DQ200 Landberg custom software
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13239
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3206 times
- Been thanked: 4540 times
DQ200 Landberg custom software
2010 Octavia 2FL 1.4 TSI 122HK med DQ200.
Baggrund
Baggrunden for denne tråd er præcis den samme som beskrevet her: viewtopic.php?f=73&t=148633
"Fra dag 1 med denne bil har min oplevelse mht. gearskiftene i D programmet været --->> for tidlige upshifts.
Dvs for meget sejtrækkeri ved lave omdrejninger. Dette tilgodeser muligvis forbrug, men går ud over komfort og køreoplevelse.
Således har jeg bare altid kørt i manuel og så brugt shift paddles på rattet."
Efter de gode erfaringer med Landberg's indgreb i min Passat med DQ250, var det oplagt at vores Octavia skulle have samme kærlighed.
Da billeder nogen gange siger mere end 1000 ord, har jeg optaget to små videoklip af igangsætning og acceleration op til 7. gear:
- ét med standard maps
- ét med Landberg software
Altså en klassisk FØR / EFTER demonstration.. ligesom en reklame for en metode til vægttab! Blot mere troværdig..
Accelerationen foregår med det jeg kalder "blød fod".
Et GoPro HERO 3+ kamera fastspændt ovenpå ratsøjlen viser hh.vis omdr.tæller og MFA, så man kan se hvornår den skifter gear.
FØR, med standard maps
EFTER, med Landberg maps
Med standard maps skifter den op fra 6. ved 1500 o/m, hvilket betyder den rammer 7. med blot ~62km/t..
Video #2 viser hvordan upshift points i alle gear er blevet hævet.
Ved igangsætning fra stilstand, er 1. gear nu mere end kun til pynt. Med standard maps når den kun lige at vippe over 1000 o/m inden den snupper 2., dvs bilen bevæger sig kun lige akkurat. Efter ændring trækker den 1. ud til 1800 o/m, hvilket føles langt mere harmonisk.
Upshifts i gearene 2-5 sker nu ved 2100 og i 6g ved 2050.
Afrunding
Thomas demonstrerede igen at han har fod på de her sager.
Man starter ud med en fil der er Thomas' udspil / bud på en løsning, og så tilretter man individuelt dérfra.
Jeg kunne specificere for hvert enkelt gear, hvor meget jeg gerne ville have skiftepunktet hævet/sænket.
Tak til Thomas for god service og en fremragende løsning
Baggrund
Baggrunden for denne tråd er præcis den samme som beskrevet her: viewtopic.php?f=73&t=148633
"Fra dag 1 med denne bil har min oplevelse mht. gearskiftene i D programmet været --->> for tidlige upshifts.
Dvs for meget sejtrækkeri ved lave omdrejninger. Dette tilgodeser muligvis forbrug, men går ud over komfort og køreoplevelse.
Således har jeg bare altid kørt i manuel og så brugt shift paddles på rattet."
Efter de gode erfaringer med Landberg's indgreb i min Passat med DQ250, var det oplagt at vores Octavia skulle have samme kærlighed.
Da billeder nogen gange siger mere end 1000 ord, har jeg optaget to små videoklip af igangsætning og acceleration op til 7. gear:
- ét med standard maps
- ét med Landberg software
Altså en klassisk FØR / EFTER demonstration.. ligesom en reklame for en metode til vægttab! Blot mere troværdig..
Accelerationen foregår med det jeg kalder "blød fod".
Et GoPro HERO 3+ kamera fastspændt ovenpå ratsøjlen viser hh.vis omdr.tæller og MFA, så man kan se hvornår den skifter gear.
FØR, med standard maps
EFTER, med Landberg maps
Med standard maps skifter den op fra 6. ved 1500 o/m, hvilket betyder den rammer 7. med blot ~62km/t..
Video #2 viser hvordan upshift points i alle gear er blevet hævet.
Ved igangsætning fra stilstand, er 1. gear nu mere end kun til pynt. Med standard maps når den kun lige at vippe over 1000 o/m inden den snupper 2., dvs bilen bevæger sig kun lige akkurat. Efter ændring trækker den 1. ud til 1800 o/m, hvilket føles langt mere harmonisk.
Upshifts i gearene 2-5 sker nu ved 2100 og i 6g ved 2050.
Afrunding
Thomas demonstrerede igen at han har fod på de her sager.
Man starter ud med en fil der er Thomas' udspil / bud på en løsning, og så tilretter man individuelt dérfra.
Jeg kunne specificere for hvert enkelt gear, hvor meget jeg gerne ville have skiftepunktet hævet/sænket.
Tak til Thomas for god service og en fremragende løsning
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
- Tommy
- Medlem
- Indlæg: 1167
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:10
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 46 times
Re: DQ200 Landberg custom software
Ååh, jeg har ventet længe på dette indlæg og har i mellem tiden booket tid til samme omgang, blot til en 1,6TDI.... glæder mig til at se, hvordan skiftetiderne passer til fartgræserne i en diesel (50/60/80 km/t)...
