DSG dq381 problemer

Alt vedr. gear, kobling mv.
Besvar
Brugeravatar
Tor Morrison
Medlem
Indlæg: 998
Tilmeldt: 8. feb 2010, 22:51
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 15 times
Been thanked: 152 times

Re: DSG dq381 problemer

Indlæg af Tor Morrison » 10. dec 2019, 14:17

GranTurismo skrev:
10. dec 2019, 13:20
fepagolf skrev:
10. dec 2019, 12:57
GranTurismo skrev:
10. dec 2019, 12:00

Der er ikke nogen af de DQ381 jeg har prøvet som har gledet utilsigtet i koblingerne. De filer på koblingen som en bedstemor ved igangsætning i 1. gear, men glider ikke under kørsel.

Jeg har prøvet både 2,0 TSI og TDI med op til 190 Hk - både FF og 4WD.
Tak for svar. Tænker heller ikke, at den skal glide. Har ellers snakket med mekanikeren, og han mente at det var microslip (yeah right). Må ind med den en af dagene. :)

Mon det bare er en grundjustering, der skal til? :?
Jeg har ingen erfaring med grundjustering på versioner med vådkobling, men det hjalp på min DQ200 med tørkobling. Så det er da et forsøg værd.

Microslip er max 10 o/min. Det kan du jo forstælle mekanikeren...
Hvor har du de maks. 10 o/min. fra?
Audi RS3 2016 med TTE500 turbo

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5564
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 316 times
Been thanked: 368 times

Re: DSG dq381 problemer

Indlæg af GranTurismo » 10. dec 2019, 14:37

Tor Morrison skrev:
10. dec 2019, 14:17
GranTurismo skrev:
10. dec 2019, 13:20
fepagolf skrev:
10. dec 2019, 12:57


Tak for svar. Tænker heller ikke, at den skal glide. Har ellers snakket med mekanikeren, og han mente at det var microslip (yeah right). Må ind med den en af dagene. :)

Mon det bare er en grundjustering, der skal til? :?
Jeg har ingen erfaring med grundjustering på versioner med vådkobling, men det hjalp på min DQ200 med tørkobling. Så det er da et forsøg værd.

Microslip er max 10 o/min. Det kan du jo forstælle mekanikeren...
Hvor har du de maks. 10 o/min. fra?
Jeg mener det var MadsOBH som skrev det i den lange tråd om DQ200. Jeg er dog ikke sikker på om kriteriet for microslip er det samme for de øvrige varianter.

Edit her:
viewtopic.php?f=73&t=117621&p=1537262&h ... p#p1537262
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Brugeravatar
Tor Morrison
Medlem
Indlæg: 998
Tilmeldt: 8. feb 2010, 22:51
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 15 times
Been thanked: 152 times

Re: DSG dq381 problemer

Indlæg af Tor Morrison » 10. dec 2019, 15:34

GranTurismo skrev:
10. dec 2019, 14:37
Tor Morrison skrev:
10. dec 2019, 14:17
GranTurismo skrev:
10. dec 2019, 13:20

Jeg har ingen erfaring med grundjustering på versioner med vådkobling, men det hjalp på min DQ200 med tørkobling. Så det er da et forsøg værd.

Microslip er max 10 o/min. Det kan du jo forstælle mekanikeren...
Hvor har du de maks. 10 o/min. fra?
Jeg mener det var MadsOBH som skrev det i den lange tråd om DQ200. Jeg er dog ikke sikker på om kriteriet for microslip er det samme for de øvrige varianter.

Edit her:
viewtopic.php?f=73&t=117621&p=1537262&h ... p#p1537262
Jeg er ret sikker på det varierer alt efter hvilken gearkasse og motor der er tale om.
Audi RS3 2016 med TTE500 turbo

fepagolf
Helt nyt medlem
Indlæg: 99
Tilmeldt: 21. aug 2018, 21:18
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 16 times
Been thanked: 8 times

Re: DSG dq381 problemer

Indlæg af fepagolf » 10. dec 2019, 18:55

Tor Morrison skrev:
10. dec 2019, 15:34
GranTurismo skrev:
10. dec 2019, 14:37
Tor Morrison skrev:
10. dec 2019, 14:17


Hvor har du de maks. 10 o/min. fra?
Jeg mener det var MadsOBH som skrev det i den lange tråd om DQ200. Jeg er dog ikke sikker på om kriteriet for microslip er det samme for de øvrige varianter.

