DSG dq381 problemer

Alt vedr. gear, kobling mv.
Besvar
Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6575
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 549 times
Been thanked: 916 times
Kontakt:

Re: DSG dq381 problemer

Indlæg af i-s » 14. jan 2020, 09:18

fepagolf skrev:
14. jan 2020, 08:22
Jeg uploader lige en video med min 2,0 TDI og DQ381 - 3. og 4. gear:

https://1drv.ms/v/s!Ah2Es9k7BkTigYtlED4Zeex-EANYXw

Er det her normalt DQ381 adfærd? Spejderen er helt “steady”, men den hopper alligevel i omdrejningerne. :)
Hvis det er normalt, så er min unormal.
/Søren.

Brugeravatar
Mike H
Aktiv medlem
Indlæg: 2410
Tilmeldt: 22. apr 2010, 11:12
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 63 times
Been thanked: 161 times

Re: DSG dq381 problemer

Indlæg af Mike H » 14. jan 2020, 10:02

fepagolf skrev:
14. jan 2020, 08:22
Er det her normalt DQ381 adfærd? Spejderen er helt “steady”, men den hopper alligevel i omdrejningerne. :)
Syntes heller ikke min gør det (hopper lidt i omdr) - og selv om det er en benzin'er, så kører min faktisk næsten lige så lavt i omdr. som din diesel.
Syntes ikke man kan hører det på motorgangen, at den hopper lidt - eller er det bare mig?
Mike
Audi A5 Sport Sportback 2.0 TFSI 7-trins S tronic årgang 2018

Brugeravatar
Korreborg
Aktiv medlem
Indlæg: 3403
Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 576 times
Been thanked: 869 times

Re: DSG dq381 problemer

Indlæg af Korreborg » 14. jan 2020, 10:09

Mike H skrev:
fepagolf skrev:
14. jan 2020, 08:22
Er det her normalt DQ381 adfærd? Spejderen er helt “steady”, men den hopper alligevel i omdrejningerne. :)
Syntes heller ikke min gør det (hopper lidt i omdr) - og selv om det er en benzin'er, så kører min faktisk næsten lige så lavt i omdr. som din diesel.
Syntes ikke man kan hører det på motorgangen, at den hopper lidt - eller er det bare mig?
Tænkte det samme. Altså at der kan være signalet til skærmen. Min "nål" kan også ind i mellem være lidt ujævn. Men kan hverken høre eller mærke det, så tænker det er displayet. Men på ingen måde i nærheden af det der.
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)

fepagolf
Helt nyt medlem
Indlæg: 99
Tilmeldt: 21. aug 2018, 21:18
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 16 times
Been thanked: 8 times

Re: DSG dq381 problemer

Indlæg af fepagolf » 14. jan 2020, 10:59

Jeg kan nemlig tydeligt høre det, men kan ikke mærke det. :)

G60Fan
Helt nyt medlem
Indlæg: 50
Tilmeldt: 24. nov 2008, 19:54
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Silkeborg
Has thanked: 0
Been thanked: 4 times

Re: DSG dq381 problemer

Indlæg af G60Fan » 14. jan 2020, 22:15

Så fik jeg min DQ381 opdateret hos chiptuning.Nu og hvilken forskel.
Den kører helt fantastisk det filen/gliden den gjorde i 3. Er helt væk nu.
Heller ikke det sejtrækken.
Bilen var chippet i forvejen, men det føles ikke som en chippet bil.
Det gør den bestemt nu.
Så det kan kun anbefales og for 1500,-

Brugeravatar
Mike H
Aktiv medlem
Indlæg: 2410
Tilmeldt: 22. apr 2010, 11:12
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 63 times
Been thanked: 161 times

Re: DSG dq381 problemer

Indlæg af Mike H » 15. jan 2020, 08:34

G60Fan skrev:
14. jan 2020, 22:15
Så fik jeg min DQ381 opdateret hos chiptuning.Nu og hvilken forskel.
Så det kan kun anbefales og for 1500,-
Noteret - giver du en tilbagemelding igen om et par månder?
Mike
Audi A5 Sport Sportback 2.0 TFSI 7-trins S tronic årgang 2018

G60Fan
Helt nyt medlem
Indlæg: 50
Tilmeldt: 24. nov 2008, 19:54
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Silkeborg
Has thanked: 0
Been thanked: 4 times

Re: DSG dq381 problemer

Indlæg af G60Fan » 15. jan 2020, 08:51

Det kan du tro jeg vil.
Jeg kører godt 150 km pr. dag så jeg har hurtigt syn for sagen,

Og turen i morges var virklig dejlig. Det igangsætning eller ud og ind af rundkørsler syntes jeg var mega irreterende i den.
Den skiftede underligt op eller ned, med en lettere hoppende igangsætning.
Det er fuldstændig væk nu.

