Side 134 af 136

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

: 14. feb 2021, 08:43
af Boesgaard
mking skrev:
13. feb 2021, 23:26
Det er noget vrøvl... de skiftede koblingen på min og lyden forsvandt.

Jeg kan ikke huske årsagen til lyden, men det var en komponent i koblingen som var defekt.

Okay. Ja, så kan det godt være jeg lige skal have fat i dem igen.
Må jeg spørge, hvor du fik lavet din?

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

: 26. apr 2021, 06:06
af dunas
Tænker, er der nogle af jer der ved, om problemet med DSG løst i den helt nye Polo VW 2021 ?.
Eller er DSG DQ200 bare en "never ending story" ?. Kan godt lide bilen, men er nevøs for DSG, når man læser denne tråd.

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

: 26. apr 2021, 06:53
af Anders D
dunas skrev:
26. apr 2021, 06:06
Tænker, er der nogle af jer der ved, om problemet med DSG løst i den helt nye Polo VW 2021 ?.
Eller er DSG DQ200 bare en "never ending story" ?. Kan godt lide bilen, men er nevøs for DSG, når man læser denne tråd.
Det er svært at løse et problem permanent, der har med selve designet/konstruktionen at gøre :)
Hvis du kan, så sørg for at købe bilen med tilstrækkelig garanti, til at formidlne noget af bekymringen, der måtte følge med.

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

: 26. apr 2021, 07:37
af mobworld
Eller køb GTI'en :-)

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

: 26. apr 2021, 10:24
af PhillOS
mobworld skrev:
26. apr 2021, 07:37
Eller køb GTI'en :-)
DQ250 kan også ruske/hakke :lol:

Særligt i nedgearinger 2 > 1 ved opbremsning mod rødt lys.

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

: 11. maj 2021, 20:12
af lamia
Tjaa så skal der igen igen skiftes koblinger på bilen. :evil:
Det er så 2. Koblings skift på 41.000 km/3 år. Koblingerne lyder som en syg fugl/løs kilerem når bilen sætter igang/skifter gear.
Gad vide om der nogensinde findes en holdbar og permanent løsning på de efterhånden endeløse DQ200 problemer. Forstår simpelthen ikke at vw ikke snart går til bekendelse og får gjort noget ved det.

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

: 17. jun 2021, 16:28
af TheNewGuy
lamia skrev:
11. maj 2021, 20:12
Tjaa så skal der igen igen skiftes koblinger på bilen. :evil:
Det er så 2. Koblings skift på 41.000 km/3 år. Koblingerne lyder som en syg fugl/løs kilerem når bilen sætter igang/skifter gear.
Gad vide om der nogensinde findes en holdbar og permanent løsning på de efterhånden endeløse DQ200 problemer. Forstår simpelthen ikke at vw ikke snart går til bekendelse og får gjort noget ved det.
De ved godt problemet er der, inde ved dem. Det handler om dollars og kroner

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

: 18. jun 2021, 11:01
af 9had
Plus at de er i gang med elektrificering så dsg7 er teknologi der bliver skrottet helt. Det nytter ikke at udvikle på døende teknologi. De har de sikkert vidst i mange år, derfor kun tilbudt udskiftninger med samme dele for at holde pøblen “nede”.

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

: 18. jun 2021, 13:44
af HJLarsen
Tjah..........,man bliver sq. mere og mere glad for den gamle 6 benede oliebrænder med 6 gør det selv gear. Den hverken glider eller hakker, nøjes med at accelerere !
Har dog prøvet en ny T-Roc med DSG, og indrømmer gerne at "tilvænningsperioden" overhovedet ikke er besværlig :D

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

: 26. jun 2021, 16:56
af Anders D
Breaking.
Her efter 20.000 km, og et DSG-mod ved 15.000, kører vores DQ200 intet mindre end perfekt, fornøjeligt og så godt, at man ikke andet end glæder sig til næste tur!

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

: 27. jun 2021, 11:36
af kdudic81
octavia 1.4tsi 150hk dsg 7 dq200 ingen problemer. samme kobling til dags dato 68000km. dsg er dårlight match med 1.0 og 1.2 motor.

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

: 29. jun 2021, 03:49
af PMM
Det er et lige så dårligt match med 1,4 og 1,5... Jeg har haft begge og vi er under 7.500 km i begge før det skrammel begyndte at skabe sig.

Om det er endnu værre i 1.0 vil tiden vise. Jeg synes, det kunne være en tendens i vores Scala på 1.0, som har kørt knapt 4.000.

