Side 131 af 136

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

: 16. mar 2020, 17:33
af Flamiq
kGlerup skrev:
16. mar 2020, 17:25
KBAndersen skrev:I skriver at gearkassen skifte for tidligt op i gear.
Nu er min en FR model og sætter jeg den i sportmode, køre den en del længere ud i gearene.
Den har det også med at stå fast i feks 5 gear, selvom jeg tænker nu kunne den godt skifte. Sætter jeg fartpilot til, skifter den så til det mest økonomiske gear.
Vores skifter helt efter mit hovede i N. Men i S... Hold da op for noget klyt programmering! Fint nok at den går længere ud i gearene og skiftet lidt mere aggressivt ned. Men hvorfor blive hængende i lavt gear ved jævn fart og ingen acceleration? Bras!
Er du sikker på, at der overhovedet er fremdrift i “N” ;)

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

: 16. mar 2020, 17:37
af kGlerup

Engolf_R skrev:Er du sikker på, at der overhovedet er fremdrift i “N” ;)
Hæ! Den skifter sgu nok ikke ikke for sent op der... :)
Men ja, i D er jeg meget tilfreds.
Vi er lige flyttet, så bilen er i opvarmet garage nu. Det har heldigvis reduceret slip i ulige gear en del når gearkassen er kold, så det er også skønt :)


Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

: 16. mar 2020, 20:26
af Peder
kGlerup skrev:
16. mar 2020, 17:37
Vi er lige flyttet, så bilen er i opvarmet garage nu. Det har heldigvis reduceret slip i ulige gear en del når gearkassen er kold, så det er også skønt :)
Perfekt - så for sølle 350.000 kr kan jeg få den dq200 oplevelse nogle snakker om 😎

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

: 16. mar 2020, 21:05
af kGlerup
Peder skrev:
kGlerup skrev:
16. mar 2020, 17:37
Vi er lige flyttet, så bilen er i opvarmet garage nu. Det har heldigvis reduceret slip i ulige gear en del når gearkassen er kold, så det er også skønt :)
Perfekt - så for sølle 350.000 kr kan jeg få den dq200 oplevelse nogle snakker om Billede
Ja ja, ingen begrænsninger der!
Kollega har lige fået en demo passat 1.5 TSI DSG. Fuldstændig samme opførsel..
300km gammel Audi A3 1.0 TSI DSG i Belgien sidste uge. Samme opførsel, men i meget svag grad.
Samme tur: Kunde havde en ét år gammel Ibiza 1.0 TSI DSG. Sørme om den ikke også lige skulle varme op før den kørte godt..
Så ja, rig mulighed for den fede DQ200 oplevelse derude...

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

: 16. mar 2020, 21:23
af claussor
Peder skrev:
16. mar 2020, 20:26
kGlerup skrev:
16. mar 2020, 17:37
Vi er lige flyttet, så bilen er i opvarmet garage nu. Det har heldigvis reduceret slip i ulige gear en del når gearkassen er kold, så det er også skønt :)
Perfekt - så for sølle 350.000 kr kan jeg få den dq200 oplevelse nogle snakker om 😎
God humor:)

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

: 22. mar 2020, 17:10
af TheNewGuy
Gruppe søgsmål? Hive fabrikanten i retten måske?

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

: 22. mar 2020, 21:59
af claussor
TheNewGuy skrev:
22. mar 2020, 17:10
Gruppe søgsmål? Hive fabrikanten i retten måske?
Der er vist nok at henvise til i hvert fald. Kan se i andre tråde folk nævner DQ200 også som dårlig oplevelse (der ikke har skrevet i denne). Jeg har dog ikke en mere, køre lykkelig i multitronic og DQ250 :)

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

: 27. mar 2020, 12:43
af JonasNJ
JonasNJ skrev:
12. feb 2020, 10:35
Jeg har også en Passat B8, 2018 model med problem at omdrejningerne stiger når bilen trækker.
VW Næstved påstår hårdnakket at VW har informeret om at denne fejl ikke findes på B8 2018 modellen, men har anerkendt den fandtes på tidligere modeller.

