saintie123 skrev: ↑4. maj 2020, 06:07
Sjovt du nævner det. Det var præcis forklaringen på hvorfor lånebilen der havde få kilometer på klokken gled i koblingen. Mange forskellige folk der kørte i den, og derfor havde bilen svært ved at adaptere sig til kørestilen
Det er - præcis som claussor skriver - en gang fis..
Grundindstillingen tjekker at den mekanisme der skifter gearene ("Gangsteller", ved ikke hvad den hedder på dansk), kan sætte gearkassen i Neutral, samt koble alle gearene R, 1-7 ind.
Dernæst kobler den til nogle gange på hver kobling, for at finde ud af hvornår den pågældende kobling bider.
Processen foregår med håndbremse trukket og bremsepedal nedtrykket så bilen ikke kan bevæge sig, og man mærker tydeligt når den finder bite point ... omdrejninger falder og motoren brummer, og det rykker svagt i bilen. Akkurat som når man på en bil med manuel kasse kobler så meget til at koblingen bider, mens man holder bilen på bremsen .. som når man skal sætte i gang på en stigning.
På dette tidspunkt er der også blevet sat to tællere (en for hver kobling) til værdien 3.
Det tal udtrykker "antal tilbageværende adaptioner", og anvendes i forhold til den tilpasning der skal ske under kørsel.
Ross-Tech har en detaljeret beskrivelse af en foruddefineret testkøre-procedure -
Ross-Tech DQ200 testkørsel
Når bilen har befundet sig i forskellige omdrejningsområder i et vist stykke tid, og udsættes for forskellige accelerationer, lærer gearkassen hvor meget koblingerne skal trykke for at kunne overføre kræfterne.
Når den har lært hvad den skal lære, og er tilfreds med et givet testområde, tælles tælleren for den pågældende kobling ned.
Når tælleren går på 0 er gearkassen tilfreds, og den har ikke flere udeståender i form af tilpasning. Den har lært alt hvad den behøver at vide for at kunne styre transmission og kobling.
Ross-Tech anbefaler at man gennemfører testmønstrene umiddelbart efter grundindstilling, således at alt er helt afsluttet når man begynder at køre "rigtigt" i bilen ... men det er på ingen måde et krav. Hvis man umiddelbart efter grundindstilling bare tager bilen i brug, venter den blot på at man under normal kørsel rammer de mønstre den søger efter. Det gør man jo før eller siden. Og når det sker, så suger gearkassen den viden den behøver, og så skrives tælleren også ned. Og på et tidspunkt rammer den også 0 på denne måde.
Tællerne for koblingerne ligger i hver sin måleblok (180.1 og 200.1) så det er nemt med VCDS at se hvor tæt den er på at være tilfreds
TVS' info om at der skulle være en grænse på 180km kørsel involveret kan jeg hverkan be- eller afkræfte. Det har jeg ikke hørt om før.
Min erfaring (og påstand) er, at man rammer de nødvendige mønstre inden for relativt kort tid, dvs længe før 180km kørsel.
Selvfølgelig afhængigt af hvordan éns daglige kørselsmønster ser ud.
Det vigtige at pointere er, at hele denne proces
absolut intet har med "førerens kørestil" at gøre. Det er simpelt hen tågesnak
Gearkassens logik leder efter nogle helt bestemte mønstre. Mønstrene er en kombination af gear, omdrejninger og requested torque - dvs hvor kraftigt bilen skal trække.
Disse mønstre er de samme uanset hvem der sidder bag rattet, og når den "ser" dem, tillærer den hvad den har brug for.
Mønstrene er som sagt fint beskrevet i Ross-Tech linket.
Det er altså ikke føreren, gearkassestyringen skal lære at kende.... Den skal såmænd bare lære sin egen mekanik at kende.
Og sådan er det..