Side 132 af 136

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

: 4. maj 2020, 08:14
af claussor
HansH skrev:
4. maj 2020, 07:25
saintie123 skrev:
4. maj 2020, 06:07
Sjovt du nævner det. Det var præcis forklaringen på hvorfor lånebilen der havde få kilometer på klokken gled i koblingen. Mange forskellige folk der kørte i den, og derfor havde bilen svært ved at adaptere sig til kørestilen 😂


Det vigtige at pointere er, at hele denne proces absolut intet har med "førerens kørestil" at gøre. Det er simpelt hen tågesnak :)
Gearkassens logik leder efter nogle helt bestemte mønstre. Mønstrene er en kombination af gear, omdrejninger og requested torque - dvs hvor kraftigt bilen skal trække.
Disse mønstre er de samme uanset hvem der sidder bag rattet, og når den "ser" dem, tillærer den hvad den har brug for.
Mønstrene er som sagt fint beskrevet i Ross-Tech linket.

Det er altså ikke føreren, gearkassestyringen skal lære at kende.... Den skal såmænd bare lære sin egen mekanik at kende. :)

Og sådan er det..
Fantastisk beskrivelse af grundjustering. Tak for det Hans.

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

: 4. maj 2020, 15:23
af saintie123
Super fin og kompetent beskrivelse Hans. Jeg var ikke i tvivl om det var tågesnak. Havde man fået blot 00 i psykologi var der heller ingen tvivl på mængden af øøøh og æææh der indgik i den korte forklaring. Kunden foran mig havde også en glidende dsg7 iøvrigt. Men gad ikke gå ind i diskussionen da der var kø, og derudover var jeg jo egentlig ligeglad, så længe min var fikset. Som den jo så ikke var desværre 😊

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

: 4. maj 2020, 15:48
af HansH
saintie123 skrev:
4. maj 2020, 06:07
"Mange forskellige folk der kørte i den, og derfor havde bilen svært ved at adaptere sig til kørestilen.."
Dét der.... :shock: .. suk!

Hvis den gode mand på værkstedet lige prøvede at lytte til hvad det egentlig er han selv siger..

"Fabrikken har bestemt en øvre grænse for hvor mange forskellige personer der må køre i bilen. Ellers kan den ganske enkelt ikke finde ud af det, og så bliver den forvirret og begynder at glide i koblingerne.
Og de der så kører i bilen er altså nødt til altid at køre på den samme måde, for ellers går det også galt.."


Yes. And that's der simpelt hen bare not nåd to do with..

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

: 22. maj 2020, 21:26
af Aslarsen
Var forbi vw Næstved ifm udløb ad garanti. På opfordring havde jeg optaget når bilen sprang i omdrejninger.
Kom ind og både en servicemedarbejder og mekaniker kørte. Blev spurgt om jeg ikke var blevet oplyst om micro-slip som kunne være spring på 200 til 500 omdr.
Resten gav ingen mening, for skulle ske i 2 og 3 gear og kun i starten af kørsel. Min rumler og springer i de høje gear og også når den er varm... Fik registreret der er noget galt. Kan forhåbentlig kun komme til gavn hvis man en dag erkender at bilen ikke burde køre sådan.

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

: 24. maj 2020, 15:44
af claussor
Aslarsen skrev:
22. maj 2020, 21:26
Var forbi vw Næstved ifm udløb ad garanti. På opfordring havde jeg optaget når bilen sprang i omdrejninger.
Kom ind og både en servicemedarbejder og mekaniker kørte. Blev spurgt om jeg ikke var blevet oplyst om micro-slip som kunne være spring på 200 til 500 omdr.
Resten gav ingen mening, for skulle ske i 2 og 3 gear og kun i starten af kørsel. Min rumler og springer i de høje gear og også når den er varm... Fik registreret der er noget galt. Kan forhåbentlig kun komme til gavn hvis man en dag erkender at bilen ikke burde køre sådan.
Jeg ville prøve et andet værksted. Jeg talte med en mekaniker privat forleden der er hos VW her i Nordjylland... Han har skiftet et hav af koblinger mv. hvad angår DQ200.

