Ingen motorbrems med DSG?

Alt vedr. gear, kobling mv.
Besvar
koden
Nyt medlem
Indlæg: 434
Tilmeldt: 18. nov 2008, 11:30
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 2 times
Been thanked: 72 times

Ingen motorbrems med DSG?

Indlæg af koden » 10. aug 2019, 17:01

Jeg har en 2014 octavia 1,4 TSI med DSG.
Ud over det der standard tøven de er født med så undrer jeg mig over at den stort set ikke motorbremser når jeg slipper speeder.
Skal det være sådan?

kan tilføje at det er noget af en nedtur at skifte fra min anden bil som er på EL og som bare gør fuldstændig det modsatte :-)

Brugeravatar
9had
Medlem
Indlæg: 942
Tilmeldt: 15. maj 2011, 09:41
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Slagelse
Has thanked: 15 times
Been thanked: 25 times
Kontakt:

Re: Ingen motorbrems med DSG?

Indlæg af 9had » 10. aug 2019, 17:33

Den skifter ikke ned i gear når den ikke har mistet hastighed. Så på den måde kan man godt sige den ikke motorbremser.
Men hvis du nu kørte ned ad en bakke så vil den stadig bremse med motoren i den forstand at der vil være motor modstand men i det at den ikke skifter ned i lavere gear vil den faktisk kunne accelerere ned ad bakken.

Du kan skifte til manuelt eller til sport mode og styre bremsning med motoren.

El bilen bremser nok fordi den samtidig forsøger at indvinde lidt energi ved bremsning.
Billede
Har du problemer med din DSG7 gearkasse? Se facebook siden!
VW Touran Highline (2011) 1.6 TDI 105 hk DSG7, Teknik/DK/Sport/Vinter-pakke, DeepBlack Perle Effekt, 7 sæder, RCD310, tonede ruder bag, Michelin HP Primacy 17" 225/45/R17 bonus pakker gratis upgrade :: DSG7gate + Dieselgate

koden
Nyt medlem
Indlæg: 434
Tilmeldt: 18. nov 2008, 11:30
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 2 times
Been thanked: 72 times

Re: Ingen motorbrems med DSG?

Indlæg af koden » 10. aug 2019, 17:59

OK.. så derfor..
men godt nok irreterende... synes min gamle alm. aut. gearsbil motorbremsede noget mere ved speeder slip.

ja elbiler regenererer... næsten uundværligt at køre med når man først har prøvet, plus at ens bremser aldrig bruges.
men nok til at holde dem i live og rustfri.

Brugeravatar
9had
Medlem
Indlæg: 942
Tilmeldt: 15. maj 2011, 09:41
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Slagelse
Has thanked: 15 times
Been thanked: 25 times
Kontakt:

Re: Ingen motorbrems med DSG?

Indlæg af 9had » 10. aug 2019, 18:23

DSG er ikke en almindelig automat gearkasse. den er faktisk ligesom manuel gearkasse med en robot der styrer gearskifte.
så på den måde opfører den sig ligesom en manuel gearkasse.
hvis man skal motorbremse, så skal man ned i gear...
Billede
Har du problemer med din DSG7 gearkasse? Se facebook siden!
VW Touran Highline (2011) 1.6 TDI 105 hk DSG7, Teknik/DK/Sport/Vinter-pakke, DeepBlack Perle Effekt, 7 sæder, RCD310, tonede ruder bag, Michelin HP Primacy 17" 225/45/R17 bonus pakker gratis upgrade :: DSG7gate + Dieselgate

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4945
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4434 times
Been thanked: 1954 times
Kontakt:

Re: Ingen motorbrems med DSG?

Indlæg af DanielB12 » 10. aug 2019, 18:26

Kommer an på bilen. De nye vag-biler kommer med et meget mildt eller mildt hybridsystem, så den motorbremser noget mere, dog via regeneration.
Jeg skulle virkelig vænne mig til det i vores, uden at det dog ikke er så voldsomt som i en elbil..
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

koden
Nyt medlem
Indlæg: 434
Tilmeldt: 18. nov 2008, 11:30
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 2 times
Been thanked: 72 times

Re: Ingen motorbrems med DSG?

