Prøv og kig ned på din bundplade. Den er garanteret våd af hydraulikolie fra mechatronikenheden til din gearkasse.
Re: Gearskifte I Instrumentpanel Blinker
: 1. maj 2017, 17:45
af Thrill
Hej michael
ja, du har ret, der er en del olie på bundpladen.
Jeg har desværre ingen anelse om hvad en mechatronikenheden er, kan du forklare mig hvad jeg skal gøre for at få skaden udbedret ?
Skal den skiftes ?
Pris ca. ?
Hilsen
thrill
Re: Gearskifte I Instrumentpanel Blinker
: 1. maj 2017, 18:31
af Michael_VW
Mechatronikenheden er den enhed der sidder påskruet din gearkasse og styrer gearskifte samt koblinger. Den skal desværre skiftes, da det er en lukket enhed uden mulighed for og købe løse dele til. Hvis du har passet service ved VW kan du være heldig de vil deltage økonomisk i reparationen. Der er en aktion (opdatering) på nogle af disse 7 trins dsg kasser, da oliepumpen i mechatronikenheden kan lave for højt tryk og beskadige mechatronikenheden(bliver utæt)
Re: Gearskifte I Instrumentpanel Blinker
: 5. maj 2017, 15:20
af Thrill
Hej Michael
Du fik ret.
Det var megatroniken der skulle skiftes
Mange tak for hjælpen
\Thrill
Re: Gearskifte I Instrumentpanel Blinker
: 5. maj 2017, 23:31
af Kildevang
Fik du en ny eller brugt på?? hvad har du givet??
Re: Gearskifte I Instrumentpanel Blinker
: 6. maj 2017, 08:53
af Thrill
Har bestilt en ny 7 trins med montering ved VW, pris 19,375
Re: Gearskifte I Instrumentpanel Blinker
: 6. maj 2017, 20:23
af Michael_VW
Sørg også for og få den nye enhed opdateret. Den bliver utæt pga. oliepumpen laver for højt tryk. Håber VW kunne tilbyde noget kulance
Re: Gearskifte I Instrumentpanel Blinker
: 8. maj 2021, 21:19
af HansH
Øv! Har lige fået samme fejl, og nogle dråber klar olie under bilen.
Der er vist ikke så meget at være i tvivl om...
Re: Gearskifte I Instrumentpanel Blinker
: 8. maj 2021, 22:14
af majbom
HansH skrev:Øv! Har lige fået samme fejl, og nogle dråber klar olie under bilen.
Der er vist ikke så meget at være i tvivl om...
Træls!
Krydser sgu fingre for at det kan fixes for mindre end 20k
Krydser sgu fingre for at det kan fixes for mindre end 20k
Jeg håber på at fortiden kommer mig til hjælp, så at sige...
I starten af december sidste år fik jeg renoveret min MT enhed.
3 af de 8 ventiler der sidder i den var defekte, og de blev skiftet. Da jeg undrende spurgte firmaet hvorfor hulen de ikke skiftede de resterende 5 når de nu var i gang (de koster ikke mange basseører), lød svaret -
"Vi skifter kun de defekte stumper, men for dig er det en renoveret enhed med 2 års garanti. Hvis der bliver noget som helst med den MT de næste 2 år, så er det vores problem. Det er altså vores gambling at vi kun skifter det vi synes, fremfor at skifte det hele"'
Såå... det skulle jo helst vise sig nu, at der er substans bag den salgstale
Det er lige præcis den trykbeholder der er problemet.
Imidlertid - som jeg har forstået det - er det faktisk selve ventilhuset (også kaldet "ormegården") som trykbeholderen er skruet ned i, som flækker.
Men du har helt ret i, at der fås disse repair kits som gør at problemet kan fikses langt nemmere og ikke mindst billigere, end i gamle dage hvor det hed udskiftning af hele MT'en.
Re: Gearskifte I Instrumentpanel Blinker
: 21. maj 2021, 07:40
af HansH
Update på dette:
Bilen har i denne uge været ved Autogearnord hvor jeg har 1½ år tilbage af garanti på renoveret MT.
Der var ingen problemer - de skiftede til helt nyrenoveret ventilhus med alle ventiler, oliepumpe og trykbeholder.
Problemet var helt som forventet - ventilhuset var revnet ved bunden af trykbeholderen.
Så nu kører mukkebikken fint igen.
Siden fejlen opstod har bilen kørt fint nok. Blot har gearindikatoren blinket mellem gear og "skruenøgle" efter ca 10 min kørsel.
Men derudover spildte den jo også olie fra MT'en.
Det stod derfor klart, at på et tidspunkt har den smidt så meget olie at den ikke længere kan lave tryk til at lukke koblingerne og skifte gear .... og så kan bilen ikke køre!
Man kan heller ikke bare lige åbne et sted og så toppe den olie op .. ligesom man kan med motorolie.
Så derfor lod vi den stå den sidste uge op til aftalen hos Autogearnord, da jeg ikke turde gamble med det. Det koster alligevel lidt mønt at skulle have vejhjælp til at fragte den fra Taulov til Brønderslev... så det ville jeg jo helst undgå.
Den klarede heldigvis turen derop fint, og da jeg afhentede den hos Autogearnord spurgte jeg til det. "Hmm.. det var tæt på. Der var godt nok ikke meget olie tilbage i den MT. Der var så lidt, at den var begyndt at piske det til skum .... ligesom hvis du tænder for boblebadet med for lidt vand i.."
Såå... pyha! Godt vi valgte at lade den stå, og at den lige kunne klare turen derop.
En fortælling fra bogen "Livet med en gammel DQ200"
Det er lige præcis den trykbeholder der er problemet.
Imidlertid - som jeg har forstået det - er det faktisk selve ventilhuset (også kaldet "ormegården") som trykbeholderen er skruet ned i, som flækker.
Men du har helt ret i, at der fås disse repair kits som gør at problemet kan fikses langt nemmere og ikke mindst billigere, end i gamle dage hvor det hed udskiftning af hele MT'en.
MIn er lige begyndt på det samme skidt.
Leder med lys og lygte efter det rep kit i omtaler , har i nogen idé om hvor det kan anskaffes ?
Leder med lys og lygte efter det rep kit i omtaler , har i nogen idé om hvor det kan anskaffes ?
Velkommen til DK's bedste forum for VAG entusiaster!
Prøv at kontakte den bruger der hedder Gigel herinde (han hedder George i civil) -- memberlist.php?mode=viewprofile&u=1200
Du kan ikke skrive PB til ham før du har 3 indlæg.
Men du kan bruge email funktionen.
Gigel har rodet rigtig meget med DSG gearkasser. Du kan også finde ham på youtube hvor han har en channel der hedder Gigibelea aka JAX - https://www.youtube.com/@GigiBeleaDK
Jeg mener han har lavet en video på et tidspunkt, hvor han viser montering af det kit.
Måske han kan / ved hvor man kan skaffe det....
Re: Gearskifte I Instrumentpanel Blinker
: 6. jan 2023, 17:51
af Hallas
Uha, det er virkelig informativ at se video. Men tror altså ikke jeg lige går igang selv, men forklaring er rigtig god..
Holder mig til at få HansH til at nulstille dsg og mærke efter glidende kobling