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

: 24. maj 2020, 16:50
af Freddyp
Ja - der er en grund til at VW ligger langt nede på tilfredshedslisten i FDM´s nye undersøgelse for værkstedsbesøg. Værkførerne ser ud til at være trænet i at afvise og komme med dumme svar hvilket de da også er supergode til. For år tilbage lå Peugeot helt i bunden, men har arbejdet sig op i listen. VW er i gang med det modsatte. Flot arbejde VW. Selv Dacia har bedre værksteder. Jeg glemte at deltage i undersøgelsen - havde ikke været med til at hjælpe VW alligevel.

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

: 24. maj 2020, 22:51
af Peder
Aslarsen skrev:
22. maj 2020, 21:26
Var forbi vw Næstved
Kom ind og både en servicemedarbejder og mekaniker kørte. Blev spurgt om jeg ikke var blevet oplyst om micro-slip som kunne være spring på 200 til 500 omdr..
Jeg havde bedt dem læse op på den tekniske information omkring gearkassen - for her står der tydeligt hvad microslip er - og det er ikke 200-500 rpm 😎
Når de har gjort det, kan de passende booke en tid til en software opdatering og et koblingsskifte.

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

: 7. sep 2020, 12:48
af Sinan58
Nogen der kan hjælpe mig med at finde ud af, hvad jeg har i min A3?
Det er en 1.5 TFSI (35 TFSI) med DSG-7.

Har hørt og læst, at det skulle være DQ200, som kan holde til 250 NM. Men bilen har allerede 250 NM, som den står nu - Kan det virkelig passe?

På forhånd tak.

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

: 7. sep 2020, 13:00
af kGlerup
Sinan58 skrev:Nogen der kan hjælpe mig med at finde ud af, hvad jeg har i min A3?
Det er en 1.5 TFSI (35 TFSI) med DSG-7.

Har hørt og læst, at det skulle være DQ200, som kan holde til 250 NM. Men bilen har allerede 250 NM, som den står nu - Kan det virkelig passe?

På forhånd tak.
DQ200

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

: 7. sep 2020, 20:30
af Morian87
Sinan58 skrev:
7. sep 2020, 12:48
Nogen der kan hjælpe mig med at finde ud af, hvad jeg har i min A3?
Det er en 1.5 TFSI (35 TFSI) med DSG-7.

Har hørt og læst, at det skulle være DQ200, som kan holde til 250 NM. Men bilen har allerede 250 NM, som den står nu - Kan det virkelig passe?

På forhånd tak.
Ja det kan.

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

: 8. sep 2020, 12:34
af GranTurismo
Sinan58 skrev:
7. sep 2020, 12:48
Nogen der kan hjælpe mig med at finde ud af, hvad jeg har i min A3?
Det er en 1.5 TFSI (35 TFSI) med DSG-7.

Har hørt og læst, at det skulle være DQ200, som kan holde til 250 NM. Men bilen har allerede 250 NM, som den står nu - Kan det virkelig passe?

På forhånd tak.
Ja den er god nok.

Med tredjepartssoftware kan koblingstrykket øges, så den kan holde til mere. Min DQ200 kører med TVS Stage 2+ som er rated til 350 Nm. Det kan jeg varmt anbefale. Sådan burde gearkassen køre fra fabrikken...

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

: 8. sep 2020, 18:46
af claussor
GranTurismo skrev:
8. sep 2020, 12:34
Sinan58 skrev:
7. sep 2020, 12:48
Nogen der kan hjælpe mig med at finde ud af, hvad jeg har i min A3?
Det er en 1.5 TFSI (35 TFSI) med DSG-7.

Har hørt og læst, at det skulle være DQ200, som kan holde til 250 NM. Men bilen har allerede 250 NM, som den står nu - Kan det virkelig passe?

På forhånd tak.
Ja den er god nok.

Med tredjepartssoftware kan koblingstrykket øges, så den kan holde til mere. Min DQ200 kører med TVS Stage 2+ som er rated til 350 Nm. Det kan jeg varmt anbefale. Sådan burde gearkassen køre fra fabrikken...
Men altså... Gearkasse er stadig kun designet til 250nm det syntes jeg lige skal med fortællingen :-) at sige den holder til mere er vel lidt en sandhed med modifikationer. Den kan køre med mere. Men holde? Det er der vist ingen beviser for.