1.0 sejtrækker bare oveni.

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

: 1. aug 2021, 23:04
af larsfv
Har en 1,5 tsi Octavia dsg fra 2018 med software mod. på motor og gearkasse fra Landberg det kører fantastiske kørt 75.000km de første 35.000 med original software var ikke glad for bilen før Landberg havde lagt ny software i….


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

: 2. aug 2021, 21:10
af Freddyp
Nogen der har erfaringer med Landbergsoftware på 2.0 TDI fra 2019?

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

: 2. aug 2021, 21:21
af GranTurismo
Freddyp skrev:
2. aug 2021, 21:10
Nogen der har erfaringer med Landbergsoftware på 2.0 TDI fra 2019?
Jeg vil tro det er en DQ381.

Men det man kan justere på er omtrent det samme, bortset fra at man regulerer på hydrauliktrykket også.

Jeg har ikke nogen erfaring med DQ381 udover dem jeg har testet som standard på nye biler ved prøvekørsler.
Jeg formoder at det glidende skift DQ381 har ved skiftet fra første til andet stort set bliver elimineret. Dertil selvfølgelig ændret skiftemønster m.m.

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

: 3. aug 2021, 07:10
af nicksi
Syntes efterhånden jeg har læst flere indlæg, hvor de folk der har DQ200 problemmer ofte får problemmerne igen efter koblingsskift eller vognskifte. Hvorimod andre kan køre uden problemmer.
Kunne folks kørestil være med til at skabe problemmerne, eller har det overhovedet ikke nogen sammenhæng, har ikke noget belæg for sådan en påstand, tvivler bare på at den samme person kan få 2 koblinger med præcis samme produktionsfejl på. hvis der ER en fejl på koblingerne.

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

: 3. aug 2021, 12:59
af GranTurismo
nicksi skrev:
3. aug 2021, 07:10
Syntes efterhånden jeg har læst flere indlæg, hvor de folk der har DQ200 problemmer ofte får problemmerne igen efter koblingsskift eller vognskifte. Hvorimod andre kan køre uden problemmer.
Kunne folks kørestil være med til at skabe problemmerne, eller har det overhovedet ikke nogen sammenhæng, har ikke noget belæg for sådan en påstand, tvivler bare på at den samme person kan få 2 koblinger med præcis samme produktionsfejl på. hvis der ER en fejl på koblingerne.
VAG har prøvet med flere forskellige versioner af koblinger og ingen har løst problemerne for alle.
Tredjepartssoftware løser heller ikke problemerne for alle. Der findes dog mange parametre at justere på ved tredjepartssoftware, så jeg tør ikke sige om problemet kan løses med software.

Der er nok ingen tvivl om at folks kørestil påvirker levetiden for koblingerne. Men sådan er det jo også på biler med manuelt gear.

Noget der f.eks. kan give et øget slid er hvis man ikke giver HillHold/AutoHold tid til at lette bremsetrykket, inden man træder på speederen. Eller hvis man kører bilen kvikt/hårdt på kolde koblinger.

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

: 5. aug 2021, 13:37
af JonasNJ
En opdatering fra vores side og vores ellers dejlige Passat B8 fra 2018, 1,4 TSI DSG7.

Vi fik ny kobling på i Marts 2020, og allerede efter små 8 måneder / 9000km begyndte den at drille igen. Den lokale VW afdeling i Næstved der lavede bilen, havde den inde igen og feedback fra dem var at alt var indenfor tolerancerne, på trods af den gled op til 3-400omdrejning i koblingerne. Dette var video dokumenteret.

Ved næste service der var i Maj 2021, kørte jeg bilen til VW Køge istedet og forklarede dem sagen. De var ikke 1 sekund i tvivl, det var ikke indenfor tolerancerne.
Han forklarede om de første ca. 500m, fra koldstart, må den glide op til 50 omdrejninger, det er tolerancerne.

Derfor fik den for 2 måneder siden nye koblinger igen.

Heldigvis for os, så 2 måneder senere, så er vi nu igang med endnu en ny sag. De nye koblinger er allerede begyndt at glide og ret så voldsomt igen.
Så nu afventer vi hvad VW melder tilbage denne gang.

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

: 5. aug 2021, 19:55
af GranTurismo
Har du tilkøbt ekstra garanti, så der fortsat er garanti på den?

Det lyder imo ikke til at det er koblingerne, der er problemet. Der må være en grund til at den æder kobling efter kobling.

