DQ200 Landberg custom software

Alt vedr. gear, kobling mv.
Brugeravatar
Martin1986
Aktiv medlem
Indlæg: 2361
Tilmeldt: 4. feb 2011, 16:01
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Herning
Has thanked: 36 times
Been thanked: 105 times

Re: DQ200 Landberg custom software

Indlæg af Martin1986 » 9. apr 2020, 07:50

Jeg tror du er en drømmekunde og få ind i ens butik Hans :)
Nuværende bil: BMW F11 530D

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: DQ200 Landberg custom software

Indlæg af HansH » 9. apr 2020, 08:46

Martin1986 skrev:
9. apr 2020, 07:50
Jeg tror du er en drømmekunde og få ind i ens butik Hans :)
Arrr.. det er jeg nu ikke helt så sikker på, at alle jeg har handlet med vil skrive under på.. :!: Men tak Martin.

Forventningsafstemning er det magiske ord.
Hvis jeg køber en metervare, så er mine forventninger selvfølgelig noget andet.
Hvis man begynder at rode med custom software til sin bils controllere, så er man nødt til at se på tingene med andre briller.

Thomas har ikke på noget tidspunkt bildt mig ind at han har lavet 500 stk 2010 Octavia 1.4TSI DQ200, og at der således var tale om en ekspeditionssag.
Tværtimod har han gjort det klart, at en så gammel bil også var "ubetrådt land" for ham, og at han derfor så det som en interessant udviklingsopgave sammen med en kunde der var ... "forandringsparat" :) Dvs forstår at sådan noget ikke er "bare lige.."
Så ingen problemer .. der har været fuld afstemning fra første færd.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: DQ200 Landberg custom software

Indlæg af HansH » 14. apr 2020, 12:08

Efter at have opdateret Thomas om udviklingen, modtog jeg flg. svar fra ham:

"Jeg er jævnt <biiip> over, at CMD åbenbart har den fejl, at den ændrer kodningen når den programmerer DSG.
Vi har prøvet på en tilsvarende gearkasse her i dag og sørme om ikke kodningen ændres fra 20 til 16?! Sikke noget pis altså...
Har en makker der er hos VW og jeg kan godt huske han har sagt, at deres tester sagde, at bilen var kodet forkert når der var lavet DSGMOD på den generation DSG du kører med - nu har du heldigvis fundet forklaringen.
Og det er jo ganske let at ændre, bare man lige ved det....
Men jeg bliver jævnt <biiip> når en fejl i vores udstyr får mig til at fremstå som <biiip>...."

Det er altså tilsyneladende:
1) en bug i CMD
2) eller en bug i bilens controller
3) eller en kombination af 1+2

Fænomenet opstår givetvis ikke ved programmering af TCU'en i en MQB bil, for så var man for længst stødt på det.

Det er den slags bump på vejen jeg mener man er nødt til at være indstillet på, når man involverer sig i et udviklingsprojekt.
These users thanked the author HansH for the post (total 4):
Targetkwsi-skGlerup
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

claussor
Aktiv medlem
Indlæg: 1778
Tilmeldt: 9. mar 2010, 13:08
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 181 times
Been thanked: 281 times

Re: DQ200 Landberg custom software

Indlæg af claussor » 14. apr 2020, 12:27

Gad vide hvad det 20 til 16 gør? Jeg tænker på den store tråd vi har med glideri hvor det typisk ikke er et problem før 2013. Gad godt vide hvad der ligger bag i generationsforskellen på ellers samme gearkasse :-)

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: DQ200 Landberg custom software

Indlæg af HansH » 14. apr 2020, 12:32

claussor skrev:
14. apr 2020, 12:27
Gad vide hvad det 20 til 16 gør?
Yes. Som jeg skrev tidligere.. jeg gad VIRKELIG godt vide hvad funktion bit2 i kodningen har!! :)
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: DQ200 Landberg custom software

Indlæg af HansH » 18. apr 2020, 20:39

kGlerup skrev:
6. apr 2020, 21:18
nielshm skrev:I 6. og 7. gear vipper omdrejningstælleren lidt op og ned. Er det din fod som ikke er helt rolig, eller er det noget som den bare gør?
Synes godt nok også det ser ud til at den glider meget i koblingerne, både i lige og ulige gear..
Dog klart værst før optimering.
Det er ikke min oplevelse at den glider, og der er ikke pillet ved koblingstryk i Thomas' remap.
Jeg har kun fået ændret upshift points.

Nu var der jo en forklaring på at den opførte sig skørt efter optimeringen (se tidligere indlæg), men efter at den kodning blev rettet, kører den igen som den skal (som den gjorde inden det issue med kodningen).

