Har en 1.5 TSI med 7-trins DSG.
Tror ikke den fejler noget, men synes ikke den kører særlig godt ift. min gamle bil som havde en 6 trins DSG.
Synes den virker nervøs og hænger i gearene.
Problemet med diagnostisering af fejl er at det til tider kan være meget svært at finde den reelle årsag. Én ting er koblinger der glider noget helt andet er at gearskiftene kunne være bedre (blødere). Det sidste har kun sjældent noget med gearkassen at gøre. Som regel er det motoren der ikke styres ordentlig på skiftetidspunkterne.
Jeg tror du har overset at netop den motor du har er leveret med elendig og ufærdig motorstyringssoftware og at det højst sandsynligt er det der driller.
Jeg kører selv 1.5TSI DSG og har ventet i over et år på at få opdateret motorstyringssoftwaren. Det fik jeg så endelig i denne uge og det blev en helt anden bil. Også gearskiftene som jeg en gang i mellem oplevede som deciderede knoklede er blevet markant blødere.
Det havde intet med gearkassen at gøre men derimod en helt del med motorgangen.
Jeg vil anbefale dig at bruge noget tid på denne tråd
Det er slet ikke umuligt at du vil opleve en helt anden bil med en opdateret motorstyringssoftware.
Hvilken bil skriver du her om?
Mvh
cnp-vag
Hej
Jeg har allerede fået opdateret motorstyringen. Hvilket i øvrigt ikke har hjulpet på hoppende acceleration.
Bilen er en Superb fra August i år.
Jeg er med på problemerne på 1.5 TSI men er overbevist om at det jeg oplever er forårsaget af gearkassen.
Et eksempel er at jeg under kraftig acceleration risikerer at den kører helt ud i begrænseren.... og bliver i det omdrejningsområde UDEN at skifte op.
Interessant problem din bil har. Hvad siger dit Skoda-værksted til fejlen?
Den opdatering jeg lige har fået lagt på er frigivet til min Leon den 19. november og har gjort gearskifte helt bløde uanset hvad jeg har prøvet indtil nu. Det er faktisk blevet en helt anden bil at køre i.
Jeg har netop fået opdateret (af 3. part) software på gearkassen (Touran 1,4 TSI)....og det har hjulpet en del på måden den vælger gear og hvornår.
Mit oprindelige problem er udpræget i 4. og 5. gear, hvor koblingen ligesom "glider/rykker" op gennem omdrejningsskalen ved dellast. Egentlig ligegyldig om den er varm eller kold. man kan også høre den lavfrekvente resonans af en svagt ruskende kobling i korte sekvenser og det er mærkbart på bilens træk/acceleration.
Er det et glideproblem fordi koblingen stadig ikke trykker hårdt nok?
Jeg har fulgt meget med i den store og lange tråd om DQ200, der nu er oppe på 128 sider!
Og nu har jeg også lige læst denne tråd igennem.
I morgen skal jeg ud og prøvekøre en 2019'er Polo 1,0 Comfortline med 4000 km på klokken og med DSG-gear. Bilen har bare ALT, hvad jeg ønsker mig af udstyr. Den bil har netop den DQ200-automatkasse, men mit spørgsmål går lidt på, at da bilen har 'den lille' motor med 95 heste / 175 nm, har det så en positiv effekt på holdbarheden af gearkassen? Af alle de indlæg, jeg har læst, så synes de fleste af problemerne at være sket med de lidt større motorer (1,4 / 1,8) med større moment. Passer 1,0'eren med det lavere moment måske bedre til DQ200?
Jeg har fulgt meget med i den store og lange tråd om DQ200, der nu er oppe på 128 sider!
Og nu har jeg også lige læst denne tråd igennem.
I morgen skal jeg ud og prøvekøre en 2019'er Polo 1,0 Comfortline med 4000 km på klokken og med DSG-gear. Bilen har bare ALT, hvad jeg ønsker mig af udstyr. Den bil har netop den DQ200-automatkasse, men mit spørgsmål går lidt på, at da bilen har 'den lille' motor med 95 heste / 175 nm, har det så en positiv effekt på holdbarheden af gearkassen? Af alle de indlæg, jeg har læst, så synes de fleste af problemerne at være sket med de lidt større motorer (1,4 / 1,8) med større moment. Passer 1,0'eren med det lavere moment måske bedre til DQ200?