Henrik306
Helt nyt medlem
Indlæg: 90
Tilmeldt: 25. okt 2013, 23:19
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Amager
Has thanked: 17 times
Been thanked: 2 times

Re: DSG dq381 problemer

Indlæg af Henrik306 » 12. feb 2020, 19:57

Jeg har ikke læst alle kommentarerne, men de første 30-40 stykker...

Undrer mig meget over dette problem virker relativt udbredt.
Jeg har en Kodiaq 2.0 4x4 benzin på vej med DSG, og jeg bliver da lidt bekymret, selvom det beroliger lidt at læse de sidste kommentarer om opdatering hos chiptuning.nu.

Jeg kører i VW til dagligt på jobbet, næsten alle diesel med DSG, og de bliver kørt RIGTIG hårdt til tider, og jeg har aldrig oplevet problemer med gearkassen.
Kan problemerne opstå ved for meget rolig kørsel? Ved godt det lyder mærkeligt, men man ved jo aldrig


Sent from my iPhone using Tapatalk

Alpaka
Helt nyt medlem
Indlæg: 81
Tilmeldt: 4. jun 2019, 15:59
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 20 times
Been thanked: 7 times

Re: DSG dq381 problemer

Indlæg af Alpaka » 12. feb 2020, 20:05

Henrik306 skrev:
12. feb 2020, 19:57
Jeg har ikke læst alle kommentarerne, men de første 30-40 stykker...

Undrer mig meget over dette problem virker relativt udbredt.
Jeg har en Kodiaq 2.0 4x4 benzin på vej med DSG, og jeg bliver da lidt bekymret, selvom det beroliger lidt at læse de sidste kommentarer om opdatering hos chiptuning.nu.

Jeg kører i VW til dagligt på jobbet, næsten alle diesel med DSG, og de bliver kørt RIGTIG hårdt til tider, og jeg har aldrig oplevet problemer med gearkassen.
Kan problemerne opstå ved for meget rolig kørsel? Ved godt det lyder mærkeligt, men man ved jo aldrig Billede


Sent from my iPhone using Tapatalk
Jeg kan forestille mig vi har samme job måske.
Synes i hvert fald vores VWer på arbejde skifter meter forskelligt i gearkassen. Synes faktisk bedre om den gamle 6 trins vådkobling end den nye 7 vådkobling, da flere af dem lider af ketchup effekten.

Henrik306
Helt nyt medlem
Indlæg: 90
Tilmeldt: 25. okt 2013, 23:19
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Amager
Has thanked: 17 times
Been thanked: 2 times

Re: DSG dq381 problemer

Indlæg af Henrik306 » 12. feb 2020, 23:42

Alpaka skrev:
12. feb 2020, 20:05
Henrik306 skrev:
12. feb 2020, 19:57
Jeg har ikke læst alle kommentarerne, men de første 30-40 stykker...

Undrer mig meget over dette problem virker relativt udbredt.
Jeg har en Kodiaq 2.0 4x4 benzin på vej med DSG, og jeg bliver da lidt bekymret, selvom det beroliger lidt at læse de sidste kommentarer om opdatering hos chiptuning.nu.