Pt. er vi ude i VW Næstved har haft bilen først i 3 dage til at bekræfte problemet, hvilket endte ud i de ikke kunne fremtvinge fejlen.
Jeg har video dokumenteret den, og VW Næstved har sagt til mig den bestemt gør noget den ikke skal.

Bilen var inde igen igår og få læst log filer ud? Disse skal nu sendes til VW for sammenligning og diagnose.
Hvis VW ikke kan udlæse noget af log filerne, så vil VW Næstved igen have bilen og prøve at bevise fejlen.

VW Næstved har sagt af flere omgange at de er overbevist om bilen har denne fejl, men de mangler accept fra VW som jeg forstår det. Og mine videoer virker ikke som om det er nok bevis.

Hvordan har i andre håndteret dette? Jeg er ved at være lidt træt...
Så er der endeligt nyt i min sag her.
Efter at have kæmpet siden November 2019 hvor fejlen blev indrapporteret, så er det nu lykkedes at overbevise VW om den er go' nok.
VW Næstved har været rigtig skarpe til at holde mig opdateret med status osv. Og lige så snart meldingen kom at VW Accepterede den, så kaldte de bilen ind til rep.

De fik den onsdag aften (1,5 uge efter VW accepterede) og skal hente den idag.
Der er skiftet koblinger og den er "kørt ind". De melder selv den kører som den skal nu.

Så må vi se hvad VW mener med "Den kører som den skal".

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

: 27. mar 2020, 18:35
af Freddyp
Ohhh hvor jeg nyder at køre i min gamle Touran 2.0 TDI DSG fra 2006 med 400.000km på tælleren. Den skifter stadig som en drøm.
Vi har også en Touran IQ-Drive 1.6 TDI DSG fra 2019. Den er mere underholdende når det kommer til gearkassen. Glider ikke de 500 rpm som mange beskriver, men har alle de andre problemer der skrives om her. Jeg vil ikke komme ind på det i denne skrivelse, da jer er i tråden langt bagud fra her. Ærgrer mig bare at VW ikke tager det særligt alvorligt, og kommer med brugbare løsninger, der kan forventes at holde på sigt.

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

: 1. apr 2020, 11:23
af larsfv
Har lige været hos cartrends og fået motor og dsg software på min Octavia 1,5 tsi det har gjordt en kæmpe forskel ingen fedteri heller ikke når den er kold og så bruger den 1. Gearet det er en fornøjelse tak til Landberg og Rene


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

: 24. apr 2020, 16:02
af saintie123
2019 polo tdi her. Har også lige fået nye koblingsplader i. Den glider stadig helt afsindig når den er kold især, men også varm. Har så også gået 18000 så det kan jo heller ikke holde evigt. Fik en benzin udgave som lånebil der havde gået 4000. Den gled også de berømte 5-700 omdrejninger ved hvert skifte. Min glider så 1500 ved kold motor. Flot vw. Så glæder mig til hvad de nu vil skifte

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

: 24. apr 2020, 21:58
af Freddyp
Har skiftet 1.6 TDI DSG 2019 IQdrive ud med en magen til bare 2.0 Dsg. Dyrt men det virker. Tror ikke VW nogen sinde tager DQ200 alvorligt og løser problemerne. SW opdatering - fint - men det burde VW der tilbyder den! Til dem der har en sådan der virker - fint nok - held og lykke 🙃

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

: 27. apr 2020, 20:57
af King_Neumann
Hvis man tæller kunder med, som får grundindstillet deres DQ200, så er fejlraten betydelig højere... for der går kun ganske kort tid, så opfører bilen sig igen “normalt” :geek:
Konstruktionen dq200 er med salgstal for øje dræbende for gearkassens levetid pga jagten på højt km/L.. de æder lejer og koblinger, især for dem som kører meget bykørsel, knap så meget for dem, der kører langt og på motorvej. Deri er nok forskellen nok på den samlede oplevelse af produktet.

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

: 28. apr 2020, 16:08
af i-s
Har en kollega der havde en Golf 7 med 1.6TDI / DQ200. Han har også fået nok nu og den er lige blevet byttet ud med en brugt Golf 7.5 med 2.0TDI / DQ381. Han er også blevet fyldt med den ene røverhistorie efter den anden hos VW.

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

: 28. apr 2020, 16:35
af claussor
Men det er kun promille...

