Hvor har du de maks. 10 o/min. fra?GranTurismo skrev: ↑10. dec 2019, 13:20Jeg har ingen erfaring med grundjustering på versioner med vådkobling, men det hjalp på min DQ200 med tørkobling. Så det er da et forsøg værd.fepagolf skrev: ↑10. dec 2019, 12:57Tak for svar. Tænker heller ikke, at den skal glide. Har ellers snakket med mekanikeren, og han mente at det var microslip (yeah right). Må ind med den en af dagene.GranTurismo skrev: ↑10. dec 2019, 12:00
Der er ikke nogen af de DQ381 jeg har prøvet som har gledet utilsigtet i koblingerne. De filer på koblingen som en bedstemor ved igangsætning i 1. gear, men glider ikke under kørsel.
Jeg har prøvet både 2,0 TSI og TDI med op til 190 Hk - både FF og 4WD.
Mon det bare er en grundjustering, der skal til?
Microslip er max 10 o/min. Det kan du jo forstælle mekanikeren...
DSG dq381 problemer
- Tor Morrison
- Medlem
- Indlæg: 998
- Tilmeldt: 8. feb 2010, 22:51
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 15 times
- Been thanked: 152 times
Re: DSG dq381 problemer
Audi RS3 2016 med TTE500 turbo
- GranTurismo
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 5564
- Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 316 times
- Been thanked: 368 times
Re: DSG dq381 problemer
Jeg mener det var MadsOBH som skrev det i den lange tråd om DQ200. Jeg er dog ikke sikker på om kriteriet for microslip er det samme for de øvrige varianter.Tor Morrison skrev: ↑10. dec 2019, 14:17Hvor har du de maks. 10 o/min. fra?GranTurismo skrev: ↑10. dec 2019, 13:20Jeg har ingen erfaring med grundjustering på versioner med vådkobling, men det hjalp på min DQ200 med tørkobling. Så det er da et forsøg værd.
Microslip er max 10 o/min. Det kan du jo forstælle mekanikeren...
Edit her:
viewtopic.php?f=73&t=117621&p=1537262&h ... p#p1537262
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system
- Tor Morrison
- Medlem
- Indlæg: 998
- Tilmeldt: 8. feb 2010, 22:51
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 15 times
- Been thanked: 152 times
Re: DSG dq381 problemer
Jeg er ret sikker på det varierer alt efter hvilken gearkasse og motor der er tale om.GranTurismo skrev: ↑10. dec 2019, 14:37Jeg mener det var MadsOBH som skrev det i den lange tråd om DQ200. Jeg er dog ikke sikker på om kriteriet for microslip er det samme for de øvrige varianter.Tor Morrison skrev: ↑10. dec 2019, 14:17Hvor har du de maks. 10 o/min. fra?GranTurismo skrev: ↑10. dec 2019, 13:20
Jeg har ingen erfaring med grundjustering på versioner med vådkobling, men det hjalp på min DQ200 med tørkobling. Så det er da et forsøg værd.
Microslip er max 10 o/min. Det kan du jo forstælle mekanikeren...
Edit her:
viewtopic.php?f=73&t=117621&p=1537262&h ... p#p1537262
Audi RS3 2016 med TTE500 turbo
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 99
- Tilmeldt: 21. aug 2018, 21:18
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 16 times
- Been thanked: 8 times
Re: DSG dq381 problemer
Det kan også sagtens at den kan svinge mere med en dq381, men synes jeg har læst et sted, at 10+/- gælder ved alle.Tor Morrison skrev: ↑10. dec 2019, 15:34Jeg er ret sikker på det varierer alt efter hvilken gearkasse og motor der er tale om.GranTurismo skrev: ↑10. dec 2019, 14:37Jeg mener det var MadsOBH som skrev det i den lange tråd om DQ200. Jeg er dog ikke sikker på om kriteriet for microslip er det samme for de øvrige varianter.
Edit her:
viewtopic.php?f=73&t=117621&p=1537262&h ... p#p1537262
Men selvfølgelig, hvis ingen oplever det samme som mig på deres dq381, så er der et problem.