Du kunne eventuelt bede dem tjekke om hydraulikpumpen laver det korrekte tryk og om positionssensoren får det rigtige signal og virker korrekt.

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

: 31. aug 2021, 21:35
af Freddyp
Der er meget fokus på koblingerne. Kan det mon ikke være styringen af disse - Mechatronicen (eller hvad den hedder). F.eks. glider min 2.0 TDI fra 2019 i første og anden men aldrig i andre gear. Micro-slip er jo også genereret af styringen og ikke koblingerne. Disse bliver hurtigt slidt og ødelagt på en del biler, men det er da styringen der forårsager skaderne. Eller er jeg helt galt på den? Har kørt med DSG siden 2006 og først konstateret problemer på den nye fra 2019 som foriøvrigt ikke skifter kontant og hurtigt som VW praler af men mere uforudsigeligt.

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

: 31. aug 2021, 21:41
af HansH
Freddyp skrev:
31. aug 2021, 21:35
Der er meget fokus på koblingerne. Kan det mon ikke være styringen af disse - Mechatronicen (eller hvad den hedder). F.eks. glider min 2.0 TDI fra 2019 i første og anden men aldrig i andre gear. Micro-slip er jo også genereret af styringen og ikke koblingerne. Disse bliver hurtigt slidt og ødelagt på en del biler, men det er da styringen der forårsager skaderne. Eller er jeg helt galt på den? Har kørt med DSG siden 2006 og først konstateret problemer på den nye fra 2019 som foriøvrigt ikke skifter kontant og hurtigt som VW praler af men mere uforudsigeligt.
Mnjaaa... du har fat i noget et stykke af vejen. Det er ganske rigtigt styringen der bestemmer det "planlagte" mikroslip.

Men der har vist også været noget undervejs i udviklingen som handler om de materialer koblingerne er fremstillet af.
Koblingerne består - så vidt jeg forstår - af en vis %-del organisk materiale. Den blanding er der vist blevet justeret på, og det ændrer selve koblingens karakteristik mht hvor følsom den er overfor f.eks. fugt, hvordan den bider, dens holdbarhed osv.

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

: 31. aug 2021, 21:45
af Freddyp
Men jeg oplever aldrig at den glider i andre gear. Kun Første og anden - også med en 1600 kg campingvogn. Det er da underligt 😉

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

: 30. sep 2021, 12:12
af ThomasBj
Til min skræk er min 1.4 TSI med DSG7 DQ200 fra 2016 begyndt at glide en lille smule i koblingen, især når den er kold og i 3. gear. Den har desuden fået en meget urolig igangsætning som ligner meget hvad der er beskrevet herinde. Starter med et ryk i 1. gear og skifter så med det samme (for tidligt) til 2. gear, hvor den "filer" på koblingen med rystelser til følge.

Jeg har nu været hos VW, som ikke synes gearkassen skal undersøges før de har undersøgt om bilen viser "forbrændingsudsættere" på en eller flere cylindre når de sætter testeren på. Nogle af de biler han havde haft for nylig, havde været sodet til og vist 5000 udsættere på den ene cylinder og 16000 på den anden osv. Hvis den viser det, vil de foreslå at tage indsugningsmanifolden(?) af og "sandblæse indersiden af cylindrene med valnøddeskaller" for at "fjerne aflejringer af slagger og sod", som kan "give ujævn motorgang og påvirke gearskifte".

Jeg er ikke på nogen tænkelig måde ekspert. Men jeg synes det lyder meget mærkeligt med tanke på hvad jeg oplever og hvilken motor/gearkasse-kobination, jeg har. Men værkføreren sagde, at han havde haft flere biler for nyligt, hvor ejeren mente der var gearkasseproblemer, men det så viste sig at være "forbrændingsudsættere" pga. ovenstående. Jeg synes også det lyder som en dyr reparation.

Er der nogen, som har erfaringer med dette? Lyder det som en søforklaring og måske forsøg på at løbe fra at DSG7'en giver problemer for mig - eller er det værd at undersøge (for min regning, går jeg ud fra) før man går videre med gearkasse/kobling?

P.s. Er "forbrændingsudsætter" det samme som "cylinder misfire"? I så fald siger min T. Hansen OBD-udlæser, at to af cylindrene har 2 misfires og to af dem har 1 misfire. Altså meget, meget langt fra de flere tusind, manden hos VW talte om.