Har du oplevet ændringer i forbrug ved samme kørselsmønster ? (forblev motoren standard?)
Har du oplevet ændringer i forbrug ved samme kørselsmønster ? (forblev motoren standard?)
alt kan lade sig gøre... det er blot et spørgsmål om tid og penge
25 x vagcars and counting....
25 x vagcars and counting....
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13239
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3206 times
- Been thanked: 4540 times
Re: DQ200 Landberg custom software
Arr.... det blev lavet i går. Såå.. statistikgrundlaget mht forbrug er nok lige tyndt nok endnu, haha..Tommy skrev: ↑2. apr 2020, 13:52Ååh, jeg har ventet længe på dette indlæg og har i mellem tiden booket tid til samme omgang, blot til en 1,6TDI.... glæder mig til at se, hvordan skiftetiderne passer til fartgræserne i en diesel (50/60/80 km/t)...
Har du oplevet ændringer i forbrug ved samme kørselsmønster ? (forblev motoren standard?)
Og motoren er standard.
Mht. hvordan du definerer skiftepunkterne, så snakker man omdrejningstal med Thomas.
Selvfølgelig - i og med vi snakker gear med fast udveksling - så er hastighed og omdrejningstal to sider af samme sag, men det er altså omdr.tal Thomas arbejder med i sit tool. Ikke i form af deciderede tal, men i form af kurver.
Og han arbejder i procent. Dvs det kunne lyde således:
dig: "Thomas - du skal hæve upshift fra 4.-->5. gear med 200 omdrejninger"
Thomas: "Okay - hvornår skifter den nu?"
dig: "ved 1800 o/m"
Derefter regner Thomas ud hvor mange procent hans kurve skal forskydes.
Det er ikke sådan at han går ind et sted og skriver "2000" og trykker Enter.
Han regner ud hvor mange procent hans kurve skal forskydes, for at ramme det omdrejningstal du gerne vil have den skifter ved.
Lidt kringlet forklaring .... men noget i den stil.
Derfor vil det befordre tingene, hvis du hjemmefra forbereder dig lidt. Dvs laver en tabel over hvornår den skifter ved forskellige speederstillinger, eller en video som jeg gjorde. Det vil gøre det nemmere for dig at udtrykke dine ønsker på en måde så Thomas kan arbejde videre med det.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
- Tommy
- Medlem
- Indlæg: 1167
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:10
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 46 times
Re: DQ200 Landberg custom software
Yeps, jeg har netop været ud og skyde 3 videoer - let, mellem og hård acceleration..
alt kan lade sig gøre... det er blot et spørgsmål om tid og penge
25 x vagcars and counting....
25 x vagcars and counting....
- Charlimike
- Aktiv medlem
- Indlæg: 3244
- Tilmeldt: 2. jan 2013, 16:36
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: Forum Chiptuning Danmark
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 210 times
Re: DQ200 Landberg custom software
Fedt at det bare spiller Hans.
Optegninger eller datalogs er guld værd. Har lavet en del logs ift de tuningsfiler jeg har været igennem på min bil.
Optegninger eller datalogs er guld værd. Har lavet en del logs ift de tuningsfiler jeg har været igennem på min bil.
2022 Mercedes C300 d 2,0 AMG Line stc.
2023 Toyota Yaris 1.5 hybrid style
VCDS HEX NET PRO
Forum Chiptuning Danmark
VAG in my heart
"A problem shared is a problem halved"
2023 Toyota Yaris 1.5 hybrid style
VCDS HEX NET PRO
Forum Chiptuning Danmark
VAG in my heart
"A problem shared is a problem halved"
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 90
- Tilmeldt: 25. okt 2013, 23:19
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Amager
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 2 times
Re: DQ200 Landberg custom software
Hvordan fungerer det så, når man laver hårdere accelerationer, hvor den normalt ville trække meget længere. Vil den så også trække procentvis endnu længere nu, eller hvordan indstiller han dette?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13239
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3206 times
- Been thanked: 4540 times
Re: DQ200 Landberg custom software
Jeg ved ikke hvordan han præcis skiller de maps ad.. men det gør han.
Mit umiddelbare (helt eget) gæt er, at VW's software har et antal forskellige maps, som vælges ud fra hvor meget speederen er trykket ned.
Måske map1=0-30%, map2=30-70% og map3= >70%..
Jeg mener at man kan udlæse speederens aktuelle position i en måleblok, så hvis man har lyst kan man jo ligge og lege lidt med VCDS, og se om man kan finde hvor de grænser går. Dvs scope speederen og så køre rundt og prøve at finde ud af hvornår den hopper op i det næste map.
Mit behov var udelukkende at få ændret mappet for blød acceleration, da det er sådan jeg tenderer til at køre det meste af tiden, og fordi det også ofte er sådan man er nødt til at køre i bytrafik.