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13175
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3171 times
- Been thanked: 4489 times
Re: DSG dq381 problemer
Hmm.. uden at have kolde fakta, så tror jeg personligt du har fat i noget Tor.Tor Morrison skrev: ↑10. dec 2019, 15:34Jeg er ret sikker på det varierer alt efter hvilken gearkasse og motor der er tale om.GranTurismo skrev: ↑10. dec 2019, 14:37Jeg mener det var MadsOBH som skrev det i den lange tråd om DQ200. Jeg er dog ikke sikker på om kriteriet for microslip er det samme for de øvrige varianter.
Edit her:
viewtopic.php?f=73&t=117621&p=1537262&h ... p#p1537262
De SSP'er jeg har om hh.vis DQ200 og DQ250 omtaler ikke mikroslip. De omtaler i det hele taget kun "slip" i forbindelse med at der sidder følere som kan måle koblingens slip ... men ikke nærmere om hvad det bruges til.
Derfor tror jeg det er svært at finde noget på officielt papir fra VW omkring hvordan mikroslip bruges aktivt for at forhindre forplantning af svingninger fra drivlinjen.
Jeg har et par andre dokumenter, som omtaler mekanismen generelt. Dvs ikke specifikt i forbindelse med VAG's DSG.
Her er det et veldokumenteret og bevist middel til at dæmpe svingningerne.
Derudover kan man jo google lidt rundt og finde masser af artikler hvor sammenhængen diskuteres.
Et af de links jeg har gemt er dette. DSG-Pilot forklarer i 2 indlæg rigtig fint, og efterlader i hvert fald et indtryk af at han ved noget
https://www.seat-leon.de/forum/threads/ ... 10/page-23
DSG-Pilot bekræfter i den artikel noget jeg har set flere andre steder - nemlig at DQ250 anvender mikroslip i meget vid udstrækning, og i den forbindelse bliver tallet 10 o/m nævnt som definitionen på mikroslip.
Det er ikke lykkedes mig at finde bekræftet info på at VW også definerer mikroslip i forbindelse med DQ200 som værende 10 o/m.
Jeg tror at der er en forskel på om det er DQ200 eller DQ250, og jeg tror der er forskel på de svingninger der skal dæmpes, afhængig af om det er TSI eller TDI.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 83
- Tilmeldt: 25. feb 2012, 17:17
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 15 times
Re: DSG dq381 problemer
Har en bil magen til og oplever også at den glider/filer i 2. Og 3. gear. Forhandleren har set på den og mener at alt er som det skal være.. Indtil videre, lever jeg vidst bare med det.fepagolf skrev:Jeg har fået min Leon 2,0 TDI med dq381, og selvom det er en klar forbedring ift. dq200, så oplever jeg allerede at den glider i 3. gear.
Det gør den dog både når den er kold og varm, og kun ved lav acceleration. Hopper med cirka 100-200 omdr/min.
Giver man den lidt gas, glider den ikke.
Andre der oplever det samme med dq381?
/Mads
Sent from my iPhone using Tapatalk
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 99
- Tilmeldt: 21. aug 2018, 21:18
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 16 times
- Been thanked: 8 times
Re: DSG dq381 problemer
Jeg har også valgt at leve med det, sålænge det ikke bliver værre. Og indtil videre er det ikke blevet værre.Agger skrev: ↑11. dec 2019, 22:08Har en bil magen til og oplever også at den glider/filer i 2. Og 3. gear. Forhandleren har set på den og mener at alt er som det skal være.. Indtil videre, lever jeg vidst bare med det.fepagolf skrev:Jeg har fået min Leon 2,0 TDI med dq381, og selvom det er en klar forbedring ift. dq200, så oplever jeg allerede at den glider i 3. gear.
Det gør den dog både når den er kold og varm, og kun ved lav acceleration. Hopper med cirka 100-200 omdr/min.
Giver man den lidt gas, glider den ikke.
Andre der oplever det samme med dq381?
/Mads
Sent from my iPhone using Tapatalk
Gør din det også kun ved langsom accelleration?
