
Der er faktisk rigtigt mange der ikke engang kender til at der er 3-parts software til rådighed og at det måske kunne være forebyggende, for eventuelle store værkstedsregninger i fremtiden.
Jeg kan se det i nogle af de andre VW grupper, hvor spørgsmålet kommer med jævne mellemrum. “Det der DSG optimering som jeg har hørt om.. hva gør det og bør jeg få det lavet selv?”
Min DSG kørte fint da jeg købte bilen (spritny) og efter at have gravet nettet tyndt for konstruktiv og brugbar information, samt konsulteret personer, der rent faktisk arbejder med automatkasser og specielt DSG kasser (og sorteret al “jeg har hørt” fra) valgte jeg også at få lavet et helt andet skifteprogram til min “skrammelkasse”
Det blev en helt anden bil at køre i og nydelsen blev endnu større ved at køre med DSG. Også selvom at det er den lille DQ200 kasse.
Vi er helt enige om, at DQ200 bør køre fejlfrit med alle de år den efterhånden har været på markedet. Men træerne vokser bare ikke ind i himlen. Og når VW så ikke rigtigt anerkender det som et generelt problem (for det er som sagt langt fra alle der oplever et eller andet problem med den) så er det jo fedt at man kan finde alternativer, når den bil man nu engang har valgt, ikke kunne fåes med en anden DSG, og alternativet var en manuel 6 trins gearkasse.
Der er endda lavet konversionkit til DQ200 så den bliver bygget om til en DSG6 med vådkoblinger. Ja, det koster.
Men hvis prisen er det værd og personen er glad for sin bil, så er det vel det vigtigste.
Og selv med DQ250 er der problemer (DSG6) men igen er det kun en procentdel der har problemerne og de fleste andre oplever den som værende helt fin.
Som så
Meget andet, så hører man som regel kun om de dårlige ting. For de gode ting, opleves som en selvfølge og ikke nødvendigt at fremhæve.
Ja, der er mange flere der har oplevet problemer med DQ200 i forhold til DQ250. Ingen tvivl om det.
Men istedet for bare at sætte sig ned og flæbe, så er der altså nogle, der godt vil bruge energien på, at få tingene til at virke, når nu VW ikke (vil) kan.

Det blev et lidt længere indlæg og var egentligt ikke meningen. For personligt er jeg ligeglad med hvad andre tænker om den “skrammelkasse”
Men kunne man se ud over egen næse og evt hjælpe nogle der rent faktisk har problemer i et eller andet omfang, så er det jo dejligt.

Det kunne måske tænkes, at det var derfor at der var nogle på barrikaderne og skød retur? Blot en tanke.
Ingen er fejlfri. Og slet ikke mig selv. Men jeg kan så også godt stå ved det og evt undskylde, hvis jeg har været for grov, nedladende eller andet. Det er jeg blevet bedre til (nogle gange😏) istedet for at projektere mine egne fejl over på “modstanderen”

Peace out✌🏼
Senest rettet af Peter N 15. mar 2020, 05:44, rettet i alt 4 gange.
Vh Peter
Volkswagen Golf GTI TCR 2019
(solgt)VW Polo BlueGT 1,4 TSI DSG7 2017

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5564
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 316 times
Been thanked: 368 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af GranTurismo » 15. mar 2020, 04:18

Der hvor kæden hopper af, tror jeg er at du ud fra oplevelsen ved at køre en lånebil, som åbenlyst var defekt (motorstyring og/eller gearkasseproblemer), konkluderer at DQ200 er en grotesk skrotbunke af en gearkasse.
Soeren C skrev:
13. mar 2020, 21:10
Så min aller dybeste medfølelse til jer, som må leve med den groteske skrotbunke af en gearkasse.
Der kører formodentlig over 100.000 biler rundt i Danmark alene med den gearkasse og der er måske 50-100 her i tråden som har meldt ind med problemer. Så hvis du reflekterer lidt, så tror jeg godt du selv kan se at det er lidt en hån mod de ca. 100.000 glade ejere som ikke har problemer.

