Kan koblingstryk øges på DQ200 via software?

Alt vedr. gear, kobling mv.
Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Kan koblingstryk øges på DQ200 via software?

Indlæg af HansH » 8. jun 2020, 13:32

GranTurismo skrev:
8. jun 2020, 13:26
Som jeg har forstået George, så mener han at denne kraft kan øges med software, men at det retteligt bør hedde Clutch Clamping (koblingssammenklemning) i stedet for Clutch Pressure (koblingstryk)...
Ah... sorry, men jeg køber ikke at uenigheden kun går på valg af ord :)

George skriver således i et par indlæg på side 1:
- Den tryk som er i enheden fra fabrikken er nok til at holder dem åben.
- Kobling blive holdt lukket/koblet med en fjeder !


Jeg kan umuligt - umuligt - forstå dette på anden måde, end at George her påstår at en mekanisk fjeder sørger for at lukke koblingen, og at hydraulikken anvendes til at åbne dem.
Og det er her vi er 180 gr. modsat hinanden. Jeg påstår præcis det omvendte.
These users thanked the author HansH for the post:
kGlerup
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6575
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 550 times
Been thanked: 916 times
Kontakt:

Re: Kan koblingstryk øges på DQ200 via software?

Indlæg af i-s » 8. jun 2020, 18:20

HansH skrev:
8. jun 2020, 13:32
GranTurismo skrev:
8. jun 2020, 13:26
Som jeg har forstået George, så mener han at denne kraft kan øges med software, men at det retteligt bør hedde Clutch Clamping (koblingssammenklemning) i stedet for Clutch Pressure (koblingstryk)...
Ah... sorry, men jeg køber ikke at uenigheden kun går på valg af ord :)

George skriver således i et par indlæg på side 1:
- Den tryk som er i enheden fra fabrikken er nok til at holder dem åben.
- Kobling blive holdt lukket/koblet med en fjeder !


Jeg kan umuligt - umuligt - forstå dette på anden måde, end at George her påstår at en mekanisk fjeder sørger for at lukke koblingen, og at hydraulikken anvendes til at åbne dem.
Og det er her vi er 180 gr. modsat hinanden. Jeg påstår præcis det omvendte.
Jeg er enig med dig Hans. Det virker omvendt af en kobling til manuelt gear.
These users thanked the author i-s for the post:
HansH
/Søren.

Sace
Medlem
Indlæg: 1152
Tilmeldt: 16. jul 2008, 19:23
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Østjyllannd
Has thanked: 85 times
Been thanked: 156 times

Re: Kan koblingstryk øges på DQ200 via software?

Indlæg af Sace » 8. jun 2020, 18:39

i-s skrev:
8. jun 2020, 18:20
Jeg er enig med dig Hans. Det virker omvendt af en kobling til manuelt gear.
Det er også sådan jeg har forstået virkemåden af disse koblinger.

Hvilket vel også giver god mening da de vil stå åbne hvis der sker et svigt i systemet. Hvis de fungerede som en almindelig kobling ville tab af tryk jo betyde at begge koblinger lukkede samtidigt. Jeg antager at det ville resultere i rimeligt grimme lyde hvis det sker imens bilen bevæger sig.

Det udelukker jo ikke at der er en fjeder imellem aktuator og koblingsplade til at overføre trykket.
These users thanked the author Sace for the post:
kGlerup
Mvh Anders
Porsche Taycan Sport Tourismo

Tidligere:
Audi A5 SB TDI ‘20
MB A200 ‘19
VW Golf TSI DSG R-Line '16
Audi A3 Sportback ‘09

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6575
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 550 times
Been thanked: 916 times
Kontakt:

Re: Kan koblingstryk øges på DQ200 via software?

Indlæg af i-s » 8. jun 2020, 20:40

Sace skrev:
8. jun 2020, 18:39
i-s skrev:
8. jun 2020, 18:20
Jeg er enig med dig Hans. Det virker omvendt af en kobling til manuelt gear.
Det er også sådan jeg har forstået virkemåden af disse koblinger.

Hvilket vel også giver god mening da de vil stå åbne hvis der sker et svigt i systemet. Hvis de fungerede som en almindelig kobling ville tab af tryk jo betyde at begge koblinger lukkede samtidigt. Jeg antager at det ville resultere i rimeligt grimme lyde hvis det sker imens bilen bevæger sig.