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 83
- Tilmeldt: 25. feb 2012, 17:17
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 15 times
Re: DSG dq381 problemer
Ja det mener jeg, og primært når den er kold.fepagolf skrev:Jeg har også valgt at leve med det, sålænge det ikke bliver værre. Og indtil videre er det ikke blevet værre.Agger skrev: ↑11. dec 2019, 22:08Har en bil magen til og oplever også at den glider/filer i 2. Og 3. gear. Forhandleren har set på den og mener at alt er som det skal være.. Indtil videre, lever jeg vidst bare med det.fepagolf skrev:Jeg har fået min Leon 2,0 TDI med dq381, og selvom det er en klar forbedring ift. dq200, så oplever jeg allerede at den glider i 3. gear.
Det gør den dog både når den er kold og varm, og kun ved lav acceleration. Hopper med cirka 100-200 omdr/min.
Giver man den lidt gas, glider den ikke.
Andre der oplever det samme med dq381?
/Mads
Sent from my iPhone using Tapatalk
Gør din det også kun ved langsom accelleration?
Sent from my iPhone using Tapatalk
- VWAU
- Medlem
- Indlæg: 1231
- Tilmeldt: 21. maj 2019, 20:14
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 225 times
- Been thanked: 626 times
Re: DSG dq381 problemer
Her er VAGs beskrivelse:
- Vedhæftede filer
-
- qqq.jpg (171.2 KiB) Vist 2362 gange
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13175
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3171 times
- Been thanked: 4489 times
Re: DSG dq381 problemer
Erling - er det fra en SSP ? Hvis ja, hvilket nr ...
Og gætter jeg rigtigt, når jeg siger at det dokument du viser screenshot af muligvis handler om DQ250 specifikt ?
Jeg spørger sådan, fordi jeg selv tidligere har fundet info der samstemmer med hvad ud poster her - blot specifikt for DQ250.
Det er ikke lykkedes mig at finde VW's definition af Mikroschlupf nævnt i direkte sammenhæng med DQ200.
Og gætter jeg rigtigt, når jeg siger at det dokument du viser screenshot af muligvis handler om DQ250 specifikt ?
Jeg spørger sådan, fordi jeg selv tidligere har fundet info der samstemmer med hvad ud poster her - blot specifikt for DQ250.
Det er ikke lykkedes mig at finde VW's definition af Mikroschlupf nævnt i direkte sammenhæng med DQ200.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 99
- Tilmeldt: 21. aug 2018, 21:18
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 16 times
- Been thanked: 8 times
Re: DSG dq381 problemer
Tænkte at jeg nu efter 2500 km vil give en update på, hvordan skiftet fra en DQ200 til DQ381 har været, og fortælle lidt om mine første indtryk og oplevelser.
Det positive ift. DQ200:
+ Skifter blødt, også nedgearinger føles bløde
+ Blød igangsætning hver gang
+ Hopper ikke i omdrejninger før et skift
+ Ingen klonklyde ved gearskifte
+ Kører lidt længere ud i gearne (skifter fx. først til 7. gear ved cirka 88 km/t)
+ Generelt ret smooth at køre med ift. DQ200
Det negative:
- 3. gear hopper/glider lidt i omdrejninger ved meget blød speederfod (er dog ikke blevet værre over de 2500 km)
- Hopper lidt op og ned i omdrejninger i 3. gear, når motoren er kold, og når jeg prøver at holde en bestemt fart - dvs. ikke ved acceleration. Kan generelt føles lidt “nervøs” i 3. gear. Kører dog godt, når den får lidt mere gas
- Ved kold motor, kommer den med en skrabelyd ved tilkoblingen mellem 1-2. gear. Dette forsvinder, når man har kørt i 5-10. min.
- Har oplevet en 10-15 gange, at skiftet mellem 2-3. gear været meget langsomt. Man kan tydeligt høre på motoren, at den ikke er koblet helt ind, før den nærmest skifter til 4. gear
- I 6. gear på landevej, kommer den med en svag hyletone/skrabelyd, når man giver den lidt gas eller det går op af bakke. Der er intet at høre i de øvrige gear
Alt i alt en OK oplevelse, og en klar forbedring ift. DQ200, men intet er åbenbart perfekt.