Edit her:
viewtopic.php?f=73&t=117621&p=1537262&h ... p#p1537262
Jeg er ret sikker på det varierer alt efter hvilken gearkasse og motor der er tale om.
Det kan også sagtens at den kan svinge mere med en dq381, men synes jeg har læst et sted, at 10+/- gælder ved alle.

Men selvfølgelig, hvis ingen oplever det samme som mig på deres dq381, så er der et problem.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: DSG dq381 problemer

Indlæg af HansH » 10. dec 2019, 19:44

Tor Morrison skrev:
10. dec 2019, 15:34
GranTurismo skrev:
10. dec 2019, 14:37
Tor Morrison skrev:
10. dec 2019, 14:17
Hvor har du de maks. 10 o/min. fra?
Jeg mener det var MadsOBH som skrev det i den lange tråd om DQ200. Jeg er dog ikke sikker på om kriteriet for microslip er det samme for de øvrige varianter.

Edit her:
viewtopic.php?f=73&t=117621&p=1537262&h ... p#p1537262
Jeg er ret sikker på det varierer alt efter hvilken gearkasse og motor der er tale om.
Hmm.. uden at have kolde fakta, så tror jeg personligt du har fat i noget Tor.

De SSP'er jeg har om hh.vis DQ200 og DQ250 omtaler ikke mikroslip. De omtaler i det hele taget kun "slip" i forbindelse med at der sidder følere som kan måle koblingens slip ... men ikke nærmere om hvad det bruges til.
Derfor tror jeg det er svært at finde noget på officielt papir fra VW omkring hvordan mikroslip bruges aktivt for at forhindre forplantning af svingninger fra drivlinjen.

Jeg har et par andre dokumenter, som omtaler mekanismen generelt. Dvs ikke specifikt i forbindelse med VAG's DSG.
Her er det et veldokumenteret og bevist middel til at dæmpe svingningerne.

Derudover kan man jo google lidt rundt og finde masser af artikler hvor sammenhængen diskuteres.
Et af de links jeg har gemt er dette. DSG-Pilot forklarer i 2 indlæg rigtig fint, og efterlader i hvert fald et indtryk af at han ved noget :)
https://www.seat-leon.de/forum/threads/ ... 10/page-23

DSG-Pilot bekræfter i den artikel noget jeg har set flere andre steder - nemlig at DQ250 anvender mikroslip i meget vid udstrækning, og i den forbindelse bliver tallet 10 o/m nævnt som definitionen på mikroslip.
Det er ikke lykkedes mig at finde bekræftet info på at VW også definerer mikroslip i forbindelse med DQ200 som værende 10 o/m.

Jeg tror at der er en forskel på om det er DQ200 eller DQ250, og jeg tror der er forskel på de svingninger der skal dæmpes, afhængig af om det er TSI eller TDI.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Agger
Helt nyt medlem
Indlæg: 83
Tilmeldt: 25. feb 2012, 17:17
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 15 times

Re: DSG dq381 problemer

Indlæg af Agger » 11. dec 2019, 22:08

fepagolf skrev:Jeg har fået min Leon 2,0 TDI med dq381, og selvom det er en klar forbedring ift. dq200, så oplever jeg allerede at den glider i 3. gear.

Det gør den dog både når den er kold og varm, og kun ved lav acceleration. Hopper med cirka 100-200 omdr/min.

Giver man den lidt gas, glider den ikke.

Andre der oplever det samme med dq381? :)
Har en bil magen til og oplever også at den glider/filer i 2. Og 3. gear. Forhandleren har set på den og mener at alt er som det skal være.. Indtil videre, lever jeg vidst bare med det.

/Mads


Sent from my iPhone using Tapatalk

fepagolf
Helt nyt medlem
Indlæg: 99
Tilmeldt: 21. aug 2018, 21:18
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 16 times
Been thanked: 8 times

Re: DSG dq381 problemer

Indlæg af fepagolf » 11. dec 2019, 22:23

Agger skrev:
11. dec 2019, 22:08
fepagolf skrev:Jeg har fået min Leon 2,0 TDI med dq381, og selvom det er en klar forbedring ift. dq200, så oplever jeg allerede at den glider i 3. gear.

Det gør den dog både når den er kold og varm, og kun ved lav acceleration. Hopper med cirka 100-200 omdr/min.