Det udelukker jo ikke at der er en fjeder imellem aktuator og koblingsplade til at overføre trykket.
Ja, selvfølgelig er der fjedre (Tellerfeder / Tallerkenfjeder) til at give en jævn tilkobling. Det er da også den bedste måde at få lejet til at trykke jævnt på.
vagcars3.png
vagcars3.png (266.64 KiB) Vist 904 gange
These users thanked the author i-s for the post (total 3):
kGlerupSaceHansH
/Søren.

HHKP
Aktiv medlem
Indlæg: 2418
Tilmeldt: 25. okt 2014, 09:48
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: 8641 Sorring
Has thanked: 5 times
Been thanked: 124 times

Re: Kan koblingstryk øges på DQ200 via software?

Indlæg af HHKP » 8. jun 2020, 21:49

Men. så er vi tilbage ved tryk / vandrings længde, hvad kommer først ??
Hvis det er trykket der er begrænsningen, vil en software opdatering kunne afhjælpe visse problemer, eller tager jeg helt fejl ?
Rigtige mænd har egen Lift og er ikke bange for at bruge den
VW Touran 2016 2.0 Tdi 190HK 7 personers DSG med alt udstyr....
VW Touran 1.9 2008 som extra bil
Jeep Grand Cherokee 1998 som trækker af maskin og tiptraler ( 35-50L / 100km !!!!! )
Landrover til sjov efter kl 23....
VCDS mm

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2607
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 609 times
Been thanked: 348 times

Re: Kan koblingstryk øges på DQ200 via software?

Indlæg af kGlerup » 8. jun 2020, 22:14

HHKP skrev:Men. så er vi tilbage ved tryk / vandrings længde, hvad kommer først ??
Hvis det er trykket der er begrænsningen, vil en software opdatering kunne afhjælpe visse problemer, eller tager jeg helt fejl ?
Jeg tvivler virkelig på at selve hydraulik trykket skulle være begrænsningen.
Jeg vil give Gigel helt ret i at styringens reference er positionsgiveren for hver aktuator. Dette sammenholder den så med sine maps, hvor der kompenseres for forskellige parametre såsom temperatur.
Min helt egen teori er at disse maps ikke tager ordentligt højde for hvordan kolde koblingsplader opfører sig, muligvis afhængigt af hvilket klima bilen kører i.

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6575
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 550 times
Been thanked: 916 times
Kontakt:

Re: Kan koblingstryk øges på DQ200 via software?

Indlæg af i-s » 9. jun 2020, 11:09

HHKP skrev:
8. jun 2020, 21:49
Men. så er vi tilbage ved tryk / vandrings længde, hvad kommer først ??
Hvis det er trykket der er begrænsningen, vil en software opdatering kunne afhjælpe visse problemer, eller tager jeg helt fejl ?
Ved ikke helt om jeg forstår dig. Men aktuatoren som trykker på armen ender med at klemme på koblingspladerne. Des længere aktuatoren bevæger armen des mere klemmer (trykker) den via tallerkenfjederen osv. - Jo mere man trykker des højere belastning på lejet og tallkernfjederen. Kunne måske være derfor de har lavet det, så den forsøger at finde laveste tryk hvor det ikke glider.
/Søren.

magnussen
Nyt medlem
Indlæg: 223
Tilmeldt: 14. feb 2012, 23:04
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 39 times
Been thanked: 13 times

Re: Kan koblingstryk øges på DQ200 via software?

Indlæg af magnussen » 12. jun 2020, 07:36

Evt for at få en forståelse for opbygning af DSG / kobling og Mechatronic funktion, så giver denne video et godt indblik

https://youtu.be/wxauAw_AuAo
"Gift med fru Magnussen "
Tesla Model 3 LR Refresh 2021
VW POLO AW 1.0 TSI, DSG 2019
VW Touran 1,4 TSI, DSG 2012

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Kan koblingstryk øges på DQ200 via software?