Hvad med jer, der har kørt nogle kilometer i jeres DQ381 - hvordan har jeres oplevelser været indtil videre?
Det positive ift. DQ200:
+ Skifter blødt, også nedgearinger føles bløde
+ Blød igangsætning hver gang
+ Hopper ikke i omdrejninger før et skift
+ Ingen klonklyde ved gearskifte
+ Kører lidt længere ud i gearne (skifter fx. først til 7. gear ved cirka 88 km/t)
+ Generelt ret smooth at køre med ift. DQ200
Det negative:
- 3. gear hopper/glider lidt i omdrejninger ved meget blød speederfod (er dog ikke blevet værre over de 2500 km)
- Hopper lidt op og ned i omdrejninger i 3. gear, når motoren er kold, og når jeg prøver at holde en bestemt fart - dvs. ikke ved acceleration. Kan generelt føles lidt “nervøs” i 3. gear. Kører dog godt, når den får lidt mere gas
- Ved kold motor, kommer den med en skrabelyd ved tilkoblingen mellem 1-2. gear. Dette forsvinder, når man har kørt i 5-10. min.
- Har oplevet en 10-15 gange, at skiftet mellem 2-3. gear været meget langsomt. Man kan tydeligt høre på motoren, at den ikke er koblet helt ind, før den nærmest skifter til 4. gear
- I 6. gear på landevej, kommer den med en svag hyletone/skrabelyd, når man giver den lidt gas eller det går op af bakke. Der er intet at høre i de øvrige gear
Alt i alt en OK oplevelse, og en klar forbedring ift. DQ200, men intet er åbenbart perfekt.
Hvad med jer, der har kørt nogle kilometer i jeres DQ381 - hvordan har jeres oplevelser været indtil videre?
- i-s
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6575
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: i-s.dk
- Geografisk sted: Struer
- Has thanked: 549 times
- Been thanked: 916 times
- Kontakt:
Re: DSG dq381 problemer
Min DQ381 har ingen af de særheder, som du opremser. Har ikke lavet så meget som en særhed endnu.
Så umiddelbart synes jeg ikke din virker "sund". Men jeg har ingen idé om det betyder noget, hvis du ellers kan leve med det.
Alle DSG'er kører længere ud i 1'ste gear i kold vejr. Sådan har det altid været. ZF gearkasserne i BMW gør det f.eks også.
/Søren.
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 99
- Tilmeldt: 21. aug 2018, 21:18
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 16 times
- Been thanked: 8 times
Re: DSG dq381 problemer
Jeg synes egentlig, at den kører lige langt ud i gearne m, uanset om det er koldt eller varmt. Men det er positivt. Var lidt træt af de alt for hurtige skift med DQ200.i-s skrev: ↑29. dec 2019, 21:40Min DQ381 har ingen af de særheder, som du opremser. Har ikke lavet så meget som en særhed endnu.
Så umiddelbart synes jeg ikke din virker "sund". Men jeg har ingen idé om det betyder noget, hvis du ellers kan leve med det.
Alle DSG'er kører længere ud i 1'ste gear i kold vejr. Sådan har det altid været. ZF gearkasserne i BMW gør det f.eks også.
Hvilken motor er din Passat med?
Indtil videre lever jeg med det - det er nærmest bagateller ift. Golfen med DQ200, som levede lidt sit eget liv - men overvejer da også at den forbi forhandleren...
- i-s
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6575
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: i-s.dk
- Geografisk sted: Struer
- Has thanked: 549 times
- Been thanked: 916 times
- Kontakt:
Re: DSG dq381 problemer
Enig. Det var også som at rykke 100 luksus grader op, at gå fra den forfærdlige DQ200 til DQ381. Min Passat er med DFGA motoren (2.0 TDI 150HK med Adblue).fepagolf skrev: ↑29. dec 2019, 21:52Jeg synes egentlig, at den kører lige langt ud i gearne m, uanset om det er koldt eller varmt. Men det er positivt. Var lidt træt af de alt for hurtige skift med DQ200.i-s skrev: ↑29. dec 2019, 21:40Min DQ381 har ingen af de særheder, som du opremser. Har ikke lavet så meget som en særhed endnu.