Jeg kører i VW til dagligt på jobbet, næsten alle diesel med DSG, og de bliver kørt RIGTIG hårdt til tider, og jeg har aldrig oplevet problemer med gearkassen.
Kan problemerne opstå ved for meget rolig kørsel? Ved godt det lyder mærkeligt, men man ved jo aldrig Billede


Sent from my iPhone using Tapatalk
Jeg kan forestille mig vi har samme job måske.
Synes i hvert fald vores VWer på arbejde skifter meter forskelligt i gearkassen. Synes faktisk bedre om den gamle 6 trins vådkobling end den nye 7 vådkobling, da flere af dem lider af ketchup effekten.
Hvad er “ketchup effekten”?
Kunne sagtens være vi har samme job :D Jeg oplever bare ingen problemer i hverken Touran, Passat, Caravelle eller Transporter. Den skifter fint ved bykørsel eller når det går stærkt med mange accelerationer og nedbremsninger. Det eneste tidspunkt, hvor jeg kan presse den til en fejl, er ved en rundkørsel, hvor den nogen gange kan presse til, at den ikke helt ved om den skal være i 2. Eller 3., tror jeg, den kan i hvert fald lige lave et lille ryk. Men ellers intet, synes jeg...

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6575
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 549 times
Been thanked: 916 times
Kontakt:

Re: DSG dq381 problemer

Indlæg af i-s » 13. feb 2020, 12:34

Henrik306 skrev:
12. feb 2020, 23:42
Det eneste tidspunkt, hvor jeg kan presse den til en fejl, er ved en rundkørsel, hvor den nogen gange kan presse til, at den ikke helt ved om den skal være i 2. Eller 3., tror jeg, den kan i hvert fald lige lave et lille ryk. Men ellers intet, synes jeg...
Det er helt std. DSG - det har de alle sammen.
Grunden er, at hvis bilen er på vej ned i hastighed, så er den igang med at gøre næste gear klar under det du kører i. Dvs. kører du med 20 km/t i 2 gear og hastigheden er faldende, så er den i gang med at gøre 1 gear klar. Hvis man så pludselig accelerer, så skal den smide 1 gear og finde 3'ede frem i stedet for. Det kan godt ligesom give et lille mærkbar ryk.

Samme sker hvis du lige har bakket (R) og sætter den i D og trykker på speederen. Så vil der også være et kort pause, mest hvis den er kold. Der skal den også lige have tid til at finde 1'ste frem.
These users thanked the author i-s for the post:
Alpaka
/Søren.

Alpaka
Helt nyt medlem
Indlæg: 81
Tilmeldt: 4. jun 2019, 15:59
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 20 times
Been thanked: 7 times

Re: DSG dq381 problemer

Indlæg af Alpaka » 13. feb 2020, 16:41

Henrik306 skrev:
12. feb 2020, 23:42
Alpaka skrev:
12. feb 2020, 20:05
Henrik306 skrev:
12. feb 2020, 19:57
Jeg har ikke læst alle kommentarerne, men de første 30-40 stykker...

Undrer mig meget over dette problem virker relativt udbredt.
Jeg har en Kodiaq 2.0 4x4 benzin på vej med DSG, og jeg bliver da lidt bekymret, selvom det beroliger lidt at læse de sidste kommentarer om opdatering hos chiptuning.nu.

Jeg kører i VW til dagligt på jobbet, næsten alle diesel med DSG, og de bliver kørt RIGTIG hårdt til tider, og jeg har aldrig oplevet problemer med gearkassen.
Kan problemerne opstå ved for meget rolig kørsel? Ved godt det lyder mærkeligt, men man ved jo aldrig Billede


Sent from my iPhone using Tapatalk
Jeg kan forestille mig vi har samme job måske.
Synes i hvert fald vores VWer på arbejde skifter meter forskelligt i gearkassen. Synes faktisk bedre om den gamle 6 trins vådkobling end den nye 7 vådkobling, da flere af dem lider af ketchup effekten.
Hvad er “ketchup effekten”?
Kunne sagtens være vi har samme job :D Jeg oplever bare ingen problemer i hverken Touran, Passat, Caravelle eller Transporter. Den skifter fint ved bykørsel eller når det går stærkt med mange accelerationer og nedbremsninger. Det eneste tidspunkt, hvor jeg kan presse den til en fejl, er ved en rundkørsel, hvor den nogen gange kan presse til, at den ikke helt ved om den skal være i 2. Eller 3., tror jeg, den kan i hvert fald lige lave et lille ryk. Men ellers intet, synes jeg...
Ketchup-effekten er når du træder på speederen og skal accelerere fra stop, og at der så ikke sker en dyt. Men så pludselig kommer krafterne = hjulspind.

Men det lyder til at være selve konstruktionen og ikke en reel fejl.