Det er vel lidt det samme som hvis jeg fortalte dig, at da jeg prøvekørte en GTE oplevede jeg at den bremsede som en sæk kartofler på en skøjtebane og at man skulle tro den havde bremser fra en Trabant? Altså lige bortset fra at den Golf GTE jeg prøvede ikke var defekt...
Jeg tænker at nogle GTE ejere nok kunne føle sig stødt over sådan en bemærkning. Så derfor skriver jeg ikke sådan i tråde om GTE, men påpeger blot pænt, at jeg godt kunne mærke at det er en tung bil at bremse ned i forhold til en almindelig Golf 1.4 TSI og at man kan mærke i sving og rundkørsler at den har en del ekstra vægt fra batterierne.
These users thanked the author GranTurismo for the post:
Peter N
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10849
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 1882 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af GaSelle » 15. mar 2020, 08:21

GranTurismo skrev:
15. mar 2020, 04:18
Der hvor kæden hopper af, tror jeg er at du ud fra oplevelsen ved at køre en lånebil, som åbenlyst var defekt (motorstyring og/eller gearkasseproblemer), konkluderer at DQ200 er en grotesk skrotbunke af en gearkasse.
Soeren C skrev:
13. mar 2020, 21:10
Så min aller dybeste medfølelse til jer, som må leve med den groteske skrotbunke af en gearkasse.
Der kører formodentlig over 100.000 biler rundt i Danmark alene med den gearkasse og der er måske 50-100 her i tråden som har meldt ind med problemer. Så hvis du reflekterer lidt, så tror jeg godt du selv kan se at det er lidt en hån mod de ca. 100.000 glade ejere som ikke har problemer.

Det er vel lidt det samme som hvis jeg fortalte dig, at da jeg prøvekørte en GTE oplevede jeg at den bremsede som en sæk kartofler på en skøjtebane og at man skulle tro den havde bremser fra en Trabant? Altså lige bortset fra at den Golf GTE jeg prøvede ikke var defekt...
Jeg tænker at nogle GTE ejere nok kunne føle sig stødt over sådan en bemærkning. Så derfor skriver jeg ikke sådan i tråde om GTE, men påpeger blot pænt, at jeg godt kunne mærke at det er en tung bil at bremse ned i forhold til en almindelig Golf 1.4 TSI og at man kan mærke i sving og rundkørsler at den har en del ekstra vægt fra batterierne.
Du glemmer lige, at der også må være en del problembiler hvis ejere:
1: Ikke er medlem af Vagcars
2: Ikke er klar over at rusken/gliden/hylen/huggen er et problem.

Min nabo tilhører kategori 2. Han er bilignorant, og bider ikke mærke i, at hans Touran 1.6 TDI hopper 500 omdrejninger og rusker ved igangsætning.

Jeg betvivler ikke, at der er rigtig mange tilfredse ejere derude, men der mange flere biler med fejl (ups, ‘seriestandard) derude end 50-100. Jeg har personligt ejet to, og den sidste jeg prøvede var en Golf 7.5, som jeg tidligere har lagt en video op af herinde. De var ikke rare at køre med. Senest har min kollega byttet hans Octavia 1.5 TSI ud med en Polo GTI pgra. samme issues.

Det er så fint, at folk er glade og tilfredse med deres bil. Jeg kunne ikke leve med det, og solgte den sidste efter en meget kort ejetid (to-tre måneder og under 10K km), og købte noget uden DSG.
These users thanked the author GaSelle for the post (total 3):
Soeren CkGlerupgudhjem

claussor
Aktiv medlem
Indlæg: 1778
Tilmeldt: 9. mar 2010, 13:08
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 181 times
Been thanked: 281 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af claussor » 15. mar 2020, 08:25

GranTurismo skrev:
15. mar 2020, 04:18
Der hvor kæden hopper af, tror jeg er at du ud fra oplevelsen ved at køre en lånebil, som åbenlyst var defekt (motorstyring og/eller gearkasseproblemer), konkluderer at DQ200 er en grotesk skrotbunke af en gearkasse.
Soeren C skrev:
13. mar 2020, 21:10
Så min aller dybeste medfølelse til jer, som må leve med den groteske skrotbunke af en gearkasse.
Der kører formodentlig over 100.000 biler rundt i Danmark alene med den gearkasse og der er måske 50-100 her i tråden som har meldt ind med problemer. Så hvis du reflekterer lidt, så tror jeg godt du selv kan se at det er lidt en hån mod de ca. 100.000 glade ejere som ikke har problemer.

Det er vel lidt det samme som hvis jeg fortalte dig, at da jeg prøvekørte en GTE oplevede jeg at den bremsede som en sæk kartofler på en skøjtebane og at man skulle tro den havde bremser fra en Trabant? Altså lige bortset fra at den Golf GTE jeg prøvede ikke var defekt...
Jeg tænker at nogle GTE ejere nok kunne føle sig stødt over sådan en bemærkning. Så derfor skriver jeg ikke sådan i tråde om GTE, men påpeger blot pænt, at jeg godt kunne mærke at det er en tung bil at bremse ned i forhold til en almindelig Golf 1.4 TSI og at man kan mærke i sving og rundkørsler at den har en del ekstra vægt fra batterierne.
Ja for de 50-100 der har meldt ind her er så den totale sum af fejlmeldinger? Ud fra samme tilgang er der 100 på vagcars der har meldt ind at deres bil kører godt. Der er rent faktisk en tråd til det.For så ser det skidt ud for DQ200.
These users thanked the author claussor for the post (total 4):
Soeren CGaSellekGlerupgudhjem

Peder
Aktiv medlem
Indlæg: 2307
Tilmeldt: 15. dec 2008, 16:14
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 48 times
Been thanked: 202 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af Peder » 15. mar 2020, 11:11

En sjov bemærkning er at jeg har været ude og prøve bil der er ejet af en bruger herinde, jeg oplevede også problemet med mircoslip i dennes bil. Brugeren roser dog gearkassen og nævner denne ikke har haft problemer.