Og det er lykkedes. Det er kun "blød fod mappet" der er ændret
Hvis jeg trykker speederen længere ned, så den trækker længere ud, så gør den stadig dette ... men ikke længere end den gjorde før ændringen.
Jeg skal være ærlig og sige at jeg har nok kun testet medium+'ish fod. Speederen i bund har jeg ikke testet, men det er jo også lidt irrelevant ... der trækker den jo helt ud til begrænseren, uanset.
I parantes bemærket - det kan Thomas i øvrigt også ændre. Dvs han kan bygge ind, at den i D f.eks. kun trækker op til 5000 o/m med pedalen i bund, hvor den standard trækker helt ud til rød linje.
Han lavede det på Passat'en, hvor den blev sat til at skifte op ved 4000 o/m med fuld pedal i D. Dvs. hvis man virkelig vil helt ud til red line, så skal man bruge S.
Jeg tror måske at den lille feature kan være nyttig for de, der kører med CV. Jeg har af og til læst om CV ejere der kører deres DSG bil i S, fordi den sejtrækker for meget i D. Der kunne det måske være rart med en mellemting mellem D og S .. til når CV'en er på krogen. Blot min egen teori..
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 301
- Tilmeldt: 21. apr 2014, 10:10
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 52 times
- Been thanked: 60 times
Re: DQ200 Landberg custom software
Hvordan fungerer det hos Landbergs samarbejdspartnere?
Du beskriver at Thomas nørkler med tallene efter ønske, men hvad så hvis det er fysisk en anden lokation?
Mvh
Jens Christian
Du beskriver at Thomas nørkler med tallene efter ønske, men hvad så hvis det er fysisk en anden lokation?
Mvh
Jens Christian
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13239
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3206 times
- Been thanked: 4540 times
Re: DQ200 Landberg custom software
Det er et relevant spørgsmål.
Jeg tror det kommer an på hvor meget der skal nørkles og finjusteres.
For mit vedkommende - både Passat'en og Octavia'en - var den fil jeg kalder "første udspil fra Thomas" tæt på at ramme plet. Det var kun få justeringer der skulle til efterfølgende ... mener det var 2 filer yderligere på begge biler, før den sad som jeg gerne ville have det.
Thomas kan nogle historier om kunder, der har nulret med det en hel dag oppe hos ham.
Det er klart, at hvis man er ude i et sådant scenarie - dvs enten har specielle ønsker, eller beder om at få tingene flyttet 10 o/m ad gangen, for så at komme tilbage fra testtur, og bede om at få det flyttet yderligere 10 o/m ....... så kan det jo tage noget tid
Jo bedre forberedt man er, og jo bedre man er til at udtrykke sine ønsker, jo hurtigere er man også i mål.
Med det in mente, så bør det også stå klart, at hvis man har krævende behov, og derudover skyder en mellemmand - en Landberg forhandler - ind imellem, som blot er arme og ben i forhold til at flashe filen i din bil, og i øvrigt fungere som kommunikationsmellemled mellem dig og Thomas ... så kan jeg sagtens forestille mig situationer hvor det godt kunne blive lidt op ad bakke.
Når det er sagt, så tror jeg da at der er masser af historier om kunder der har fået det lavet ude hos en forhandler. F.eks.
viewtopic.php?p=1636461#p1636461
Jeg tror f.eks. sagtens mit kunne være lavet hos en forhandler, for der var som sagt ikke langt fra første skud til målet.
Men nu bor jeg i Jylland, og har derfor Hjallerup i hvad jeg kalder en rimelig afstand.. så derfor valgte jeg at køre derop.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 130
- Tilmeldt: 21. feb 2019, 10:25
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: 4800 Nykøbing F
- Has thanked: 48 times
- Been thanked: 6 times
Re: DQ200 Landberg custom software
Hvad koster sådan en omgang?
Kim C
VW Golf Sportsvan, 1,4 TSI Bluemotion, MQB, 2016
VW Golf Sportsvan, 1,4 TSI Bluemotion, MQB, 2016
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13239
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3206 times
- Been thanked: 4540 times
Re: DQ200 Landberg custom software
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Medlem
- Indlæg: 630
- Tilmeldt: 30. jan 2009, 09:17
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 68 times
Re: DQ200 Landberg custom software
I 6. og 7. gear vipper omdrejningstælleren lidt op og ned. Er det din fod som ikke er helt rolig, eller er det noget som den bare gør?
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13239
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3206 times
- Been thanked: 4540 times
Re: DQ200 Landberg custom software
Jeg tror det skal tilskrives min højre fod.
Jeg forsøger at øge omdrejningerne så forsigtigt som overhovedet muligt, for at tjekke at den skifter der hvor jeg har bedt om.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2609
- Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 610 times
- Been thanked: 349 times
Re: DQ200 Landberg custom software
Synes godt nok også det ser ud til at den glider meget i koblingerne, både i lige og ulige gear..nielshm skrev:I 6. og 7. gear vipper omdrejningstælleren lidt op og ned. Er det din fod som ikke er helt rolig, eller er det noget som den bare gør?