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

: 30. sep 2021, 12:57
af HansH
ThomasBj skrev:
30. sep 2021, 12:12
Lyder det som en søforklaring og måske forsøg på at løbe fra at DSG7'en giver problemer for mig ..
Det lyder i mine ører helt klart som en gang rygsvømning.
De symptomer du beskriver, er der simpelt hen for meget erfaringsgrundlag herinde til at kunne bortforklare med misfires.

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

: 30. sep 2021, 13:00
af kGlerup
Ja. "Cylinder misfire" = "forbrændingsudsætter".
Hvis du helt entydigt kan mærke at den kun trækker uroligt i ulige gear, sandsynligvis 3. og 5. gear, så er det koblinger/styring der skal fokuseres på. Hvis du samtidig kan se at nålen i omdrejningstælleren stiger uroligt i ulige gear, så er sagen ret klar.
Ikke dermed sagt at motoren ikke kan have problemer med sod i indsugningen. Dette er desværre ret kendt på motorer med direkte indsprøjtning.

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

: 30. sep 2021, 13:56
af ThomasBj
Det er ikke helt entydigt kun i ulige gear - vil næsten sige problemet virker størst i 2. gear, hvor den ryster/filer på koblingen.

Men i de ulige gear, især 3. gear, har jeg set det med at omdrejningsnålen bevæger sig i hak i stedet for jævnt. Det var mens motoren var kold og i fugtigt vejr.

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

: 30. sep 2021, 15:39
af ThomasBj
HansH skrev:
30. sep 2021, 12:57
ThomasBj skrev:
30. sep 2021, 12:12
Lyder det som en søforklaring og måske forsøg på at løbe fra at DSG7'en giver problemer for mig ..
Det lyder i mine ører helt klart som en gang rygsvømning.
De symptomer du beskriver, er der simpelt hen for meget erfaringsgrundlag herinde til at kunne bortforklare med misfires.
Enig. Og hvis min T. Hansen OBD-udlæser ellers er troværdig (og det er den vel, det kommer jo fra bilens computer), så har min bil absolut ikke et problem med misfires.

Spændende hvad de siger til det. Havde først tid til at køre en tur med mig d. 20/10.

Den har i øvrigt kun kørt 70.000 km.

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

: 1. okt 2021, 13:39
af GranTurismo
ThomasBj skrev:
30. sep 2021, 13:56
Det er ikke helt entydigt kun i ulige gear - vil næsten sige problemet virker størst i 2. gear, hvor den ryster/filer på koblingen.

Men i de ulige gear, især 3. gear, har jeg set det med at omdrejningsnålen bevæger sig i hak i stedet for jævnt. Det var mens motoren var kold og i fugtigt vejr.
At de skifter alt for tidligt til andet gear er ikke en fejl. Det er (desværre) bare sådan softwaren til gearkassen er lavet. Det er noget som en DSG-mod ændrer på.
Nu skal de selvfølgelig have lov at tjekke den ved den planlagte testkørsel først, men så ville jeg da efterfølgende overveje en DSG optimering, nu da garantien er udløbet. Jeg ville få den grundjusteret inden. Det kan måske forbedre den bratte igangsætning m.m.

At de kan glide lidt i koblingerne, når koblingerne er kolde, er ikke unormalt hvis bilen har stået stille i halve eller hele dage i fugtigt vejr. Det skyldes formodentligt belægninger på koblingerne - lidt ligesom bremser ofte kan skurre lidt, efter en enkelt nat med fugtigt vejr, indtil rusten er slidt af.

Jeg har selv valgt en DSG optimering med øget koblingstryk, for at reducere risikoen for glidende koblinger. Jeg kører med TVS Stage 2+

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

: 1. okt 2021, 20:36
af mking
Jeg overvejer også en dsgmod da garantien er ved at udløbe på bilen. Dog fik jeg skiftet koblinger tidligere i år, så dem er der stadig noget garanti på…

Kan man bare bede VW om en grundjustering? Hvad koster sådan en omgang?

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

: 3. okt 2021, 12:56
af GranTurismo
mking skrev:
1. okt 2021, 20:36
Jeg overvejer også en dsgmod da garantien er ved at udløbe på bilen. Dog fik jeg skiftet koblinger tidligere i år, så dem er der stadig noget garanti på…

Kan man bare bede VW om en grundjustering? Hvad koster sådan en omgang?
Ja. En grundjustering vil jeg tro de tager ca ½ arbejdstime for. Så nogle få hundrede kr...

Efter en grundjustering skal bilen køre lidt, indtil alle adaptionsværdier er opnået. Det kan tage op til 180 km varieret kørsel.