M.v.h.
Lars
Det gælder alle motorer da det ikke kun er ved fuld gas.
Jeg har netop fået opdateret (af 3. part) software på gearkassen (Touran 1,4 TSI)....og det har hjulpet en del på måden den vælger gear og hvornår.
Mit oprindelige problem er udpræget i 4. og 5. gear, hvor koblingen ligesom "glider/rykker" op gennem omdrejningsskalen ved dellast. Egentlig ligegyldig om den er varm eller kold. man kan også høre den lavfrekvente resonans af en svagt ruskende kobling i korte sekvenser og det er mærkbart på bilens træk/acceleration.
Er det et glideproblem fordi koblingen stadig ikke trykker hårdt nok?
Jeg føler virkelig med dig. Det var også sådan min opførte sig - fuldstændig det samme som video'en. Den lavfrekvente resonans du beskriver, som kommer i korte sekvenser havde jeg også. Det ødelagde køreoplevelsen fuldstændig for mig.
Grundlæggende er det fordi det er en skrammel konstruktion. Jeg byttede min bil ind med en DQ381, da VW sagde at den opførsel var helt normalt
Så min anbefaling vil være: Byt det skrammel ud til en med en ordentlig gearkasse.
Jeg har fulgt meget med i den store og lange tråd om DQ200, der nu er oppe på 128 sider!
Og nu har jeg også lige læst denne tråd igennem.
I morgen skal jeg ud og prøvekøre en 2019'er Polo 1,0 Comfortline med 4000 km på klokken og med DSG-gear. Bilen har bare ALT, hvad jeg ønsker mig af udstyr. Den bil har netop den DQ200-automatkasse, men mit spørgsmål går lidt på, at da bilen har 'den lille' motor med 95 heste / 175 nm, har det så en positiv effekt på holdbarheden af gearkassen? Af alle de indlæg, jeg har læst, så synes de fleste af problemerne at være sket med de lidt større motorer (1,4 / 1,8) med større moment. Passer 1,0'eren med det lavere moment måske bedre til DQ200?
M.v.h.
Lars
Jeg kørte i en næsten sprit ny Polo 1.0 95 hk dsg7 med under 1000 km på tælleren over nogle dage for 3 uger siden. Den gled i koblingen og gik ret ujævnt i motoren når den var kold, ligeledes med "ketchupeffekt" ved igangsætning. Faktisk blev både jeg og fruen køresyge i bilen.
Tillgengæld kørte jeg på ca. samme tidspunkt i en ligeledes næsten ny Touran med den nye 1.5 evo tsi motor. Den kørte som en drøm.
Jeg har fulgt meget med i den store og lange tråd om DQ200, der nu er oppe på 128 sider!
Og nu har jeg også lige læst denne tråd igennem.
I morgen skal jeg ud og prøvekøre en 2019'er Polo 1,0 Comfortline med 4000 km på klokken og med DSG-gear. Bilen har bare ALT, hvad jeg ønsker mig af udstyr. Den bil har netop den DQ200-automatkasse, men mit spørgsmål går lidt på, at da bilen har 'den lille' motor med 95 heste / 175 nm, har det så en positiv effekt på holdbarheden af gearkassen? Af alle de indlæg, jeg har læst, så synes de fleste af problemerne at være sket med de lidt større motorer (1,4 / 1,8) med større moment. Passer 1,0'eren med det lavere moment måske bedre til DQ200?
M.v.h.
Lars
Jeg kørte i en næsten sprit ny Polo 1.0 95 hk dsg7 med under 1000 km på tælleren over nogle dage for 3 uger siden. Den gled i koblingen og gik ret ujævnt i motoren når den var kold, ligeledes med "ketchupeffekt" ved igangsætning. Faktisk blev både jeg og fruen køresyge i bilen.
