martinta skrev: ↑1. mar 2020, 15:44
.. dog havde de engang problemet med noget der mindede om for højt koblingstryk, og deraf døde koblinger.
Har set flere der har spekuleret i om de glider i dag fordi trykket er sat for lavt, men at trykket blev sat så lavt for at undgå at den æder koblinger i et væk som de gjorde for nogle år siden.
Vores 2010 Octavia har den "ældre generation" af DQ200.
Den har netop (i går) fået nye koblinger, som følge af at den langsomt over tid er begyndt at glide lidt og ruske.
Dog kun når den var helt kold og i særdeleshed i fugtigt vejr.
Når først den var kørt varm, eller ved tørt vejr, var der ingen eller kun ubetydelige symptomer.
Jeg har (selvfølgelig) også læst de indlæg herinde, der spekulerer i at den ældre generation var programmeret anderledes.
Til gavn mht glidende koblinger, men på bekostning af levetiden på den lange bane.
Det er meget muligt at det har noget på sig, det skal jeg ikke kunne sige.
Egne erfaringer er som følger;
Vi købte bilen da den var 2 år gammel og havde kørt 32.000.
Da den fik skiftet koblinger i går, er den tæt på 10 år gammel (mangler 1 måned), og har kørt 162.000.
De 130.000km vi har kørt i den på 8 år, er mestendels landevej og by.
Med andre ord - den har sat i gang og skiftet gear, rigtig mange gange ....
Således var vores udskiftning et udtryk for almindelig slidtage, og ikke resultatet af dårligt software. Som jeg ser det.
Jeg ved ikke om 10 år/162.000 km kan kategoriseres som for ringe langtidsholdbarhed ?
Altså om man kan tale om at softwaren har for højt koblingstryk for at modvirke glidning, for så til gengæld at være hård i forhold til slidtagen på den lange bane.
I min forståelse slider det langt mere på koblingspladerne hvis de konstant ligger lige på (eller over) "slipgrænsen" .... sammenlignet med hvis de klemmer hårdere.
Dvs dét jeg prøver at sige er, at hvis de nye generationer DQ200 kører med lavere koblingstryk, og dermed mere slip, så kan jeg ikke se andet end at det også har en uundgåelig pris på langtidsholdbarheden.