Så der ligger måske også forskellige tolerancer for hvad man finder ok.
These users thanked the author Peder for the post:
kGlerup
Venligst Peder

2023 Tesla Model 3 LR
2022 Tesla Model Y LR

Brugeravatar
Soeren C
Nyt medlem
Indlæg: 164
Tilmeldt: 29. dec 2017, 00:18
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 51 times
Been thanked: 85 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af Soeren C » 15. mar 2020, 11:34

Bevæggrunden for at skrive mit oprindelige indlæg var udelukkende en venligt ment sympatitilkendegivelse over for alle dem der kæmper med DQ200-relaterede issues herinde. Og jeg beklager -som jeg også har gjort tidligere, at min ordvalg har stødt nogle af jer der kører DQ200 uden problemer. Jeg kan selvfølgelig godt se at det ikke er super smart at kalde noget for en grotesk skrotbunke. Min lånebil var fabriksny - kørt under 100 km, og den var defekt, - sikkert lige så defekt som de mange andre der er beskrevet herinde. Om det er software eller hardware, eller en kombination af disse to ting, laver ikke om på det faktum,at den bil (til ca. 350k) kørte rædsomt. Længere er den ikke. De 100.000 andre der kører rundt derude, aner jeg af gode grunde intet om. Hvordan mit indlæg her iflg, GranT kan være en hån mod dem, ser jeg ikke. Derudover skal jeg jeg nok lade være med at gentage mig selv yderligere. Min Golf GTE, der nu også er blevet inddraget i tråden, har i øvrigt også haft seriøse udfordringer med kvaliteten på forskellige dele. Jeg er også kommet til at kalde den en tarvelig lortespand, og værkstedet har jeg kaldt ting der ikke kan gengives her. Men den er dog vildt velkørende og superøkonomisk med vores kørselsmønster, så den er tilgivet, ligesom mange at jer stadig er glade for jeres biler med DQ200 på trods af forskellige udfordringer.
These users thanked the author Soeren C for the post (total 8):
kGlerupHansHi-sclaussorPeter NgudhjemGranTurismojohn m
Med venlig hilsen

Søren Christensen
2021 Mustang Mach-E AWD Extended Range

Peter N
Nyt medlem
Indlæg: 115
Tilmeldt: 10. jun 2017, 07:15
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 47 times
Been thanked: 51 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af Peter N » 15. mar 2020, 13:41

Soeren C skrev:
15. mar 2020, 11:34
Bevæggrunden for at skrive mit oprindelige indlæg var udelukkende en venligt ment sympatitilkendegivelse over for alle dem der kæmper med DQ200-relaterede issues herinde. Og jeg beklager -som jeg også har gjort tidligere, at min ordvalg har stødt nogle af jer der kører DQ200 uden problemer. Jeg kan selvfølgelig godt se at det ikke er super smart at kalde noget for en grotesk skrotbunke. Min lånebil var fabriksny - kørt under 100 km, og den var defekt, - sikkert lige så defekt som de mange andre der er beskrevet herinde. Om det er software eller hardware, eller en kombination af disse to ting, laver ikke om på det faktum,at den bil (til ca. 350k) kørte rædsomt. Længere er den ikke. De 100.000 andre der kører rundt derude, aner jeg af gode grunde intet om. Hvordan mit indlæg her iflg, GranT kan være en hån mod dem, ser jeg ikke. Derudover skal jeg jeg nok lade være med at gentage mig selv yderligere. Min Golf GTE, der nu også er blevet inddraget i tråden, har i øvrigt også haft seriøse udfordringer med kvaliteten på forskellige dele. Jeg er også kommet til at kalde den en tarvelig lortespand, og værkstedet har jeg kaldt ting der ikke kan gengives her. Men den er dog vildt velkørende og superøkonomisk med vores kørselsmønster, så den er tilgivet, ligesom mange at jer stadig er glade for jeres biler med DQ200 på trods af forskellige udfordringer.
Godt ord igen👍🏼

Fortsat god weekend.
These users thanked the author Peter N for the post:
Soeren C
Vh Peter
Volkswagen Golf GTI TCR 2019
(solgt)VW Polo BlueGT 1,4 TSI DSG7 2017