Indlæg af koden » 10. aug 2019, 19:06

9had skrev:
10. aug 2019, 18:23
DSG er ikke en almindelig automat gearkasse. den er faktisk ligesom manuel gearkasse med en robot der styrer gearskifte.
så på den måde opfører den sig ligesom en manuel gearkasse.
hvis man skal motorbremse, så skal man ned i gear...
Min almindelige bil med manuelt gear, motorbremser jo rigtig meget når jeg slipper speeder i 5 gear.
Min DSG motorbremser næsten ikke i højeste gear.

Noget man tydeligt mærker på motorvejen hvor man kommer op bag en langsomt kørende og slipper speeder.
I DSG bilen er jeg nødt til at bremse, hvad jeg ikke gør i manuel gear bilen.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13237
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3204 times
Been thanked: 4540 times

Re: Ingen motorbrems med DSG?

Indlæg af HansH » 10. aug 2019, 19:21

Falder omdr.tæller ned på tomgang så snart du slipper speederen ?

Ved ikke om en 2014 Octy har den funktion, men min Passat har .. den hedder "Coasting" og kan aktiveres/deaktiveres i menuen.
Hvis du omgående falder ned på tomgang så snart du slipper speeder, så er det fordi den coaster, og i så fald er det kun vind+rullemodstand der bremser dig.
These users thanked the author HansH for the post (total 2):
DanielB12Mike H
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

koden
Nyt medlem
Indlæg: 434
Tilmeldt: 18. nov 2008, 11:30
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 2 times
Been thanked: 72 times

Re: Ingen motorbrems med DSG?

Indlæg af koden » 10. aug 2019, 19:26

ahhh... det vil jeg tjekke.tak for det :-)

Brugeravatar
jencka
Medlem
Indlæg: 786
Tilmeldt: 1. maj 2017, 16:42
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 154 times
Been thanked: 119 times

Re: Ingen motorbrems med DSG?

Indlæg af jencka » 10. aug 2019, 20:45

Jeg har samme oplevelse som trådstarter og også som koden beskriver. Og ingen "cosating" til/fra mulighed i min.
Og for mig stor forskel da vi fik den til den gamle som var manuel. Der "bremsede" den mere når man slap speederen end nu med DSG.
Skal så dog ikke kunne sige om "coastingen" er automatisk.
Octavia combi Style pre facelift 2017 1,0 TSI DSG
Intet ekstraudstyr der er værd at nævne ;-)

koden
Nyt medlem
Indlæg: 434
Tilmeldt: 18. nov 2008, 11:30
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 2 times
Been thanked: 72 times

Re: Ingen motorbrems med DSG?

Indlæg af koden » 10. aug 2019, 22:42

Fandt ikke noget coasr keg kunne slå til eller fra.

Brugeravatar
9had
Medlem
Indlæg: 942
Tilmeldt: 15. maj 2011, 09:41
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Slagelse
Has thanked: 15 times
Been thanked: 25 times
Kontakt:

Re: Ingen motorbrems med DSG?

Indlæg af 9had » 10. aug 2019, 23:09

man kan tjekke om bilen coaster eller ej, hvis man kigger på "aktuel forbrug" og ikke gennemsnitlig forbrug, men man slipper speederen.
hvis den coaster vil den selvom du slipper speederen forbruge noget, da motoren holder sig selv kørende og ikke bilens inertion... men hvis den "bremser" eller holder koblingen koblet med gearkassen, så vil forbruget være "--" dvs. 0... og så bremser den med motoren. men den er måske i for høj gear til at man mærker det.
Billede
Har du problemer med din DSG7 gearkasse? Se facebook siden!
VW Touran Highline (2011) 1.6 TDI 105 hk DSG7, Teknik/DK/Sport/Vinter-pakke, DeepBlack Perle Effekt, 7 sæder, RCD310, tonede ruder bag, Michelin HP Primacy 17" 225/45/R17 bonus pakker gratis upgrade :: DSG7gate + Dieselgate

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13237
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3204 times
Been thanked: 4540 times

Re: Ingen motorbrems med DSG?