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

: 8. sep 2020, 19:55
af GranTurismo
claussor skrev:
8. sep 2020, 18:46
GranTurismo skrev:
8. sep 2020, 12:34
Sinan58 skrev:
7. sep 2020, 12:48
Nogen der kan hjælpe mig med at finde ud af, hvad jeg har i min A3?
Det er en 1.5 TFSI (35 TFSI) med DSG-7.

Har hørt og læst, at det skulle være DQ200, som kan holde til 250 NM. Men bilen har allerede 250 NM, som den står nu - Kan det virkelig passe?

På forhånd tak.
Ja den er god nok.

Med tredjepartssoftware kan koblingstrykket øges, så den kan holde til mere. Min DQ200 kører med TVS Stage 2+ som er rated til 350 Nm. Det kan jeg varmt anbefale. Sådan burde gearkassen køre fra fabrikken...
Men altså... Gearkasse er stadig kun designet til 250nm det syntes jeg lige skal med fortællingen :-) at sige den holder til mere er vel lidt en sandhed med modifikationer. Den kan køre med mere. Men holde? Det er der vist ingen beviser for.
Det er ikke holdbarhed de 250 og 350 Nm dækker over. Det er hvor meget moment koblingerne er designet til at kunne overføre uden at glide.

Det er med holdbarhed som på al andet mekanik. Jo hårdere det presses, jo kortere levetid kan man forvente.

Men jeg er ikke så nervøs mht holdbarhed. Jeg ved at man indenfor konstruktion i stål arbejder med en sikkerhedsfaktor 100. Gearkassen er selvfølgelig designet til at kunne holde til de 250 Nm som koblingerne er rated til. Når man så lægger 100% oveni, burde aksler, tandhjul m.m. kunne holde til 500 Nm.

500 Nm er også hvad f.eks TVS Stage 4 er rated til på DQ200. Det kræver dog opgraderede koblinger.

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

: 9. dec 2020, 11:41
af hrjonas
Nogen med nyproducerede DQ200'ere, der ser forbedringer? Har de fået løst problemet?

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

: 9. dec 2020, 11:52
af martinta
hrjonas skrev:
9. dec 2020, 11:41
Nogen med nyproducerede DQ200'ere, der ser forbedringer? Har de fået løst problemet?
VW anerkender ikke der et problem, så tvivler.

Men hvilken bil kigger du på? Der er jo nogle der bliver rykket væk fra DQ200 som jeg forstår det.

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

: 18. dec 2020, 00:42
af mking
Jeg har netop lige fået skiftet koblingen i min to år gamle Passat. Den lavede en pivende lyd ved gearskift 2->3 og 4->5.

Dette gør den heldigvis ikke mere, men jeg synes næsten at den glider mere i koblingen end tidligere... nogle der har oplevet det samme?

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

: 18. dec 2020, 15:31
af vartaz
GranTurismo skrev:
8. sep 2020, 19:55
claussor skrev:
8. sep 2020, 18:46
GranTurismo skrev:
8. sep 2020, 12:34

Ja den er god nok.

Med tredjepartssoftware kan koblingstrykket øges, så den kan holde til mere. Min DQ200 kører med TVS Stage 2+ som er rated til 350 Nm. Det kan jeg varmt anbefale. Sådan burde gearkassen køre fra fabrikken...
Men altså... Gearkasse er stadig kun designet til 250nm det syntes jeg lige skal med fortællingen :-) at sige den holder til mere er vel lidt en sandhed med modifikationer. Den kan køre med mere. Men holde? Det er der vist ingen beviser for.
Det er ikke holdbarhed de 250 og 350 Nm dækker over. Det er hvor meget moment koblingerne er designet til at kunne overføre uden at glide.

Det er med holdbarhed som på al andet mekanik. Jo hårdere det presses, jo kortere levetid kan man forvente.

Men jeg er ikke så nervøs mht holdbarhed. Jeg ved at man indenfor konstruktion i stål arbejder med en sikkerhedsfaktor 100. Gearkassen er selvfølgelig designet til at kunne holde til de 250 Nm som koblingerne er rated til. Når man så lægger 100% oveni, burde aksler, tandhjul m.m. kunne holde til 500 Nm.