Tillgengæld kørte jeg på ca. samme tidspunkt i en ligeledes næsten ny Touran med den nye 1.5 evo tsi motor. Den kørte som en drøm.
Det virker mest af alt bare som et lotteri Øv, øv... Den passer ellers lige til mig, den Polo. Men 200.000 er sgu også mange penge, hvis man efterfølgende skal rende og ærgre sig over det.
Jeg har fulgt meget med i den store og lange tråd om DQ200, der nu er oppe på 128 sider!
Og nu har jeg også lige læst denne tråd igennem.
I morgen skal jeg ud og prøvekøre en 2019'er Polo 1,0 Comfortline med 4000 km på klokken og med DSG-gear. Bilen har bare ALT, hvad jeg ønsker mig af udstyr. Den bil har netop den DQ200-automatkasse, men mit spørgsmål går lidt på, at da bilen har 'den lille' motor med 95 heste / 175 nm, har det så en positiv effekt på holdbarheden af gearkassen? Af alle de indlæg, jeg har læst, så synes de fleste af problemerne at være sket med de lidt større motorer (1,4 / 1,8) med større moment. Passer 1,0'eren med det lavere moment måske bedre til DQ200?
M.v.h.
Lars
Jeg kørte i en næsten sprit ny Polo 1.0 95 hk dsg7 med under 1000 km på tælleren over nogle dage for 3 uger siden. Den gled i koblingen og gik ret ujævnt i motoren når den var kold, ligeledes med "ketchupeffekt" ved igangsætning. Faktisk blev både jeg og fruen køresyge i bilen.
Tillgengæld kørte jeg på ca. samme tidspunkt i en ligeledes næsten ny Touran med den nye 1.5 evo tsi motor. Den kørte som en drøm.
Det virker mest af alt bare som et lotteri Øv, øv... Den passer ellers lige til mig, den Polo. Men 200.000 er sgu også mange penge, hvis man efterfølgende skal rende og ærgre sig over det.
Jeg kører selv Polo GTI med 6trins dsg dq250, den skifter nogenlunde, men med uregelmæssige hårde skift i de lave gear.
På arbejde kører jeg mange forskellige VWer med enten dq250 eller 7trins vådkobling (dq380 tænker jeg). Fælles er, at ingen af dem rigtig skifter og kører på samme måde. Også selvom det er samme type.
Jeg har netop fået opdateret (af 3. part) software på gearkassen (Touran 1,4 TSI)....og det har hjulpet en del på måden den vælger gear og hvornår.
Mit oprindelige problem er udpræget i 4. og 5. gear, hvor koblingen ligesom "glider/rykker" op gennem omdrejningsskalen ved dellast. Egentlig ligegyldig om den er varm eller kold. man kan også høre den lavfrekvente resonans af en svagt ruskende kobling i korte sekvenser og det er mærkbart på bilens træk/acceleration.
Er det et glideproblem fordi koblingen stadig ikke trykker hårdt nok?
Jeg føler virkelig med dig. Det var også sådan min opførte sig - fuldstændig det samme som video'en. Den lavfrekvente resonans du beskriver, som kommer i korte sekvenser havde jeg også. Det ødelagde køreoplevelsen fuldstændig for mig.
Grundlæggende er det fordi det er en skrammel konstruktion. Jeg byttede min bil ind med en DQ381, da VW sagde at den opførsel var helt normalt
Så min anbefaling vil være: Byt det skrammel ud til en med en ordentlig gearkasse.
Skræmmende at høre. Nu har jeg fået en Stage2 update på motor/gearkasse og det har hjulpet en del. Stadig har den tendensen udpræget isoleret til 5. gear ved dellast (let speeder) og specielt med belastning op ad bakker (bor i Vejle!).
Nu skal det hele lige have lov til at selvkalibrere sig færdig, og så håber jeg det sidste kan finjusteres væk
Jeg har netop fået opdateret (af 3. part) software på gearkassen (Touran 1,4 TSI)....og det har hjulpet en del på måden den vælger gear og hvornår.