Giver man den lidt gas, glider den ikke.

Andre der oplever det samme med dq381? :)
Har en bil magen til og oplever også at den glider/filer i 2. Og 3. gear. Forhandleren har set på den og mener at alt er som det skal være.. Indtil videre, lever jeg vidst bare med det.

/Mads


Sent from my iPhone using Tapatalk
Jeg har også valgt at leve med det, sålænge det ikke bliver værre. Og indtil videre er det ikke blevet værre.

Gør din det også kun ved langsom accelleration?

Agger
Helt nyt medlem
Indlæg: 83
Tilmeldt: 25. feb 2012, 17:17
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 15 times

Re: DSG dq381 problemer

Indlæg af Agger » 11. dec 2019, 22:46

fepagolf skrev:
Agger skrev:
11. dec 2019, 22:08
fepagolf skrev:Jeg har fået min Leon 2,0 TDI med dq381, og selvom det er en klar forbedring ift. dq200, så oplever jeg allerede at den glider i 3. gear.

Det gør den dog både når den er kold og varm, og kun ved lav acceleration. Hopper med cirka 100-200 omdr/min.

Giver man den lidt gas, glider den ikke.

Andre der oplever det samme med dq381? :)
Har en bil magen til og oplever også at den glider/filer i 2. Og 3. gear. Forhandleren har set på den og mener at alt er som det skal være.. Indtil videre, lever jeg vidst bare med det.

/Mads


Sent from my iPhone using Tapatalk
Jeg har også valgt at leve med det, sålænge det ikke bliver værre. Og indtil videre er det ikke blevet værre.

Gør din det også kun ved langsom accelleration?
Ja det mener jeg, og primært når den er kold.


Sent from my iPhone using Tapatalk
These users thanked the author Agger for the post:
fepagolf

Brugeravatar
VWAU
Medlem
Indlæg: 1231
Tilmeldt: 21. maj 2019, 20:14
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 225 times
Been thanked: 626 times

Re: DSG dq381 problemer

Indlæg af VWAU » 12. dec 2019, 15:12

HansH skrev:
10. dec 2019, 19:44
De SSP'er jeg har om hh.vis DQ200 og DQ250 omtaler ikke mikroslip.
Det er ikke lykkedes mig at finde bekræftet info på at VW også definerer mikroslip i forbindelse med DQ200 som værende 10 o/m.
Her er VAGs beskrivelse:
Vedhæftede filer
qqq.jpg
qqq.jpg (171.2 KiB) Vist 2362 gange

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: DSG dq381 problemer

Indlæg af HansH » 12. dec 2019, 15:19

Erling - er det fra en SSP ? Hvis ja, hvilket nr ...

Og gætter jeg rigtigt, når jeg siger at det dokument du viser screenshot af muligvis handler om DQ250 specifikt ?

Jeg spørger sådan, fordi jeg selv tidligere har fundet info der samstemmer med hvad ud poster her - blot specifikt for DQ250.
Det er ikke lykkedes mig at finde VW's definition af Mikroschlupf nævnt i direkte sammenhæng med DQ200.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

fepagolf
Helt nyt medlem
Indlæg: 99
Tilmeldt: 21. aug 2018, 21:18
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 16 times
Been thanked: 8 times

Re: DSG dq381 problemer

Indlæg af fepagolf » 29. dec 2019, 21:09

Tænkte at jeg nu efter 2500 km vil give en update på, hvordan skiftet fra en DQ200 til DQ381 har været, og fortælle lidt om mine første indtryk og oplevelser. :)

Det positive ift. DQ200:

+ Skifter blødt, også nedgearinger føles bløde
+ Blød igangsætning hver gang
+ Hopper ikke i omdrejninger før et skift
+ Ingen klonklyde ved gearskifte
+ Kører lidt længere ud i gearne (skifter fx. først til 7. gear ved cirka 88 km/t)
+ Generelt ret smooth at køre med ift. DQ200

Det negative:

- 3. gear hopper/glider lidt i omdrejninger ved meget blød speederfod (er dog ikke blevet værre over de 2500 km)
- Hopper lidt op og ned i omdrejninger i 3. gear, når motoren er kold, og når jeg prøver at holde en bestemt fart - dvs. ikke ved acceleration. Kan generelt føles lidt “nervøs” i 3. gear. Kører dog godt, når den får lidt mere gas
- Ved kold motor, kommer den med en skrabelyd ved tilkoblingen mellem 1-2. gear. Dette forsvinder, når man har kørt i 5-10. min.
- Har oplevet en 10-15 gange, at skiftet mellem 2-3. gear været meget langsomt. Man kan tydeligt høre på motoren, at den ikke er koblet helt ind, før den nærmest skifter til 4. gear
- I 6. gear på landevej, kommer den med en svag hyletone/skrabelyd, når man giver den lidt gas eller det går op af bakke. Der er intet at høre i de øvrige gear

Alt i alt en OK oplevelse, og en klar forbedring ift. DQ200, men intet er åbenbart perfekt. :)

Hvad med jer, der har kørt nogle kilometer i jeres DQ381 - hvordan har jeres oplevelser været indtil videre?

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6575
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 549 times
Been thanked: 916 times
Kontakt:

Re: DSG dq381 problemer

Indlæg af i-s » 29. dec 2019, 21:40

fepagolf skrev:
29. dec 2019, 21:09

Hvad med jer, der har kørt nogle kilometer i jeres DQ381 - hvordan har jeres oplevelser været indtil videre?
Min DQ381 har ingen af de særheder, som du opremser. Har ikke lavet så meget som en særhed endnu.
Så umiddelbart synes jeg ikke din virker "sund". Men jeg har ingen idé om det betyder noget, hvis du ellers kan leve med det.

Alle DSG'er kører længere ud i 1'ste gear i kold vejr. Sådan har det altid været. ZF gearkasserne i BMW gør det f.eks også.
/Søren.

fepagolf
Helt nyt medlem
Indlæg: 99
Tilmeldt: 21. aug 2018, 21:18
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 16 times
Been thanked: 8 times

Re: DSG dq381 problemer

Indlæg af fepagolf » 29. dec 2019, 21:52

i-s skrev:
29. dec 2019, 21:40
fepagolf skrev:
29. dec 2019, 21:09

Hvad med jer, der har kørt nogle kilometer i jeres DQ381 - hvordan har jeres oplevelser været indtil videre?
Min DQ381 har ingen af de særheder, som du opremser. Har ikke lavet så meget som en særhed endnu.
Så umiddelbart synes jeg ikke din virker "sund". Men jeg har ingen idé om det betyder noget, hvis du ellers kan leve med det.

Alle DSG'er kører længere ud i 1'ste gear i kold vejr. Sådan har det altid været. ZF gearkasserne i BMW gør det f.eks også.
Jeg synes egentlig, at den kører lige langt ud i gearne m, uanset om det er koldt eller varmt. Men det er positivt. Var lidt træt af de alt for hurtige skift med DQ200.

Hvilken motor er din Passat med?

Indtil videre lever jeg med det - det er nærmest bagateller ift. Golfen med DQ200, som levede lidt sit eget liv - men overvejer da også at den forbi forhandleren...

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6575
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 549 times
Been thanked: 916 times
Kontakt:

Re: DSG dq381 problemer

Indlæg af i-s » 29. dec 2019, 21:56

fepagolf skrev:
29. dec 2019, 21:52
i-s skrev:
29. dec 2019, 21:40
fepagolf skrev:
29. dec 2019, 21:09

Hvad med jer, der har kørt nogle kilometer i jeres DQ381 - hvordan har jeres oplevelser været indtil videre?
Min DQ381 har ingen af de særheder, som du opremser. Har ikke lavet så meget som en særhed endnu.
Så umiddelbart synes jeg ikke din virker "sund". Men jeg har ingen idé om det betyder noget, hvis du ellers kan leve med det.

Alle DSG'er kører længere ud i 1'ste gear i kold vejr. Sådan har det altid været. ZF gearkasserne i BMW gør det f.eks også.
Jeg synes egentlig, at den kører lige langt ud i gearne m, uanset om det er koldt eller varmt. Men det er positivt. Var lidt træt af de alt for hurtige skift med DQ200.

Hvilken motor er din Passat med?