500 Nm er også hvad f.eks TVS Stage 4 er rated til på DQ200. Det kræver dog opgraderede koblinger.

Det er da et ringe råd.
Gearkassen er rated til 250 nm på papiret. Ikke kun koblingen... Hvad tvs siger den kan er fløjtende ligegyldigt - det VW har rated den til er det afgørende. At den så nok sikkert kan holde til mere tror jeg gerne ,men det er ikke garanteret.

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

: 18. dec 2020, 15:59
af HansH
vartaz skrev:
18. dec 2020, 15:31
Det er da et ringe råd.
Hvilket råd er ringe ?

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

: 18. dec 2020, 16:05
af kGlerup
HansH skrev:
vartaz skrev:
18. dec 2020, 15:31
Det er da et ringe råd.
Hvilket råd er ringe ?
At antage at en DQ200 kan holde til 500nm, hvis koblingerne skiftes.

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

: 18. dec 2020, 17:39
af Cyppen
Jeg havde problem at min DQ200 i min O3 fra 2017 gled når den skiftede gear fra 2 til 3 og 3 til 4.
Lige inden gearskifte, så sprang omdrejningstæller lige 300-500rpm frit op af, lige før skifte.

Nå men de havde en software opdatering der skulle løse det.

Nu trækker bilen slet ikke i første gear. Koblingen glider, og glider. Bilen flytter sig først når den rammer 1800-2000 Rpm i første gear.
Indtil da står den bare STILLE.

VW siger den holder sig indenfor serie standard og den SKAL gøre sådan.
Værkstedet mente koblingen skulle skiftes, men VW siger nej.

Samtidig virker det til momentet er sat kraftigt ned i alle gear, nærmest for at beskytte koblingen.
Virker til den har mistet 20-40% af ‘trækket’.

Ved simpelthen ikke hvad man skal gøre, ud over at sælge bilen. Den er nærmest ikke til at køre i mere.

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

: 18. dec 2020, 21:12
af GranTurismo
kGlerup skrev:
18. dec 2020, 16:05
HansH skrev:
vartaz skrev:
18. dec 2020, 15:31
Det er da et ringe råd.
Hvilket råd er ringe ?
At antage at en DQ200 kan holde til 500nm, hvis koblingerne skiftes.
Det er ikke noget jeg antager. Det er noget TVS oplyser, at deres Stage 4 software kan få gearkassen til.

Koblingen er en sliddel og designet til at være det svageste led. Så derfor er gearkassen stærkere end koblingen. Den kan altså holde til OVER 250 beregnet. Og da man bruger en sikkerhedsfaktor 100%, når man beregner i stål, så skal en gearkasse teoretisk set kunne tåle OVER 500 Nm. Såfremt der ikke er nogle svage punkter i stålet nogen steder.

Stage 3 (400 Nm) og 4 (500 Nm) fra TVS er iøvrigt begge med Launch control på DQ200.

https://tvsengineering.com/en/dsg-gearbox/dq200/

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

: 18. dec 2020, 21:32
af GaSelle
Cyppen skrev:
18. dec 2020, 17:39
Jeg havde problem at min DQ200 i min O3 fra 2017 gled når den skiftede gear fra 2 til 3 og 3 til 4.
Lige inden gearskifte, så sprang omdrejningstæller lige 300-500rpm frit op af, lige før skifte.

Nå men de havde en software opdatering der skulle løse det.

Nu trækker bilen slet ikke i første gear. Koblingen glider, og glider. Bilen flytter sig først når den rammer 1800-2000 Rpm i første gear.
Indtil da står den bare STILLE.

VW siger den holder sig indenfor serie standard og den SKAL gøre sådan.
Værkstedet mente koblingen skulle skiftes, men VW siger nej.

Samtidig virker det til momentet er sat kraftigt ned i alle gear, nærmest for at beskytte koblingen.
Virker til den har mistet 20-40% af ‘trækket’.