Indlæg af HansH » 10. aug 2019, 23:22

9had skrev:
10. aug 2019, 23:09
man kan tjekke om bilen coaster eller ej, hvis man kigger på "aktuel forbrug" og ikke gennemsnitlig forbrug, men man slipper speederen.
hvis den coaster vil den selvom du slipper speederen forbruge noget, da motoren holder sig selv kørende og ikke bilens inertion... men hvis den "bremser" eller holder koblingen koblet med gearkassen, så vil forbruget være "--" dvs. 0... og så bremser den med motoren. men den er måske i for høj gear til at man mærker det.
Hvis der er tale om den coasting funktion jeg kender fra min Passat, så er der ikke brug for forbrugsmåler for at identificere om det er dét man oplever.
Man kører med 2000 o/m det ene sekund - slipper speederen - og næste sekund står omdr.tæller på 800 o/m, mens bilen fortsætter med at trille med uformindsket fart.
I samme sekund man rører speederen igen, ryger omdr.tæller tilbage op på 2000.
Altså præcis som hvis man træder koblingen i bund og holder den der, i en bil med manuel kasse.

Men trådstarter har jo udelukket at det kan være den funktion der "driller" ham.

Så er der vel næsten ikke andet at sige, end at der er bare ikke mere modstand/motorbremse i den bil... ?

Jeg har ikke omtalte coasting funktion aktiveret i min Passat med DSG6, for jeg bryder mig ikke om den.
Men der er bare ikke meget motorbremse i den. Man kan geare ned, og omdrejninger stiger tilsvarende, men bilen bremser ikke væsentligt af den grund. Den laver bare lidt mere larm :)
Det er samme observation i vores 2010 Octavia med DSG7.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
jencka
Medlem
Indlæg: 786
Tilmeldt: 1. maj 2017, 16:42
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 154 times
Been thanked: 119 times

Re: Ingen motorbrems med DSG?

Indlæg af jencka » 10. aug 2019, 23:53

9had skrev:
10. aug 2019, 23:09
man kan tjekke om bilen coaster eller ej, hvis man kigger på "aktuel forbrug" og ikke gennemsnitlig forbrug, men man slipper speederen.
hvis den coaster vil den selvom du slipper speederen forbruge noget, da motoren holder sig selv kørende og ikke bilens inertion... men hvis den "bremser" eller holder koblingen koblet med gearkassen, så vil forbruget være "--" dvs. 0... og så bremser den med motoren. men den er måske i for høj gear til at man mærker det.
Lige præcis sådan gør min bil.
HansH skrev:
10. aug 2019, 23:22
Så er der vel næsten ikke andet at sige, end at der er bare ikke mere modstand/motorbremse i den bil... ?
Og det er så det jeg nok må konstatere.
Men stadig mystisk, og ku godt tænke mig at kende grunden til den forskel
Octavia combi Style pre facelift 2017 1,0 TSI DSG
Intet ekstraudstyr der er værd at nævne ;-)

Brugeravatar
9had
Medlem
Indlæg: 942
Tilmeldt: 15. maj 2011, 09:41
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Slagelse
Has thanked: 15 times
Been thanked: 25 times
Kontakt:

Re: Ingen motorbrems med DSG?

Indlæg af 9had » 11. aug 2019, 08:09

Enten er der forskel i hvad vi opfatter hvad motorbremsen er eller så taler vi forbi hinanden. Eller noget helt tredje, som i at folk før de slap speederen var i den forkerte gear til at starte med.

DSG har til opgave at køre i den højeste gear mest muligt, afhængig af hastigheden.
Så når man slipper speederen er den jo stadig i så høj gear at motoren ikke skaber besynderlig meget modstand.

Men hvis man sammenligner det med en manuel gear, så plejer den jo at have et trin mindre i forhold til dsg. 5/6 gear kontra 6/7. Så gearing er anderledes.
Og da dsg nedgeare ved specifikke omdrejninger når disse ikke er nået vil du ikke opleve meget modstand. Så man skal geare ned før dette opleves på samme måde.

Det er i hvertfald sådan jeg forstå hvordan bil fungere.
Billede
Har du problemer med din DSG7 gearkasse? Se facebook siden!
VW Touran Highline (2011) 1.6 TDI 105 hk DSG7, Teknik/DK/Sport/Vinter-pakke, DeepBlack Perle Effekt, 7 sæder, RCD310, tonede ruder bag, Michelin HP Primacy 17" 225/45/R17 bonus pakker gratis upgrade :: DSG7gate + Dieselgate

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13237
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3204 times
Been thanked: 4540 times

Re: Ingen motorbrems med DSG?