Så umiddelbart synes jeg ikke din virker "sund". Men jeg har ingen idé om det betyder noget, hvis du ellers kan leve med det.
Alle DSG'er kører længere ud i 1'ste gear i kold vejr. Sådan har det altid været. ZF gearkasserne i BMW gør det f.eks også.
Hvilken motor er din Passat med?
Indtil videre lever jeg med det - det er nærmest bagateller ift. Golfen med DQ200, som levede lidt sit eget liv - men overvejer da også at den forbi forhandleren...
/Søren.
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 99
- Tilmeldt: 21. aug 2018, 21:18
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 16 times
- Been thanked: 8 times
Re: DSG dq381 problemer
Samme motor som min så. Hmm, må hellere få snakket med forhandleren.i-s skrev: ↑29. dec 2019, 21:56Enig. Det var også som at rykke 100 luksus grader op, at gå fra den forfærdlige DQ200 til DQ381. Min Passat er med DFGA motoren (2.0 TDI 150HK med Adblue).fepagolf skrev: ↑29. dec 2019, 21:52Jeg synes egentlig, at den kører lige langt ud i gearne m, uanset om det er koldt eller varmt. Men det er positivt. Var lidt træt af de alt for hurtige skift med DQ200.i-s skrev: ↑29. dec 2019, 21:40
Min DQ381 har ingen af de særheder, som du opremser. Har ikke lavet så meget som en særhed endnu.
Så umiddelbart synes jeg ikke din virker "sund". Men jeg har ingen idé om det betyder noget, hvis du ellers kan leve med det.
Alle DSG'er kører længere ud i 1'ste gear i kold vejr. Sådan har det altid været. ZF gearkasserne i BMW gør det f.eks også.
Hvilken motor er din Passat med?
Indtil videre lever jeg med det - det er nærmest bagateller ift. Golfen med DQ200, som levede lidt sit eget liv - men overvejer da også at den forbi forhandleren...
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 10
- Tilmeldt: 2. okt 2011, 01:07
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 0
Re: DSG dq381 problemer
Hvilken gearkasse er i min tiguan fra 2017 190 tdi 4 motion der har kørt 100.000 kmNovilux skrev:Det er en dq381Lars - Sound2Vision skrev:- Vi fik en ny Tiguan - Lagerbil - til "Januar-udsalget". Det er en 150hk TDi med DSG og 7 trin. Hvordan finder jeg us af hvad gearkasse sådan en har ???
( Den kører super og problemfrit, men man er jo nysgerrig...!! )
/ Lars
Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Sendt fra min SM-G965F med Tapatalk
- Roeden
- Medlem
- Indlæg: 1103
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 12:30
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Holte
- Has thanked: 70 times
- Been thanked: 70 times
Re: DSG dq381 problemer
Hvis den har 7 trin er det en DQ381, hvis den har 6 trin er det en DQ250.
Roeden
Roeden
Sommer: 07' MB CLK63 Cab
Hele året: 24' BMW i4 M50
Fruens:
21' MB GLE
tidligere:
22'Cupra Formentor VZ 310
21' MB S205 300d 9G-Tronic AMG night
Hele året: 24' BMW i4 M50
Fruens:
21' MB GLE
tidligere:
22'Cupra Formentor VZ 310
21' MB S205 300d 9G-Tronic AMG night
- Target
- Medlem
- Indlæg: 1252
- Tilmeldt: 9. dec 2019, 16:43
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Holmegaard
- Has thanked: 1082 times
- Been thanked: 483 times
Re: DSG dq381 problemer
Af ren nysgerrighed; til alle jer der har oplevet problemer med DQ381, er der så tale om DQ381-7A eller DQ381-7F?
Jeg ved ikke om der er den store tekniske forskel på de to varianter, men jeg tænker at den nok kan føles anderledes alt efter om den skal sende alle kræfterne til to hjul, eller til fire.
Er lidt interesseret i særligt erfaringer med DQ381-7A da jeg netop selv har skrevet under på en Superb med netop denne gearkasse (jeg er i hvert fald ret sikker på det er den gearkasse ).