Ved simpelthen ikke hvad man skal gøre, ud over at sælge bilen. Den er nærmest ikke til at køre i mere.
Solgte en helt ny Superb efter få måneder/km af samme årsag - jeg gad heller ikke dét lotteri mere :)

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

: 18. dec 2020, 21:42
af HansH
Cyppen skrev:
18. dec 2020, 17:39
Jeg havde problem at min DQ200 i min O3 fra 2017 gled når den skiftede gear fra 2 til 3 og 3 til 4.
Lige inden gearskifte, så sprang omdrejningstæller lige 300-500rpm frit op af, lige før skifte.

Nå men de havde en software opdatering der skulle løse det.

Nu trækker bilen slet ikke i første gear. Koblingen glider, og glider. Bilen flytter sig først når den rammer 1800-2000 Rpm i første gear.
Indtil da står den bare STILLE.

VW siger den holder sig indenfor serie standard og den SKAL gøre sådan.
Værkstedet mente koblingen skulle skiftes, men VW siger nej.

Samtidig virker det til momentet er sat kraftigt ned i alle gear, nærmest for at beskytte koblingen.
Virker til den har mistet 20-40% af ‘trækket’.

Ved simpelthen ikke hvad man skal gøre, ud over at sælge bilen. Den er nærmest ikke til at køre i mere.
Arrr.... DQ200 eller ej, så lyder det jo helt uden for skiven det der.

Bilen skal jo begynde at krybe når du slipper bremsen. Hvis du skal give gas helt op til 1800-2000, så skal der udføres en grundindstilling. Det må simpelt hen kunne afhjælpe den situation du har nu.

Grundindstillingen foretager (bl.a.) koblingsadaptering. Dvs finder ud af hvornår koblingerne "bider".
Det opleves ved at når grundindstilling lige er gennemført, vil den bide for tidligt og bilen vil måske hakke lidt i det og skifte gear for hårdt.
Men efterhånden som du så får kørt ca 10-15km, så skulle den gerne blive bedre og bedre.. dvs tilpasse sig i forhold til bite point, og derefter skal det være smooth.

Jeg ville helt klart få lavet en grundindstilling hvis jeg var dig. Det kan gøres med VCDS.

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

: 18. dec 2020, 22:05
af Cyppen
Værkstedet (aut. vw dog ikke semler ejet) er vist igang med at ‘forhandle’ med importør omkring at kigge på den. Bilen er fortsat indenfor garanti.

Har været på semler ejet værksted, som har afvist at gøre noget som helst ved det.

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

: 18. dec 2020, 22:11
af HansH
Cyppen skrev:
18. dec 2020, 22:05
Har været på semler ejet værksted, som har afvist at gøre noget som helst ved det.
Afvist ??

Du siger, at hvis du sætter bilen i D og slipper bremsen, så kan du give gas op til f.eks. 1500 o/m ... uden at bilen rokker sig ud af flækken.
Hvis jeg har forstået det rigtigt ?

Hvis nogen på et værksted påstår at det skulle være normalt, så .... :shock:

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

: 18. dec 2020, 22:24
af martinta
Cyppen skrev:
18. dec 2020, 22:05
Værkstedet (aut. vw dog ikke semler ejet) er vist igang med at ‘forhandle’ med importør omkring at kigge på den. Bilen er fortsat indenfor garanti.

Har været på semler ejet værksted, som har afvist at gøre noget som helst ved det.
Har du ikke mulighed for at sætte din skærm over på at vise km/t, og så filme hvordan den gør? Det lyder jo helt væk det den gør der.

Vi har selv samme gearkasse, og den kører på ingen måder som det du beskriver

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

: 19. dec 2020, 15:22
af HansH
kGlerup skrev:
18. dec 2020, 16:05
HansH skrev:
vartaz skrev:
18. dec 2020, 15:31
Det er da et ringe råd.
Hvilket råd er ringe ?
At antage at en DQ200 kan holde til 500nm, hvis koblingerne skiftes.
Okay.. Modtaget. Jeg synes bare ikke lige jeg kunne få øje på, at nogen blev rådet til noget.. :)

Men bortset fra det -
Et sted i kæden findes det svageste led. Dvs når tingene presses, så skal det give sig et sted på et tidspunkt.
På en gammel Scania 140 er der vredet et utal af kardanled og kardanaksler i stykker, når der blev sat i gang i for højt gear med høj vægt. Koblingen var brølstærk, så den holdt til det .. og så røg kardanen.
Da Scania 1' serien kom i 1974 havde man lært lektion og forstærket kardanen. Med det resultat at nu begyndte koblingerne at brænde af i stedet. Det svageste led var blot flyttet til et andet sted i kæden.