Brugeravatar
Target
Medlem
Indlæg: 1252
Tilmeldt: 9. dec 2019, 16:43
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Holmegaard
Has thanked: 1082 times
Been thanked: 483 times

Re: DSG dq381 problemer

Indlæg af Target » 13. feb 2020, 16:58

i-s skrev:
13. feb 2020, 12:34
Samme sker hvis du lige har bakket (R) og sætter den i D og trykker på speederen. Så vil der også være et kort pause, mest hvis den er kold. Der skal den også lige have tid til at finde 1'ste frem.
Som jeg har forstået det, så ligger R på samme aksel/kobling som de lige gear? Altså så R og 1. gear er på hver sin aksel/kobling? Det tænker jeg også giver mening, således at 1. gear altid er klar når du er i R.
Er det bare mig der har misforstået det helt? :-D
Nuværende bil: 2023 Hyundai Ioniq 5 AWD 325hk Ultimate
Tidligere biler: 2020 Skoda Superb Style Combi 4x4 2,0 i4 272hk, 2001 BMW 745i E65 4,4 V8 333hk, 2006 Hyundai Sonata 2,4 i4 165hk, 2005 Mazda 6 St. 2,3 i4 166hk, 2007 Kia Rio 1,4 i4 97hk, 2007 Toyota Avensis St. 2,0 D-4D i4 160hk, 2002 Renault Mégane 1,6 i4 107hk, 1999 Volkswagen Passat 3B2 (US) 2,8 V6 193hk, 1994 Lexus GS300 3,0 i6 212hk, 1988 BMW 320i E30 Touring 2,0 i6 129hk, 2004 Toyota Yaris 1,4 D-4D i4 75hk, 1987 Toyota Celica 1,6 20v 165hk, 1986 Toyota Celica 1,6 124hk

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6575
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 549 times
Been thanked: 916 times
Kontakt:

Re: DSG dq381 problemer

Indlæg af i-s » 13. feb 2020, 17:13

Target skrev:
13. feb 2020, 16:58
i-s skrev:
13. feb 2020, 12:34
Samme sker hvis du lige har bakket (R) og sætter den i D og trykker på speederen. Så vil der også være et kort pause, mest hvis den er kold. Der skal den også lige have tid til at finde 1'ste frem.
Som jeg har forstået det, så ligger R på samme aksel/kobling som de lige gear? Altså så R og 1. gear er på hver sin aksel/kobling? Det tænker jeg også giver mening, således at 1. gear altid er klar når du er i R.
Er det bare mig der har misforstået det helt? :-D
Kommentaren gik på DQ250 - Bedøm selv. DQ250 princip diagram:
vagcars1.jpg
vagcars1.jpg (16.3 KiB) Vist 2226 gange
These users thanked the author i-s for the post:
Target
/Søren.

Brugeravatar
Target
Medlem
Indlæg: 1252
Tilmeldt: 9. dec 2019, 16:43
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Holmegaard
Has thanked: 1082 times
Been thanked: 483 times

Re: DSG dq381 problemer

Indlæg af Target » 13. feb 2020, 20:17

i-s skrev:
13. feb 2020, 17:13

Kommentaren gik på DQ250 - Bedøm selv. DQ250 princip diagram:
vagcars1.jpg
Min fejl. :|
Nuværende bil: 2023 Hyundai Ioniq 5 AWD 325hk Ultimate
Tidligere biler: 2020 Skoda Superb Style Combi 4x4 2,0 i4 272hk, 2001 BMW 745i E65 4,4 V8 333hk, 2006 Hyundai Sonata 2,4 i4 165hk, 2005 Mazda 6 St. 2,3 i4 166hk, 2007 Kia Rio 1,4 i4 97hk, 2007 Toyota Avensis St. 2,0 D-4D i4 160hk, 2002 Renault Mégane 1,6 i4 107hk, 1999 Volkswagen Passat 3B2 (US) 2,8 V6 193hk, 1994 Lexus GS300 3,0 i6 212hk, 1988 BMW 320i E30 Touring 2,0 i6 129hk, 2004 Toyota Yaris 1,4 D-4D i4 75hk, 1987 Toyota Celica 1,6 20v 165hk, 1986 Toyota Celica 1,6 124hk

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6575
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 549 times
Been thanked: 916 times
Kontakt:

Re: DSG dq381 problemer

Indlæg af i-s » 13. feb 2020, 21:54

Target skrev:
13. feb 2020, 20:17
i-s skrev:
13. feb 2020, 17:13

Kommentaren gik på DQ250 - Bedøm selv. DQ250 princip diagram:
vagcars1.jpg
Min fejl. :|
Nej, det skal du ikke sige. For hvis det var DQ200 vi snakkede om, så er det anderledes.
vagcars2.jpg
vagcars2.jpg (34.78 KiB) Vist 2175 gange
Jeg har ikke lige overblik over DQ381 og 500. Anyone ?
/Søren.