Mit oprindelige problem er udpræget i 4. og 5. gear, hvor koblingen ligesom "glider/rykker" op gennem omdrejningsskalen ved dellast. Egentlig ligegyldig om den er varm eller kold. man kan også høre den lavfrekvente resonans af en svagt ruskende kobling i korte sekvenser og det er mærkbart på bilens træk/acceleration.
Er det et glideproblem fordi koblingen stadig ikke trykker hårdt nok?
Jeg føler virkelig med dig. Det var også sådan min opførte sig - fuldstændig det samme som video'en. Den lavfrekvente resonans du beskriver, som kommer i korte sekvenser havde jeg også. Det ødelagde køreoplevelsen fuldstændig for mig.
Grundlæggende er det fordi det er en skrammel konstruktion. Jeg byttede min bil ind med en DQ381, da VW sagde at den opførsel var helt normalt
Så min anbefaling vil være: Byt det skrammel ud til en med en ordentlig gearkasse.
Skræmmende at høre. Nu har jeg fået en Stage2 update på motor/gearkasse og det har hjulpet en del. Stadig har den tendensen udpræget isoleret til 5. gear ved dellast (let speeder) og specielt med belastning op ad bakker (bor i Vejle!).
Nu skal det hele lige have lov til at selvkalibrere sig færdig, og så håber jeg det sidste kan finjusteres væk
Håber ihvertfald for dig, at du er sluppet af med den ekstrem irriterende lavfrekvente resonans. For den kan virkelig gøre enhver tur træls.
Har en 1.5 TSI med 7-trins DSG.
Tror ikke den fejler noget, men synes ikke den kører særlig godt ift. min gamle bil som havde en 6 trins DSG.
Synes den virker nervøs og hænger i gearene.
Problemet med diagnostisering af fejl er at det til tider kan være meget svært at finde den reelle årsag. Én ting er koblinger der glider noget helt andet er at gearskiftene kunne være bedre (blødere). Det sidste har kun sjældent noget med gearkassen at gøre. Som regel er det motoren der ikke styres ordentlig på skiftetidspunkterne.
Jeg tror du har overset at netop den motor du har er leveret med elendig og ufærdig motorstyringssoftware og at det højst sandsynligt er det der driller.
Jeg kører selv 1.5TSI DSG og har ventet i over et år på at få opdateret motorstyringssoftwaren. Det fik jeg så endelig i denne uge og det blev en helt anden bil. Også gearskiftene som jeg en gang i mellem oplevede som deciderede knoklede er blevet markant blødere.
Det havde intet med gearkassen at gøre men derimod en helt del med motorgangen.
Jeg vil anbefale dig at bruge noget tid på denne tråd
Det er slet ikke umuligt at du vil opleve en helt anden bil med en opdateret motorstyringssoftware.
Hvilken bil skriver du her om?
Mvh
cnp-vag
Hej
Jeg har allerede fået opdateret motorstyringen. Hvilket i øvrigt ikke har hjulpet på hoppende acceleration.
Bilen er en Superb fra August i år.
Jeg er med på problemerne på 1.5 TSI men er overbevist om at det jeg oplever er forårsaget af gearkassen.
Et eksempel er at jeg under kraftig acceleration risikerer at den kører helt ud i begrænseren.... og bliver i det omdrejningsområde UDEN at skifte op.
Har kørt 111000 i min Golf 7 dsg 7 fra 2016 helt uden problemer.
Den kan ruske lidt hvis den er kold og der er fugtigt, men det forekommer jo også ved manuelt gear og kobling
Jeg har netop fået opdateret (af 3. part) software på gearkassen (Touran 1,4 TSI)....og det har hjulpet en del på måden den vælger gear og hvornår.
Mit oprindelige problem er udpræget i 4. og 5. gear, hvor koblingen ligesom "glider/rykker" op gennem omdrejningsskalen ved dellast. Egentlig ligegyldig om den er varm eller kold. man kan også høre den lavfrekvente resonans af en svagt ruskende kobling i korte sekvenser og det er mærkbart på bilens træk/acceleration.
Er det et glideproblem fordi koblingen stadig ikke trykker hårdt nok?
Den lavfrekvente resonans du beskriver. Kan du uddybe lidt mere omkring den hvordan den føles?