Hvorvidt en DQ200 gearkasse skal presses med 400, 500 eller 10000Nm før indmaden i gearkassen smadres, skal jeg ikke kloge mig på.
Men jeg er enig i @GranTurismo 's overordnede betragtning om at koblingen by design er udset til at være det sted det skal "give sig først".
Koblingen er som bekendt styret af software, og da styringen ved hvilket moment der anfordres på drivlinjen, er det let at styre fra softwaren hvornår koblingen skal give op og "slippe" ... og dermed beskytte resten af drivlinjen.

Og når den grænseværdi står som en parameter inde i et stykke programkode, så kan den ændres.

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

: 19. dec 2020, 15:39
af Anders D
Min 2019‘er Touran kører sådan her:

https://youtu.be/QkZ8cX_q2ss

Min laver den der halve indkobling i 1. men virker ikke til at glide i de andre gear. For mig virker det som pr. design og for at undgå den 'staller' motoren.

Er symptomet på nævne Skoda tilgængelig i min video?

Sendt fra min Pixel 4a med Tapatalk



Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

: 19. dec 2020, 15:53
af kGlerup
GranTurismo skrev:
kGlerup skrev:
18. dec 2020, 16:05
HansH skrev: Hvilket råd er ringe ?
At antage at en DQ200 kan holde til 500nm, hvis koblingerne skiftes.
Det er ikke noget jeg antager. Det er noget TVS oplyser, at deres Stage 4 software kan få gearkassen til.

Koblingen er en sliddel og designet til at være det svageste led. Så derfor er gearkassen stærkere end koblingen. Den kan altså holde til OVER 250 beregnet. Og da man bruger en sikkerhedsfaktor 100%, når man beregner i stål, så skal en gearkasse teoretisk set kunne tåle OVER 500 Nm. Såfremt der ikke er nogle svage punkter i stålet nogen steder.

Stage 3 (400 Nm) og 4 (500 Nm) fra TVS er iøvrigt begge med Launch control på DQ200.

https://tvsengineering.com/en/dsg-gearbox/dq200/
Jeg nægter ganske enkelt at tro på at VW overdimensionerer deres gearkasser med en faktor 2!
Jeg er helt med på at koblingen er det svageste led her, men gearkassen kommer ikke til at tåle +300.000km med en motor der leverer 500nm.
Hvis vi dimensionerede vindmøller på den måde så kunne vi meget hurtigt dreje nøglen om...

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

: 20. dec 2020, 06:41
af Peter N
kGlerup skrev:
19. dec 2020, 15:53
GranTurismo skrev:
kGlerup skrev:
18. dec 2020, 16:05

At antage at en DQ200 kan holde til 500nm, hvis koblingerne skiftes.
Det er ikke noget jeg antager. Det er noget TVS oplyser, at deres Stage 4 software kan få gearkassen til.

Koblingen er en sliddel og designet til at være det svageste led. Så derfor er gearkassen stærkere end koblingen. Den kan altså holde til OVER 250 beregnet. Og da man bruger en sikkerhedsfaktor 100%, når man beregner i stål, så skal en gearkasse teoretisk set kunne tåle OVER 500 Nm. Såfremt der ikke er nogle svage punkter i stålet nogen steder.

Stage 3 (400 Nm) og 4 (500 Nm) fra TVS er iøvrigt begge med Launch control på DQ200.

https://tvsengineering.com/en/dsg-gearbox/dq200/
Jeg nægter ganske enkelt at tro på at VW overdimensionerer deres gearkasser med en faktor 2!
Jeg er helt med på at koblingen er det svageste led her, men gearkassen kommer ikke til at tåle +300.000km med en motor der leverer 500nm.
Hvis vi dimensionerede vindmøller på den måde så kunne vi meget hurtigt dreje nøglen om...
Man skal jo også have hovedet lidt med i det...
En helt standard motor, holder jo heller ikke 300.000+ km hvis man giver den kniven HVER gang man sætter fra land. Siger jo lidt sig selv.