Indtil videre lever jeg med det - det er nærmest bagateller ift. Golfen med DQ200, som levede lidt sit eget liv - men overvejer da også at den forbi forhandleren...
Enig. Det var også som at rykke 100 luksus grader op, at gå fra den forfærdlige DQ200 til DQ381. Min Passat er med DFGA motoren (2.0 TDI 150HK med Adblue).
/Søren.

fepagolf
Helt nyt medlem
Indlæg: 99
Tilmeldt: 21. aug 2018, 21:18
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 16 times
Been thanked: 8 times

Re: DSG dq381 problemer

Indlæg af fepagolf » 29. dec 2019, 22:03

i-s skrev:
29. dec 2019, 21:56
fepagolf skrev:
29. dec 2019, 21:52
i-s skrev:
29. dec 2019, 21:40


Min DQ381 har ingen af de særheder, som du opremser. Har ikke lavet så meget som en særhed endnu.
Så umiddelbart synes jeg ikke din virker "sund". Men jeg har ingen idé om det betyder noget, hvis du ellers kan leve med det.

Alle DSG'er kører længere ud i 1'ste gear i kold vejr. Sådan har det altid været. ZF gearkasserne i BMW gør det f.eks også.
Jeg synes egentlig, at den kører lige langt ud i gearne m, uanset om det er koldt eller varmt. Men det er positivt. Var lidt træt af de alt for hurtige skift med DQ200.

Hvilken motor er din Passat med?

Indtil videre lever jeg med det - det er nærmest bagateller ift. Golfen med DQ200, som levede lidt sit eget liv - men overvejer da også at den forbi forhandleren...
Enig. Det var også som at rykke 100 luksus grader op, at gå fra den forfærdlige DQ200 til DQ381. Min Passat er med DFGA motoren (2.0 TDI 150HK med Adblue).
Samme motor som min så. Hmm, må hellere få snakket med forhandleren. :shock:

joybat08
Helt nyt medlem
Indlæg: 10
Tilmeldt: 2. okt 2011, 01:07
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 0

Re: DSG dq381 problemer

Indlæg af joybat08 » 30. dec 2019, 02:34

Novilux skrev:
Lars - Sound2Vision skrev:- Vi fik en ny Tiguan - Lagerbil - til "Januar-udsalget". Det er en 150hk TDi med DSG og 7 trin. Hvordan finder jeg us af hvad gearkasse sådan en har ???
( Den kører super og problemfrit, men man er jo nysgerrig...!! )

/ Lars
Det er en dq381


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Hvilken gearkasse er i min tiguan fra 2017 190 tdi 4 motion der har kørt 100.000 km

Sendt fra min SM-G965F med Tapatalk


Brugeravatar
Roeden
Medlem
Indlæg: 1103
Tilmeldt: 13. jun 2008, 12:30
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Holte
Has thanked: 70 times
Been thanked: 70 times

Re: DSG dq381 problemer

Indlæg af Roeden » 30. dec 2019, 07:20

Hvis den har 7 trin er det en DQ381, hvis den har 6 trin er det en DQ250.
Roeden
Sommer: 07' MB CLK63 Cab
Hele året: 24' BMW i4 M50
Fruens:
21' MB GLE
tidligere:
22'Cupra Formentor VZ 310
21' MB S205 300d 9G-Tronic AMG night

Brugeravatar
Target
Medlem
Indlæg: 1252
Tilmeldt: 9. dec 2019, 16:43
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Holmegaard
Has thanked: 1082 times
Been thanked: 483 times

Re: DSG dq381 problemer

Indlæg af Target » 30. dec 2019, 08:44

Af ren nysgerrighed; til alle jer der har oplevet problemer med DQ381, er der så tale om DQ381-7A eller DQ381-7F? :?:
Jeg ved ikke om der er den store tekniske forskel på de to varianter, men jeg tænker at den nok kan føles anderledes alt efter om den skal sende alle kræfterne til to hjul, eller til fire.
Er lidt interesseret i særligt erfaringer med DQ381-7A da jeg netop selv har skrevet under på en Superb med netop denne gearkasse (jeg er i hvert fald ret sikker på det er den gearkasse :-D).
Nuværende bil: 2023 Hyundai Ioniq 5 AWD 325hk Ultimate
Tidligere biler: 2020 Skoda Superb Style Combi 4x4 2,0 i4 272hk, 2001 BMW 745i E65 4,4 V8 333hk, 2006 Hyundai Sonata 2,4 i4 165hk, 2005 Mazda 6 St. 2,3 i4 166hk, 2007 Kia Rio 1,4 i4 97hk, 2007 Toyota Avensis St. 2,0 D-4D i4 160hk, 2002 Renault Mégane 1,6 i4 107hk, 1999 Volkswagen Passat 3B2 (US) 2,8 V6 193hk, 1994 Lexus GS300 3,0 i6 212hk, 1988 BMW 320i E30 Touring 2,0 i6 129hk, 2004 Toyota Yaris 1,4 D-4D i4 75hk, 1987 Toyota Celica 1,6 20v 165hk, 1986 Toyota Celica 1,6 124hk

fepagolf
Helt nyt medlem
Indlæg: 99
Tilmeldt: 21. aug 2018, 21:18
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 16 times
Been thanked: 8 times