Men jeg tror også det betyder lidt, at jeg på videoen giver meget roligt gas, for at se præcis ved hvilket omdrejningstal den skifter til næste gear. Det var jo hele pointen med videoen.
Man skal jo blot lette en my på speederen, så vipper nålen også en my ned på omdr.tælleren.

Som jeg altid har forstået glide-problematikken, fremprovokeres denne bedst ved en max acceleration fra lave omdr. i 4. og 5. gear. Dvs flad pedal. Så er der i hvert fald ikke noget tvivl mht. at vippe med foden :)
Sådan en video vil jeg prøve at lave i næste uge og lægge op. Så kan du jo vurdere om du synes den glider.

I'll be back.. :)
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2607
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 609 times
Been thanked: 348 times

Re: DQ200 Landberg custom software

Indlæg af kGlerup » 19. apr 2020, 18:32

Vores Sportsvan opfører sig generelt fint ved kraftig acceleration, dog ikke når den er kold..
Men det er ved lette accelerationer den har klart mest tendens til glideri, helt som din video.
Prøv et par lette accelerationer med helt rolig speederfod, både med kold og varm motor.
På mig virker det som om den logik der regulerer hydrauliktryk efter belastning er alt for ivrig efter at skrue ned for trykket.
Men hvad.. Første service om lidt, hvor de får lov at se på det. Heldigvis er det en leasing bil

claussor
Aktiv medlem
Indlæg: 1778
Tilmeldt: 9. mar 2010, 13:08
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 181 times
Been thanked: 281 times

Re: DQ200 Landberg custom software

Indlæg af claussor » 20. apr 2020, 07:50

De glider også fint med jævn acceleration netop som Glerup skriver. Fra tredje gear typisk. Om det så også er gældende for den årgang du har ved jeg ikke.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: DQ200 Landberg custom software

Indlæg af HansH » 20. apr 2020, 08:06

claussor skrev:
20. apr 2020, 07:50
De glider også fint med jævn acceleration netop som Glerup skriver. Fra tredje gear typisk. Om det så også er gældende for den årgang du har ved jeg ikke.
Okay, modtaget.
Jeg har aldrig prøvet en MQB bil med DQ200, som virkelig led af problemet, og derfor har jeg aldrig følt på egen krop hvad det vil sige, når f.eks. omdr. farer op med 500 o/m som GaSelle beskrev efter en tur i en lejebil i England. Det lyder ret vildt i mine ører.. :shock:

Min egen havde det i mild grad i sin sene levetid med den gamle kobling (der som måske bekendt, blev skiftet for små 2 mdr siden).
Det var kun når 1) bilen var kold, og 2) det var fugtigt i vejret.
Og det var knap 200 omdr nålen hopppede op med, og man kunne tydeligt mærke det i bilen... føltes lidt som små udsættere.

Sådan som den kører nu ... hm, det kan godt være at nålen ser urolig ud på de videoer jeg har postet tidligere.. men det er ikke noget der mærkes fra førerpladsen. Så med andre ord - hvis det kun er den uro i nålen der er tale om, og jeg i øvrigt ikke kan mærke at trækkraften "afbrydes", så har jeg ingen problemer med det.

Men det er nok lidt svært at ensbenævne de ting. Jeg har som sagt ikke den erfaring / oplevelse i praksis som I har.
Jeg husker at du, claussor, har berettet om at du har prøvet 10+ MQB biler med problemet. Der kan jeg slet ikke være med på erfaringsskalaen :)

Jeg skal nok lige prøve at lave et par videoer, både af max acc og af rolig acc. Så ser vi.
These users thanked the author HansH for the post:
Sunny
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: DQ200 Landberg custom software

Indlæg af HansH » 25. apr 2020, 11:56

Som lovet, hermed et par videoer for at give et indtryk af om, og i givet fald hvor meget, min DQ200 glider i koblingen.
video 1 = blød acceleration fra 0-90 km/t
video 2 = max acc fra ca 1200 o/m i hh.vis 4. og 5. gear

Så kan de med erfaring i glidende DQ200 selv sammenligne.
Om end omdrejningsnålen ikke altid er 100% klippestabil, så opleves det fra førersædet ikke som at den sætter ud i trækkraften / glider.



Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2607
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 609 times
Been thanked: 348 times

Re: DQ200 Landberg custom software

Indlæg af kGlerup » 25. apr 2020, 13:54

Ser fint ud efter mening

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: DQ200 Landberg custom software

Indlæg af HansH » 19. jul 2020, 09:05

Tommy skrev:
2. apr 2020, 13:52
Ååh, jeg har ventet længe på dette indlæg :) og har i mellem tiden booket tid til samme omgang, blot til en 1,6TDI.... glæder mig til at se, hvordan skiftetiderne passer til fartgræserne i en diesel (50/60/80 km/t)...
Jeg er nysgerrig: Tilbagemelding på dit MOD .. ? :)
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
Tommy
Medlem
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:10
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 17 times
Been thanked: 46 times

Re: DQ200 Landberg custom software

Indlæg af Tommy » 19. jul 2020, 09:41

HansH skrev:
19. jul 2020, 09:05
Jeg er nysgerrig: Tilbagemelding på dit MOD .. ? :)
Jamen jo, det var jo en 2011 Golf 1,6tdi dsg7....
Den blev lavet med 140hl/320nm og dsg-mod med mere koblingstryk og senere skiftetider.
Ved testkørslen inden jeg vendte hjemad føltes det okay. Bilen trak fint og skiftede også helt uden at glide.
Da vi var tilbage i normalt kørselsmønster var oplevelsen ikke så god. Den kørte konsekvent ud til 2400-2600-2800 i de første gear, selv med meget let speeder. Unødvendigt og det gav en masse motorstøj. Ved fuld gas virkede det dog fint. Men normal morfar kørsel var ikke behageligt.
Så Landberg var super flink til at rulle dsg tilbage til standard og så fik motoren et mildere program med 135/300 hvilket fungerer helt uden problemer med gear/kobling 👍
Eneste problem nu, er at den bruger for meget diesel, da den ifølge Landberg må ha en defekt termostat og er for lang tid om at blive varm (problem når EGR er disabled). Men motor lyder sund, trækker fint osv, men dsg-mod passede ikke lige til vores temperament (diesel motorens)...
alt kan lade sig gøre... det er blot et spørgsmål om tid og penge
25 x vagcars and counting....

Brugeravatar
Charlimike
Aktiv medlem
Indlæg: 3244
Tilmeldt: 2. jan 2013, 16:36
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: Forum Chiptuning Danmark
Has thanked: 17 times
Been thanked: 210 times

Re: DQ200 Landberg custom software

Indlæg af Charlimike » 19. jul 2020, 10:39

Kan også være defekt lambda sonde som nogle 1.6 tdi lider af.
2022 Mercedes C300 d 2,0 AMG Line stc.
2023 Toyota Yaris 1.5 hybrid style
VCDS HEX NET PRO
Forum Chiptuning Danmark
VAG in my heart ❤️

"A problem shared is a problem halved"

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: DQ200 Landberg custom software

Indlæg af HansH » 19. jul 2020, 12:39

Tommy skrev:
19. jul 2020, 09:41
Jamen jo, det var jo en 2011 Golf 1,6tdi dsg7....
Den blev lavet med 140hl/320nm og dsg-mod med mere koblingstryk og senere skiftetider.
Ved testkørslen inden jeg vendte hjemad føltes det okay. Bilen trak fint og skiftede også helt uden at glide.
Da vi var tilbage i normalt kørselsmønster var oplevelsen ikke så god. Den kørte konsekvent ud til 2400-2600-2800 i de første gear, selv med meget let speeder. Unødvendigt og det gav en masse motorstøj. Ved fuld gas virkede det dog fint. Men normal morfar kørsel var ikke behageligt.
Hmm... 2400-2800 er alt, alt for meget til en diesel når vi snakker rolig kørsel. Sågar også pænt meget for højt til benzin, efter mit temperament.
Min Passat (diesel) er lavet til at skifte ved 1800 o/m, hvilket er passende til mig.

Må jeg spørge - hvad var grunden til, at I så ikke gik ind og arbejdede med at få sænket de skiftepunkter, så de kom til at passe ?
Det kan Thomas jo.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
Tommy
Medlem
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:10
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 17 times
Been thanked: 46 times

Re: DQ200 Landberg custom software

Indlæg af Tommy » 19. jul 2020, 13:33

HansH skrev:
19. jul 2020, 12:39


Hmm... 2400-2800 er alt, alt for meget til en diesel når vi snakker rolig kørsel. Sågar også pænt meget for højt til benzin, efter mit temperament.
Min Passat (diesel) er lavet til at skifte ved 1800 o/m, hvilket er passende til mig.

Må jeg spørge - hvad var grunden til, at I så ikke gik ind og arbejdede med at få sænket de skiftepunkter, så de kom til at passe ?
Det kan Thomas jo.
Jamen det var fordi at vi var godt tilfreds med de originale skiftetider... ja den går hurtigt i andet gear, men det er ok når man sætter langsomt igang, og de øvrige tider passer os fint. Det ville være meget lidt jeg kunne ønske mig anderledes... et andet opstået problem jeg glemte at nævne var at skiftene var blevet ret mærkbare og ikke så smooth som originalt.
Bilen kører super fint nu med smoooth gearskifte og tydelig mere levende og villig motor, når den møder lidt “request for power”
alt kan lade sig gøre... det er blot et spørgsmål om tid og penge
25 x vagcars and counting....