Brugeravatar
Target
Medlem
Indlæg: 1252
Tilmeldt: 9. dec 2019, 16:43
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Holmegaard
Has thanked: 1082 times
Been thanked: 483 times

Re: DSG dq381 problemer

Indlæg af Target » 13. feb 2020, 21:59

i-s skrev:
13. feb 2020, 21:54
Target skrev:
13. feb 2020, 20:17
i-s skrev:
13. feb 2020, 17:13

Kommentaren gik på DQ250 - Bedøm selv. DQ250 princip diagram:
vagcars1.jpg
Min fejl. :|
Nej, det skal du ikke sige. For hvis det var DQ200 vi snakkede om, så er det anderledes.
vagcars2.jpg

Jeg har ikke lige overblik over DQ381 og 500. Anyone ?
Ja det var den jeg forvekslede den med. :-)
Jeg kunne heller ikke lige finde et diagram over DQ381, men der mener jeg også at have læst, at den har R på samme kobling som de lige gear.
Men DQ250 er anderledes, tydeligvis. :-D Der er formentlig en god forklaring på det, selvom jeg ville mene det var mest logisk at R og 1. gear lå på hver sin kobling.
Nuværende bil: 2023 Hyundai Ioniq 5 AWD 325hk Ultimate
Tidligere biler: 2020 Skoda Superb Style Combi 4x4 2,0 i4 272hk, 2001 BMW 745i E65 4,4 V8 333hk, 2006 Hyundai Sonata 2,4 i4 165hk, 2005 Mazda 6 St. 2,3 i4 166hk, 2007 Kia Rio 1,4 i4 97hk, 2007 Toyota Avensis St. 2,0 D-4D i4 160hk, 2002 Renault Mégane 1,6 i4 107hk, 1999 Volkswagen Passat 3B2 (US) 2,8 V6 193hk, 1994 Lexus GS300 3,0 i6 212hk, 1988 BMW 320i E30 Touring 2,0 i6 129hk, 2004 Toyota Yaris 1,4 D-4D i4 75hk, 1987 Toyota Celica 1,6 20v 165hk, 1986 Toyota Celica 1,6 124hk

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6575
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 549 times
Been thanked: 916 times
Kontakt:

Re: DSG dq381 problemer

Indlæg af i-s » 13. feb 2020, 22:22

DQ500 - helt anderledes end DQ250 og 200:
vagcars3.jpg
vagcars3.jpg (64.82 KiB) Vist 2155 gange
/Søren.

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6575
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 549 times
Been thanked: 916 times
Kontakt:

Re: DSG dq381 problemer

Indlæg af i-s » 13. feb 2020, 22:35

Target skrev:
13. feb 2020, 21:59
i-s skrev:
13. feb 2020, 21:54
Target skrev:
13. feb 2020, 20:17


Min fejl. :|
Nej, det skal du ikke sige. For hvis det var DQ200 vi snakkede om, så er det anderledes.
vagcars2.jpg

Jeg har ikke lige overblik over DQ381 og 500. Anyone ?
Ja det var den jeg forvekslede den med. :-)
Jeg kunne heller ikke lige finde et diagram over DQ381, men der mener jeg også at have læst, at den har R på samme kobling som de lige gear.
Men DQ250 er anderledes, tydeligvis. :-D Der er formentlig en god forklaring på det, selvom jeg ville mene det var mest logisk at R og 1. gear lå på hver sin kobling.
Ja ... havde ikke tænkt på dette før. Er blevet lidt nysgerrig på hvordan gear'ene er fordelt i DQ381. Synes ikke rigtig jeg kan finde noget med Google. Så hvis nogen ligger inde med et princip diagram, så kom frisk.
Må indrømme at jeg ikke har bemærket pausen mellem R og D på min DQ381. Den kom tit når det var koldt i min tidligere DQ250 bil.