Re: DSG dq381 problemer

Indlæg af fepagolf » 30. dec 2019, 13:16

i-s skrev:
29. dec 2019, 21:56
fepagolf skrev:
29. dec 2019, 21:52
i-s skrev:
29. dec 2019, 21:40


Min DQ381 har ingen af de særheder, som du opremser. Har ikke lavet så meget som en særhed endnu.
Så umiddelbart synes jeg ikke din virker "sund". Men jeg har ingen idé om det betyder noget, hvis du ellers kan leve med det.

Alle DSG'er kører længere ud i 1'ste gear i kold vejr. Sådan har det altid været. ZF gearkasserne i BMW gør det f.eks også.
Jeg synes egentlig, at den kører lige langt ud i gearne m, uanset om det er koldt eller varmt. Men det er positivt. Var lidt træt af de alt for hurtige skift med DQ200.

Hvilken motor er din Passat med?

Indtil videre lever jeg med det - det er nærmest bagateller ift. Golfen med DQ200, som levede lidt sit eget liv - men overvejer da også at den forbi forhandleren...
Enig. Det var også som at rykke 100 luksus grader op, at gå fra den forfærdlige DQ200 til DQ381. Min Passat er med DFGA motoren (2.0 TDI 150HK med Adblue).
Hvordan oplever du skiftene mellem 1-2 og 2-3, når du skifter manuelt? Er det hurtige og kontante skift, eller filer den i koblingen mellem skiftene?

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6575
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 549 times
Been thanked: 916 times
Kontakt:

Re: DSG dq381 problemer

Indlæg af i-s » 30. dec 2019, 13:24

fepagolf skrev:
30. dec 2019, 13:16
i-s skrev:
29. dec 2019, 21:56
fepagolf skrev:
29. dec 2019, 21:52


Jeg synes egentlig, at den kører lige langt ud i gearne m, uanset om det er koldt eller varmt. Men det er positivt. Var lidt træt af de alt for hurtige skift med DQ200.

Hvilken motor er din Passat med?

Indtil videre lever jeg med det - det er nærmest bagateller ift. Golfen med DQ200, som levede lidt sit eget liv - men overvejer da også at den forbi forhandleren...
Enig. Det var også som at rykke 100 luksus grader op, at gå fra den forfærdlige DQ200 til DQ381. Min Passat er med DFGA motoren (2.0 TDI 150HK med Adblue).
Hvordan oplever du skiftene mellem 1-2 og 2-3, når du skifter manuelt? Er det hurtige og kontante skift, eller filer den i koblingen mellem skiftene?
Arhh det er vist over 1 år siden jeg havde den i manuel sidst. Men jeg kan lige prøve en af de næste dage, så kan du få en melding på det. Bruger egentlig kun shift paddles til lige at trykke + inden en overhaling, så den ikke gearer ned i 6'te.
@Target: DQ381-7F i min bil.
These users thanked the author i-s for the post:
Target
/Søren.

fepagolf
Helt nyt medlem
Indlæg: 99
Tilmeldt: 21. aug 2018, 21:18
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 16 times
Been thanked: 8 times

Re: DSG dq381 problemer

Indlæg af fepagolf » 30. dec 2019, 13:30

i-s skrev:
30. dec 2019, 13:24
fepagolf skrev:
30. dec 2019, 13:16
i-s skrev:
29. dec 2019, 21:56