Dog klart værst før optimering.
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 83
- Tilmeldt: 25. feb 2012, 17:17
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 15 times
Re: DQ200 Landberg custom software
Jeg har en 8 mdr. gammel Seat Leon 2,0 TDI med DSG DQ381. Jeg er ikke helt tilfreds med skiftene fra 1.-3. gear. Hvordan med garantien på gearkassen hvis Landberg kigger på den? Jeg har tilkøbt 2 års ekstra garanti og det ville da være træls hvis de ryger?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13239
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3206 times
- Been thanked: 4540 times
Re: DQ200 Landberg custom software
Spørgsmålet kommer tit op herinde. Også i forbindelse med optimering af ECU.
Jeg mindes ikke at have hørt om fortilfælde, men der er nok ingen tvivl om at hvis Seat finder ud af det (eller hvis du spørger dem), så vil de sige at garantien ryger i samme sekund du putter custom software i deres styreenhed.
Det vi altid ender tilbage ved er: hvordan skulle de finde ud af det ?
I forhold til en DSG optimering kan man køre en tur i bilen, og måske derigennem påvise at den skifter gear ved andre omdrejningstal end den gør standard. Skal det være nørdet, kan en med samme værktøjer og kompetence som Thomas, trække maps ud af TCU'en og sammenligne med standard maps.
Det sidste er der bare ikke ret mange der kan gøre. Og du finder med sikkerhed ingen ude på de aut. værksted der hverken har værktøjerne eller kompetencen, da det jo slet ikke er nogen processer de gør sig i.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13239
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3206 times
- Been thanked: 4540 times
Re: DQ200 Landberg custom software
UPDATE 07.04
Kort tid efter mit besøg i Hjallerup, begyndte bilen at være træls. Nærmere forstået:
1) tydeligt "klonk" og hak/rusk ved skift fra 1. til 2. gear i D program. Føles som hvis man i en manuel kasse, begynder at koble til inden gearet er lagt helt ind..
2) når man kører i Manuel, gearer den ikke automatisk ned efterhånden som farten falder. Hvis man bremser bilen til stilstand, er bilen stadig i 7. gear !
Jeg har en stærk fornemmelse af at det er et mekanisk eller mechatronic-relateret problem.
For at udelukke alle eventualiteter, har jeg fået lagt standard shift maps tilbage, og som jeg lidt forventede har det ikke gjort nogen forskel.
Den kører stadig ikke ret godt, og problemerne er de samme.
Derudover har den en mærkelig "uro" når man kører med let gas. Som om hele bilen rusker.. føles nærmest som bittesmå udsættere. Tydeligst ved 2200-2500 omdrejninger. Hvis man giver den noget havre, dvs aggressiv acceleration, er der ingenting. Det er ved let gas den skaber sig.
Desuden er den ikke i stand til at gennemføre en grundindstilling.
Den kommer til et bestemt punkt i proceduren, og så hopper den i frigear og afbryder processen. Har prøvet mindst 25 gange.
Der er ingen fejlkoder i [02]
Jeg har scopet hjulhastighed på alle 4 hjul og de følges fint ad.
Så jeg skal i gang med at fejlfinde på dette
Jeg har fokus på at opsøge noget specialiseret kompetence i DSG. Gigel er oplagt, men han har travlt på sit arbejde.
Har læst om noget der hedder BOS Transmissions i Karlslunde. De skriver at de er gode til automatgearkasser generelt, herunder også DSG..
Nogen der har erfaringer med BOS Transmissions ?
Eller kan anbefale andre med erfaring i DSG rep / renovering mm..
Kort tid efter mit besøg i Hjallerup, begyndte bilen at være træls. Nærmere forstået:
1) tydeligt "klonk" og hak/rusk ved skift fra 1. til 2. gear i D program. Føles som hvis man i en manuel kasse, begynder at koble til inden gearet er lagt helt ind..
2) når man kører i Manuel, gearer den ikke automatisk ned efterhånden som farten falder. Hvis man bremser bilen til stilstand, er bilen stadig i 7. gear !
Jeg har en stærk fornemmelse af at det er et mekanisk eller mechatronic-relateret problem.
For at udelukke alle eventualiteter, har jeg fået lagt standard shift maps tilbage, og som jeg lidt forventede har det ikke gjort nogen forskel.
Den kører stadig ikke ret godt, og problemerne er de samme.
Derudover har den en mærkelig "uro" når man kører med let gas. Som om hele bilen rusker.. føles nærmest som bittesmå udsættere. Tydeligst ved 2200-2500 omdrejninger. Hvis man giver den noget havre, dvs aggressiv acceleration, er der ingenting. Det er ved let gas den skaber sig.