Har lige fundet i en VW SSP: Der står i teksten til DQ381, at kobling K1 i sub-gearbox 1 betjener gearene 1, 3, 5 og 7. Kobling K2 i sub-gearbox 2 betjener gearene 2, 4, 6 og R.

Så gearene i DQ381 er åbenbart fordelt ligesom i DQ200. Det må være konklusionen.
/Søren.

Brugeravatar
Target
Medlem
Indlæg: 1252
Tilmeldt: 9. dec 2019, 16:43
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Holmegaard
Has thanked: 1082 times
Been thanked: 483 times

Re: DSG dq381 problemer

Indlæg af Target » 14. feb 2020, 06:20

i-s skrev:
13. feb 2020, 22:35
Har lige fundet i en VW SSP: Der står i teksten til DQ381, at kobling K1 i sub-gearbox 1 betjener gearene 1, 3, 5 og 7. Kobling K2 i sub-gearbox 2 betjener gearene 2, 4, 6 og R.

Så gearene i DQ381 er åbenbart fordelt ligesom i DQ200. Det må være konklusionen.
Fedt du lige kunne bekræfte det. Jeg var sikker på jeg havde læst det på et tidspunkt, men jeg kunne heller ikke lige finde det igen. :-)
Jeg har jo en bil på vej med DQ381, så for mig er det ret interessant. :-D

Men når jeg kigger på den tegning over DQ500 du har postet, så ser det da helt skørt ud? Der er mange, på hinanden følgende, gear på samme aksler? R/1, 2/3, 4/5 og 6/7. Er den mon konstrueret sådan, at den normalt springer nogle gear over ved normal kørsel? Ellers kan jeg slet ikke følge den logik. :?
Nuværende bil: 2023 Hyundai Ioniq 5 AWD 325hk Ultimate
Tidligere biler: 2020 Skoda Superb Style Combi 4x4 2,0 i4 272hk, 2001 BMW 745i E65 4,4 V8 333hk, 2006 Hyundai Sonata 2,4 i4 165hk, 2005 Mazda 6 St. 2,3 i4 166hk, 2007 Kia Rio 1,4 i4 97hk, 2007 Toyota Avensis St. 2,0 D-4D i4 160hk, 2002 Renault Mégane 1,6 i4 107hk, 1999 Volkswagen Passat 3B2 (US) 2,8 V6 193hk, 1994 Lexus GS300 3,0 i6 212hk, 1988 BMW 320i E30 Touring 2,0 i6 129hk, 2004 Toyota Yaris 1,4 D-4D i4 75hk, 1987 Toyota Celica 1,6 20v 165hk, 1986 Toyota Celica 1,6 124hk

Brugeravatar
Tor Morrison
Medlem
Indlæg: 998
Tilmeldt: 8. feb 2010, 22:51
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 15 times
Been thanked: 152 times

Re: DSG dq381 problemer

Indlæg af Tor Morrison » 14. feb 2020, 12:22

Target skrev:
14. feb 2020, 06:20
i-s skrev:
13. feb 2020, 22:35
Har lige fundet i en VW SSP: Der står i teksten til DQ381, at kobling K1 i sub-gearbox 1 betjener gearene 1, 3, 5 og 7. Kobling K2 i sub-gearbox 2 betjener gearene 2, 4, 6 og R.

Så gearene i DQ381 er åbenbart fordelt ligesom i DQ200. Det må være konklusionen.
Fedt du lige kunne bekræfte det. Jeg var sikker på jeg havde læst det på et tidspunkt, men jeg kunne heller ikke lige finde det igen. :-)
Jeg har jo en bil på vej med DQ381, så for mig er det ret interessant. :-D

Men når jeg kigger på den tegning over DQ500 du har postet, så ser det da helt skørt ud? Der er mange, på hinanden følgende, gear på samme aksler? R/1, 2/3, 4/5 og 6/7. Er den mon konstrueret sådan, at den normalt springer nogle gear over ved normal kørsel? Ellers kan jeg slet ikke følge den logik. :?
Gearene der er afmærket på de to forskellige aksler har intet at gøre med hvilke kobling der kobler hvilke gear ind/ud.
De ligger ligesom i-s skriver de gør i DQ381.
These users thanked the author Tor Morrison for the post:
Target
Audi RS3 2016 med TTE500 turbo