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: DQ200 Landberg custom software

Indlæg af HansH » 19. jul 2020, 13:47

Tommy skrev:
19. jul 2020, 13:33
Jamen det var fordi at vi var godt tilfreds med de originale skiftetider...
Ah okay, jamen så har jeg nok bare misforstået det fra starten. Jeg troede at du var utilfreds med standard maps.
Det kan jeg godt se at du ikke skriver noget sted, men jeg opfattede det bare sådan da du kommenterede ".. dette indlæg har jeg ventet på..", som reaktion på at jeg opretter en tråd om netop dette - ændrede DSG skiftepunkter :)
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
Tommy
Medlem
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:10
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 17 times
Been thanked: 46 times

Re: DQ200 Landberg custom software

Indlæg af Tommy » 19. jul 2020, 15:59

HansH skrev:
19. jul 2020, 13:47
Det kan jeg godt se at du ikke skriver noget sted, men jeg opfattede det bare sådan da du kommenterede "åh, dette indlæg har jeg ventet på..", som reaktion på at jeg opretter en tråd om netop dette - ændrede DSG skiftepunkter :)
Vi døjede lidt med slip i 3. gear ved acceleration, men det er væk nu 🙏 selvom vi kører med samme dsg map, og mere moment end før 👏
Så jeg var mest interesseret i det højere koblingstryk... men det går alligevel uden.
Så er der bare det med diesel forbruget - der prøver vi lige med en ny termostat inden det bliver koldt i vejret 😉
alt kan lade sig gøre... det er blot et spørgsmål om tid og penge
25 x vagcars and counting....

motley
Nyt medlem
Indlæg: 170
Tilmeldt: 12. mar 2017, 01:01
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 30 times
Been thanked: 5 times

Re: DQ200 Landberg custom software

Indlæg af motley » 14. dec 2020, 18:37

Hans, har du ikke oplevet for sent 1.-2. gear skift ved meget let fod? Jeg har Landbergs fil også (både ecu- og dsg). Jeg oplever at når jeg starter langsomt (5-15 km/t), for eksempel under en kørsel på en parkerings plads, i kø eller/især når bilen er kold eller skal køre langsomt op ad bakke, holder den 1. gear op til mere end 3.200 omdrejninger før den skifter til den 2.. Den 2. gear holder den også lidt for lang før den skifter til den 3. Fra den 3. gear og op er alt i orden. Det er fint når man skal starte stærkt, men ved let acceleration støjer motoren alt for meget og jeg finder det irriterrende. Har du ikke oplevet noget lignede?
2019 Audi A3 35TFSI S-tronic Limited Edition | Eibach Pro | S-line eksteriør | Titaniumsort optikpakke

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: DQ200 Landberg custom software

Indlæg af HansH » 14. dec 2020, 19:13

motley skrev:
14. dec 2020, 18:37
Hans, har du ikke oplevet for sent 1.-2. gear skift ved meget let fod?
Jo.
Dog ikke helt så meget som du beskriver der (3200 o/m). Jeg husker det umiddelbart som 2500 de steder jeg har bemærket det.
Men helt klart - når man starter op ad en bakke, så skifter den ikke ved 1800 o/m som ellers er mit set punkt for skift til 2g.
Standard map ville også trække den længere ud når man starter opad.

Bilen har jo en hældningssensor, og den spiller en rolle i upshift beslutningen.

Hvis vi skal snakke om de små detaljer man finder ud af hen ad vejen .... og igen i forhold til hældning, så har jeg også bemærket, at hvis jeg kører op ad en bakke i f.eks. 5. gear med 70 km/t hvor den normalt ville skifte til 6g ..... så holder den 5. fordi det går opad.
Hvis man så bare holder foden konstant, så er det helt tydeligt, at lige så snart det flader ud oppe på toppen - så skifter den.
Og lige præcis i sådan et scenarie kunne den mageligt have skiftet op i 6g, for motoren ville fint nok have trækkraft til at holde farten op ad den bakke, selv om der blev skiftet op i 6.

Hvad de her ting angår, accepterer jeg dem som at det nok er svært at ramme 100% hvordan man selv ville have skiftet i gear i en manuel.
Hvis den bare 98% af tiden gør som jeg har specificeret, så klarer jeg de sidste 2 med shift paddles.

Men du har ret.. :)
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Besvar

Tilbage til "Transmission"