Desuden er den ikke i stand til at gennemføre en grundindstilling.
Den kommer til et bestemt punkt i proceduren, og så hopper den i frigear og afbryder processen. Har prøvet mindst 25 gange.
Der er ingen fejlkoder i [02]
Jeg har scopet hjulhastighed på alle 4 hjul og de følges fint ad.
Så jeg skal i gang med at fejlfinde på dette
Jeg har fokus på at opsøge noget specialiseret kompetence i DSG. Gigel er oplagt, men han har travlt på sit arbejde.
Har læst om noget der hedder BOS Transmissions i Karlslunde. De skriver at de er gode til automatgearkasser generelt, herunder også DSG..
Nogen der har erfaringer med BOS Transmissions ?
Eller kan anbefale andre med erfaring i DSG rep / renovering mm..
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1788
- Tilmeldt: 9. mar 2010, 13:08
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 184 times
- Been thanked: 285 times
Re: DQ200 Landberg custom software
Ubehageligt:( har du prøvet at få den grundindstillet?HansH skrev: ↑7. apr 2020, 20:42UPDATE 07.04
Kort tid efter mit besøg i Hjallerup, begyndte bilen at være træls. Nærmere forstået:
1) tydeligt "klonk" og hak/rusk ved skift fra 1. til 2. gear i D program. Føles som hvis man i en manuel kasse, begynder at koble til inden gearet er lagt helt ind..
2) når man kører i Manuel, gearer den ikke automatisk ned efterhånden som farten falder. Hvis man bremser bilen til stilstand, er bilen stadig i 7. gear !
Jeg har en stærk fornemmelse af at det er et mekanisk eller mechatronic-relateret problem.
For at udelukke alle eventualiteter, har jeg fået lagt standard shift maps tilbage, og som jeg lidt forventede har det ikke gjort nogen forskel.
Den kører stadig ikke ret godt, og problemerne er de samme.
Derudover har den en mærkelig "uro" når man kører med let gas. Som om hele bilen rusker.. føles nærmest som bittesmå udsættere. Tydeligst ved 2200-2500 omdrejninger. Hvis man giver den noget havre, dvs aggressiv acceleration, er der ingenting. Det er ved let gas den skaber sig.
Så jeg skal i gang med at fejlfinde på dette
Jeg har fokus på at opsøge noget specialiseret kompetence i DSG. Gigel er oplagt, men han har travlt på sit arbejde.
Har læst om noget der hedder BOS Transmissions i Karlslunde. De skriver at de er gode til automatgearkasser generelt, herunder også DSG..
Nogen der har erfaringer med BOS Transmissions ?
Eller kan anbefale andre med erfaring i DSG rep / renovering mm..
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13239
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3206 times
- Been thanked: 4540 times
Re: DQ200 Landberg custom software
Yes, har lige opdateret mit indlæg Opdagede at jeg havde glemt at få den del med...
Desuden er den ikke i stand til at gennemføre en grundindstilling.
Den kommer til et bestemt punkt i proceduren, og så hopper den i frigear og afbryder processen. Har prøvet mindst 25 gange.
Der er ingen fejlkoder i [02]
Jeg har scopet hjulhastighed på alle 4 hjul og de følges fint ad.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Re: DQ200 Landberg custom software
Interessant om det er den nye software der har udløst problemet, eller om det ville være kommet alligevel. Der er ikke mange dage og km mellem ændring og problem..
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13239
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3206 times
- Been thanked: 4540 times
Re: DQ200 Landberg custom software
Tja.. men det får vi jo nok aldrig et definitivt svar på, tænker jeg
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 3523
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:16
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 117 times
- Been thanked: 116 times
Re: DQ200 Landberg custom software
Hvis du har drøftet problemet med Thomas, hvad tænker han så, at problemet kan være
Mvh.
Flemming
.........................................................................................................................................
2020 Skoda Kamiq Style 1.5 tsi act dsg
Konebil: 2001 VW Lupo 1.4 16V aut.
Svigersøn: 2020 Skoda Scala Style 1,5 tsi act dsg
Datter: (pt. gjort arveløs): 2022 Kia Ceed Stationcar
Flemming
.........................................................................................................................................
2020 Skoda Kamiq Style 1.5 tsi act dsg
Konebil: 2001 VW Lupo 1.4 16V aut.
Svigersøn: 2020 Skoda Scala Style 1,5 tsi act dsg
Datter: (pt. gjort arveløs): 2022 Kia Ceed Stationcar
Re: DQ200 Landberg custom software
Det eneste de normalt gør (som jeg læser det) er at ændre de maps der bliver brugt til gear skifte, så et andet skiftemønster burde jo ikke ødelægge gearkassen.
Øget koblingstryk kan måske ødelægge et eller andet, men om det er årsagen må stå i det uvisse
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13239
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3206 times
- Been thanked: 4540 times
Re: DQ200 Landberg custom software
I'll be a son of a gun....