Enig. Det var også som at rykke 100 luksus grader op, at gå fra den forfærdlige DQ200 til DQ381. Min Passat er med DFGA motoren (2.0 TDI 150HK med Adblue).
Hvordan oplever du skiftene mellem 1-2 og 2-3, når du skifter manuelt? Er det hurtige og kontante skift, eller filer den i koblingen mellem skiftene?
Arhh det er vist over 1 år siden jeg havde den i manuel sidst. Men jeg kan lige prøve en af de næste dage, så kan du få en melding på det. Bruger egentlig kun shift paddles til lige at trykke + inden en overhaling, så den ikke gearer ned i 6'te.
@Target: DQ381-7F i min bil.
Takker. :) Jeg kan aldrig få den til at skifte hurtigt i manuelt, så er lidt nysgerrig. :)

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6575
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 549 times
Been thanked: 916 times
Kontakt:

Re: DSG dq381 problemer

Indlæg af i-s » 30. dec 2019, 16:42

fepagolf skrev:
30. dec 2019, 13:30
i-s skrev:
30. dec 2019, 13:24
fepagolf skrev:
30. dec 2019, 13:16


Hvordan oplever du skiftene mellem 1-2 og 2-3, når du skifter manuelt? Er det hurtige og kontante skift, eller filer den i koblingen mellem skiftene?
Arhh det er vist over 1 år siden jeg havde den i manuel sidst. Men jeg kan lige prøve en af de næste dage, så kan du få en melding på det. Bruger egentlig kun shift paddles til lige at trykke + inden en overhaling, så den ikke gearer ned i 6'te.
@Target: DQ381-7F i min bil.
Takker. :) Jeg kan aldrig få den til at skifte hurtigt i manuelt, så er lidt nysgerrig. :)
Prøvede lige at tage en lille video med Go-pro.
Prøv at sammenligne med din egen. Du skal ikke tage dig af dato'en på video'en, det er bare fordi den ikke er sat.
Men lidt underligt det ser ud, som om den på et tidspunkt kommer lidt i hak på video'en. Synes jeg ikke jeg oplevede i virkeligheden. Vil lige prøve at lege lidt mere med det.
These users thanked the author i-s for the post:
fepagolf
/Søren.

fepagolf
Helt nyt medlem
Indlæg: 99
Tilmeldt: 21. aug 2018, 21:18
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 16 times
Been thanked: 8 times

Re: DSG dq381 problemer

Indlæg af fepagolf » 30. dec 2019, 17:47

i-s skrev:
30. dec 2019, 16:42
fepagolf skrev:
30. dec 2019, 13:30
i-s skrev:
30. dec 2019, 13:24

Arhh det er vist over 1 år siden jeg havde den i manuel sidst. Men jeg kan lige prøve en af de næste dage, så kan du få en melding på det. Bruger egentlig kun shift paddles til lige at trykke + inden en overhaling, så den ikke gearer ned i 6'te.
@Target: DQ381-7F i min bil.
Takker. :) Jeg kan aldrig få den til at skifte hurtigt i manuelt, så er lidt nysgerrig. :)
Prøvede lige at tage en lille video med Go-pro.
Prøv at sammenligne med din egen. Du skal ikke tage dig af dato'en på video'en, det er bare fordi den ikke er sat.
Men lidt underligt det ser ud, som om den på et tidspunkt kommer lidt i hak på video'en. Synes jeg ikke jeg oplevede i virkeligheden. Vil lige prøve at lege lidt mere med det.
Det er i hvert fald noget andet end hvad min gør... den filer og filer mellem skiftene. Man kan tydeligt høre det på motoren. Som om at den slet ikke er koblet helt ind.

Jeg kan aldrig få min til at skifte så hurtigt i manuel, uanset hvad jeg gør.

Men tusind tak for videoen. 8-) 8-)
These users thanked the author fepagolf for the post:
i-s

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6575
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 549 times
Been thanked: 916 times
Kontakt:

Re: DSG dq381 problemer

Indlæg af i-s » 30. dec 2019, 18:47

fepagolf skrev:
30. dec 2019, 17:47

Men tusind tak for videoen. 8-) 8-)
Helt OK. Men det har også lidt af sige hvornår man skifter. Er den i 1ste og skifter jeg tidligt op, så filer den selvfølgelig lidt i starten af 2 gear.
Nu sker der ikke så meget ved at en olie kobling "filer" lidt, så de har nok tænkt sig om.
/Søren.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: DSG dq381 problemer