Indlæg af HansH » 12. jun 2020, 08:10

magnussen skrev:
12. jun 2020, 07:36
Evt for at få en forståelse for opbygning af DSG / kobling og Mechatronic funktion, så giver denne video et godt indblik

https://youtu.be/wxauAw_AuAo
Fin video! Tak for den :)

Dét man ser fra dette punkt og de næste 10 sekunder frem må være tilkobling:
https://youtu.be/wxauAw_AuAo?t=1719
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
kws
Aktiv medlem
Indlæg: 2880
Tilmeldt: 15. jun 2008, 23:04
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Randers
Has thanked: 132 times
Been thanked: 69 times

Re: DSGmod

Indlæg af kws » 11. dec 2020, 18:42

Det kan godt være, at jeg tager fejl. Men jeg har aldrig forstået det med øget koblingstryk.

Jeg er også en af dem som har fået skiftet kobling på min DQ200 og der fik jeg lov til at kigge med. Som jeg lige så det, så er det jo blot en alm. kobling og et alm. udrykkerleje. Jeg så intet der skulle kunne ændres på for, at øge trykket. Så når der er koblet ind, så er der det tryk som koblingen nu en gang kan skabe.?

Som jeg ser det, så er det eneste der kan få koblingen til, at automatikken(softwaren) til, at styre udrykkerlejet ikke kobler helt "ud" om man vil.?
- Skoda Karoq Style 1,5 TSI DSG 2018 - Billede
- VW Bobbel 1200 1973
- Tesla Model Y 2023
Diagnose/Kodnings udstyr: VCDS HEX-V2, VCP, VAS6154(altid nyeste version af ODIS-S/E)

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: DSGmod

Indlæg af HansH » 11. dec 2020, 19:17

Kan du ikke lige prøve at formulere denne sætning igen:
Som jeg ser det, så er det eneste der kan få koblingen til, at automatikken(softwaren) til, at styre udrykkerlejet ikke kobler helt "ud" om man vil.?
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
majbom
Aktiv medlem
Indlæg: 2789
Tilmeldt: 23. jun 2008, 08:43
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Midtfyn
Has thanked: 78 times
Been thanked: 152 times

Re: DSGmod

Indlæg af majbom » 11. dec 2020, 19:41

Mon ikke det kws mener er, at den eneste måde hvorpå man kan ændre koblingstryk, er hvis den som standard ikke kobler helt til. Kun på den måde kan den kodes til at koble helt til. Hvis altså den fungerer lige som en almindelig kobling.
//morten

Sort Seat Leon 1,2 TSI Style 2016 ~135.000km
Billede

Tidligere biler: Ford Escort 1.1 1982 | VW Golf II 1,8 CL 1989 | VW Golf III 1,8 CL 1996 | VW Golf III 2,8 VR6 1996 | VW Passat 3B 1,9 TDI Variant 2000 | VW Golf II 1,6 CL 1986 | VW Golf III 1,8 Rolling Stones 1995 | VW Passat 3C 2,0 TDI Variant Highline DSG 2008 | Sort Opel Corsa D 1,2 2007

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: DSGmod

Indlæg af HansH » 11. dec 2020, 20:20

majbom skrev:
11. dec 2020, 19:41
Mon ikke det kws mener er, at den eneste måde hvorpå man kan ændre koblingstryk, er hvis den som standard ikke kobler helt til. Kun på den måde kan den kodes til at koble helt til. Hvis altså den fungerer lige som en almindelig kobling.
Som jeg forstår tingene, virker DQ200 koblinger lige stik modsat en manuel kobling... hvis man kan sige det sådan.

På en bil med manuel kasse, er det et fjedertryk der holder koblingen lukket.
Den aktive kraft bruges til at åbne koblingen - dvs når man træder koblingspedalen ned.
Tilkobling sker ved at løfte koblingspedalen, og når den er sluppet .... kan man ikke gøre mere.
Dvs den kraft der holder koblingen lukket er overladt til mekanikken.
Man kan ikke hive koblingspedalen "længere op i kabinen", så at sige :) Når den er sluppet, er den sluppet.. og så er koblingen lukket, og koblingspladen trykkes mod svinghjulet med den kraft som membranfjederen nu engang kan udøve.

Dobbeltkoblingen i en DQ200 derimod, virker lige omvendt.
Når der intet tryk er på systemet er begge koblinger åbne.
Koblingerne lukkes ved at mechatronic'en sender olietryk ud til den aktuator der trykker på/lukker koblingen.
Dvs den aktive kraft stammer fra en regulering af et olietryk, og dette styres fra softwaren... og kan dermed ændres.

