Grundindstilling DSG7-DQ200

Alt vedr. gear, kobling mv.
Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Grundindstilling DSG7-DQ200

Indlæg af HansH » 6. maj 2021, 07:00

Moesgaard2 skrev:
6. maj 2021, 06:54
Syntes den skifter lidt sjovt en gang imellem. Jeg Tænker om den skal finde ud af hvordan den skifter bedst efter mit behøv? :)
Når du skriver "skifter sjovt", hvad mener du så helt præcist ?
- at den ikke skifter gear ved de omdrejningstal du forventer ?
- at selve gearskiftet mærkes mere end sædvanligt, dvs lyde, hård tilkobling.. etc ?
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Moesgaard2
Helt nyt medlem
Indlæg: 43
Tilmeldt: 24. feb 2013, 20:06
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 3 times
Been thanked: 3 times

Re: Grundindstilling DSG7-DQ200

Indlæg af Moesgaard2 » 6. maj 2021, 07:09

Syntes den skifter meget hurtigt op i gear. F.eks. 6 gear ved 60km/t men det nok softwaren i gearkassen der er sådan :)

Syntes den siger lige Lyde og lidt hård tilkobling en gang imellem 😔

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Grundindstilling DSG7-DQ200

Indlæg af HansH » 6. maj 2021, 07:16

Moesgaard2 skrev:
6. maj 2021, 07:09
Syntes den skifter meget hurtigt op i gear. F.eks. 6 gear ved 60km/t men det nok softwaren i gearkassen der er sådan :)

Syntes den siger lige Lyde og lidt hård tilkobling en gang imellem 😔
OK.
Men prøv lige at forklare, om den gør noget, som den ikke gjorde før grundindstillingen ?
Dvs de lyde du snakker om, og lidt hård tilkobling en gang imellem ..... er det alt sammen noget der er startet efter grundindstilling ?

Hvor mange km har du kørt efter grundindstilling ?
Lavede du selv grundindstillingen ? Og blev den definerede testkørsel udført lige bagefter ?

Mht. upshift;
Min Octavia skifter til 7. gear ved 62 km/t med blød speederfod og standard map.
Det er der intet du kan gøre ved, andet end at få lavet custom map (som jeg har fået lavet).
Du kan selvfølgelig trykke speederen noget længere ned, så den accelererer hurtigere. Så vil den også trække gearene tilsvarende længere ud. Men det er jo ikke sikkert at man har lyst til at accelerere hurtigere, eller det kan være der ikke er plads til det i trafikken osv osv.

Jeg formoder du snakker om et scenarie hvor du siger .... 60 km/t - der skal den bare blive pænt i 6. gear!
Men sådan fungerer softwaren desværre ikke. Den er designet med - efter min smag - meget tidlige upshifts når du kører blød fod.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Moesgaard2
Helt nyt medlem
Indlæg: 43
Tilmeldt: 24. feb 2013, 20:06
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 3 times
Been thanked: 3 times

Re: Grundindstilling DSG7-DQ200

Indlæg af Moesgaard2 » 6. maj 2021, 07:40

Det er kommet efter grundindstilling.
Jeg har kørt små 200 km siden.

Inden grundindstilling følte jeg den gled i koblingen imellem 4 og 5 gear selv med en blød fod på speederen. :( (det så stoppet nu)

Jeg har selv grundindstilt den. Testkørelsen blev ikke gjort lige efter men en halv time senere ca, kan det være det? :|

Jeg bestilte en chip og en gearkasse optimering oppe ved Landberg igår :)

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Grundindstilling DSG7-DQ200

Indlæg af HansH » 6. maj 2021, 08:01

Din fremgangsmåde lyder helt OK.
Du har gennemført testkørslen som defineret af ross-tech, og efterfølgende kørt 200km.

Med den historik vil jeg mene at din gearkasse på nuv tidspunkt i det store og hele har adapteret sig. Den vil muligvis finjustere koblingernes bite point en lille bitte smule mere henad vejen, men jeg vil gætte på at det ikke er noget du vil kunne mærke.