Jeg ved ikke om der er den store tekniske forskel på de to varianter, men jeg tænker at den nok kan føles anderledes alt efter om den skal sende alle kræfterne til to hjul, eller til fire.
Er lidt interesseret i særligt erfaringer med DQ381-7A da jeg netop selv har skrevet under på en Superb med netop denne gearkasse (jeg er i hvert fald ret sikker på det er den gearkasse ).
Nuværende bil: 2023 Hyundai Ioniq 5 AWD 325hk Ultimate
Tidligere biler: 2020 Skoda Superb Style Combi 4x4 2,0 i4 272hk, 2001 BMW 745i E65 4,4 V8 333hk, 2006 Hyundai Sonata 2,4 i4 165hk, 2005 Mazda 6 St. 2,3 i4 166hk, 2007 Kia Rio 1,4 i4 97hk, 2007 Toyota Avensis St. 2,0 D-4D i4 160hk, 2002 Renault Mégane 1,6 i4 107hk, 1999 Volkswagen Passat 3B2 (US) 2,8 V6 193hk, 1994 Lexus GS300 3,0 i6 212hk, 1988 BMW 320i E30 Touring 2,0 i6 129hk, 2004 Toyota Yaris 1,4 D-4D i4 75hk, 1987 Toyota Celica 1,6 20v 165hk, 1986 Toyota Celica 1,6 124hk
Tidligere biler: 2020 Skoda Superb Style Combi 4x4 2,0 i4 272hk, 2001 BMW 745i E65 4,4 V8 333hk, 2006 Hyundai Sonata 2,4 i4 165hk, 2005 Mazda 6 St. 2,3 i4 166hk, 2007 Kia Rio 1,4 i4 97hk, 2007 Toyota Avensis St. 2,0 D-4D i4 160hk, 2002 Renault Mégane 1,6 i4 107hk, 1999 Volkswagen Passat 3B2 (US) 2,8 V6 193hk, 1994 Lexus GS300 3,0 i6 212hk, 1988 BMW 320i E30 Touring 2,0 i6 129hk, 2004 Toyota Yaris 1,4 D-4D i4 75hk, 1987 Toyota Celica 1,6 20v 165hk, 1986 Toyota Celica 1,6 124hk
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 99
- Tilmeldt: 21. aug 2018, 21:18
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 16 times
- Been thanked: 8 times
Re: DSG dq381 problemer
Hvordan oplever du skiftene mellem 1-2 og 2-3, når du skifter manuelt? Er det hurtige og kontante skift, eller filer den i koblingen mellem skiftene?i-s skrev: ↑29. dec 2019, 21:56Enig. Det var også som at rykke 100 luksus grader op, at gå fra den forfærdlige DQ200 til DQ381. Min Passat er med DFGA motoren (2.0 TDI 150HK med Adblue).fepagolf skrev: ↑29. dec 2019, 21:52Jeg synes egentlig, at den kører lige langt ud i gearne m, uanset om det er koldt eller varmt. Men det er positivt. Var lidt træt af de alt for hurtige skift med DQ200.i-s skrev: ↑29. dec 2019, 21:40
Min DQ381 har ingen af de særheder, som du opremser. Har ikke lavet så meget som en særhed endnu.
Så umiddelbart synes jeg ikke din virker "sund". Men jeg har ingen idé om det betyder noget, hvis du ellers kan leve med det.
Alle DSG'er kører længere ud i 1'ste gear i kold vejr. Sådan har det altid været. ZF gearkasserne i BMW gør det f.eks også.
Hvilken motor er din Passat med?
Indtil videre lever jeg med det - det er nærmest bagateller ift. Golfen med DQ200, som levede lidt sit eget liv - men overvejer da også at den forbi forhandleren...