Brugeravatar
Target
Medlem
Indlæg: 1252
Tilmeldt: 9. dec 2019, 16:43
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Holmegaard
Has thanked: 1082 times
Been thanked: 483 times

Re: DSG dq381 problemer

Indlæg af Target » 14. feb 2020, 12:30

Tor Morrison skrev:
14. feb 2020, 12:22
Gearene der er afmærket på de to forskellige aksler har intet at gøre med hvilke kobling der kobler hvilke gear ind/ud.
De ligger ligesom i-s skriver de gør i DQ381.
Okay det giver også meget bedre mening. :-)
Nuværende bil: 2023 Hyundai Ioniq 5 AWD 325hk Ultimate
Tidligere biler: 2020 Skoda Superb Style Combi 4x4 2,0 i4 272hk, 2001 BMW 745i E65 4,4 V8 333hk, 2006 Hyundai Sonata 2,4 i4 165hk, 2005 Mazda 6 St. 2,3 i4 166hk, 2007 Kia Rio 1,4 i4 97hk, 2007 Toyota Avensis St. 2,0 D-4D i4 160hk, 2002 Renault Mégane 1,6 i4 107hk, 1999 Volkswagen Passat 3B2 (US) 2,8 V6 193hk, 1994 Lexus GS300 3,0 i6 212hk, 1988 BMW 320i E30 Touring 2,0 i6 129hk, 2004 Toyota Yaris 1,4 D-4D i4 75hk, 1987 Toyota Celica 1,6 20v 165hk, 1986 Toyota Celica 1,6 124hk

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6575
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 549 times
Been thanked: 916 times
Kontakt:

Re: DSG dq381 problemer

Indlæg af i-s » 14. feb 2020, 13:17

Target skrev:
14. feb 2020, 12:30
Tor Morrison skrev:
14. feb 2020, 12:22
Gearene der er afmærket på de to forskellige aksler har intet at gøre med hvilke kobling der kobler hvilke gear ind/ud.
De ligger ligesom i-s skriver de gør i DQ381.
Okay det giver også meget bedre mening. :-)
Ja det er lidt kryptisk, man skal lige følge de grå og sorte pile i DQ500 princip diagrammet.
These users thanked the author i-s for the post:
Target
/Søren.

Brugeravatar
Target
Medlem
Indlæg: 1252
Tilmeldt: 9. dec 2019, 16:43
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Holmegaard
Has thanked: 1082 times
Been thanked: 483 times

Re: DSG dq381 problemer

Indlæg af Target » 14. feb 2020, 13:31

i-s skrev:
14. feb 2020, 13:17
Target skrev:
14. feb 2020, 12:30
Tor Morrison skrev:
14. feb 2020, 12:22
Gearene der er afmærket på de to forskellige aksler har intet at gøre med hvilke kobling der kobler hvilke gear ind/ud.
De ligger ligesom i-s skriver de gør i DQ381.
Okay det giver også meget bedre mening. :-)
Ja det er lidt kryptisk, man skal lige følge de grå og sorte pile i DQ500 princip diagrammet.
Ja så giver diagrammet lige pludselig rigtig fin mening. :idea:
Nuværende bil: 2023 Hyundai Ioniq 5 AWD 325hk Ultimate
Tidligere biler: 2020 Skoda Superb Style Combi 4x4 2,0 i4 272hk, 2001 BMW 745i E65 4,4 V8 333hk, 2006 Hyundai Sonata 2,4 i4 165hk, 2005 Mazda 6 St. 2,3 i4 166hk, 2007 Kia Rio 1,4 i4 97hk, 2007 Toyota Avensis St. 2,0 D-4D i4 160hk, 2002 Renault Mégane 1,6 i4 107hk, 1999 Volkswagen Passat 3B2 (US) 2,8 V6 193hk, 1994 Lexus GS300 3,0 i6 212hk, 1988 BMW 320i E30 Touring 2,0 i6 129hk, 2004 Toyota Yaris 1,4 D-4D i4 75hk, 1987 Toyota Celica 1,6 20v 165hk, 1986 Toyota Celica 1,6 124hk