Det er i hvert fald den opfattelse jeg har af tingene, og repræsenterer dermed den ene front i denne tråd :)

Den anden fronts bannerfører er Gigel, som siger at man ikke via softwaren kan få koblingerne i en DQ200 til at klemme sammen med større kraft.
These users thanked the author HansH for the post:
Anders D
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2607
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 609 times
Been thanked: 348 times

Re: Kan koblingstryk øges på DQ200 via software?

Indlæg af kGlerup » 11. dec 2020, 20:29

Blot som tilføjelse til Hans' beskrivelse.
Aktuator trykker på koblingsfjeder, som trykker koblingen sammen.
Derudover er der en lineær positions giver, så styringen ved nøjagtigt hvor meget tryk der er på koblingen. Længere vandring på aktuator = Højere tryk.
Så koblingsfjederen "omdanner" vandringen på aktuatoren til tryk på koblingen.
Dermed skal styringen ikke skrue op/ned for trykket, men i stedet bare ændre på aktuatorens position.
These users thanked the author kGlerup for the post:
HansH

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5564
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 316 times
Been thanked: 368 times

Re: DSGmod

Indlæg af GranTurismo » 12. dec 2020, 01:57

HansH skrev:
11. dec 2020, 20:20
Når der intet tryk er på systemet er begge koblinger åbne.
Koblingerne lukkes ved at mechatronic'en sender olietryk ud til den aktuator der trykker på/lukker koblingen.
Dvs den aktive kraft stammer fra en regulering af et olietryk, og dette styres fra softwaren... og kan dermed ændres.

Det er i hvert fald den opfattelse jeg har af tingene, og repræsenterer dermed den ene front i denne tråd :)

Den anden fronts bannerfører er Gigel, som siger at man ikke via softwaren kan få koblingerne i en DQ200 til at klemme sammen med større kraft.
Jeg tror vi her er inde på noget af det som oprindeligt skabte uenighed om virkemåden på DQ200 og de øvrige DSG-gearkasser.

Som jeg husker det fra debatten, ændres olietrykket ikke i tredjepartssoftwaren til DQ200 som den gør i udgaverne med vådkobling. Det er blot værdierne for positionssensoren som ændres, så aktuatoren stopper senere og dermed trykker hårdere på membranfjederen som kGlerup også er inde på.
These users thanked the author GranTurismo for the post (total 2):
HansHkGlerup
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5564
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 316 times
Been thanked: 368 times

Re: DSGmod

Indlæg af GranTurismo » 12. dec 2020, 02:09

kws skrev:
11. dec 2020, 18:42
Det kan godt være, at jeg tager fejl. Men jeg har aldrig forstået det med øget koblingstryk.

Jeg er også en af dem som har fået skiftet kobling på min DQ200 og der fik jeg lov til at kigge med. Som jeg lige så det, så er det jo blot en alm. kobling og et alm. udrykkerleje. Jeg så intet der skulle kunne ændres på for, at øge trykket. Så når der er koblet ind, så er der det tryk som koblingen nu en gang kan skabe.?

Som jeg ser det, så er det eneste der kan få koblingen til, at automatikken(softwaren) til, at styre udrykkerlejet ikke kobler helt "ud" om man vil.?
Der er to faktorer man kan ændre på i softwaren som kan afhjælpe/reducere glidende koblinger, som jeg ser det.

Der er faktoren som er nævnt herover, hvor en ændring af setpunkter for positionssensoren får aktuatoren til at trykke længere ind på membranfjederen og dermed øger koblingstrykket (uden at det hydrauliske tryk øges).

Derudover kan man ændre på styringen for mikroslip. Som standard er der en kontinuerlig styring af aktuatoren, som tillader mikroslip (svjh en forskel på 10 rpm). Ved at ændre på denne, kan man fjerne eller reducere mikroslip ved at give et højere tryk på membranfjederen.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Kan koblingstryk øges på DQ200 via software?

Indlæg af HansH » 12. dec 2020, 07:27

Enig med jer begge @kGlerup og @GranTurismo :

Slutresultatet af det hele er, at koblingerne presses sammen med en større kraft så de ikke slipper/glider så nemt, og jeg køber ind på forklaringen med positionssensoren.
Så det er forkert når jeg skriver at et olietryk øges eller noget i den stil.

Tak for den korrektion :)
These users thanked the author HansH for the post (total 2):
GranTurismokGlerup
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Besvar

Tilbage til "Transmission"