I går aftes lavede jeg lige en autoscan i forbindelse med jeg var ude og forsøge endnu engang, at lave en grundindstilling på gearkassen.
Den autoscan sad jeg så lige og kiggede på i dag, for at tjekke at sw version var korrekt efter flash tilbage til standard osv.
Og dette fangede mine øjne, da jeg sammenlignede med en tidligere scan:
FØR:
-------------------------------------------------------------------------------
Address 02: Auto Trans Labels: 0AM-927-769.clb
Part No SW: 0AM 300 048 L HW: 0AM 927 769 D
Component: GSG DSG AG7 402 9059
Coding: 0000020
EFTER:
-------------------------------------------------------------------------------
Styreenhed 02: Automatik Forklaringsfil: NEZ\0AM-927-769.clb
Styreenhedsnr: SW: 0AM 300 048 L HW: 0AM 927 769 D
Komponent : GSG DSG AG7 402 9059
Kodning : 0000016
Det var da sært... Hvorfor har kodningen ændret sig ?? Det plejer den da ikke fordi man flasher nyt map..
Nåmen jeg satte lige VCDS på og kiggede hvilken forskel bit2 skulle gøre.. Men VCDS har ingen labelfiler til min TCU.
Så jeg tænkte what the heck - der kan nok ikke ske noget ved at ændre den tilbage til den kodning den altid har kørt med.
Og så kørte jeg en lille prøvetur.
Jeg var kun nået ned for enden af vejen, hvor jeg kunne konstatere at problemet med automatisk downshift i Manuel var løst !
Nu skiftede den lige så fint ned i takt med at hastigheden falder, og ved stilstand er 1. gear koblet ind. Som den skal.
Ud på vejen og lidt mere op i fart og gear … kunne jeg næst efter konstatere, at den uro der var i bilen før, samt det håbløse hakkende/ruskende skift fra 1. til 2. gear, også var væk !
Herrens veje er uransagelige.. men det er der saftsuseme også nogle teknik-veje der er !
Gud, hvor ville jeg gerne vide hvad den bit2 betyder ...
I går aftes lavede jeg lige en autoscan i forbindelse med jeg var ude og forsøge endnu engang, at lave en grundindstilling på gearkassen.
Den autoscan sad jeg så lige og kiggede på i dag, for at tjekke at sw version var korrekt efter flash tilbage til standard osv.
Og dette fangede mine øjne, da jeg sammenlignede med en tidligere scan:
FØR:
-------------------------------------------------------------------------------
Address 02: Auto Trans Labels: 0AM-927-769.clb
Part No SW: 0AM 300 048 L HW: 0AM 927 769 D
Component: GSG DSG AG7 402 9059
Coding: 0000020
EFTER:
-------------------------------------------------------------------------------
Styreenhed 02: Automatik Forklaringsfil: NEZ\0AM-927-769.clb
Styreenhedsnr: SW: 0AM 300 048 L HW: 0AM 927 769 D
Komponent : GSG DSG AG7 402 9059
Kodning : 0000016
Det var da sært... Hvorfor har kodningen ændret sig ?? Det plejer den da ikke fordi man flasher nyt map..
Nåmen jeg satte lige VCDS på og kiggede hvilken forskel bit2 skulle gøre.. Men VCDS har ingen labelfiler til min TCU.
Så jeg tænkte what the heck - der kan nok ikke ske noget ved at ændre den tilbage til den kodning den altid har kørt med.
Og så kørte jeg en lille prøvetur.
Jeg var kun nået ned for enden af vejen, hvor jeg kunne konstatere at problemet med automatisk downshift i Manuel var løst !
Nu skiftede den lige så fint ned i takt med at hastigheden falder, og ved stilstand er 1. gear koblet ind. Som den skal.
Ud på vejen og lidt mere op i fart og gear … kunne jeg næst efter konstatere, at den uro der var i bilen før, samt det håbløse hakkende/ruskende skift fra 1. til 2. gear, også var væk !
Herrens veje er uransagelige.. men det er der saftsuseme også nogle teknik-veje der er !
Gud, hvor ville jeg gerne vide hvad den bit2 betyder ...
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13239
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3206 times
- Been thanked: 4540 times
Re: DQ200 Landberg custom software
Yes.
Dette var en lille, men crazy deroute .. nu skal vi tilbage på det oprindelige spor
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
- jan67
- Nyt medlem
- Indlæg: 174
- Tilmeldt: 15. okt 2011, 19:32
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Gentofte
- Has thanked: 10 times
- Been thanked: 4 times
Re: DQ200 Landberg custom software
jeg fik en gang ændret Coding: 0000020 til 0000000. ved en fejl da jeg havde en gammel obd
tester på..
hold da kæft jeg var ved at skide grise, da jeg startede bilen og det ikke kunne gå i gear, den stod bare og koplede ind og ud.. og billen rykkede sig frem og til tilbage,,
det var heldigvis nemt at rette med OBD elleven. og der var ikke noget siden
Jan
tester på..
hold da kæft jeg var ved at skide grise, da jeg startede bilen og det ikke kunne gå i gear, den stod bare og koplede ind og ud.. og billen rykkede sig frem og til tilbage,,
det var heldigvis nemt at rette med OBD elleven. og der var ikke noget siden
Jan
HansH skrev: ↑8. apr 2020, 08:42I'll be a son of a gun....