Brugeravatar
Mike H
Aktiv medlem
Indlæg: 2410
Tilmeldt: 22. apr 2010, 11:12
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 63 times
Been thanked: 161 times

Re: DSG dq381 problemer

Indlæg af Mike H » 4. apr 2020, 08:31

G60Fan skrev:
15. jan 2020, 08:51
Det kan du tro jeg vil.
Jeg kører godt 150 km pr. dag så jeg har hurtigt syn for sagen,

Og turen i morges var virklig dejlig. Det igangsætning eller ud og ind af rundkørsler syntes jeg var mega irreterende i den.
Den skiftede underligt op eller ned, med en lettere hoppende igangsætning.
Det er fuldstændig væk nu.
Kører den stadig godt?
Mike
Audi A5 Sport Sportback 2.0 TFSI 7-trins S tronic årgang 2018

G60Fan
Helt nyt medlem
Indlæg: 50
Tilmeldt: 24. nov 2008, 19:54
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Silkeborg
Has thanked: 0
Been thanked: 4 times

Re: DSG dq381 problemer

Indlæg af G60Fan » 4. apr 2020, 09:31

Ja det gør den :D
Meeeen den har stadigvæk lidt af det i 3. Gear hvor den filer ved kold, men det kan jeg godt leve med nu. Det er væsenligt formindsket.
Igangsætning er helt anderledes.

Inden jeg var nået for enden vejen havde den skiftet til 3, nu bliver den i 2. det er et stykke på 200m.
Og især når den var kold.
These users thanked the author G60Fan for the post:
Mike H

Brugeravatar
Halvleg
Medlem
Indlæg: 580
Tilmeldt: 25. feb 2017, 00:18
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 124 times
Been thanked: 164 times

Re: DSG dq381 problemer

Indlæg af Halvleg » 21. dec 2020, 17:55

Dælme sjov opførsel :lol:

Tesla Model Y RWD 2024
Octavia RS iV Coupe 2021
Tidligere:
Arteon R-Line 2.0 TSi DSG 2018
Passat 1.4 TSI Variant Highline Plus DSG 2017

Brugeravatar
Mike H
Aktiv medlem
Indlæg: 2410
Tilmeldt: 22. apr 2010, 11:12
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 63 times
Been thanked: 161 times

Re: DSG dq381 problemer

Indlæg af Mike H » 21. dec 2020, 19:05

Halvleg skrev:
21. dec 2020, 17:55
Dælme sjov opførsel :lol:
Det ved jeg nu ikke - den skifter jo ikke :o og du kører i D, så det burde den da.
Men måden den tager gas på er da helt godnat også.
Fortsætter den med at køre sådan hele tiden?

Ok, den skrifter - men da sindsygt sent.
Mike
Audi A5 Sport Sportback 2.0 TFSI 7-trins S tronic årgang 2018

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: DSG dq381 problemer

Indlæg af HansH » 21. dec 2020, 19:09

Halvleg skrev:
21. dec 2020, 17:55
Dælme sjov opførsel :lol:
F*** hvor noget skrammel :shock:

Er det din DQ381 der gør sådan ?
Hvad siger værksted ?
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
Halvleg
Medlem
Indlæg: 580
Tilmeldt: 25. feb 2017, 00:18
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 124 times
Been thanked: 164 times

Re: DSG dq381 problemer

Indlæg af Halvleg » 21. dec 2020, 19:31

Mike H skrev:
21. dec 2020, 19:05
Halvleg skrev:
21. dec 2020, 17:55
Dælme sjov opførsel :lol:
Det ved jeg nu ikke - den skifter jo ikke :o og du kører i D, så det burde den da.
Men måden den tager gas på er da helt godnat også.
Fortsætter den med at køre sådan hele tiden?

Ok, den skrifter - men da sindsygt sent.
Den stoppede efter 5 minutter fra videoen blev skudt (kørte hjem og fejlen var væk næste morgen) men den opførte sig sådan i 10 minutters tid.
Tesla Model Y RWD 2024
Octavia RS iV Coupe 2021
Tidligere:
Arteon R-Line 2.0 TSi DSG 2018
Passat 1.4 TSI Variant Highline Plus DSG 2017

Besvar

Tilbage til "Transmission"