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

: 29. apr 2020, 08:18
af Freddyp
Hvor ser man DQxxx nummeret?

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

: 29. apr 2020, 08:26
af HansH
Freddyp skrev:
29. apr 2020, 08:18
Hvor ser man DQxxx nummeret?
Det står ingen steder hvor den "almindelige bilejer" kan se det. Det er også tvivlsomt om det hjælper at spørge en sælger.

Man udleder det ud fra bil/model, årgang, motortype (diesel/benzin) og motorstørrelse (slagvolumen).
Så hvis du poster de oplysninger, så kan forum hjælpe med at identificere din gearkasse.

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

: 29. apr 2020, 08:26
af martinta
Freddyp skrev:
29. apr 2020, 08:18
Hvor ser man DQxxx nummeret?
Skriv din bil :-)

men som udgangspunkt, har du under 250 nm, så har du ret sikkert en DQ200, har du over har du typisk en DQ250 eller DQ381 alt efter alder på bilen

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

: 29. apr 2020, 10:05
af Freddyp
Touran 2.0 TDI DSG7 Okt.2019 IQdrive

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

: 29. apr 2020, 10:14
af martinta
Freddyp skrev:
29. apr 2020, 10:05
Touran 2.0 TDI DSG7 Okt.2019 IQdrive
Vil skyde på DQ381, det er i hvert fald ikke en DQ200

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

: 29. apr 2020, 10:15
af HansH
martinta skrev:
29. apr 2020, 10:14
Freddyp skrev:
29. apr 2020, 10:05
Touran 2.0 TDI DSG7 Okt.2019 IQdrive
Vil skyde på DQ381, det er i hvert fald ikke en DQ200
Uden tvivl en DQ381.

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

: 29. apr 2020, 12:47
af GranTurismo
saintie123 skrev:
24. apr 2020, 16:02
2019 polo tdi her. Har også lige fået nye koblingsplader i. Den glider stadig helt afsindig når den er kold især, men også varm. Har så også gået 18000 så det kan jo heller ikke holde evigt. Fik en benzin udgave som lånebil der havde gået 4000. Den gled også de berømte 5-700 omdrejninger ved hvert skifte. Min glider så 1500 ved kold motor. Flot vw. Så glæder mig til hvad de nu vil skifte
Hvis den glider under gearskifte, så er det ikke det problem som denne tråd omhandler. En grundjustering burde kunne afhjælpe stigning af omdrejninger under gearskifte.

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

: 2. maj 2020, 17:29
af saintie123
Den blev også grundjusteret af vw. Allerede dagen efter var den gal igen. Gled 1000/1500 omdrejninger ved gearskift. Dog med den lille bonus, at den nu også rusker imellem 3-4 gear. Fandt dog efter lang tids søgning på Google løsningen. Bilen er solgt

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

: 2. maj 2020, 22:36
af Peder
GranTurismo skrev:
29. apr 2020, 12:47
Hvis den glider under gearskifte, så er det ikke det problem som denne tråd omhandler. En grundjustering burde kunne afhjælpe stigning af omdrejninger under gearskifte.
Det omhandler denne tråd nu også, da de ting oftest hører sammen. Det at den mikroslipper voldsomt ligefør opgearing er også et udbredt dq200 problem.
Ligesom at man tror en grundjustering løser noget, det indser man er bullshit når vw gentager samme smøre omkring grundjustering for femte gang og “bilen skal lære din kørsel efter grundjustering.

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

: 3. maj 2020, 09:27
af tuxx
kGlerup skrev:
16. mar 2020, 17:25
KBAndersen skrev:I skriver at gearkassen skifte for tidligt op i gear.
Nu er min en FR model og sætter jeg den i sportmode, køre den en del længere ud i gearene.
Den har det også med at stå fast i feks 5 gear, selvom jeg tænker nu kunne den godt skifte. Sætter jeg fartpilot til, skifter den så til det mest økonomiske gear.
Vores skifter helt efter mit hovede i N. Men i S... Hold da op for noget klyt programmering! Fint nok at den går længere ud i gearene og skiftet lidt mere aggressivt ned. Men hvorfor blive hængende i lavt gear ved jævn fart og ingen acceleration? Bras!
Fordi du er i sport! Bilen forventer du giver den kniven any given moment, så derfor er den klar i et gear med omdrejninger og overskud.