Brugeravatar
Soeren C
Nyt medlem
Indlæg: 164
Tilmeldt: 29. dec 2017, 00:18
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 51 times
Been thanked: 85 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af Soeren C » 15. mar 2020, 16:39

Peter N skrev:
15. mar 2020, 13:41
Godt ord igen

Fortsat god weekend.
Lige over . Jeg har lært noget - Ikke bare om DSG-kasser :) Tak for det .
These users thanked the author Soeren C for the post:
Peter N
Med venlig hilsen

Søren Christensen
2021 Mustang Mach-E AWD Extended Range

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5564
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 316 times
Been thanked: 368 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af GranTurismo » 15. mar 2020, 16:56

Soeren C skrev:
15. mar 2020, 16:39
Peter N skrev:
15. mar 2020, 13:41
Godt ord igen

Fortsat god weekend.
Lige over . Jeg har lært noget - Ikke bare om DSG-kasser :) Tak for det .
Ja fortsat god weekend. Nu uddyber du ikke hvilke udfordringer du har haft med GTE'en og det er nok også irrelevant for denne tråd. Men skulle du være træt af at DSG'en skifter så tidligt op i gear som DSG-gearkasserne nu engang gør, så er der også tredjepartssoftware at finde til DQ400:

http://www.tvsengineering.nl/en/gearbox/dsg/dq400.html
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5564
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 316 times
Been thanked: 368 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af GranTurismo » 15. mar 2020, 17:02

claussor skrev:
15. mar 2020, 08:25
Ja for de 50-100 der har meldt ind her er så den totale sum af fejlmeldinger? Ud fra samme tilgang er der 100 på vagcars der har meldt ind at deres bil kører godt. Der er rent faktisk en tråd til det.For så ser det skidt ud for DQ200.
GaSelle skrev:
15. mar 2020, 08:21
Du glemmer lige, at der også må være en del problembiler hvis ejere:
1: Ikke er medlem af Vagcars
2: Ikke er klar over at rusken/gliden/hylen/huggen er et problem.
Nej det har jeg bestemt ikke glemt. Det har vi jo været igennem i nogle hundrede indlæg efterhånden i denne tråd.

Der er selvfølgelig mange som ikke har fundet vej til VAGcars, men omvendt så dukker VAGcars op som et af de første hits på Google, hvis man søger på "DSG7 problemer" eller "DQ200" problemer. Og heldigvis for det, for det er mit indtryk at mange har haft glæde af den viden som findes her på forum - både om DQ200 og alverdens andre emner.

Fortsat god dag til jer også!
These users thanked the author GranTurismo for the post:
Peter N
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Brugeravatar
KBAndersen
Nyt medlem
Indlæg: 292
Tilmeldt: 6. okt 2011, 11:11
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Taastrup
Has thanked: 43 times
Been thanked: 12 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af KBAndersen » 16. mar 2020, 10:03

I skriver at gearkassen skifte for tidligt op i gear.
Nu er min en FR model og sætter jeg den i sportmode, køre den en del længere ud i gearene.
Den har det også med at stå fast i feks 5 gear, selvom jeg tænker nu kunne den godt skifte. Sætter jeg fartpilot til, skifter den så til det mest økonomiske gear.
Mvh
KBAndersen

Cupra Formentor 310 - Årgang 2022

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5564
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 316 times
Been thanked: 368 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af GranTurismo » 16. mar 2020, 16:18

KBAndersen skrev:
16. mar 2020, 10:03
I skriver at gearkassen skifte for tidligt op i gear.
Nu er min en FR model og sætter jeg den i sportmode, køre den en del længere ud i gearene.
Den har det også med at stå fast i feks 5 gear, selvom jeg tænker nu kunne den godt skifte. Sætter jeg fartpilot til, skifter den så til det mest økonomiske gear.
Det er det samme i min Polo. Det er som om den skifter fra S til D, når ACC bliver slået til.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2607
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 609 times
Been thanked: 348 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af kGlerup » 16. mar 2020, 17:25

KBAndersen skrev:I skriver at gearkassen skifte for tidligt op i gear.
Nu er min en FR model og sætter jeg den i sportmode, køre den en del længere ud i gearene.
Den har det også med at stå fast i feks 5 gear, selvom jeg tænker nu kunne den godt skifte. Sætter jeg fartpilot til, skifter den så til det mest økonomiske gear.
Vores skifter helt efter mit hovede i N. Men i S... Hold da op for noget klyt programmering! Fint nok at den går længere ud i gearene og skiftet lidt mere aggressivt ned. Men hvorfor blive hængende i lavt gear ved jævn fart og ingen acceleration? Bras!

Besvar

Tilbage til "Transmission"