Indlæg af HansH » 30. dec 2019, 19:31

i-s skrev:
30. dec 2019, 18:47
.. det har også lidt af sige hvornår man skifter. Er den i 1ste og skifter jeg tidligt op, så filer den selvfølgelig lidt i starten af 2 gear.
Hmm.. nu ved jeg ikke om der er forskel på DQ250 og DQ381 hvad det angår..
Og jeg ved heller hvordan du definerer "tidligt" :)
Men min DQ250 lader mig ikke skifte fra 1-2 i manuel, før den runder noget der ligner 1800 o/m. Så det med at skifte "tidligt" i manuel er simpelt hen ikke en mulighed.
Så længe o/m er under det punkt, så sker der bare ingenting, uanset hvor meget jeg trykker på +
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

fepagolf
Helt nyt medlem
Indlæg: 99
Tilmeldt: 21. aug 2018, 21:18
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 16 times
Been thanked: 8 times

Re: DSG dq381 problemer

Indlæg af fepagolf » 30. dec 2019, 19:36

Jeg får heller ikke lov til at skifte fra 1-2 før omkring de 2000 omdr./min. Men den filer uanset hvad. Om jeg skifter ved 2000 eller 3000 omdr./min.

Det samme glæder ved skifter fra 2-3 gear.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: DSG dq381 problemer

Indlæg af HansH » 30. dec 2019, 19:39

fepagolf skrev:
30. dec 2019, 19:36
Jeg får heller ikke lov til at skifte fra 1-2 før omkring de 2000 omdr./min. Men den filer uanset hvad. Om jeg skifter ved 2000 eller 3000 omdr./min.

Det samme glæder ved skifter fra 2-3 gear.
Aarrr... ja det lyder altså helt skævt i mine ører.
Min DQ250 "filer" kun i én bestemt situation:
- gearvælger i D
- bilen ruller en lille bitte smule

Her fastholder den 2. gear og filer bilen i gang.
I samme øjeblik jeg sætter den over i M, vælger den 1. gear.
Dvs dens tolerance for hvornår 1/2 skal bruges, er forskellig, afhængig af om man er i D eller M.
Det har jeg (heller) aldrig helt forstået.. :)
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

fepagolf
Helt nyt medlem
Indlæg: 99
Tilmeldt: 21. aug 2018, 21:18
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 16 times
Been thanked: 8 times

Re: DSG dq381 problemer

Indlæg af fepagolf » 30. dec 2019, 19:45

HansH skrev:
30. dec 2019, 19:39
fepagolf skrev:
30. dec 2019, 19:36
Jeg får heller ikke lov til at skifte fra 1-2 før omkring de 2000 omdr./min. Men den filer uanset hvad. Om jeg skifter ved 2000 eller 3000 omdr./min.

Det samme glæder ved skifter fra 2-3 gear.
Aarrr... ja det lyder altså helt skævt i mine ører.
Min DQ250 "filer" kun i én bestemt situation:
- gearvælger i D
- bilen ruller en lille bitte smule

Her fastholder den 2. gear og filer bilen i gang.
I samme øjeblik jeg sætter den over i M, vælger den 1. gear.
Dvs dens tolerance for hvornår 1/2 skal bruges, er forskellig, afhængig af om man er i D eller M.
Det har jeg (heller) aldrig helt forstået.. :)
Jeg tror der er et eller andet “off” i min DSG. Ved ikke om den bare skal grundjusteres.

Man bryder vel ikke garantien, hvis man selv grundindstiller? :)

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: DSG dq381 problemer

Indlæg af HansH » 30. dec 2019, 19:57

fepagolf skrev:
30. dec 2019, 19:45
Man bryder vel ikke garantien, hvis man selv grundindstiller? :)
Det ville jeg i hvert fald ikke være nervøs for bare at gøre. Du burde ikke have noget at miste.
Jeg mener ikke at det kan ses nogen steder hvornår der har været kørt grundindstilling.
These users thanked the author HansH for the post:
fepagolf
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

fepagolf
Helt nyt medlem
Indlæg: 99
Tilmeldt: 21. aug 2018, 21:18
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 16 times
Been thanked: 8 times

Re: DSG dq381 problemer

Indlæg af fepagolf » 14. jan 2020, 08:22

Jeg uploader lige en video med min 2,0 TDI og DQ381 - 3. og 4. gear:

https://1drv.ms/v/s!Ah2Es9k7BkTigYtlED4Zeex-EANYXw

Er det her normalt DQ381 adfærd? Spejderen er helt “steady”, men den hopper alligevel i omdrejningerne. :)

Besvar

Tilbage til "Transmission"