- i-s
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6575
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: i-s.dk
- Geografisk sted: Struer
- Has thanked: 549 times
- Been thanked: 916 times
- Kontakt:
Re: DSG dq381 problemer
Arhh det er vist over 1 år siden jeg havde den i manuel sidst. Men jeg kan lige prøve en af de næste dage, så kan du få en melding på det. Bruger egentlig kun shift paddles til lige at trykke + inden en overhaling, så den ikke gearer ned i 6'te.fepagolf skrev: ↑30. dec 2019, 13:16Hvordan oplever du skiftene mellem 1-2 og 2-3, når du skifter manuelt? Er det hurtige og kontante skift, eller filer den i koblingen mellem skiftene?i-s skrev: ↑29. dec 2019, 21:56Enig. Det var også som at rykke 100 luksus grader op, at gå fra den forfærdlige DQ200 til DQ381. Min Passat er med DFGA motoren (2.0 TDI 150HK med Adblue).fepagolf skrev: ↑29. dec 2019, 21:52
Jeg synes egentlig, at den kører lige langt ud i gearne m, uanset om det er koldt eller varmt. Men det er positivt. Var lidt træt af de alt for hurtige skift med DQ200.
Hvilken motor er din Passat med?
Indtil videre lever jeg med det - det er nærmest bagateller ift. Golfen med DQ200, som levede lidt sit eget liv - men overvejer da også at den forbi forhandleren...
@Target: DQ381-7F i min bil.
/Søren.
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 99
- Tilmeldt: 21. aug 2018, 21:18
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 16 times
- Been thanked: 8 times
Re: DSG dq381 problemer
Takker. Jeg kan aldrig få den til at skifte hurtigt i manuelt, så er lidt nysgerrig.i-s skrev: ↑30. dec 2019, 13:24Arhh det er vist over 1 år siden jeg havde den i manuel sidst. Men jeg kan lige prøve en af de næste dage, så kan du få en melding på det. Bruger egentlig kun shift paddles til lige at trykke + inden en overhaling, så den ikke gearer ned i 6'te.
@Target: DQ381-7F i min bil.
- i-s
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6575
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: i-s.dk
- Geografisk sted: Struer
- Has thanked: 549 times
- Been thanked: 916 times
- Kontakt:
Re: DSG dq381 problemer
Prøvede lige at tage en lille video med Go-pro.fepagolf skrev: ↑30. dec 2019, 13:30Takker. Jeg kan aldrig få den til at skifte hurtigt i manuelt, så er lidt nysgerrig.i-s skrev: ↑30. dec 2019, 13:24Arhh det er vist over 1 år siden jeg havde den i manuel sidst. Men jeg kan lige prøve en af de næste dage, så kan du få en melding på det. Bruger egentlig kun shift paddles til lige at trykke + inden en overhaling, så den ikke gearer ned i 6'te.
@Target: DQ381-7F i min bil.
Prøv at sammenligne med din egen. Du skal ikke tage dig af dato'en på video'en, det er bare fordi den ikke er sat.
Men lidt underligt det ser ud, som om den på et tidspunkt kommer lidt i hak på video'en. Synes jeg ikke jeg oplevede i virkeligheden. Vil lige prøve at lege lidt mere med det.
/Søren.
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 99
- Tilmeldt: 21. aug 2018, 21:18
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 16 times
- Been thanked: 8 times
Re: DSG dq381 problemer
Det er i hvert fald noget andet end hvad min gør... den filer og filer mellem skiftene. Man kan tydeligt høre det på motoren. Som om at den slet ikke er koblet helt ind.i-s skrev: ↑30. dec 2019, 16:42Prøvede lige at tage en lille video med Go-pro.fepagolf skrev: ↑30. dec 2019, 13:30Takker. Jeg kan aldrig få den til at skifte hurtigt i manuelt, så er lidt nysgerrig.i-s skrev: ↑30. dec 2019, 13:24
Arhh det er vist over 1 år siden jeg havde den i manuel sidst. Men jeg kan lige prøve en af de næste dage, så kan du få en melding på det. Bruger egentlig kun shift paddles til lige at trykke + inden en overhaling, så den ikke gearer ned i 6'te.
@Target: DQ381-7F i min bil.
Prøv at sammenligne med din egen. Du skal ikke tage dig af dato'en på video'en, det er bare fordi den ikke er sat.
Men lidt underligt det ser ud, som om den på et tidspunkt kommer lidt i hak på video'en. Synes jeg ikke jeg oplevede i virkeligheden. Vil lige prøve at lege lidt mere med det.