I går aftes lavede jeg lige en autoscan i forbindelse med jeg var ude og forsøge endnu engang, at lave en grundindstilling på gearkassen.
Den autoscan sad jeg så lige og kiggede på i dag, for at tjekke at sw version var korrekt efter flash tilbage til standard osv.
Og dette fangede mine øjne, da jeg sammenlignede med en tidligere scan:
FØR:
-------------------------------------------------------------------------------
Address 02: Auto Trans Labels: 0AM-927-769.clb
Part No SW: 0AM 300 048 L HW: 0AM 927 769 D
Component: GSG DSG AG7 402 9059
Coding: 0000020
EFTER:
-------------------------------------------------------------------------------
Styreenhed 02: Automatik Forklaringsfil: NEZ\0AM-927-769.clb
Styreenhedsnr: SW: 0AM 300 048 L HW: 0AM 927 769 D
Komponent : GSG DSG AG7 402 9059
Kodning : 0000016
Det var da sært... Hvorfor har kodningen ændret sig ?? Det plejer den da ikke fordi man flasher nyt map..
Nåmen jeg satte lige VCDS på og kiggede hvilken forskel bit2 skulle gøre.. Men VCDS har ingen labelfiler til min TCU.
Så jeg tænkte what the heck - der kan nok ikke ske noget ved at ændre den tilbage til den kodning den altid har kørt med.
Og så kørte jeg en lille prøvetur.
Jeg var kun nået ned for enden af vejen, hvor jeg kunne konstatere at problemet med automatisk downshift i Manuel var løst !
Nu skiftede den lige så fint ned i takt med at hastigheden falder, og ved stilstand er 1. gear koblet ind. Som den skal.
Ud på vejen og lidt mere op i fart og gear … kunne jeg næst efter konstatere, at den uro der var i bilen før, samt det håbløse hakkende/ruskende skift fra 1. til 2. gear, også var væk !
Herrens veje er uransagelige.. men det er der saftsuseme også nogle teknik-veje der er !
Gud, hvor ville jeg gerne vide hvad den bit2 betyder ...
Skoda fabia 2006 16v 101hk, Skoda Superb 2012 1.8 tsi
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13239
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3206 times
- Been thanked: 4540 times
Re: DQ200 Landberg custom software
Ja jeg er også stadig lidt målløs..jan67 skrev: ↑8. apr 2020, 09:05jeg fik en gang ændret Coding: 0000020 til 0000000. ved en fejl da jeg havde en gammel obd
tester på..
hold da kæft jeg var ved at skide grise, da jeg startede bilen og det ikke kunne gå i gear, den stod bare og koplede ind og ud.. og billen rykkede sig frem og til tilbage,,
det var heldigvis nemt at rette med OBD elleven. og der var ikke noget siden
Nu er næste skridt at jeg skal ud og se om det har gjort en forskel i forhold til at kunne grundindstille gearkassen (det sidste af de konkrete problemer jeg havde). Men det tager lige lidt mere tid, da bilen skal køres varm osv, så det må vente til senere.
Men shit, hvor er jeg glad for at det er løst. Og så "nemt".
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Re: DQ200 Landberg custom software
Dvs, at det blev ændret, da der blevet lagt nye maps på, jf du ikke selv har ændret noget efterfølgende?
Man skulle jo næsten have forventet, at dem der laver ændringen også burde vide hvad der bliver ændret på bilen. Så hvad mere er ændret uden at vi ved det? Har de kommenteret på hvorfor det - i uvidenhed - er blevet ændret. Software/map fejl, eller en menneskelig process fejl?
Eller er der noget der har påvirket det efter der er lagt nye maps på?
Man skulle jo næsten have forventet, at dem der laver ændringen også burde vide hvad der bliver ændret på bilen. Så hvad mere er ændret uden at vi ved det? Har de kommenteret på hvorfor det - i uvidenhed - er blevet ændret. Software/map fejl, eller en menneskelig process fejl?
Eller er der noget der har påvirket det efter der er lagt nye maps på?
- These users thanked the author KVL for the post:
- magnussen
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13239
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3206 times
- Been thanked: 4540 times
Re: DQ200 Landberg custom software
Is på.. Jeg har jo selv ansvaret
Lad mig forklare:
Den typiske kunde til DSGMOD er en kunde med en nyere bil - dvs MQB generationen, hvor f.eks. glidende koblinger rigtig blev kendt.