Indlæg af HansH » 11. aug 2019, 08:35

Jeg opfatter det som at vi er enige om, hvad det er vi snakker om. Dvs. definitionen af motorbremsning.
https://en.wikipedia.org/wiki/Engine_braking

Der er bare ikke ret meget indre modstand i en moderne motor.. hvilket jo er nyttigt når den skal drive bilen fremad.
En motorkonstruktør vil vel altid, alt andet lige, tilstræbe at bygge en motor hvor den indre friktion er så minimal som overhovedet muligt.

På en lastbil er motorbremsen noget der anvendes flittigt for at reducere slid på driftbremsen.

Den mest effektive variant jeg har kørt med, er Volvo's VEB - Volvo Engine Brake.
Da det på en dieselmotor ingenting giver, bare at lukke for brændstoftilførslen (læs: slippe speederen), har Volvo udviklet et patent hvor de bruger de 2 udstødningsventiler sammen med en ekstra ventil i udstødningsmanifolden, til at skabe maksimalt overtryk i cylinderen når stemplerne er på vej op (dvs kompressionsslaget og udstødningsslaget). Dermed opnås et højt modtryk på stemplerne, og bremseeffekten på bilen er virkelig mærkbar og meget effektiv.
Hvis Volvo lastbilen er med I-Shift (deres udgave af automatgear), gearer den ved brug af motorbremsen selv ned, for at øge omdrejningerne, og dermed bremseeffekten.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

perw
Medlem
Indlæg: 1158
Tilmeldt: 8. maj 2019, 06:16
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 63 times
Been thanked: 224 times

Re: Ingen motorbrems med DSG?

Indlæg af perw » 11. aug 2019, 08:42

Vi var på ferie første gang i år med en bil med DSG og campingvogn. Vi var til Italien og Kroatien.
Ned af bakke og bjergene synes jeg ikke jeg havde problemer med at motorbremse. Jeg kørte så gearene manuelt og gearet ned.

koden
Nyt medlem
Indlæg: 434
Tilmeldt: 18. nov 2008, 11:30
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 2 times
Been thanked: 72 times

Re: Ingen motorbrems med DSG?

Indlæg af koden » 11. aug 2019, 08:54

Jeg tror ikke vi taler forbi hinanden.
Der er virkelig ikke meget motorbrems af betydning.
Jeg kunne i øvrigt ikke finde den coasting funktion i min setup.

Men hvis jeg slipper speeder så bliver omdr. tæller på de omdr. den var.
Den går ikke ned.
Uanset om jeg er i D5,6 eller 7.
Bilen fortsætter i samme tempo.. næsten.

Jeg oplevede lidt det samme i min tidligere gamle A6 med aut. gear. men slet ikke så meget.
Måske er det bare sådan i dag.

Synes også dieselbiler motorbremser dårligere end benzinbiler.

Kommer jo også an på om man er typen der bruger motorbrems eller bremserne.

Men igen det er små nuancer, hvor der i min octavia bare næsten ikke er noget motorbrems.

koden
Nyt medlem
Indlæg: 434
Tilmeldt: 18. nov 2008, 11:30
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 2 times
Been thanked: 72 times

Re: Ingen motorbrems med DSG?

Indlæg af koden » 11. aug 2019, 08:54

perw skrev:
11. aug 2019, 08:42
Vi var på ferie første gang i år med en bil med DSG og campingvogn. Vi var til Italien og Kroatien.
Ned af bakke og bjergene synes jeg ikke jeg havde problemer med at motorbremse. Jeg kørte så gearene manuelt og gearet ned.
Kan det ikke være campingvognen der har bremset?
Tænker den har en påløbsbremse?

Brugeravatar
9had
Medlem
Indlæg: 942
Tilmeldt: 15. maj 2011, 09:41
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Slagelse
Has thanked: 15 times
Been thanked: 25 times
Kontakt:

Re: Ingen motorbrems med DSG?