At der går en halv time fra grundindstillingen er gennemført, og til du udfører testkørslen er ligegyldigt.
Det fungerer på den måde, at gearkassens program har nogle bestemte "kørselsmønstre" den gerne vil se nogle gange.
Den har så internt nogle tællere som efter en grundindstilling starter på ... 3 eller 5 ... kan jeg ikke lige huske.

Hver gang den genkender et af de mønstre den leder efter, så snupper den læringsværdierne, og tæller tælleren ned.
Når tælleren rammer 0 betyder det - "Nu har jeg set nok og lært det jeg skulle".
Man kan med VCDS følge de tællere i måleblokke. Jeg har prøvet at sidde på passagersædet med VCDS i skødet mens en anden har kørt, og kunnet følge med i hvordan den talte tællerne ned hver gang man "ramte" dens mønster..

Hvis du ikke udfører den beskrevne testkørsel, afventer den blot at de mønstre den vil se, optræder i din daglige kørsel - og så snupper den hvad den skal bruge dér.
Og den er tålmodig :) Der er ingen tidsbegrænsning på hvor hurtigt den kræver at lære det. Den venter bare og følger med i din kørsel.
Den skal nok få fat i hvad den skal bruge, også selv om du ikke havde kørt testkørslen som defineret af ross-tech.
Det betyder i virkeligheden blot at indlæringsprocessen bliver strukket ud, afhængig af hvor/hvordan du nu lige kører til daglig.

Det er fint du har bestilt DSGMOD ved Thomas. Det kan jeg kun anbefale varmt.
Du skal dog forstå hvad det er han kan med det DSGMOD.

Han kan ændre på de tidlige upshifts i D programmet, så du får noget der er til at holde ud at køre med.
Han kan også få selve gearskiftene til at ske hurtigere - op til 20ms hurtigere. Det svarer til den hastighed hvormed de sker når du sætter den i S.
HVIS du døjede med glidende koblinger, kan han øge dit koblingstryk med op til 20%. Men det skal du KUN begive dig ud i, hvis du rent faktisk HAR problemer med glidende koblinger. Ellers vil jeg ikke anbefale at pille ved det.

Men han kan ikke fjerne lyde og det du kalder "til tider hård tilkobling". Det må du ikke forvente.
These users thanked the author HansH for the post (total 2):
Anders Dsvj
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Moesgaard2
Helt nyt medlem
Indlæg: 43
Tilmeldt: 24. feb 2013, 20:06
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 3 times
Been thanked: 3 times

Re: Grundindstilling DSG7-DQ200

Indlæg af Moesgaard2 » 7. maj 2021, 17:44

Jeg valgte idag og prøve forfra.
Jeg satte den til og grundindstille også tog jeg testkørelsen lige bagefter.
Den skifter meget bedre end før samt det ser ikke ud til den glider mellem 4 og 5 mere :D

Kan du huske hvad nr den måleblok har? Det kunne være sjovt og se om den står på 0 :)

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Grundindstilling DSG7-DQ200

Indlæg af HansH » 7. maj 2021, 18:58

Moesgaard2 skrev:
7. maj 2021, 17:44
Jeg valgte idag og prøve forfra.
Jeg satte den til og grundindstille også tog jeg testkørelsen lige bagefter.
Den skifter meget bedre end før samt det ser ikke ud til den glider mellem 4 og 5 mere :D

Kan du huske hvad nr den måleblok har? Det kunne være sjovt og se om den står på 0 :)
Jeg har koblingernes adaptionstællere i måleblokke 180.1 og 200.1.

Jeg aner ikke om de ligger samme sted på din Golf 7, som er en generation nyere end min gamle kasse....

Fedt at den har forbedret sig efter endnu en basic setting :) Prøv da med et par stykker mere.. :D
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Moesgaard2
Helt nyt medlem
Indlæg: 43
Tilmeldt: 24. feb 2013, 20:06
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 3 times
Been thanked: 3 times

Re: Grundindstilling DSG7-DQ200

Indlæg af Moesgaard2 » 7. maj 2021, 20:51

Tak det må jeg lige have kigget på i Morgen :)

Haha ja :lol:

Besvar

Tilbage til "Transmission"