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

: 3. maj 2020, 13:38
af GranTurismo
Peder skrev:
2. maj 2020, 22:36
GranTurismo skrev:
29. apr 2020, 12:47
Hvis den glider under gearskifte, så er det ikke det problem som denne tråd omhandler. En grundjustering burde kunne afhjælpe stigning af omdrejninger under gearskifte.
Det omhandler denne tråd nu også, da de ting oftest hører sammen. Det at den mikroslipper voldsomt ligefør opgearing er også et udbredt dq200 problem.
Ligesom at man tror en grundjustering løser noget, det indser man er bullshit når vw gentager samme smøre omkring grundjustering for femte gang og “bilen skal lære din kørsel efter grundjustering.
At omdrejningerne stiger under gearskifte har ikke noget at gøre med at koblingen glider/hakker som denne tråd omhandler. Det ene fænomen sker i forbindelse med aktivering af koblingen. Det andet sker mens koblinger er (burde være) i indgreb.

Problemet med stigende omdrejninger under gearskifte er et kendt fænomen på alle DSG-gearkasser - ikke kun den med tørkobling.

Der er stor uenighed om gearkassen tilpasser sig efter grundjustering. Om den gør det eller ej skal jeg ikke kunne sige. Men jeg ved at TVS, som nogle af de førende indenfor DSG, påstår den tilpasser sig på de første 180 km efter en grundjustering.

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

: 3. maj 2020, 13:48
af claussor
GranTurismo skrev:
3. maj 2020, 13:38
Peder skrev:
2. maj 2020, 22:36
GranTurismo skrev:
29. apr 2020, 12:47
Hvis den glider under gearskifte, så er det ikke det problem som denne tråd omhandler. En grundjustering burde kunne afhjælpe stigning af omdrejninger under gearskifte.
Det omhandler denne tråd nu også, da de ting oftest hører sammen. Det at den mikroslipper voldsomt ligefør opgearing er også et udbredt dq200 problem.
Ligesom at man tror en grundjustering løser noget, det indser man er bullshit når vw gentager samme smøre omkring grundjustering for femte gang og “bilen skal lære din kørsel efter grundjustering.
At omdrejningerne stiger under gearskifte har ikke noget at gøre med at koblingen glider/hakker som denne tråd omhandler. Det ene fænomen sker i forbindelse med aktivering af koblingen. Det andet sker mens koblinger er (burde være) i indgreb.

Problemet med stigende omdrejninger under gearskifte er et kendt fænomen på alle DSG-gearkasser - ikke kun den med tørkobling.

Der er stor uenighed om gearkassen tilpasser sig efter grundjustering. Om den gør det eller ej skal jeg ikke kunne sige. Men jeg ved at TVS, som nogle af de førende indenfor DSG, påstår den tilpasser sig på de første 180 km efter en grundjustering.
Den tilpasser sig efter slitage og den slags. Nogle værksteder prøver at få det til at lyde som om det er ens kørsel den adapterer efter og det er noget fis. Hvis den adapterede efter ens kørsel ville skiftemønstre mv. ændre sig. Det er også derfor den virker rigtig godt typisk efter en grundjustering i en kort periode da den kører med højt tryk i koblingen, indtil den er justeret ind og så er det tilbage i det gamle trummerum igen. Hvis man gad, kunne man købe en OBD Eleven og køre en Basic Transmission adjust (eller hvad den hedder) efter hver optankning, så kører den i grundjusterings"mode" konstant :D

Jeg har prøvet det et par gange i min mors Polo og jep, så stopper den med at glide i koblingen i ca. 500 km. Den er fra 2019.

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

: 4. maj 2020, 06:07
af saintie123
Sjovt du nævner det. Det var præcis forklaringen på hvorfor lånebilen der havde få kilometer på klokken gled i koblingen. Mange forskellige folk der kørte i den, og derfor havde bilen svært ved at adaptere sig til kørestilen 😂

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

: 4. maj 2020, 07:25
af HansH
saintie123 skrev:
4. maj 2020, 06:07
Sjovt du nævner det. Det var præcis forklaringen på hvorfor lånebilen der havde få kilometer på klokken gled i koblingen. Mange forskellige folk der kørte i den, og derfor havde bilen svært ved at adaptere sig til kørestilen 😂
Det er - præcis som claussor skriver - en gang fis.. :)

Grundindstillingen tjekker at den mekanisme der skifter gearene ("Gangsteller", ved ikke hvad den hedder på dansk), kan sætte gearkassen i Neutral, samt koble alle gearene R, 1-7 ind.