Således findes der på nuværende tidspunkt masser af gennemprøvede DSGMOD filer til MQB biler.
Min bil er en gammel 2010 som ikke havde de samme koblingsproblemer, og hvortil der derfor ikke findes gennemtestede DSGMOD filer.
Der kører i sagens natur ikke så mange af dem mere, og desuden tænker den typiske ejer nok ikke på DSGMOD.
Måske er jeg den første der kommer med en 10 år gammel DQ200 og beder om custom software ? Ved det ik..
Af de grunde har denne opgave fra start været defineret som et udviklingsprojekt, hvor Thomas og jeg har fælles gavn.
DQ200 er ikke bare DQ200.
"Der findes mange varianter, og softwaren i din bil er markant anderledes end MQB bilernes" (citat: Thomas)
Derfor skal erfaringen fra MQB - hvor maps er opbygget anderledes, og grundsoftwaren en anden - bruges til at skabe en fil til min bil.
Jeg har hele tiden været indstillet på at der skal flere forsøg til, og at der kan være bumps og setbacks undervejs.
Hvis ikke man er indstillet på det, skal man ikke begive sig ind i et udviklingsprojekt.
Jeg arbejder selv med softwareudvikling til daglig, så den proces er en del af min hverdag.
I et udviklingsprojekt, er det ene og alene den, der stiller opgaven og tester, der afgør hvornår man er færdig.
Det er ikke udvikleren der bestemmer hvornår man er færdig.
Man arbejder med en positivtest og en regressionstest.
Positivtesten skal påvise, at det nye man laver fungerer som ønsket.
Regressionstesten skal sikre, at de andre funktioner der var der i forvejen, stadig fungerer som de plejer.
Jeg forsømte fuldstændig regressionstesten, idet jeg kun fokuserede på de ændrede skiftepunkter. (Dvs positivtesten)
Derfor hviler ansvaret for at dette problem ikke blev opdaget inden jeg kørte hjem, 100% på mine egne skuldre.
Der er intet galt med det custom map der blev puttet i bilen.
Men jeg svigtede ganske enkelt min opgave, og derfor opdagede jeg først det manglende downshift i Manuel, da jeg var kommet hjem.
Hvis jeg havde opdaget det mens jeg var i Hjallerup, så var det også blevet adresseret – vær helt sikker på det.
Så jeg kan kun vende blikket indad. Mere er der ikke i det
Lad mig forklare:
Den typiske kunde til DSGMOD er en kunde med en nyere bil - dvs MQB generationen, hvor f.eks. glidende koblinger rigtig blev kendt.
Således findes der på nuværende tidspunkt masser af gennemprøvede DSGMOD filer til MQB biler.
Min bil er en gammel 2010 som ikke havde de samme koblingsproblemer, og hvortil der derfor ikke findes gennemtestede DSGMOD filer.
Der kører i sagens natur ikke så mange af dem mere, og desuden tænker den typiske ejer nok ikke på DSGMOD.
Måske er jeg den første der kommer med en 10 år gammel DQ200 og beder om custom software ? Ved det ik..
Af de grunde har denne opgave fra start været defineret som et udviklingsprojekt, hvor Thomas og jeg har fælles gavn.
DQ200 er ikke bare DQ200.
"Der findes mange varianter, og softwaren i din bil er markant anderledes end MQB bilernes" (citat: Thomas)
Derfor skal erfaringen fra MQB - hvor maps er opbygget anderledes, og grundsoftwaren en anden - bruges til at skabe en fil til min bil.
Jeg har hele tiden været indstillet på at der skal flere forsøg til, og at der kan være bumps og setbacks undervejs.
Hvis ikke man er indstillet på det, skal man ikke begive sig ind i et udviklingsprojekt.
Jeg arbejder selv med softwareudvikling til daglig, så den proces er en del af min hverdag.
I et udviklingsprojekt, er det ene og alene den, der stiller opgaven og tester, der afgør hvornår man er færdig.
Det er ikke udvikleren der bestemmer hvornår man er færdig.
Man arbejder med en positivtest og en regressionstest.
Positivtesten skal påvise, at det nye man laver fungerer som ønsket.
Regressionstesten skal sikre, at de andre funktioner der var der i forvejen, stadig fungerer som de plejer.
Jeg forsømte fuldstændig regressionstesten, idet jeg kun fokuserede på de ændrede skiftepunkter. (Dvs positivtesten)
Derfor hviler ansvaret for at dette problem ikke blev opdaget inden jeg kørte hjem, 100% på mine egne skuldre.
Der er intet galt med det custom map der blev puttet i bilen.
Men jeg svigtede ganske enkelt min opgave, og derfor opdagede jeg først det manglende downshift i Manuel, da jeg var kommet hjem.
Hvis jeg havde opdaget det mens jeg var i Hjallerup, så var det også blevet adresseret – vær helt sikker på det.
Så jeg kan kun vende blikket indad. Mere er der ikke i det
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813