Indlæg af 9had » 11. aug 2019, 09:08

Da jeg for 20+ år tog mit kørekort, så husker jeg at min kørelærer nævnte jeg skal ned i lavere gear når jeg skal bremse med motoren. Og de har altid været sådan når jeg skal bremse med motoren så var det skift i lavere gear. Uanset om det er manuel eller dsg.
Så det har nok været sådan i lang tid.
Måske kommer i fra lastbil erfaring og forventer motorbremse funktion i en personbil at være den samme?
Billede
Har du problemer med din DSG7 gearkasse? Se facebook siden!
VW Touran Highline (2011) 1.6 TDI 105 hk DSG7, Teknik/DK/Sport/Vinter-pakke, DeepBlack Perle Effekt, 7 sæder, RCD310, tonede ruder bag, Michelin HP Primacy 17" 225/45/R17 bonus pakker gratis upgrade :: DSG7gate + Dieselgate

koden
Nyt medlem
Indlæg: 434
Tilmeldt: 18. nov 2008, 11:30
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 2 times
Been thanked: 72 times

Re: Ingen motorbrems med DSG?

Indlæg af koden » 11. aug 2019, 09:15

9had skrev:
11. aug 2019, 09:08
Da jeg for 20+ år tog mit kørekort, så husker jeg at min kørelærer nævnte jeg skal ned i lavere gear når jeg skal bremse med motoren. Og de har altid været sådan når jeg skal bremse med motoren så var det skift i lavere gear. Uanset om det er manuel eller dsg.
Så det har nok været sådan i lang tid.
Måske kommer i fra lastbil erfaring og forventer motorbremse funktion i en personbil at være den samme?
Det er noget andet... den motorbrems som jeg eflerlyser er den som min 14 år gamle manuelle 5 gears bil laver når jeg i 5 gear slipper speeder.
Den er ikke i min octavia DSG... overhovedet når jeg slipper speeder i enten 7,6 eller 5 gear.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13237
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3204 times
Been thanked: 4540 times

Re: Ingen motorbrems med DSG?

Indlæg af HansH » 11. aug 2019, 09:24

9had skrev:
11. aug 2019, 09:08
Måske kommer i fra lastbil erfaring og forventer motorbremse funktion i en personbil at være den samme?
Nu ved jeg ikke om du med "I" mener trådstarter ? :)

Men jeg forklarer jo i mit indlæg, hvorfor der eksempelvis er en verden til forskel på den motorbremseeffekt der er i en moderne personbil, og så en moderne lastbil. Dvs det burde fremgå at jeg ikke har nogen bristede forventninger mht. effekten i en personbil.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13237
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3204 times
Been thanked: 4540 times

Re: Ingen motorbrems med DSG?

Indlæg af HansH » 11. aug 2019, 09:27

koden skrev:
11. aug 2019, 08:54
Synes også dieselbiler motorbremser dårligere end benzinbiler.
Det er der en naturlig forklaring på. Se det link jeg postede tidligere ---> https://en.wikipedia.org/wiki/Engine_braking
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

perw
Medlem
Indlæg: 1158
Tilmeldt: 8. maj 2019, 06:16
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 63 times
Been thanked: 224 times

Re: Ingen motorbrems med DSG?

Indlæg af perw » 11. aug 2019, 10:44

koden skrev:
11. aug 2019, 08:54
perw skrev:
11. aug 2019, 08:42
Vi var på ferie første gang i år med en bil med DSG og campingvogn. Vi var til Italien og Kroatien.
Ned af bakke og bjergene synes jeg ikke jeg havde problemer med at motorbremse. Jeg kørte så gearene manuelt og gearet ned.
Kan det ikke være campingvognen der har bremset?
Tænker den har en påløbsbremse?
Det er jeg sikker på ikke er tilfældet. Det er bilen.
Nogle bakker var bremsningen for kraftig og så gik jeg ned i gear for at undgå at give gas.

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5568
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 316 times
Been thanked: 367 times

Re: Ingen motorbrems med DSG?

Indlæg af GranTurismo » 11. aug 2019, 11:30

Der er en friløbsfunktion, som gør at den ikke motorbremser ved speederløft. Kan det ikke være det som giver indtryk af, at den ikke motorbremser?