Dernæst kobler den til nogle gange på hver kobling, for at finde ud af hvornår den pågældende kobling bider.
Processen foregår med håndbremse trukket og bremsepedal nedtrykket så bilen ikke kan bevæge sig, og man mærker tydeligt når den finder bite point ... omdrejninger falder og motoren brummer, og det rykker svagt i bilen. Akkurat som når man på en bil med manuel kasse kobler så meget til at koblingen bider, mens man holder bilen på bremsen .. som når man skal sætte i gang på en stigning.

På dette tidspunkt er der også blevet sat to tællere (en for hver kobling) til værdien 3.
Det tal udtrykker "antal tilbageværende adaptioner", og anvendes i forhold til den tilpasning der skal ske under kørsel.
Ross-Tech har en detaljeret beskrivelse af en foruddefineret testkøre-procedure - Ross-Tech DQ200 testkørsel

Når bilen har befundet sig i forskellige omdrejningsområder i et vist stykke tid, og udsættes for forskellige accelerationer, lærer gearkassen hvor meget koblingerne skal trykke for at kunne overføre kræfterne.
Når den har lært hvad den skal lære, og er tilfreds med et givet testområde, tælles tælleren for den pågældende kobling ned.
Når tælleren går på 0 er gearkassen tilfreds, og den har ikke flere udeståender i form af tilpasning. Den har lært alt hvad den behøver at vide for at kunne styre transmission og kobling.

Ross-Tech anbefaler at man gennemfører testmønstrene umiddelbart efter grundindstilling, således at alt er helt afsluttet når man begynder at køre "rigtigt" i bilen ... men det er på ingen måde et krav. Hvis man umiddelbart efter grundindstilling bare tager bilen i brug, venter den blot på at man under normal kørsel rammer de mønstre den søger efter. Det gør man jo før eller siden. Og når det sker, så suger gearkassen den viden den behøver, og så skrives tælleren også ned. Og på et tidspunkt rammer den også 0 på denne måde.

Tællerne for koblingerne ligger i hver sin måleblok (180.1 og 200.1) så det er nemt med VCDS at se hvor tæt den er på at være tilfreds :)

TVS' info om at der skulle være en grænse på 180km kørsel involveret kan jeg hverkan be- eller afkræfte. Det har jeg ikke hørt om før.
Min erfaring (og påstand) er, at man rammer de nødvendige mønstre inden for relativt kort tid, dvs længe før 180km kørsel.
Selvfølgelig afhængigt af hvordan éns daglige kørselsmønster ser ud.

Det vigtige at pointere er, at hele denne proces absolut intet har med "førerens kørestil" at gøre. Det er simpelt hen tågesnak :)
Gearkassens logik leder efter nogle helt bestemte mønstre. Mønstrene er en kombination af gear, omdrejninger og requested torque - dvs hvor kraftigt bilen skal trække.
Disse mønstre er de samme uanset hvem der sidder bag rattet, og når den "ser" dem, tillærer den hvad den har brug for.
Mønstrene er som sagt fint beskrevet i Ross-Tech linket.

Det er altså ikke føreren, gearkassestyringen skal lære at kende.... Den skal såmænd bare lære sin egen mekanik at kende. :)

Og sådan er det..

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

: 4. maj 2020, 08:12
af claussor
saintie123 skrev:
4. maj 2020, 06:07
Sjovt du nævner det. Det var præcis forklaringen på hvorfor lånebilen der havde få kilometer på klokken gled i koblingen. Mange forskellige folk der kørte i den, og derfor havde bilen svært ved at adaptere sig til kørestilen 😂
Ha ha ha er der virkelig en forhandler der har påstået det? De er desperate. Gad vide om de har deres eget lukkede forum et sted hvor de græder snot over problemerne og finder på underlige bortforklaringer?