Jeg kan aldrig få min til at skifte så hurtigt i manuel, uanset hvad jeg gør.
Men tusind tak for videoen.
- i-s
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6575
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: i-s.dk
- Geografisk sted: Struer
- Has thanked: 549 times
- Been thanked: 916 times
- Kontakt:
Re: DSG dq381 problemer
Helt OK. Men det har også lidt af sige hvornår man skifter. Er den i 1ste og skifter jeg tidligt op, så filer den selvfølgelig lidt i starten af 2 gear.
Nu sker der ikke så meget ved at en olie kobling "filer" lidt, så de har nok tænkt sig om.
/Søren.
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13175
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3171 times
- Been thanked: 4489 times
Re: DSG dq381 problemer
Hmm.. nu ved jeg ikke om der er forskel på DQ250 og DQ381 hvad det angår..
Og jeg ved heller hvordan du definerer "tidligt"
Men min DQ250 lader mig ikke skifte fra 1-2 i manuel, før den runder noget der ligner 1800 o/m. Så det med at skifte "tidligt" i manuel er simpelt hen ikke en mulighed.
Så længe o/m er under det punkt, så sker der bare ingenting, uanset hvor meget jeg trykker på +
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 99
- Tilmeldt: 21. aug 2018, 21:18
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 16 times
- Been thanked: 8 times
Re: DSG dq381 problemer
Jeg får heller ikke lov til at skifte fra 1-2 før omkring de 2000 omdr./min. Men den filer uanset hvad. Om jeg skifter ved 2000 eller 3000 omdr./min.
Det samme glæder ved skifter fra 2-3 gear.
Det samme glæder ved skifter fra 2-3 gear.
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13175
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3171 times
- Been thanked: 4489 times
Re: DSG dq381 problemer
Aarrr... ja det lyder altså helt skævt i mine ører.
Min DQ250 "filer" kun i én bestemt situation:
- gearvælger i D
- bilen ruller en lille bitte smule
Her fastholder den 2. gear og filer bilen i gang.
I samme øjeblik jeg sætter den over i M, vælger den 1. gear.
Dvs dens tolerance for hvornår 1/2 skal bruges, er forskellig, afhængig af om man er i D eller M.
Det har jeg (heller) aldrig helt forstået..
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 99
- Tilmeldt: 21. aug 2018, 21:18
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 16 times
- Been thanked: 8 times
Re: DSG dq381 problemer
Jeg tror der er et eller andet “off” i min DSG. Ved ikke om den bare skal grundjusteres.HansH skrev: ↑30. dec 2019, 19:39Aarrr... ja det lyder altså helt skævt i mine ører.
Min DQ250 "filer" kun i én bestemt situation:
- gearvælger i D
- bilen ruller en lille bitte smule
Her fastholder den 2. gear og filer bilen i gang.
I samme øjeblik jeg sætter den over i M, vælger den 1. gear.
Dvs dens tolerance for hvornår 1/2 skal bruges, er forskellig, afhængig af om man er i D eller M.
Det har jeg (heller) aldrig helt forstået..
Man bryder vel ikke garantien, hvis man selv grundindstiller?
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13175
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3171 times
- Been thanked: 4489 times
Re: DSG dq381 problemer
Det ville jeg i hvert fald ikke være nervøs for bare at gøre. Du burde ikke have noget at miste.
Jeg mener ikke at det kan ses nogen steder hvornår der har været kørt grundindstilling.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 99
- Tilmeldt: 21. aug 2018, 21:18
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 16 times
- Been thanked: 8 times
Re: DSG dq381 problemer
Jeg uploader lige en video med min 2,0 TDI og DQ381 - 3. og 4. gear:
https://1drv.ms/v/s!Ah2Es9k7BkTigYtlED4Zeex-EANYXw
Er det her normalt DQ381 adfærd? Spejderen er helt “steady”, men den hopper alligevel i omdrejningerne.
https://1drv.ms/v/s!Ah2Es9k7BkTigYtlED4Zeex-EANYXw
Er det her normalt DQ381 adfærd? Spejderen er helt “steady”, men den hopper alligevel i omdrejningerne.