Jeg har fået TVS stage 2* software i min DQ200 og der er friløbsfunktionen blevet deaktiveret og motorbremsning er til gengæld blevet reduceret. Se nederste rubrik i dette skema:

Billede
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13237
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3204 times
Been thanked: 4540 times

Re: Ingen motorbrems med DSG?

Indlæg af HansH » 11. aug 2019, 11:52

@Tommy - hvad er "Gear display indicator (MFA) activation" ? (nr 3 punkt nedefra)

Bilen viser jo allerede ab fabrik hvilket gear der køres i..
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5568
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 316 times
Been thanked: 367 times

Re: Ingen motorbrems med DSG?

Indlæg af GranTurismo » 11. aug 2019, 13:49

HansH skrev:
11. aug 2019, 11:52
@Tommy - hvad er "Gear display indicator (MFA) activation" ? (nr 3 punkt nedefra)

Bilen viser jo allerede ab fabrik hvilket gear der køres i..
Pas Hans. Det ved jeg sgu ikke. Jeg synes ikke mit MFD har ændret sig på det område. :D
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5568
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 316 times
Been thanked: 367 times

Re: Ingen motorbrems med DSG?

Indlæg af GranTurismo » 11. aug 2019, 14:23

GranTurismo skrev:
11. aug 2019, 13:49
HansH skrev:
11. aug 2019, 11:52
@Tommy - hvad er "Gear display indicator (MFA) activation" ? (nr 3 punkt nedefra)

Bilen viser jo allerede ab fabrik hvilket gear der køres i..
Pas Hans. Det ved jeg sgu ikke. Jeg synes ikke mit MFD har ændret sig på det område. :D
Eller jo der er forresten den forskel, at nu skriver den først D2, når den rent faktisk skifter til andet gear, hvor den som standard skriver D2 inden den skifter. F.eks. hvis man sætter igang i tomgang og lader den rulle, så viser den som standard D2 ret hurtigt selvom den kører i første gear.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Mkp
Nyt medlem
Indlæg: 211
Tilmeldt: 5. feb 2014, 19:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 50 times
Been thanked: 20 times

Re: Ingen motorbrems med DSG?

Indlæg af Mkp » 13. aug 2019, 12:09

Jeg har i hvertfald heller ikke meget motorbrems, når jeg slipper speederen slukker motoren som udgangspunkt og bilen triller bare stille ned i fart


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brugeravatar
jencka
Medlem
Indlæg: 786
Tilmeldt: 1. maj 2017, 16:42
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 154 times
Been thanked: 119 times

Re: Ingen motorbrems med DSG?

Indlæg af jencka » 3. apr 2023, 12:01

Genopliver lige denne

@BrianDS
Skifter lige herover for det giver mere mening med mit spørgsmål

I tråden om "Ting jeg lærte...." skrev du i en qoute:
I DSG gearkassen kunne man i øvrigt også vælge imellem motorbremse og coasting, ligesom B og D i elbilen...

Nu har jeg læste hele denne tråd samt hvad der ellers var relevant for det her i "Ting jeg lærte..." og så har jeg været ude at køre i min Octavia DSG (se nede for hvilken).

Jeg kan simpelthen ikke få nogle mærkbare ændringer hverken med eller uden start/stop aktiviret samt let tryk på hhv. speeder og bremse. Den viser i displayet at den holder sig i det pågældende gear.
Følelsen?
Den er enten meget lidt motorbrems eller også at det bare at den coaster.
Kører stort set altid i D men en sjælden gang i S. Der er ikke noget ECO valg for mig. Ud over D og S kan jeg kun vælge selv at skifte gearet - frem gearstang for at geare op og tilbage for gear ned
Så det ser ikke ud til at det du skriver er et valg for mig.

Edit: Sry så har jeg vrøvlet noget.
Det var denne tråd jeg refererede til når jeg siger jeg har læst den igennem. Denne tråd har jeg jo selv skrevet i.

viewtopic.php?t=154080

Nå men jeg har sikkert skrevet noget vrøvl så - så undlad bare at svare 😉
Octavia combi Style pre facelift 2017 1,0 TSI DSG
Intet ekstraudstyr der er værd at nævne ;-)

Besvar

Tilbage til "Transmission"